[Chat] Het Lunatip Topic

Vragen en andere onderwerpen m.b.t. het forum en de chats plaats je hier, zolang het serieus blijft.
Forumregels
Vragen over bans in chatkanalen graag voorleggen per privébericht aan een van de chatmoderators
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Het Lunatip Topic - Nieuwe chatmoderator!

Bericht door Tristan »

Dramatiseert in de zin van "Prima, maar dan ben ik weg, want ik heb er geen zin in om voor advocaat te gaan zitten spelen, continue bewijs verzamelen, als het uiteindelijk toch geen resultaat blijkt te hebben." Aan zo'n opmerking heb ik natuurlijk niets.

Dan again, je komt met "personen" maar wie zijn dat steeds dan?
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Gewoon
Berichten: 7349
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2011, 18:33
Oude naam: Ongewoon

Re: Het Lunatip Topic - Nieuwe chatmoderator!

Bericht door Gewoon »

Zou ik een unban mogen, ik heb geleerd van mijn fout
Afbeelding
Illusionist
Berichten: 112
Lid geworden op: zaterdag 24 december 2016, 19:28

Re: Het Lunatip Topic - Nieuwe chatmoderator!

Bericht door Illusionist »

Tristan schreef:Dramatiseert in de zin van "Prima, maar dan ben ik weg, want ik heb er geen zin in om voor advocaat te gaan zitten spelen, continue bewijs verzamelen, als het uiteindelijk toch geen resultaat blijkt te hebben." Aan zo'n opmerking heb ik natuurlijk niets.

Dan again, je komt met "personen" maar wie zijn dat steeds dan?
Dat vind ik geen dramatiseren tbh, maar oké, daar hebben we dan een verschillende mening in. Ik zeg alleen, waarvan ik overtuigd ben dat er een aantal zijn die er zo over denken, dat voor ons als gewone leden het haast onmogelijk is, omdat puntje bij paaltje 'het gevoel van de Moderator' bepalend is voor een kick/waarschuwing. Aan de ene kant vind ik dit begrijpelijk, maar aan de andere kant is dat natuurlijk verschrikkelijk om als leden mee om te gaan. Zeker wanneer de ene Moderator wel een waarschuwing/kick uitdeelt, en de andere Moderator dat helemaal niet doet/niet reageert op de situatie (want die zijn er ook).

Elke keer verschillende personen; elk moment van de dag verschilt het. Het is enorm lastig te peilen voor ons als leden zijnde elke naam te onthouden/screenen natuurlijk. Gezien iedere speler meerdere accounts heeft. Op dit moment vond ik dat de 3 voorbeelden die ik in m'n vorige post aangedragen heb voldoende bewijs om op dit moment de leden aan te wijzen, die de chatregels overtreden.

Bedankt dat je het Moderator team gezegd hebt adequaat op te treden, het heeft namelijk meteen effect.

Nou wil ik natuurlijk niet zeggen dat het elke dag, elk uur hetzelfde gebeurd, maar het gebeurd de laatste tijd steeds vaker, en gezien deze discussie gisteravond begonnen was leek me dit een mooi moment even aan te kaarten.
Laatst gewijzigd door Illusionist op donderdag 9 februari 2017, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Het Lunatip Topic - Nieuwe chatmoderator!

Bericht door Tristan »

Ik heb gelukkig ook alle screens van het moderator team die de ernst van de situatie laat zien onderhand ontvangen. Helaas was ik er dus zelf niet bij en moet ik alles achteraf nu beoordelen en instructies geven. Ik geef eerlijk toe toen ik dit topic opende dat ik dacht dat het wat grapjes waren, maar dat is duidelijk niet zo. Desalniettemin zijn mijn eerdere statements nog steeds zoals ze zijn; we willen niet te veel hangen naar een erg autoritair systeem met een chat als 'safe space'.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de situatie op het moment een streng optreden van de moderator vereist, ik heb ook het idee gehad dat de lijn niet snel genoeg getrokken is door de moderators op het moment. Dat zal ik ook zeker nog een keer bespreken over hoe de ernst van zo'n situatie sneller herkent kan worden met hopelijk als gevolg dat het niet hoeft te escaleren.

De mensen die betrokken zijn kunnen zeker een ban verwachten.

Toegevoegd na 1 uur, 4 minuten en 11 seconden:
EDIT: de herrieschoppers zijn verbannen, sommigen die betrokken waren en een kick hebben gekregen maar die niet deel leken uit te maken van het grootste kwaad, die staan op high alert. Als leden weer last hebben van een stelletje kleuters en er zijn geen moderators, meld het met een screen in mijn PB.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Jelmer
Teamleider Chat
Berichten: 3366
Lid geworden op: zaterdag 7 februari 2009, 17:19
RS: Jelmer (p2p)
Extra rang: Evenementenorganisator
Contacteer:

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Verandering in beleid

Bericht door Jelmer »

Verandering in beleid

Beste leden,

Naar aanleiding van de feedback van leden en interne discussie hebben we een ingrijpende verandering gemaakt omtrent het afhandelen van noodsituaties in de chat. Ik kan begrijpen dat deze verandering niet direct duidelijk is, al probeer ik het zo helder mogelijk uit te leggen in dit topic. Voor vragen en reacties, het chatteam ontvangt iedereen graag in Het Lunatip Topic.

Iedereen die in de chat komt, weet dat er "rotte appels" in de chat kunnen zitten. Leden die niets anders willen dan herrie schoppen. Chatmoderators proberen zoveel mogelijk deze mensen te verwijderen uit de chat. Maar soms loopt de situatie uit de hand, dit is meestal het gevolg van moderators die absent zijn en een influx van deze rotte appels die zelfs 'normale' leden de kast opjagen. Voor iedereen die al langer in de chat zit, weet op welke incidenten ik doel.

De feedback die wij hebben gekregen ging als volgt:
- De chatmoderators laten de situatie te veel laten escaleren door niet op tijd ingrijpen en uiteindelijk als ze ingrijpen de schade al is aangericht.
- Leden voelen hierdoor dat de chatmoderators niet 'durven' op te treden.
- De chatmoderators geven aan dat ze soms de bomen het bos niet meer zien. Zij weten niet waar ze moeten beginnen met waarschuwen en kicken, ultiem resulteert het in óf te laat zijn óf te verkeerde mensen kicken.

Met de volgende verandering proberen we deze onzekerheden van zowel de leden als de moderators te verminderen.

Nieuw systeem: [waarschuwing]
  • In noodsituaties kan een moderator een oproep doen in de chat met de tag [waarschuwing], waarin duidelijk de lijn wordt getrokken dat de regels gerespecteerd moeten worden en als dat niet wordt gedaan een directe kick volgt.
  • Dit is een heldere, universele en bindende oproep tot het respecteren van de regels. Iedereen die vanaf die waarschuwing niet de regels respecteert krijgt per direct een kick.
  • De moderator heeft de bevoegdheid om alle middelen, op basis van de regels, te gebruiken.
Voorbeeld:
Afbeelding
  • Je kan zo'n waarschuwing dus herkennen aan het feit dat er een [waarschuwing] of [warn] tag is.
  • Als het erg druk is in de chat dan kan de chatmoderator voor de duidelijkheid de [waarschuwing] herhalen.
  • We gaan hierbij uit dat iedereen de regels kent.
  • Er staat altijd dat er een directe kick de volgende stap is. Zodat iedereen - ook de mensen die dit bericht niet lezen - weten dat het serieus is.
Is dit dan een vervanging van de waarschuwingen die nu worden gegeven?
Dit systeem vervangt geen waarschuwingen die nu worden gegeven. Het [waarschuwing]-systeem is uitsluitend voor noodsituaties. Het vult het systeem eigenlijk alleen maar aan, een normale warn heeft namelijk niet de zelfde overtuigingskracht en wordt in extreme/noodsituaties makkelijk ondergesneeuwd. "Stop daar mee" of "Doe eens normaal joh! /Rutte" blijven gewoon de standaard waarschuwingen bij de algemene incidenten.

Voor de duidelijkheid: [waarschuwing] is een soort aankondiging van een noodsituaties, waarin de regels streng worden gehanteerd om de sfeer in de chat te bewaken.

Wat is dan een 'noodsituatie' waarin zoiets gebruikt wordt?
We hebben geen format voor een noodsituatie, daarom is de [waarschuwing] er en worden er niet direct allemaal kicks gegeven. Maar meestal is zo'n noodsituatie er als er een influx is van nieuwe leden die op grote schaal uitlokken en trollen. De moderators op het moment beslissen of er een noodsituatie is, wij vragen jullie om ons te vertrouwen dat we de juiste inschatting maken.

Krijg ik dan zomaar een kick?
Als je gewoon normaal gedraagt (lees: niet de regels overtreedt) dan hoef je nergens zorgen over te maken. In zo'n situatie is het meestal duidelijk wie de boosdoeners zijn.

Maar de regels staan open op een aantal punten open voor interpretatie, wat kan ik verwachten?
Wij zijn ervan bewust dat er altijd interpretatie is, maar de regels zijn in onze visie dusdanig duidelijk dat iedereen die logisch nadenkt op de zelfde conclusies komt als de moderators.

Wij beseffen dat we hiermee niet magisch de problemen doen verdwijnen, maar het is wel een stap in de juiste richting. Wij blijven zoeken naar manieren om het systeem en het beleid te verbeteren.

Voor vragen en opmerkingen, kom graag langs in het Het Lunatip Topic.

Met vriendelijke groet,
Tristan en Jelmer
Don’t get too close
It’s dark inside
It’s where my demons hide
mbtkiller

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Verandering in beleid

Bericht door mbtkiller »

Goed initiatief, zullen meemaken hoeveel het ingezet zal moeten worden
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Verandering in beleid

Bericht door Tristan »

mbtkiller schreef:Goed initiatief, zullen meemaken hoeveel het ingezet zal moeten worden
Hopelijk niet veel! :P
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Lisette
Berichten: 17140
Lid geworden op: vrijdag 13 juli 2007, 13:05
RS: Liset (OSRS)

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Verandering in beleid

Bericht door Lisette »

Top! Ik denk dat dit een hoop duidelijk maakt op dat soort momenten.
Aron

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Verandering in beleid

Bericht door Aron »

Wat doe jij ineens heilig lisette
xNitrous
Berichten: 4371
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 15:29
RS: xNitrous (OSRS)
Clan: xNitrous

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Verandering in beleid

Bericht door xNitrous »

Aron schreef:Wat doe jij ineens heilig lisette
Lisette is een van de betere chatgangers momenteel die veel sfeer met zich mee brengt, logisch dat ze als vrouw zijnde deze regels waardeert.
Lisette
Berichten: 17140
Lid geworden op: vrijdag 13 juli 2007, 13:05
RS: Liset (OSRS)

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Verandering in beleid

Bericht door Lisette »

Aron schreef:Wat doe jij ineens heilig lisette
Wat heeft dat er ineens mee te maken?
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Verandering in beleid

Bericht door i k0nijn i »

xNitrous schreef:als vrouw zijnde
Lisette schreef: Wat heeft dat er ineens mee te maken?
Ik had het eerder zo gedaan. 8-[
Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Verandering in beleid

Bericht door Dieselpker »

mag ik wel blijven
FEYENOORD ROTTERDAM
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: [Chat] Het Lunatip Topic - Kleine aanpassing in ranks

Bericht door Tristan »

Beste leden,

Een kleine update i.v.m. met ranks. We hebben niet heel lang geleden al wat ranks aangepast, deze update past wat kleine dingetjes aan. Er verandert verder niets in hoe de chat werkt, het is even dat het voor nieuwe leden en bestaande leden makkelijker en overzichtelijker is welke functie bij een rank hoort. Ook is deze verandering om zo alle ranks op een logische manier aan te sluiten, zonder dat er dus gaten zitten tussen de ranks.
  1. Ranks met moderatierechten
    Afbeelding Teamleiders
    Afbeelding Chatmoderators
    Afbeelding RuneScape forummoderators

    Ranks met ondersteunende functie
    Afbeelding Adviseurs
    Afbeelding Evenementenorganisatoren

    Leden awards
    Afbeelding Lunatipchatter van het jaar
    Afbeelding Lunatipchatter van het kwartaal
Als jullie vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Tristan
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Ceecs Clan
Berichten: 1116
Lid geworden op: vrijdag 11 januari 2013, 17:22
RS: Ceecs (p2p)
Clan: Ceecs Clan
Contacteer:

Re: [Chat] Het Lunatip Topic

Bericht door Ceecs Clan »

Waarom kan ik niet meer in de FC met mn main? Ik ben slechts 1x gekickt.
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: [Chat] Het Lunatip Topic

Bericht door Daan »

Terecht, ik zou jou ook niet in mijn chat willen hebben.
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: [Chat] Het Lunatip Topic

Bericht door Tristan »

Ceecs Clan schreef: zaterdag 2 juni 2018, 12:58 Waarom kan ik niet meer in de FC met mn main? Ik ben slechts 1x gekickt.
Met je main, bedoel je Ceecs Clan neem ik aan?

Als ik me het goed herinner, heb je een ban in verband met ongewilde promotie in de chat. We kunnen overleggen of de ban lang genoeg is geweest, immers is die voor onbepaalde tijd en niet permanent.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Ceecs Clan
Berichten: 1116
Lid geworden op: vrijdag 11 januari 2013, 17:22
RS: Ceecs (p2p)
Clan: Ceecs Clan
Contacteer:

Re: [Chat] Het Lunatip Topic

Bericht door Ceecs Clan »

Tristan schreef: zaterdag 2 juni 2018, 14:58
Ceecs Clan schreef: zaterdag 2 juni 2018, 12:58 Waarom kan ik niet meer in de FC met mn main? Ik ben slechts 1x gekickt.
Met je main, bedoel je Ceecs Clan neem ik aan?

Als ik me het goed herinner, heb je een ban in verband met ongewilde promotie in de chat. We kunnen overleggen of de ban lang genoeg is geweest, immers is die voor onbepaalde tijd en niet permanent.
RSN: Ceecs

EN mooi thx
Plaats reactie