Spanning tussen RS en non-RS

Vragen en andere onderwerpen m.b.t. het forum en de chats plaats je hier, zolang het serieus blijft.
Forumregels
Vragen over bans in chatkanalen graag voorleggen per privébericht aan een van de chatmoderators
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Tristan »

Dat is alleszins een tijdelijke oplossing en nogal een gok. Het lijkt me erg stug dat die banned mensen opeens parels zijn geworden, ze kunnen goede leden zijn maar het zal de toekomst van het forum niet drastisch doen veranderen.

Ik denk trouwens dat ze best het "forum terugvinden" zonder de chat, aangezien de meeste perm. bans in de chat ook banned zijn op het forum. Ze kennen de weg vast wel.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Gebruikersavatar
Rotje
Ex-moderator
Berichten: 7204
Lid geworden op: woensdag 7 maart 2007, 20:35
RS: Zabky (OSRS)

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Rotje »

Ik denk dat het best het overwegen waard is om een deel van de mensen te unbannen, maar hoeveel hebben er nog zin om terug te komen naar een forum dat ze verbannen heeft?
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Daan »

Ik denk dat je dat onderschat Roy.
elzou
Berichten: 9958
Lid geworden op: vrijdag 31 oktober 2008, 13:49
Clan: Flutr

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door elzou »

Daan schreef:Ik denk dat je dat onderschat Roy.
Inderdaad! Kipcorn en Ice Barge I staan te popelen om terug te keren.

Nabuko Hond? Kansloos!
Verlosser van vele onwetende zieltjes.

Dit topic is beter voor een aantal mensen, ze weten zelf wel wie ik bedoel: http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... lit=hockey
Melliw Naj
Berichten: 9370
Lid geworden op: zaterdag 19 november 2011, 21:40

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Melliw Naj »

Hondje wilt terug. Van non RS mods mag het maar andere houden het tegen.

Toegevoegd na 35 seconden:
Of Meutr doet moeilijk.
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Sam »

hoe weet je dat
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Gebruikersavatar
Rotje
Ex-moderator
Berichten: 7204
Lid geworden op: woensdag 7 maart 2007, 20:35
RS: Zabky (OSRS)

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Rotje »

Melliw Naj schreef:Hondje wilt terug. Van non RS mods mag het maar andere houden het tegen.

Toegevoegd na 35 seconden:
Of Meutr doet moeilijk.
Door welk team is hij verbannen dan? :mrgreen:
Erwin
Moderator in categorie RS
Berichten: 13298
Lid geworden op: woensdag 1 maart 2006, 11:40

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Erwin »

Alvast mijn excuses voor misschien de wat slordige post, maar ik typ dit vanuit een koffieketen aan de andere kant van de wereld, met best wel lekkere koffie, aangezien er buiten ijsregen valt :tssk: Verder gebruik ik op dit moment geen citaten, aangezien dat was lastig gaat vanaf m'n iPad.

Als eerste, hulde voor grotendeels van de discussie tot nu toe, het kostte flink wat tijd om doorheen te lezen, maar er is tot nu toe zeker wat bereikt. Zelf heb ik vanwege te weinig tijd tot nu toe niet kunnen reageren, maar als oldie die op dit moment vooral actief is in de RS gedeelte, met ervaring hoe/wat in het verleden wil ik ook zeker nog even mijn mening geven. Ik ga mijn bericht in twee delen opsplitsen: Hoe/wat qua forum (oorzaak van dit topic) en de website (indirecte oorzaak/vele verbeteringen mogelijk t.o.v. linken naar forum). Vooral het eerste deel kan ik inhoudelijk wat advies geven.

Om mee te beginnen stel ik dat het forum inmiddels al jaren in opgesplitst in twee delen, het RS-gedeelte en het non-RS gedeelte. Opzich prima, is altijd zo geweest in het verleden, echter is het forum op dit moment te ver doorgeslagen. Één van de voornamelijk oorzaken hiervan is de vroegere splitsing van het moderatorteam in RS en Non-RS. Op dat moment was het een prima idee, echter zijn de teams op dit moment veel te ver uit elkaar gegroeid. Gevolg hiervan is dat de twee teams onafhankelijk van elkaar zijn gaan werken, waardoor er qua beleid veel te ver uit elkaar is gegroeid. Dit is op dit moment het voornamelijk pijnpunt van het forum, puur gekeken naar de structuur. Zoals Feppie aangaf is het forum uiteindelijk bedoeld voor het RS spelende publiek, wat logisch is. We zitten hier met zijn allen op een RuneScape website, waarbij het forum een additionele en zeer nuttige toevoeging is, voor de community. Dat deze community in de loop van de jaren is veranderd is duidelijk, echter is daardoor ook de focus van het forum de verkeerde kant op gegaan. Vanwege de verschuiving van de vele RS-spelers die vroeger nog in de RS delen zaten, maar die inmiddels gestopt zijn en zijn blijven hangen in Non-RS is het forum op dit moment uitgebalanceerd. Dit brengt niet direct het directe probleem, echter is hier niet helemaal goed op gereageerd imo, zoals Konijn al aangaf. Echter ben ik het qua één groot punt niet eens met Konijn, dat je op de twee verschillende delen verschillend beleid hebt. Dit puur en alleen vanwege het feit dat een verschillend beleid op hetzelfde forum leidt tot veel te veel onenigheden qua waar welk beleid wordt gevoerd.

In de vroegere jaren was er ook al een scheiding tussen RS en Non-RS qua type posts, echter was het publiek op beide fora redelijk hetzelfde. Doordat er in deze jaren hetzelfde beleid werd gevolgd voor beide delen, was het voor alle leden makkelijk te begrijpen tot hoever er kon worden gegaan en waar de grenzen lagen. Echter vanwege hetzelfde beleid voelde ieder lid zich welkom, op ieder moment, in ieder topic. De sfeer was vele malen opener dan dat het op dit moment is, waarbij Non-RS zich beperkt tot een selecte groep, die weten wat ze elkaar kunnen maken, waarbij het lastig is voor een buitenstaander om te weten hoe/wat te reageren. Dat dit gezellig is voor de groep die er nu is kan ik volkomen begrijpen, dat dit op dit moment zijn negatieve punten heeft voor het forum wil ik echter zeker niet ontkennen. Zoals al een aantal keer aangegeven in dit topic voelt men (lees: een significant aantal leden, die het in dit topic hebben aangegeven) zich niet welkom in het Non-RS gedeelte. Dit hoort niet op een forum. Een lid zal zich altijd welkom moeten voelen op een forum, waar dan ook, wanneer dan ook. Dat dit op dit moment niet zo is, is vooral een probleem dat is gegroeid vanwege een te divers beleid voor het forum. Simpel gevolg hiervan is dat de vaste groep mensen de grenzen opzoekt, waardoor de sfeer veranderd. Niet meer dan logisch, zo is de hedendaagse cultuur, maar daardoor is er wel een te groot verschil ontstaan (wat niet direct negatief bedoeld is richting de vaste non-RS club).

Een simpel voorbeeld waarbij naar mijn mening veel te ver over de streep wordt gegaan, waarbij echter door het "beleid" naar mijn weet niks is gebeurd (correct me if I am wrong):
Dieselpker schreef:
Mike Ross schreef:Even een voorbeeld van hoe een post die er goed op in probeert te gaan, wordt ontvangen in bar:

Onderwerp: Slowtalk topic (was nachttopic)
Rems schreef:lmao die gast next lvl autist, hij neemt dit super serieus wajo
Dit gaat over de eerste post van Fusioxan. Misschien is dit een perfect voorbeeld van de sfeer?
Mee eens maar waarom zou dit nieuwe leden wegjagen? Als het je niks aangaat trek je het je niet aan toch? Verder geeft Rems zijn mening in een uitgesproken manier, iets wat je kan waarderen of niet.
Dat dit een uitgesproken mening is lijkt me duidelijk, echter gaat Rems hier wel volkomen over de streep van een mening of het persoonlijk aanvallen van een persoon (niks persoonlijks Rems, dit was gewoon even een voorbeeld). Vrijheid van meningsuiting heeft een grens (zie zaak Wilders omtrent de minder Marrokanen uitspraak). In het verleden was dit direct een waarschuwing geweest, omdat dit letterlijk flamen is tegenover een persoon, mening of niet. Echter vanwege het grote verschil in beleid wordt dit "goedgekeurd" door de community. Naar mijn idee is de vrijheid in bar te ver doorgeslagen, doordat er te lang een te verschillend beleid is gevoerd.

Dit verschil is een paar weken geleden heel erg duidelijk geworden, waarbij er een extreem grote discussie is ontstaan. Ik wil hier geen oude koeien uit de sloot trekken, echter versterkt dit alleen maar mijn gevoel. Het beleid staat te ver los van elkaar, waardoor er te grote verschillen ontstaan. Op een gegeven moment is het dan gewoon niet meer te doen om als team te werken, aangezien de verschillen te groot zijn. Wat naar mijn idee zal helpen is om als forum sowieso weer één beleid te voeren. Dit was in het verleden zo, dit heeft altijd prima gewerkt en dit brengt een naar mijn idee naarmate de tijd vordert een veel gezamenlijkere sfeer. Dat hiervoor gedrag moet veranderen van allebei de groepen (RS en non-RS) lijkt me duidelijk, echter begind dit achter de schermen. Ga terug naar één team, waarbij er op grond van het takenpakket geen verschil meer is tussen RS en non-RS. Dat er mods zich meer focussen op RS dan non-RS (en andersom), meer dan prima, dit is altijd zo geweest. Werk echter wel als één team met één taak, het vooruitbrengen van het forum. Wat namelijk op dit moment gebeurt is dat beide teams te veel hun eigen eilanden beschermen, waardoor het teveel botst. Dit werkt niet bevordelijk voor het team gevoel en dit werkt ook zeker door op het forum. Dit zal uiteraard een lastige opgave zijn, echter denk ik dat dit zeker bevordelijk zal werken voor het forum. Dat de non-RS community in het begin een stuk groter blijft dan de RS-community is niet meer dan logisch, echter moet het forum als een gezamenlijk forum zijn beleid moeten vormen en niet los van elkaar, anders zullen dit soort problemen zich blijven opstapelen en blijven herhalen. Een splitsing van forum is dus ook zeker geen.

Nu het eerste punt is opgepakt komt het volgende grote probleem: de doorstroom naar het forum en voornamelijk RS-gedeelte. Veel redenen en oorzaken zijn al genoemd, echter wil ik gelijk aangeven dat op dit moment er vele mogelijkheden zijn om de community te laten groeien. De afgelopen maanden groeit naar mijn weet het aantal Runescape spelers (met name OSRS), wat kansen biedt voor het forum. Echter is het eerste grote probleem dat de 2007 website te verstopt is en niet genoeg ge-update. Pak dit probleem aan en ik denk toch dat het aantal personen dat de website bezoekt zal toenemen, ondanks dat er tegenwoordig zoveel alternatieven zijn. Dit moet echter wel met spoed gebeuren, omdat je nooit weet hoe lang de groei zich zal doorzetten. Een groeifase als deze moet echter wel als kans worden gezien, puur om mensen naar de site te lokken. Is de site aantrekkelijk zal een persoon de volgende keer ook weer komen, waarbij er door een degelijk forum (wat LTF is) een extra mogelijkheid is om de persoon te binden. Hiervoor moet het echter wel duidelijk zijn dat dit forum bestaat, waarbij er gelijk gekeken kan worden naar het verwijzen: Dit moet niet overdreven worden, maar echter moet er wel goed verwezen worden. Als iemand iets niet begrijpt in een quest-guide, maak het deze persoon duidelijk dat er een forum bestaat om vragen te stellen (denk aan een simpele tekst boven elke guide dat bij vragen er een forum is, kan in een paar woorden, waardoor het niet irritant over komt). Dat Lunagang een goede naam heeft zie je bij elke Nederlandse zoekopdracht die je doet omtrent RuneScape, Lunagang staat bijna altijd bovenaan. De website moet hiervoor echter wel up to date zijn, zodat personen blijven terugkomen. Dat hiervoor misschien iets moet veranderen in de manier van guides (van tekst naar video's, van tekst naar meer community gebaseerd) zijn allemaal opties, echter is de kern het up to date zijn.

En voor nu ga ik het hierbij laten. De ijzige wegen lijken minder ijzig te zijn, ik ga genieten van de stad :D En een uur later ook wel genoeg koffie gehad, het is hier 10.40 en ben wel wakker inmiddels.

TLDR: Probleem ligt met name in het gevoerde beleid wat te ver van elkaar gesplitst is. Ondanks dat RS en Non-RS twee verschillende delen zijn van een forum is prima, echter zal er wel een beleid gevoerd moeten worden, puur vanwege het feit dat beide fora voor hetzelfde publiek horen te zijn en niet voor twee verschillende groepen wat op dit moment zo is. Een verschillend beleid leidt alleen maar tot een vergroting van het gat tussen deze twee groepen, waarbij het juist meer bij elkaar moet liggen.
Afbeelding
In- of uitklappen • Robotrobbie uitlachen?! Dat kan!
(21:43:48) <+ZehRobot_> ging ik van ltf
(21:43:48) <+ZehRobot_> naar habbo
(21:43:48) <+ZehRobot_> mfw O_O
(21:43:49) <+ZehRobot_> Even inloggen dan maar
(21:44:11) <+ZehRobot_> Nice, ik weet me pw nog
(21:44:24) <+ZehRobot_> Sweet, 23 credits door jaren inactief zijn
(21:45:28) <+ZehRobot_> WOW SHIT
(21:45:32) <+ZehRobot_> IK BEN RIJK OP HABBO
(21:48:08) <+ZehRobot_> weg van habbo.
feppie64
Webmaster
Berichten: 7826
Lid geworden op: zaterdag 10 december 2005, 18:05
RS: Feppie64 (p2p)
Contacteer:

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door feppie64 »

Dankje Erwin, mooi bericht.

Voor de overzichtelijkheid en omdat hier al genoeg over is gezegd graag verder met de discussie in https://www.lunagang.nl/tipforum/viewto ... 6&t=279018 .
Gesloten