Europa Universalis IV

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Heb onderhand bijna de hele carabean trade node, mis nog letterlijk 2 eilanden die frankrijk gejat heeft. Daar misschien nog oorlog voor voeren voor de achievement, maar dat kan wachten. Verder bijna de gehele Panama node, en ook ook een stuk in West Argentinië. Nu ook een personal union met hongarije en hele sterke allianties met de papal state (die al heel italie heeft) en Oostenrijk, dus gaat goed.

Zag wel veel engelse troepen op de grens van mijn kolonie, net voor ik noord huidig Marokko van Tunesië wil afpakken, dus moet nog even kijken of ik m'n troepen split oid.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Als ik jou was zou ik gaan voor mexico, daar krijg je silver fleets van en er zitten iets van 10 gold provinces, wat dus voor dikke money zorgt. PU met hungary, random? Dat is wel ziek lucky man maar echt heel chill.

Engeland is niet zo scary, helemaal niet voor Castille/Spain aangezien jij veel betere national ideas hebt tov de britten. Alleen vloot kan kut zijn, maar als het goed is kan je met Castille/Spain zoveel boten maken dat het te doen is. Sws heb je ook wel degelijke naval ideas.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ik kan Engeland ook sowieso wel aan, maar de twijfel is of 2 oorlogen tegelijk wil voeren. Tunesië is zwakker dan ik ben, maar nog best sterk, en hebben de ottomans als alles. Ik krijg dan wel weer waarschijnlijk mijn alles mee, maar dat is sowieso best een aardige oorlog lijkt me. Als Engeland precies dan aanvalt kan het nog wel lastig worden denk ik.

Verder ga ik wel door richting Mexico ja, hoewel ik dat van die gold provinces niet wist. Naja met 4 kolonisten en onderhand dikke boosts naar colonyspeed gaat dat best hard.

Hoe ik Hongarije kreeg weet ik ook niet, was ook erg verbaast. Heb wel redelijk hoge diplorep en had al heel lang royal marriages, maar blijft zieke toeval ja. Maar wel chill verder. Kan dat ook nog goed gebruiken behalve voor oorlogen, "macht" en extra inkomen? Heb er nog niet echt naar gekeken, gebeurde vlak voor ik stopte.

Toegevoegd na 1 minuut en 24 seconden:
Ben trouwens al een tijdje spanje, met heel Iberie. Was nog een gezeik omdat Portugal na mij aardig gesloopt was door Marokko, en ik dat allemaal weer terug moest krijgen inclusief zo'n kut eiland wat ik was vergeten en blijkbaar wel bij de regio hoort.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Sam schreef: zondag 1 oktober 2017, 21:10 Ik kan Engeland ook sowieso wel aan, maar de twijfel is of 2 oorlogen tegelijk wil voeren. Tunesië is zwakker dan ik ben, maar nog best sterk, en hebben de ottomans als alles. Ik krijg dan wel weer waarschijnlijk mijn alles mee, maar dat is sowieso best een aardige oorlog lijkt me. Als Engeland precies dan aanvalt kan het nog wel lastig worden denk ik.

Verder ga ik wel door richting Mexico ja, hoewel ik dat van die gold provinces niet wist. Naja met 4 kolonisten en onderhand dikke boosts naar colonyspeed gaat dat best hard.

Hoe ik Hongarije kreeg weet ik ook niet, was ook erg verbaast. Heb wel redelijk hoge diplorep en had al heel lang royal marriages, maar blijft zieke toeval ja. Maar wel chill verder. Kan dat ook nog goed gebruiken behalve voor oorlogen, "macht" en extra inkomen? Heb er nog niet echt naar gekeken, gebeurde vlak voor ik stopte.

Toegevoegd na 1 minuut en 24 seconden:
Ben trouwens al een tijdje spanje, met heel Iberie. Was nog een gezeik omdat Portugal na mij aardig gesloopt was door Marokko, en ik dat allemaal weer terug moest krijgen inclusief zo'n kut eiland wat ik was vergeten en blijkbaar wel bij de regio hoort.
Nou PU's werken heel apart, en als ik dat nu uit moet leggen krijg je een zieke wall of text dus dat sla ik even over. Maar als je uit het niets een PU kreeg, heb je heel heel heel heel veel geluk want er is een soort cyclus en een kans als die ruler doodgaat zonder heir dat jij meteen een PU krijgt. Meestal komt er namelijk een familymember op de troon van jouw family, maar in dit geval zat je net in dat stukje van de cyclus dat je instant PU krijgt.

PU moet je eigenlijk niks aan doen, je krijgt er geen geld van etc, maar voor de rest werkt het als een vassal. Ze houden zo hun complete inkomen en kunnen dus een dik leger inzetten. Die moet je gewoon attachen en zien als extra units waar je niet voor betaald. Een soort ally die elke oorlog meedoet zonder dat je moet wachten op favors of whatever.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ze waren al wel een hele tijd habsburgers net als ik, verser heb ik me er echt niet mee bezig gehouden

Toegevoegd na 21 seconden:
Gewoon een hoop geluk denk ik, en ik ben er blij mee
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Ik wil ook een nieuwe game starten weer, maar weet niet met wie. Wel zin in patch 1.23, dan is het middenoosten (Mesopotamia en Perzië) reworked. Het werd tijd dat die region wat meer in depth kreeg. Misschien dat Mughals nu vaker voor gaan komen of uberhaupt leuker zijn om mee te spelen.
FEYENOORD ROTTERDAM
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Wup »

Als onafhankelijk Catalonië. Of fix even VOC en maak die kut spanjolen kaput.
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Wup schreef: maandag 2 oktober 2017, 18:49 Als onafhankelijk Catalonië. Of fix even VOC en maak die kut spanjolen kaput.
Afbeelding ?

Maar ben GB heb half frankrijk, deel van de caribbean, deel van Canada en de complete britse eilanden. 1520 is het nu, best nice.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Speel je wel wat effectiever dan ik

Toegevoegd na 3 minuten en 30 seconden:
Bijna klaar met m'n game nu, heb hele carabean, Australië, Zuid Afrika, heel zuid vs, groot deel van Mexico en stukken van Indonesië, Brazilië en Argentinië. Spanje zelf is heel iberie, met de grote kust delen van Marokko en een hoop eilanden. Heb niet echt uitgebreid richting frankrijk, wel wat oorlogen gewonnen maar dan voornamelijk kolonies afgepakt omdat ik dat leuker vond.

Toegevoegd na 56 seconden:
Zo een oorlog tegen Engeland voor bermuda dat je blijkbaar nodig hebt de no pirates carabean achievement en dan de laatste 60 jaar met frankrijk fucken denk ik.

Toegevoegd na 7 minuten en 30 seconden:
O en de bijna game durende alliantie tussen mij (hongarije), papal states, Polen(Litouwen) en Oostenrijk was duidelijk teveel voor de ottomans, die zijn bijhoorlijk hard verslagen, hebben zelfs niks in Europa meer.

Toegevoegd na 1 minuut en 35 seconden:
Die alliantie houdt heel Europa wel aardig in check lijkt me
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Nice nice. Heb in mijn GB game nu heel Frankrijk, heb wel een coalition vanuit de HRE moeten nakken.

Was wel een goede game om van te leren zo lees ik, dit soort games zijn wel goed om rustig aan uren op te bouwen en te leren.

Toegevoegd na 34 seconden:
Als je voor je eerste uitdaging wilt gaan is Brandenburg --> Prussia een leuke game. Dan kan je Space Marines maken. 125% discipline + en +50% infantry combat ability FeelsGoodMan.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Volgende game wordt wel in HRE, maar ik weet nog niet precies waar. Zat wel te denken aan Pruisen maar ik weet het niet helemaal zeker.

Heb mezelf overigens hard genakt door op de verkeerde knop te drukken met een war declaration. Dutch Peru wilde onafhankelijkheid en had garanties van UK en Frankrijk, maar Nederland zit in het HRE (is toch niet normaal?) dus vielen ze ook Oosterijk aan en werd mijn hulp gevraagd. Nou was ik net een tweede oorlog aan het voorbereiden op engeland, om de laatste kolonie in mexico af te pakken, maar door deze kutoorlog valt dat in de soep want ik kan geen provincies afpakken en heb zometeen ook nog een truce te pakken.

en ik wílde juist dat dutch peru onahankelijk werd, kut nederland

Toegevoegd na 1 minuut en 4 seconden:
Ik kreeg de popup, zat alles te overzien, besloot niet mee te vechten en drukte toen op de verkeerde knop, gvd
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

ALs NL spawned door de Dutch Revolt zitten ze in de HRE in de game.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Mijn game met bohemia als HRE was erg leuk maar bijzonder onsuccesvol, ga het nu met iets meer kennis nog een keer proberen als Oostenrijk.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dexter »

Oke, ook maar spel gekocht na jullie te hebben gehoord. Alleen lukt het van geen kanten. Heb al zo'n 30 pogingen met Portugal er op zitten dit weekend en wordt zowat altijd vernietigd, ofwel door event triggers, ofwel door rebellions, en in gewone gevechten verlies ik zowat altijd, ook al sta ik op een berg in een fort, met full morale.

Ik weet echt niet meer wat te doen, het is enorm frustrerend.
Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Play & learn. Zorg voor juiste troop comps beginners zal ik 12/4 aanraden. Let op pips van generals, National idea bonusses en military tech.
FEYENOORD ROTTERDAM
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dexter »

Ja, maar dan moet ik wel de eerste 30 minuten overleven en dat lukt meestal niet eens.
Afbeelding
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Zoek de de tutorials op van quil18. Zijn duidelijk, hij heeft een goede youtube stem en hij legt de basis heel goed uit. Daarna kan je met die kennis zelf beter worden.

Toegevoegd na 3 minuten en 47 seconden:
Sam schreef: donderdag 19 oktober 2017, 17:27 Mijn game met bohemia als HRE was erg leuk maar bijzonder onsuccesvol, ga het nu met iets meer kennis nog een keer proberen als Oostenrijk.
Dat ging wel een heel stuk beter, kreeg ook Bourgondische inheritance, en had bijna het Shadow kingdom voorkomen, maar toen pakte florance vlak voor 1490 één van de provincies die ik nodig had. Toen pas kwam ik erachter dat de ai provincies niet zomaar toevoegt aan de HRE, en dat frusteerde mij nogal en dus ragequite ik maar.

Nu een game begonnen met brandenburg, en heb Pruisen gevormd en het gaat heel erg goed. Ga ook proberen germany te vormen. Heb wel een aardige coalitie tegen me, maar dat gaat wel goed komen.

Toegevoegd na 2 minuten en 24 seconden:
League war ook gevochten en gewonnen, dat was leuk. Was een tijdje toen de emperor, maar die titel verloor ik na 2 keizers al omdst iedereen in de HRE me haat vanwege wat agressieve uitbreiding.

Maarja, HRE is toch super zwak deze game, is ook geen enkele reform gepassed.

Toegevoegd na 2 minuten en 6 seconden:
Als je trouwens op een leger in gevecht klikt krijg je een overzicht van het gevecht, wat heel veel informatie geeft als je er rustig naar kijkt. Daar kwam ik ook pas laat achter.

Toegevoegd na 8 minuten en 47 seconden:
https://www.reddit.com/r/eu4/comments/7 ... eral_help/

Is ook nuttig
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dexter »

Oke, nog wat lopen meuken in het spel, en begint nu stilaan te lukken. :p

Ben nu als Austria bezig met HRE te vormen, zit aan jaar 1535 ongeveer en ben volop bezig alle protestante prinsen neer te meppen. Burgundy Inheritance event is wel niet gefired, dus zit nu met een enorme Burgundy blob die Frankrijk heeft opgevreten. Niet dat ik het erg vind, want ik heb zowat heel Oost-Europa al ofwel onder PU, of in me opgenomen. Was wel gek, had een RM met Muscovy gedaan in 1445, en plots nu zijn ze PU geworden, wist niet eens dat er een Habsburger ofzo op de troon was gekomen. :')
Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Nice nice, Inheritence kan je forcen door heel Burgundy te siegen en al hun armies te killen btw.
FEYENOORD ROTTERDAM
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dexter »

Hmm, maar wiss maar tot het jaar 1500 zeker?
Afbeelding
Plaats reactie