Poker voor beginners

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Plaats reactie
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Poker voor beginners

Bericht door Flipo »

Afbeelding
Hoi ltf'ers,

Jaja ik ben er weer met een gloednieuwe guide! Ik heb het de laatste maanden nogal druk gehad dus ik had niet één twee drie tijd om een nieuwe guide te maken en ik had eerlijk gezegd ook niet echt een idee waarover ik een guide zou moeten maken. Ik maak namelijk alleen nog non-rs guides. Maar ik heb al weer een nieuw onderwerp gevonden. In deze guide ga ik zoveel mogelijk behandelen wat je moet weten als beginnende pokeraar.
Silfer schreef: Mooie guide, maar ik zou wel even aangeven dat je het hebt over Texas Hold 'em. ^^
Inhoud
Wat is poker?
Pockets en non-pockets
Suited en suited connectors
De mogelijke handen
Fold, call etc.
Je positie aan tafel
Flop, turn en de river
Limpen
Bluffen
Hoe in te zetten
Het inschatten van je hand
Tips
Wist je dat
Slot
Wat is poker?

Poker is een kaart spel waarbij je door middel van chips in te zetten je meer chips kan winnen, als je als laatste over blijft (met de meeste chips dus) dan heb je gewonnen ;). Er zijn grote poker evenementen (EPT etc.) waarbij je d.m.v. een goeie kennis van poker veel geld kan verdienen. Maar dan moet je wel een absolute prof zijn. Door velen wordt poker beschouwd als gokken, ik noem het liever strategie. Er komt eigenlijk heel veel bij kijken. Wanneer zet je in, wanneer zet je niet in, heeft je tegen speler een goeie hand, zit je tegen speler gewoon te bluffen? Je moet veel kennis hebben om succesvol te worden in poker.
Pockets en non-pockets

Natuurlijk kun je in het poker verschillende soorten handen krijgen. Maar je kunt ze altijd onder verdelen in twee soorten. Pockets en non-pockets. Pockets zijn natuurlijk het beste maar hoge non-pockets zijn natuurlijk ook niet verkeerd.

Pockets:

Pockets zijn twee van de zelfde kaarten. (Bijvoorbeeld: twee boeren) Je kunt je pockets onder verdelen in sterkte.

Monsterhanden: Azen, Koningen, Vrouwen
Niet top niet flop: Boeren, Tienen, Negens, Achten (zevens)
Redelijk laag: (zevens), Zessen, Vijven, Vieren, Drieeën, Tweeën.

Bijnamen:

Azen (AA) worden ook wel bullets, American Airlines etc. genoemd.
Koningen (K/K) worden ook wel cowboys en King Kong genoemd.
Vrouwen (QQ) worden ook wel ladies genoemd.
Boeren (JJ) worden ook wel hooks genoemd.
Tweeën worden ook wel ducks genoemd.

Non-pockets

Non-pockets zijn zoals je vast en zeker al vermoeden. Twee verschillende kaarten. De beste non-pockets zijn dan ook natuurlijk een Aas en een Koning. Het liefst suited. Ik kom later nog terug op suited ;).

Vergis je niet in je kaarten. Hoe wel vrouwen natuurlijk veel verder voor liggen op vieren kan er zomaar een vier op de flop vallen. En dan loop je tegen three of a kind aan.
Suited en suited connectors

Natuurlijk zijn er ook nog andere mogelijkheden van kaarten. Je kan namelijk suited kaarten hebben of suited connectors.

Suited:

Suited zijn twee kaarten van de zelfde vorm. Onder vorm bedoel ik: klaveren, harten, schoppen, ruiten. Als je dus twee klaveren kaarten hebt heb je suited kaarten. Hoewel suited kaarten verleidelijk zijn moet je je af vragen of het de moeite waard is om met die hand te spelen.

Suited connectors:

Je weet nu de betekenis van suited kaarten. Maar je hebt ook nog suited connectors. Suited connectors zijn twee opeenvolgende kaarten in de zelfde vorm. Dan praten we dus over Boer-Tien van klaveren bijvoorbeeld. Ook suited connectors moet je goed in schatten. Connectors zijn altijd fijn om mee te spelen voor een straight en suited is fijn om mee te spelen voor flush. Dus met suited connectors heb je op veel mogelijke 'handen' kans.
De mogelijke handen

Er zijn veel soorten 'handen' die je kan hebben. De één is beter dan de ander. In de volgende afbeelding staat alles uitgelegd. Vanaf boven naar beneden gaat het van goed naar slecht(er).

Afbeelding
Fold, call etc.

Je weet nu al zoveel mogelijk over de handen. Maar er zijn in het spel zelf een paar 'basis-woorden' die je hoort te kennen.

Fold: Je hebt waarschijnlijk een slechte hand en daarom pas je. Je legt je hand weg.
Call: Je hebt een redelijke hand en je gaat mee met de inzet van je tegenstander/ je gaat mee met de blinds.
Check: Je zet niks in maar gaat wel verder mee met de hand.
Bet: Je zet een hoeveelheid chips in.
Raise: Je raised over een bet heen. (Je zet meer chips in dan de bet)
Re-raise: Je re-raised over de raise heen van je tegenstander
All-in: Je bent zeker van je zaak en je zet al je chips in

Hoe in te zetten, wanneer in te zetten, hoeveel in te zetten bespreek ik later.
Je positie aan tafel

Je positie aan tafel heeft een grote invloed op hoe je om gaat met je hand. In de volgende afbeelding zie je de mogelijke plekken aan de poker tafel.

Afbeelding

Rood: Vroege positie
Blauw: Middel positie
Groen: Late positie

De vroege positie is eigenlijk de stomste plek om te zitten. Vooral de plek direct naar de big blind. Je moet dan als eerste zeggen of je mee gaat ja of nee (Deze plek wordt ook wel 'under the gun') genoemd. Je speelt op deze positie alleen als je een goeie hand hebt. (Pockets boven de 9 of AK/AQ/AJ)

De middel positie is redelijk om te zitten. Ook hier moet je gewoon wachten op goeie kaarten want er komen nog steeds redelijk wat spelers achter je die hoog kunnen inzetten.

De late positie is het fijnst. Je hebt al redelijk wat informatie gekregen van je mede spelers. Je hebt kunnen zien of er iemand heeft ingezet ja of nee. Als er niemand heeft in gezet kun je makkelijk callen met pockets boven de 6, suited connectors of A9 of hoger.

Big blind: De hoogste blind die je verplicht moet inzetten.
Small blind: De helft van de big blind die je verplicht moet inzetten.
Button: De positie voor de blinds, de beste positie om te zitten, zie uitleg late positie.
The cut off: De positie net voor de button, je bent in de positie om te raisen waardoor de button alleen mee kan als hij een goeie hand heeft, ook heb je de kans om de blinds te stelen.
Under the gun: Deze positie is niet op het plaatje aanwezig maar deze positie is direct naar de big blind zoals ik al had uitgelegd.

Blinds: Dat klopt, we hebben het nog niet over blinds gehad! Blinds zijn een hoeveelheid chips die je verplicht moet inzetten 'wanneer je aan de beurt bent'. De big blind is zoals je hebt gelezen het hoogst en de small bind is het laagst. De blinds beginnen altijd laag maar worden verhoogd eens in de zoveel tijd.

Ante: Meestal zijn er nog geen antes in het begin van een toernooi (vooral online). Een ante is een hoeveelheid chips die elke speler elke hand moet betalen. Zo zijn er toch wat chips in de pot :-k.
Flop, turn en de river

De flop, turn en de river zijn de kaarten die op tafel worden gelegd door de dealer, met deze kaarten (in combinatie met jou kaarten) maak je de beste 'hand' die mogelijk is met jou hand. Schat je 'hand' goed in, is deze combinatie de hoogste?
Is mijn three of a kind genoeg of heeft mijn tegen stander een hogere three of a kind? Hier kom ik later nog op terug. In de volgende afbeelding zie je de flop, turn en de river.

Afbeelding

Blauw: Flop
Rood: Turn
Groen: River

Zoals je ziet bestaat de flop uit drie kaarten en de turn en de river uit 1 kaart. Als je een redelijke hand hebt (zoiets als QK-schoppen) en je hebt op de flop niks gehit en er liggen geen schoppen op de flop, kun je altijd checken maar zodra er een bet komt ben je genoodzaakt om te passen. Grote kans dat je tegenstander wel heeft gehit.
Limpen

Limpen is een vorm van callen die vooral wordt gemaakt door beginners/amateurs. Beginners/amateurs willen altijd te graag de flop zien om te kijken of ze iets hebben gehit. Limpen kan goed voor je uit pakken maar meestal pakt het slecht voor je uit en kost het je veel chips.
In- of uitklappen • Voorbeeld
Voorbeeld:

Josh heeft Boer-vier op de big blind.
Tom heeft pocket vrouwen op een middel positie
Piet heeft tien-negen suited op de button.

Iedereen fold tot Tom. Tom zet drie keer de big blind in. Iedereen fold tot Piet. Piet callt ook. Josh heeft eigenlijk helemaal niks en moet weg leggen, maar omdat hij al een big blind heeft betaalt kost het minder voor hem om mee te gaan dus gaat hij limpen. Josh callt dus ook.

Flop: Boer, zes, twee

Tom zet één derde van de flop in. Piet fold. Josh heeft top-pair en denkt dat hij genoeg heeft. Hij gaat mee.

Turn: zeven

Tom zet weer in. Josh gaat weer mee.

River: acht

Tom zet bijna de hele pot in. Josh callt en wordt verslagen door vrouwen.
Een klassiek voorbeeld hoe limpen verkeerd kan uitpakken. Limp alleen met lage suited connectors of een plaatje in vergelijking met een 10 of hoger. TIP: Speel niet met handen die je niet hoort te spelen.
Bluffen

Bluffen is een vorm van inzetten terwijl je werkelijk niks hebt. Het riskante aan bluffen is dat je tegenstander wel een degelijke hand kan hebben. Er wordt vooral gebluft als er drie van de zelfde vorm kaarten op tafel liggen (harten, schoppen, klaveren of ruiten). Er wordt gebluft alsof ze een flush hebben, dat kan goed aflopen tenzij je tegen een echte flush aan loopt.

Om te bluffen moet je goed onthouden wat je tegenstander(s) heeft/hebben gedaan voor de flop en hoe ze inzetten nadat de flop is geweest, als je merkt dat ze niks hebben gehit kun je nog wel eens een gokje wagen om met Aas hoog één-derde van de pot in te zetten. En dan maar hopen dat ze niks hebben ;).
Hoe in te zetten

Hoeveel je in zet hangt er helemaal vanaf wat voor hand je hebt. Heb je pocket 9's under the gun dan zet je anders in dan dat je pocket Azen hebt op een middel positie.

Tips:

- Raise altijd drie keer de big blind. Waarom? Als je een simpele call maakt terwijl je een degelijke hand hebt dan is er nog wel eens iemand die ook callt met Boer-vier. En dan zul je zien dat de flop Boer-Boer-Vier is. Daarom raise je altijd naar drie keer de big blind (als je daadwerkelijk een degelijke hand hebt) om er voor te zorgen dat de zwakke kaarten worden weg gelegd en je alleen met sterke kaarten naar de flop gaat.

- Als je hebt gehit op de flop bet dan altijd 1/3 van de pot.

- Met pocket Azen/Koningen/Vrouwen is het verstandig om alleen te callen en je medespelers het werk te laten doen. Hoop dat hun inzetten en ga dan mee. Het komt namelijk vaak voor dat als je drie keer de big blind raised terwijl je pocket Azen hebt dat iedereen past omdat ze niks hebben. Met een simpele call krijg je vaak nog wat meer mensen mee.
Het inschatten van je hand

Het is belangrijk dat je je hand altijd goed in schat. Is jou hand daadwerkelijk beter dan die van je tegenstander(s)?
Je kunt het natuurlijk nooit zeker weten, maar je kunt het wel altijd proberen in te schatten.

Als er iemand under the gun drie keer de big blind inzet en jij zit op de button, dan heb je al de voorkennis dat je tegenstander een Aas-Boer of hoger heeft of pockets boven de 9. Als jij dan bijvoorbeeld pocket Azen hebt is het altijd verstandig om gewoon te callen. Maar valt er op de flop een koning, een vrouw en een boer dan moet je goed in schatten of jou pocket Azen nog wel zo sterk zijn. In dit opzicht zou ik dus zeggen nee, je tegenstander kan een three of a kind hebben gehit of hij heeft Aas-tien en heeft zijn straight gehit. Kijk dan altijd wat je tegenstander doet. Zet hij in ja of nee? Zet hij verstandig in ja of nee? Komt het op je over dat hij niet heeft gehit, ga dan toch nog maar eens drie keer na of hij niks heeft gehit, misschien probeert hij je uit de tent te lokken zodat je veel inzet en dan verlies je de hand, terwijl je nog wel zo'n mooie pockets had :(.

Het inschatten van jou hand en die van je tegenstanders is één van de belangrijkste dingen bij poker. Je hoeft het niet goed te hebben, maar als het niet goed voor je voelt, dan pas je.
Tips

:!: Ook als is je hand nog zo goed, je tegenstander kan altijd een betere hebben.
:!: Als je niet mee speelt met de hand is het altijd verstandig om toch goed op te letten hoe je tegenstanders het doen, letop met welke handen ze mee gaan. Als je ziet dat er iemand drie keer de big blind heeft ingezet voor de flop en daarna blijkt dat hij tien-vijf had dan weet je dat hij rare handen speelt, en dan kun je tegenover hem het ook wel eens proberen met een 'middel-hand'
:!: Laat je niet leiden door je emoties tijdens poker, dat lijdt tot groot verlies.
:!: Letop het imago van je tegenstander, weet je dat iemand altijd aggresief speelt dan kun je hem nog wel eens leeg roven.
:!: Let niet te veel op de hand die jij had (je hebt dus gefold) en wat er daarna op tafel ligt, ook al had je full house gehad probeer het daarna niet met een slechte hand wanneer dat niet nodig is.
Wist je dat

:?: Rafal Nadel sinds kort tot het Pokerstars team behoort? Het pokerstars team bestaat uit een stel bekende pokeraars die online pokeren op Pokerstars.
:?: Je (in %) met suited connectors de beste kans hebt tegen pocket Azen? Met suited connectors heb je voor de flop ongeveer 25-30% kans om de hand te winnen.
:?: Een straight flush die bestaat uit een Aas-Koning-Vrouw-Boer-Tien ook wel een Royal flush wordt genoemt. Een Royal flush is onverslaanbaar.
Slot

Dus.. Dat was dan weer een guide! Tsja ik kan wel zeggen dat ik hoop dat jullie het wat vonden en zo maar dat bepalen jullie zelf dus.. ](*,). Hebben jullie vragen? Stel ze gerust! Hebben jullie een leuk idee/onderwerp dat ik nog in de guide moet toe passen? Vertel het gerust! Foutje opgemerkt? Je raad het al, dat mag je ook gerust vertellen! Ik denk niet dat er nog snel een andere guide van mij komt maar we zullen zien. Rate 1/10?
Laatst gewijzigd door Flipo op zaterdag 14 juli 2012, 17:26, 6 keer totaal gewijzigd.
StefanRSW
Berichten: 715
Lid geworden op: dinsdag 28 juli 2009, 17:46
Clan: Equilibrium

Re: Poker voor beginners

Bericht door StefanRSW »

Mooie guide!
Afbeelding
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Poker voor beginners

Bericht door Daan »

Mooie guide waar eigenlijk alles instaat. Paar kleine spellingsfoutjes, maar die kan je verbeteren.
Top.
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: Poker voor beginners

Bericht door Flipo »

StefanRSW schreef: Mooie guide!
Bedankt ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Daan schreef: Mooie guide waar eigenlijk alles instaat. Paar kleine spellingsfoutjes, maar die kan je verbeteren.
Top.
Bedankt ;).
Kan best dat ik wat spellingsfoutjes heb gemaakt, ik ging nogal iets te snel te werk denk ik :-$. Ik zal de guide binnenkort eens even over kijken op spellingsfouten (wanneer ik tijd en zin heb natuurlijk :-k )
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: Poker voor beginners

Bericht door imRobert7 »

Ik snap het, mooie guide :d

Maar bij Non-pockets staat meteen Non-pcokets geschreven ;)
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: Poker voor beginners

Bericht door Flipo »

imRobert schreef: Ik snap het, mooie guide :d

Maar bij Non-pockets staat meteen Non-pcokets geschreven ;)
Bedankt ;). Ja ik had al gedacht dat ik ook zulke 'domme' fouten had gemaakt. Ik heb me guide even over gelezen en ik heb ((bijna)) alle spellingsfouten eruit gehaald. En met bijna bedoel ik, ik zie er zover geen meer of ik ben gewoon weer blind aan het lezen :fluit:
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: Poker voor beginners

Bericht door Flipo »

Silfer schreef: Mooie guide, maar ik zou wel even aangeven dat je het hebt over Texas Hold 'em. ^^

Toegevoegd na 3 minuten:

Misschien trouwens nog wat informatie toevoegen met wat tips over het herkennen van bluffers? Mocht je daar tips over hebben.
Bedankt ;). Heb even je reactie geciteerd en in de guide gezet, ik vond dat mooier staan dan dat ik er tussen zou zetten 'In deze guide behandel ik alles wat je moet weten over poker bij Texas Hold 'em.' Of iets in die richting ;).

Bluffers zijn moeilijk te herkennen, irl kan je ze herkennen aan hun lichaamsstaal. Ik zal eens bedenken hoe je ze online kan herkennen.
Furi Fihter
Berichten: 2048
Lid geworden op: vrijdag 30 januari 2009, 20:05
RS: Furi Fihter (p2p)
Clan: GG
Contacteer:

Re: Poker voor beginners

Bericht door Furi Fihter »

Silfer schreef: Mooie guide, maar ik zou wel even aangeven dat je het hebt over Texas Hold 'em. ^^

Toegevoegd na 3 minuten:

Misschien trouwens nog wat informatie toevoegen met wat tips over het herkennen van bluffers? Mocht je daar tips over hebben.
Het 'herkennen' van bluffers online is een andere tak van bluffen op zich. ;)
De meeste spelers veranderen hun manier van spelen niet tijdens een pokerspel, dus van de meeste weet je na een poosje wel of het bluffers zijn, of dat ze alleen spelen met echt goeie kaarten.
Afbeelding
Afbeelding
mark145nl
Berichten: 4055
Lid geworden op: woensdag 5 juli 2006, 21:11
Clan: lunagang

Re: Poker voor beginners

Bericht door mark145nl »

wat zitten er verschrikkelijk veel tegenstrijdigheden in en dingen die niet juist zijn/beter manieren voor zijn.
Plaats reactie