[non-RS]De grote League of Legends guide!

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Hard Driver
Berichten: 2104
Lid geworden op: woensdag 17 juni 2009, 6:25
Oude naam: BaasClaes

[non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Hard Driver »

Afbeelding

Hoi en welkom bij mijn League Of Legends guide. Deze guide zal de basis uitleggen van League of Legends. De uiterste basis zoals hoe je items moet kopen, levelen, bewegen, ... zal ik hier niet uitleggen. Deze dingen zijn zeer goed uitgelegd in de tutorial in het spel zelf. Deze guide zal vooral gaan over de dingen die er niet in staan en hoe een spel wordt gespeeld. Alle hoofdstukken waarbij het niet anders vermeld staat gaat over het spel classic om de map Summoner's Rift. Dit is de hoofdmap en spelmode van League of Legends. De andere spelmodes en maps zullen meer op het einde van de guide kort toegelicht worden. Hopelijk alvast veel leesplezier!

Inhoudsopgave

1. Summoner en champion
2. De map
3. De items
4. De rollen
5. Runepages en mastery pages
6. Het verloop
7. Jungler rol
8. Andere maps en spelmodes
9. Slot


1. Summoner en Champion

Als je het spel voor het eerst opstart zal je een summoner's naam moeten kiezen. Deze naam is de naam die je moet geven als wilt dat mensen je toevoegen om samen te spelen. Als summoner heb je ook een level. Dit level gaat omhoog elke keer als je een game speelt. Je krijgt meer exp van een game die je wint dan een game die je verliest. Je krijgt ook meer exp van een PvP game dan een game tegen bots. (een winnende botgame geeft evenveel exp als een verliezende PvP game).

Na elke game krijg je IP ofwel influence points. Met deze punten kan je champions kopen. In totaal zijn er op het moment van schrijven 101 champions beschikbaar. Elke champion heeft een passive, 3 normale skills en 1 ultimate skill. Met deze champions moet je vechten in het spel zelf. Elk spel start je met je champion op level 1 en kan je tot level 18 worden. De champions variëren van 450 IP (ongeveer 5 matches spelen) tot 6300 IP.

Je hebt ook RP of Riot Points. Op level 3 krijgt je eenmalig 400 RP. Met RP kan je skins (je champion ziet er anders uit, maar is niet beter) en champions kopen. Als je meer RP wilt zal je moeten betalen. RP kopen geeft je geen enkel ingame voordeel. Skins geven geen enkele bonus aan je champions en elke champion is opzich even sterk gemaakt. Persoonlijk raad ik aan om je RP dat je kreeg op level 3 niet te gebruiken tot je minimum level 15 bent. De meeste mensen die hun RP zeer vroeg gebruiken hebben er later spijt van omdat ze toen een slechte zet hebben gedaan.


2. De map



Plaatje
De meest gespeelde map in League of Legends is summoner's Rift. Het is een map die bedoeld is op 5 vs 5 te spelen. In het plaatje hieronder ziet u het plattegrond van Summoner's Rift.

Op het plattegrond heb ik verschillende nummers gezet. Elk nummer geeft een belangrijke plek aan op de map.

Zoals je ook duidelijk ziet heeft deze map 3 lanes. De toplane (De lane als je de turrets volgt van de nexus linksonder naar boven en dan naar rechts), de midlane (de lane als je van de nexus linksonder schuin naarboven gaat tot de nexus linksboven) en de botlane (de lane als je van de nexus linksonder naar rechts gaat via de turrets en dan naar boven). De termen die ik hier al heb gebruikt maar nog niet duidelijk zijn zullen later in deze guide verhelderd worden. Dit komt omdat je een zeer brede basis nodig hebt om het spel te begrijpen.

1. Dit is de plek waar de champions spawnen in het begin van de game. Hier is ook de shop waar je items kan kopen.

2. Dit is de Nexus. Hieruit spawnen de minions en als de Nexus kapot is, is de game ook gedaan

3. De inhibitors. Deze dingen kan je pas kapot maken vanaf alle turrets ervoor (3 per inhibitor dus) kapot zijn. Als een inhibitor kapot is, zal de vijand 'super minions spawnen'. Dit wil zeggen dat de vijand per wave 1 minion zal spawnen die veel sterker is dan de andere minions. Dit is een zeer belangrijk aspect van de game. Als je er namelijk in slaagt om 2 of 3 inhibitors kapot te krijgen is het voor de vijand bijna onmogelijk om hun nexus ertegen te beschermen. Ook nog een klein detail, Als je team een inhibitor kapot krijgt, zullen je minions op de andere lanes een kleine boost krijgen zodat ze ook sneller naar de inhibitors van de andere lanes kunnen gaan.

4. De towers. De towers zullen de lanes verdedigen. Ze doen continue schade aan alles wat in de buurt is. Als er zowel een minion als een champion in de buurt van de tower is zal de tower eerste de minions doden. Daarna zal de tower pas de champion aanvallen. Maar pas op! Vanaf je een champion aanvalt en je zit in de tower range, zal de tower opeens jou aanvallen. Vooral in het begin van het spel is dit zeer gevaarlijk. De towers hitten extreem veel in het begin. Het is zeker een aanrader om als beginner te vermijden om vijandige champions aan te vallen als de tower je kan aanvallen.

5. De dragon. De dragon is een neutral monster. Dit wil zeggen dat hij niemand kwaad doet zolang niemand hem aanvalt. Vooral in het begin van het spel is hij redelijk sterk, hoewel je hem met meerdere champions relatief snel en makkelijk neerkrijgt. Als je team er in slaagt om de dragon te doden krijgt elk lid van je team 180 gold. Dit is een mooie som in totaal en dus zeker belangrijk dat jouw team zo vaak mogelijk de dragon killt en je ervoor zorgt dat de vijand hem zo weinig mogelijk kan killen.

6. Baron Nashor. Dit is één van de belangrijkste aspecten in het spel. Het is ook een neutral monster. Hij is véél sterker dan de dragon, maar de beloningen zijn ook veel groter. Elk lid van het team krijgt 300 gold en een buff. Deze buff boost de stats van je champion redelijk hard zodat je veel sterker bent. De reden waarom dit monster zo belangrijk is, is omdat Baron het spel helemaal kan omkeren. Als je team eerst zeer goed aan het winnen is, maar het vijandig team slaagt erin om dit wezen te doden, kan het spel helemaal omdraaien. Met het goud + de buff kan je snel zeer veel schade toerekenen die bijna niet meer goed te maken is.

7. Ancient golem. Dit is een neutral monster die rond de 80 coins aan degene die hem dood geeft en een buff. Elk team heeft zo een golem. De buff zelf zorgt ervoor dat de champion die hem heeft zeer snel mana en sneller zijn spells terug kan gebruiken (later meer hierover). Dit is een zeer handige buff waarbij het stom zou zijn als je hem zou negeren.

8. The elder Lizard. Dit is het laatste belangrijk neutral monster. Hij geeft ook een buff en ongeveer 80 gold aan degene die hem dood. De buff zelf zorgt ervoor dat je iets meer damage doet en dat je de vijand vertraagd. Ook een zeer handige buff die beide teams hebben en het stom zou zijn als je er niets mee doet.

Buiten deze buffs heb je ook nog andere neutral camps. Deze camps geven een hoeveelheid goud, exp en restoren een klein beetje health en mana. Deze camps worden vooral gedood door de champion die de jungler rol heeft. (later meer hierover).




3. De items

De items zijn één van de belangrijkste aspecten van het spel. Doorheen het spel kan je gold krijgen. Zowel door minions te doden, als champions te doden, turrets vernielen, neutral monsters, ... Met dit goud kan je dan items kopen. Items zijn een boost voor je champion. Maar niet zomaar een boost, het is de sterkste boost die je je champion kan geven. Als items je champion niet 10x sterker maken zal het wel 20x sterker maken. Daarom is het zeer belangrijk dat je van in het begin al weet welke items je best koopt voor de champions die je speelt. De ene champion zal namelijk voor damage items nodig hebben terwijl de andere champion beter magic of tank items koopt.

Zoals al eerder gezegd heeft elke champion 1 passive, 3 gewone abilities en 1 ulitmate ability. Het is zeer belangrijk dat je weet hoe deze abilities in elkaar zitten. De ene ability gaat samen met magic damage en de andere gaat samen met physical damage. Als je abilities samen gaan met magic damage zal je ability alleen maar sterker worden met ability power. Als je abilities samen gaan met physical damage zal je beter zijn met AD items.

Omdat het ongmogelijk is om van elke champion te zeggen welke items de beste zijn omdat dit ook vaak situational is en ik geen ervaring heb met elke champion raad ik jullie sterk aan om voor je een champion wilt testen eerst naar een specifieke champion guide te kijken. De betere of in mijn ogen de beste guides vind je op http://www.solomid.net. Het meest hatelijke in games is namelijk dat mensen totaal niet weten wat ze moeten kopen en op die manier voor zorgen dat de game verloren is.

Ik zal nog kort even toelichten welke soort items er zijn:

1. Ability power items (ofwel AP items): Dit zijn items die je ability power een boost geven. Zoals het woord het al zegt zullen de skills die je champion heeft sterker worden. Om het met een simpel voorbeeld te noemen. Stel een champion heeft een spell die 180 hit en die spel geeft een bonus magic damage van 100% van je ability power. Als je dan een item koopt dat 100 ability power geeft dan zal je spell opeens 280 hitten!

2. Attack damage items (ofwel AD items): Dit zijn items die zowel je basic attacks boosten (attacks zonder een spell te gebruiken) als sommige spells. De voorwaarde dat je spells beter hitten is weer dat je spells werken op basis van physical damage.

3. Attack speeld items: Dit zijn items die ervoor zorgen dat je basic attacks sneller doen hitten. Deze items worden altijd in een % uitgedrukt. Het percentage werkt altijd op je basis attack speed. Als je champion bv een basis attack speed heeft van 0,7 hits per seconde maar via andere items als zit op 1,5 hits per seconde en je koopt dan een extra item van 15% attack speed. Dan zal dat percentage genomen worden van die 0,7% en bijgevoegd worden bij die 1,5%..

4. Armour items: Armour items zorgen ervoor dat vijandige champions, turrets of minions minder op je zullen hitten met physical damage. Om je te beschermen tegen magic damage heb je magic resist nodig.

5. Magic resist items: Magic resist items werken hetzelfde als armour items. Alleen houdt magic resist nu magic damage tegen in plaats van physical damage.

6. Health items: Zeer simpel en logisch. Deze items zorgen ervoor dat je maximum health naar boven gaat.

7. Mana items: Deze items zorgen ervoor dat je maximum mana naar omhoog gaat. Elke spell kost een bepaald aantal mana.

8. Armour en magic penetration items: Dit zijn items die het armour of magic resist van de vijand naar beneden halen. Dit kan in een percentage zijn of in een gewoon getal. Deze items koop je best als je vijandig team veel armour of magic resist koopt.

9. Mana en HP regen items: Standaard heeft elke champion een kleine hoeveelheid HP en mana regen. Dit zorgt ervoor dat ze heel langzaam terug HP en mana bijkrijgen. Er zijn ook items die dit kunnen boosten, dit zijn de HP en mana regen items. Opgelet, deze dingen worden altijd uitgedrukt in /5 seconden en niet per seconde.

10. Consumables: Dit zijn items die weg zijn na gebruik. De meest voor de hand liggende zijn Health pots en mana pots. Dit zorgt ervoor dat je health en mana regen voor een bepaald aantal seconden zeer snel terugkomt. Ook heb je wards, dit zijn dingen die je op de map kan zetten om een bepaald gebied te zien. Ook heb je enkele elixirs die je stats tijdelijk boosten of ervoor kunnen zorgen dat je vijandige wards kunt zien en kapot maken.


4. De rollen


In Summoner's Rift heb je uiteindelijk 5 grote rollen: Een solotop, een AP mid, een AD carry, een support en een jungler. In dit hoofdstuk zal ik even toelichten wat de voornaamste eigenschappen en taken zijn van deze rollen. Let wel op, deze rollen zijn gebaseerd op de 'meta' van nu. Dit wil zeggen dat op dit moment dit gezien wordt als de beste rollenverdeling. Vooral als je begint met spelen zal je vaak merken dat hier niet veel rekening mee gehouden wordt.

Solotop rol: Deze rol wordt meestal vervuld door een bruiser of een tank type. Het zijn champions die wat meer HP gaan builden en vooral in het begin van de game redelijk sterk zijn in het begin van het spel. Zoals de naam al zegt gaan deze champions naar de toplane. Daar zullen ze normaal gezien een 1 vs 1 lane hebben tegen hun vijand. De belangrijkste kenmerken voor de champion die wint is het aantal minions gedood (door de champion voor het goud natuurlijk), het aantal kills en de eerste tower.

AP mid rol: Deze rol wordt in normale omstandigheden gespeeld door een AP mid champion. Er kunnen natuurlijk uitzonderingen zijn zoals counters op deze champion (Talon 1 van de bekendste voorbeelden). Deze champions gaan naar de midlane. Hier is ook de farm (het aantal minions gedood) zeer belangrijk. Een typische eigenschap van AP mid champs is dat ze meestal vrij squichy zijn maar meestal 1 iemand zeer snel kunnen doden.

AD carry rol: De AD carry gaat naar de botlane. Een ad carry is een champion die in het begin van het spel zeer zwak is maar op het einde van het spel in normale omstandigheden de sterkste speler is van het team. AD carry's zijn vaak squichy en moeten koste wat kost bescherm worden door de rest van het team. Ze bouwen vooral attack damage, attack speed en critical strike chance. Hoewel elke goede ad carry op zen minst ook 1 defensief item zou moeten kopen.

Support rol: De support is een champion die vooral veel utility heeft en bijna niets hit. Deze champion gaat de AD carry assisteren op de botlane. Deze champion pakt GEEN minions. Alle minions gaan naar de ad carry zodat deze zo rijk mogelijk is. De grootste goudopbrengst voor supports zijn assists en gold per 5 items.

Jungler rol: Deze champion gaat niet naar een lane. De champion start altijd in de jungle. Daar gaat hij camps clearen om zo te levelen. De jungler is vooral verantwoordelijk voor de controle van dragon/blue buff/red buff en baron. Ook heeft de jungler een grote rol in het helpen van lanes die het moeilijk hebben doormiddel van ganks. Ganken is proberen zo onverwachts mogelijk in een lane te komen om daar een kill te maken op de vijand. Als je nog maar net speelt zal je niet vaak een jungler zien omdat het een redelijk moeilijke rol is en een runepage voor vele champions een must is.


5. Runepages en mastery pages


Dit zijn pagina's die je kan kiezen vlak voor je begint. Deze pages kunnen je champion een boost geven. Deze boosts zijn vrij belangrijk en zeker waard om tijd en later IP in te steken.

Plaatje
Mastery page: Een mastery page kan je in 3 delen opdelen: Offence, defence en utility. Elk deel heeft verschillende boosts waar je 1 of meerdere punten kunt in steken om het sterker te maken. In totaal kan je 30 punten in totaal hebben (1 per level). Je kan meerdere pages aanmaken zonder ervoor te moeten betalen. Het is zeker geen slecht idee om voor elke rol een mastery page aan te maken aangezien elke champion beter is met een andere mastery page. Mastery pages kan je ook nog aanpassen in de champion selecton voor een game.

Rune page: Runepages zijn ook boosts. Van Riot krijg je automatisch 2 runepages waarmee je kan doen wat je wilt. Als je meer runepages wilt kan je die kopen met IP of RP. Alle runes kan je alleen maar behalen via IP. Het is aangeraden om geen runes te kopen die lager zijn dan tier 3. Tier 3 runes kan je pas kopen vanaf je level 20 bent. De meeste zeggen wel dat je best pas runes koopt vanaf level 30 en je concentreert op chamions te kopen tot level 30. Dit is een eigen keuze die je maakt. Je kan jezelf een voordeel geven door eerder met runepages te beginnen maar dan heb je wel weinig champions tegen je level 30 bent. Het is aangeraden om uit de 2 runepages die je krijgt een AP en een AD runepage te maken. Dit zijn de meest algemene runepages waarmee elke champion wel een voordeel uit haalt.
Afbeelding
6. Het verloop

In League Of Legends is het de bedoeling dat 5 spelers tegen 5 spelers strijden met als hoofddoel om de vijandige nexus kapot te maken. Deze nexus wordt beschermd door verschillende towers en om de zoveel tijd een wave met minions. De minions zullen altijd hun weg maken naar de vijandige nexus. Bij de start van het spel spawn je als een champion bij je nexus. Elke champion begint op level 1 en heeft een maximum level van 18. Dit is in theorie de bedoeling van het spel. In de praktijk is het allemaal niet zo simpel en zal er tactisch gewerkt moeten worden. De vijand heeft namelijk ook champions.

Tegen bots zal het scenario ongeveer verlopen als hierboven. Er gaan 2 champions naar de toplane, 2 champions naar de botlane en 1 champion naar de midlane (omdat bots dit ook doen). Hierbij zal elke lane normaal gezien winnen en zullen de bots moeten terugtrekken terwijl de spelers tower per tower neerhalen tot aan de nexus. Meestal is er totaal geen samenwerking en hoor je in de chat meer mensen klagen dat de ene van de andere kills steelt.

In PvP verloopt dit totaal anders. Hier wordt in de meeste gevallen de meta nageleefd. Op dit moment is de meta 1 champion die solo top gaat, 1 champion die mid gaat, 1 champion die jungle gaat en 2 champions die bot waarvan er maar 1 gaat 'farmen'. Farmen is meteen ook het belangrijkste in het het spel. Farmen is simpelweg de minions doden. Wel niet zomaar doden, maar juist de hit doen zodat ze doodvallen. Dit omdat je alleen maar goud krijgt als je de allerlaatste hit doet, of je er nu 5 keer op slaat of 1 keer op slaat, zolang je die laatste hit doet krijg je goud. Per minion krijg je rond de 20 gold. Dit lijkt niet veel, maar als je later in de game 300 minions hebt gedood op deze manier en de vijand heeft daar totaal niet op gelet en heeft maar 50 minions, heb jij waarschijnlijk dubbel zoveel goud, dubbel zoveel items en je maakt hem zeer makkelijk af.

In PvP kan je 3 fasen onderschijden. Early game, midgame en lategame. Early game ofwel de laning phase wordt er vooral gefarmd met indien mogelijk een kill. Soms komt de jungler is een gank doen om ervoor te zorgen dat jij er beter voor staat dan de vijand, maar minions blijven het belangrijkste. Early game is meestal tot 15-20 minuten. Vanaf midgame wordt de situatie wat anders. Vanaf dan beginnen er kleine teamfights uit te breken (bv 3 champs vs 3 champs). Dit zal meestal zijn om dragon te kunnen doden of omdat de midlane de botlane wou ganken. Soms wordt er ook al gevochten voor Baron in midgame, maar deze fights vinden vrijwel altijd plaats in lategame. Lategame beginnen de meeste champs hun items af te ronden en wordt het tijd voor de grote teamfights. Towers en minions stellen vrijwel niets meer voor omdat champions zeer sterk zijn geworden. Elk gevecht kan het einde betekenen voor het team dat verliest. Vooral de champions die de ad carry rol hebben genomen zullen het meeste betekenen in lategame.



7. Jungle role


Plaatje
Zoals eerder vermeld heeft elk team dat de meta naleeft een jungler. Junglen is relatief moeilijk in het begin en vraagt een paar aanpassingen in het begin van het spel. Allereerst heeft een jungler altijd de summoner spell smite. Deze spell geeft een true damage die alleen op minions en neutral monsters telt. Ideaal dus om mee te junglen. Deze spell helpt je niet alleen bij het clearen van je camps, maar is ook op het einde van het spel zeer belangrijk. Zowel een kill op baron nashor als dragon kan je verzekeren als je op het laatste moment hem smite. Let hier op! Als je dit niet doet kan een vijandige jungler plots inkomen, dragon of baron smiten en er weer uitgaan! Het is belangrijk dat je op de HP van baron en dragon let en kijkt hoeveel je smite afdoet. Dit kan je zien door met je muis even op je smite te staan.

Plaatje
Elke jungler start normaal gezien aan een blue -of redbuff. Meestal wordt er als regel genomen dat alle champions met mana aan blue beginnen en alle champions zonder mana aan red beginnen (er kunnen uitzonderingen zijn). Deze buff is vrij moeilijk neer te halen op level 1. Daarom werkt men met een pull en defenden. Defenden gebeurd door top of bot afhankelijk waar de buff zich bevindt. Defenden is simpelweg gewoon op de plek staan waar de vijanden kunnen komen om te invaden (later meer hierover). De champion die mid gaat zal moeten pullen. Een pull is een basic attack of een ranged ability gebruiken op de buff en dan onmiddellijk weer naar je lane gaan. Dit heeft als resultaat dat de golem eerst wat gaat lopen alvorens hij de jungler aanvalt. Dit zorgt ervoor dat de jungler eerst wat attacks kan doen voor de buff de jungler gaat aanvallen. De buffs spawnen op 1.55 minuten. Soms start de jungler liever ook bij een kleiner camp voor optimale exp. Dan moet je gewoon helpen met het kleine camp te doden maar NIET de laatste hit doen.


Ook zal ik nog iets kort vertellen over invaden. Invaden is dat je met je team gaat proberen de vijandige buff te stelen en eventueel wat kills op te rapen. Dit door met meerdere mensen naar de vijandige buff te gaan en samen in te rushen. Als iedereen weggejaagd of gedood is dood jouw jungler de vijandige buff en gaat iedereen weer naar zijn lane. Als jouw team wilt invaden start je best met een ability die zoveel mogelijk CC heeft (crowd control zoals knock ups, stuns, pulls, ...).





8. Andere maps en spelmodes


Alles wat hierboven is besproken draait om Summoner's Rift. Dit is 75% van het spel, maar er zijn natuurlijk ook nog andere dingen om te doen. Je hebt nog dominion op de map The crystal scar, eenzelfde spelmode als Summoner's Rift maar een andere map genaamd Twisted treeline en een onlangs toegevoegde funmap Proving grounds waar er maar 1 lane is.

The crystal scar

Plaatje
Hier wordt een totaal andere spelmode gespeeld, namelijk dominion. Bij dominion draait het allemaal rond 5 punten die je kan zien op het kaartje hiernaast. Elk team heeft een nexus met 500 health. Elke seconde dat jouw team 1 punt meer heeft dan het vijandig team zal er 1 health van de vijand zijn nexus eraf gaan. Natuurlijk als je team erin slaagt om nog meer punten te nemen en bijvoorbeeld 4 punten heeft en het vijandig team maar 1 punt, dan zal de vijand zijn nexus sneller health verliezen. In het begin verliest de vijand zijn nexus ook health als je vijanden dood of gewoon punten kan nemen. Vanaf de nexus zijn health onder de 200 gaat zal het alleen nog maar naar beneden gaan door de seconden dat je team minder punten heeft. De punten zelf werken als towers. Towers vallen je aan als je een vijand aanvalt in hun range of er geen minions zijn. De towers stoppen met aanvallen als je aan het capturen bent, maar als dat wordt onderbroken valt de tower je meteen weer aan.

Ook zijn er een paar andere veranderingen in dominion. Je krijgt veel meer gold per seconde zodat het hoofddoel niet meer minions doden is in het begin. Hoewel je minions doden niet mag onderschatten, want deze geven ook dubbel zoveel goud als in Summoner's Rift. Het goud dat je krijgt voor een kill is 3 keer zo weinig en je krijgt tot 100 gold per neutralize of capture van een punt. Ook de items zijn soms anders. Sommige items van Summoner's Rift kan je niet gebruiken in dominion. Daartegenover heeft dominion een paar unieke items die je niet kan gebruiken in Summoner's Rift.

Er zijn ook speciale buffs in dominion. Her en der zijn er relics die zowel health als mana geven. Ook is er om de zoveel minuten in het midden van de map een storm shield. Dit is een buff die je champion opmerkelijk groter maakt en je een mooie healthboost geeft. Dit is zeker een buff die je niet mag verwaarlozen, het kan grote veranderingen in het spel brengen.


Twisted treeline

Twisted treeline heeft eenzelfde opbjectief als Summoner's Rift. Alleen is het een totaal andere map. De map is een stuk kleiner en heeft maar 2 lanes en wordt gespeeld in een 3 vs 3. Er zijn andere buffs die zich bijna allemaal in de jungle helemaal bovenaan bevinden. Omdat het zo een kleine map is zullen er veel eerder teamfights gebeuren omdat iedereen veel sneller bij elkaar is. Zeer veel kan ik niet over zeggen omdat ik zelf bijna geen ervaring heb met deze map. Hieronder is nog een kaartje hoe de map er ongeveer uitziet.
In- of uitklappen •
Afbeelding

Proving grounds

Deze map is zeer recent in het spel gekomen. De map is alleen speelbaar in custom games. Het is een map met maar 1 lane. Riot heeft deze map in het spel gezet om een redelijk populair spel te promoten, namelijk all random all mid. Zoals de naam al zegt moet iedereen een random champion hebben zodat je de vreemdste combinaties ooit kan krijgen. Ook moet iedereen mid gaan en heb je dus vanaf de eerste seconde teamfights. Je kan het niet als een volledige spelmode beschouwen omdat het iets zeer beperkt is, maar het kans altijd is leuk zijn als tussendoortje. Hieronder nog even een beeld hoe proving grounds eruit ziet.
In- of uitklappen •
Afbeelding


9. Slot


Hierin wil ik je vooral bedanken om deze guide te lezen. Als er toevoegingen zijn kan je ze zeker zeggen. Als je nog wat meer hulp wilt mag je me zeker adden, mijn LoL game is 'Hard Driver' en ik wil je zeker verderhelpen als je problemen hebt. Er is ook een topic in games van League of Legends waar ik zeker ben dat mensen je met vragen willen verderhelpen.

Nog even wil ik iets zeggen over het refer a friend. Refer a friend is een optie dat Riot heeft ingevoerd waarbij spelende mensen beloond worden als ze andere mensen laten spelen. Dit door een andere registreerlink te gebruiken dan de algemene. Als je heel graag dit spel wilt spelen en geen enkele vriend hebt die dit spel speelt mag je altijd mijn refer a friend link gebruiken: http://signup.leagueoflegends.com/?ref= ... e112152061. Als je al spelende vrienden hebt, aarzel niet om hun referal link te vragen want je zal er hun een groot plezier mee doen. Ik hoop dat ik wat mensen heb kunnen bijleren over dit spel en misschien wat mensen heb overtuigd om dit topspel te doen spelen.
Laatst gewijzigd door Hard Driver op maandag 6 augustus 2012, 10:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Magiek
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 18 maart 2012, 12:07

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Magiek »

10/10

Ben zelf een beginner, heb het een tijdje gespeeld maar nu ik deze guide gelezen heb denk ik dat ik het maar weer opnieuw ga downloaden. Goede uitleg en ik vind dat het lekker leest.

Keep up the good work
Robin
Berichten: 6265
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:25
Contacteer:

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Robin »

Dit geeft me zin in LOL, terwijl ik het na 2x spelen al weer niets vind...
Het is allemaal de schuld van de sossen.
Rallim
Berichten: 1189
Lid geworden op: woensdag 6 februari 2008, 14:38
RS: Raddallin (p2p)
Oude naam: b a 1 0 0
Contacteer:

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Rallim »

haha dit is toevallig: vanmiddag hebben 2 vrienden me overgehaald om te gaan spelen en nu zie ik een guide staan!!
ik ga 'm zeker gebruiken!
Vyrelords Combat Training (Melee/Ranged) | SSD Guide
~Proud owner of Certificate of Proficiency in English (CPE)~
Afbeelding
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Yves W »

Haha, ik heb de guide nog niet gelezen, maar dit verdient al een 10/10 :"""""") Geloof me mensen, Jasper kent de game en hij is geweldig om te horen als wij verliezen :mrgreen:.

Toegevoegd na 5 minuten:

Nog steeds niet alles gelezen, maar ik mis wat dingen zoals invaden, blue defenden, een voorbeeld met counteren en terminologie zoals diven, bd etc.
Afbeelding
Hard Driver
Berichten: 2104
Lid geworden op: woensdag 17 juni 2009, 6:25
Oude naam: BaasClaes

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Hard Driver »

Bedankt voor de leuke reacties! Ik heb al een stukje bijgevoegd over Jungle Yves, die andere 2 doe ik misschien later, maar junglen was ik inderdaad vergeten en het is vrij belangrijk :P
Afbeelding
dZArach
Berichten: 906
Lid geworden op: zaterdag 5 november 2011, 14:18
Oude naam: xChiHearts

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door dZArach »

Mocht je een link posten in een post :o
Alleen in je sig toch?

Anyways nice.
Misschien kan je nog posten wat voor items je hmm hoe zeg je dat toch...
Afbeelding
Gemaakt door broodoos
Add me LoL: dZArach (30) - BEST CARRIER EUW (12)
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Slay a Stone »

Goede guide! Alleen die ref van jezelf moet eruit ;)
Afbeelding
str own789
Berichten: 1431
Lid geworden op: zaterdag 5 juli 2008, 11:41
RS: RodeApelflap (f2p)

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door str own789 »

Misschien kan je wat voorbeelden geven bij elke Class, niet heel moeilijke (bv Orianna, Cassiopeia) maar makkenlijkere van elke class (Annie, ..). En ook de roles in Teamfights, want als je niet weet wa je moet doen als Carry, ga je makkenlijk dood.

Voor de rest heel mooi! 9/10
Edit: Is dat niet een foto van de oude Mastery-page?
dZArach
Berichten: 906
Lid geworden op: zaterdag 5 november 2011, 14:18
Oude naam: xChiHearts

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door dZArach »

str own789 schreef: Misschien kan je wat voorbeelden geven bij elke Class, niet heel moeilijke (bv Orianna, Cassiopeia) maar makkenlijkere van elke class (Annie, ..). En ook de roles in Teamfights, want als je niet weet wa je moet doen als Carry, ga je makkenlijk dood.

Voor de rest heel mooi! 9/10
Edit: Is dat niet een foto van de oude Mastery-page?
Jup
Afbeelding
Gemaakt door broodoos
Add me LoL: dZArach (30) - BEST CARRIER EUW (12)
Luc'
Berichten: 2072
Lid geworden op: maandag 22 december 2008, 16:20

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Luc' »

Dit bericht is verwijderd
dZArach
Berichten: 906
Lid geworden op: zaterdag 5 november 2011, 14:18
Oude naam: xChiHearts

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door dZArach »

Luc' schreef:paar puntjes:

het is crowd control, geen cloud control
in dat zelfde stukje schrijf je bod ipv bot
en je zet bij AP carry's neer dat die items nodig hebben, terwijl je dat bij AD carry's niet neerzet, terwijl AP carry's juist xp nodig hebben, en ad carry's meer items.
En maybe kun je neer zetten waarom 1 top, 1 mid, 2 bot, 1 jungeler de meta is.

Verder nice guide :D
2 jungler is boss :P
Afbeelding
Gemaakt door broodoos
Add me LoL: dZArach (30) - BEST CARRIER EUW (12)
Luc'
Berichten: 2072
Lid geworden op: maandag 22 december 2008, 16:20

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Luc' »

Dit bericht is verwijderd
str own789
Berichten: 1431
Lid geworden op: zaterdag 5 juli 2008, 11:41
RS: RodeApelflap (f2p)

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door str own789 »

Meer troll dan boss, imo.
Puma
Ex-moderator
Berichten: 8754
Lid geworden op: maandag 12 mei 2008, 21:18

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Puma »

Een vriendin van me speelt dit, ik zie er zelf de lol niet zo van in maar dat komt misschien wel omdat ik de tijd nog niet heb genomen om het zelf te spelen. Als ik het nog eens ga doen dan neem ik deze guide er wel bij. :)
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
C0RPOREAL
Berichten: 320
Lid geworden op: zondag 30 augustus 2009, 11:49
RS: Blueee Angel (p2p)
Clan: The Citadel Kingdom
Oude naam: vinsi44

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door C0RPOREAL »

Ik ben daarnet door je guide LoL gaan spelen (ik fail xd). Heb alleen 1 probleem als ik een champion/minon/toren aanval gaat mijn champion automatisch door met de volgende en ik kan dat ni stoppe. Zodra mijn champ iets aanvalt kan ik niet meer wegrennen, waardoor ik 50-60 keer doodga per game ](*,) .

Maar zou je kunnen toevoegen welke champs je aanraadt? Ik heb er nu al een paar uitgeprobeerd, bij anderen zijn ze nice, ik ben met die champs fail.
Afbeelding
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Yves W »

Je moet gewoon weglopen als je iets niet meer wil aanvallen :P. Elke champion is ook uniek, heeft een geschikte item build nodig (die ook verschilt per team comp en team comp van je tegenstanders) en moet goed gespeeld worden.
Afbeelding
str own789
Berichten: 1431
Lid geworden op: zaterdag 5 juli 2008, 11:41
RS: RodeApelflap (f2p)

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door str own789 »

C0RPOREAL schreef: Ik ben daarnet door je guide LoL gaan spelen (ik fail xd). Heb alleen 1 probleem als ik een champion/minon/toren aanval gaat mijn champion automatisch door met de volgende en ik kan dat ni stoppe. Zodra mijn champ iets aanvalt kan ik niet meer wegrennen, waardoor ik 50-60 keer doodga per game ](*,) .

Maar zou je kunnen toevoegen welke champs je aanraadt? Ik heb er nu al een paar uitgeprobeerd, bij anderen zijn ze nice, ik ben met die champs fail.
Als start-character zou ik Ashe aanraden, maar een vriend van me (die ik heb leren spelen door me) suckte daar zelfs in tegen de bots, dus

Wat tips:
• Neem altijd je ulti (4e skill, R) op level 6, 11 en 16.
• Max je W (Volley), zodat deze het meeste dmg dealt en het hardste slowed.
• Je moet niet all-in gaan op een bot die volle health is, omdat deze meestal gewoon wegloopt. Tegen bots moet je vooral 'poken'. Dit betekent dat je de bot even attacked, zonder dat hij retaliated. Als je dit 2x doet, is deze op halve health en dan kan je hem makkenlijk neerhalen.
• Misschien een build, als je die niet wist: 1. Berserker's Greaves, 2. Bloodthirster 3. Phantom Dancer 4.Infinity Edge. Bij bot-matchjes geraak je meestal niet tot 2 items, dus 4 is zeker genoeg.
• Let niet teveel op de champions van je eigen team, want bij bots is het altijd grote chaos. En er zijn waarschijnlijk altijd nieuwe champions aan jouw kant van het team, terwijl bij de bots, er maar zo'n 10-tal zijn die je direct zal herkennen.
• In het begin kan de shop zo groot lijken, en dat er namen zijn waarvan je nog nooit gehoord hebt. Ik zou gewoon houden aan je eigen build.
• Koop altijd wat Health Potions, zodat als je een beetje low-hp bent, je weer kan restoren.
• Als je toch iets wilt weten, en je weet niet waar je dat te weten kan komen, Klikje naar uitgebreide (Engelstalige) guide.
Laatst gewijzigd door str own789 op donderdag 16 augustus 2012, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
C0RPOREAL
Berichten: 320
Lid geworden op: zondag 30 augustus 2009, 11:49
RS: Blueee Angel (p2p)
Clan: The Citadel Kingdom
Oude naam: vinsi44

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door C0RPOREAL »

str own789 schreef:
C0RPOREAL schreef: Ik ben daarnet door je guide LoL gaan spelen (ik fail xd). Heb alleen 1 probleem als ik een champion/minon/toren aanval gaat mijn champion automatisch door met de volgende en ik kan dat ni stoppe. Zodra mijn champ iets aanvalt kan ik niet meer wegrennen, waardoor ik 50-60 keer doodga per game ](*,) .

Maar zou je kunnen toevoegen welke champs je aanraadt? Ik heb er nu al een paar uitgeprobeerd, bij anderen zijn ze nice, ik ben met die champs fail.
Als start-character zou ik Ashe aanraden, maar een vriend van me (die ik heb leren spelen door me) suckte daar zelfs in tegen de bots, dus

Wat tips:
• Neem altijd je ulti (4e skill, R) op level 6, 11 en 16.
• Max je Q (Volley), zodat deze het meeste dmg dealt en het hardste slowed.
• Je moet niet all-in gaan op een bot die volle health is, omdat deze meestal gewoon wegloopt. Tegen bots moet je vooral 'poken'. Dit betekent dat je de bot even attacked, zonder dat hij retaliated. Als je dit 2x doet, is deze op halve health en dan kan je hem makkenlijk neerhalen.
• Misschien een build, als je die niet wist: 1. Berserker's Greaves, 2. Bloodthirster 3. Phantom Dancer 4.Infinity Edge. Bij bot-matchjes geraak je meestal niet tot 2 items, dus 4 is zeker genoeg.
• Let niet teveel op de champions van je eigen team, want bij bots is het altijd grote chaos. En er zijn waarschijnlijk altijd nieuwe champions aan jouw kant van het team, terwijl bij de bots, er maar zo'n 10-tal zijn die je direct zal herkennen.
• In het begin kan de shop zo groot lijken, en dat er namen zijn waarvan je nog nooit gehoord hebt. Ik zou gewoon houden aan je eigen build.
• Koop altijd wat Health Potions, zodat als je een beetje low-hp bent, je weer kan restoren.
• Als je toch iets wilt weten, en je weet niet waar je dat te weten kan komen, Klikje naar uitgebreide (Engelstalige) guide.
Bedankt voor de tips :D . Is die 'Master Yi' trouwens goed? Ik zie veel mensen hem gebruiken (ik doe ook gevechten tegen spelers, is fijner) en ze hitten er HARD mee, veel harder dan ik altans. En is er een manier dat je x niet indrukken om te bewegen/aanvallen? Dat is ambetant.
Afbeelding
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: [non-RS]De grote League of Legends guide!

Bericht door Yves W »

str own789 schreef:
C0RPOREAL schreef: Ik ben daarnet door je guide LoL gaan spelen (ik fail xd). Heb alleen 1 probleem als ik een champion/minon/toren aanval gaat mijn champion automatisch door met de volgende en ik kan dat ni stoppe. Zodra mijn champ iets aanvalt kan ik niet meer wegrennen, waardoor ik 50-60 keer doodga per game ](*,) .

Maar zou je kunnen toevoegen welke champs je aanraadt? Ik heb er nu al een paar uitgeprobeerd, bij anderen zijn ze nice, ik ben met die champs fail.
Als start-character zou ik Ashe aanraden, maar een vriend van me (die ik heb leren spelen door me) suckte daar zelfs in tegen de bots, dus

Wat tips:
• Neem altijd je ulti (4e skill, R) op level 6, 11 en 16.
• Max je Q (Volley), zodat deze het meeste dmg dealt en het hardste slowed.
• Je moet niet all-in gaan op een bot die volle health is, omdat deze meestal gewoon wegloopt. Tegen bots moet je vooral 'poken'. Dit betekent dat je de bot even attacked, zonder dat hij retaliated. Als je dit 2x doet, is deze op halve health en dan kan je hem makkenlijk neerhalen.
• Misschien een build, als je die niet wist: 1. Berserker's Greaves, 2. Bloodthirster 3. Phantom Dancer 4.Infinity Edge. Bij bot-matchjes geraak je meestal niet tot 2 items, dus 4 is zeker genoeg.
• Let niet teveel op de champions van je eigen team, want bij bots is het altijd grote chaos. En er zijn waarschijnlijk altijd nieuwe champions aan jouw kant van het team, terwijl bij de bots, er maar zo'n 10-tal zijn die je direct zal herkennen.
• In het begin kan de shop zo groot lijken, en dat er namen zijn waarvan je nog nooit gehoord hebt. Ik zou gewoon houden aan je eigen build.
• Koop altijd wat Health Potions, zodat als je een beetje low-hp bent, je weer kan restoren.
• Als je toch iets wilt weten, en je weet niet waar je dat te weten kan komen, Klikje naar uitgebreide (Engelstalige) guide.
Volley is je W 8-[.Ja, wij straffen typo's HEEEEEEEEEEEEEEEL hard af!!!!!!!!!11!!111
Afbeelding
Plaats reactie