Editie 27 - Oktober 2011

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Redactie »

Afbeelding
Oktober 2011

Afbeelding
En ook deze maand is het weer een komen en gaan bij de redactie. Neite en Exoemo zijn allebei bij de redactie weggegaan, vandaar dat we hen veel succes toewensen!

Wist je dat...

Plaatje ... als je een juvinate vasthoudt met de special attack van een Rod of Ivandis/Ivandis Flail en je ze vervolgens een guthix balance potion geeft, ze ofwel dood gaan, mens worden of kwaad worden? Als ze dood gaan krijg je 100 prayer experience, als ze mens worden krijg je een beloning en als ze kwaad worden, worden ze sterker en kan je ze met alle wapens doden.

Plaatje ... je makkelijk naar een specifieke pagina kunt gaan door rechtsboven op 'Pagina # van #' te klikken? Als je daarop klikt, komt er een pop-up waar je kunt ingeven naar welke pagina je wilt!
Overzicht
PlaatjePlaatje
Ritual of the Mahjarrat
De lang beloofde quest, hij kwam uit en wij waren erbij!

De laatste woordjes van...
Ex moderatoren Rotje en The Sims33 doen hun verhaal

Lunacolumn
Het bonus xp weekend, onder de loep genomen.

Mercenaries, mushrooms en meer prayer points
Wat vonden zij ervan?

Lore van Daemonheim
Welke afschuwelijke wezens bevinden zich in de diepe grotten?

Stellar Dawn
We tellen af!


De bezoekers van de Lunagang
Een artikeltje door de enige echte Feppie64 geschreven!

Het doorgeefverhaal
Wat hebben jullie er deze keer van gemaakt?

Random Events
Stand and Deliver!

Cotoneaster vertelt
Zijn (RS)levensverhaal!

De voorwerpendatabase
Nieuw, nieuw, nieuw op de Lunagang!

De puzzel
Ook in deze editie is het weer puzzelen geblazen!

Paper of fame
Wat werd door wie gewonnen?

Felicitaties
Wij feliciteren...


Opmerkelijke inzendingen
Wederom de vreemdste inzendingen!

Ritual of the Mahjarrat
Afbeelding
Plaatje
Het vervolg op de quests A Tail Of Two Cats, While Guthix Sleeps en The Temple Of Senntisten is deze maand uitgekomen! Met een kleine anekdote over wat de term 'epic' in RuneScape nou echt betekent, kondigde Jagex de nieuwe en vierde grandmaster quest aan. In deze quest spelen vele verhaallijnen een grote rol, waardoor de lijst met questeisen ook enorm lang is.

De quest gaat over een ritueel dat Mahjarrat om de 500 jaar moeten uitvoeren om verder te kunnen leven. Op de momenten dat de planeten op één lijn staan, moet het ritueel voltooid worden en moet er een moeilijke keuze gemaakt worden. De Mahjarrat die vandaag de dag nog leven, hebben op dat moment de keuze een van hen op te offeren om zelf te overleven. Wie is de zwakste of van wie willen ze af? Ideaal om van de zwakkelingen of dwarszitters af te komen. Wie er ook opgeofferd wordt, het zal de toekomst behoorlijk beïnvloeden. Ritual of the Mahjarrat sleept je mee in het verhaal van Lucien, die de machtigste Mahjarrat aller tijden wil worden door onder andere de krachten van de opgeofferde te absorberen... En daarmee Gielinor wil overheersen.

Sir Tiffy, die oude man op het bankje in het park van Falador, weet je te vertellen dat er aanvallen zijn op Moss Le'Harmless. Hij weet echter niet wat de aanvallen veroorzaakt.. Daar moet jij namelijk naar op zoek gaan! Je zoekt je kompaan van de Temple knights op in Mos Le'Harmless om uit te gaan zoeken wat er gebeurd is. Samen gaan jullie de jungle in, waarna je vriend direct door onbekende vuurballen tot as wordt verpulverd.. Huiverend en snel van boom tot boom rennend om niet gezien te worden, moet jij erachter trachten te komen wat zo'n verwoesting op het eiland aanricht. Mocht je het overleven, dan kun je een gesprek afluisteren van de daders van de aanvallen: de dragonkin! Ze zijn op zoek naar iemand die een gigantische kracht misbruikt. Steeds meer en meer voelen ze de drang tot verwoesting om hun pijn te verzachten..

Aan jou de missie om erachter te komen waar dat gesprek nou eigenlijk op sloeg.. Door die dragonkin te volgen natuurlijk! Nee.. Blijkbaar niet. Je moet eerst nog eens achter de beruchte kat Bob aan gaan rennen om zijn halsband te bemachtigen. Als je hebt bewezen dat je inderdaad een goede kattenzoeker bent en zijn halsband hebt gekregen, kun je verder met de quest. Op Bobs halsband staat een vreemde code: de toegang tot Kethsi. Eenmaal daar is er een complete puzzel voor je opgezet en mag je klauteren en klimmen door de ruïnes van het totaal verwoeste Kethsi. Langzaam maar zeker dringt het tot je door wat de oorzaak van deze totale verwoesting is: de dragonkin. Een verslag van een van de laatste overlevenden, de hoge magiër Dathana, verhaalt over de glorietijd van Kethsi, veroorzaakt door wat nu de Stone of Jas genoemd wordt, een voorwerp dat een immense kracht geeft, waarna de onvermijdelijke totale verwoesting volgde door de dragonkin.. Vlug rapporteer je het aan Tiffy, die uit het actief worden van de dragonkin de conclusie trekt dat Lucien veelvuldig gebruik maakt van de Stone of Jas, die hij tijdens While Guthix Sleeps gestolen heeft..

Tiffy stuurt je naar Ghorrock, waar het ritueel zich zal voltrekken, om daar op een of andere manier Lucien te dwarsbomen en de Stone of Jas weg te teleporteren. Je oude vriend Ali the Wise verschijnt ook plotseling, met de melding dat het ritueel spoedig begint. Hij hoopt dat Lucien daar geofferd zal worden en vraagt je, net als Tiffy, hulp te zoeken. Ook hier komt weer een oude vriend bij kijken: de Mahjarrat Azzanadra, die je tijdens Desert Treasure uit zijn gevangenis hebt bevrijd. Bovendien moet je de held Arrav uit de klauwen van Zemouregal proberen te bevrijden.

Je moet bij de ijzige vlakte ten zuiden van kasteel van Ghorrock eerst nog een aantal dingen voorbereiden voor Ali en Azzanadra, maar daarna kun je verder naar het huisje van de Mahjarrat Zemouregal. Hier zijn een aantal dingen te ontdekken, waaronder een stuk obsidiaan dat de greep van Zemouregal op Arrav versterkt. Gelukkig kun je ook meteen het brokstuk kapot slaan en je quest voortzetten.
Afbeelding
Plaatje
Zodra je bij de Stone of Jas terechtkomt, zul je deze weg moeten teleporteren en krijg je een heel mooi filmpje over Saradomin, Zamorak en Zilyana te zien. Daarna kun je het epische gevecht tegen Lucien beginnen.

Samen met het leger van Falador en Ali the Wise kom je aan bij generaal Khazard. Door hem ontdek je dat Ali the Wise eigenlijk de Mahjarrat Wahisietel is. Na het verslaan van Khazard en zijn schoothondje Bouncer kun je verder trekken en kom je Lucien tegen. Lucien laat je echter niet zomaar in zijn buurt komen om zijn plan om heerser te worden te dwarsbomen! Tijdens verschillende gevechten komen andere Mahjarrat zich ook nog met jullie gevecht bemoeien. Je zult eerst ice titans moeten doden, daarna een paar armoured zombies om zeep helpen en Arrav ook nog de controle over zichzelf teruggeven en op Zemouregal wraak laten nemen! Maar na een tijdje vechten verandert er toch niets.. Lucien offert de zwakke Mahjarrat Jhallan, die je tijdens de Tale of the Muspah onder de vlakte had verborgen, op en Jhallans krachten worden gebruikt om de anderen te hernieuwen.. Hierna verschijnt de Stone of Jas, die Lucien wil gebruiken om nog meer krachten te verkrijgen....
Afbeelding
Op dat moment komen de dragonkin van Moss Le'Harmless je te hulp geschoten, aangetrokken door de Stone of Jas. De misbruiker van de kracht waar zij het op Mos le'Harmless over hadden blijkt Lucien te zijn, dus dat is hun doelwit. De meeste Mahjarrat vluchten snel weg, maar Lucien daagt, almachtig als hij denkt te zijn, de dragonkin onmiddelijk uit, waarna hij genadeloos wordt gedood. De resterende Mahjarrat gaan er nu ook snel vandoor. Samen met Tiffy en een andere Temple knight teleporteren jullie de Stone naar een onbekende plaats, opdat niemand zijn macht opnieuw kan misbruiken.. De wereld kan weer opgelucht ademhalen, Lucien is weggevaagd en door het verbergen van de Stone of Jas is ook die bedreiging weggenomen.
Afbeelding

Laatste woordjes...

De afgelopen maand zijn er twee oude moderators gestopt bij Lunagang, namelijk Rotje (clanchatmoderator) en The Sims33 (moderator in Non-RS). Wij vroegen namens de redactie of ze beide nog een ''laatste woordje'' wilden schrijven.
The Sims33 schreef:De reden waarom ik gestopt ben met het modereren van het forum is inderdaad omdat ik me enkel nog wil focussen op 'het echte leven'. Zoals ik al liet weten in mijn afscheidstopic heb ik enkele dingen meegemaakt die me aan het denken hebben gezet. Wat zijn nu echt de nuttige dingen in het leven? Mijn interesses gingen steeds verder liggen van LTF, waardoor ik al snel de beslissing maakte om te stoppen met LTF.

Aangezien dit het laatste schooljaar is voor ik naar universiteit/hogeschool ga, leek het me eveneens handig om gewoon meer aandacht aan dat laatste schooljaar te geven, zodat ik daar zonder problemen doorkom. Hierop ga ik me vooral toespitsen dit jaar. De reden hiervoor is simpel, ik heb gewoon geen tijd om mijn jaar over te doen. Mijn vriendin is reeds begonnen aan haar opleiding in een hogeschool, waardoor ik zeker niet nog meer achterstand wil oplopen. Zoiets is dus een uitstekende motivatie.

Naast school wil ik ook alle tijd die ik heb spenderen met mijn vriendin. Aangezien ze - zoals ik hierboven vermeldde - net met een opleiding is begonnen, is het nog een beetje zoeken hoe we elkaar zo vaak mogelijk kunnen blijven zien. Aangezien we elkaar de vorige 3 jaren elke dag zagen is dit een hele opgave.

Mijn overige tijd zal ik nog spenderen aan het afschuimen van festivals/concerts. Daarvan staan er ook weer een 5-tal op het programma.
Al deze zaken samen zorgen dus voor een drukke agenda. Een agenda waar geen plaats meer is voor LTF, hoe jammer dat ook is in principe. RL is en blijft het belangrijkste, daar kan niemand omheen.
Rotje schreef:In tegenstelling tot Sims ben ik niet gestopt met mijn taken rond Lunagang vanwege mijn echte leven. Ik ben gestopt omdat ik mijn taak niet meer naar behoren uitvoerde, naar eigen mening. Ik deed de afgelopen tijd af en toe nog een inzending, ik ging met tegenzin naar evenementen en ik speelde steeds minder Runescape waardoor ik dus ook minder in de chat zat.

Bovenstaande waren mijn hoofdtaken; daarnaast is het ook niet langer nodig om te blijven voor de discussies in privé, want naar mijn mening gaat het vrij goed met Lunagang op het moment. Stiekem vond ik dit laatste nog wel het leukste; het is dan ook niet gek dat ik bestuurskunde ga studeren. Iets waar ik vrij recent aan begonnen ben op het Saxion in Enschede.

Bestuurskunde, wat is dat nou precies? Ze noemen het ook wel Overheidsmanagement. Je kan de studie verdelen in aan aantal pijlers: economie, recht, politicologie en sociologie.

Naast mijn studie werk ik bij een ijssalon in Almelo. Het seizoen is helaas bijna afgelopen, maar vanaf eind februari hoop ik weer te mogen beginnen. Ik ben behoorlijk ijsverslaafd geraakt in tussentijd. In de tussentijd hoop ik van mijn studentenleven te kunnen genieten, maar natuurlijk ook aan school te werken.

Ik verlaat Lunagang niet helemaal, ik kijk z'n beetje elke dag nog bij het Runescape-updateforumdeel. Daarnaast gebruikte ik de site ook gewoon, dus zo af en toe zal je mij nog wel langs zien komen.

Als je het meest recente van mij wilt weten kan je ook gewoon naar mijn twitter gaan.
Wij bedanken deze twee mensen voor hun werk op het forum en in de clanchat en wensen ze veel succes verder in het leven! Hopelijk zien we jullie nog eens terug!
''Heroes get remembered but legends never die.''

Afbeelding

LunaColumn

Een nieuwe maand, een nieuwe column van Slyfer waar hij zijn standpunten over Jagex, RuneScape en de community duidelijk maakt. Veel leesplezier!
Editie #2: Het bonus XP-weekend en zijn gevolgen.
Afbeelding
PlaatjeHet bonus XP-weekend is één van de weinige aspecten binnen RuneScape die in staat is de community volledig te verdelen. Aan de ene kant hebben we een grote groep voorstanders, die tevreden zijn dat ze hun skills vlugger kunnen trainen en/of geld kunnen uitsparen, aan de andere kant staat er dan weer een grote groep tegenstanders, die vinden dat deze weekends skills devalueren.

In deze editie wil ik hier graag een betoog schrijven over mijn visie tegenover dit opmerkelijke evenement.

Laten we eerst beginnen over de controverse. Toen het eerste weekend aangekondigd werd, was bijna iedereen tevreden eigenlijk. Volgens mij vertrok Jagex toen ook nog niet van een marketing-concept, maar was het eerder om de spelers een pleziertje te gunnen. Ondanks dat, had dit weekend ontzettend grote gevolgen. Het eerste en ondertussen welbekende gevolg was dat de Grand Exchange de zéér grote druk niet aankon. Dit was nog in de periode dat free trade niet bestond, dus alle prijzen hadden een maximum-prijs. Vanwege het trage mechanisme waarin de Grand Exchange werkte, stegen prijzen slechts langzaam en verkochten grondstoffen zeer traag. Dit zorgde voor grote frustraties voor veel spelers en zowat de hele RS economie stond op zijn kop.

PlaatjeDit was nog niet alles. Het allergrootste gevolg was het feit dat mensen met een vrij hoog summoning (85-90) in slechts enkele uren 99 wisten te behalen omdat summoning een vrij vreemde skill is. Het trage aspect van de skill bestaat namelijk uit charms verzamelen. Eer dat uit de weg is en men ingrediënten gekocht heeft, gaat het trainen vrij vlot. De XP per uur ligt al zeer hoog zonder weekend, nu, met de multiplier die de eerste uren ontzettend hoog ligt wisten spelers in een zeer snel tempo te levelen met alle gevolgen van dien. Hopen charms en geld voor ingrediënten werden bespaard. Voor dit weekend was 99 summoning nog een vrij zeldzame skill. Na dit weekend waren er duizenden spelers extra met 99 summoning. Jagex was verplicht actie te ondernemen en de multiplier voor summoning werd omlaag gebracht tot 1,1x in de volgende bonus-xp-weekends.

Zijn de klachten van veel spelers nu terecht? Als we de gehele periode van 10 uur bekijken heb je gemiddeld 5 uur lang 2 maal zoveel experience als normaal. Nogmaals, dit is een berekening van gemiddelden, want na 3 uur zit je al onder je 2 maal multiplier. De hele uitleg ga ik je besparen, maar het is pure wiskunde. Kort gezegd weegt de 2,7 multiplier vrij zwaar door. In principe zou je denken dat 5 uur niet zoveel verschil kan maken. Toch ligt het verschil vrij groot.

PlaatjeLaten we vertrekken vanuit een puur theoretisch voorbeeld waarin we gebruik maken van de skill herblore. Bij het schrijven van dit artikel is extreme attack de goedkoopste (high level) potion om te maken. Van level 88 tot 99 spendeert men ongeveer 110 miljoen voor het maken van ongeveer 40.000 potions. Met degelijke voorbereiding (unfinished potions al gemaakt) kan men meer dan 2000 potions per uur maken (ruwe schatting). Het maken van één extreme attack kost ongeveer 2800 gp (indien men alles koopt). Laten we dus nu de berekening maken. In een periode waarin er geen bonus XP-weekend is, maakt men dus minstens 10.000 potions over de periode van 5 uur. Kostprijs: 28 miljoen gp voor 2,2 miljoen herblore experience. Indien het bonus XP-weekend is, haalt men dus 4,4 miljoen herblore experience voor diezelfde kostprijs. Men bespaart dus 28 miljoen gp en 5 uur potions maken (zonder de uren mee te rekenen waarin men dat geld verzamelt).

Maakt dit een dramatisch verschil? Aan de spelers zelf om dit uit te maken. Persoonlijk vind ik het wel een vrij efficiënte manier om dure skills zoals herblore volledig te devalueren. De cijfers hierboven zijn misschien licht overdreven (aangezien we dan vermoeden dat een speler zich tot in de details heeft voorbereid), maar we kunnen er gerust van uitgaan dat spelers vele miljoenen uitsparen indien men het weekend correct toepast.

We zitten in een vrij zeldzaam geval waarbij zowel de groep van voor- als tegenstanders volledig gelijk hebben. Hun argumenten zijn beiden terecht. Voor armere spelers moet het mogelijk zijn om skills zoals herblore te kunnen trainen, maar rijkere spelers hebben dan weer volledig gelijk dat het de waarde van hun skills doet afnemen.
Afbeelding
Ik heb een sterk vermoeden dat deze weekends niet zullen verdwijnen. Tegenwoordig is het toch meer marketing-gericht. Ik wil jullie wel allen bewust maken dat met twee weekends per jaar er wel degelijk een groot verschil plaatsvindt. Zeker bij de dure skills die plotseling veel toegankelijker worden. Een ramp? Voor velen niet, hoewel het bij een aantal mensen toch knaagt om de waarde van hun duurbetaalde skills te zien afnemen. Ik had eerlijk gezegd ook wel moeite gehad om te zien hoe anderen goedkoper en in enkele uren 99 Herblore wisten te behalen, terwijl ik elke cent in mijn bank er voor heb moeten omdraaien en een groot deel potions meer heb moeten maken (en moeten betalen..).

Een laatste tip die ik jullie zou willen meegeven is: probeer niet te merchen. Iedereen kan nu schatten wanneer deze weekends plaatsvinden. Velen houden grondstoffen bij om dan te verkopen of kopen grote hoeveelheden op voorhand. Aangezien zovelen dit doen wordt dit allemaal gedumpt zodra het XP weekend aangekondigd wordt, met de gedachte dat alle prijzen zullen stijgen. Neen. Door de grote hoeveelheid voorraad die nu te koop staat, zal het nooit aan de vraag kunnen voldoen en zal alles dramatisch crashen. Exact wat het vorig XP-weekend heeft plaatsgevonden.

Tot zover mijn betoog. Ondanks dat er genoeg tegenstanders zijn (waaronder ik), laat het niet aan jullie hart komen. Overloads zijn toch best leuk? Dus waarom zou de rest er geen toegang tot moeten krijgen? Wacht strategisch af en pluk de vruchten bij het volgende weekend. Een goede planning is goud waard. Letterlijk en figuurlijk.


Mercenaries, Mushrooms en meer Prayer points

Rond het begin van deze maand waren er een paar kleine updates toegevoegd tijdens de week van het Bonus XP Weekend. Niet iedereen was even blij met de update, dus besloten we bij de redactie om wat meningen te gaan vragen. Degenen die al bekend zijn met de onderwerpen kunnen al meteen verdergaan naar de kleine interviews, de anderen kunnen best de onderstaande achtergrondinformatie even lezen.
 Achtergrondinformatie
Ten eerste kwam er een nieuwe potion, genaamd de prayer renewal, waarvoor 94 Herblore nodig is om te maken. De ingrediënten ervan zijn de nieuwe fellstalk herb en morchella mushroom, waarvoor je respectievelijk level 91 en 74 Farming nodig hebt. Deze potion kan je ruilen en geeft totaal meer prayer punten dan de super prayer potion, maar over een termijn van vijf minuten verspreid.

Hiernaast is het aantal prayer points dat je hebt nu vertienvoudigd, zoals bij de life points update vorig jaar. Natuurlijk krijg je nu ook tien keer meer punten van potions en daalt het aantal points tien keer sneller als je een prayer aan hebt staan.

Ten slotte zijn er ook de zogenaamde "mercenaries" toegevoegd, die te vinden zijn ten noorden van Falador. Deze mercenaries zijn een groepje NPC's die met P2P wapens en armour en beloningen van het Loyalty programma aan het vechten zijn tegen trollen. Het speciale is dat deze ook in F2P zichtbaar zijn en dat het dus eigenlijk reclame voor P2P is.
We vroegen de meningen van ...

... Chris, over de potion en zijn ingrediënten.

Allereerst, wat vind je van de ingrediënten? Worden ze te veel gedropt en verdien je nu niet te snel geld met een hoog Farming level?
De seeds worden wel aardig veel gedropt ja, normaal krijg je één seed per keer, nu drie. Dat is op zich wel een voordeel voor de farmers onder ons, levert hun weer extra geld op. Niets mis mee dus. En bovendien mocht Farming ook wel iets nieuws erbij krijgen naar mijn mening. :P

PlaatjeOver de potion zelf: denk je dat deze update grote invloed gaat hebben op de super prayer potions? En nu prayer renewal ruilbaar is, zouden andere potions zoals de gewone prayer potions waardeloos worden?
Ze zullen zeker een invloed hebben op super prayer potions, gezien je ze in combinatie het beste kan gebruiken. De gewone prayer potion zijn juist totaal niet waardeloos, ze nog steeds handig in de situaties waar ze dat altijd al zijn geweest. Verder is deze potion erg handig voor Dungeoneering, gebruik de potion samen met een overload potion en je hebt een ontzettend chill begin als attacker zijnde.

... Areavus, over de prayer points update.

PlaatjeJe bent één van de weinigen die positief tegen de verhoogde prayer points aankijkt, waarom?
Ik vind het wel een goede update omdat het heel wat nieuwe mogelijkheden geeft. Het laat ten eerste wat preciezer zien hoeveel prayer points je nog hebt, ook al is dat maar een klein verschil. Maar er kunnen nu dingen in het spel komen die je prayer points omhoog halen. En met een 10 keer zo precies aantal prayer points kun je dus de prayer points die je ervan krijgt beter afstemmen op de hit, bijvoorbeeld bij de Akrisae barrow set. En verder kan prayer flashen nog steeds als je het goed kan heb ik gehoord. Bovendien is het grootste gedeelte van de spelers binnen een week eraan gewend, de reacties deden me heel erg denken aan de hp x10 update. Daar waren na een week of 2 ook geen reacties meer over. ;)

Eerst meer life points en nu meer prayer points, wordt het binnenkort meer summoning points? Wat denk jij?
Ik denk dat dat een grote kans heeft om te komen. Het heeft een stuk minder nut dan prayer en hp x10, maar het zou wel mooier staan in het rijtje. En misschien komen ze ooit nog met summoning points omhooghalende aura's of wat dan ook. Dan zou je bijvoorbeeld langer kunnen campen met je summoning familiars.

... Slyfer, over de mercenaries.

Jagex hield zich de afgelopen jaren bezig met het verwijderen van referenties naar P2P in F2P, maar dat is anders de laatste maanden. Wat vind je van dit soort reclame in het algemeen?
Jagex is een bedrijf. Ook al is het vrij hard voor veel spelers (inclusief mij), maar we moeten accepteren dat Jagex totaal veranderd is en dat ze het begrip marketing ontdekt hebben. De laatste tijd zit de hele economie in een dieptepunt (vanzelfsprekend heb ik het over de economie in het echte leven) en dus moet Jagex creatief omspringen met manieren om hun spel in de kijker te zetten. Jagex verdient erg weinig aan de advertisements die boven het spel staan in een F2P game, dus is het niet meer dan logisch dat ze hun member-game willen promoten. Dat kan op vrij directe methodes, zoals refer a friend, maar zeker ook via sluipmethodes zoals de mercenaries. Ergens moeten we zelfs tevreden zijn dat ze creatief aan marketing willen doen om hun bedrijf levend te houden en nieuwe (betalende) spelers aan te werven. Vroeger was ik absoluut tegen deze moraal, maar ik ben tot het besef gekomen dat het noodzakelijk is. Ik begrijp Jagex op dit vlak dus volledig.

Jagex was vroeger altijd trots op de uitspraak dat F2P geen demo is. Hoe denk jij hierover? Is F2P nog steeds een demo voor jou of moet Jagex maar toegeven van niet?
Jagex mag zijn F2P een volwaardige game noemen, maar het moet naar mijn mening niet in de schijnwerpers gezet worden zoals ze geprobeerd hebben bij de golden joysticks. Meer zelfs, F2P is slechts een schaduw van wat het membership spel te bieden heeft en ze drijven het zelfs zo ver dat ze P2P-content in hun F2P trailers plaatsen. Gaat dit te ver? Persoonlijk vind ik van wel, maar marketingtechnisch doen ze niets fout. Ik vraag me zelfs af welk gamebedrijf nog 100% ethisch handelt en dit soort zaken vermijdt. Elke trailer bevat de beste gameplay en/of momenten van een game.

Weliswaar moet Jagex (met spoed) beslissen hoe ze verder willen met F2P. We zitten nu op de rand tussen een 'preview/demo' of het 'volwaardig spel' waarbij P2P 'het spel met extra's' moet voorstellen. De meest simpele oplossing zou zijn om F2P meer updates geven. Dan wordt er geen probleem gemaakt van de marketing in het F2P spel. Ik denk dat Jagex dit wel niet van plan is, jammer genoeg.

Hoe dan ook, er mag zeker meer aandacht gevestigd worden op het F2P-spel. Op dit moment bekijkt Jagex F2P niet als een community, maar als potentiële betalende members en daar ligt de grote fout.
Afbeelding

Lore van Daemonheim
Afbeelding
Daemonheim, het thuis van dungeoneering. Rondom deze plek zijn er een heleboel verhalen geschreven. Beter gezegd: de kronieken van Bilrach. In een aantal afleveringen wil de redactie jullie graag het verhaal achter Daemonheim laten weten. Deze maand gaan we een aantal interessante figuren en rassen bespreken.

De demonen van Kal'Gerion zijn één van de gevaarlijkste tegenstanders in Daemonheim. Het is onbekend waar ze precies vandaan komen, maar het staat vast dat de mahjarrat Bilrach hen naar Gielinor heeft gebracht na experimenten met portaalmagie. Nadat hun leider, Kal'Ger the Warmonger, zijn macht toonde aan Bilrach, zag Bilrach een goede bondgenoot in de demonen van Kal'Gerion. Ze beloofden trouw te zijn aan Bilrach en alle indringers die de grotten onder Daemonheim bezochten, te verslaan.
Plaatje
Deze demonen staan erom bekend dat ze erg moordlustig zijn. Elk van hen krijgt ook een specifieke titel. Zo heb je bijvoorbeeld Kal'Ger the Warmonger, wat letterlijk de oorlogsmaker betekent. Sommige demonen verkrijgen hun titel via een eigenschap die ze bezitten. Een voorbeeld is Bal'Lak the Pummeller, die letterlijk alles verplettert tussen zijn hamers. Anderzijds kan een titel dan ook weer verwijzen naar hun magische krachten. De meeste dungeoneerders zijn vast al eens To'Kash the Bloodchiller tegengekomen, die controle heeft over ijsmagie.

Onder Kal'Ger en zijn generalen staan de black, greater en lesser demons, die het voornaamste leger vormen van Kal'Ger.

Er bestaat daarnaast ook een groep bewakers die de Rammernaut Guard heten. Over hen is erg weinig bekend. Het enige dat we weten is het feit dat ze grote wapens, zoals hamers, gebruiken en zeer sterk zijn.

PlaatjeDit brengt ook zijn zwaktes met zich mee. Ze zijn log en zeer zwak tegen magische aanvallen. De bekendste Rammernaut is Hoskins, die voor jullie wel bekend is als de boss Rammernaut, die uitgeschakeld moet worden in de furnished floors. Voor de beste dungeoneerders onder ons is Dreadnaut wel bekend. Dit is een boss die voorkomt in de warped floors. Rammernaut en Dreadnaut zijn beide dezelfde persoon, namelijk Hoskins. Enkel is Rammernaut onder invloed van de sterkere magie van de rift (zie de vorige krant) volledig gemuteerd tot Dreadnaut.

Naast de demonen heeft Bilrach via portaalmagie nog andere machtige rassen, zoals de Behemoths, naar Gielinor gebracht.

De Behemoths zijn bondgenoten van Zamorak. Ze staan bekend om het feit dat ze alle stijlen van combat beheersen en zich kunnen beschermen met een speciaal soort schild, zoals bijvoorbeeld het Bulwark Beast. Ze beschikken echter over een redelijke lage verdediging. Met de juiste strategie zijn ze dus vrij goed uit te schakelen.

Daarmee sluiten we deze maand af. In de volgende aflevering gaan we onder andere Stalkers onder de loep nemen.


Aftellen naar Stellar Dawn
Afbeelding
Plaatje
Stellar Dawn is het opkomend science-fiction spel van Jagex. Voorheen was dit spel bekend als MechScape. De originele ontwikkeling begon in 2006. Officieel werd MechScape afgevoerd op 29 oktober 2009, omdat het volgens de top binnen Jagex niet meer voldeed aan de eisen die voor het spel gesteld waren. In plaats van de miljoenen die geïnvesteerd waren weg te gooien, besloot men het project nieuw leven in te blazen onder een volledig nieuwe naam: Stellar Dawn.

Vele aspecten van MechScape, zoals gameplay en de ontwikkelingsengine, werden rechtstreeks overgenomen voor dit spel. Verder werd bekendgemaakt dat Jagex met dit spel een ander publiek voor ogen heeft dan het originele RuneScape, een ouder publiek dus. Met dit spel wil men van het kinderachtig imago af waar Jagex al jaren tegen vecht.

PlaatjeOver de gameplay zelf is nog niet zo veel bekend. Jagex claimt dat ze vooral een door combat gedreven spel willen maken met een interessant achtergrondverhaal. Verder zou het verhaal draaien rondom 4 verschillende rassen. Mensen, de Pliigi (een soort natuurtype), de Mortiga (een steentype) en een onbekend technologisch ras. Oorspronkelijk wilde men een spel maken zonder typische MMORPG kenmerken zoals levels, experience en skills. Later is men daar op teruggekomen omdat het onrealistisch was. Mark Gerhard zei wel dat men nog steeds origineel uit de hoek wil komen. Het spel zal dus een vorm van "opbouwend systeem" hebben volgens hem.

Vrij vroeg, midden 2010, werd de officiële website gelanceerd en kon men (en kan nog steeds) zich inschrijven voor de beta die gepland is voor 2011. Dit jaar zou het spel dus nog in beta moeten gaan. Helaas onderging het Stellar Dawn forum hetzelfde lot als dat van FunOrb. Sinds november 2010 is de website en het forum nogal doods en kwam er zelden nog informatie vrij over het spel.

PlaatjeNog nooit zijn ingame screenshot getoond, noch is er vaak duidelijkheid geweest over hoe het staat met het spel. Gelukkig is er eindelijk een licht aan het einde van de tunnel. Sinds eind mei is het spel in de alpha-fase (de fase voor een beta) en zou het dus met andere woorden geen eeuwigheid meer duren voor het spel eindelijk beschikbaar wordt voor het publiek (dat weliswaar vrij klein en gesloten kan zijn bij een beta). Ook zou Jagex intern een deadline gezet hebben voor wanneer het spel beschikbaar zou moeten zijn, alleen heeft Jagex die datum nooit willen prijsgeven. Het is dus duidelijk dat er wel hard aan gewerkt wordt. Zo zijn er regelmatig interne staff-veranderingen geweest en heeft men het Stellar Dawn team steeds proberen uit te breiden.

PlaatjeOndertussen zijn er al heel wat theorieën geweest waarom het spel (sinds 2006) zo lang op zich heeft laten wachten. Velen spraken over technische mankementen, een onderbemand team of een concept op papier dat nooit van de grond kwam. Verder zat de schrik er bij heel wat RuneScapespelers er goed in. Men had vrees dat men met Stellar Dawn een nieuwe succesvolle MMO wilde maken om RuneScape volledig achter te laten of eventueel te verkopen. Jagex bleef deze hardnekkige geruchten altijd staalhard ontkennen. Met eigen woorden "zijn we nooit van plan RuneScape achter te laten, hoe succesvol onze andere projecten ook mogen zijn". Eén van de theorieën was dat men een clansysteem wilde implementeren, dit bleek technisch niet haalbaar met de huidige software. Vandaar dat men vaak nieuwe functies heeft moeten bijcoderen. Gelukkig hebben dit soort problemen ook goede gevolgen. Veel van de technologie die ontwikkeld wordt voor Stellar Dawn kan ook worden toegepast in RuneScape. Onbewust hebben we dus al een aantal technische upgrades voor Stellar Dawn mogen proeven.

Stellar Dawn heeft zeker een groot potentieel. Een nieuw publiek, een ander genre. Voor de toekomst van RuneScape moet niet gevreesd worden. Stellar Dawn bevindt zich op andere domeinen dan RuneScape. Dit kan net succes hebben bij het publiek en Jagex een bekender en beter bedrijf maken. Indien juist uitgevoerd, ziet de toekomst er dus zeker rooskleurig uit.

Dat is nog niet alles. Stellar Dawn heeft ook grote mogelijkheden voor Lunagang. Het is mogelijk om naast RuneScape ook informatie over Stellar Dawn aan te bieden en het forum uit te breiden om de fans van dit spel een onderkomen te geven. De kracht van Lunagang is het feit dat er Nederlandstalig geschreven wordt en dat kan dan ook voor succes betekenen en een nieuw en breder publiek lokken. De laatste woorden zijn dus nog niet geschreven over Stellar Dawn. Neen, allesbehalve.


Bezoekers!

Statistieken over de website zijn voor een webmaster een belangrijk middel om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers. Zo kun je zien welke schermresolutie het meeste wordt gebruikt, hoeveel bezoekers nog een browser uit het stenen tijdperk gebruiken en wat de populairste onderdelen van de website zijn, wat handig kan zijn bij bij het verbeteren van de website. Sommige cijfers zullen sommige van jullie ook interessant vinden. Dit artikel laat de cijfers zien over jullie bezoeken.

Precieze aantallen over bezoekers ga ik wegens concurrentieoverwegingen niet geven, maar er zijn toch opvallende zaken die vermeldenswaardig zijn.

In september zijn de scholen weer begonnen. Dit is goed te zien in de grafiek van het aantal bezoeken per dag:
Afbeelding
Het begin van de grafiek, dat nog een staartje van augustus is, laat zien dat de bezoekersaantallen per dag nog niet zo veel van elkaar verschillen in de vakantie. In het begin van september zie je dat patroon duidelijk veranderen: in de weekenden wordt de website veel vaker bezocht dan door de week.

Het is ook interessant om te zien op welke tijd de website het meeste wordt bezocht. De onderstaande grafiek is van 20 september 2011, een dinsdag.
Afbeelding
Een aantal momenten van de dag valt hierbij op: 's ochtends na zeven uur is er een kleine piek van mensen die voordat zij naar school of werk gaan nog even Lunagang bezoeken. Rond een uur of 2-3 zijn de scholen uit en komen ze weer op de website. Om 18 uur, etenstijd, wordt de website iets minder vaak bezocht dan om 17 en 19 uur. Daarna dalen de aantallen weer langzaam.

Zo'n 90% van de bezoekers had op deze dinsdag de website al eens eerder bezocht. Een getal dat hier vermoedelijk nauw mee te maken heeft, is het aantal bezoekers dat de website na één pagina al weer afsluit: 16%. Dit laatste getal schijnt in vergelijking met andere websites laag te zijn, waaruit blijkt dat mensen Lunagang vooral opzoeken om gericht informatie te krijgen. De gemiddelde lengte van een bezoek is 11 minuten en 39 seconden, waarin 10,7 pagina's worden bezocht. Een interessante vraag is hoe deze statistieken eruit zouden zien als het tipforum en de rest van de website in de cijfers zouden worden gesplitst. Het is helaas niet mogelijk om dat te zien. Het is wel te zien dat de meeste bezoeken 0 tot 30 seconden duren. Het aantal bezoeken dat 15 minuten of langer duurt, is ongeveer 60% van het aantal dat 0 tot 30 seconden duurt.

Google Chrome is al een tijdje bezig om Internet Explorer als meest gebruikte browser in te halen en heeft hierbij Firefox al ruim ingehaald, wat tot een paar jaar terug de grootste concurrent voor IE was. 36% van de bezoekers gebruikt Webkit-achtige browser, zoals Chrome of Safari. Het aandeel Internet explorer is 45%, Firefox 17% en Opera 2%.

Bezoekers met Internet explorer zijn kampioen in het gebruik van oude versies. Chrome 13 is de meestgebruikte browser, gevolgd door Internet explorer 8. Daarna komen IE9 en Firefox. Internet explorer 7 staat op de vijfde plaats.

92,1% van de bezoekers heeft Java geïnstalleerd, basisbehoefte nummer 1 voor de RuneScape-speler.

De meestgebruikte schermresolutie is 1366x786, een veelvoorkomende resolutie in laptops. 1024x768 bezet de tweede plaats, met 1280x1024 dichtbij. Inmiddels heeft 71% een breedbeeldscherm.

Iets minder dan 80% van de bezoekers komt uit Nederland; de rest kwam bijna allemaal uit België. Het derde land op dinsdag 20 september was de Verenigde staten, met 65 bezoekers. De Nederlandse kabelinternetaanbieder Ziggo was de meestgebruikte provider, gevolgd door het Belgische Telenet.

Ongeveer 90% van de bezoekers komt direct naar Lunagang. De rest komt via zoekmachines of andere sites. "Lunagang" is verreweg het meest populaire zoekwoord waardoor mensen via een zoekmachine op de website komen, gevolgd door "lunagang.nl" en "runescape".

Het tipforum is het deel van de website dat voor de meeste paginaweergaves zorgt, gevolgd door de quests en de skills. De populairste database is die van de monsters, waarvan vooral de pagina's van Nex, de blue dragon, greater demons en hellhounds worden bezocht. De populairste quests waren op dinsdag 20 september Ritual of the Mahjarrat, Desert Treasure en eisen voor ROTM, zoals Temple at Senntisten, Curse of Arrav en While Guthix Sleeps. De populairste f2p-quest komt hierna en is, zoals te verwachten valt, Dragon slayer. Van de skills worden Dungeoneering en Construction het meest bekeken.

Op 4 september is er een nieuw onderdeel op de website gekomen, de vertalingen van de lores van RuneScape. Het verhaal over de Barrow-broers, genaamd Fall of Six, en Daemonheim Asunder zijn de populairste verhalen, gevolgd door het eerste verhaal, over de gnomes. The excellent log of the journeys and tribulations of Samuel Scourduel deel 2 wordt het minst bekeken, 17 keer minder vaak als Fall of Six.

Van de recent gelanceerde voorwerpendatabank worden vooral de pagina's bekeken met voorwerpen van de prijsvraag die op dit moment loopt. Ook zijn de sterke wapens uit RuneScape populair, zoals de godswords, abyssal whip en dragon claws.


Het Doorgeefverhaal

En wederom is hij er weer! Het Doorgeefverhaal mag natuurlijk niet missen in deze nieuwe editie van de Lunagraaf.

Het Doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel, gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling was om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op alleen de laatste twee stukjes. Hieronder is het leuke resultaat te lezen!
Redactie schreef:Henk zijn derde jaar als glazenwasser van de Burj Dubai ging in. Steeds vaker vroeg hij zich af waarom hij dit vage werk deed.
Nikki schreef:Het had immers totaal geen zin! Bovenop het gebouw woonde namelijk een zeer zeldzame duivenstam. Het speciale aan deze duiven is dat ze hyperactieve duivendarmpjes hebben, waardoor ze de hele dag door moeten eten en alles er natuurlijk weer uit komt aan de andere kant. Hierdoor werden de ramen meteen weer besmeurd, en Henk bleef zelf ook zeker niet schoon!
Odius33 schreef:Uiteindelijk liep dit bijzonder slecht af. Terwijl Henk bezig was met de duivenpoep van de glazen te peuteren, besloot er een duif om zijn behoefte te doen, op de neus van Henk. Hierdoor verloor hij zijn evenwicht en viel hij zo'n 512,1 meter naar beneden, waar hij een krater van een meter diep maakte. Henk was dood. Jammer! Gelukkig was er meteen een vervanger voor Henk: Bert!
jb godranger schreef:Bert had de eerste twee dagen moeite om een goede tactiek te vinden om alle ramen kristalhelder te poetsen. In de tweede week waren er ontelbaar veel duiven die alles onder poepten. De opperduif had alle duiven opgedragen om...
Care schreef:...Bert en zijn ramen onder te poepen. De jonge duifjes zorgden voor de ramen en de oudere duiven poepten Bert onder! Maar Bert had 99 defence en liet zich niet kennen! Bert had een tegenaanval bedacht...
Matss schreef:Bert draaide zich naar boven en deed ice barrage! Toen de duifjes bevroren waren, piste Bert hun helemaal onder (he, gadverdamme!)! Nadat de duifjes weer gesmolten waren...
Eend schreef:...besloten ze om wraak te nemen! Ze zouden niet enkel Bert, maar ook zijn vriendje, Ernie, te grazen te nemen. Ze hadden hét idee gevonden! Toen de nacht eindelijk viel, gingen ze allen naar een afgesproken plek.
Theezakj schreef:Op deze plek smeedden ze een plan om Bert en Ernie een lesje te leren. Ze kidnapten Bert en Ernie, namen hen mee naar hun school en lieten ze daar de les volgen. Ash Ketchum vond dit echter niet leuk, dus...
Sergio Aguero schreef:pakte Ash een pokéball uit zijn zak en gooide hem. Er kwam een raar gemuteerd monster uit, genaamd Koeyurum. Het beest werd woest en ging naar Bert en Ernie, die...
De beste 95 schreef:...toen ze dit verschrikkelijke monster aan zagen komen lopen, opsprongen van schrik! "Bert! Roep Pino op met de Twet-twetter!" Bert blies op de Twet-twetter en Pino kwam aangevlogen...
Mr D schreef:Maar Pino had gister teveel gedronken, dus die lag voor het monster met grote hoofdpijn te kreunen. Koeyurum kreeg echter medelijden met Pino en ging naar hem toe. Ash daarentegen had andere plannen.
Redactie schreef:Hij moest immers bijzonder nodig naar de wc. Terwijl hij 'de grote boodschap' deed, glipte het monster snel weg, zodat hij eindelijk weer van zijn vrijheid kon gaan genieten. Pino lag nog steeds voor pampus op de vloer en Bert probeerde samen met Ernie om Pino naar huis te dragen.

De volgende ochtend ging Bert weer rustig aan het werk, verder met de ruiten wassen van de Burj Dubai, de duifjes zo goed mogelijk negerend.

Random events

Wanneer je door een kat ontvoerd wordt naar een eiland weet je het eigenlijk al: het is etenstijd voor Bob. Random events zijn oorspronkelijk gekomen ter vervanging van de fatigue in RuneScape Classic. Fatigue was een manier om botters tegen te gaan. Na een bepaalde hoeveelheid experience moest je in RSC in een bed gaan liggen of je slaapzak pakken en een code intikken om weer verder te kunnen spelen. Bij de komst van RuneScape 2 werd fatigue verwijderd en kwamen random events ervoor in de plaats.

PlaatjeVeel mensen denken dat random events komen wanneer je veel experience haalt, anderen denken weer dat het helemaal willekeurig is. In feite krijg je vaak een random event als je binnen een bepaalde tijdsperiode een bepaald aantal experience ophaalt door training. Dit systeem zorgt er dus ook voor dat mensen in het bonus XP-weekend veel meer randoms krijgen, ze behalen immers veel meer experience.

Er zijn een hoop spelers die tijdens het trainen van sommige skills liever niet lastiggevallen willen worden met de kleine spelletjes. Deze spelers kunnen ervoor kiezen om op een locatie te trainen waar random events nooit voor komen. De meest bekende plek om op de manier te trainen is toch wel Soul Wars. Omdat de bank daar ook nog eens een kist is en je dus minder hoeft te klikken, kun je er veel fletchers, alchers en herblore-trainers vinden. Andere plekken waar je random events kunt vermijden zijn onder andere Pest Control, Pyramid Plunder en Kuradal's Dungeon.

Vroeger had je niet dezelfde random events. Wie kent de ent, de tree spirit, de rock golem, de river troll, de haai die je visnet kaapte, de mysterieuze man met het doosje en de evil chicken nog? Deze oldies zijn uit het spel verwijderd door verschillende redenen. Sommigen waren te ingewikkeld of irritant bevonden, anderen bleken niet effectief te zijn tegen bots. Enkele oudjes kun je echter nog terugvinden in RuneScape. Als je die agressieve kip nog eens wil zien, dan kun je naar de Evil chicken's lair gaan wanneer je bezig bent met Recipe For Disaster. De Rock Golem valt spelers nog steeds aan, maar is samen met de River Troll en de Tree Spirit met pensioen gegaan in de Enchanted Valley. Die gulle piraat die je vroeger tegen wat geld of een paar items gaf zit nu een straf uit in de gevangenis van Port Sarim. De shades zijn nu te vinden in de Stronghold of Security.
Afbeelding
Randoms die nu nog in het spel zijn, zijn onder andere het beruchte doolhof en de doodgraver. Je kunt nog opgeroepen worden om een item te komen identificeren voor Giles, Miles of Niles, of die strenge sergeant Damien kan je een zware trainen komen geven. De freaky forester kan vragen of je hem een kalkoen wilt brengen. Soms zul je een onverwachtse auditie als mimespeler moeten geven, maar het kan ook gebeuren dat je ineens terechtkomt in een gevangenis vol ballonnen. Er zijn dus nog een hoop random events in het spel terug te vinden.

PlaatjeBeloningen horen natuurlijk ook bij zulke opdrachten. Wanneer je een random event goed doet, krijg je een beloning. Deze kan bestaan uit een paar willekeurige items, maar het kan ook zijn dat je kunt kiezen voor een experience lamp of een boek of knowledge. Beide beloningen geven experience in een skill naar keuze. Ook heb je bij sommige evenementjes een kledingset of een serie emoties die je kunt vrijspelen. Als het je niet lukt om een random event te voltooien, dan kan het wel eens zijn dat je terecht komt op een willekeurige plek.

De meeste spelers vinden de events erg vervelend. Ze leggen het spel even stil en je kunt niet verder skillen. Vooral het doolhof wordt als irritant beschouwd. Dit duurt vaak namelijk best lang en je kunt makkelijk verdwalen. Door zulke ervaringen zijn er een hoop tegenstanders van random events. De meeste events houden het merendeel van de bots niet tegen en ze zorgen alleen maar voor afleiding. Daarnaast vinden mensen de beloningen niet goed genoeg en willen ze hogere beloningen.


Cotoneaster vertelt...

"...Ik log in, doe mijn gear aan en ga dan maar eens slayeren. Zo gaat het nu al dagen... nee, sorry, weken! Effectief trainen is het woord van de dag. De laatste updates, zoals bijvoorbeeld clan citadel, zijn tegenwoordig goed voor een dagje afleiding, waarna ik het als nutteloze content bestempel en er niet meer naar omkijk. De grote voorloper van effectief trainen, Zarfot, was er al jaren mee bezig. Nu zowat iedere topspeler dit doet, moet ik wel mee. Jammer? Niet echt, alleen de spirit of the game dwaalt een beetje weg. Het zorgt gelukkig wel voor motivatie! Ranks zijn intussen een stuk belangrijker dan 99's, gewoon omdat het zoveel simpeler te halen is, in vergelijking met vroeger.

Mijn grootste doel is nog altijd de 200m hp xp halen, en wel door middel van slayer! De andere skills die je met slayer traint neem je er met plezier bij, je stijgt immers een leuk eind in de highscores. Xp waste is iets wat ik tegenwoordig niet meer doe, maar vroeger in de clanwereld was het bezigheid nummer 1. Achja, een klein beetje plezier moet je wel aan RS houden, vandaar dat ik ook meedeed aan de Jagex Competition: 5 vs 5.
 De 5 vs 5 competitie
Afbeelding
Eventjes een klein sprongetje terug in de tijd: 2002, ik zat in de eerste van de middelbare. RS2 was net uit en een vriend van mij leerde me het spelen. Ik had al snel door dat je vrij makkelijk kon trainen, maar dat het ook vrij saai werd. Toentertijd was het dragon longsword nog het beste wapen. In 2006 was ik maar opnieuw begonnen, ditmaal om mijn account helemaal te maxen! Als eerste haalde ik 99 fletching, als laatste 120 dungeoneering, begin dit jaar zelfs nog!

Ik ben nou niet echt één van de meeste sociale wezens die op Gielinor rondloopt. Ik heb wel Castle Wars en Suomi in mijn friends list. De eerste van onze deelname aan de Jagex Cup (ik zat bij hem in het team), de tweede heb ik een hele tijd mee gedung'd. Voor de rest houd ik me daar helemaal niet mee bezig, ik zit namelijk veel liever in mijn eigen clanchat. Ik vind het best grappig om te zien dat mensen steeds meer respect voor me krijgen, in het algemeen.

Of ik ooit op nummer 1 zal komen? Nee, maar dat is ook zeker geen doelstelling. Top 20, dat moet wel lukken!

Frustratie...
Ach man, wat kan ik soms een hekel hebben aan Jagex! De updates die kwalitatief niks meer zijn, simpele updates, zoals left click all slayer npc, die maar niet komen, updates die in het voordeel zijn van de bots, maar in het nadeel van ons!
Afbeelding
Het is erg jammer dat de Jagex mods niet meer met elkaar praten, dat zorgt namelijk voor heel wat misverstanden onderling, maar ook tegenover ons, de spelers. De ene mod zegt ja, terwijl de andere dezelfde minuut nog nee zegt. Vroeger, terugkijkend naar 2005, toen was het eigenlijk ook al zo. Toen was echter nog het grote verschil dat er grote updates kwamen, en RS niet zo ontzettend makkelijk was. Dit is ook waarom ik zo tegen het Bonus XP Weekend ben! Waar ik vroeger met 30k feathers heb zitten lopen voor super anti-fire potions voor mijn 99 herblore, wordt het tegenwoordig wel heel makkelijk om 99 herblore te halen.

Slayer
De belangrijkste skill in Runescape is en blijft voor mij toch echt wel Slayer. Vooral door effigies is slayer weer helemaal terug in the picture! Hier heb ik nog wel wat tips voor mensen die effectief willen slayeren.
  • Gebruik geen dragonfire shield, totaal overbodig, tenzij je geen super anti-fire hebt. De attack bonus van een dragon defender maakt dit ruimschoots goed. Trouwens heb je bij Slayer helemaal geen defence nodig!
  • Waterfiends kan je in Ghorrock's Castle doen, als alternatief. Helaas, wel minder charms, maar het gaat een stuk sneller met een cannon.
 Zo gaat dat slayeren bij mij dus
Afbeelding
  • Ik gebruik zelf geen ring of slaying of een slayer gem. Ik ga gewoon door totdat mijn task af is! Bespaart een heleboel saaiheid!
  • Metal dragons kan je ook doen in Ghorrock. Is trouwens de op twee na snelste plek voor effigies, dus win-win!
  • Als je ziet dat er al mensen zijn bij een slayer spot, hop dan gewoon van wereld. Niets ter wereld is irritanter dan gecrasht worden op je slayer spot.
  • Ring of wealth is vrij zinloos, je krijgt tenslotte vanzelf wel een keertje die mooie whip!
Mensen zullen zich natuurlijk afvragen waar ik de tijd vandaan haal om zoveel te spelen. Nou...
Ik ben 21 jaar en afgestudeerd in juni 2011. Voorlopig zit ik thuis door een zware operatie. Aangezien het een schoolongeval was, is het allemaal niet zo simpel. Daarbij komt het feit dat, als ik inlog op rs, ik gelijk xp ga halen. Ik sta niet twee uur achtereen in de bank, denkend wat ik nu eens zou gaan doen, in tegenstelling tot velen.
Zelf ben ik trouwens laatst ook lid geworden van de gemeentelijke milieuraad en enkele natuurverenigingen. Natuurlijk ook van de Nederlandstalige Meat Loaf fanclub. Voorlopig genoeg te doen!"


Voorwerpendatabank
Met dank aan Frankos9.

Lunagang heeft heel veel informatie beschikbaar over RuneScape: quests, monsters, winkels, activities, skills, distractions and diversions enzovoort, maar toch miste er een groot onderdeel op de website, namelijk de voorwerpendatabank, ook wel de item database genoemd. Dit kwam vooral doordat het enorm veel werk is om zo'n databank te maken. RuneScape telt op z'n minst meer dan 12.000 voorwerpen, wat niet vergelijkbaar is met de monsterdatabase, die op dit moment maar rond de 1300 monsters telt en nu compleet is. Een database die bijna 10x zo groot is als hij compleet is, is een veel grotere klus. Maar het is natuurlijk erg nuttige informatie, want zodra je RuneScape speelt heb je vaak informatie over voorwerpen nodig. Waar kun je een voorwerp terughalen? Hoeveel is een voorwerp waard? Welke quest heb je ervoor nodig? Deze informatie is terug te vinden in onze nieuwste en grootste databank die op 1 oktober 2011 gelanceerd werd.

We begonnen met het maken van de databank rond mei/juni 2008. Frank en Ever121 (Gijs) wilden dolgraag een voorwerpendatabank op Lunagang hebben. Dit idee ging door. In het begin was dit uiterst geheim, niemand mocht hierover vertellen en alle topics met de vraag of er zo'n databank ging komen werden gesloten of verwijderd. Tot op een gegeven moment een artikel in de krant van oktober 2009 te lezen was. Daar zag je dat we er wel degelijk aan het werken waren en niet zo'n beetje ook! In september 2008 zaten er namelijk al 2000 voorwerpen in de databank en in oktober 2009 maar liefst 5075. De lay-out van de databank zag er toen ook uit zoals die van de monsterdatabase, maar dat is later aangepast naar zoals het nu is. Ook de pagina's zien er nu natuurlijk een stuk overzichtelijker uit dan op het plaatje.

Afbeelding

In juli 2010 kwam er weer een artikel over de voorwerpendatabank in de krant. Er werden in de tussentijd niet veel voorwerpen toegevoegd. In april werd ook nog eens Dungeoneering aan het spel toegevoegd, waardoor we veel meer voorwerpen als eerst toe moesten voegen. Vandaar de grappige cartoon, die in de volgende alinea te vinden is, met het poppetje onder het puin van de voorwerpen, die door een tipsitemedewerker is gemaakt toentertijd. Uiteindelijk stond alles van Dungeoneering en de nieuwe updates in de databank en was deze weer compleet.

Plaatje
De voorwerpendatabank staat nu online met meer dan 9600 voorwerpen. De databank is nog steeds niet compleet, maar de meeste voorwerpen en vooral de belangrijkste voorwerpen van quests, minigames en skills (maar ook een aantal nutteloze voorwerpen!), staan erin. Het verschil met de monsterdatabase is naast de lay-out ook het inzendingensysteem. Alleen bezoekers met een tipforumaccount kunnen fouten of aanvullingen sturen. Dit omdat er anders veel te veel (niet altijd even nuttige) inzendingen komen, wat te veel werk voor het tipsitemedewerkersteam is.

Weetjes over de voorwerpendatabank
  • Het eerste voorwerp in de databank is de Ring mould.
  • De voorwerpendatabank heeft 242 pagina's en de monsterdatabank heeft er 33.
  • 25% van de gehele databank bestaat uit voorwerpen van quests.
  • 11% van de gehele databank bestaat uit voorwerpen van Dungeoneering.
  • 7% van de databank bestaat uit voorwerpen van activities.

Puzzel

Het juiste antwoord van de vorige puzzel was 'Varrock'. iThomas was de eerste met het juiste antwoord, gefeliciteerd! De volgende mensen hebben verder allemaal het juiste antwoord gegeven, ook jullie gefeliciteerd:

Silfer, Mystery, Soepdino, Daan, Royenroy, Edwin, MichielPC, Shadow Blast, Superheat, Empty Glasss, ater, Mister Qlown, J3ram, Zaros, Gio Is De Otter, Nike' Air' Max', FallenRobin, Joso, S tijnn, Dento, Sir Fire181, mickeyl, azn_defnoob, Roell, kitestorm, i eat l0bs1, slowmetal1, rubennn3, HalfLife, infenite25, RE Cursed, Slayer FTW, CallMe Wildy, DutchSk1lls, loo9100, kevienjow123, ikkeikke66, luckyluke91, henjer1, Kurai Sagari, beunhaas1, Emp0w3r_U, maxitaxi777, master ewoud, gamesman31, lightbloodzz, Fiv Fivang, jason de man, Thomasduck1, dedbul1, verhaert3, buizel8, Thomsie, julien z d, kef274, dragonvictor, luna33, try to diy, hotdogboy54, NL Reogie, Areavus, 66deadlord66, F_berzerker-lord, Anoniemerd, Fayata, Monarch.

Een nieuwe krant, een nieuwe puzzel, is meestal het geval bij de redactie. Alleen is hij deze keer ietsje ingewikkelder dan normaal, hij bestaat zelfs uit twee delen. Kan jij de puzzel oplossen?

Het eerste deel houdt in dat je erachter moet komen wat de betekenis van de getallen tussen haakjes is, deze betekenis heb je namelijk nodig in het tweede deel. In dit deel zal je drie verschillende opdrachten vinden. Elke opdracht bevat een aanwijzing die verwijst naar een bepaalde locatie in RS. Met wat info over deze plek kan je de betekenis van de getallen tussen haakjes invullen.
  • Deze stad staat bij sommigen bekend vanwege zijn groene ochtendlucht, maar deze kleur is niet van de regio zelf afkomstig. Beroepen zoals bioloog en archeoloog worden ook in een bepaald deel van de stad uitgeoefend.
    Het (1) (periode) van deze stad was onder een andere naam, waarin de huidige naam nog steeds te vinden is en de naam van een bekende held ook bijna letterlijk in te vinden is.
    Er is nog steeds geen (2), oftewel het omgekeerde van het (1), gekomen aan deze stad.
    (3) zijn ook te vinden in de stad, bv. in het huis van de zes schilderijen, of in het huis wat verderop in die straat. Niemand weet welke glasblazers ze gemaakt hebben.
  • 0005 en 2304 leideN je naar dEze plek. Tenminste, als je een sextant hebt.
    (4)= Het eerste woord van deze plek.
    De skill die je hier kan trainen is een samenstelling en bestaat dus uit twee delen: (5) en ...
    Het voorwerp dat je op je hoofd draagt dat hier van pas komt is van (6) gemaakt.
  • Mijn winkel is een plek waar eigenlijk bijna iedereen kan komen, al krijg ik vooral bezoek van nieuwelingen, of soms verkenners die uit zijn op een bepaalde ring.
    Het dorp waarin deze winkel te vinden is, is vernoemd naar de (7).
    Deze winkel handelt in (8).
    Ten (9) van deze plek is de dichtstbijzijnde muzikant te vinden.
    De windrichting tegenover het (9) is het (10)
Nu dat je weet waar de getallen voor staan, kan je de onderstaande raadsels invullen aan de hand van de betekenissen van de getallen. Elk van de drie raadsels gaat over een naam of woord uit Runescape. Deze drie termen zijn het antwoord van de puzzel en kan je opsturen naar Wout12345.

Mijn hoogste punt ligt aan mijn (2), zolang je mij maar niet in het (1) gebruikt. Die woorden gebruik ik eigenlijk normaal niet, (1) en (2) zijn namelijk grote woorden voor mij. Ik vind mezelf evenwaardig aan de top, al ben ik toch nog een beetje verschillend. Voor (3) ben ik echter exact hetzelfde als de top.

Bijna alle (4)wegen leiden naar mij. Ook komen er bij mij veel mensen langs die geïnteresseerd zijn in (5)s of zelfs in voorwerpen gemaakt uit metalen die zeldzamer zijn dan (6).

Veel mensen gebruiken de (7), waaraan ik mijn dag doorbreng, als vervoersmiddel en soms leen ik ze ook (8) als ze die nodig hebben. Gelukkig komen die barbaren uit het (10) hier niet vaak langs, alhoewel de mensen die naar het (9) gaan vaak ook voorbereid zijn op een gevecht.


Paper of fame
Afbeelding
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is editie vijf van Paper of Fame:


De Screenshotcompetitie
In deze competitie is het de bedoeling om een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van RuneScape te nemen. Je kan hier enkel in de finale komen als de jury je de meeste punten geeft. De winnaar van deze maand:
 Winnaar
Thema: King & Queens
Afbeelding
Gefeliciteerd Melvin!


De Suggestie Awards
Dit is een wedstrijd voor de creatieve zielen onder ons. De wedstrijd bestaat eruit om rond een bepaald thema een leuke suggestie voor RuneScape te verzinnen. De stemming verloopt volgens een peiling, er zit dus geen jury tussen.

Maar helaas, vanwege de nieuwe updates aan het suggestieforumdeel heeft er deze keer wederom geen stemming plaats gevonden.


Guide Awards
Deze award kan je verdienen door een mooie, handige en goede guide te maken. De jury zal vervolgens een winnaar aanduiden. De winnaar krijgt extra reclame: je guide wordt als sticky gezet en er zal ook een link staan in het forum index.

Echter is er besloten deze maand geen guide awards uit te reiken. Volgende keer beter!

Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven waar de deelnemers omheen moeten werken. Naast enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten op.
 Sotw #127: C4D
Afbeelding
Gefeliciteerd Tijger!
 Sotw #128: Extreme sports!
Afbeelding
Gefeliciteerd i k0nijn i!
 Sotw #129: ... & White
Afbeelding
Gefeliciteerd sKull!
 Sotw #130: Freestyle
Afbeelding
Gefeliciteerd Nikki!

Felicitaties in RuneScape

Zoals elke maand zijn er weer veel mensen die in de afgelopen weken verschillende doelstellingen behaald hebben in RuneScape. De redactie feliciteert...

Care met 99 fishing en 100M total experience!
Cotoneaster met 80M slayer en 20M smithing experience!
Right` met 99 dungeoneering, attack en ranged!
Skythepro met 99 constitution!
BruceiD met 92 mining!
Wenomy met 100 dungeoneering!
Chris met 99 agility en de max cape!
Jelle met 99 attack, strength, defence en ranged!
Samuell met Recipe For Disaster!
Capt algren met 99 prayer en 99 crafting!
King Rico met 94 magic en 2100 total levels!

.. En alle andere mensen die hier niet tussen staan en die toch iets leuks behaald hebben!


Verjaardagen

PlaatjeEr zijn weer een aantal LTFers jarig in oktober! De mensen die de redactie alvast wil feliciteren..

George Vveen, iThomas, geoffrey86, cruseder, Myronve, Inverney, anil012, HHuijgen, Shadow, Vincentje, oNL, Siiowne, Bartt, The X Drago1, Akier1, Ricardoolden, jwdg1, Quest n Slay en Ajax Is Best!

Maak er maar een leuke dag van. Ook feliciteren wij alle andere LTFers die ook jarig zijn, maar die dat nog niet hebben vermeld in dit topic.


Opmerkelijke inzendingen

Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen!

Noot: Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!
 Inzending 1
Onderwerp: Staff

Hoi,

Ik zou ook graag bij da staff van lunagang willen ik help wel mee betalen als dat moet ik ben cb106 naam I Deleted I Maar die wil ik nog gaan veranderen je kan mij altijd contacteren op : ***@hotmail.com

groetjes,jordy
 Inzending 2
Onderwerp: Magic

jullie moeten magic opdaten er zijn steets meeer dingen zo als chaos comic en het amor van Nex want dan weet ik de stads van deze voorwerpen en dat is werl vein
 Inzending 3
Naam van de quest: Observatory Quest

Beschrijving van probleem: Echt en goede site is dit hoor je moet nog iets hebben waar mensen hun reacties kunnen plaatsen sorry dat ik geen probleem heb
 Inzending 4
Naam van de quest: The Grand Tree

Beschrijving van probleem: Hoe moet die quest
 Inzending 5
Naam van de quest: Merlins crystal

Beschrijving van probleem: he cool!ik heb er een boek over (over arthur)

Tommy
Berichten: 1501
Lid geworden op: donderdag 3 januari 2008, 9:38
RS: Gestopt
Oude naam: Tommy hf

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Tommy »

Leesvoer voor vanavond ^_^
Benelux
Berichten: 165
Lid geworden op: zondag 20 februari 2011, 16:56
RS: Xuleneb (p2p)

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Benelux »

Heb ik teminste iets leuks voor in de avond! :D
Afbeelding
Gio
Tijdelijk afwezig
Berichten: 3495
Lid geworden op: vrijdag 22 april 2011, 14:54
RS: Gi0 (p2p)
Extra rang: Vroege vogel
Contacteer:

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Gio »

Ziet er goed uit:) nu ff lezen:D
Afbeelding
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Off-er »

Sorry voor de vertraging mensen, veel plezier bij het lezen ;D!
Afbeelding
Hardstyle
Berichten: 1825
Lid geworden op: dinsdag 12 april 2011, 15:09
Oude naam: Teun

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Hardstyle »

Off-er schreef: Sorry voor de vertraging mensen, veel plezier bij het lezen ;D!
Beter laat dan nooit. :bier:

Mooie krant, ga hem nu lezen. :P
Artandros
Berichten: 197
Lid geworden op: dinsdag 30 maart 2010, 13:47
Oude naam: oran

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Artandros »

Ziet er weer fantastisch uit. :D
Vincere non è importante, è l'unica cosa che conta.
Joost
Berichten: 11482
Lid geworden op: vrijdag 9 november 2007, 17:45

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Joost »

Het ziet er al leuk uit! Na het eten even lezen. ^_^
Just Pen
Berichten: 883
Lid geworden op: zaterdag 12 februari 2011, 15:36
RS: Gestopt
Oude naam: just pen666

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Just Pen »

nice
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Daan »

Op het eerste gezicht ziet het er mooi uit. Nice job.
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Odius »

Zeer mooie krant dit keer!! Vooral de info over Lunagang en het verslag van Coton vind ik leuk. ^^
Tim3
Berichten: 886
Lid geworden op: vrijdag 15 juli 2011, 18:45

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Tim3 »

f vlug ff stukje over rotm doorgelezen vanavond waarschijnlijk de rest
ziet er zoals gewoonlijk mooi uit =D>
Stukje leer
Berichten: 61
Lid geworden op: woensdag 24 augustus 2011, 15:11
RS: Blufjoe (p2p)
Clan: Creatures of Dutch
Oude naam: TDRSN Team

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Stukje leer »

Alweer een leuke krant! :D
jb godranger
Berichten: 1806
Lid geworden op: maandag 1 september 2008, 10:13

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door jb godranger »

Haha dat doorgeef verhaal "













D
Afbeelding
Afbeelding
oke? feppie ? ja hoor ik wil best noob spelen :P
Een Koe
Berichten: 11206
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2010, 15:03
RS: Een Koe (OSRS)
Clan: Sheikh Mansour
Oude naam: JJ Olajide

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Een Koe »

ik lig elke keer weer dubbel vanwege de opmerkelijke inzendingen :lol:

keep up the good work
Born too late to explore the earth. Born Too soon to explore the galaxy. Born just in time to browse dank memes
Marti322
Berichten: 55
Lid geworden op: maandag 24 mei 2010, 10:32
Clan: Arx

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Marti322 »

Mooie editie!
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Daan »

Sergio Aguero schreef: ik lig elke keer weer dubbel vanwege de opmerkelijke inzendingen :lol:

keep up the good work
Dat heb ik nou niet. Ik vind ze niet grappig en wat mij betreft mag die hele rubriek verwijderd worden.
Thom
Berichten: 2240
Lid geworden op: donderdag 21 mei 2009, 17:55
RS: Thommie68 (f2p)
Clan: Freedom Masters
Oude naam: Thommie68
Contacteer:

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Thom »

De "Opmerkelijke inzendingen" blijven fantastisch en het stukje over de bezoekersaantallen vond ik best wel interessant overigens. ^_^
Alweer een goede editie jongens! :bier:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding[kolom]
Mocht je hulp nodig hebben in verband met Vragen en problemen in RuneScape (met name F2P) of andere technische problemen met je computer, PB me dan gerust in vertrouwen en ik zal proberen je te helpen.
[/kolom]
Hardstyle
Berichten: 1825
Lid geworden op: dinsdag 12 april 2011, 15:09
Oude naam: Teun

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Hardstyle »

Teun schreef:
Off-er schreef: Sorry voor de vertraging mensen, veel plezier bij het lezen ;D!
Beter laat dan nooit. :bier:

Mooie krant, ga hem nu lezen. :P
Heb hem gelezen. Weer een mooie krant, vooral dat stukje over Cotoneaster vond ik wel interessant om te lezen. :P

Oja en om deze opmerkelijke inzending moest ik ook wel even lachen. :mrgreen:


Inzending 4Naam van de quest: The Grand Tree

Beschrijving van probleem: Hoe moet die quest
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 27 - Oktober 2011

Bericht door Superheat »

Coton, is CT niet sneller dan Ghorrock wat Waterfiends betreft?
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Gesloten