Editie 20 - Maart 2011

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Redactie »

Afbeelding
Maart 2011

Afbeelding
Mededeling: Tot onze grote spijt is Puma gestopt met de redactie. Naast Puma, is ook Frankos9 gestopt als afwerker van de krant. Deze taak is intussen overgenomen door The Sims33. Bedankt Puma en Frankos9 voor al jullie leuke artikeltjes!

Overzicht
PlaatjePlaatje
Woutercross, de rijke stinkerd
Geeft hij ons tips om te merchen?


Crafting urns
De nieuwe mogelijkheid voor crafting


The Prisoner of Glouphrie
Nummer 6 uit de Gnome Quest Series


RuneScape, het spel voor nerds
Geschreven door KaraKoen


Wildernis en Free Trade
De terugkomst, goed of slecht?


Meningen over updates
Wat vinden de spelers van de updates?


Nieuw redactielid (Chris D)
Leer hem beter kennen


Forinthry Dungeon en revenants
De nieuwe woonplaats van de revenants


Fist of Guthix
Alles over deze acitivty


Interview KGP penguin
Kom meer te weten over deze penguin


Level ups
Bekijk hier de leuke level ups van deze maand


Paper of Fame
Alle competitieresultaten van op LTF


Felicitaties
Inclusief felicitaties vorige maand


Opmerkelijke inzendingen
Dé leuke inzendingen


Woutercross, de rijke stinkerd

Merchant
Geschreven door Woutercross


Beste lezers,

Er is mij gevraagd een verhaal te schrijven over mijn merchantverleden, hoe ik begon als merchanter, hoe de ontwikkelingen waren en hoe ik aankijk tegen de verandering van Jagex in 2011.
History
Eind 2008 liep ik stage en plande ik mijn doelen, ik wilde voor de felbegeerde 99 slayer gaan. In die tijd dacht ik na over hoe ik mijn buy 99’s wilde gaan doen, daar had je massa’s geld voor nodig. Ik had in die tijd 104m cash en bedacht me dat ik dat geld kon gebruiken om in GE te flippen zoals ik eerder ook wel eens deed (voor trade limit), dragon bones voor 1600 kopen, verkopen 1650 etc. Al snel bleek dat ik te oud was, te lang niet meer gemerched had en de G.E. toch echt anders functioneerde. In die tijd was ook Chessy net begonnen met een merchantclan, dus voor mij was het een simpele optie. Solo lukte me niet, dan maar een team zoeken. En ja hoor, op Runescape forums was een “clan” waar ik al snel uittrapt werd, omdat ik het belachelijk vond dat leiders op ons mochten dumpen, onder het mom van “zijn oma is gestorven dus hij klikt soms verkeerd” ... Dus na 1 hele dag mocht ik een nieuwe clan zoeken. Ik zag dat Mr_j_rune een bericht had. Hij zocht 14 mensen met 100m+, dus ik maakte een apply en haalde 'de toets' die ik moest afleggen om te bewijzen dat ik wat van merchanten afwist (ook al was het voor de G.E. tijd).
We begonnen als privéclan, kopen op een bepaald bedrag, 1,5b totaal erin te steken en hoger verkopen. Dit lukte redelijk en we maakten meer winst dan ooit tevoren, terwijl ik gewoon mijn skills trainde. Ik weet niet meer welke maand precies, maar december ontstond het idee van ons geluk te delen met iedereen en een public channel te maken en in februari gingen we live. We besloten het anders aan te pakken dan de clans die tot nu toe ontstaan waren en gingen een clan maken met eerlijk merchanten.

Smokin mils
We begonnen de clan met 14 generals en mr_j_rune. Regels waren we het over eens:
  • Volgen van Jagex' regels
  • Niet eerder dumpen dan publiek
    En nog een aantal om te voorkomen dat de normale leden meer kans hadden op verlies.
    Om 1 ding konden we toen niet omheen, om winst voor ons en publiek te garanderen moesten de leiders eerder stocken. Zodoende kan niemand ontzettend grote stocks hebben en ons crashen. Onze gemerchante voorwerpen werden altijd verkocht met rares of werden voor troep geruild.
    Tuurlijk hebben we altijd “rotte appels” gehad, maar die werden altijd gekickt, ook als een general betrapt werd. Tot op heden zijn we met 4 originele generals over.
    Smokin mils werd groot door een paar beroemde merchants.
    • Ancient staff, de eerste clan die het ooit probeerde van 60k naar 220k (en is tot op heden nog niet verbeterd (1 jaar later)).
    • Ring of Stone/berserker necklace (van 200k tot 3.7m). Deze merch bracht alle genenerals rond de 5b.
    • Prayer potions, deze merch werd gedaan om Jagex een signaal te geven niet met merched items te knoeien. We merchten een item en het was constant uitgekocht en het bleef stijgen... Dus prayer pots is een algemeen goed, iedereen gebruikt het, en zo wilde we laten zien dat we onze items altijd goed uitkozen. We deden altijd vrij nutteloze items die niemand echt gebruikte (ok je ontkomt er niet aan dat altijd 1 iemand het wel gebruikt) maar niet zo massaal als food/pots. Met prayer potions kregen we meteen een oproer op forums en zelfs Jagex mods gingen zich ermee bemoeien. We hebben ze gezegd dat prijs omlaag halen niet zou helpen en we ze dan nooit zouden verkopen. Uiteindelijk vroegen ze of we wilden stoppen en hebben bekend gemaakt dat we inzagen dat dit een voorwerp was dat door iedereen veel gebruikt werd en we het zouden verkopen.
Mijn complimenten aan alle mensen met een rang die we ooit gehad hebben, het heeft ons veel tijd en samenwerken gekost om te komen waar we nu zijn. Totale geld bedrag dat verdiend is in smokin mils schat ik op 200b per jaar.

Smokin mils en het heden
Nu met deze veranderingen van Jagex (free trade) is merchen geheel veranderd en de 23000 leden op ons forum werden minder actief. Merchanten in grote groepen wordt moeilijker, aangezien je elkaar snel dwarszit als je 1 gp meer of minder biedt. We zijn overgestapt naar een soort van tipforum, hints en tricks op merch-gebied. Er is zeer veel kennis aanwezig en mensen met een rang die voor elkaar door het vuur gaan. Ook een black market is toegevoegd voor “rwt”. Deze is wel onder onze controle. Dingen die te snel scam opleveren zijn door ons verboden.

Mijn mening van de nieuwe free trade
Voor mij had het niet gehoeven, ik verdien nu ook 20m per dag ofzo, maar niet zoveel als vroeger. Nu is het allemaal passief toekijken en offers 1x per week veranderen. Dit lukt omdat ik paar bill offers heb staan en het toch tijden duurt voor ze gevuld of verkocht zijn.
Op het moment focus ik me weer op skillen. Het geld komt wel.

Als laatste wil ik een cadeau geven aan alle trouwe lezers, een guide om de beginselen te leren van merchanten. De guide is in het engels omdat ik hem ook op forum van me slayer clan gepost heb, indien dat erg is vertaal ik hem wel

Met dank aan mr_j_rune en flora, zonder hen was ik niet zo rijk of was ik al gestopt.
Uiteraard dank aan veel meer vrienden die altijd voor me klaarstonden.


Met de komst van de nieuwe Grand Exchange zijn er andere manieren gekomen om geld te verdienen. Het is erg makkelijk en te doen voor iedereen.

Er zijn 3 manieren:
1) Flipping (Voor iedereen)
2) Forced flips (Deze vind ik het leukst: je hoeft niet veel te doen, hoewel je er tonnen geld mee verdient. Niet zoveel als met de andere manieren, maar het is betrouwbaar.) Deze manier is voor de rijkere mensen.
3) Rares: Dit doe je alleen als je risico durft te nemen (Dit geeft even veel geld als staken, maar het is minder gevaarlijk. Toch vind ik het nog te gevaarlijk)


1) Flipping
Het idee is simpel. Start met een voorwerp dat veel geruild wordt (let op: het kan teveel geruild worden, dan verandert de prijs niet). Als voorbeeld gebruik ik Grimy Toadflax, omdat ik er hier 200k van op mijn bank heb staan, dus ik weet ongeveer hoeveel het geruild wordt, maar om het even snel te doen laat ik hier zien hoe je iets op precies de goede prijs koopt/verkoopt.

Hoe kom je achter de koopprijs. Verkoop 1 van de items die je hebt voor 1 gp en kijk voor hoeveel het gekocht wordt. Nu moet je een paar gp boven dit bedrag bieden.
Afbeelding

Nu beginnen we met het echte koopwerk:
Afbeelding
Met deze inkomst stopte ik het offer, ik wilde mijn slots niet verbruiken. Ik heb er belangrijke offers in staan Maar het is goed genoeg als voorbeeld, ik kocht het trouwens 2 gp boven de vorige koper.

De verkoopprijs bepalen, toen ik 1 Grimy Toadflax verkocht, kreeg ik er 4300 coins voor -het plaatje ben ik vergeten op te slaan - maar ik heb een nieuw plaatje gemaakt, maar hier staat natuurlijk geen 4300 op.
Afbeelding

Nu verkopen we het weer op een paar gp beneden 4300:
Afbeelding

Plaatje

2) Forced flips
Koop voorwerpen, zo veel mogelijk, waar je de markt goed van kent. Verkoop deze boven de normale prijs, en koop het voor een lagere prijs terug (ik adviseer om het voor een klein beetje boven de normale prijs te kopen, en het voor ver boven de normale prijs te verkopen)

Hetzelfde doe ik met veel andere voorwerpen.








3) Rares
Alleen voor rijke mensen! Ik vind het een beetje risicovol, ik zoek meer de kant van de veilige merchs. Toch post ik hier een paar deals die ik en een paar andere mensen hebben gedaan.
Afbeelding
Hij kocht ''pumps'' voor 280m ea.

5 seconden werk in dit plaatje:
Afbeelding

Mijn rare flips, duurt ongeveer 10 secs-10 mins per ding, maar soms ook uren. Bedenk je goed of je het waard vindt om 150m te riskeren voor 500k, manier 1 en manier 2 zijn veel veiliger.
Afbeelding
Afbeelding

Dit was mijn uitleg om rijk te worden!

Optie 1 lijkt me voor Lunagang het meest geschikt

Crafting urns

PlaatjeDe skillers, waaronder ook de gratis spelers, hebben een nieuwe mogelijkheid gekregen om hun Crafting te trainen. Sinds kort kunnen spelers namelijk urnen maken voor verschillende skills. De skills waarbij je urns kan gebruiken zijn Fishing, Woodcutting, Mining, Cooking, Smithing en Prayer. Omdat er verschillende potten zijn die je kan maken en je ze kan gebruiken voor verschillende skills, is het best handig om eens te kijken wat deze urnen nu eigenlijk doen.

Iedereen kan urnen maken zolang hij maar twee zachte stukjes klei heeft. Op level 1 Crafting kan je al een urn voor Mining maken. Je kunt op een hoop levels nieuwe urnen maken, het loopt zelfs tot 81 Crafting door! Er zijn verschillende soorten potjes, je hebt bijvoorbeeld gebarsten maar ook versierde urnen. Prayer potjes hebben andere namen, deze heten namelijk Impious, Accursed en Infernal urns. Urnen zijn te maken door twee stukjes klei op een pottenbakkerswiel te gebruiken, te bakken en een bijbehorende rune erop te gebruiken. Het is dus best makkelijk om te doen.

Als je urn klaar is kan je hem gebruiken. Let wel op, niet elk soort urn kan op dezelfde manier gevuld worden. Gebarsten Fishing urns kunnen bijvoorbeeld gevuld worden door vissen te vangen tot level 10. Wanneer je een lobster vangt, zal de urn niet gevuld worden. Prayer urns worden weer heel anders volgemaakt. Je moet namelijk demonen of andere beesten die as droppen verslaan wil je deze urnen vol krijgen. De monsters droppen nu ook as en door de as kan je de urn vullen. Welke demonen je moet verslaan verschilt per urn. Dit kunnen imps van level 7 zijn, maar je kan er ook voor kiezen om een black demon te verslaan mocht je een Infernal urn hebben.
Tijdens het trainen vult de urn zich vanzelf. Je krijgt boodschappen in het chatvenster en zodra je urn vol zit kan je hem weg teleporteren. De urn gaat dan naar Ernie toe, die boven in een gebouw in het zuidoosten van Varrock te vinden is. Door dit te doen krijg je weer extra experience.
Afbeelding
Deze update is waarschijnlijk voor de gratis spelers gemaakt, omdat er bijna geen reden was om in F2P Crafting te trainen. Door de urnen moeten mensen het wel trainen, willen ze wat extra experience krijgen. Het is dus een leuk goedmakertje voor de mensen die geen geld betalen, waar de members ook voordeel bij kunnen hebben.


The Prisoner of Glouphrie

Na vijf delen van de Gnome-reeks is er nu een nieuwe quest uitgekomen! The Prisoner of Glouphrie is de 6e quest van deze serie. Ondertussen kent bijna iedere speler de gnome Glouphrie. Deze grootse magiër is nu niet meer zo groots, de gnomes werken namelijk samen met de mensen om te zorgen dat hij opgespoord en vastgezet wordt. Glouphrie was vroeger een goede gnome die mee had geholpen met de oorlog tegen de goblins. De andere gnomes bedankten hem daar uitbundig voor, totdat ze erachter kwamen dat Glouphrie niet zo'n lieverdje was als dat ze dachten.
Afbeelding
De 6e quest van de serie gaat verder met de jacht naar Glouphrie. Deze quest is uitgekomen op 9 februari 2011 en om deze quest te doen heb je 61 Runecrafting, 64 Agility, 62 Construction en 64 Thieving nodig. Ook zijn er weer typische gnoomse puzzels te vinden die jij moet oplossen.

Glouphrie opsporen in je eentje is natuurlijk erg moeilijk, dus je krijgt heel wat hulp. Bolrie heeft een dochter genaamd Golrana die jou helpt met je opsporing. Omdat de namen alleen vast niet iedereen veel zeggen, leggen we er wat bij uit. Bolrie was een gnome die zichzelf kandidaat had gesteld om koning te worden. Het zag er allemaal zeer goed uit, zijn adviseur hielp hem ook erg veel. Maar toen bleek dat deze adviseur Glouphrie was, werd Bolrie beschuldigd als de rechterhand van Glouphrie en nam hij afstand van de verkiezing. Hij is daarna gevlucht en de elven hebben hem verzorgd. Golrana wil natuurlijk haar vader wreken en daarom helpt ze je.


PlaatjeEen groot deel van de quest bestaat uit de weg zoeken naar Lletya. Bolries lab is daar namelijk te vinden en jij moet er dus naartoe. Het begint al met het zoeken naar een boom waar een grot bij is. Als je deze stervende boom gevonden hebt, moet je de grot binnengaan. Daar kan je via touwen, stenen en grotere stukken grond verder gaan. Als je dit allemaal gedaan hebt, kom je weer bij de bewoonde wereld uit, Lletya!

Dan nog even naar Bolries lab. Daar moet je een 'anti-illusie-apparaat' maken. Dit gaat op de traditionele gnoomse manier. Je moet eerst de onderdelen van het apparaat zoeken, het in elkaar zetten en vervolgens opladen. Dit opladen gaat via verschillende steentjes, die jij van energie moet verzien. Zo'n puzzel hebben we al vaker gezien. Deze puzzel gaat namelijk over de kleuren en de vormen van de steentjes. Jij moet zes steentjes bij het apparaat gebruiken om het op te laden. Dit kan op allerlei verschillende manieren en je moet zelf uit gaan rekenen welke combinaties de juiste zijn. Het kan wel even duren als je geen hulp hebt, maar geef niet op.

Mocht het je zijn gelukt, dan kan je weer verder met de jacht op Glouphrie. Samen met Golrana ga je weer op pad, totdat ze aangeeft dat ze iets nog nooit eerder heeft gezien. Het is een luchtgat in een berg. Nadat zij een touw aan het gat heeft gehangen gaan jullie naar beneden en mag je weer verder. Als je voorbij de camera's, de beestjes die je al in eerdere quests bent tegengekomen, en de bewaking in de grot bent gekomen, kan je naar Bolrie toe, die opgesloten zit! Hij gelooft eerst niet dat je komt om hem te helpen, maar met wat geruststelling door een heuse quiz voor 'm te beantwoorden, gaat hij toch met je mee. Je brengt hem weer terug naar zijn dochter Golrana en gelukkig zien vader en dochterlief elkaar weer. Met z'n allen gaan jullie naar Grand Tree Village waar iedereen Bolrie weer terugziet. Glouphrie is nog steeds niet gevonden, maar gelukkig heb je wel de geliefde Bolrie teruggebracht naar zijn familie en vrienden.
Afbeelding

RuneScape, het spel voor nerds
Geschreven door KaraKoen

Natuurlijk kennen we allemaal het spel RuneScape. RuneScape wordt gezien als een spel voor de zogeheten ''levenloze mensen'', oftewel: mensen die niets beters te doen hebben. Natuurlijk weten wij als spelers van RuneScape wel beter, maar beter zeg je nooit hardop in het openbaar dat je RuneScape speelt.

Maar hoe komt dit eigenlijk? Wat heeft de reputatie van RuneScape zo verslechterd dat dit zover heeft kunnen komen? Dat ligt vooral aan het verleden van RuneScape, vooral aan de tijd dat RuneScape doorbrak en het nog lang niet zo was als het nu is. De drie grootste redenen waarom RuneScape als een spel voor ''nerds'' gezien wordt, worden hierin behandeld.

AfbeeldingGraphicsAfbeelding
Het is vierkant, mijn lego is nog minder vierkant. Het spel dungeon keeper uit 2000 is even mooi als Runescape. Iedereen speelt Runescape, dat is ook bagger.
Dit is een van de drie redenen waarom mensen RuneScape als een slechter spel zien. De mensen hangen nog in het verleden. Zoals sommigen van ons nog wel weten, was RuneScape toen het doorbrak niet bepaald mooi qua graphics, al was er nog niet echt iets op de gameplay aan te merken. Natuurlijk werd hier niet naar gekeken. Hier een plaatje van toen en nu:
Afbeelding
AfbeeldingMuziek/GeluidseffectenAfbeelding
[/b]
die muziekjes heb je de hele dag in je hoofd! echt vervelend!!!
Natuurlijk kennen wij ook de muziek en geluidseffecten in RuneScape. Dit is/was volgens velen een echte afknapper. Vreselijke liedjes die dagenlang in je hoofd blijven zitten en dat vreemde gepiep als je een man omlegt. Natuurlijk zijn er allang updates hieraan geweest, waar mensen natuurlijk weer niks van af weten. Wel ergeren veel mensen onder de RuneScapespelers zich erg aan de muziek, al moet je wel inzien dat deze nummers met veel werk zijn gecomponeerd. Het spel RuneScape kent maar liefst 748 nummers!


AfbeeldingDe gameplay/SkillenAfbeelding
[/b]
het enige dat je in dat spel kunt doen is rondlopen en boompjes hakken
Als mensen aan RuneScape denken, denken ze vooral aan het omhakken van een boom. ''Waarom zou je een spel spelen, om een boom hakken? Het ziet er ook nog eens stom uit!". Wij RuneScapers weten natuurlijk wel beter en er zijn natuurlijk weer behoorlijk wat updates gekomen, waardoor er meer mogelijkheden in RuneScape zijn. Een plaatje van toen en nu:
Afbeelding
Conclusie
Op een dag zullen mensen inzien dat dit spel een voortreffelijke gameplay heeft end at het steeds mooier wordt qua graphics. Deze dag zal ooit aanbreken. Tot die tijd zijn wij als RuneScape spelende mensen de enigen die deze wijze kennis hebben.

Veel RuneScapeplezier en laat je niets wijsmaken door andere mensen die er toch niks van afweten!

Wildernis en Free Trade

16 December, de dag dat de eerste leaks rondom wildernis en free trade vrijkwamen. Deze eerste leaks zijn door de bezoekers van de clanchat van Mod MMG ontdekt. Dagen erna werd er veel gediscussieerd hierover op verschillende fora, zo ook op Lunagang. Na vijf dagen was er al iets meer bekend, op de RuneScape homepage verscheen er een peiling. Voorstanders van de wildernis en free trade konden hier hun naam invoeren als zij de wildernis en free trade graag wilden terugzien, een optie om ''nee'' te stemmen was er raar genoeg (nog) niet.
Afbeelding
Geruchten gingen rond, mensen geloofden het hele gedoe rondom de peiling niet en dachten dat Jagex dit allemaal deed om een record te verbreken (record meeste stemmen op een peiling). Ondertussen was Mod Mark al bezig met dingen uitleggen en verklaren over deze peiling en de mogelijke update. Op vrijdag 24 december werd het weer iets duidelijker, er kwam een nieuwe peiling waarbij je moest inloggen om te stemmen en de keuze had om te stemmen op ''Voor'', ''Tegen'' en ''Maakt mij niet uit''.
Afbeelding
Nadat een grote meerderheid voor de update was, was het duidelijk wat de spelers wilden. Het was de taak van Jagex om nu bekend te maken wat ze wilden doen met deze getallen. Jagex maakte maandag 17 januari bekend dat de wildernis en free trade definitief terug zouden komen! De eerste van februari zou een grote dag in de geschiedenis van RuneScape worden. Achteraf bleek deze update allang gepland te zijn door Jagex, dat was te merken aan de Hati Wolf update die twee weken van tevoren uitkwam en de snelheid waarin de update uitkwam.
Afbeelding
De afgelopen weken zijn er enorm veel discussies gevoerd over deze update. De redactie vroeg twee Ltf'ers om hun mening over dit onderwerp.
Royenroy schreef:Wat ik vind van de nieuwe update? Op de eerste dag was elke wereld bomvol met Pkers, die erg veel aan het vechten waren in de nieuwe wildernis. Wat me vandaag opviel, was dat in mijn homeworld niemand te vinden was om te bevechten, dus het wordt gewoon niet meer gebruikt. Het nieuwe forinthy dungeon vond ik wel een heel mooi idee, maar waarom daar ook greater demons en hellhounds zijn, is mij een groot raadsel. Wat ik ook heb uitgevonden, is dat er veel mensen weer zijn gaan pjen en rushen, wat mij altijd irriteerde tijdens gevechten. Mensen die met een korasi's sword en mensen achter zich aan die energie transfer doen, zijn gewoon geen skilled Pkers, in mijn ogen.

Een positieve kant is wel, de duel arena is weer helemaal terug. Het is daar in héél druk en er wordt heel veel geduelleerd. Dat komt vooral door het 'free trade' gedoe. Je kan nu weer zoveel staken als je wilt, niet meer dat wat dat trade limiet tegenhield. Mensen doen nu eindelijk weer boxfights, dragon dagger fights en blitz-duels.
Free trade is opzich wel een leuke kant van de update, ookal heb ik er zelf nog bijna niets aan gehad. Als je iets in de GE gooit, krijg je er het maximale voor. Wat mij altijd wel irriteert, zijn die beggers. Mensen die alsmaar geld blijven vragen. Iemand volgde me zelfs door heel Varrock en omstreken voor één miljoen... Street price is nu wel makkelijker te behandelen, maar ik gebruik dat niet echt.

Over het algemeen geef ik de wildy update een: 7. Ik vind vooral die 'high stake' worlds, pjers en rushers maar niets, maar daar kunnen andere anders over denken...
De Free trade update, samen met de duel arena update enzo, geef ik een: 8,5. Ze hebben daarmee echt een oude gedachte terug gebracht in het spel, samen met het scammen en al.
Mikal schreef:Toen de hele wildy in december 2007 weg ging wist ik nog niet echt veel af van Runescape. Het enige leuke van Runescape vond ik law running in world 60 in die tijd, lekker veel winst en gezelligheid bij het altar.
Als ik er nu op terug kijk vind ik het echt jammer dat het weg is gegaan, je kon opeens een heel stuk minder. Het leukste was opeens weg, maar in de loop ter tijden werd het wat normaler en kreeg ik andere gewoontes om te doen.
Eigenlijk vond ik Runescape zo normaal zonder de wilderness etc, je leerde ermee leven en ook kwamen er nieuwe dingen. Toen Jagex met de peiling kwam om het weer terug te halen, waren mijn gedachten een beetje wisselend. In het begin vond ik het super leuk en gaaf dat het terug was, maar toen hoorde ik weer die verhalen van andere mensen, wat eigenlijk ook wel een beetje waar was. Ik heb ook nog wel een tijdje gedacht van dat het echt fake was.

Zo'n makkelijke poll, je kon iedereen opgeven die je maar wilde, het was toen nog erg onrealistisch. Toen de 2e poll kwam werd het ook wat duidelijker hoe en wat er zou veranderen. Toen die poll kwam was ik er erg blij mee dat het terug kwam.

Toen het eindelijk 1 februari was, had ik niet echt veel in gedachte. Beetje wat overtraden van main account en met het geld wat trainen, verder niet echt veel.. Zodra ik die 71M donate van een vriend, die stopte, kreeg, ging het opeens anders lopen, ik had geld! Als een level 3 skiller verandert er wel wat! Je kan dan onwijs veel trainen als een beginneling, dan is het een soort van droom die uitkomt bij de no-lifers/addicters onder ons.

Echter, als je alles bij elkaar optelt wat is terug gekomen, Wilderness en Free trade, heb je als skiller eigenlijk alleen iets aan Free trade. Je kunt dingen duurder verkopen en ook dingen weer minder verkopen. Je krijgt dan erg veel te maken met de Grand Exchange, alles is zo onstabiel. Of je kan veel winst erop maken, maar ook grote verliezen. Naar mijn mening was deze update erg goed, zelfs als ik die donates er niet bij heb gerekend.
Namens de redactie nog veel plezier in de wildernis en met de free trade!



Meningen over updates

Mening van Exoemo
Prisoner of Glouphrie en een vernieuwd uiterlijk voor de gnomes
Ik ben altijd al een fan van questen geweest, dus ik vind het sowieso al zeer leuk als er een nieuwe quest uitkomt. Nadat ik even mijn Runecrafting getraind had voor de quest, ging ik hem doen. De verhaallijn van The Prisoner of Glouphrie vond ik wel goed en de puzzel vond ik eerlijk gezegd ook niet zo moeilijk. Het leukste moment van de quest vond ik persoonlijk het deel waarin je samen met Golrana een weg naar Lletya moest zoeken. Ik vond echter wel dat de quest niet tot de 'Master quests' behoort, omdat hij vrij simpel is. Het einde van de quest vond ik zeer leuk, maar tegelijk ook triest. Bolrie, die al lang opgesloten is in Arposandra, ontdekt namelijk dat zijn echtgenote al 5 jaar dood is.

Het vernieuwde uiterlijk van de gnomes vind ik zeer mooi. Het geeft een totale andere 'sfeer' dan wat ik gewend was van het oude uiterlijk van de gnomes. Je krijgt de indruk dat de gnomes grafisch een heel andere stijl hebben dan andere wezens. Het uiterlijk van de Gnome Guards, bij de Grand Tree, vind ik heel schattig. Het uiterlijk daarvan is echt fantastisch gemaakt!

Skillfeest: Urnen, Ashes en Shortcuts
De urnen die ze onlangs hebben toegevoegd, zijn naar mijn mening een zeer leuke toevoeging. Het werd wel eens nodig dat Pottery bij Crafting een update kreeg, omdat je met dit deel van de skill bijna niets ‘nuttigs’ kon maken. De urnen geven een klein extraatje aan het trainen van de skill, wat soms echt handig kan zijn.

Over de nieuwe ashes heb ik gemengde gevoelens. Langs de ene kant vind ik het een goede update omdat Prayer hierdoor toch wel een beetje goedkoper wordt. Ik vrees er echter voor, dat Infernal Ashes ongeveer even duur gaan worden als Dragon bones en dan blijft Prayer even duur, ook al heb je nieuwe ashes. Als dat gebeurt, zou ik dat spijtig vinden.

De shortcut verbeteringen vind ik echt een geweldige verbetering. Naar mijn weten gebruikte bijna niemand meer grapple-shortcuts en eagles. Met deze update zal dit zeker verbeteren. Je kan nu namelijk Hidey-Holes met een crossbow en een mithril grapple bouwen, en rope racks bij Eagles bouwen. Deze rope racks geven ongelimiteerd touw. In de toekomst zou ik graag ook nog een hidey-hole bij Armadyl's Eyrie zien verschijnen. Dit is handig bij het doden van Aviansies, maar ook voor het doden van Kree'Arra, omdat het een inventory space bespaart.

De aanval van de WildyWyrmsPlaatje
Persoonlijk vind ik de WildyWyrms niet echt leuk, maar dat ligt vooral aan het feit dat je in de Wildernis moet gaan. Je hebt namelijk een groot risico om gepakt te worden door pk'ers. De gedachte achter de WildyWyrm is leuk, alleen hebben ze het op de totaal verkeerde plek uitgevoerd. Dat een moderator de WildyWyrm kan besturen is echt heel leuk. Alleen maken de drops en de plaats, naar mijn mening, het niet waardig om erheen te gaan. Het lijkt me wel leuk voor de spelers die van Community Events houden. Waarschijnlijk hebben die er dus een totaal andere mening over dan ik.



Mening van Chris
Prisoner of Glouphrie en een vernieuwd uiterlijk voor de gnomes
De quest vond ik erg leuk te doen. Het zag er allemaal erg mooi uit. Ook de puzzel was erg leuk om te doen, ik verwachtte dat deze echt heel moeilijk zou zijn maar hij was goed te doen.
Het nieuwe uiterlijk van de gnomes is wel erg geniaal, vind ze er best grappig uit zien nu. Voor de update zagen ze er zo standaard en simpel uit. Nu is eigenlijk iedere Gnome uniek, wat wel leuk is. Verder vind ik de quest echt een aanrader om te doen, de experience die je bij de beloning krijgt is erg hip maar ook het plezier dat je eraan beleeft is mooi meegenomen.

Skillfeest: Urnen, Ashes en Shortcuts
De urnen zijn erg handig heb ik gehoord. Zelf heb ik ze nog altijd niet geprobeerd maar het schijnt toch een mooie 10k xp per uur extra te geven met Fishing. Enig minpuntje vind ik wel dat ze niet worden gevuld wanneer je ivy hakt. Je traint hier tenslotte ook Woodcutting mee alleen krijg je geen hout.

De Ashes… Een extra zakcentje voor tijdens het Slayeren, altijd fijn. Ook een goed, goedkoop alternatief voor de minder rijke spelers onder ons. Natuurlijk ook heel belangrijk; er zijn geen bots voor.

De shortcuts, die zijn wel oke. Wat gratis Construction xp is altijd mooi meegenomen, niet? Verder denk ik dat er nu eindelijk mensen gebruik gaan maken van deze shortcuts. Ikzelf ook, want wie heeft die items nou standaard mee.

De aanval van de WildyWyrms
De Wildywyrms vind ik echt een faal. De beloning is nutteloos en het doden van het monster is erg gevaarlijk. Wat het nut is van de Wildywyrm zou ik niet weten. Je kan er wel aardig mee verdienen mocht alles goed gaan, maar buiten dat is het erg nutteloos. Ik had eigenlijk gehoopt op een Epic Slayer update

Forinthry Dungeon en revenants

In 2007 werden er geesten gesignaleerd in het droge, dode gebied in het noorden van Gielinor. Revenants kon je vanaf 10 december vinden in de Wilderness. Ze werden in het spel gebracht om spelers te vervangen, gezien het ouderwetse PKen anders werd. Tot 1 februari waren deze geestige wezens te vinden in de gehele Wilderness, maar nu 91% van de spelers de Wildy heeft teruggebracht zijn ze verplaatst. Vanaf nu hebben ze een vast leefgebied; de Forinthry Dungeon.

PlaatjeDe Forinthry Dungeon heeft zijn naam te danken aan de Wilderness zelf. De oudste naam voor dit gebied was namelijk Forinthry. De betekenis was lang verdwenen, tot Jagex deze bekend heeft gemaakt in de Game Guide. We weten niet erg veel van Forinthry. In Varrock is het Varrock Museum en daar kunnen mensen je wel iets meer vertellen. Sommige voorwerpen die daar te zien zijn kunnen namelijk gelinkt worden aan Forinthry. Door die voorwerpen geloven de mensen in het museum ook dat de Wilderness vroeger een grootse stad was en dat het vernietigd is door de God Wars.


Je kan naar deze grot gaan door op level 17 of 31 in de Wilderness een ingang te zoeken. Natuurlijk moet je altijd oppassen, want op de weg naar Forinthry toe, maar ook in de grot zelf, kan je zomaar aangevallen worden door andere spelers of monsters. In de grot zijn verschillende monsters te vinden. De beesten die er te vinden zijn, zijn Lesser en Greater Demons, Ankous, Green Dragons, Hellhounds en natuurlijk de revenants. De laatste monsters zijn de monsters waar Forinthry om bekend staat, want sinds de Free Trade/Wilderness update droppen deze geestjes verscheidene dingen. Er staan al vele topics in Buit waarbij mensen laten zien welke rijkdom ze hebben vergaard in dit gebied. De revenants droppen nu onder andere Corrupt Dragon, Zuriel, artefacts en Vesta! Mocht jij eens gaan jagen, neem als member dan zeker Jennica's Ring mee. Hierdoor is je kans op een mooie drop verdubbeld. De meeste mensen willen natuurlijk een Vesta Longsword in hun bezit krijgen, dit dingetje kan je namelijk verkopen voor enkele tientallen miljoenen! Hoezo in een klap rijk?
Afbeelding
De drops die je nu kan krijgen van revenants, kan je ook krijgen van de Chaos Elemental. Verder zijn ze op geen enkele andere manier te verkrijgen. In de periode van 2007 tot 2011 kon je sommige dingen krijgen door andere spelers te vermoorden. Hoewel revenants er eerst waren om de PKers te vervangen, zijn ze nu niet uit het spel gehaald. De revenants zijn wel veranderd, ze blijven gevaarlijk en zijn sterker dan hun combatlevel laat zien, maar ze bevriezen je niet meer en zorgen er ook niet meer voor dat je niet weg kan teleporteren.
Aan iedereen die op pad gaat naar de Forinthry Dungeon, veel succes gewenst!

Fist of Guthix
Dit was eveneens de sollicitatie van Generaal CD (Chris D).

Deze activity, uitgegeven op 9 April 2008, is een minigame in RuneScape waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk punten te scoren. Dit doe je door zo lang mogelijk te overleven met een glazen bol in je hand, terwijl je ondertussen aan wordt gevallen door een andere speler en er ook nog giftige stoffen uit de muren komen! Des te dichter je bij het centrum van het gebied komt, des te sneller krijg je jouw punten. Je hebt ook een rol als jager. Daar vertel ik later meer over. Nu eerst de geschiedenis van Fist of Guthix.

Fist of Guthix is een gebied dat is gemaakt in de derde eeuw, en is dus een overblijfsel van de God Wars van vroeger. Het ligt op Level 6 van de Wildernis, ongeveer ter hoogte van het museum van Varrock. Dit gebied werd en wordt nog steeds tegen onheil beschermd door Fiara, een reusachtig beest.
Afbeelding
Fiara, de oorworm
Als je voor de eerste keer speelt moet je met Fiara praten, anders kom je niet binnen. Je krijgt een filmpje over het verloop van het spel en je kunt vragen stellen. Als je met haar gesproken hebt, kun je naar binnen! Je mag wel geen Non-Combat items of voedsel meenemen naar binnen. Als je door de deur stapt kom je in een grote ruimte terecht. Deze is meestal leeg, tenzij je in een Fist of Guthix wereld zit. Wanneer er genoeg spelers in deze ‘wachtkwamer’ zijn begint het spel.
Afbeelding
Chaos in Fist of Guthix
Zoals je ziet is er veel chaos in Fist of Guthix. Jagex heeft het spel echter makkelijker gemaakt door een pijltje boven het hoofd van de speler waar je tegen moet strijden te zetten. Als je je inventory opent zie je dat er een aantal items zijn. Je krijgt wat runes, wat bandages en een Tele-Orb. De orb zorgt ervoor dat je een keer naar het midden van het spel kan teleporteren. Nu wat meer over het spel zelf.

Je hebt in het spel één van de twee rollen; Hunting en Hunted By. Als jij de jager bent (Hunting) is het de bedoeling de tegenstander zo snel mogelijk dood te krijgen. Zolang je hem niet dood krijgt verdient hij misschien te veel punten, wat je in het spel fataal kan zijn. De andere rol is Hunted By. Hierbij ben jij de prooi en moet je zoveel mogelijk punten krijgen. Je moet de gloeiende bol van de paal pakken en zo lang mogelijk overleven. Dit doe je door Prayer aan te zetten, Bandages te gebruiken en je te verstoppen in Hiding Houses. Deze teleporteren je naar een willekeurig ander huisje in het gebied, maar geven ook schade.
Afbeelding
Hiding House
Aan het einde van het spel is degene die de meeste punten heeft verzameld de winnaar. Je krijgt, als je het hele potje uitspeelt, sowieso 1 token. Als je ook nog wint krijg je veel meer tokens en stijgt je rank. Van je tokens kun je leuke dingen kopen, zoals battle robes en een rune berserker shield.

Interview met KGP penguin

Een van onze redacteurs heeft een KGP-pinguïn weten te interviewen. Dit kostte nog aardig wat moeite, want deze kleine beestjes vertellen niet graag over hun geheime plannen om de wereld te overheersen. De KGP is dan ook de geheime dienst. Toch is onze redacteur erin geslaagd zo'n agent te ontdekken en hem uit te horen, dit alles door allerlei vallen op te zetten waar deze domme agent recht in liep. Het feit dat deze agent onze vragen zo gemakkelijk beantwoordde zegt ook iets over zijn intelligentie. Na het uithoren van de agent is dit kleine opdondertje overgedragen aan de PBJ, een organisatie die recht tegen de KGP in gaat en onder andere wordt gerund door spionerende ijsberen. De PBJ rekent af met deze lastige beestjes.
  • Hoe ben je bij de KGP terecht gekomen?
    De KGP bestaat uit eeuwenoude families. Telkens worden er een paar pinguïns uit de nieuwe generatie gekozen om deel uit te maken van de KGP. Buitenstaanders worden niet geaccepteerd, dat levert teveel risico's op, stel je voor dat het een gecamoufleerde mens is! Ik ben bij de KGP gekomen omdat mijn oudere broers, ouders en grootouders erbij zaten. Ik zou en moest de familietraditie doorzetten van mijn ouders. Jammer genoeg zijn ze sinds een paar jaar gevangen genomen door de mensen. Ik heb ze nooit meer gezien of wat van hun gehoord van andere KGP-pinguïns.
  • Wat zijn je voornaamste taken bij KGP?
    Mijn taak bij de KGP is vooral het leiden van de onderzoeken naar mensen, omdat ze mijn ouders hebben ontvoerd. Mijn ouders hoorden bij de generale staf van de KGP en waren dus voor ons allemaal zeer belangrijk. Ook daarom zijn jullie, mensen, onze vijanden! Leven ze nog? Vertel het me!
  • Wat hebben jullie in godsnaam met Larry de Zookeeper gedaan.. :shock:
    Je dacht toch niet dat ik dat ging vertellen he? We geven onze tactieken niet zomaar prijs! Wel wil ik weggeven dat hij nog niet eens zo heel erg behandeld is.. Het kan nog veel erger. Moeten mensen maar niet ons komen bespioneren.
  • Waarom verstoppen jullie je elke woensdag?
    We verstoppen ons om de mensen te onderzoeken en bespioneren. Helaas is het nu een spel geworden van de mensen om ons elke week te vinden en het te rapporteren aan die vervloekte Larry of die stomme ijsbeer die denkt dat hij een palmboom is. We hadden Larry onschadelijk moeten maken.. Die ijsbeer hadden we ook op zijn tropisch eilandje moeten laten blijven.. Door hen worden we nu opgejaagd en wordt het ons onmogelijk gemaakt te infiltreren! Daarom verstoppen we ons elke week. Het lijkt niet logisch, maar voor ons wel. Anders komen we in de knoop met onze planning. Je zou het als een afleidingsmanoeuvre kunnen zien voor onze echte bezigheden...
  • Hoe zie jij de toekomst in voor het mensenras en voor het pinguïnras?
    Zoals het nu gaat niet echt goed. Als de mensen zo doorgaan, komen ze straks nog achter onze geheime schuilplaats ook. Denk maar niet dat ik je ga vertellen waar die is! Het ziet er helaas nu nog somber uit voor ons, maar dat gaat zeker veranderen..
Met dank aan Mikal.


Level ups

PlaatjeWij feliciteren..







Mikal, Range Viktor, Burnedudown en Tyro met 99 Dungeoneering!
Mister Qlown met 99 Woodcutting!
Meneer-nijn met 99 Summoning!
Rawr Belg, Robotrobbie en Nitro00101 met 99 Slayer!
Advoh en J3 met 95 Prayer!
Robi met 92 Agility!
Ronnie518 met 99 Herblore!
Nikthebest met 85 Smithing!
Imy, Jcschepper en Get99StrNoob met 99 Constitution!
Lovehatedead en rangerob26 met 99 Ranged!
Blok hoofd met 99 Attack!
Willem1337 met 92 Herblore!
Feline claws en Mtotheax met 99 Fishing!

En de rest natuurlijk die een leuke prestatie heeft behaald!


Paper of fame
Afbeelding
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waar je aan kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is de eerste editie van de Paper of fame:



Armour v/d maand
Bij deze wedstrijd is het de bedoeling om je mooiste armour aan te trekken en hier een plaatje van te maken om het vervolgens in het topic te posten. Om te winnen is het de bedoeling dat je verkozen wordt door de jury. Uit de 5 mensen die de jury gekozen heeft, moeten de leden een uiteindelijke winnaar kiezen.
 De winnaar
Afbeelding
Deze maand werd Soepdino verkozen door jullie, gefeliciteerd!
Helaas is ook gebleken dat de wedstrijd te inactief was dus de Armour v/d Maand-competitie heeft deze maand ook zijn laatste adem uitgeblazen. Volgende maand zal deze competitie dus ook niet meer in de Hall of fame te zien zijn.

De Screenshot competitie
Hier kun je veel punten verkrijgen door een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van iets in RuneScape te maken. Om de zoveel tijd is er een nieuw thema waarbij mensen een leuk plaatje moeten knippen en in kunnen zenden. De jury bekijkt en beoordeelt alle inzendingen en door zoveel mogelijk punten te krijgen kan je in de top zitten die door gaat. De hoogst beoordeelde inzendingen krijgen een apart topic waarbij de leden voor hun favoriet kunnen kiezen. De winnaar van deze maand:
 Winnaar
Afbeelding
Gefeliciteerd Scyfer!

De Suggestie Awards
Dit is een wedstrijd voor de creatieve zielen onder ons. De wedstrijd bestaat uit thema’s waar je een suggestie voor RuneScape bij moet verzinnen. De stemming verloopt volgens een poll, een jury komt bij deze wedstrijd dus niet voor.
 De winnende suggestie #1
Thema: Beste afterquest
NaamSecret Workshop
MoeilijkheidsgraadGemiddeld, tenzij je een goed verstand hebt met puzzels.
LengteBij iedereen verschillend: als je snel puzzels kan oplossen zal het makkelijk zijn. Ben je niet goed in puzzels, dan zal je er lang over doen.
EisenJe moet Elemental Workshop III hebben voltooid. Je hebt ook 59 Mining nodig.
BenodigdhedenEen pickaxe en een battered key
Ga naar het huisje met de aanbeelden in Seers' Village. Open de geheime deur in het noordoosten en ga naar beneden. Je zal weer een trap zien, ga deze en de volgende ook naar beneden. Wandel verder tot je een body door ziet. Open deze en ga de trap af. In het noordwesten is er een krak in de muur. Hak hier en je zal zien dat er hier een mechanisme te vinden is. Op het mechanisme is een Celtic Knot te vinden. Lees hier hoe je deze oplost.
Afbeelding
Als je de Celtic Knot hebt opgelost komt er een schuifpuzzel tevoorschijn. Het is de bedoeling dat je een boom vormt door te schuiven met de blokjes. Druk op een blokje om deze te schuiven. Dit kan alleen maar als het blokje ernaast leeg is. De beste manier om dit te doen is via de stappen hieronder te volgen.
  • Doe de bovenste rij van links naar rechts (1)
  • Doe de tweede rij van links naar rechts (2)
  • Doe de derde rij (3)
  • Doe van de vierde en vijfde rij de eerste vier stukjes (4)
  • Doe van de derde, vierde en vijfde stukjes van rij 4 en 5 (5)
Afbeelding
Als je deze puzzel hebt opgelost verschijnt er een sleutelgat. Er zit ook een kompas en een spade bij. Pak het kompas en de spade. De bedoeling is dat je op de plek graaft die het kompas aangeeft. Volg dus gewoon de pijlen op het kompas totdat je een kruis ziet. Graaf daar en je vindt de sleutel.
Afbeelding
Stop de sleutel in het sleutelgat. Er zullen nu draden verschijnen. Deze moet je allemaal omdraaien door met de rechtermuisknop op de draad te klikken en de optie 'Rotate' te selecteren. Plaats ze zoals op het plaatje hieronder. Het draaien kan ook mislukken. Hierdoor gaan er 5 life points en 15% run energy van je af.
Afbeelding
Als je die puzzel hebt voltooid, word je geteleporteerd naar een kamer met portalen. Ga door de volgende volgorde van portalen: Noord - Oost - West - Noord - Zuid - Oost - Noord - Zuid - Zuid - West. Je zal nu bij een lever komen. Haal deze over en je zal terug naar de Elemental Workshop worden geteleporteerd.
Afbeelding
Je ziet dat het mechanisme is ontploft en er een deur is verschenen. Ga deze door en je zal bij een gedeelte met Body Elementals komen. Deze zijn combat 45 en droppen veel body runes, elemental ores, af een toe een elemental bar en heel soms een body bar. Er ligt ook eenmalig een experience lamp ter waarde van 3000 experience in een skill boven de dertig op de grond.
BeloningJe kan vanaf nu Body Elementals doden. Ook krijg je een experience lamp ter waarde van 3000 experience in een skill boven de 30.
Gefeliciteerd Exoemo!
 De winnende suggestie #2
Nieuwe potions
Herblore levelPotionEerste ingrediëntTweede ingrediëntXPEffecten en informatie
29Afbeelding
Ranging potion
Afbeelding
Clean tarromin
Afbeelding
Jug of wine
72,5Tijdelijk +5% +4 Ranged.
33Afbeelding
Magic potion
Afbeelding
Clean harralander
Afbeelding
Potato
77,5Tijdelijk +4 Magic.
35Afbeelding
Recoil potion
Afbeelding
Clean harralander
Afbeelding
Steel dust
82,5Schade die op jou verricht werd en gesoakt, wordt terug gekaatst op de tegenstander, deze potion werkt geduurend 2 minuten en is niet ruilbaar, ook heb 35 smithing nodig om deze potion te maken. Steel dust krijg je door een Steel bar in de bottenmaler van de Ectofuntus fijn te malen.
37Afbeelding
Super relicyms
Afbeelding
Relicyms balm
Afbeelding
Fever spider body
85,5Geneest je volledig van Disease. Deze potion is niet ruilbaar.
57Afbeelding
Super recoil
Afbeelding
Recoil potion
Afbeelding
Mithril dust
130Schade die op jou verricht werd en gesoakt, wordt 2 maal harder terug gekaatst op de tegenstander, deze potion werkt geduurend 4 minuten en is niet ruilbaar, ook heb 57 smithing nodig om deze potion te maken. Mithril dust krijg je door een Mithril bar in de bottenmaler van de Ectofuntus fijn te malen.
61Afbeelding
Wind essence
Afbeelding
Magic essence
Afbeelding
Ground air rune
140Tijdelijk +3 Magic boost, -2 Runecrafting drain, 15% kans om geen air runes te gebruiken en je zult 25% meer hitten met wind spells, ook zal het je gewicht 5Kg lichter maken, deze potion is uitgebrekt na 3 minuten en niet ruilbaar. Ook heb je 61 Runecrafting nodig om deze potion te kunnen maken.
67Afbeelding
Blood essence
Afbeelding
Magic essence
Afbeelding
Ground blood rune
152Tijdelijk +3 Magic boost, -2 Runecrafting drain, 15% kans om geen blood runes te gebruiken en je zal 5% van wat je hit met elemental spells healen, ook zal het je per dosis 60 Life points healen, deze potion is uitgebrekt na 3 minuten en niet ruilbaar. Ook heb je 67 Runecrafting nodig om deze potion te kunnen maken.
70Afbeelding
Constitution potion
Afbeelding
Clean dwarf weed
Afbeelding
Moonlight mead
158Je Constitution wordt met +20%+1 geboosts, omdat je Constitution verhoogd is, wordt je maximale Life points ook verhoogd. Deze potion healt je niet alleen maximale Life points verhoging. Om deze potion te maken heb je ook 70 Constitution nodig.
71Afbeelding
Antifreeze
potion
Afbeelding
Clean lantadyme
Afbeelding
Blurite
dust
160Volledige bescherming met een elemental, mind, body of dragonfire shield tegen icy breaths. Het effect blijft 6 minuten lang. Deze potion is niet ruilbaar. Blurite dust krijg je door een Blurite bar in de bottenmaler van de Ectofuntus fijn te malen.
75Afbeelding
Extreme recoil
Afbeelding
Super recoil
Afbeelding
Adamant dust
170Schade die op jou verricht werd en gesoakt, wordt 3 maal harder terug gekaatst op de tegenstander, deze potion werkt geduurend 6 minuten en is niet ruilbaar, ook heb 75 smithing nodig om deze potion te maken. Adamant dust krijg je door een Adamant bar in de bottenmaler van de Ectofuntus fijn te malen.
77Afbeelding
Bandos brew
Afbeelding
Clean torstol
Afbeelding
Dragon bitter
173,5Tijdelijk +20% +2 Strength, +12%+2 Attack, +15% +2 Defence, -10% -2 Magic en -10% Prayer.
80Afbeelding
Armadyl brew
Afbeelding
Clean dwarf weed
Afbeelding
Willow branch
178Tijdelijk +12% +4 Ranged, restored +20% Summoning points en +15% Run energy. Tijdelijk -10% -2 Attack, Strength en Defence, -10% Prayer points.
83Afbeelding
Super combat
Afbeelding
Combat potion
Afbeelding
Clean dwarf weed
195Tijdelijk +15% +5 Strength and Attack boost, deze potion is niet ruilbaar.
86Afbeelding
Zaros brew
Afbeelding
Clean lantadyme
Afbeelding
Wizard's mind bomb
212,5Geeft +5% Special attack en +10% Prayer points terug, tijdelijk +6 Magic. Tijdelijk -10% -2 Strength, -10% -20 Life points en -10% -2 Ranged.
87Afbeelding
Super antifreeze
Afbeelding
Antifreeze
potion
Afbeelding
Frost dragon bonemeal
217,5Volledige bescherming tegen icy breaths. Tijdelijke immuniteit tegen vast-bevriezingen. Het effect blijft 6 minuten lang. Deze potion is niet ruilbaar.
De oude Ranging en Magic potions worden Super ranging en magic potions. Free-to-Players kunnen vanaf nu naar de Apothecary om ook nog Attack, Defence, Ranging en Magic potions (4) te laten maken. Om de Attack potion te laten maken hebben ze 5 coins, een Eye of newt en Red spiders eggs nodig. Voor de Defence potion hebben ze 5 coins, Red berries en Red spiders aggs nodig. Voor de Ranging potion hebben ze weer 5 coins nodig, een Jug of wine en Red spiders eggs nodig. Voor de Magic potion hebben ze 5 coins, een Potato en Red spiders eggs nodig.


Extreme strong weapon poison

De extreme strong weapon poison potion of korter gezegd weapon poison+++, is een potion die bestaat uit de 3 andere weapon poison potions. Deze potion kun je op daggers, spears, knives, arrows, bolts, darts en javelins gebruiken zodat ze vergiftig zijn. De schade van de poison zal voor melee wapens 98 zijn, voor ranged wapens zal dit 78 zijn. Ook is er een kleine kans dat het je tegenstander disease maakt, dan gaan zijn stats omlaag. Na 10 uur met het wapen te hebben gevochten gaat de poison van het wapen weg, moet je opnieuw weapon poison op het wapen doen. Karambwan paste maak je door een Poison karambwa op een Pestle and mortar te gebruiken. Deze potion is niet ruilbaar.
Herblore levelPlaatjeEerste ingrediëntenTweede ingrediëntXP
95Afbeelding
  • Weapon poison
  • Weapon poison+
  • Weapon poison++
Afbeelding
Karambwan
paste
600
Overcure potion

De overcure potion is een potion die bestaat uit vijf verschillende potions. Als je overcure drinkt, gaan er vijfhonderd life points van je af. Je bent dan immuum tegen disease, poison en vast-bevriezing. Ook ben je beschermd tegen fiery breaths, desert heat, icy breaths, koude van de ice path. Vervangt effect van smoke mask en fire cape. Deze potion zorgt er ook voor dat je gedrainde stats (behalve Prayer, Summoning en Life points) die omlaag zijn gegaan elke 15 secondes terug naar hun oorspronkelijke level gezet worden, prayer en summoning points worden met 3 points omhoog gedaan voor elke 15 seconde. Na 5 minuten is de potion uitgewerkt en krijg je je vijfhonderd Life points weer terug. Deze potion is niet ruilbaar.
Herblore levelPlaatjeEerste ingrediëntenTweede ingrediëntXP
97Afbeelding
  • Super relicyms
  • Super antipoison
  • Super restore
  • Super antifire
  • Super antifreeze
Afbeelding
Clean torstol
1100
Brew of the gods

De brew of the gods is een potion die bestaat uit de vijf verschillende brews van de goden. De effecten van de brew zijn dan ook goddelijk, maar jammer genoeg ook niet extreem. De brew geeft alle positieve boosts van alle brews van de goden. Dat zijn +20%+2 strength, attack en defence, +12%+4 Ranged, +6 Magic, +20% Prayer points, +20% Summoning points, +15%+20 Life points, +5% Special attack en +15% Run energy. Het verschil tussen deze brew en overload is dat het je niet bezeerd wanneer je het opdrinkt, maar het healt je en geeft nog andere bonussen, de effect van deze potion gaat niet weg na 5 minuten, maar je boosts gaan wel met de minuut omlaag. Deze potion is niet ruilbaar, omdat de boosts van deze brew niet extreem zijn is het volledig toegelaten in de wilderness, de boosts zijn iets beter dan de super potions, voor strength, attack, defence en ranged geeft deze 2 meer, voor magic maar 1 meer. Guthix weed seed is niet ruilbaar en is een zeer zeldzaam drop van monsters of te koop in de Vinesweeper activity voor 65.000 punten. Je moet ze zelf met 90 Farming verbouwen om een Guthix weed herb te krijgen.
Herblore levelPlaatjeEerste ingrediëntenTweede ingrediëntXP
98Afbeelding
  • Bandos brew
  • Zamorak brew
  • Armadyl brew
  • Saradomin brew
  • Zaros brew
Afbeelding
Clean guthix weed
1200
Plaatjes en informatie met danken aan Lunagang en The RuneScape Wikia.
Gefeliciteerd Dark Mars

Guide Awards
Deze award kan je verdienen door een mooie, handige en goede guide te maken. De jury zal elke maand een winnaar aanduiden. De winnaar krijgt extra reclame: je guide wordt tijdelijk een sticky en er zal ook een link staan naar het topic in de forumindex.
 De winnaar
De winnaar van afgelopen maand was Scyfer, met deze guide
Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven. De deelnemers moeten hiermee werken. Buiten enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten uit. Ondertussen is deze competitie al tot zijn honderdste editie geraakt, dat verdient toch een dikke pluim. Ga zo verder!
 De 4 winnaars
i k0nijn i, Thema: Typografie
Afbeelding
Vincentje, Thema: Natuur
Afbeelding
sLisa, Thema: Surrealisme
Afbeelding
Codyy, Thema: Verticale tags
Afbeelding
Nogmaals gefeliciteerd aan alle winnaars van deze maand en veel succes aan alle toekomstige deelnemers!




Felicitaties

Wij feliciteren..

PlaatjeQuiickz, Lacunius, Joso, Shinn60, Frikandelle, Halle, Poekies, namedplayer0, lord ater II, Rune Blow, Tvn, Jelle, Emp0w3r_U, Maaike, Neite, Blopper40, yoshi falls, Ron, BoskaWouter, Imad Style, nauthy roeki, en lachen

Met hun verjaardag! De vorige maand was de redactie de verjaardagen vergeten dus bij deze feliciteren wij ook..

Lisette, Advoh, TimOwnzz, Dion, Rotje, Juuul', Denny 966, pr0skil, Farcry Beast, Mad, Matthijs007, Rsandee, Mikal, Hanibal392, S olar, LeonSkills, Mudkip Yvar, varekai1996, TDR Tom, Waffie Ownd, Lol but gf, Yessin, Chris D, en Hahstom!



Opmerkelijke inzendingen

Opnieuw hebben we weer een aantal van onze zeer nuttige en opmerkelijke inzendingen kunnen selecteren voor jullie. Veel plezier!
 Inzending 1
Onderwerp: Guilds - Qest points?

Bericht:
hoe moet je dat ooit doen die qest points wand ik snap er helemaal niks van kunne jullie mij helpen een of andere manier wand mij lukt dat helemaal niet.ik ben ook nog niet oo hoog en niet zoo goed in het spel maar als jullie me helpen dan lukt het denk ik. ik kan een klijn beetej engels maar dat is niet goed genoeg wand je moet het goed kunne lesen en zoo maar ik heb nog nooit een qest of points gedaan wand bij mij staat het op 0 om dat ik ook met andere dinge bezig ben en zoo dat vind ik nog al lastig hoe je heel veel qest points moet hallen heb ik ook nog nooit gedaan wand ik dacht dat voor de grap stonst maar het staat er voor om heel hoog tekommen en veel goede wapens tekrijgen en zooo maar ik heb ook nog nooit rune spullen gehad maar dat zou ik wel willen hebben maar die krijg je niet zoo maar daar moet jie qest points voor doen. kunne jullie me vertellen hoe je die qest points moet doen??
 Inzending 2
Onderwerp: Minigames - Lumbridge swamp

Bericht:
Beste lunagang.
Ik zou een pest control team joinen en hij bracht me naar de lumbridge swamp. Daar is een grot waar het donker is.
Opeens explodeerde er swamp gas en ik ging dood.
Mijn vraag is:Leid die grot naar Pest Control?
(Ik ben er een rune h2 kite mee verloren een camo hat een g maul en een rune scimmy.
Ik ben 11 jaar en ik jank me de *******!

Geef antwoord op ***

Dank je.... :'(
 Inzending 3
Onderwerp:Noobs

Bericht:
waarom zijn er zoveel noobs op de wereld neem nou ish of bodom die is zo noob!
of nou evil noob81 die is lvl10 en heeft al 188k!!!!!!!!! dusss ik zou alleen maar zeggen die er een jaar niet op zitten en zijn level 10 of minder! eruitschoppen ik weet ik weet! jullie kunnen niks veranderen maar toch!!!! noobs zijn noobs alleen als je dingen trainewn zijn ze goed! nou jah probeer maar wa oki!
nou laterz ik moe ervandoor


groetjes anoniem ik zeg my email niet enne scheit ermee laterz
 Inzending 4
Onderwerp:Nieuw element voor de site

Bericht:
Geachte,

Zou u een extra pagina in lunagang.nl kunnen zetten?
Zo ja, zou deze pagina dan een paar afdrukbare inkleurplaten met als thema RuneScape kunnen bevatten?
Zo nee, zou u dit dan kunnen vermelden in een mail naar ***?

Vriendelijke groeten van (ik gebruik mijn RuneScape-accountnaam) ***.
 Inzending 5
Onderwerp: Qwest

Bericht:
dankje door juli heb ik halr qwest behalve sield of avar

Reminder

Vergeet het niet, het Bonus-XP-weekend is deze maand weer terug! Van vrijdag 11 tot zondag 13 maart kun je (mits je een P2P account hebt) dubbel XP innen! Dit is alweer de derde keer dat Jagex een dubbel-XP-weekend organiseert. Voor alle voorwaarden van dit weekend zie de developers blog.

The Sims33
Ex-moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: maandag 14 augustus 2006, 20:58
Contacteer:

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door The Sims33 »

Jeej, extra lange editie.

Nogmaals bedankt Frank & Puma!
Afbeelding Afbeelding
SkyTeam
Berichten: 7475
Lid geworden op: vrijdag 1 januari 2010, 20:38
Oude naam: Worldliner

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door SkyTeam »

W0000t! Snel ff lezen =D .
Mike Ross
Berichten: 3823
Lid geworden op: zaterdag 24 mei 2008, 10:48
RS: Gabiysh (p2p)

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Mike Ross »

Eindelijk, na wat vertraging :D
Gebruikersavatar
Rotje
Ex-moderator
Berichten: 7204
Lid geworden op: woensdag 7 maart 2007, 20:35
RS: Zabky (OSRS)

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Rotje »

Zeer leuk, die inzendingen zijn geniaal! :bier:
Robin
Berichten: 6265
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:25
Contacteer:

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Robin »

Grote krant, ik ga hem eens lezen! :dus:
Het is allemaal de schuld van de sossen.
Exoemo
Berichten: 1851
Lid geworden op: dinsdag 5 augustus 2008, 14:12
Clan: ELlTE

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Exoemo »

Deze is geniaal...
Onderwerp: Nieuw element voor de site

Bericht:
Geachte,

Zou u een extra pagina in lunagang.nl kunnen zetten?
Zo ja, zou deze pagina dan een paar afdrukbare inkleurplaten met als thema RuneScape kunnen bevatten?
Zo nee, zou u dit dan kunnen vermelden in een mail naar ***?

Vriendelijke groeten van (ik gebruik mijn RuneScape-accountnaam) ***.
Plaatje
JOIN ELLTE

EN ONTVANG !!!GRATIS!!!

EEN EIGEN LUXE-CITADEL
EEN EIGEN BATTLEFIELD
EEN EIGEN PARTY ROOM
EEN EIGEN THEATRE
EEN EIGEN BONUS XP RING
EEN EIGEN CLAN AVATAR

Klap uit...
Robin
Berichten: 6265
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:25
Contacteer:

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Robin »

Exoemo schreef:Deze is geniaal...
Onderwerp: Nieuw element voor de site

Bericht:
Geachte,

Zou u een extra pagina in lunagang.nl kunnen zetten?
Zo ja, zou deze pagina dan een paar afdrukbare inkleurplaten met als thema RuneScape kunnen bevatten?
Zo nee, zou u dit dan kunnen vermelden in een mail naar ***?

Vriendelijke groeten van (ik gebruik mijn RuneScape-accountnaam) ***.
Die vond ik ook wel geniaal!
Het is allemaal de schuld van de sossen.
Burn the Sof
Berichten: 4451
Lid geworden op: dinsdag 24 februari 2009, 11:50
RS: Burn the Sof (p2p)
Clan: Ellte

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Burn the Sof »

ff lezen
Afbeelding
Ricardoolden
Berichten: 2645
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:53
RS: Ricardoolden (OSRS)
Clan: Rand Scape
Contacteer:

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Ricardoolden »

Ziet er weer leuk uit :) .
<3 kipcorn <3
[/b][/color]
Afbeelding
Afbeelding
raoul268
Berichten: 430
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2008, 17:22
RS: iGorillazz (p2p)
Clan: Skill2Kill

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door raoul268 »

Even snell gescrolled, ziet er weer goed uit ;D

LEZEN

Ooh en, jij bent rijk :P
Laatst gewijzigd door raoul268 op vrijdag 4 maart 2011, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
^^
Lmao winter :3
Vahnstad
Berichten: 130
Lid geworden op: zondag 7 februari 2010, 14:33

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Vahnstad »

Mooie lunagraaf en "Lol, die inzendingen :lol: "
AfbeeldingAfbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Odius »

Zeer leuke en lange editie! Erg mooi werk. :)
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Superheat »

Grote krant, mijn complimenten! :D
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door imRobert7 »

:D Eerste pagina :D
Nu lezen :ninja:
dustelix
Berichten: 76
Lid geworden op: donderdag 17 september 2009, 18:12

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door dustelix »

nice metene lezen :p
Mikal
Berichten: 2891
Lid geworden op: zaterdag 13 februari 2010, 15:03
RS: Mikal (p2p)
Clan: Zealmania

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Mikal »

Leuke krant :)
Ex-gebruiker 52833
Berichten: 9015
Lid geworden op: vrijdag 22 oktober 2010, 18:45

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Ex-gebruiker 52833 »

Zeer mooie editie zoals altijd ;)
alleen een paar foutjes gezien, maar daar lees je zo overheen ^^

En bedankt voor de felicitatie :D
Dion
Berichten: 4861
Lid geworden op: donderdag 8 maart 2007, 16:56

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Dion »

LOLOLOL inkleurplaten xD


Weer een mooie krant :)!
Thomas
Berichten: 11189
Lid geworden op: zaterdag 16 januari 2010, 15:03
RS: SP00NTECH (OSRS)
Clan: Tipaward manipulator

Re: Editie 20 - Maart 2011

Bericht door Thomas »

Woutertje.
Alleen moet opmerkelijke inzendingen weg. Daar erger ik me kapot aan.
Afbeelding Lisette 24/11/2015 :oops: :wub:
Afbeelding
Afbeelding
Gesloten