Europa Universalis IV

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

ja
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Jaa inheritence kan niet meer na 1500 ergens, vgm zelfs 1490 als ik het goed heb. MTTH is wel erg lang, dus het kan even duren voordat hij fired.
FEYENOORD ROTTERDAM
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Siddy00 »

Leuk om te zien dat er nog in dit topic wordt gepost!

Ik was nog op zoek naar een leuke run en ben n.a.v. jullie discussie ook weer eens begonnen als Oostenrijk. Met wat inlezen (en inmiddels wat meer ervaring) gaat het een stuk beter dan de vorige keer 🙂

Aan het begin van het spel meteen Bohemen en Hongarije in PU's gedwongen en allianties met Castile en Polen, plus de nodige extra zooi om keizer te blijven van de HRE. Niet Bourgondië kunnen erven en de Shadow Kingdom kon ik ook niet voorkomen, maar zoveel heeft dat volgens mij niet uitgemaakt. Vier van de Centers of Reformation heb ik binnen een paar jaar weer kunnen verwijderen, de andere twee zaten in Denemarken (een jaar of tien/twintig later pas verwijderd) en in Schotland. Met overal oorloogjes is het me redelijk gelukt om een constante hoeveelheid lidstaten te behouden en ze steeds op twee tot vier na allemaal katholiek te houden. Er is niet eens een protestantse league geweest. Castile heeft flink lopen happen uit Frankrijk, daar heb ik zelf een buffer gehapt tussen de HRE en Castile/Frankrijk/Aragon (dat nog steeds bestaat). Ook een buffer in Italië, en Hongarije en Polen vormen mooie buffers tegen Rusland en de Ottomanen. Nederland is wel verschenen na wat events, maar heb ik met twee oorlogen weer opgebroken in HRE-lidstaten en verder overgenomen.

Het is nu 1639. Het is me net gelukt om de reform door te voeren waarmee ik de hele HRE vassalize, dus nu heb ik nog steeds Hongarije in een PU (zowel Bohemen als Hongarije nooit geërfd) en 38 vazalen, met effectief een staand leger van ongeveer 450k. Daarmee ook #1 great power en 40 ducats maandelijkse inkomsten van vazalen. Ik ben nog aan het bedenken wat ik nu precies verder ga doen, maar ik denk dat ik zo lang mogelijk blijf genieten van de vassal swarm (het is heerlijk om iemand de oorlog te verklaren en de hele zwerm op hem af zien te springen). Ik kan vrij makkelijk de resterende delen van Frankrijk, Milaan en Aragon opslokken, en dan de Ottomanen in duiken of Polen in de rug steken en die kant op uitbreiden, of allemaal. Het enige lastige is dat ik nog steeds een erg kleine vloot heb, dus Groot-Brittanië is lastig. Verder is er niet echt meer iemand die me iets kan maken. Napels is mijn enige niet-HRE vazaal en is nu met 100% liberty desire een blok aan mijn been aan het worden (hoewel het ook niet negatief bijdraagt, het doet gewoon helemaal niets), misschien laat ik die wel een keer los en neem ik ze gewoon over.
In- of uitklappen • Plaatjes
Felgroen ben ik zelf, turquoise zijn vazalen/PU's, blauw bondgenoten, paars royal marriages.
Afbeelding

HRE map view.
Afbeelding
Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Siddy00 schreef: maandag 13 november 2017, 12:42 Leuk om te zien dat er nog in dit topic wordt gepost!

Ik was nog op zoek naar een leuke run en ben n.a.v. jullie discussie ook weer eens begonnen als Oostenrijk. Met wat inlezen (en inmiddels wat meer ervaring) gaat het een stuk beter dan de vorige keer 🙂

Aan het begin van het spel meteen Bohemen en Hongarije in PU's gedwongen en allianties met Castile en Polen, plus de nodige extra zooi om keizer te blijven van de HRE. Niet Bourgondië kunnen erven en de Shadow Kingdom kon ik ook niet voorkomen, maar zoveel heeft dat volgens mij niet uitgemaakt. Vier van de Centers of Reformation heb ik binnen een paar jaar weer kunnen verwijderen, de andere twee zaten in Denemarken (een jaar of tien/twintig later pas verwijderd) en in Schotland. Met overal oorloogjes is het me redelijk gelukt om een constante hoeveelheid lidstaten te behouden en ze steeds op twee tot vier na allemaal katholiek te houden. Er is niet eens een protestantse league geweest. Castile heeft flink lopen happen uit Frankrijk, daar heb ik zelf een buffer gehapt tussen de HRE en Castile/Frankrijk/Aragon (dat nog steeds bestaat). Ook een buffer in Italië, en Hongarije en Polen vormen mooie buffers tegen Rusland en de Ottomanen. Nederland is wel verschenen na wat events, maar heb ik met twee oorlogen weer opgebroken in HRE-lidstaten en verder overgenomen.

Het is nu 1639. Het is me net gelukt om de reform door te voeren waarmee ik de hele HRE vassalize, dus nu heb ik nog steeds Hongarije in een PU (zowel Bohemen als Hongarije nooit geërfd) en 38 vazalen, met effectief een staand leger van ongeveer 450k. Daarmee ook #1 great power en 40 ducats maandelijkse inkomsten van vazalen. Ik ben nog aan het bedenken wat ik nu precies verder ga doen, maar ik denk dat ik zo lang mogelijk blijf genieten van de vassal swarm (het is heerlijk om iemand de oorlog te verklaren en de hele zwerm op hem af zien te springen). Ik kan vrij makkelijk de resterende delen van Frankrijk, Milaan en Aragon opslokken, en dan de Ottomanen in duiken of Polen in de rug steken en die kant op uitbreiden, of allemaal. Het enige lastige is dat ik nog steeds een erg kleine vloot heb, dus Groot-Brittanië is lastig. Verder is er niet echt meer iemand die me iets kan maken. Napels is mijn enige niet-HRE vazaal en is nu met 100% liberty desire een blok aan mijn been aan het worden (hoewel het ook niet negatief bijdraagt, het doet gewoon helemaal niets), misschien laat ik die wel een keer los en neem ik ze gewoon over.
In- of uitklappen • Plaatjes
Felgroen ben ik zelf, turquoise zijn vazalen/PU's, blauw bondgenoten, paars royal marriages.
Afbeelding

HRE map view.
Afbeelding

Ah de classic vassal swarm; er zit maar 1 ding op Siddy: REMOVE KEBAB.
FEYENOORD ROTTERDAM
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dexter »

Ik ga eerst Zweden en Denemarken opslokken en dan begin ik met de kebabs.
Zit zelf nu ook met een 40-koppige vassal swarm die erg leuk was om Burgundy kapot te maken. :D
Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Siddy00 »

Nice! Succes en veel plezier! :D
Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Siddy00 »

Een kleine 85 jaar later, nog steeds als Oostenrijk aan het hoofd van de HRE. De Ottomanen zijn uit de Balkan teruggedreven, ik heb Frankrijk en Catalonië er (bijna helemaal) bij, Engeland begint te volgen en kan me niets meer maken nu ik daar een paar provincies heb, en ik ben de Middellandse Zee overgestoken naar Tunesië. Je kan inderdaad alleen gebieden in Europa toevoegen aan de HRE (en Christelijk), dus de vassal blob houdt helaas op een gegeven moment op. Ik heb nu 74 vassals (waaronder ook ~6 client states) met een gecombineerd leger van ~1000k, plus de Cariben, Colombië en het grootste deel van Brazilië. Alleen Portugal nog als bondgenoot, maar niemand kan me op dit moment iets maken dus dat maakt niets uit. Het enige waar ik Portugal voor gebruik is dat ik ze een andere oorlog in roep voordat ik Castilië aanval zodat ze die niet kunnen helpen. Een world conquest zit er denk ik niet meer in, maar ik kan in ieder geval de rest van Europa overnemen (en daarmee ook alle koloniën in Noord- en Zuid-Amerika), de laatste HRE reform doorvoeren en dan gewoon kijken hoe ver ik nog kom door verder over iedereen heen te walsen.
In- of uitklappen • Plaatjes
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Je kan nog opmerkelijk ver komen met een world conquest, aangezien je tegenwoordig die Administrative Efficiëncy + Absolutism hebt voor reduced coring.

Iemand al de nieuwe expansion uitgeprobeerd in het midden oosten? Ik denk dat het eindelijk tijd gaat worden voor Komnenoi Empire achievement.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

2 weken terug trouwens mijn Prussia > Germany run afgerond. Ging niet perfect, grootste fout was om véél te laat influence ideas te nemen, waardoor ik veel te veel Aggressive expansion had, helemaal omdat ik constant moest vechten in de HRE. Ook vergat ik echt 3 of 4x het (toen enorm verzwakte) HRE te ontmantelen, waardoor bohemia, de emperor, telkens de ottomanen meesleurde. Ook maakte ik nog wat fouten met de great powers, wat de oorlogen misschien wel leuker maakte, maar zeker niet makkelijker.
Uiteindelijk eindigde de game met een enorm sterke Milan, die heel oosterijk en zuid-zuid (snapte) germany (de regio) had. Nou kon ik Milan wel aan, maar ze waren allied met Frankrijk (die bijna heel spanje had), Nederland (niet zo'n groot probleem), Rusland (mijn grootste ally) en Luik (HRE en opm). Daardoor werd mijn aanval redelijk geremd en moest ik telkens Luik aanvallen, maar dan kwam Ottomanen via bohemia weer, etc. Ook nog wat gezeik gehad met inschatting fouten van truces, etc.

Al met al uiteindelijk een zeer leuke game met Pruisen en Duitsland, bijna alle duitse cores in bezit uiteindelijk, Nederland had perfecte grenzen, en ik was iets van #3 of 4 van de Great powers. Goede game dus, maar er had wel meer in gezeten, maar dat waren dan ook weer goede leermomenten.

Toegevoegd na 1 minuut en 20 seconden:
ik zou wel foto willen maar dat gaat helaas niet meer met de patch. Ga nu trouwens beginnen met een Italië game of iets met een horde denk ik. DLC die heb zijn Art of War, Rights of Men, Commen Sense, The Cossacks en nog wat van die kleine dlcs.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Aron

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Aron »

Ik ken 't hele spel niet, toch vind ik jullie posts leuk om te lezen idk waarom
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Daan »

Oprecht, kwalitatief gezien kan dit zo het beste topic van het forum zijn.
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Daan schreef: woensdag 22 november 2017, 23:23 Oprecht, kwalitatief gezien kan dit zo het beste topic van het forum zijn.
Goed idee voor tipawards nominatie dus
FEYENOORD ROTTERDAM
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dexter »

Hmm, bij mij jeukt het om Nederland te vormen en een trade league te vormen en dan stilaan heel amerika en india te koloniseren. Mensen die er ervaring mee hebben toevallig?

Best gek, al zo'n 200 uur in enkele weken (terwijl ik werk en zorg voor moederdevrouw).
Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Dexter schreef: vrijdag 24 november 2017, 22:39 Hmm, bij mij jeukt het om Nederland te vormen en een trade league te vormen en dan stilaan heel amerika en india te koloniseren. Mensen die er ervaring mee hebben toevallig?

Best gek, al zo'n 200 uur in enkele weken (terwijl ik werk en zorg voor moederdevrouw).
Trade league is zonde van je tijd tbh, en naast de caribbean zou ik de Amerika's links laten liggen. Rush naar kaapstad en verder india/moluccas/malacca pakken. De Afrikaanse oostkust met de tijd pakken is ook belangrijk om trade fatsoenlijk te pushen. Je kan makkelijk 200 ducats/month maken met alleen trade vanaf 1550/1600. Ligt eraan hoe snel je bent en/of je trade ideas hebt + veel light ships.
FEYENOORD ROTTERDAM
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dexter »

Hmm, vanuit welk opzicht is trade league zonde eigenlijk? :p

Heb die kleine expansion gekocht nu ook om Netherlands uit te breiden. ^^
Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Omdat je tradepower krijgt uit nutteloze regions + je bent geen trade republic dus je kan het niet eens starten vgm. Je wordt een Dutch Republic wat een aparte government form is, tenminste als je de Res Republica DLC hebt. Trade league zorgt voor -1 diplorelations in ruil voor OPM in trade leagues, deze zijn meestal in de HRE of Italië, de rest in Noord Duitsland waar je iets aan hebt zit meestal bij Lübeck en co in een trade league. Dus OPM's uit Zuid-Duitsland/Italy geven je trade power in trade nodes waar je nooit een merchant in gaat zetten. Helemaal niet als je voor trade vanuit india gaat.

Je hebt ook niet genoeg merchants om iets met die trade power te doen, de enige reden om er wel een te zetten is als je een groot deel van die trade node veroverd. Maarja, Genoa/Venice zijn endnodes dus je zal geen trade naar English Channel pushen en als je vanuit Vienna/Rhineland trade wil pushen gaat het via Champagne naar English Channel of via Saxony en Lübeck naar English Channel. Daarnaast kan je geen trade pushen uit inland nodes met light ships.
FEYENOORD ROTTERDAM
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dexter »

Hmm, dus als ik eens een Trade League wil spelen, kan ik misschien best iemand in Italië spelen, of Lübeck?

Btw, Milan met die Ambrosian government lijk ook leuk precies.
Afbeelding
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ik vind Milan nog best moeilijk. De eerste poging ging erg goed, maar rond 1500 kwam ik erachter dat het geen Iron Man game was, dus begon ik maar opnieuw. Heb daarna nooit echt succes kunnen evenaren. France rivaled je best vaak, en alles worden met Australië/Hongarije is lastig. Vervolgens heb je geen sterke allies, en dan is uitbreiden in de HRE best pittig, en word je nog best wel eens gedogpiled.

Toegevoegd na 1 minuut en 19 seconden:
In de eerste game was mijn eerste heir 5/6/5, dat speelde ook wel mee denk ik
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Milan is mijn most played nation, je moet eigenlijk weten wat je moet doen. Regel #1 is nooit maar dan ook NOOIT genoa rivalen in het begin. Genoa en Austria worden ALTIJD allies, je hebt Austria nodig om Venice in elkaar te trappen voor je core en verona.

Bijna elke Milan game in bijna elke patch gaat bij mij meestal zo: Ally Austria, val Venice aan voor je core, Austria helpt graag want is HRE land. Vervolgens pak je Brescia (je core) en Verona. Dat geeft je ongeveer 40-48 AE verschillend per patch. Dan zit je 5 jaar rustig en is het zoeken naar openingen, Ferrara met slechte allies/Genoa die veel verloren heeft/Mantua die alleen in een trade league zit/Venice die door de Ottomans en jouzelf in elkaar getrapt zijn.

Milan heeft een van de beste ideasets vooral voor early game, dat moet je uitbuiten. Weet trouwens niet of jullie alle DLC hebben, maar als je de Cossacks hebt moet je goed gebruik maken van je estates. Ik heb vorige week nog een Milan game gestart waarin ik via mijn estate een 5/6/3/1 General kreeg. Daarmee heb ik Venice + Trade league gesloopt.

Toegevoegd na 1 minuut en 2 seconden:
Dexter schreef: zaterdag 25 november 2017, 11:42 Hmm, dus als ik eens een Trade League wil spelen, kan ik misschien best iemand in Italië spelen, of Lübeck?

Btw, Milan met die Ambrosian government lijk ook leuk precies.
En ja, maar let wel: Trade republics zijn atm een van de slechtste government forms omdat je -50 max absolutism hebt.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Zal het meenemen, vooral van genoa viel me wel op, maar had er niet helemaal bij stilgestaan. Wat zijn goede idea groups voor Milan? Zat zelf te kutten met influence voor de AE, adminstrive voor de hoge core costs in Italië, en als military plutocratic, maar vooral in die laatste groep vond ik het moeilijk. Weet ook niet zo goed welke het beste eerst.

Toegevoegd na 4 minuten en 36 seconden:
Ik vind trouwens absolutism best een stomme mechanic. Met pruisen/germany zat ik vrij vlot tegen de 100, maar dat was omdat ik zwom in military points. Verder is het gewoon vaak knopjes indrukken. Ook impliceert de game een beetje dat absolutie veruit de beste bestuurvorm is, terwijl dat in de geschiedenis toch vaak niet zo gebleken is. Maar misschien mis ik iets van de MoH dlc, aangezien die gelijk kwam met absolutism als ik het goed heb.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Plaats reactie