Europa Universalis IV

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

piedmont sardinia mooiste kleur
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Heb dit spel wel, maar snap er helemaal niks van.
Iemand een goede guide ofzo?
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

Dieselpker schreef: Heb dit spel wel, maar snap er helemaal niks van.
Iemand een goede guide ofzo?
https://www.youtube.com/watch?v=PfBf4qagUv4

en veel trial & error
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Net geprobeerd, onmogelijk dit xD.
Begon als Nederland tijdens de 80 jarige oorlog, Spanjaarden hebben superveel troepen in vergelijking tot mijn leger.
Vervolgens geprobeerd als Nederland en dan vanaf 1618 ofzo, ook geen succes.
Had een leger van 4 in Holland en een vloot, Spanje kwam met een leger van 40 en Engeland met een leger van 32 lol >.>
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

waarom begin je niet vanaf de startdatum? pak een grootmacht zoals portugal (kolonisatie), frankrijk (europese expansie) of de ottomanen (expansie naar waar je maar wil) en leer zo

door meteen in een hopeloze oorlog te springen met nederland in de 16de eeuw ga je niet veel leren
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Nabuko Hond schreef: waarom begin je niet vanaf de startdatum? pak een grootmacht zoals portugal (kolonisatie), frankrijk (europese expansie) of de ottomanen (expansie naar waar je maar wil) en leer zo

door meteen in een hopeloze oorlog te springen met nederland in de 16de eeuw ga je niet veel leren
Is het normaal als je Frankrijk bent, dat meteen Spanje en een hoop Duitsers je aanvallen?
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

in 1444 zit je midden in de 100-jarige oorlog die je eenvoudig zou moeten winnen, dan is er nog geen sprake van spanje (castille en aragon die vermoedelijk onderling zullen ruzie maken) en duitsland ook nog niet (allemaal kleine staatjes onder de duim van oostenrijk)
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Ik had peace met Engeland, want kon niet bij Calais komen. Vervolgens oorlog weer verklaard om toch Calais te pakken en toen begon dat gezeik.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

Dieselpker schreef: Ik had peace met Engeland, want kon niet bij Calais komen. Vervolgens oorlog weer verklaard om toch Calais te pakken en toen begon dat gezeik.
- om bij Calais te komen moet je door Bourgondisch gebied, dus military access vragen aan Burgundy
- als je oorlog verklaart vooraleer de truce (duurt 5-15 jaar afhankelijk van behaalde warscore, white peace = 5 jaar) afgelopen is dan krijg je negatieve bonussen (stability hit en agressive expansion)
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

587 hours played

dus ik snap het meeste wel nu lol, had onlangs nog leuk spel met Oman waar ik een arabisch-indisch handelsrijk mee heb opgezet
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Nabuko Hond schreef:
Dieselpker schreef: Ik had peace met Engeland, want kon niet bij Calais komen. Vervolgens oorlog weer verklaard om toch Calais te pakken en toen begon dat gezeik.
- om bij Calais te komen moet je door Bourgondisch gebied, dus military access vragen aan Burgundy
- als je oorlog verklaart vooraleer de truce (duurt 5-15 jaar afhankelijk van behaalde warscore, white peace = 5 jaar) afgelopen is dan krijg je negatieve bonussen (stability hit en agressive expansion)
Ja heb daar -200 diplomacy rep mee, dus die weigerde constant.
Spanje vond ik ook niet heel erg chill om mee te beginnen.

Ik ga even wat youtube filmpjes raadplegen misschien dat ik beter word.

Het is zo ingewikkeld, maar heb me er nu al mee vermaakt. Leuke game.

Toegevoegd na 1 minuten:

Wil dolgraag met de Byzantijnen, maar die lijken me heel erg moeilijk.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

doe anders ottomans, alle landen in je directe omgeving zijn zwakker en je kan beginnen met kleine landjes op te slokken en het spel zo te leren

byzantium heb ik erg leuke game mee gehad :mrgreen:

Afbeelding

maar is inderdaad zeer moeilijk begin, niet ana te raden voor beginners
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Ja geweldige natie, heb er zoveel over gelezen in m'n vrije tijd.
Ik zal dat wel proberen dan, heb eindelijk uitgevonden hoe ik army's moet mergen hahaha.

Heb je enige tips om te beginnen, soms val ik provinces aan en weet ik niet of ik moet assaulten etc.
En hoe kan je meer merchants enzo krijgen?
En hoe zit het precies met legergrootte, kreeg soms attrition omdat het te groot was.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

Dieselpker schreef: Ja geweldige natie, heb er zoveel over gelezen in m'n vrije tijd.
Ik zal dat wel proberen dan, heb eindelijk uitgevonden hoe ik army's moet mergen hahaha.

Heb je enige tips om te beginnen, soms val ik provinces aan en weet ik niet of ik moet assaulten etc.
En hoe kan je meer merchants enzo krijgen?
En hoe zit het precies met legergrootte, kreeg soms attrition omdat het te groot was.
* ik assault eigenlijk nooit, je verspilt veel te veel troepen, als je toch per se een siege snel gedaan wil krijgen dan moet je pas assaulten als de muren gebroken zijn
* meer merchants: elk land heeft er 2, je krijgt er extra door
- bepaalde national ideas groepen (trade, expansionist, plutocratic)
- bepaalde landen hebben bonus merchants uit hun unieke ideas
- merchant republics hebben +1 merchant

* attrition: als de grootte van je leger hoger is dan de supply limit van een provincie, dan krijg je attrition. een generaal met maneuver vermindert de attritie
vb: leger van 25k troepen met een generaal met 2 maneuver komt aan in een provincie met 20 supply limit
==> 25-2-20 = 3% attrition
siege geeft automatisch 1% attrition en in sommige landen geeft winter ook extra attrition (in rusland bv wel tot 5%), als je dus van plan bent rusland aan te vallen in de winter zie dat je manpower pool groot genoeg is :lol:

wiki met alle uitleg:
http://www.eu4wiki.com/Europa_Universalis_4_Wiki
Mart
Berichten: 1717
Lid geworden op: dinsdag 23 december 2008, 18:05
RS: Mart Fist (p2p)
Clan: Dungeoneering
Oude naam: Martijn VDK

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Mart »

Mart schreef:Atm 1520 in mijn Savoy game. Heb net sardinia-piedmont gevormt en bezit heel Italië en heb byzantium as vassel.
Expanding ging lekker en ineens joined Austria de coalition. Geen probleem, zal interessant worden als t een war werd maar moet te winnen zijn.
Declared Tuscany de coalition war en called France in de war...

Nu kijken of ik dat overleef xd
Al t geluk van de wereld in die war gehad.
De koning van Lorraine (1pm) ging dood en successionwar tussen France en Austria. Helaas werd Austria ipv France uit mijn war gegooid ipv andersom.
Van -80 naar -60 gegaan, 1 province aan France geven en toen wilde ze wel heeel graag ineens white peace hebben ook al stond ik op -40. Kon doorgaan om nog wat uit die war te halen maar ik had 2000 in loans en geen manpower/10k army.

Verder werd Hungary een 1pm en wilde die al te graag mijn vassel worden. Hebben de Ottomans 1 province genomen waar ze niet bij konden komen, 1 rebel army en een jaar later defecten ineens 6 provinces terug.
Afbeelding
Youtube kanaal: Martijnvdk2 - DG vids
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Begin het spel een beetje door te krijgen, heb zojuist heel griekenland en constantinople veroverd.
Daarna oorlog begonnen tegen Keraman, heb van hem de provincie Konya overgenomen en in het noorden Sinop + Kastamonu van zijn ally.

Toegevoegd na 4 uur en 23 minuten:

Ik snap nog steeds niet heel goed hoe die trade dingen precies werken.
Transferring trade power en collect etc, wat is beste om te doen?
Heb met m'n ottoman game bijna al mn provincies maximaal uitgebouwd en verdien opzich wel aardig.

Toegevoegd na 4 uur en 34 minuten:

Oh en, hoe kan je landen annexeren zonder oorlog.
FEYENOORD ROTTERDAM
skelleton123
Berichten: 803
Lid geworden op: woensdag 14 maart 2007, 7:38
RS: Tyrion Drake (p2p)
Clan: MiningGolds - Oud-E
Contacteer:

Re: Europa Universalis IV

Bericht door skelleton123 »

Ik speel zowat 20u/week. Nu gestart met de Iroquois indianen in 1000 (expanded timeline mod) Heb al heel Noord America van toen, nu wachten tot de colonisten komen zodat ik kan westernizen.
Indian America is in de maak :)
Mart
Berichten: 1717
Lid geworden op: dinsdag 23 december 2008, 18:05
RS: Mart Fist (p2p)
Clan: Dungeoneering
Oude naam: Martijn VDK

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Mart »

Dieselpker schreef:Begin het spel een beetje door te krijgen, heb zojuist heel griekenland en constantinople veroverd.
Daarna oorlog begonnen tegen Keraman, heb van hem de provincie Konya overgenomen en in het noorden Sinop + Kastamonu van zijn ally.

Toegevoegd na 4 uur en 23 minuten:

Ik snap nog steeds niet heel goed hoe die trade dingen precies werken.
Transferring trade power en collect etc, wat is beste om te doen?
Heb met m'n ottoman game bijna al mn provincies maximaal uitgebouwd en verdien opzich wel aardig.

Toegevoegd na 4 uur en 34 minuten:

Oh en, hoe kan je landen annexeren zonder oorlog.
Trade is een abstract ding. Collecting is t meestal niet waard omdat je dat automatisch doet in je trade capital node tenzij het een endnode is (Venice/Sevilla) dat niet jouw trade capital node is (begin van de game is dat dezelfde locatie als je capital). Transfer doe je dan naar jouw capital node of degene waarin je collect. Soms is het t waard om te collecten in je capital node als er gewoon echt gebrek aan beter is.

Over hoe je aan land komt zonder te annexeren;
Soms zijn landen krijg genoeg dat er bij de "influence" tab er een groen vinkje staat bij "offer vasalization". Zodra hij 190 opinion of jou heeft is het mogelijk om hem aan te bieden dat hij onder jouw controle staat. Na een verloop van tijd (20jaar?) kan je dan bij influence klikken op anexeren. Daarvoor is wederom die 190 opinion nodig.
Wat altijd leuk is om te kijken of je vassel nog cores heeft (land dat hij vroeger gehad heeft/beschouwd als van hem - diplomatic mapmode is daarvoor heel handig). Deze kan je aan hem terug geven met return cores in peacedeals.
Dan heb je ook nog unions. Dat is alleen voor katholieke landen. Wanneer een koning van een land dood gaat en hij heeft geen erfgenaam, dan is het mogelijk (indien dat je een royal marriage hebt met hun) dat iemand van jouw dynastie om hun troon komt. Maar unions zijn, zelfs als je ze snapt, heel veel gebazeerd op geluk. De rede dat ik ze krijg is puur omdat ik iedereen uitmoord waarmee ze anders zouden kunnen trouwen behalve mij.
Hier de uitleg in t engels:
This is something that gets posted in the paradox forum quite alot and I find it understandable.

Basically when you use the claim thrones option there are four possibilities.

A. No dynasty, no heir B. No dynasty, weak heir / regency C. Same dynasty, no heir D. Same dynasty, weak heir / regency

I'll elucidate:

A : You do not share a dynasty. They have no heir. You may claim the throne. If they die without an heir, a noble of your house bests the throne (you get a shared dynasty). Or you will get a personal union. If they produce an heir, your claim is removed. You may not start a war to create a union.

B : You do not share a dynasty. They have a weak heir. You may claim the throne. This is pointless and you will get nothing.

C : You share a dynasty. They have no heir. You may claim the throne. If they die without an heir, you get a personal union. If they produce an heir, your claim is removed. You receive casus belli to start a war, and may force a union. If they produce an heir before you begin that war, you lose the casus belli and the claim to the throne.

D : You share a dynasty. They have a weak heir or a regency. You may claim the throne. You receive casus belli to start a war, and may force a union. If the regency ends or the king dies and the heir ascends, you will lose the casus belli and the claim to the throne.

E : You, the target country, and a 3rd country share a dynasty. They have no heir. You may claim the throne. If you claim the throne and they die without an heir, you get a personal union. If the 3rd country also claims the throne, a succession war begins. If they die without an heir and neither of you claim the throne, a succession war begins. If you claim the throne, you may begin a war to force a union. If they produce an heir, all claims are removed.

F : You share a dynasty. Or have a Royal Marriage. I don't know the conditions, but you inherit the throne, bypassing a personal union completely.

Note that it is possible to share a dynasty without ever having married a country yourself. A marries B, B marries C, A and C can end up sharing a dynasty. And so on.
skelleton123 schreef:Ik speel zowat 20u/week. Nu gestart met de Iroquois indianen in 1000 (expanded timeline mod) Heb al heel Noord America van toen, nu wachten tot de colonisten komen zodat ik kan westernizen.
Indian America is in de maak :)
Netjes. Ik begin nu ook steeds meer te spelen. Heb sinds gister ook maar Art of War gehaald.

_

Nieuwe DLC aangekondigd; El Dorado
Legends tell of a great city deep in the jungle. It is rich in all the pleasures of mankind, and is so full of gold that the residents count this metal as nothing. The daring explorer that finds this city will bring glory to his king – and infinite riches to his pocket. Now Paradox Development Studio brings the adventure and politics of the Spanish conquest to life with the El Dorado expansion for Europa Universalis IV.

https://www.youtube.com/watch?v=vYDn6JhHEuw

The centerpiece of El Dorado is the Nation Designer, a tool that let’s you customize your starting nation in a campaign. Choose your starting capital and neighboring provinces, modify your starting culture and leader and then lead this new nation to new and original heights of glory. The infinite replayability of EU4 has just gotten even more infinite, if that’s possible (the company mathematician is still on holiday).

This expansion’s historical focus on the Central American and South American theaters of exploration will challenge you with new decisions worthy of a king or conqueror. As the Aztecs, subject the Mexican plain to your rule but make sure you have enough vassal kings to sacrifice to your angry gods. As the Europeans, push deeper into the jungles of the Amazon, following rumors of lost cities and magical fountains. Defer to the Pope as he intervenes to divide the New World among squabbling empires.

Features include:

- A deep Nation Designer gives you new starting options for your games, including national ideas and custom monarchs
- Experience the new Nahuatl, Inti and Mayan religions with blood sacrifices or Sun Worship
- Send your conquistadors to hunt for the Seven Cities of Gold, or your explorer on exploration missions around the world
- Gold Fleets can traffic New World wealth back to Europe, and be targeted by your privateer fleets
- Use your trade fleets to hunt dangerous pirates
- Maintain good relations with the Pope so you can get a corner of the world to call your own in the Treaty of Tordesillas


Europa Universalis IV: El Dorado will be available on major digital delivery platforms for Windows, Mac and Linux next month.
Development Dairy 1
Afbeelding
Youtube kanaal: Martijnvdk2 - DG vids
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Mart
Berichten: 1717
Lid geworden op: dinsdag 23 december 2008, 18:05
RS: Mart Fist (p2p)
Clan: Dungeoneering
Oude naam: Martijn VDK

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Mart »

Afbeelding

Gelre -> Nederland, 1667. Dat oranje bij Portugal, India en Taiwan (eiland bij China) is ook van mij.
Nadat ik 2 achievements had gehaald (vorm Nederland als 1 van de minors en krijg een provincie in Azië met het huis van oranje aan de macht) ging ik maar een beetje veroveren in Europa, Afrika en uitbreiden in de new world. Na alles Dutch culture te hebben gemaakt begon het een beetje te vervelen dus heb ik m hier gestaakt. Ook een reden was de velen bugs die ik tijdens deze campaign tegen kwam. Colonial nations die niet weten hoe ze moeten coren, hoe ze hun leger moeten verplaatsen of een -25% manpower modifier die na de civil war weg zou moeten gaan, maar bleef.

Afbeelding

Savoy -> Sardinia Piedmont, 1735.
Vassals: Hungary, Flanders, Lithuania, Byzantium, Papal State, Syria, Mamluks, Aragon.

Coalitions roteren ging na een tijdje vervelen, dus hier het eindresultaat.

_
Wel geinig te zien. Gespeeld in andere patches en de new world is geheel anders ingedeeld en wordt ook op verschillende tempo's gecolonizeerd.
De NL game bijvoorbeeld heeft portugal zich alleen gericht op Afrika en verder nergens op.
Speel nu als Connacht voor de "Luck of the Irish" achievement. Als 1 van die Irish minors, verover Engeland. Heb daar een beetje zitten kijken tot welke grenzen ik een land kon brengen, met als eind resultaat dat ik bankrupt ding. Dat is practisch 10 jaar op je handen zitten maarja, dat zijn de eerste 40 jaar voor dit land ook. Dus ik ben er gewoon mee verder gegaan. :P
Afbeelding
Youtube kanaal: Martijnvdk2 - DG vids
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Moet binnenkort ook maar weer eens spelen, heb toch wat games gehad die ik pittig vond. Heb met Portugal eentje waar ik vooral bezig ben geweest met koloniën oprichten en stukken van marokko pakken. Met Ottomans heb ik heel egypte/levant/turkije en in europa tot aan de grens met hungary.
FEYENOORD ROTTERDAM
Plaats reactie