(F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Hier staan tips van je medespelers over skills.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Plaats reactie
wesselrbc
Berichten: 22
Lid geworden op: woensdag 26 januari 2011, 18:25

(F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door wesselrbc »

1-99 Smithing Guide
Let op: In deze guide staan geen prijsberekingen, omdat de prijzen per dag kunnen verschillen. Ik geef de links naar de prijs van die dag.

Inhoud:
- Inleiding
- Wat gaan we doen en wat hebben we ervoor nodig?
- 1-99
- Superheat Item
- Werken met Urns
- De skillcape
- Slot


Let op: Begin nog niet gelijk met smelten, maar lees eerst de hele guide door. Als je met urns werkt, hoef je een stuk minder ores te kopen. Over urns vertel ik later pas!


Inleiding:
Hoi! Welkom bij mijn tweede guide, ditmaal over Smithing. Ik heb een tijdje nagedacht over welke skill ik het zou gaan hebben, en ben op Smithing uitgekomen. Smithing is na Fishing een van mijn favoriete skills. Over Fishing heb ik al eerder een guide geschreven, die vind je hier. Nu genoeg gepraat, tijd om eens te beginnen.

Wat gaan we doen en wat hebben we ervoor nodig?
LevelsWat gaan we doen?Wat hebben we nodig?
1-6Bronze bars maken103 Copper en Tin ores
6-30'The Knight's sword' doenEen uitleg
30-50Steel bars maken5027 Iron ores en 10.054 coal
50-85Mithril bars maken105.243 Mithril ores en 420.972 coal
85-99Rune bars maken195.517 Runite ores en 1.564.136 coal
1-6 Bronze Bar
De eerste bars die we gaan maken zijn Bronze. Voor iedere bar heb je één Copper ore en één Tin ore nodig. Zoals je net hebt kunnen lezen moeten we 103 bars maken, dus hebben we 103 Copper ores en Tin ores nodig. Je neemt 14 van elk in je inventory en gaat naar het furnace. Die kun je vinden door de zwarte lijn op de kaart te volgend. Dit furnace gaan we bij al onze bars gebruiken, want dit is heel dicht bij de bank. Je winst is op deze manier te berekenen: Steel bar - Copper ore - Tin ore = je winst per bar.
Afbeelding

6-30 The Knight's sword
Met deze quest verdien je wel zoveel xp (12.725) dat je in één keer van level 6 naar level 30 gaat! Ik ga je niet uitleggen hoe je de quest moet voltooien, maar ik geef je wel de link naar de Lunagang quest uitleg: The Knight's sword. Je zou deze quest ook kunnen doen voordat je begint met Bronze bars maken, maar als je hem daarna pas doet heb je al een beetje afwisseling, en dat zul je nog wel nodig hebben want de weg is nog lang!

30-50 Steel Bar
Nu hebben we al 5027 Iron ores en 10.054 coal nodig. Misschien kun je dit nog niet in één keer betalen, maar dan zul je gewoon zoveel mogelijk moeten kopen als je kunt, en als je die dan op hebt gemaakt kun je ze weer verkopen. Ook hiermee maak je winst. De precieze winst kun je berekenen: Steel bar - Iron ore - 2 x Coal = je winst per bar. Het is het beste om 9 Iron ores in je mee te nemen, en 18 coal. Dat betekent dat je nog één plekje over hebt in je inventory. Hier zou je een smelting urn kunnen plaatsen. Hier leg ik later meer over uit.

50-85 Mithril Bar
Je hebt nu al veel bars gemaakt, maar ik moet je teleurstellen; je bent nog niet op de helft. Nog lang niet zelfs. Om iets specifieker te zijn: je bent nog niet eens op één honderdste. Er is niks aan te doen, dit is de enige manier om geen verlies te maken. Als je met de Mithril bars klaar bent, ben je al op één vierde. Dat scheelt al veel! Voor één Mithril bar heb je één Mithril ore en 4 coal nodig. Dan is het het handigst om 5 Mithril ores en 20 coal mee te nemen. Dan zijn er nog 4 plekken over, en die zou je wederom op kunnen vullen met urns. Je totale winst kun je weer berekenen: Mithril bar - Mithril ore - 4 x Coal = je winst per bar. Je hebt 105.243 Mithril ores nodig, en dus ook 420.972 coal.

85-99 Rune Bar
Waarschijnlijk heb je nu al heel wat geld verdiend. Die lijn zetten we voort door Rune bars te maken. Als je er 195.517 maakt, moet je uiteindelijk wel veel geld hebben! Dit gaat heel lang duren, dat kan ik je vertellen. Je kunt namelijk maar 3 bars per keer maken. Dat komt omdat je ook 8 coal nodig hebt voor één bar. Dat betekent dat het het handigst is om 3 Runite ores mee te nemen, en 24 coal. Dan is er weer een plekje vrij en dat plekje kun je weer opvullen met een urn. De winstformule: Rune bar - Runite ore - 8 x Coal = je winst per bar.

Superheat Item
Superheat Item is een manier waarbij je Magic gebruikt om je Bars te smelten. Je hebt level 43 magic nodig en 4 Fire en 1 Nature rune. Om geld te besparen zou ik een Staff of Fire kopen, want voor elke bar 4 Fire runes gaat toch doortellen. Je krijgt 53 Magic XP, en het normale aantal Smithing XP. Ook kunnen Iron bars niet mislukken, maar dat is van ons niet van toepassing want dan maak je ontzettend veel verlies.
Als je wilt uitrekenen of je Superheat Item kunt gebruiken zonder verlies te maken, moet je dat als volgt doen: Prijs van de bar die je maakt - de ores die je voor één bar nodig hebt - Nature rune = je winst/verlies per bar

Werken met Urns
Als gratis speler, is de beste Smithing urn die je kan krijgen de 'normale' Smithing urn. Als je zo'n urn in je inventory hebt, wordt deze als het ware gevuld elke keer dat je een bar maakt. Dat betekent niet dat je bar erin verdwijnt, maar er gaat eigenlijk alleen maar extra xp in die je normaal niet zou krijgen. Als je urn vol is, kun je hem weg teleporteren.
Voor de Cracked Smelting Urn krijg je 40 XP als je hem weg teleporteert, maar er gaan alleen bars tot en met level 1 in, dus alleen onze Bronze bars.
Voor de Fragile Smelting Urn krijg je 63,5 XP, en hier kunnen bars in tot en met level 20. Dat betekent dus ook alleen onze Bronze bars.
Voor de 'normale' Smelting Urn krijg je zelfs 150 XP. Hier kunnen bars in tot en met level 50, oftewel alle bars op de Rune bars na.
Voor de Bronze bars raad ik je aan om geen urns te gebruiken. Het zijn maar weinig bars die je moet doen en het komt precies uit met het aantal ores in je inventory (14 Copper ores en 14 Tin ores), dus dan zou het zonde zijn om vaker te moeten lopen. Bij de Steel en bij de Mithril bars zou je wel urns kunnen gebruiken. Als je dan Steel bars maakt heb je 118 normale Smelting urns nodig, en dan hoef je ook maar 4024 bars te maken ofwel je hebt maar 4024 Iron ores en 8048 coal nodig. Bij Mithril bars heb je 4210 urns, 84.198 Mithril ores en 336.729 coal nodig.
Urns gebruiken bij Rune bars zal niet opschieten, want een Rune bar is een bar die je pas bij level 85 kan maken, en de hoogste (F2p-)urn kunnen maar bars tot en met level 50.

De skillcape
Daar zit je dan! 99 Smithing, maar geen skillcape. En ik zal je moeten teleurstellen, want je zult member moeten worden om de skillcape te kopen. Deze kost 99k, en is te halen bij de Smithing master, die te vinden is in Taverley. Mocht je ooit nog eens member worden, dan kun je je cape bij hem kopen.

Slot
Dat was het dan alweer! Ik heb er van genoten om deze guide te schrijven, en ik hoop dat ik mensen help om zo snel mogelijk 99 Smithing te halen. Ik weet dat het een lange weg is want ik heb hem zelf ook afgelegd, maar je kunt tussendoor natuurlijk ook nog afwisselen met andere skills. Ik wil nu weer zo snel mogelijk weer een nieuwe guide schrijven, en daardoor heb ik een vraag aan jullie: over welke skill zouden jullie graag een guide zien?

Bedankt voor het lezen en hopelijk tot bij m'n volgende guide!
Afbeelding
JochemRS
Berichten: 824
Lid geworden op: donderdag 25 oktober 2012, 16:13
RS: JochemRS (p2p)
Contacteer:

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door JochemRS »

Ziet er uit als een mooie guide. Al zou ik zelf nooit het geduld hebben in F2P smithing met winst naar 99 te halen, veel succes voor iedereen die dit wel heeft!
[quickhop fc] Fc waar iedereen pm on heeft voor quickhoppen! [quickhop fc]
- Add iemand, rechtermuisknop op vriendenlijst ''join'' en je zit instant in hun world!
- Effigy's
- Goed voor LRC mining, rune ore mining, pking (revs bv.), etc.
- Erg goede community, heb je ergens hulp bij nodig, grote kans dat je het daar krijgt.
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door Slay a Stone »

1 rune bar is zon 500-600 gp winst en daarmee ben je zo verschikkelijk lang mee bezig dat je beter de lose kan accepteren en de andere uren die je dan overhoudt aan pvm of grenwalls bijvoorbeeld besteden. Dan heb je uiteindelijk meer winst.
Afbeelding
JochemRS
Berichten: 824
Lid geworden op: donderdag 25 oktober 2012, 16:13
RS: JochemRS (p2p)
Contacteer:

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door JochemRS »

Slay a Stone schreef: 1 rune bar is zon 500-600 gp winst en daarmee ben je zo verschikkelijk lang mee bezig dat je beter de lose kan accepteren en de andere uren die je dan overhoudt aan pvm of grenwalls bijvoorbeeld besteden. Dan heb je uiteindelijk meer winst.
In de F2P, goodluck.
[quickhop fc] Fc waar iedereen pm on heeft voor quickhoppen! [quickhop fc]
- Add iemand, rechtermuisknop op vriendenlijst ''join'' en je zit instant in hun world!
- Effigy's
- Goed voor LRC mining, rune ore mining, pking (revs bv.), etc.
- Erg goede community, heb je ergens hulp bij nodig, grote kans dat je het daar krijgt.
ThaTerror
Berichten: 2934
Lid geworden op: vrijdag 27 maart 2009, 21:07
RS: 0f Puppets (p2p)
Clan: TKE

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door ThaTerror »

JochemRS schreef:
Slay a Stone schreef: 1 rune bar is zon 500-600 gp winst en daarmee ben je zo verschikkelijk lang mee bezig dat je beter de lose kan accepteren en de andere uren die je dan overhoudt aan pvm of grenwalls bijvoorbeeld besteden. Dan heb je uiteindelijk meer winst.
In de F2P, goodluck.
Cockroaches halen voor f2p nog best veel binnen hoor.
This is the end. Beautiful friend . This is the end My only friend, the end....
Of our elaborate plans, the end. Of everything that stands, the end No safety or surprise, the end. I'll never look into your eyes...again
Can you picture what will be . So limitless and free. Desperately in need...of some...stranger's hand. In a...desperate land
Afbeelding
wesselrbc
Berichten: 22
Lid geworden op: woensdag 26 januari 2011, 18:25

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door wesselrbc »

ThaTerror schreef:
JochemRS schreef:
Slay a Stone schreef: 1 rune bar is zon 500-600 gp winst en daarmee ben je zo verschikkelijk lang mee bezig dat je beter de lose kan accepteren en de andere uren die je dan overhoudt aan pvm of grenwalls bijvoorbeeld besteden. Dan heb je uiteindelijk meer winst.
In de F2P, goodluck.
Cockroaches halen voor f2p nog best veel binnen hoor.
Het gaat er in deze guide om dat je geen verliest maakt en toch de snelst mogelijke manier level 99 halen, natuurlijk geven Cockroaches ook veel geld, maar ze geven echt geen Smithing XP...
Afbeelding
DR_Johan
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 22 augustus 2013, 22:11
RS: Leader Of DR (p2p)
Clan: Dutch Rebells

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door DR_Johan »

Mooie guide man!
PvM Vyre
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 27 juli 2012, 18:23

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door PvM Vyre »

Met de winst die je van 1-88 maakt zou je toch wel van 88-99 fatsoenlijk kunnen trainen en nog wat overhouden? Verder wel een hele goede guide, maar ik zou eigenlijk niet 1-99 met bars doen, voor nieuwe mensen die gewoon smithing 40 of 50 willen hebben is dit wel heel handig (of voor de hardcore f2p spelers onder ons die wat geld nodig hebben).
wesselrbc
Berichten: 22
Lid geworden op: woensdag 26 januari 2011, 18:25

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door wesselrbc »

PvM Vyre schreef: Met de winst die je van 1-88 maakt zou je toch wel van 88-99 fatsoenlijk kunnen trainen en nog wat overhouden? Verder wel een hele goede guide, maar ik zou eigenlijk niet 1-99 met bars doen, voor nieuwe mensen die gewoon smithing 40 of 50 willen hebben is dit wel heel handig (of voor de hardcore f2p spelers onder ons die wat geld nodig hebben).
Zou wel moeten kunnen, maar het probleem is dan dat je de ene week op level 90 moet stoppen, de andere kan je al op 85 stoppen en de week daarop bijvoorbeeld weer op 88. Je zou daarna inderdaad ook kunnen gaan smeden, maar dat heb ik niet uitgelegd omdat het lastig te berekenen is tot welk level je door moet gaan met bars.
larsjero schreef: Misschien iets over de coalbag?. Improves xp heel veel.

En Misschien iets over artisan workshop voor xp? Is löss maar wel een goeie trainmanier.

AL met al opmaak mag mooier en iets duidelijker. 6/10
De coalbag ga ik zeker toevoegen, Artisan's workshop ga ik ook proberen al wordt dat wat lastiger aangezien ik het nog nooit gedaan heb en er niks van weet. Wat zou je graag willen dat ik verander aan de opmaak?
Laatst gewijzigd door wesselrbc op vrijdag 30 augustus 2013, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lars
Berichten: 1274
Lid geworden op: woensdag 7 september 2011, 21:21
RS: Sir Gareth (p2p)
Clan: Rs Addicts
Oude naam: larsjero

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door Lars »

Misschien iets over de coalbag?. Improves xp heel veel.

En Misschien iets over artisan workshop voor xp? Is löss maar wel een goeie trainmanier.

AL met al opmaak mag mooier en iets duidelijker. 6/10
Afbeelding
Roy Boy106
Berichten: 3511
Lid geworden op: zondag 31 mei 2009, 17:53
RS: Roy Boy106 (p2p)
Clan: Overloaded XP
Oude naam: Roytjhu106
Extra rang: RoS #1 Divination

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door Roy Boy106 »

Vraag me af wie het kan volhouden
skykilling
Berichten: 232
Lid geworden op: donderdag 9 augustus 2012, 19:09
RS: Puur Water (p2p)

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door skykilling »

*kuch* MAGIC
Gebruikersavatar
ludo813
Berichten: 118
Lid geworden op: maandag 20 december 2010, 19:54
RS: ludo813 (f2p)

Re: (F2p) Smithing Guide 1-99 - Alleen winst!

Bericht door ludo813 »

is lumbrigde furnace niet dichterbij, hier heb je bij cb training een bank chest en de furnace op iets van 20 stappen
Plaats reactie