Europa Universalis IV

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Sam schreef: zaterdag 25 november 2017, 15:24 Zal het meenemen, vooral van genoa viel me wel op, maar had er niet helemaal bij stilgestaan. Wat zijn goede idea groups voor Milan? Zat zelf te kutten met influence voor de AE, adminstrive voor de hoge core costs in Italië, en als military plutocratic, maar vooral in die laatste groep vond ik het moeilijk. Weet ook niet zo goed welke het beste eerst.

Toegevoegd na 4 minuten en 36 seconden:
Ik vind trouwens absolutism best een stomme mechanic. Met pruisen/germany zat ik vrij vlot tegen de 100, maar dat was omdat ik zwom in military points. Verder is het gewoon vaak knopjes indrukken. Ook impliceert de game een beetje dat absolutie veruit de beste bestuurvorm is, terwijl dat in de geschiedenis toch vaak niet zo gebleken is. Maar misschien mis ik iets van de MoH dlc, aangezien die gelijk kwam met absolutism als ik het goed heb.
Absolutism was wel de dominante staatsvorm tot ongeveer het einde van de game, als de Franse Revolutie de boel doet veranderen. Ik denk vooral daarom.

Uhm persoonlijk verschilt dat nogal, maar omdat je met Milan snel een republic wordt meestal, neem ik altijd administrative als eerste. Die CCR is te groot om niet te nemen (vooral in italy met high dev) en je kan toch constant 4/1/1 leaders pakken waardoor je genoeg admin binnenkrijgt. Bovendien hoef je niet per se te investeren in je idea group zodra je die CCR hebt. Ik pak vaak defensive ideas als tweede en dat geld bij het grootste deel van mijn playthroughs. Dit komt vooral door de 15% morale + 1 yearly tradition in de eerste 2 ideas. Die zijn zo verschrikkelijk goed early game zodra discipline nog geen immens verschil maakt. Influence/diplomatic is altijd een goede keus trouwens, maakt niet uit wie of wat je speelt. Met deze idea groups kan je nooit echt fout gaan in het begin. Voor de HRE pak ik meestal diplomatic zodat je snel toegang hebt tot 3 diplomats, dit omdat je met nogal veel nations tegelijk moet interacten. Maar in Italië pak ik ook geregeld influence omdat de AE zo hoog ligt doordat dezelfde culture groups zijn en religion groups + high dev. Het is afhankelijk van wat ik nodig heb, influence is ook met oog op de lategame omdat je daarmee beter je vassals kan onderhouden en integraten. Het is dus ook een mogelijk afweging tussen tall en wide spelen, maar uiteindelijk neem je toch wel beide als je wide gaat spelen. Diplo is beter als monarchy trouwens omdat je dan PU's kan snipen (free RM break namelijk op full unlock)

Plutocratic is een beetje een jack of all trades, ook zeker geen slechte keus ipv defensive. Persoonlijk neem ik liever defensive omdat je uiteindelijk die extra attrition snel kan krijgen. In noord italië spelen is gewoon echt leren om geduldig te spelen, omdat je afhankelijk bent van de alliancewebs + AE. Je kan hier goed leren om truces te juggelen zodat je nooit een coalition tegen je kan krijgen. Tegen 1550 however moet je toch wel heel Noord Italië kunnen veroveren als je het redelijk goed doet.

Toegevoegd na 1 minuut en 8 seconden:
Oh en elke idea die je neemt verlaagd de tech cost van desbetreffende tech group met 2%. Dit is goed om mee te nemen. Dus als je influence compleet unlocked hebt (7 ideas) heb je 14% diplo tech reduction daarvan. Handig om te weten.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ik ben nu thuis, heb kant en klaar eten, en hoef niet weg tot half 10 ofzo. Nu eens proberen om goed te openen met jouw advies.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Afbeelding

Afbeelding

Arabia gevormd vandaag met de Mamluks. Had eindelijk weer tijd voor een nieuwe game en had zin om het nieuwe midden oosten eens te testen. Na een paar fails met Hisn Kayfa en Keraman wat een beetje saai werd heb ik maar gekozen voor een Arabia game, lang niet gedaan.

Doel was eigenlijk om rond 1500 wel Arabia te kunnen vormen, uiteindelijk ~25 jaar later toch gelukt. Had wat drawbacks door slechte truce juggles en een paar jaar vergeten een vassal te integraten waardoor ik langer moest wachten op de benodigde provincies. Had sneller uit kunnen breiden maar had geen zin in een roekeloze game die zou einidigen in een Ottoman DoW terwijl mijn manpower/money low was.

Toegevoegd na 4 minuten en 6 seconden:
Volgende doel is overigens om Fezzan land van Tunis te feeden en vervolgens Iraq land van Aq Qoyunlu te feeden. AQ is allied met Ottomans, Tunis was met de Ottomans allied maar die heb ik net gebroken. Hopelijk maken ze geen nieuwe voordat de truce weer weg is.

Ottomans ook allied met Castille, fucking hinderlijk dus moet wel eerst AQ aanvallen om die alliance te breken.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ziet er goed uit, een stuk sneller dan ik zou kunnen denk ik. Ben zelf nu aan het leren met truce juggles en coalities, gaat best aardig. Zal zo een foto en wat info plaatsen.

Toegevoegd na 14 seconden:
heb je Craddle of Civ?

Toegevoegd na 2 uren, 2 minuten en 57 seconden:
Afbeelding

Is de huidige staat, vlak na een oorlog tegen Castille, Aragorn, Napels en wat allies. Heb zelf Frankrijk, Oosterijk en Hongerije als allies, en kon ze alledrie inzetten, dus die oorlog ging vrij vlot. Wacht nu nog even tot de AE afloopt, en daarna de papel states (die de vassel van de Krim is) en daarna Italië vormen. Die AE is wel een bitch zeg.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Ja italia is heel erg qua AE, HRE + high dev.

Ik zal vanavond een progress pic droppen van mijn arabia run.

Paar vraagjes: Hoe de fuck is papal states een vassal van crimea!? haha

En wie is dat vlekje in Aksaray (Anatolië), ramazan?

Maar ziet er goed uit man, je loopt zo best nominaal met hoe de meeste milan runs gaan. Savoy zal je volgende target moeten zijn, wie zijn de allies van hem?

Toegevoegd na 1 minuut en 14 seconden:
Heb de nieuwe expansion nog niet trouwens, ik denk dat ik die zodadelijk ga kopen.
FEYENOORD ROTTERDAM
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

In- of uitklappen •
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo weer verder gebeukt, vooral in Perzië en een stukje in Afrika. Aan het coalition plaatje kun je zien dat mijn AE aardig omhoog schiet haha. Ottomans zijn nog steeds vrij taai om doorheen te komen, richting centraal Azië is het vrij simpel voorlopig. Mijn vassals daar hebben ook nog een hoop cores wat expansion makkelijk maakt. Portugal + Spanje was wel even pittig doorheen komen omdat hun vloot veeeeel sterker is dus kon maar 2 provincies nemen met 30% warscore, wel hun alliance gebroken dus wellicht later meer geluk. Ethiopië heb ik eigenlijk gelaten voor wat het is omdat het allemaal klote Coptic land is, dus wil eerst religious ideas hebben voordat ik daar verder ga expanden. Heb voorlopig constant rebellions waardoor ik constant een 30k stack in Ethiopië en 60k in de Kaukasus/Perzië heb. Maar goed heb dan ook een leger van 210K dus op zich geen hele ramp.

Oh en bonus plaatje van een oude campaign van mij; begonnen met Uzbek en uiteindelijk een massa conquest van China, Perzië en centraal Azië gefixed. Was echt een van de leukste games ooit maar volgens mij is Uzbek nu vervangen door allemaal vassals van de Timurids en hordes. Timmy is niet meer zo groot als vroeger.

Afbeelding
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ziet er goed uit man. Vind je het niet zonde om zo'n game te doen net voor je uitbreiding hebt tho? Anders zijn Moslims nog wel leuker denk ik Ae valt toch ook nog wel mee, alleen Ottoman en wat Indische staten. Ik had dat in Italië veel erger haha. Sowieso is deze game zoals je zei een hele goede training voor truce juggelen.

Toegevoegd na 41 minuten en 50 seconden:
Dieselpker schreef: dinsdag 28 november 2017, 15:51 Paar vraagjes: Hoe de fuck is papal states een vassal van crimea!? haha

En wie is dat vlekje in Aksaray (Anatolië), ramazan?
Volgens mij waren ze allied met Tunesië en Maluks, en kregen die oorlog met de Ottomans en zo ook Crimea. Die oorlog verloren ze, en zo belande de Papel States als vassal. Denk ik. Ramazan was dat vlekje ja. Ottoman deed het aan begin erg slecht vond ik, op een gegeven moment had zelf Cyprus ~4 provincies in Anatolië, maar dat mocht niet blijven helaas.

Italië is trouwens wel OP man. Ideas zijn fucking chill en combineren erg goed, en ik heb echt ziek hoge development en zwem in het geld. Zit ook constant tegen de tech limit aan, heb ook super veel monarch power.
Afbeelding

Volgende stap wordt denk ik de Geneo trade pakken, of misschien kolonies maken en daar macht verkrijgen. Probleem is dat Frankrijk allied is met de Ottomans, en ook mijn trouwe ally is, dus door geneo hakken wordt pijnlijk. Hongarije kan ik ook aanvallen, maar dat is ook mijn ally en een prettige buffer tegen de Otto's.

Overigens is de league war vrij desastreus gegaan voor de katolieken. Commonwealth werd protestant en starte de league die meteen gejoined werd door de Ottomanen, terwijl ik, Oosterijk, Frankrijk, Spanje Portugal en Engeland allemaal oorlog hadden. Nu zijn er dus heel veel protestanten, en mijn noordelijke regio's converten ook steeds. Tips daartegen?
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Nee vond het niet jammer want heb er best wel veel plezier uitgehaald. Overigens is de AE logisch verder omdat het allemaal Moslim land is wat ik heb gepakt, daar krijg je geen AE voor met Christenen. Maar 20 jaar later toen ik de balkans inpushte zag alles er ongeveer zo uit haha.

Wel rare alliance van de papal states oprecht hahaha, maar wel mooi die random shit. Het feit dat zelfs Cyprus meerdere provinces pakt is ook vrij rare hahah.

Italië is OP voor wide games vanwege de -25% core cost reductions, verder zijn ze zeker niet top tier qua idea set overigens. Maar ze zijn erg solid, ze lacken vooral discipline. Genoa is overigens je main node by far, mede doordat colonies ervoor zorgen dat er langzaamaan trade doorsijpelt vanaf Sevilla. De game simuleert de neergang van Venetië (en bijbehorende node) erg goed zodra de colonists lekker gaan. Voordeel van Italië is de high dev+ de complete locaties in twee endnodes, je krijgt dus altijd veel trade moneys. Als Italië kan je ook makkelijk met alleen maar merc infantry spelen en nog dikke winst per maand maken.

Zelf kolonist zijn als Italy vind ik persoonlijk niet chill, je moet echt de Sevilla node hebben wil je er wat nuttigs van maken en dat kost je ook merchants. Verder heb je totaal geen ideas wat helpt met koloniseren anyway. Je kan beter gaan focussen op Ottomanen uit Griekenland pushen en het overnemen van Iberië. Verder is landen in Noord Afrika ook degelijk begin als je wilt gaan leren truces juggelen en snel expanden. Als je constant een oorlog op een front start kan je enorm snel expanden, helemaal met je -25% coring cost en waarschijnlijk administrative ideas voor nog meer core cost reduce. Ik denk dat je ook al rond de administrative efficiency techs zit dus coring is supercheap. Strak met de imperialism/nationalism CB kan je teringhard landgrabben.

Je doet het overigens goed.
FEYENOORD ROTTERDAM
Aron

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Aron »

Update over jullie game aub
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Uhm ik had een tijdje geleden een game met Bavaria (beieren) gestart. Mijn doel was om de Habsburgse hegemonie in het HRE te breken en een mooi Zuid-Duits rijk op te bouwen. Na jarenlange struggles en slechte verhoudingen met Oostenrijk lukte het me toch om kleine stukken land op te slokken en vooral de Beierse cultuur te herenigen onder één politieke entiteit, de mijne. De reformation was vrij kut, aangezien heel Noord-Duitsland + Scandinavië compleet omsloeg tot protestantisme en mijn land constant van catholic naar protestent naar reformed ging. Dit pakte vooral mijn economie hard, aangezien ik na een paar flinke oorlogen de goldmines van Bohemia had gepakt. Die -60% production pakt me erg hard en ik heb me tijdens de age of reformation ook flink moeten uitsloven om mijn rijk bij elkaar te houden.

Na wat random marriages gooien en de juiste rivals kiezen kreeg ik France als ally. Die begon vol op de HRE in te beuken. Na 3x geholpen te hebben (vooral tegen Austria) kreeg ik na de derde oorlog EINDELIJK land van AUstria waar ik claims op had van de Fransen. Hierdoor omvangt mijn rijk momenteel Tsjechië, groot deel van Oostenrijk en een groot deel van zuid-Duitsland.

Ik zal later een mooie foto van de kaart posten.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Klinkt best goed. Ik vind HRE ook altijd leuk, moet nog steeds een keer een succesvolle HRE run doen. Speel jij ook altijd Ironman?

Ben zelf met mijn Italië game heel Iberië en zuid Frankrijk gaan veroveren. Eerst Spanje kapot gemaakt, en daarna moest ik Otto-France alliantie breken, maar door een ally van Frankrijk aan te vallen ging dat redelijk vlot. Hierna was ik met afstand de sterkste speler in Europa, waarna ik toen maar ben gestopt, omdat ik na de patch zat te spelen en het ook een beetje saai begon te vinden. Achteraf kon ik nog door spelen voor die achievement waarbij je sterkste speler in alle endnodes moest zijn, dat was me makkelijk gelukt want ik had nog +- 150 jaar daarvoor en het grootste leger ter wereld, met afstand met hoogste inkomen, en 2 redelijk sterke allianties (dacht ik). Was een leuke game.

Daarna MoH gekocht, en een aantal keer Holland > Nederland geprobeerd, wat steeds mislukte door echt stomme pech, waardeloze rivals van Burgandy of ikzelf die het verneukte door ver gaande AE of foute inschattingen. Nooit heel ver gekomen. Toen leek een horde spelen mij leuk, maar dat ging helemaal dramatisch. Eerst Golden Horde, wat best lang goed ging tot ik stierf aan loans en rebellions. 3x geprobeerd, waarvan de derde keer heel goed ging tot mijn Khan 3 keer (!!!) na ongeveer 2 jaar dood ging, waardoor ik mijn heir telkens niet volwassen was en Horde unity zakte tot iets van 20 en ik kapot ging door rebellen. Daarna Manchu geprobeerd, wat erg leuk was maar ook daar raakte ik voornamelijk door geld tekort en bankruptcy gigantisch in de problemen.

Daarna weer Holland opnieuw geprobeerd, en dit keer ging het vrijwel perfect. Zit nu in iets over 1600, heb de hele English Channel node, behalve stukken van Frankrijk, en al aardig wat kolonies, inclusief indonesie. Ben weer stinkend rijk, heb het éénna grootste leger ter wereld, en goede allies met veel trust in een sterke Brandenburg en Frankrijk.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Sam schreef: maandag 22 januari 2018, 21:01 Klinkt best goed. Ik vind HRE ook altijd leuk, moet nog steeds een keer een succesvolle HRE run doen. Speel jij ook altijd Ironman?

Ben zelf met mijn Italië game heel Iberië en zuid Frankrijk gaan veroveren. Eerst Spanje kapot gemaakt, en daarna moest ik Otto-France alliantie breken, maar door een ally van Frankrijk aan te vallen ging dat redelijk vlot. Hierna was ik met afstand de sterkste speler in Europa, waarna ik toen maar ben gestopt, omdat ik na de patch zat te spelen en het ook een beetje saai begon te vinden. Achteraf kon ik nog door spelen voor die achievement waarbij je sterkste speler in alle endnodes moest zijn, dat was me makkelijk gelukt want ik had nog +- 150 jaar daarvoor en het grootste leger ter wereld, met afstand met hoogste inkomen, en 2 redelijk sterke allianties (dacht ik). Was een leuke game.

Daarna MoH gekocht, en een aantal keer Holland > Nederland geprobeerd, wat steeds mislukte door echt stomme pech, waardeloze rivals van Burgandy of ikzelf die het verneukte door ver gaande AE of foute inschattingen. Nooit heel ver gekomen. Toen leek een horde spelen mij leuk, maar dat ging helemaal dramatisch. Eerst Golden Horde, wat best lang goed ging tot ik stierf aan loans en rebellions. 3x geprobeerd, waarvan de derde keer heel goed ging tot mijn Khan 3 keer (!!!) na ongeveer 2 jaar dood ging, waardoor ik mijn heir telkens niet volwassen was en Horde unity zakte tot iets van 20 en ik kapot ging door rebellen. Daarna Manchu geprobeerd, wat erg leuk was maar ook daar raakte ik voornamelijk door geld tekort en bankruptcy gigantisch in de problemen.

Daarna weer Holland opnieuw geprobeerd, en dit keer ging het vrijwel perfect. Zit nu in iets over 1600, heb de hele English Channel node, behalve stukken van Frankrijk, en al aardig wat kolonies, inclusief indonesie. Ben weer stinkend rijk, heb het éénna grootste leger ter wereld, en goede allies met veel trust in een sterke Brandenburg en Frankrijk.
Ja ik speel altijd Ironman, zonder is niet leuk.

Screenshot compilatie van Bavaria:
In- of uitklappen •
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
FEYENOORD ROTTERDAM
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Aron schreef: maandag 22 januari 2018, 18:49 Update over jullie game aub
reageer dan
FEYENOORD ROTTERDAM
Aron

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Aron »

Wat moet ik reageren. Ken het hele spel niet maar zoals ik toen al keer had gepost, vind de updates wel leuk om te lezen
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

sorry wist niet dat je boos werd
FEYENOORD ROTTERDAM
Aron

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Aron »

Was ik niet, ik legde het gewoon nog eens uit xx
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

sam nog gespeeld

Toegevoegd na 4 seconden:
nieuwe dlc
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ben toch in zuid amerika makker
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

ohja kut srry xx
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Wat ik las van de dlc vind ik ook best kut tbh, zou het niet kopen denk ik. Heb die van rusland ook niet en ben ik voorlopig ook niet van plan.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Plaats reactie