Europa Universalis IV

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Mission system is free en daar wordt veel op geklaagd. Extra provincies in NL is ook free ben ik wel content mee.

De rest is het imo niet waard voorlopig.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

E makkers, ben al weer een tijdje terug en wil een nieuwe game beginnen, de vorige is namelijk gepatched en ik was er ook wel klaar mee. Speelde met Nederland, had uiteindelijk Nederland + België, en alles van Engeland in de English channel node + een beetje. Had verder semi gericht op de Nederlandse kolonies, als RP element, en had heel west en zuid Afrika, noord Brazilië, noord midden vs (oostkust) en vrijwel geheel zuid oost Azië, minus china. In Azië was ik veruit de sterkte, en in europa ook, helemaal met mijn frankrijk-brandenburg alliance trio. Dusja, game wel aardig conpleet en de spanning was er ook wel aardig af.

Zit nu te denken aan een Perzië game, of iets anders in Azië. Heb als DLC: AoW, CS, cossacks, MoH, RoM, CoP, WoN en RP.
Hordes heb ik wel eens geprobeerd, maar faalde altijd doordat ik blut raakte. Dat probeer ik nog wel een andere keer.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Persia is wel geinig ja als je cradle of civilization hebt; ardabil is tof want constant claims om je heen is ftw.

Malaya vormen als een van de indonesische rijken is ook wel geinig tbh maar heb dat sinds mandate niet meer gedaan dus china verneukt je waarschijnlijk hevig.

Mamluks -> arabia ook tof = infinite admin ouwe
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ay klinkt allemaal goed maar ik heb gekozen voor Muscovy > rusland, zinder third rome maarja.

Tips?
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Uhm gewoon Novgorod smashen, en hard. Vervolgens Great Horde/Kazan/Nogai/Crimea pakken. Als je een goede kans krijgt om Polen-Litouwen aan te pakken, grijp die dan. Hoe eerder je ze smashed hoe beter want Polen heeft godlike military ideas dus lategame nakken ze waarschijnlijk met army quality.

Hou admin focus, neem als eerste ideagroup religious want dat heb je nodig om den moslim vrenden te verdrijven.

Heb zelf een Ardabil -> Persia game gedaan, gaat wel lekker. 1600 nu heel Perzië en Irak is al van mij en de halve caucasus, nu nog oorlogen overleven tegen Otto's
FEYENOORD ROTTERDAM
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Zit nu met Rusland game ergens in 1680, ben er wel een beetje klaar mee. Eindig met Rusland tot een stukje voor de stille oceaan, de kaukasus, finland, en tot de iets voor de orgniele westgrens van Polen. Erg leuke game, vooral het beuken door Polen/Litouwen, maar wel veel van hetzelfde. Paar mega oorlogen gehad met de Otto's, maar dat is elke keer redelijk hetzelfde, en alle hordes zijn ook niks meer waard na ~1500. Was in ieder geval wel leuke game, heb me vooral gefocust op het westen waar ik goeie vriendjes was met Bohemia, in het oosten beetje colonaliseren en in het zuiden na elke truce weer stukken horde afpakken. Ik kan nog wel doorspelen, en misschien doe ik dat nog, maar ik vind het zo wel goed.

Goede game ook om beter te worden met attrition, waar daar verlies ik nog steeds heel veel troepen in.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Nice, meeste van mijn games sneuvelen ook wel in 1650 moet ik zeggen. Tenzij ik echt een megagoal heb gezet ofzo, dan zet ik vaak wel door.

Attrition management is erg belangrijk. Je kan met een mapmode checken hoe sterk de winters zijn in bepaalde provincies en met full defensive ideas komt daar sws nog +1 bij. Dit is echt cruciaal omdat je bij elke maandelijkse tick een attrition burn krijgt. Voornamelijk met siegen verlies je veel troepen vaak, het beste is om te kijken hoe groot de garrison is. Garrison x3 is wat je nodig hebt aan troepen om siegeprogress te hebben. Bij een garrison van 3000 heb je bijv. 9000 troepen nodig om siege progress te hebben. Wat ik dan meestal doe is een stack van 10 laten siegen (voornamelijk cannons + siege general voor de bonus). Zodra de vijand komt gewoon de rest van de stack die je in een provincie ernaast hebt erin gooien.

Attrition werkt echt hemels als je moet defenden tegen een grote enemy though. Had met mijn russia game laatst dat Ming mij aanviel en hij moest helemaal via Siberië komen. Toen hij eenmaal bij mijn troepen aankwam had hij 170k (!!) verliezen in attrition. Al zijn manpower was op daardoor en een easy win voor mij. Zelfde met mijn Persia game, Ottomans siegen met 50k troeps op een mountainprovince (met lage supply dus) met severe winter en full defense ideas. Je wint zo makkelijk oorlogen doordat je hun resources uitput.
FEYENOORD ROTTERDAM
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

He Sam nog gespeeld
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ja maar nog niet heel succesvol. Paar keer Japan met shizama of Oda (zieke ideas) geprobeerd, maar daar zit veel geluk in als je het begin een beetje snel wil doen want hun start locatie is best ruk. Dat is één keer goed gelukt als shimazu maar toen had ik de rest van de game een beetje verneukt door slechte beslissingen en daarna werd ik hard gefuckt door ming en daarna niet meer opgepakt.

Ook paar dagen terug austria gestart, die echt OP is met de nieuwe missies, maar door truce gezeik (wat ook mijn schuld is, had seperate peace moeten doen) kan ik Italië echt net niet binnen houden, dus toen ben ik ook gestopt. Verder ging die game bijna perfect met toch best wat onverwachtse punten, dus dat is wel jammer.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dexter »

Austria is echt wel gemakkelijk, had paar dagen terug revoke in 1542 en dan vooral omdat ik hele tijd Dithmarschen bleef meppen omdat ze steeds weer protestant wilden worden. :p
Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Sam schreef: donderdag 28 juni 2018, 17:49 Ja maar nog niet heel succesvol. Paar keer Japan met shizama of Oda (zieke ideas) geprobeerd, maar daar zit veel geluk in als je het begin een beetje snel wil doen want hun start locatie is best ruk. Dat is één keer goed gelukt als shimazu maar toen had ik de rest van de game een beetje verneukt door slechte beslissingen en daarna werd ik hard gefuckt door ming en daarna niet meer opgepakt.

Ook paar dagen terug austria gestart, die echt OP is met de nieuwe missies, maar door truce gezeik (wat ook mijn schuld is, had seperate peace moeten doen) kan ik Italië echt net niet binnen houden, dus toen ben ik ook gestopt. Verder ging die game bijna perfect met toch best wat onverwachtse punten, dus dat is wel jammer.
Een tactiek met Oda is om 2 troops boven je force limit te bouwen, dan zoveel mogelijk alliances te regelen en al je troepen te disbanden. Vervolgens als Renaissance gespawned is al je admin/diplo/mil points in je provincie development steken; dan krijg je en de renaissance en je hebt een 35 dev province capital. De alliances zorgen ervoor dat je nooit aangevallen wordt. Misschien heb je zelfs een fort op je province waardoor mensen 9 troops nodig hebben voor siege progress, maar dat is volgens mij niet zo. Als het goed is zijn die alliances genoeg.

Ming neerhalen is redelijk pittig ja als ze niet uit zichzelf breken met Japan. Vaak colonizen naar de US om force limit en geld te pompen en dan met superieure kwaliteit ming neuken is wel viable though.
FEYENOORD ROTTERDAM
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Siddy00 »

Deze is misschien nog wel leuk om te delen:
In- of uitklappen •
Afbeelding
Ik deed vanavond (en de afgelopen dagen) de Poland can into space achievement (en meteen die van One King to Rule! en Winged Hussars). Op een gegeven moment Holy Roman Emperor geworden en gebleven, de privileges revoked, nog een hele tijd lopen rommelen met Oostenrijk die +188% liberty desire had van ~800 development (maar uiteindelijk wel kunnen annexen om van dat gezeik af te zijn), en toen gewoon gewacht op de technologies. In de tussentijd een legertje aan diplomaten gebruikt om verbonden te sluiten met Frankrijk, Spanje, Portugal, Groot-Brittanië, Zweden en uiteindelijk Rusland, en op het einde voor de lol nog oorlog verklaard aan de Ottomanen, met alle allies (op Zweden na, die er blijkbaar geen zin in had). Blijkbaar is er een integer overflow als je boven de ~2m soldaten komt, waardoor hij naar dat negatieve flipt :')

Voor de beeldvorming, dit was wat de Ottomanen (en Delhi en Malacca) aan hun hoofd hadden (al het groene):
In- of uitklappen •
Afbeelding
Op het einde jammer genoeg nog een blunder begaan en Delhi een separate peace gegeven zonder iets van ze te eisen, waardoor die achievement van 1m doden aan beide kanten niet meer lukte. Maar goed, dat komt wel weer een andere keer :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
traka
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 27 juli 2019, 12:55
Contacteer:

Re: Europa Universalis IV

Bericht door traka »

sorry wist niet dat je boos werd
Plaats reactie