IRC-chat guide.

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

IRC-chat guide.

Bericht door Mystery »

De IRC-chat van Lunagang Tipforum
Met dank aan Poekies, Nikki, Billy, Brazima en Puma.
Afbeelding
Introductie.

De IRC chat is een handige chat dat je kunt gebruiken bij het downloaden van SwiftKit of mIRC. Je kunt hier meer dingen doen dan de gewone Clanchat van RuneScape. Tevens komen hier ook veel mensen die niks meer met RuneScape te maken hebben. Deze guide vertelt je wat je moet doen om erin te komen en het vertelt de mogelijkheden in de chat.

Inhoud
  • Introductie.
  • Inhoud.
  • Uitleg over IRC.
  • Hoe download ik een programma met IRC en hoe kom ik erin?
  • Hoe registreer ik mijn account?
  • Hoe gebruik ik IRC?
  • Informatie over de mensen die het kanaal beheren.
  • De IRC chat van Lunagang Tipforum: #ltf.
  • Handige foefjes voor beter chatten.
Uitleg over IRC.

IRC, oftewel Internet Relay Chat, is een chat waarbij wereldwijd mensen kunnen binnenstromen. Gelukkig zijn deze mensen verspreid over veel verschillende netwerken. Wij gebruiken SwiftIrc voor #ltf. SwiftIrc wordt dan ook in deze guide behandeld.

Hoe download ik een programma met IRC en hoe kom ik erin?

Ten eerste moet je naar de site gaan van mIRC of SwiftKit. Als eerste wordt SwiftKit uitgelegd.

Hier kun je SwiftKit downloaden. Daarna, als je het bestand opgeslagen of geopend hebt, moet je hem installeren. SwiftKit is geen gevaarlijk programma en zal niet je account hacken, natuurlijk kun je wel een ander wachtwoord gebruiken voor je account. Het is niet verplicht. Voer dus nergens je RuneScape wachtwoord in, behalve op de sites van Jagex zelf! Je kan natuurlijk wel in het venster van SwiftKit waar je RuneScape speelt je wachtwoord invoeren, omdat dat een browser is speciaal voor RuneScape dat via de site van Jagex gaat. Hieronder zie je een plaatje dat SwiftKit niet verboden is.
Afbeelding
Start na je installatie SwiftKit op en klik op "Launch Server". Als hij alle updates heeft geïnstalleerd moet je nogmaals op het knopje klikken. Klik nu op "Create Account" en dan kom je het volgende scherm tegen:
Afbeelding
Vul de balkjes in die je wilt en klik op "Ok". Druk daarna op je account en kies "Use Selected". Als je een wachtwoord op je account hebt gezet, dien je deze nu in te vullen. Druk daarna op enter.

Om RuneScape te gaan gebruiken moet je op "Play RS" klikken. Daar zijn we nu niet voor, wij gaan IRC gebruiken. Klik nu op "Show Internal Utilities" en klik daarna de "Pac-man" aan. De opties hoef je niet per se te nu gebruiken, later in deze guide vertellen we hoe je de website filter uit zet.
Afbeelding
Daarna vul je je naam in en het kanaal waar je in wilt zitten, #ltf dus. Klik nu op "Connect" en dan vul je "I agree" in het balkje in en je zit erin!

Hier kun je mIRC downloaden. We hebben expres voor 6.21 gekozen, omdat deze versie een van de betere is van mIRC. Loods je nadat je het programma gedownload hebt door het menu heen en installeer vervolgens mIRC. Start daarna het programma op en als je het scherm waarbij je je naam moet invullen tegenkomt, dan vul je die in. Je "Real name" kun je beter niet invullen, deze kun namelijk opzoeken via de "Whois". Nu moet je een command invullen bij jouw chatvenster. Kijk hieronder welke dat is.

Code: Selecteer alles

/server irc.swiftirc.net 6667
Nadat je in het chatvenster deze code hebt ingetoetst, druk je op enter. Nu zal de chatbox even bezig zijn en daarna vragen om een kanaal te joinen via je favorieten. Klik op kruisje. Tik in de chat "/join #ltf" in en je zit in de chat!

Hoe registreer ik mijn account?

Hiervoor moet je de volgende code in het chatvenster tikken als je je gewenste naam hebt:

Code: Selecteer alles

/ns register <wachtwoord> <herhaalwachtwoord> <email> <herhaalemail>
Vervolgens ga je naar je e-mail en check je je code. De command staat in de e-mail zelf, dus die hoef je maar te kopiëren, daarna in de chat plakken en dan op enter te drukken.

Hoe gebruik ik IRC?

Allereerst zullen we beginnen als je SwiftKit gekozen hebt om je filter uit te zetten. Eerst ga je naar "Start", dan naar "Options" en daarna naar "IRC" en dan vink je "Enable message filtering" uit. Bij mIRC moet je deze code in je chat plakken:

Code: Selecteer alles

/mode <nickvanjezelf> -f
Zo, dat is gebeurd. Nu kunnen we de basiscommands van IRC gebruiken:

/join <kanaal> - om een chat te joinen.
/part <kanaal> - om een chat te verlaten.
/quit <reden> - om te stoppen met IRC.
/ns id <password> - om je "in te loggen" op IRC.
/nick <nieuwenaam> - om je naam te veranderen.
/me <actie> - om een actie uit te voeren. Gebruik deze niet te veel, anders spam je namelijk met een kleurtje. Dat vinden de meeste mensen niet fijn.

Verder kun je met /ns veel meer dingen, maar dat is niet heel erg belangrijk. Bovenstaande commands zijn de belangrijkste commands.
Hier kun je nog talloze andere commands vinden. Commands van RuneScript vind je hier.

Informatie over de mensen die het kanaal beheren.

Ten eerste zijn er de qo-mensen. Deze mensen zijn de eigenaren van het kanaal. Zij kunnen alles in het kanaal aanpassen. Je kunt ze herkennen aan de gouden ster/@-teken.

Ten tweede zijn er de ao-mensen. Deze mensen kunnen vrij veel, maar niet alles. Ze kunnen bijvoorbeeld rechten wegnemen of toevoegen. Verder kunnen ze net zo veel als de o-mensen. Je kunt ze herkennen aan de gouden ster/@-teken.

Daarna komen de o-mensen. Deze kunnen je van het kanaal kicken en zelfs bannen! Gelukkig komt het niet al te vaak voor, dus daarvoor moet je niet bang zijn. Je kunt ze herkennen aan de gouden ster/@-teken. Het verschil tussen deze 3 mensen met het @-teken zie je niet goed, maar ze kunnen allemaal hetzelfde als de o-mensen!

Vervolgens komen de h-mensen. Dit zijn de helpers van het kanaal. Je kunt ze herkennen aan de zilveren ster/%-teken. Deze mensen kunnen je ook verbannen van een kanaal, maar niet direct.

De mensen die een v-rank hebben, kun je herkennen aan een +-teken. Helaas kunnen deze mensen weinig.

En als laatste komen de mensen zonder enige rank. Als daarbij de mode +m staat kun je niet praten.

De IRC chat van Lunagang Tipforum: #ltf.

De chat van Lunagang Tipforum heet #ltf. Hierin zijn de Forummoderators ao, de IRC (a)ops (a)op en RuneScript is altijd halfop. Verder is de enige bot die net als RuneScript in het kanaal Chanstat. De rest zal kicked worden. Ook mag je niet met twee accounts de chat binnen komen. Eén van beide zal kicked worden. Ook hebben we liever niet dat je lange quotes of teksten plaatst. De andere regels van #ltf vind je hier.

De chat is erg gezellig, kom er ook een kijkje nemen en praat gezellig mee!

Handige foefjes voor beter chatten.
  • Auto-Identify
  • Highlight
  • Auto Rejoin
Auto-Identify
Automatisch inloggen op je geregistreerde naam.

Voor Swiftkit
Zorg dat de "Internal Utilities" open staan. Ga naar het tabblad "Start". In het blok staan nu een vakje voor je naam en een vakje voor channels die je direct wilt joinen na het connecten. Hiernaast zit een knopje, "Set-up Auto Identify". Als je hierop klikt kun je je wachtwoord invullen, zodat je voortaan meteen inlogt.

Voor mIRC
In het geval van mIRC kun je dit doen met een script. Ga naar de Scripts Editor, dat is het groene icoontje met "/a" erin bovenaan. Klik hier op het tabblad Remote. Vul hier het volgende in:

Code: Selecteer alles

On *:CONNECT {
  ns id wachtwoord
}
Klik daarna op OK en de eerstvolgende keer dat je connect, log je automatisch in.

Highlight
Met Highlight krijg je een bliepje te horen als je naam genoemd wordt. Ook krijgt de regel waarin je naam genoemd wordt een kleurtje (dit kleurtje is standaard rood, dit kun je eventueel nog veranderen).

Voor Swiftkit
Zorg dat de "Internal Utilities" open staan. Klik op het tabblad Start en dan op Options. Ga hier naar het tabblad IRC en vink "Enable Highlighting" aan. Vink eventueel ook "Highlight Current Nickname" aan, als je het ook wil laten gelden als je je naam verandert. In het lijstje eronder kun je eventueel nog andere namen of woorden toevoegen waar je ook Highlight op wil hebben.

Voor mIRC
Klik op "Tools" bovenin en daarna op "Options". Ga hier in de lijst links naar "Highlight" onder het kopje "IRC". Vink nu "Enable Highlighting" aan en voeg de namen en/of woorden waarbij jij gehighlight wil worden toe.

Auto Rejoin
Ga automatisch terug in een channel als je gekickt wordt.

Voor Swiftkit
Zorg dat de "Internal Utilities" open staan. Klik eerst op de Pac-man, dan op het tabblad "Start" en dan op "Options". Ga hier naar het tabblad "IRC" en vink "Auto Rejoin on Kick" aan.

Voor mIRC
Klik op 'Tools' bovenin en daarna op "Options". Ga hierna in de lijst links naar het kopje IRC. Klik op dat kopje, dus niet op een van de delen eronder. Vink hier "Rejoin Channel When Kicked" aan.

Let erop dat je soms opnieuw verbinding moet maken om bepaalde instellingen door te voeren, anders zijn ze de volgende keer gewoon weer weg. Dit geldt niet voor alle instellingen, sommigen werken zelfs meteen nadat je ze instelde.
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: IRC-chat

Bericht door Mystery »

Commentaar en suggesties kunnen gegeven worden.
Thomas
Berichten: 11189
Lid geworden op: zaterdag 16 januari 2010, 15:03
RS: SP00NTECH (OSRS)
Clan: Tipaward manipulator

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Thomas »

Handig, mooi uitgelegd :D
Afbeelding Lisette 24/11/2015 :oops: :wub:
Afbeelding
Afbeelding
Ivan
Berichten: 5500
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 14:18
Clan: opvakantie tot 28/08
Oude naam: I-Designs

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Ivan »

Irc ging dead toen kit in plaats van switch kwam :x
Wanna be cool? Be oldskool!
SkyTeam
Berichten: 7475
Lid geworden op: vrijdag 1 januari 2010, 20:38
Oude naam: Worldliner

Re: IRC-chat guide.

Bericht door SkyTeam »

Handig! Erg goed uitgelegd. Kzal wel wat vaker proberen in IRC te gaan.
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Mystery »

Ivan schreef:Irc ging dead toen kit in plaats van switch kwam :x
Misschien als we het beter uitleggen dat er dan wat meer mensen komen. :) Via mIRC dan.
Lisette
Berichten: 17140
Lid geworden op: vrijdag 13 juli 2007, 13:05
RS: Liset (OSRS)

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Lisette »

Dit bericht is verwijderd
Ivan
Berichten: 5500
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 14:18
Clan: opvakantie tot 28/08
Oude naam: I-Designs

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Ivan »

Mystery schreef:
Ivan schreef:Irc ging dead toen kit in plaats van switch kwam :x
Misschien als we het beter uitleggen dat er dan wat meer mensen komen. :) Via mIRC dan.
mensen op het ltf zijn lui, het is niet dat ze SK gaan downloaden of Mirc gaan gebruiken.
Wanna be cool? Be oldskool!
Matss
Berichten: 8129
Lid geworden op: donderdag 9 november 2006, 17:26

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Matss »

De IRC van LTF is inderdaad erg inactief :p
Somewhere out there in the vast nothingness of space
Somewhere far away in space and time
Staring upward at the gleaming stars in the obsidian sky
We're marooned on a small island, in an endless sea
Confined to a tiny spit of sand, unable to escape
But tonight, on this small planet, on Earth
We're going to rock civilization
BurnedUDown
Ex-chatmoderator
Berichten: 3687
Lid geworden op: woensdag 26 november 2008, 18:53
RS: BurnedUDown (p2p)

Re: IRC-chat guide.

Bericht door BurnedUDown »

Silfer schreef:Mirc gebruik ik niet en SK vind ik zelf niet zo handig. Denk dus ook niet dat ik daar veel zal gaan zitten. Toch fijn om te weten er zeker nog op gelet wordt :D
dan heb je nog altijd de webclient wat ook niet veel mensen weten ;)
Afbeelding
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Mystery »

sander 0wnt schreef:
Silfer schreef:Mirc gebruik ik niet en SK vind ik zelf niet zo handig. Denk dus ook niet dat ik daar veel zal gaan zitten. Toch fijn om te weten er zeker nog op gelet wordt :D
dan heb je nog altijd de webclient wat ook niet veel mensen weten ;)
Deze site dus. :D
Dissaboy
Ex-moderator
Berichten: 16918
Lid geworden op: woensdag 16 december 2009, 18:00
RS: Dissaboy (f2p)
Oude naam: Hardwell
Contacteer:

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Dissaboy »

Ik speel al een langere tijd op Swiftkit, maar ging nooit op de IRC. Nu dus wel. ^^
BurnedUDown
Ex-chatmoderator
Berichten: 3687
Lid geworden op: woensdag 26 november 2008, 18:53
RS: BurnedUDown (p2p)

Re: IRC-chat guide.

Bericht door BurnedUDown »

Silfer schreef:
sander 0wnt schreef:
Silfer schreef:Mirc gebruik ik niet en SK vind ik zelf niet zo handig. Denk dus ook niet dat ik daar veel zal gaan zitten. Toch fijn om te weten er zeker nog op gelet wordt :D
dan heb je nog altijd de webclient wat ook niet veel mensen weten ;)
Dat wist ik dus ook niet nee :oops:
nu dus wel :D
Afbeelding
Thijs
Berichten: 2521
Lid geworden op: maandag 9 april 2007, 12:51

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Thijs »

Komt er nog informatie over Auto-Identify, Highlight en Autorejoin?
AfbeeldingHet pareltje van ltfAfbeelding
[/b]
Afbeelding
Bedankti k0nijn i voor deze prachtige sig <3
Denikids
Berichten: 8138
Lid geworden op: zaterdag 10 maart 2007, 8:34
Clan: dragonforce end

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Denikids »

Ik wist het al wel maar handig voor degene die het nog niet wisten. Hopelijk worDT (!) het wat actiever.
Maar je begint met een plaatje van mirc en legt er vervolgens niets van uit?
8/10
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik typ, niet voor wat jij begrijpt uit mijn woorden.


Afbeelding
The Sims33
Ex-moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: maandag 14 augustus 2006, 20:58
Contacteer:

Re: IRC-chat guide.

Bericht door The Sims33 »

Erg mooie guide, zoals ik je al eerder zei. :)
Afbeelding Afbeelding
SjoerdDonsje
Berichten: 3985
Lid geworden op: maandag 25 september 2006, 16:31
Clan: Vice
Oude naam: KaraKoen

Re: IRC-chat guide.

Bericht door SjoerdDonsje »

Leuke Guide, alhoewel vind ik 't best ingewikkeld zo allemaal met die commands. :-$
Afbeelding
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Poekies »

Haha :P Die leer je vanzelf wel op irc hoor ^^ Iedereen daar weet die eigenlijk wel, dus als je 't even niet meer weet, vraag je 't gewoon :)
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Dissaboy
Ex-moderator
Berichten: 16918
Lid geworden op: woensdag 16 december 2009, 18:00
RS: Dissaboy (f2p)
Oude naam: Hardwell
Contacteer:

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Dissaboy »

Het is nu wel leuk en er zijn aardig wat mensen. ^^ Ik ga inderdaad ook even hulp zoeken voor commands.. :fluit:
Thijs
Berichten: 2521
Lid geworden op: maandag 9 april 2007, 12:51

Re: IRC-chat guide.

Bericht door Thijs »

^

Erg handig. :)
AfbeeldingHet pareltje van ltfAfbeelding
[/b]
Afbeelding
Bedankti k0nijn i voor deze prachtige sig <3
Plaats reactie