KeePass guide

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Puma
Ex-moderator
Berichten: 8754
Lid geworden op: maandag 12 mei 2008, 21:18

KeePass guide

Bericht door Puma »

Afbeelding

PlaatjeVoorwoord
Het is alweer een tijd geleden dat ik een guide gemaakt heb op ltf. Zoals jullie misschien al weten heb ik mijn oude guides verwijderd. De belangrijkste reden dat ik dat gedaan heb is omdat de guides niet meer up-to-date waren en ik deze niet meer kan updaten. Ik ben namelijk al meer dan twee jaar gestopt met RuneScape en ben totaal niet meer op de hoogte van updates in het spel.

Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Downloaden en installeren
3. Database aanmaken
4. Database vullen
5. KeePass gebruiken
6. Veiligheid en tips
7. Ltf-ers over KeePass

Afbeelding

In deze miniguide wil ik jullie wat vertellen over KeePass. KeePass is een gratis te gebruiken computerprogramma waarin je wachtwoorden kan beheren. Dit is erg handig omdat je tegenwoordig bijna overal een wachtwoord nodig hebt. Misschien dat jij ook je best doet om tientallen wachtwoorden te onthouden van Facebook, YouTube, mailbox, diverse fora, online games, Marktplaats, schoolsite, site van je sportclub etc. etc. Behalve dat kan je KeePass ook wachtwoorden laten generen van een moeilijkheidsgraad naar jouw keuze. Hierdoor kan je dus makkelijk overal een ander wachtwoord voor gebruiken zonder het allemaal te moeten onthouden. Mocht ltf gehackt worden en alle wachtwoorden komen op straat te liggen dan kunnen ze in ieder geval niet direct ook op je RuneScape account of e-mail, mocht je daar voor het gemak hetzelfde wachtwoord voor gebruiken. In deze guide leg ik uit waar je het programma kan downloaden, hoe je het kan gebruiken en geef ik nog enkele tips.


Afbeelding

Voordat je het programma kan gebruiken moet je het downloaden en installeren. Volg daarvoor onderstaande stappen.

Stap 1. Ga naar KeePass.info en download het programma. Het is een klein bestand van enkele mb's.
Stap 2. Volg het installatieprogramma totdat de installatie voltooid is. Dit duurt enkele seconde.
Stap 3. Start KeePass.

Ik neem aan dat jullie hier wel uitkomen!


Afbeelding

Als je het programma opstart dan is er nog weinig bijzonders te zien. Er moet namelijk eerst een database worden aangemaakt. Dit kan je doen door via File naar New te gaan (CTRL+N). Kies een naam voor je de database, bijvoorbeeld "AccountDatabase". Er wordt nu een bestand aangemaakt met de .kdb(x) extensie. Deze wordt geassocieerd met KeePass net zoals .doc(x) met Microsoft Word.

Als je op Opslaan hebt gedrukt krijg je dit venster te zien waarop gevraagd wordt om een master password in te vullen. Dit is het wachtwoord dat je database gaat beschermen. Dit wachtwoord moet je dus goed onthouden! Als je het wachtwoord vergeet ben je ook alle wachtwoorden in de database kwijt!
Plaatje

Afbeelding

Nu heb je een database gemaakt, hier staan al twee voorbeeld-accounts/wachtwoorden in. Deze kan je gewoon verwijderen. Dit doe je simpelweg door een voorbeeld-account te selecteren en op delete te drukken.

Laten we beginnen met het eerste wachtwoord in je database te zetten! Wat dacht je van je ltf-gegevens? Dit doe je door met je rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor Add Entry (Ctrl+I) en vervolgens de gegevens in te vullen. Bij het vak password kan je je bestaande wachtwoord invullen maar je kan KeePass ook een willekeurig wachtwoord laten genereren. Hier kom ik later nog op terug. Klik op Ok als je klaar bent. Op dezelfde manier kan je ook al je andere wachtwoorden erin zetten. Om het overzichtelijk te houden kan je deze ook nog in verschillende groepen ordenen, deze zijn links in het venster te vinden. Er zijn een aantal standaard groepen maar je kan ook nieuwe toevoegen. Bijvoorbeeld fora of online games. Dit doe je door met je rechter muisknop te drukken en te kiezen voor Add Group. Je kan dan gegevens daarheen slepen zodat ze in die groep komen te staan.

Wachtwoorden genereren
KeePass geeft je ook de mogelijkheid om een wachtwoord te genereren van verschillende moeilijkheidgraden. Dit doe je door als je een Entry toevoegd te kiezen voor Generate a password-Afbeelding en dan Open password generator. Je komt in een nieuw venster waarin je kan aangeven aan welke eisen het wachtwoord moet voldoen. Bijvoorbeeld acht tekens lang, alleen letters en cijfers. Als je het wachtwoord wilt zien dan klik je op: Afbeelding

Deze optie is zeer handig omdat je hiermee veilige wachtwoord kan genereren die uniek zijn. Mocht ltf gehackt worden en account gegevens worden online gezet dan is het dus niet mogelijk dat ze daarmee ook jouw mail, Facebook etc. gaan hacken omdat je overal hetzelfde wachtwoord voor gebruikte.

Een nadeel is dat de wachtwoorden lastig te onthouden zijn. Mocht je een wachtwoord veel gebruiken (bijvoorbeeld je mail) dan kan je daar beter zelf een wachtwoord voor verzinnen zodat als je je mail moet raadplegen en het bestand niet bij de hand hebt je er in ieder geval wel inkomt.


Afbeelding

Als het goed is heb je inmiddels een aardig beeld van het programma, wat de voordelen ervan zijn en hoe je gegevens toevoegt. In dit hoofdstuk ga ik in op het gebruiken van KeePass en hoe je dit zo efficiënt mogelijk kan doen.

Je hebt dus je database op je computer staan met al je wachtwoorden erin. Je hebt ervoor gekozen om overal een ander wachtwoord voor te gebruiken als je dat nog niet had en je weet ze dus waarschijnlijk niet allemaal uit je hoofd. Nu kan je makkelijk wachtwoorden kopiëren uit de database, bijvoorbeeld als je wilt inloggen op ltf. Maar wat nu als je buitenshuis bent, niet bij het bestand kunt en toch wilt inloggen. Er zijn hiervoor meerdere oplossingen. Zo kan je de database met je wachtwoorden op bijvoorbeeld Dropbox, Google Drive of een andere online opslag zetten. Zo kan je het bestand dus ook raadplegen als je ergens anders bent. Zelfs voor de smartphone zijn mogelijkheden zoals KeePassDroid, 7Pass voor Windows7 telefoons en MiniKeePass voor telefoons die gebruik maken van iOS.

Afbeelding

Het hebben van een database met al je wachtwoorden kan heel handig zijn maar geeft ook de nodige risico's. In dit hoofdstuk een aantal tips die moeten voorkomen dat alles tegen je gaat werken.

Tip 1. Zorg altijd voor een back-up van je database. Mocht je laptop gestolen worden dan ben je je al je wachtwoorden kwijt. Het is dus handig om op een usb-stick in je kamer een back-up te hebben van je database of online zoals in Dropbox of Google Drive. Door gebruik te maken van de KeePass app van bijvoorbeeld PortableApps.com kan je het bestand ook overal openen!
Tip 2. Vergeet nooit je master password! Het is namelijk niet mogelijk om deze terug te halen. Al je wachtwoorden ben je dan dus ook kwijt.
Tip 3. Stel in dat je het wachtwoord opnieuw in moet vullen als je KeePass geminimaliseerd hebt. Zo voorkom je dat het programma open blijft staan als je er toch niet mee bezig bent. Als je dat irritant vindt kan je ook instellen dat het gebeurt nadat je x-aantal seconde niet actief ben geweest. Dit kan je doen in opties, te bereiken via Tools > Options.
Tip 4. Je kan bij Title en url aangeven waar het account+wachtwoord van is. Dit kan erg handig zijn maar mocht iemand in je database komen dan weet hij natuurlijk wel gelijk al waar het account+wachtwoord van is. Indien dit niet nodig is kan je het wellicht beter leeg houden.

Mochten er mensen zijn die meer tips hebben, dan kan je die natuurlijk in een reactie zetten. Eventueel voeg ik 'm dan toe aan bovenstaande tips.

Afbeelding

Hieronder staan een aantal meningen over KeePass. Er zullen er nog meer worden toegevoegd. Gebruik jij ook KeePass en wil je andere leden de voordelen/nadelen van het programma laten horen? Post dan een reactie met jouw mening dan zet ik 'm erbij!
Yves W schreef:Begin 2011 werden veel RuneScape fansites gehackt, waarna de wachtwoorden werden ontcijferd. Het resultaat was natuurlijk dat heel veel mensen werden gehackt op RuneScape, van wie ik er ook eentje was. Feppie maakte rond die tijd een post over KeePass in Regels en Mededelingen en dat leek mij de perfecte oplossing. Sindsdien zijn mijn wachtwoorden een stuk sterker, heb ik voor elke site een ander wachtwoord en kan ik dus niet meer gehackt worden als een site een slechte beveiliging heeft.
Bedankt Yves voor het geven van je mening. :)
feppie64 schreef: Een van de handigste dingen aan KeePass die ik hier mis is de toetsencombinatie CTRL+ALT+A. Als je bij "Title" iets hebt ingevoerd wat zo in de naam van het programma voorkomt en die toetsencombinatie indrukt, zal hij automatisch je gebruikersnaam en wachtwoord invullen. Als je dus iets voor het tipforum aanmaakt, "Tipforum" bij title zet en je gebruikersnaam en wachtwoord invoert, kun je met CTRL+ALT+A inloggen zonder dat je handmatig al die informatie moet kopiëren uit KeePass.
Bedankt feppie voor deze toevoeging!

Bv202 toen RSNL gehackt was:
Bv202 schreef:Zorg ervoor dat je op elke website een uniek wachtwoord gebruikt. Een password manager zoals Lastpass of Keepass kan hierbij helpen. Indien je dit niet doet en een website waarop je een account hebt wordt gehackt, dan zijn je accounts op andere websites ook in gevaar. Gebruik zeker nooit hetzelfde wachtwoord op RuneScape als op andere websites, al denk ik dat dit de laatste tijd genoeg is benadrukt.
Mijn eigen mening:
Puma schreef:Vroeger had ik een bakje vol met wachtwoorden liggen. Deze heb ik nu allemaal in KeePass gezet. De meeste hebben een wachtwoord dat door KeePass is gegenereerd. Er zijn een aantal accounts waar ik een wachtwoord voor heb verzonnen omdat ik die gewoon echt altijd uit m'n hoofd moet weten. Wachtwoorden voor zeer belangrijke zaken zoals internetbankieren bewaar ik ook in mijn hoofd. Mocht je zelf ook een berg wachtwoorden hebben liggen dan is dit zeker een handig programma! Verder maak ik gebruik van de App voor je usb-stick, wel zo handig. :)
Laatst gewijzigd door Puma op woensdag 5 september 2012, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Siddy00 »

Ik heb nooit de eer gehad om een van je andere guides te lezen omdat die al verwijderd waren, en dat spijt me wel gezien de positieve reacties en je titel(s) me toch erg nieuwsgierig maken. Vooral de guide over animaties had ik graag een keer gebruikt :)
Ook nu ik deze lees heb ik echt het gevoel dat ik iets gemist heb, dit getuigt gewoon van kwaliteit en kennis van zaken. Het oogt professioneel, het leest prettig en je komt echt over als iemand die weet waar hij het over heeft. Ook is het onderwerp erg praktisch, ik had er al eens over gehoord (volgens mij een post van Silfer over feppie over dit, of zoiets) maar nooit gebruikt, misschien wordt het toch eens tijd dat ik dit ga doen.

Hartelijk bedankt! :D
Afbeelding
Puma
Ex-moderator
Berichten: 8754
Lid geworden op: maandag 12 mei 2008, 21:18

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Puma »

Haha, leuk om te horen. :D Die animatieguide kan ik misschien nog wel herschrijven. Omdat die guide toch niet over inhoudelijke RuneScape zaken gaat moet dat wel lukken lijkt me.

Bedankt voor je reactie en ik zal kijken wat ik kan doen!
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
Breezychalk
Verbannen
Berichten: 618
Lid geworden op: zaterdag 30 juni 2012, 9:44
RS: Breezychalk (p2p)
Clan: clan gezocht
Oude naam: Ralph18
Contacteer:

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Breezychalk »

Leuk datje dit heb geschreven heel interessant om dit te lezen.
Afbeelding
Dissaboy
Ex-moderator
Berichten: 16918
Lid geworden op: woensdag 16 december 2009, 18:00
RS: Dissaboy (f2p)
Oude naam: Hardwell
Contacteer:

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Dissaboy »

Slecht man 1/10 :D Doe me dit nooit meer aan!!
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Slay a Stone »

Als KeePass een wachtwoord maakt is het dan dit: JH8rj9Fk of bestaande woorden? (Zoals Hallo ofzo en alles wat ik hier typ)
Afbeelding
Puma
Ex-moderator
Berichten: 8754
Lid geworden op: maandag 12 mei 2008, 21:18

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Puma »

Ralph18 schreef: Leuk datje dit heb geschreven heel interessant om dit te lezen.
Bedankt! Ik hoop dat je er ook wat aan hebt. :)
Silfer schreef: Puma als guidemaker is terug hoor <3 Perfect staaltje Puma-werk weer zoals altijd, schrijf alsjeblieft meer!
Dankjee :D
Dood een Steen schreef: Als KeePass een wachtwoord maakt is het dan dit: JH8rj9Fk of bestaande woorden? (Zoals Hallo ofzo en alles wat ik hier typ)
Dan is het echt zoiets als: 8kjfK9d0fk van een lengte waar jouw voorkeur naar uitgaat. Je kan ook aangeven dat het bijvoorbeeld alleen maar letters mogen zijn of juist zowel letters als cijfers en tekens als *^^@*.

Dit is lastig te onthouden maar als je je wachtwoord gewoon kopieerd uit KeePass hoef je 'm niet eens te weten. Maar je kan dus ook zelf een wachtwoord verzinnen dat wel een gewoon woord is en makkelijk te onthouden is.
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Ex-gebruiker 24151
Charmeur
Berichten: 5734
Lid geworden op: woensdag 27 augustus 2008, 17:41
RS: 123456 (f2p)

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Ex-gebruiker 24151 »

Bericht verwijderd op verzoek van auteur
Gerben
Berichten: 534
Lid geworden op: woensdag 30 november 2011, 16:01
RS: Gestopt
Oude naam: High Seas
Contacteer:

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Gerben »

Mooie guide 8/10 ^^, maar zoals er al meerdere zeiden vindt-vond ik je andere guides o.a. Hunter en Magic guides beter.
De Timmerman
Soo't aardse Huis tot nut kan strecken,
om ons voor ongeval te decken,
Gelijk het seer beminlijck doed;
Wat hoord men dan met vlijt te bouwen
Daar't leeven Ewig huis Sal houwen
Wanneer 't van hier verhuisen moet.


Burn the Sof
Berichten: 4451
Lid geworden op: dinsdag 24 februari 2009, 11:50
RS: Burn the Sof (p2p)
Clan: Ellte

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Burn the Sof »

Aah thx dat is wat voor mijn Oma die altijd alle wachtwoorden vergeet <3
Afbeelding
feppie64
Webmaster
Berichten: 7826
Lid geworden op: zaterdag 10 december 2005, 18:05
RS: Feppie64 (p2p)
Contacteer:

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door feppie64 »

Een van de handigste dingen aan KeePass die ik hier mis is de toetsencombinatie CTRL+ALT+A. Als je bij "Title" iets hebt ingevoerd wat zo in de naam van het programma voorkomt en die toetsencombinatie indrukt, zal hij automatisch je gebruikersnaam en wachtwoord invullen. Als je dus iets voor het tipforum aanmaakt, "Tipforum" bij title zet en je gebruikersnaam en wachtwoord invoert, kun je met CTRL+ALT+A inloggen zonder dat je handmatig al die informatie moet kopiëren uit KeePass.
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Yves W »

^Werkt dat alleen in je browser? Ik heb dat vroeger namelijk ook geprobeerd, maar bij bijvoorbeeld de League of Legends client, krijg ik het niet aan de praat :P.
Afbeelding
feppie64
Webmaster
Berichten: 7826
Lid geworden op: zaterdag 10 december 2005, 18:05
RS: Feppie64 (p2p)
Contacteer:

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door feppie64 »

Dat werkt in alle programma's volgens mij. Het werkt met RS en ook een programma wat jullie waarschijnlijk niets zegt, Putty.
Stephen
Berichten: 9922
Lid geworden op: zaterdag 1 maart 2008, 22:32
Oude naam: StephenSwat

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Stephen »

KiTTY > PuTTY
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Yves W »

feppie64 schreef: Dat werkt in alle programma's volgens mij. Het werkt met RS en ook een programma wat jullie waarschijnlijk niets zegt, Putty.
Hm, ik heb het al geprobeerd met de title PVP.net (voor PVP.net client), met de naam League of Legends (voor League of Legends *versienummer), maar als ik LShift+LAlt+A doe, gebeurt er niets.
Afbeelding
Erwin
Moderator in categorie RS
Berichten: 13298
Lid geworden op: woensdag 1 maart 2006, 11:40

Re: [Guide van de Maand] KeePass guide

Bericht door Erwin »

Gefeliciteerd met de Guide van de Maand! :D
Afbeelding
In- of uitklappen • Robotrobbie uitlachen?! Dat kan!
(21:43:48) <+ZehRobot_> ging ik van ltf
(21:43:48) <+ZehRobot_> naar habbo
(21:43:48) <+ZehRobot_> mfw O_O
(21:43:49) <+ZehRobot_> Even inloggen dan maar
(21:44:11) <+ZehRobot_> Nice, ik weet me pw nog
(21:44:24) <+ZehRobot_> Sweet, 23 credits door jaren inactief zijn
(21:45:28) <+ZehRobot_> WOW SHIT
(21:45:32) <+ZehRobot_> IK BEN RIJK OP HABBO
(21:48:08) <+ZehRobot_> weg van habbo.
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40331
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: [Guide van de Maand] KeePass guide

Bericht door Daan »

Hij had nog niet genoeg ranks. :P
Puma
Ex-moderator
Berichten: 8754
Lid geworden op: maandag 12 mei 2008, 21:18

Re: [Guide van de Maand] KeePass guide

Bericht door Puma »

@feppie, heb het toegevoegd. Zeer handige functie waar ik nog geen gebruik van maakte. Bedankt!
Daan schreef: Hij had nog niet genoeg ranks. :P
:oops:
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
Robin
Berichten: 6265
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:25
Contacteer:

Re: [Miniguide] KeePass guide

Bericht door Robin »

Stephen schreef: KiTTY > PuTTY
gtfo

Goede guide, vandaag beginnen te gebruiken en het is redelijk goed!
Het is allemaal de schuld van de sossen.
Wesley
Berichten: 1798
Lid geworden op: zaterdag 4 september 2010, 18:47
RS: Balistarius (p2p)
Clan: Knights of trust
Oude naam: W3ssl3y
Contacteer:

Re: [Guide van de Maand] KeePass guide

Bericht door Wesley »

pro guide is pro 9/10 en wb puma :P
Zo he dat is lang geleden
Plaats reactie