®© Runecrafting 1-99 ®© Runespan ®© f2p/p2p

Hier staan tips van je medespelers over skills.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simone-ness
Berichten: 676
Lid geworden op: maandag 6 juli 2009, 12:53
RS: QueenOvNoobs (p2p)
Oude naam: truusje84

®© Runecrafting 1-99 ®© Runespan ®© f2p/p2p

Bericht door Simone-ness »

Deze guide is net uitgebracht. Er zitten dus waarschijnlijk nog wat fouten in en er ontbreken nog enkele dingetjes. Ik weet dit dus en ik werk eraan. Alvast veel plezier met de guide die nu staat :mrgreen: .
Hey allemaal!

Zie hier mijn tweede guide! Ditmaal over Runecrafting 1-99 in de runespan! Momenteel ga ik zelf voor 99 en ik vond het leuk om voor de afwisseling eens in de runespan rond te lopen, in plaats van altijd maar op hetzelfde stukje te staan en er een guide over te schrijven. Misschien zijn er wel al veel guides over geschreven, maar ik vond het gewoon leuk om het hierover te houden, aangezien ik hiermee bezig ben.

Wat heb je nodig om te beginnen?
- Helemaal niks!

Wat is handig?
- Wicked hood voor een teleport naar de bovenkant van de wizard's tower en dus naar het portal van de runespan.
Ik begin eerst met zo kort mogelijk uit te leggen hoe de runespan werkt. Als je dit al weet, kun je de volgende vijf paragraafjes overslaan.
Er komen
Het is natuurlijk logisch om het eerst naar de runespan toe te lopen :). De runespan vind je boven op de wizard's tower, voor wie niet weet waar dit is:
Afbeelding
Ga bij de lichtstraal in het midden alsmaar naar boven tot je op het dak van de toren staat. Je ziet hier nu drie portalen en een wizard. Praat met de wizard. Hij is een student die de runespan als het ware heeft uitgevonden. Als je dat gedaan hebt, ga je door het groene portal (of later het rode). Het blauwe portal heeft niets met de runespan te maken.
Hoe moet ik werken in de runespan?
Nu kom je in een groen landschap terecht: dit is de onderste etage van de runespan. Je moet nu van de essence in de runespan runes gaan maken. Je kunt ze niet mee naar buiten nemen, maar als je weggaat worden die omgetoverd in punten en kun je er andere rewards van kopen. Daar ga ik het later over hebben.

Dus je hebt eerst essence nodig. Pak om te beginnen 25 stuks van de 'floating essence':
Afbeelding
Voor de verdere uitleg zijn er twee begrippen van belang:
Nodes: allerlei verschillende dingen die kunnen spawnen en verdwijnen in een witte cirkel. Op het eerste eiland zul je alleen tornado's en mind storms tegenkomen.
Afbeelding
Siphonen: Alle monsters en nodes hebben een 'siphon'-optie. Siphonen betekent dat je op dat monster of op die node je essence probeert om te zetten in runes. Dat kan mislukken, dan zul je maar 1 of 2 xp ontvangen in plaats van de volle mep, maar het kost geen essence.

Met de essence heb je twee keuzes. Je kunt je essence 'uitgeven' aan beesten of aan nodes.
Het verschil tussen monsters en 'nodes' zit hem hierin:
- Beesten zijn na 5 keer gelukt siphonen op en geven je dan 50 rune essence. Die 5 runes krijgen gaat vrij traag en geeft niet de beste xp.
- De tornado's zijn zogenaamde 'nodes'. Niet alleen de tornado's die je nu ziet, maar alles wat in een witte cirkel op de grond verschijnt zijn 'nodes'. Nodes geven vlug xp en runes, maar verbruiken wel veel essence zonder iets terug te geven.
Afbeelding
Wat moet je dus doen? Beesten (esslings/esshounds/esswraiths) siphonen als je niet veel rune essence in je inventory hebt, maar het liefst doe je zoveel mogelijk nodes. Het is niet fijn runecraften als je alleen maar nodes doet en elke 25 runes nieuwe essence moet gaan pakken, dus moet je wel een paar esslings doen. Ervaring leert dat 200-300 essence al fijn werkt.
Platforms
Je hebt zeker al gemerkt dat je op een eiland staat en dat er meerdere eilanden zijn. Je kunt naar andere eilanden toe door platforms te gebruiken. Die werken als een soort bruggen.
Afbeelding
Op de cirkel van het platform kun je zien wat je nodig hebt om aan de overkant te komen. Op dit platform staat maar één tekentje: het airtekentje. Dit betekent dat je 1 air rune nodig hebt om aan de overkant te komen. Platforms kunnen ook meerdere tekens bevatten, wat betekent dat je van meerdere runes eentje nodig hebt. Als er een cirkeltje staat in plaats van een teken, betekent dat dat je een elemental rune nodig hebt: air, water, earth of fire. Van die vier wordt de rune gepakt waarvan je op dat moment het meest hebt. Dus als je 40 air, 100 water, 50 earth en 70 fire hebt, wordt je een water rune afgenomen.

Op de minimap wordt er onderscheid gemaakt tussen rode en gele bruggen. Bij een rode brug wordt alleen op de heenreis, maar niet meer op de terugreis de kosten van het oversteken verrekend, bij een gele brug moet je zowel voor de heen- als de terugreis runes betalen. Vaak vindt je de runes van de rode bruggen op de eilanden waaraan ze grenzen terug en moet je voor de gele bruggen verder zoeken voor alle benodigde runes.
Icoontjes
Afbeelding
Dit staat in de linkerbovenhoek van je scherm. Runes zijn punten waard en van die punten kun je later rewards kopen.
- Het bovenste icoontje zegt wat je 'saldo' is zonder de punten die je nu in je inventory hebt (dus van alle runespanbezoeken de punten bij elkaar min wat je hebt uitgegeven).
- Het rugzakje eronder geeft aan hoeveel punten je nu in je inventory hebt. Als je weggaat, worden die punten aan het totaal toegevoegd.
- Daaronder staat het symbooltje van de verdieping waarop je je nu bevindt. Dit plaatje is gemaakt op de bovenste verdieping: de andere verdiepingen hebben andere tekens. Je kunt er met je muis overheen gaan om te zien of je op de 'bottom floor', de 'middle floor' of de 'top floor' zit.
- Het icoontje eronder verschijnt niet altijd. Dit is het icoontje voor de runesphere en zul je dus alleen maar zien als er ook ergens een runesphere is. Als je met je muis erover heen gaat, kun je lezen op welke etage de runesphere zich bevindt. Meer over de runesphere in de volgende paragraaf.
Distractions & Diversions in de runespan
Om het een beetje leuker te maken zijn er nog twee D&D's in de runespan: de yellow wizard en de runesphere.

De yellow wizard is in feite een gestrande student. 10 minuten nadat je bent ingelogd of de vorige wizard hebt bediend, krijg je het volgende bericht:
Afbeelding
Hij wil van je 10 runes van een bepaalde soort. Selecteer de rechtermuisoptie 'best-rune' en je zult zien welke hij wilt. Haal eventueel de runes en gebruik deze dan op hem. Je krijgt dan behoorlijk wat xp. Ik raad je ook aan deze yellow wizards te doen, omdat ze je xp/u goed verhogen. Om ze te vinden, kun je een blue wizard vragen je de weg te wijzen.
Afbeelding
Een andere D&D is de runesphere:
Afbeelding
Wanneer deze actief is, krijg je net zoals bij de yellow wizard een rood berichtje. Daarin staat de etage waarop deze zit: hij hoeft niet op dezelfde etage als jij te zitten. Als deze actief is, kun je hem gaan zoeken. Het werkt zoals een shooting star, met laagjes. De bovenste laag bestaat uit soul runes en kan alleen met 92 runecrafting gesiphont worden. De laatste laag bestaat uit air runes en kan met level 1 gesiphont worden. Als je dus geen 92 rc hebt, ben je afhankelijk van anderen. De xp is hetzelfde als die van een essling/esshound/esswraith, alleen gaat de runesphere sneller en krijg je 'dust', met een maximum van 1.000 per dag. Die dust kun je inleveren als de runesphere kapot is voor extra xp. Na een uur gaat de runesphere weg, of hij nu kapot is of niet, dus je bent afhankelijk van mede-runespanners om deze kapot te krijgen.

Persoonlijk raad ik het voor de meesten niet aan deze te doen. De bonus-xp die je krijgt ben je kwijt met het zoeken van de runesphere: wizards kunnen je niet helpen hem te vinden! Het duurde eeuwen eer ik eentje vond voor dit plaatje. :P Als je pech hebt zitten ze dan ook al aan de laagste lagen en heb je maar weinig dust als de sphere kapot is. Daarnaast geven de laatste lagen voor hooggelevelde runecrafters zeer weinig xp. Ik raad de runesphere daarom alleen aan voor de wat lagergelevelde runecrafters en voor de afwisseling.
Level 1-99 in het algemeen
Je hebt zeker ook al gezien dat er meerdere soorten monstertjes zijn. Op het eerste eiland alleen al lopen air esslings, water esslings en earth esslings. Ook zijn er cyclones en mind storms. Al deze monsters en nodes geven andere runes en andere xp, maar kun je pas doen op verschillende levels. Probeer altijd het monster of de node te doen :oops: met de meeste xp en de 'hoogwaardigste' runes, dus degene met het hoogste levelvereiste. Probeer deze volgorde in gedachten te houden:
PlaatjeNaamLevelNaam node**
AfbeeldingAir1Cyclone
AfbeeldingMind1Mind storm
AfbeeldingWater5Water pool
AfbeeldingEarth9Rock fragment
AfbeeldingFire14Fireball
AfbeeldingBody20Fleshy growth
AfbeeldingCosmic*27-
AfbeeldingChaos*35Chaotic cloud
AfbeeldingAstral*40-
AfbeeldingNature*44Shifter
AfbeeldingLaw*54Jumper
AfbeeldingDeath*65Skulls
AfbeeldingBlood*77Blood pool
AfbeeldingSoul*90Living soul
* Deze zijn member.
** Er zijn ook nodes die meerdere runes geven:
Naam nodeLevelRunes
Vine17Earth + Water
Fire storm27Air + Fire
Nebula40Cosmic + Astral
Bloody skulls83Death + Blood
Undead soul95Death + Soul
Je ziet dus dat je vanaf level 1 tot en met level 99 door de runespan kunt worden bediend :).

Nu is er een algemene regel voor nodes en monsters:

Nodes van een laagwaardigere rune geven over het algemeen toch meer xp/u dan een monster van een hoogwaardigere rune.

Dat betekent bijvoorbeeld dat een cyclone (air) toch meer xp/u geeft dan body esshounds, hoewel body runes wel hoger in rang staan. Dit gaat natuurlijk maar tot een bepaalde mate op, dus daar kom ik nog wel op terug.
Level 1-33
Op level 1 kun je alleen nog maar air en mind runes maken. Mind runes geven net wat meer xp dan air runes, dus zorg voor zoveel mogelijk minds. Op level 1 kun je het best hier in de buurt blijven:
Afbeelding
In de regel is het zo dat de nodes voor de laagste levels op de meest centrale en grote eilanden liggen. Hier zal dus ook een overvloed aan cyclones en mind storms spawnen. Als je dus water-, earth- en fire runes vrijspeelt en die nodes wilt siphonen, moet je dus ook verder van het centrum af gaan en richting de volgende plekken:
Afbeelding
Omdat de laagste verdieping tot en met fire runes gaat, heb ik op deze kaart de plekken met fire esslings en een hogere kans op fire nodes omcirkeld. Hierbij raad ik vooral de plek in het noordwesten aan, omdat deze in de buurt ligt van de vine ladder (de linkse pijl). Die moet je namelijk op als je level 33 hebt bereikt.

Air- en mind runes siphonen op de twee grote eilanden levert ongeveer 5k xp/u op. De omcirkelde plekken schat ik rond de 30k/u rond level 20-30. Ikzelf haal er nu, met runecrafting 97, rond de 55k/u, dus per level loopt de xp per uur op, welk monster of node je ook doet.
Level 33-99 (f2p)
Nu ga je de vine ladder op (de linkse pijl op de kaartjes hierboven). Nu kom je uit op de tweede verdieping van de runespan. Op deze verdieping kun je alle monsters en nodes terugvinden van de vorige verdieping met nog een heleboel nieuwe monsters (esshounds) en nodes. Voordat je de vine ladder op kon, had je al de body runes vrijgespeeld. Deze runes zijn beter dan fire, dus deze raad ik vooral aan te siphonen. Vergeet hierbij wel niet dat het nog steeds beter blijft een cyclone te siphonen dan een body esshound.

Body runes kun je vooral in het midden goed siphonen:
Afbeelding
Helaas zit er voor f2p'ers al beperkingen op verdieping 2 van de runespan. Ten eerste is de beste rune voor p2p'ers body en is dit de enige vernieuwing op verdieping 2, maar wel een die veel meer xp biedt. Ten tweede kunnen f2p'ers niet gaan en staan waar ze willen, omdat sommige platforms memberrunes vereisen. Als f2p'er lijkt het mij het best in het midden te blijven. Hier spawnen de meeste nodes en ook voldoende body nodes. Naar de buitenrand verhuizen verhoogt wel de kans op betere nodes, maar je zit dan opgescheept met een boel p2p-monsters.

De xp/u heb ik nog niet uitgerekend, maar komt eraan.
Level 33-66 (p2p)
Nu ga je de vine ladder op (de linkse pijl op de kaartjes hierboven). Nu kom je uit op de tweede verdieping van de runespan. Op deze verdieping kun je alle monsters en nodes terugvinden van de vorige verdieping met nog een heleboel nieuwe monsters (esshounds) en nodes. Op deze verdieping geldt dezelfde aanpak als op de vorige.

Net zoals de f2p'ers is het het handigst om op level 33 in het midden te beginnen (zie het kaartje hierboven). Voordat je de ladder op kon, had je al de body- en cosmic runes vrijgespeeld. De nodes van deze runes en de monsters vindt je vooral in het midden, dus is het het handigst om daar te blijven. Let wel, het blijft voordeliger een cyclone te siphonen dan een cosmic esshound. En weer is het zo dat je steeds verder naar de buitenranden toe moet naarmate je hoger level wordt. Rond level 55 zit je dan ongeveer hier:
Afbeelding
De middelste verdieping gaat tot en met law runes. In de omcirkelde delen zitten de law esshounds en is de kans op jumpers het grootst. Het is dus het handigst om tijdens het vrijspelen van nieuwe runes langzaam maar zeker naar die kant op te schuiven. Hierbij raad ik vooral de westelijke cirkel aan, omdat, net zoals de vorige keer, hier de ladder staat om bij level 66 naar de volgende verdieping te klimmen.

Ook voor deze methode moet ik de xp/u nog berekenen, maar ook dat komt eraan.
Level 66-90 (p2p)
Nu mag je de bone ladder op en heb je eindelijk het hoogste niveau van de runespan bereikt :mrgreen: . Nu zijn we bij het echte werk beland!

Op deze etage werkt het precies andersom. De laagwaardigere runes zitten aan de buitenrand en nu moeten we naar binnen toe werken. Op level 65 speelde je al death esswraiths vrij en dat is wat je tot level 77 ook vooral gaat siphonen. Dit zijn hiervoor de beste plekken:
Afbeelding
Je ziet dat je vrijwel de gehele buitenrand kunt gebruiken. Persoonlijk denk ik dat het weinig verschil uitmaakt waar je exact zit, dus kun je ook goed in het zuidwesten blijven.
Het is in dit stadium het beste om cyclones en mind storms niet meer te siphonen, omdat death esswraiths vlugger zijn dan die twee.

Wanneer je level 77 bereikt, stap je over op zoveel mogelijk blood. Mijn favoriete plek was de volgende:
Afbeelding
Je concentreert je hierbij op het grootste eiland (het zuidwestelijke) en van daaruit kun je gemakkelijk het noordelijke en het oostelijke eiland in de gaten houden voor nodes. Hier blijf je dan tot level 90. Nogmaals, het is handiger om cyclones en mind storms op dit punt te negeren.
Level 90-99 (p2p)
Nu hebben we het echte nolife-stadium bereikt. Nu ga je op de volgende plek de soul esswraiths 'campen':
Afbeelding
Omdat je hier een hele tijd zit, kun je uit een aantal opties kiezen. De meeste mensen kiezen ervoor redelijk afk te trainen. Als je echt afk wilt trainen, houd je het op het meest westelijke eiland: hier zitten namelijk twee soul esswraiths, dus heb je altijd wat te doen. Je begrijpt wel dat dit niet erg vlug is, dus het is erg slim om niet of minder afk te trainen en ook het oostelijke eiland erbij in de gaten te houden.
Van level 90 tot en met level 94 zou je er ook nog voor kunnen kiezen naar het zuidelijke eiland te gaan als er op beide eilanden geen nodes of alleen undead souls liggen. Anders zit je namelijk lang esswraiths te siphonen. Let er wel op dat je deze eilanden in de gaten blijft houden, want anders heb je kans een goede node te missen. Ik heb dit niet vaak gedaan, omdat ik toch veel betere nodes op de eilanden te laat zag. Maar als je erg oplettend bent, kun je hiermee de xp/u verhogen.
Vanaf level 95 is dit zeker niet meer aan te raden. Omdat je nu ook undead souls kan siphonen, heb je nu bijna permanent wel wat te doen op de twee kleinere eilanden. Door naar het zuidelijke eiland te gaan, wordt de kans erg groot dat je een goede node mist.

Je ziet dat tussen de twee kleinere eilandjes een gele brug ligt. Dit betekent dat je zowel heen als terug moet betalen: zorg ervoor dat je een even aantal body runes hebt als je uit het westen komt, anders loop je de kans aan de oostelijke kant opgesloten te raken. Je kunt daar geen body esshounds vinden en je zult moeten wachten op een fleshy, wat lang kan duren.

Op level 90-94 ligt de xp rond de 60-65k/u. Vanaf level 95 is dit 70k/u-90k/u (afhankelijk van de hoeveelheid nodes die je krijgt). Vanaf hier kun je, naast cyclones en mind storms, eventueel ook water pools negeren. Ik geloof niet dat water pools in xp/u veel verschillen van soul esswraiths, of in ieder geval weinig. Fire balls, vines en fire storms zijn wel nog duidelijk beter.
Rewards
Dit maak ik binnenkort nog eens :).
Tips
- Het is erg handig een wicked hood te hebben, zodat je kunt teleporten en niet meer naar de wizard's tower hoeft te rennen.
- Doe zoveel mogelijk yellow wizards. Als er een blauwe wizard op je eiland landt, kun je hem of haar vragen je de weg te wijzen naar de gele. De yellow wizards geven veel xp en het xp-verlies voor het zoeken naar de wizard wordt hiermee meer dan goed gemaakt.
- Ik heb me laten vertellen dat de runesphere het niet waard is om te doen, maar dit zal ik nog verder uitzoeken.
- Je kunt aan de wizard bij wie je uitkomt als je het runespanportal ingaat vragen 10 stuks van je ingeleverde runes tegen punten terug te geven. Zo heb je vlug runes om platforms mee over te steken en naar je plek te gaan. Het hoeft niets te kosten, omdat je de ongebruikte runes op het einde gewoon weer terug inlevert en hopelijk heb je dan genoeg gesiphont om de gebruikte runes mee terug te betalen.
- Als je bovenstaande tip niet zou doen, kun je ook vlug vanaf de bone ladder komen vanaf verdieping 2 door 1 air essling op het grote eiland te siphonen, zuidwaarts te gaan, daar 1 chaos esshound te siphonen, dan zuidwest te gaan en vervolgens weer west. Je hebt dus in feite maar twee soorten runes nodig.
- Als je behoefte hebt aan gezelschap tijdens het runecraften, kun je naar de runespanwerelden 38 (f2p) en 39 (p2p) gaan.

Dit was mijn tweede guide. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Tips en suggesties zijn welkom! :D
Laatst gewijzigd door Simone-ness op zondag 31 maart 2013, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding 18-04-'11 QPC 04-10-'11 Afbeelding 27-05-'12 Afbeelding Afbeelding Afbeelding 12-01-'13
Afbeelding 28-03-'13 Afbeelding 23-02-'14 Afbeelding 24-02-'14 Afbeelding 15-04-'14 Afbeelding 02-11-'14
Afbeelding Afbeelding Afbeelding 12-11-'14
2015: Consti, Pray (april) Fletch, Ranged & Summ, Farm (mei) Mine (juni) Slay, Str, Def, Div & Agil, Hunt (juli)
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: ®© Runecrafting 1-99 ®© Runespan ®© f2p/p2p

Bericht door Flipo »

Redelijke mooie guide!

Lay-out ziet er best goed uit, de informatie klopt volgens mij allemaal redelijk goed (heb niet alles gelezen), plaatjes zijn ook wel okee. Prima dus!

enige aandachtspuntje (in mijn ogen):

In het begin bevat je guide naar mijn mening wat te veel smileys, maar als je dit zelf niet vind, dan laat je het natuurlijk gewoon staan.

7,8/10
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: ®© Runecrafting 1-99 ®© Runespan ®© f2p/p2p

Bericht door Kweet Vaniks »

Leuke guide, Overigens komen die Runespan guides snel uit de grond zetten zo =p.
Poeper
Berichten: 809
Lid geworden op: woensdag 27 februari 2008, 17:36
Oude naam: zazou108

Re: ®© Runecrafting 1-99 ®© Runespan ®© f2p/p2p

Bericht door Poeper »

Leuke guide, maar de xp/u mag wel iets hoger :)
Door te campen op die 2 eilanden haal ik 100K xp/u at lvl 99.
Op lvl 95 zal dit niet zoveel verschillen, dus neem maar een 90K, wat al weinig is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Simone-ness
Berichten: 676
Lid geworden op: maandag 6 juli 2009, 12:53
RS: QueenOvNoobs (p2p)
Oude naam: truusje84

Re: ®© Runecrafting 1-99 ®© Runespan ®© f2p/p2p

Bericht door Simone-ness »

Bedankt allemaal voor de reacties :)

Overbodige smileys zijn weggehaald.

Verder ligt de xp/u op de eilanden inderdaad wat hoger dan 70k/u heb ik gemerkt, maar het ligt heel erg aan het moment. Soms zijn er drie nodes op één eiland, dan weer moet je wachten op eentje op allebei. Over de laatste 140k heb ik niet 2 uur gedaan maar 1:40u, dat staat gelijk aan zo'n 85k xp/u. 100k xp/u lijkt me wat optimistisch :).
Afbeelding 18-04-'11 QPC 04-10-'11 Afbeelding 27-05-'12 Afbeelding Afbeelding Afbeelding 12-01-'13
Afbeelding 28-03-'13 Afbeelding 23-02-'14 Afbeelding 24-02-'14 Afbeelding 15-04-'14 Afbeelding 02-11-'14
Afbeelding Afbeelding Afbeelding 12-11-'14
2015: Consti, Pray (april) Fletch, Ranged & Summ, Farm (mei) Mine (juni) Slay, Str, Def, Div & Agil, Hunt (juli)
Ru ben ik
Berichten: 3093
Lid geworden op: woensdag 28 december 2005, 10:49
RS: Gestopt

Re: ®© Runecrafting 1-99 ®© Runespan ®© f2p/p2p

Bericht door Ru ben ik »

Goede guide! Ik had nog nooit van Runespan gehoord en van de Lunagang-guide werd ik wel iets wijzer, maar dit helpt echt veel meer :)
De exp/uur op het eerste eiland op lv1 ligt echt wel wat hoger dan 5k trouwens. Ik had na een halfuur al meer dan 5k exp ;)
Afbeelding
Pancho1987
Berichten: 87
Lid geworden op: maandag 28 oktober 2013, 11:21
RS: P a n c h o (p2p)
Clan: Most Wanted

Re: ®© Runecrafting 1-99 ®© Runespan ®© f2p/p2p

Bericht door Pancho1987 »

Ah, het heeft even geduurd, maar toch maar eens gaan zoeken naar een goede runecrafting guide, aangezien ik mijn runecrafting nu toch wel wat hoger wil gaan trainen. (anders komt die skillcape er nooit.....) :tssk:
Echt goed dat je erbij hebt gezet waar je vanaf bepaalde levels het beste kunt gaan staan, want ik werd af en toe echt gek van dat Runespan, maar hopelijk door jouw guide dat ik wat sneller aan mijn levels kan gaan werken. :mrgreen:
Afbeelding

MAX CAPE!: 5 september 2015
Plaats reactie