Editie 28 - November 2011

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 28 - November 2011

Bericht door Redactie »

Afbeelding
November 2011

Afbeelding
We willen, namens de redactie, graag Slyfer bedanken voor zijn werk bij de redactie. We verwelkomen ook Gabiysh, die ons team weer komt versterken!

Een bijzonder bedankje gaat uit naar i K0nijn i, die met deze editie bijzonder veel heeft geholpen, met onder andere de spellingcontrole en het maken van het bijzonder enge uiterlijk van deze krant!

Wist je dat...

Plaatje ... Dr. Fenkenstrain gehaat is door de weerwolven? Hij had ze een hele tijd onder zijn hoede, maar nadat The Ring of Charos werd gestolen, werd zijn ware gedaante ontrafeld en werd hij weer een gewoon mens. Dit is ook de reden waarom hij op Harmony Island blijft na de quest The Great Brain Robbery.

PlaatjeDe Halloween achievements op FunOrb er de eerste week van november nog zijn? Ga snel kijken en speel een spelletje op FunOrb!

Overzicht
PlaatjePlaatje
Deathcon II
Mwuhahahaha, wij waren er en deden verslag!

Lore van Daemonheim
De laatste keer een artikel over de schrikwekkende wezens van Daemonheim!


Feldip Hills
De stinkende regio van de ogres.


The Pit
Een leuke, kleine D&D. Wat heeft het te bieden?


Ltf-Meeting
Natuurlijk waren we ook bij op dit evenement


Grim Reaper
De dood in "levende" lijve!


Voor het eerste tijdperk...
Het eerste hoofdstuk van een zelfgeschreven verhaal over het heel oude Gielinor!


Lunamusic
We hebben zitten luisteren naar het nieuwe album van Coldplay, maarja ...


Het doorgeefverhaal
Onze vaste prik, geschreven door de Lunatippers!


De puzzel
Wie won wat?


Paper of Fame
Wie won wat?


Felicitaties
Gefeliciteerd met ...


Opmerkelijke inzendingen
Waarom niet gewoonweg nog een keer de vreemdste inzendingen?!

Deathcon II

De tijd van spoken, skeletten, andere griezels, trick or treat en Grim is weer aangebroken. Halloween wordt ook dit jaar opnieuw gevierd, in het echte leven en op RuneScape. Dit jaar plant de Dood een gezellige conferentie waar iedereen voor uitgenodigd is. Het feestje, dat Deathcon II heet, zal gehouden worden in de citadel van Grim zelf! Het enige nadeeltje is dat hij wat hulp nodig heeft bij de voorbereidingen.

Spreek met Frank bij het clan camp en hij zal je een kaartje geven zodat je naar de citadel kan teleporteren. Als je Eek meeneemt krijg je extra lange dialogen die het evenement amusanter kunnen maken.
Afbeelding
Jij moet gaan helpen om het evenement van het jaar op de baan te houden. Er zijn drie problemen. De dansvloer werkt niet optimaal en Infinity, de spin die wij al kennen als Minstrel Web van de laatste twee jaren, kan je hulp goed gebruiken. Je kunt de blokjes in een leuk patroon stampen, dat past bij Halloween. Terwijl je dit doet kun je ook nog eens vermaakt worden door een gezellig en modern muziekje dat Infinity voor je draait.

Er zal ook een grootse vuurwerkshow zijn bij het feest. Grim haalt werkelijk alles uit de kast. De persoon die dit spektakel organiseert is Frank, met behulp van zijn nogal aangebrande kip. De opdracht die je hierbij moet uitvoeren bestaat uit een soort doolhof, waar je de kip doorheen moet leiden. Bijkomend punt is dat het huisdier van Frank enkel via een L-vorm kan lopen. Zodra je de vier pijlen hebt aangestoken is deze opdracht ook gelukt en kunnen de feestbeesten genieten van de leuke lichteffecten op het dak.
Afbeelding
De aankomst van de gasten bij de conferentie moet natuurlijk ook mooi aangekleed zijn. Beauty, een standbeeld, vraagt je daarom om een gunst. Elke mede-oprichter van de citadel van Grim wil graag een standbeeld van zichzelf hebben bij het portaal. Helaas is iedereen een beetje kieskeurig en door wat logische puzzeltjes moet jij uitzoeken welke persoon welk standbeeld wil. De vier mede-oprichters waar het over gaat heten trouwens "Death", "Famine", "War" en "Pestilence"; die namen zijn ook terug te vinden in het verhaal over de vier ruiters van de Apocalyps.

Als al deze voorbereidingen getroffen zijn, kan het feest uiteindelijk alsnog beginnen. Je kunt bij Grim je beloning gaan ophalen, die bestaat uit een setje kleding en een spectaculaire emotie. Als je dan nog even rond wil blijven hangen bij Deathcon II, dan kun je ervoor kiezen om wat te praten met andere feestgangers, te gaan dansen op de muziek van Infinity of punch te gaan drinken in het centrale gedeelte van de citadel.


Meningen van LTFers over het evenement
Plaatje
Er zijn dit jaar erg veel verschillende meningen te vinden als je vraagt naar het evenement. Sommige mensen vonden het geweldig, andere mensen vonden het te kort of niet interessant genoeg. De redactie was benieuwd wat LTF ervan vond en heeft drie mensen om hun mening gevraagd. Hartstikke bedankt Wout12345, Itachi en Google Says!
Wout12345 schreef:Op het eerste zicht leek het me een event waar ik me wel een tijd zoet mee zou houden, voor mij positief dus. Dit dacht ik vooral door alle briefjes die aan het noticeboard hingen. Ik was begonnen met de standbeelden. Dit ging perfect, behalve bij de glacor, het was namelijk nog nergens in RS vermeld dat glacors elementals waren, dacht ik.

Alleszins, toen ik alle monsters juist had - en ze ook op de juiste plek gebouwd had - ging ik verder naar Frank voor het vuurwerk. Ik kende al wat van schaken dus ik had niet veel problemen met de L-vormige bewegingen, maar het was in het begin niet duidelijk hoe je die kip nu exact moest bewegen. Daarna was het gewoon een kwestie van goed plannen.

Dan was het tijd voor nog een puzzel, die blijkbaar de laatste was. Na wat zoeken op het noticeboard en praten met Frank ging ik naar de spin. A.d.h.v. de afbeelding in het boek dat ik kreeg had ik al door hoe het werkte; zulke puzzels had ik al eerder opgelost. Het was dus weer een kwestie van tijd.

Toen ik opnieuw naar het noticeboard ging voor een klusje, zat ik natuurlijk vast. Na wat zoeken keek ik in mijn quest log, en werd het dus duidelijk dat ik met Death moest gaan praten om het event af te maken. Wacht, af te maken?! Ik had door dat noticeboard de lengte van het evenement toch wel serieus overschat. Dus, mijn mening: een redelijk leuk evenement, voor zo lang het duurt.
Itachi schreef:Mijn eerste indruk over het Halloween-event was meteen goed en later vond ik ook dat ik gelijk had. "Wauw, dit ziet er fantastisch uit." Na even rond te hebben gewandeld, besloot ik maar eens aan de slag te gaan.

De eerste puzzel met de standbeelden was niet al te moeilijk, ik was snel klaar. Ik vond het wel leuk, maar ik heb leuker gezien de afgelopen jaren. ;P De tweede puzzel, die van de dansvloer, vond ik geweldig. Leuke muziek en een leuke puzzel. Het duurde niet lang voordat ik doorhad wat je moest doen, maar 't was naar mijn mening de leukste puzzel van het event -achja, er waren maar drie. Daarna echter die derde puzzel, het vuurwerk op het dak.. Na ongeveer 15 minuten het geBWUK aan te horen herinnerde ik me dat Horses in een L-achtige beweging liep, dus probeerde ik dat maar ... Succes! Het was opzich wel een leuke puzzel, zodra je het snapte ...

Het was een geslaagd event vond ik. Ik ben benieuwd wat Death gaat doen op 29 oktober. (;
Google Says schreef:Halloween, het op één na leukste holiday event op RuneScape voor mij. Vanzelfsprekend dus dat ik daarbij redelijk hoge verwachtingen had. Grotendeels werden die verwachtingen ook wel nageleefd. Toen ik wegteleporteerde met behulp van mijn vexilium, werd ik al snel opgewacht door een persoon genaamd Frank die me vertelde dat er wat hulp nodig was bij het afwerken van “Deathcon II”. Natuurlijk wilde ik hem wel helpen. Door het gebruik van mijn VIP-pasje ging ik naar de clan citadel zodat ik naar het evenement zou kunnen gaan. Vanaf het eerste moment dat ik daar aankwam dacht ik: “Waarom ziet het portaal van onze citadel er niet zo vet uit?.” De stenen vloer die er lag, zag er ook uitstekend uit. Al bij al was ik wel verrast door het feit dat de graphics van het event er weer prachtig uitzagen.

Terwijl ik de Dood zijn citadel aan het verkennen was, kwam ik zijn kasteeltje tegen, achter de "Punchbowl", waar op de één of andere manier een octopus was ingekropen. Ik wil liever niet weten wat ik uit die fontein heb gedronken. Terwijl ik op de begane grond van het kasteel stond hoorde ik de muziek, die er toch wel redelijk goed op vooruit is gegaan sinds het laatste Halloween evenement - ja, ik speel altijd met de in-game muziek aan. De puzzel die Infinity me gaf was een beetje verwarrend voor mij en daar heb ik dus gewoon een guide voor gebruikt. Na een lange tijd uitzoeken hoe ik een figuurtje moest maken op zijn dansvloer, kon ik eindelijk aan de slag gaan.

Deze puzzel was eigenlijk best goed in elkaar gestoken; meestal zijn de holiday events op RuneScape redelijk gemakkelijk, deze was al redelijk uitdagend. Toen ik klaar was met de dansvloer ging ik nog een verdieping hoger en kwam ik Frank weer tegen die me vertelde dat ik nog een keer een puzzel moest oplossen, zodat hij zijn vuurwerk kon afsteken. Deze puzzel was al wat gemakkelijker, een kleine vijf minuutjes en zijn vuurwerk was afgestoken. Ik heb een redelijk lange tijd moeten zoeken naar een mevrouw met de naam “Beauty”. Als ik had geweten dat het een standbeeld was, had ik waarschijnlijk niet zo lang moeten zoeken. Zij vertelde me dat ze hulp nodig had om wat standbeelden te maken en op de juiste plaats te zetten, bij het portaal aan de ingang van de citadel. Hier heb ik ook weer een guide gebruikt, omdat ik helaas niet zo van raadsels hou…

Uiteindelijk mocht ik mijn rewards gaan ophalen in de paarse tent waar de Dood in zat. Ik was een beetje teleurgesteld in de rewards, maar de emote die je krijgt is wel redelijk knap gemaakt.

Al bij al viel het event redelijk goed mee, ik vind alleen een beetje jammer dat Jagex de nadruk hier legt op de puzzels. Ik heb helaas een hekel aan puzzels. Ik kan niet klagen over de sfeer die er was, dat zat allemaal perfect in orde, zelfs het achtergrondmuziekje dat je hoorde als je gewoon rond de citadel aan het wandelen was, was knap in elkaar gestoken. Ook af en toe een schreeuw die je hoort in de verte. Echt knap. Het muziekje dat je vrijspeelt als je bij Infinity op de dansvloer bent is ook wel netjes, eindelijk van die “Newbie Melody”-achtige liedjes verlost. De graphics zagen er ook fantastisch uit, Jagex heeft hierin echt wel werk gestoken en daar wil ik ze wel een pluim voor geven.

Lore van Daemonheim
In deze laatste aflevering, willen we jullie graag weer wat informeren over de verhalen, de personen en de rassen achter de mysterieuze hallen van Daemonheim. Veel leesplezier!
PlaatjeEén van de vreemde soorten wezens die zich in Daemonheim bevinden zijn de stalkers. Deze verschrikkelijke wezens kan je gemakkelijk herkennen vanwege hun vrij grote ogen. Ze zijn intelligent en beschikken over grote magische vaardigheden. Stalkers zouden over een eigen taal beschikken, maar ze zijn ook in staat om de taal der mensen te spreken. Hun eigen taal zou fysisch pijnlijk zijn voor mensen om naar te luisteren.

Deze gigantische wezens hebben een aantal kenmerkende eigenschappen. Bijna alle stalkers zijn in staat om te zweven. Anderen blijven liever op de grond, of vestigen zich vast aan hun omgeving.

Hun magische vaardigheden zijn erg verschillend. Sommigen zijn in staat de temperatuur te beheersen, terwijl anderen liever controle hebben over licht en duisternis. Sommige stalkers hebben enkele vreemde methodes om hun tegenstanders te verslaan. Zo heb je Flesh-Spoiler Haasghenahk die zijn eigen oog lanceert naar de tegenstander, waarna hij zijn oog weer terug in zijn eigen oogkas duwt.

Stalkers zijn ook in staat om individueel voor nakomelingen te zorgen. Hun kinderen groeien in hun oogbal, waarna deze uit de huid geduwd worden, of ze groeien op de huid waar ze zich van losmaken zodra ze oud genoeg zijn.

PlaatjeThok is de meester der dungeoneering. Marmaros is zijn broertje, die je misschien wel kent. Marmaros verkoopt en repareert namelijk de beloningen. Deze kan je kopen met de tokens die je verdient tijdens het dungeoneeren. Marmaros is ook de persoon die vele brieven geschreven heeft en die je nog steeds kan vinden tijdens het dungeoneeren. Hij schreef deze brieven om niet gek te worden van de eindeloze en verschrikkelijke tochten door de grotten van Daemonheim. Hij heeft ook één van de type mineralen die je kan vinden in Daemonheim genoemd naar zichzelf.

Men gelooft dat Thok helemaal tot in de kern van Daemonheim is geraakt, maar hij weet het niet meer door geheugenverlies. In de kern zou hij gevochten hebben met Kal'Ger of Bilrach zelf, maar hij werd bijna gedood. De Smuggler zou Thok gered hebben van zijn ondergang en hem terug naar de oppervlakte gebracht hebben. Dit zou dan de oorzaak zijn van het geheugenverlies. Marmaros kan zich ook niets meer herinneren, zelfs niet meer zijn eigen naam. Dit kwam omdat hij aangevallen was door Stomp.

Daarmee sluiten we deze serie af. Er valt nog veel te ontdekken over Daemonheim en dungeoneering, maar dat laten we aan jullie over om uit te zoeken! De brieven die je tijdens het dungeoneeren kan vinden kunnen je veel bijleren over de geschiedenis van deze mythische plaats.


Feldip Hills
Verscholen achter het gebied Kandarin, ingesloten tussen twee zeeën, ligt het gebied Feldip Hills. Dit gebied met een rijke geschiedenis bestaat uit de plaatsen Gu'thanoth, Jiggig en Oog'log. Het gebied is rijk aan dieren en natuur, maar de ogres hebben er de overhand.
Afbeelding
De eerste bewoners van de Feldip Hills waren de skavids. Deze klauwachtige beesten beschermden hun gebied tegen hun vijanden, door gebruik te maken van de zeeën in het westen en het oosten, terwijl in het noorden en zuiden de hoge bergen bescherming gaven tegen de andere rassen. Tegenwoordig leven er nog maar weinig skavids. Degenen die nog leven, wonen als slaaf in de Skavid Caves onder Gu'thanoth.

PlaatjeNadat Zaros afgezet werd door Zamorak, ontstond de God Wars. Alle goden wilden Gielinor bezitten. De god die de Feldip Hills wilde bezitten was Bandos. Dit was vanwege de heuvels en zeeën, net zoals de skavids jaren eerder om dezelfde reden de Feldip Hills hadden geclaimd.

Hij stuurde zijn strijders vanuit Yu'biusk naar de Feldip Hills om de skavids te verdrijven. Hij bracht er verschillende rassen, waaronder de ogres, ourgs, orks, goblins en hobgoblins. Van de goblins bracht hij twaalf verschillende stammen, waarbij de Thorobshuun de belangrijkste was. Toen Bandos het gebied uiteindelijk in bezit had, kon hij aanvallen naar noordelijke vijanden uitvoeren. Meestal lukte dit hem niet, maar de Feldip Hills werden hem niet meer afgepakt.

Toen de God Wars afgelopen was en Guthix de goden had opgesloten, bleven de rassen van Bandos achter waar ze waren. De ogres en de Thorobshuun goblins waren de belangrijkste rassen in het gebied en kwamen in een conflict, dat uitliep op een burgeroorlog. Uiteindelijk wonnen de ogres. Sommige Thorobshuun goblins die overleefden zijn weggetrokken van het gebied, waar ze uiteindelijk Goblin Village stichtten. Anderen zijn gebleven en hebben gevochten in the Battle of Plain of Mud en the Battle of Atarisundri.

Tegenwoordig heeft het gebied vrede met zijn buren, al lopen de spanningen met Yanille hoog op. Zo is de Watch Tower gesaboteerd (die jij overigens weer repareert in de Watchtower quest) en zijn de ogres nog steeds agressief tegenover voorbijlopende avonturiers. Er is echter nog geen sprake van een oorlog.

PlaatjeJiggig is nu ook een verlaten plek. In 169 heeft een H.A.M. namelijk, met de hulp van een leerling, bommen geplaatst in Jiggig. Honderden ogres werden vermoord door deze actie. Nog erger was dat de dode ogres weer tot leven kwamen door de bom als skogres en zogres.

Nu is er bijna geen spoortje van oorlog meer te bekennen. Het is een gewild jachtgebied geworden, al leven er nog steeds agressieve wolven. Er is zelfs een ogre, genaamd Rantz, die jou wil leren jagen op Chompy's. Dit leer je in de Big Chompy Bird Hunting quest. Ook kun je bevriend raken met de ogre(sses) van Oog'log. Je mag dan heilige baden nemen die je krachten geven. Dit mag na de quest As a first Resort.

Al met al is het een plek met een rijke geschiedenis, mooie natuur en veel dieren. Goblins, elves en dwarves hebben er zelfs een vesting gebouwd, waar je Mobilising Armies kunt spelen. Geen twijfel mogelijk dat dit een leuke vakantiebestemming is.


The Pit

Op 12 oktober zijn scouts bij de agilityparcours komen kijken. Deze scouts zijn onderdeel van de nieuwste Distraction & DiversiPlaatjeon, The Pit, en zijn op zoek naar nieuw talent. De mensen die opvallen wil hij spreken en iedereen krijgt de kans zich te bewijzen in The Pit, waar je een willekeurig gekozen spelletje moet spelen. Als het je lukt om een spelletje goed af te ronden, dan zul je natuurlijk een gepaste beloning krijgen.

Er zijn zes verschillende spelletjes: "Crate Expectations!", "The Floor Is Lava", "High-Low There!", "Karaoke!", "Punch the Hungry Sheeps!" en "Put the Thing in the Other Thing!". Waarschijnlijk hadden instructeurs Scrambles en Snotgut geen inspiratie meer voor leuke namen bij de laatste paar spelletjes, maar in ieder geval slaan de namen wel echt op de werking het spel zelf. De meeste spelletjes die je zult kunnen spelen zijn kansspellen. Het is wel aangeraden om een klein beetje techniek te gebruiken zodat je een grotere kans hebt om je uitdaging te winnen, maar er is nooit garantie dat je een spelletje goed afrondt.

Crate Expectations is erg simpel. Je komt in een ruimte terecht die gevuld is met zestien kratten en het is aan jou om de sleutel, die in een van de kratten zit, te vinden. Je mag vijf kratten openmaken die leeg kunnen zijn, maar ook de sleutel of een kip kunnen bevatten. Het nadeel aan dit spelletje is dat je geen trucje kan gebruiken. De kans om deze game te winnen is 31%.

Bij The Floor Is Lava is er nog niet bekend wat de beste manier is om het spel te spelen en hoeveel kans je hebt om te slagen. Wanneer je deze uitdaging krijgt, moet je naar de andere kant van een kamer zien te komen door over kisten heen te springen. Bij dit spelletje moet je wel oppassen dat je niet geroosterd wordt, want de grond bestaat blijkbaar uit best hete lava. Er zijn vijf rijen met kistjes en jij moet kiezen op welke kistjes je wilt springen. Kies je de zwakste, dan breekt de kist, val jij op de grond en dan is het spel voorbij.
Afbeelding
Als Scrambles en Snotgut vinden dat jij getalletjes moet gaan gokken, dan kom je uit bij High-Low There. Je krijgt een cijfer te zien tussen 1 en 10 en jij moet kiezen of je denkt dat het volgende cijfer hoger of lager zal zijn. Hierbij is het handig om een zekere techniek te gebruiken. Als het cijfer onder de zes ligt kun je het beste op het rode knopje "hoger" drukken en als je een cijfer te zien krijgt dat hoger dan vijf is, dan kun je het beste op de groene knop klikken. Op deze manier is de kans dat je een spelletje High-Low There goed afsluit 22%.

PlaatjeStenen ontwijken! Daar draait het om bij Karaoke. Dit is het minst ingewikkelde spel; je moet hierbij namelijk enkel opletten dat je niet geplet wordt door een hoopje stenen dat naar beneden komt vallen. Als je het voor elkaar krijgt 40 seconden lang niet geraakt te worden, dan win je en krijg je een beloning.

Punch The Hungry Sheeps lijkt op Crate Expectations, alleen gaat het dan om schapen. Veertien schapen in de kamer, een van de dieren heeft een sleutel opgegeten. Jij mag vijf schapen gaan slaan om de sleutel weer terug te krijgen. Net zoals bij Crate Expectations kun je geen trucjes gebruiken en berust het spelletje op toeval. De kans dat je de sleutel vindt is ongeveer 36%. Zelfs al vind je de sleutel niet, dan heb je altijd nog wat agressie af kunnen reageren, dus dit is zo'n klassieke win-win situatie.

Het laatste spelletje is Put The Thing In The Other Thing. Bij dit spelletje moet je bepaalde blokjes in bepaalde inkepingen stoppen. Je zit vast aan een tijdslimiet, maar in principe kun je hier altijd slagen. Als je een inkeping in de vorm van een zwaard hebt, dan moet je een blokje in de vorm van een zwaard oprapen en dat op de goede plek neerleggen. De enige tip die we je hierbij kunnen geven is dat je enkel de blokjes op moet pakken die je nodig hebt, zodat je genoeg tijd hebt.

Je krijgt altijd een beloning als je een spelletje hebt gedaan. Als je verloren hebt, dan krijg je een klein beetje experience dat ongeveer net zoveel is als de experience die je krijgt van het parcours dat je deed. Mocht je wel gewonnen hebben, dan krijg je gorillamasker en een willekeurig aantal XP's. Je kunt gokken als je dat wil, zodat je twee keer zoveel experience kunt krijgen. Als je dit doet is er wel het risico dat je experience gehalveerd wordt.
Afbeelding
The Pit is dus een erg kleine D&D, maar hij zorgt wel voor wat afwisseling bij het trainen. Je kunt een keer per uur door de scout uitgenodigd worden om mee te doen, daarna moet je weer 60 minuten wachten. Mensen met een agility skillcape kunnen hem zelf aanspreken om mee te mogen doen, andere spelers moeten zichzelf eerst bewijzen op een parcours.


LTF Meeting

Net zoals vorig jaar werd er dit jaar ook weer een LTF meeting georganiseerd. De meeting wordt vaak heel druk bezocht en wordt één keer per jaar gehouden. Op dit evenement heb je de kans om allerlei leden van LTF tegen te komen, waaronder moderatoren, Feppie en andere leden die je wel eens in het spel tegen het lijf zou willen lopen. Dit jaar werd de meeting geleid door Ingewel, met steun van evenementenorganisator Odius33.

Om 19:30 zou het beginnen, maar een aantal vroege vogels waren er al een half uur van tevoren. Toen er uiteindelijk wat meer mensen waren gekomen, kon het beginnen. Zoals elk jaar werd er een spamtocht door de Grand Exchange gehouden, waar andere spelers raar van opkeken. Ook kon je met allerlei LTF-ers praten op het plein in Varrock en was er een kleine dropparty van Olivier 1337. Er was wel een lagere opkomst en het duurde minder lang dan de vorige jaren, maar het was toch zeker leuk.
Afbeelding
Odius heeft een filmpje gemaakt van het jaarlijkse evenement en in dit topic kun je meer lezen. Wij bedanken iedereen die op het Varrock plein aanwezig was en kijken alvast uit naar volgend jaar!


Grim Reaper

De Dood is toch wel een van de meest griezelige NPC's in RuneScape. Grim, zoals hij ook wel genoemd wordt, geeft je graag antwoord op al je vragen die te maken hebben met de dood en met alles dat daaromheen draait. Ook houdt Grimmetje wel van een feestje en is zijn favoriete feestdag Halloween. Hierdoor neemt hij ook deel aan de halloween-evenementen van 2007, 2009, 2010 en 2011. Omdat hij soms best een dreiging kan zijn voor spelers, hebben de ridders van Falador een dossier aan hem gewijd dat in Postbag from the Hedge #35 in te zien is.
Dossier schreef:Onderwerp: 'Grim Reaper, The'
Toestand: Onder toezicht gehouden
Niveau: MAROON MENACE
Geschat dreigingsniveau: Dodelijk
Leeftijd: Oneindig
Geslacht: Mannelijk
Geboorteplaats: Onbekend
Aliassen: Dood, Vernietiger van leven, Nigel
Kenmerkende eigenschappen: Zeis, gewaden, ondergewicht

Bekende collega's
Grim Reaper heeft vele collega's (lees: slachtoffers), maar deze zijn helaas niet te bereiken op het moment. Onze agenten zijn bezig met het ontwikkelen van een communicatiemiddel dat ons de macht geeft om interviews af te leggen met sommige slachtoffers. Grim rekruteert af en toe een nieuwe bediende, maar wanneer deze eenmaal aangenomen is krijgen we nooit meer iets van de persoon te horen. De krachtigste compagnon van Grim is een skeletachtige hond genaamd Muncher. Muncher is ontzettend gevaarlijk en dient met extreme voorzichtigheid benaderd te worden. Ooggetuigen hebben verscheidene moorden door Muncher gerapporteerd.

Persoonlijkheid
Weinig agenten hebben de kans gekregen genoeg tijd met Grim Reaper door te brengen om over zijn persoonlijkheid te leren. Door intelligentie is het gelukt een document genaamd "Death Diary" te vinden. Het document bevat bewijs van Reaper hemzelf, in de vorm van dagboekpagina's. Het dagboek suggereert dat Grim Reaper klunzig is en vaak onbedoeld schade veroorzaakt aan voorwerpen en dieren. De dood lijkt veel om zijn werk te geven en hij heeft niet genoeg vrije tijd om zijn hoofdkantoor schoon te houden.

Uitgesproken details
De meest zorgwekkende vaardigheid van de verdachte is zonder twijfel het vermogen om zielen tot leven te wekken. Grim Reaper is de meest getalenteerde zielenoogster van RuneScape. Sterker nog: zijn zwarte gewaden vormen de legendarische Reaper Skillcape. In de donkere tijden van RuneScape werd Grim Reaper tot de beste oogster in het hele land gekroond en verkreeg hij wereldwijde publiciteit. In deze tijd tourde Grim door heel Gielinor om massa's versteld te laten staan met zijn uitdrukking "Gotta reap 'em all!". Deze uitdrukking was ook te vinden op verschillende merchandise-producten. De faam van Grim hield niet lang aan en vandaag de dag heeft hij zich teruggetrokken in zijn hoofdkwartier.

Naast het oogsten van zielen is Grim ook geinteresseerd in de leer van de klokkenspelen. De verdachte is de onbetwiste wereldkampioen klokkenluiden. Hij is onverslagen, omdat niemand hem durft uitdagen. Bij zijn laatste duel overleefde geen enkel jurylid, geen enkele deelnemer en geen enkele toeschouwer. Grim was als winnaar verklaard door een zombie die - toevallig - voorbij liep.

Geschiedenis
Ons onderzoek wijst uit dat Grim Reaper al "leeft" sinds vele eeuwen. Sommigen zeggen dat hij onsterfelijk is, anderen zeggen dat hij, simpel gezegd, niet dood, maar ook niet levend is. Iedereen is het ermee eens dat hij een schrikbarende maar noodzakelijke functie heeft en dat RuneScape een heel andere plaats zou zijn zonder hem.

Aangeraden acties: Voorzichtig observeren vanaf een veilige afstand. Wanneer het communicatiemiddel volledig ontwikkeld is contact leggen met de vroegere metgezellen van de verdachte.
Afbeelding
Grim heeft trouwens twee verschillende NPC's in Gielinor. Hij is zichzelf tijdens evenementen, maar hij verschijnt ook in Gielinor als Death. De gemene Death verschijnt als mensen sterven en de vriendelijke Grim handelt alle zaken die daarna gebeuren af. Ook is bekend dat Grim een grote fan van de band Adamantite Damsel is. Als je ooit Grim nog eens tegen mocht komen en je wilt van hem ontsnappen, is een gesprek beginnen over Adamantite Damsel, in de hoop dat hij niet meer op je let, misschien het proberen waard.


Voor het eerste tijdperk
Hoofdstuk 1: Het begin van het einde

Sommigen spreken van de woestenij, die Gielinor ooit was voordat Guthix er vorm aan gaf. Zij spreken ook van volkeren, rassen, die in dit land leefden. Het ene klein, maar krachtig, het andere vooruitstrevend en nog een ander loyaal. Elk hadden ze hun eigen rijk en alhoewel sommigen verlangden naar meer land, was er een soort van vrede; maar aan alles komt een eind. Slechte tijden vragen om harde maatregelen, maar ook om strenge straffen tegen diegenen die deze maatregelen niet naleven. Straffen die bedoeld zijn om vrede te behouden, maar de oorzaak kunnen worden van oorlog ...

17 jaar eerder ...


Het leven als een Hegloder is niet simpel en zeker niet als hun leider, dacht president Glodos terwijl hij door de gang liep. Aan het einde van de gang bevond zich de vergaderzaal, waar men hem opwachtte. Het ging over één of ander experiment dat zich afspeelde op het eiland Nilgax in samenwerking met de Kielianen en de Larioners, de twee supermachten van Gielinor. Officieel was het eiland niemandsland, maar van de drie naties had Larion er duidelijk wel de overhand. Van de drie rijken op het continent en de eilanden er rond, was Larion immers het grootste, gevolgd door Kielius en, als kleinste land, Heglod. Hij zwoor daar wat aan te doen in zijn regeerperiode. Een koninkrijk verdiende volgens zijn mening gewoon niet de meeste grond.

De president was al halverwege de gang toen hij iemand achter zich hoorde. "Meneer!" Hij keek om en zag de vicepresident naar hem toe snellen. "Meneer Glodos, de vergadering vindt plaats in de portaalkamer." De portaalkamer? Waar was dat nu weer voor nodig? Alsof de vicepresident zijn gedachten kon lezen, beantwoordde hij meteen deze vraag: "Het is blijkbaar ernstiger dan verwacht. Men wil alleen maar de koning van Larion, de president van Kielius, u en nog een persoon die ik niet kende, erbij hebben." Fantastisch, dacht Glodos.

Weer van die top geheime informatie waar alleen hij van mag weten en waarvan zelfs de raad, die trouw op de president wachtten in de vergaderzaal, alleen maar een verdraaide versie van hoort. Sommigen zouden maar al te graag deze info willen hebben, maar uit ervaring wist Glodos dat het wel wat anders betekende: weer moeten liegen wanneer hij de raad te woord staat. Terwijl de president rechtsomkeer maakte, richting de portaalkamer, liep de vicepresident hem voorbij. Hij zei dat hij de raad wel ging bezighouden, vlak voordat hij de vergaderzaal binnenging.

Goed, dan moet ik maar een halve smoes bedenken, dacht Glodos. Onderweg naar de echte vergadering focuste ik me op het bedenken van een realistische leugen. Daar hij die na enkele minuten nog niet vond, hield hij het maar op. "Het experiment is gelukt, maar aangezien het geopende portaal naar een andere dimensie gaat, is het nog zwak." Pas toen de president de portaalkamer binnenging, begon hij te denken over wat die geheime info dan wel niet was, maar toch wilde hij nog wat aan die smoes werken.

In de kamer zelf was Glodos alleen, op drie personen na, die hij door de portalen zag. De twee eerste waren de leiders van de Kielianen en de Larioners en de derde stelde zich voor als een neutrale onderhandelaar, afkomstig van Nilgax, waar het experiment plaatsvond. Hij zei dat ik wel snel genoeg zou weten waarover onderhandeld moest worden.

Nu nam de koning van Larion het woord: "Glodos, het is niet zo goed afgelopen met dat experiment op Nilgax ... Er is sprake van een crisis. De onderhandelaar zal vanavond naar Heglod komen om je de details persoonlijk te vertellen." De onderhandelaar voelde zich verontwaardigd bij die benaming, maar zweeg. "Alleszins, de omvang van de ramp is ondenkbaar. Als we geen actie ondernemen zal het het einde worden van deze dimensie", ging de koning verder. Hoe graag Glodos ook een betere smoes wilde bedenken voor de raad - als de koning gelijk had - moest hij zijn aandacht duidelijk bij de vergadering houden.

De koning van Larion ging verder: "Ten eerste stellen we voor om onze beste magiërs en wetenschappers naar een oplossing te laten zoeken. Ten tweede moet er in de tussentijd een wapenstilstand zijn, zodat we ons volledig op het onderzoek kunnen focussen. Ten derde moet alle info omtrent de crisis geheim blijven, om te voorkomen dat individuen onze plannen kunnen dwarsbomen. Ten slotte zal, helaas, welke natie op deze planeet dan ook, die zich niet aan deze maatregelen houdt, uitgeschakeld worden door de andere rijken. Hebben jullie daar nog iets op aan te merken?" Iedereen zweeg, ook de onderhandelaar, al deed hij zijn mond even open. Het leek Glodos ook geen goed idee om iemand met zo'n macht tegen te spreken. "Onderhandelaar, kan U dit nu officieel maken?" Deze keer reageerde de onderhandelaar niet op de "bijnaam" die de koning hem gaf.

"Gaan jullie akkoord om jullie beste wetenschappers en magiërs een oplossing naar het probleem te laten zoeken, ten koste van het werk dat ze nu doen?" sprak de onderhandelaar. "Ik ga akkoord." zei Glodos samen met de president van Kielius en de koning van Larion. De onderhandelaar ging verder: "Gaan jullie akkoord om een wapenstilstand in te lassen, zodat het onderzoek vlot kan verlopen?" Weer ging ik akkoord, net zoals de anderen. "Gaan jullie akkoord om deze informatie geheim te houden, zelfs tegenover jullie naasten?" In koor zeiden ze weer dezelfde zin. "En gaan jullie, ten slotte, akkoord om, als één van de anderen zich niet aan dit akkoord houdt, diens rijk aan te vallen en te vernietigen, zodat deze het zoeken naar een oplossing van de ramp niet kan verhinderen?" Dat klonk niet zo aangenaam, vond Glodos, maar er zat niets anders op dan "Ik ga akkoord" te zeggen. "dan verklaar ik deze vergadering, omtrent het akkoord van Nilgax, als afgelopen", zei de onderhandelaar voordat de president de kamer verliet.

Wat er in de kamer gezegd was, was nog niet helemaal tot Glodos doorgedrongen. Hij focuste zich nu vooral op de valse vergadering, waar hij nog een korte toespraak over de situatie moest geven. Het was niet aangenaam om weer tegen de raad te moeten liegen, dacht de president, maar in zijn achterhoofd kwam al het idee om, met de informatie die de onderhandelaar hem die avond ging geven, wat terug te doen voor zijn land.

Eenmaal in de vergaderzaal aangekomen, werd, zoals gepland, aan Glodos gevraagd de situatie door te geven. "Het experiment is gelukt, maar aangezien het geopende portaal naar een andere dimensie gaat, is het nog zwak", was zijn antwoord.



LunaMusic
Afbeelding
Mylo Xyloto

Op 24 oktober kwam er een nieuw album van Coldplay uit. Dit album heet Mylo Xyloto. Mystery heeft voor jullie het album beluisterd en zijn persoonlijke mening over de nummers en het album gegeven. Die meningen zijn in de onderstaande tabel te zien. De nummers die niet zijn behandeld, zijn een soort van lange intro's. Dit zijn Mylo Xyloto, MMIX en A Hopeful Transmission.
Coldplay - Mylo Xyloto
Afbeelding
TitelMeningBeoordeling
Mylo XylotoIntro van het album. Wordt niet behandeld.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hurts Like HeavenIk vind het eigenlijk maar een vaag nummer. Vanaf de intro vond ik het al vaag en bij het einde van het nummer vond ik het nog vager worden. Deze verdient naar mijn mening niet echt een schoonheidsprijs.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ParadiseParadise begint aardig, maar de zin met de titel in vind ik persoonlijk wat minder. Na enige tijd wordt het wat irritant, naar mijn mening. Verder een gewone plaat.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Charlie BrownIk vind het rare stemmetje aan het begin wat vervelend. Het nummer is normaal, voor mij niet echt speciaal. Dit kan wel een hit worden, maar ik zit er niet echt op te wachten.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Us Against The WorldEen rustig, maar gevoelig nummer. Dat scoort naar mijn mening altijd hoog. Het is een prima nummer, maar ze hoeven er geen single van te maken.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
M.M.I.X.Dit is een intro. Wordt dus verder niet behandeld.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Every Teardrop Is A WaterfallDe eerste single van het album! De intro is zowaar een sample en daar houd ik persoonlijk niet zo heel erg van. Het nummer is nu al wat vaker/te vaak gedraaid en daarom iets minder in de beoordeling.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Major MinusVoor mij persoonlijk een leuk nummer. Het mag absoluut niet te commercieel worden, anders is het hele liedje naar mijn mening ook verpest.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
U.F.O.Naast Us Against The World een rustige plaat. Zoals ik al zei, dat scoort bij mij hoog en ik vind dat Coldplay meer van zulke nummers mag maken. Goed nummer, naar mijn mening.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Princess Of ChinaSorry hoor jongens, maar Rihanna hierbij is echt geen toevoeging en daardoor is het liedje naar mijn mening helemaal verpest. Rihanna mag dan leuk voor jullie zijn, maar ik zie er echt de meerwaarde niet van in. Als Rihanna er niet was geweest, dan was het een prima nummer geweest.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Up In FlamesWeer een rustig nummer, geweldig. Ik houd van dat gevoelige en non-commerciële Coldplay. Dit hoeft echt geen single te worden, maar is wel een prima nummer om naar te luisteren. Top!AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
A Hopeful TransmissionIs een intro. Wordt dus niet behandeld.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Don't Let It Break Your HeartIs een prima nummer als het niet te commercieel wordt, zoals ik al zei. Het nummer heeft een goed ritme en laat Coldplay weer zien zoals het gewend was. Verder heb ik niets op te merken aan dit nummer.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Up With The BirdsDe vorige plaat heeft een outro naar deze plaat, die ook weer rustig is. Naar mijn mening echt een mooi nummer. Lekker rustig en pakkend. Dit nummer heeft ook een geweldige opbouw.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Mylo XylotoNiet hun beste album, ik heb namelijk het gevoel dat het te commercieel wordt. Nou ja, wat draait er eigenlijk niet meer om geld? Coldplay mag van mij wat minder op de centen azen en misschien wat meer aan hun nummers werken. Nu is Viva la Vida naar mijn mening nog niet zo lang geleden; als ze wat meer tijd hadden genomen, was het album misschien wat smaakvoller geweest.Eindcijfer:
7

Het doorgeefverhaal

Het doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling is om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op alleen de laatste twee stukjes. Dit hebben jullie er deze maand van gemaakt:
Redactie schreef:Zoals gewoonlijk werd de jaarlijkse Slayermasterconventie dit jaar in pentember gehouden. Iedereen was uitgenodigd, behalve Thomas, hij had namelijk zijn Slayer level volledig gehaald met Soul Wars.
S tijnn schreef:Thomas was namelijk een goede skiller, maar wilde Slayer niet doen op dezelfde manier zoals iedereen. Daarom nodigden de slayer masters hem niet uit, waarop Thomas flink kwaad werd en dus bedacht om ...
Joa012 schreef:... Kuradal te vermoorden. Hij wist dat hij dit niet alleen kon, dus vroeg hij een paar mensen uit de onderwereld van Gielinor om te helpen. Lucien had het te druk, dus ging hij een plan uitvoeren om Surok Magis te bevrijden.
Dragon209 schreef:Eerst ging hij naar hem toe. Eenmaal daar zag hij dat Surok aan het slapen was! Hem meenemen was dus geen optie. Toen kreeg hij een ander idee, ...
kei sder schreef:... hij ging Nomad vragen hem te helpen. Nomad wilde wel helpen maar wilde er iets voor terug, namelijk tien zielen. Dus ging hij ...
Toez schreef:... een deal sluiten met de duivel; daarvoor moest hij tien sandwiches maken. In ruil kreeg hij de zielen die hij nodig had. Plotseling struikelde hij echter over ...
Eend schreef:... Jack. Jack, vastgevroren in een ijsblok, keek hem vrolijk aan. Lachend vroeg hij hem om hem te helpen. Als hij hem zou helpen bevrijden uit het ijsblok, zou hij de ...
Nikki schreef:... lekkerste sandwiches ooit maken; maar daarvoor moest er wel kwallengelei verzameld worden. Jack werd bevrijd en stuurde zijn pinguïn-knecht op pad om kwallen te spotten.
Karakoen schreef:Al melkend begon Jack al aan zijn 12e kwallentepel. Geen van allen had de benodigde kwallengelei geleverd en hij begon aan zijn dagelijkse toilet bezoekje. Toen hij zijn geleverde prestatie bewonderde, werd hij plots gebeld.
Shadow Blast schreef:Het was de kwallenkoning, die vernomen had dat Jack kwallengelei wilde. Die kon hij hem bezorgen indien Jack hem een roze olifantje kon brengen. Jack ging dan ook meteen naar de dierentuin.
Superheat schreef:Daar haalde hij Bilrach tevoorschijn. Inderdaad, Bilrach! Hij was uit The Rift gekomen en zou nu wraak komen nemen op alle spelers in RS!
Redactie schreef:Aangezien het Thomas zijn doel was om Kuradal te vermoorden was deze wending in zijn voordeel. Bilrach vermoorde iedereen op Gielinor en zelfs de goden was hij te machtig. De duivel, Surok, Nomad, Jack, Kuradal en de kwallenkoning waren - jammer genoeg - verleden tijd en zo leefde Bilrach nog lang en gelukkig, en had Thomas zijn wraak genomen.

De puzzel
Plaatje
De antwoorden van de vorige puzzel waren: pot, Port Sarim en Hari. Helaas heeft niemand die puzzel kunnen oplossen, hij was blijkbaar te moeilijk. Voor degenen die nieuwsgierig zijn hebben we de puzzel volledig uitgelegd:
 Volledige oplossing
De eerste plek was Varrock. De groene ochtendlucht wordt veroorzaakt door de zonnestralen die 's ochtends, uit het oosten, door de groene mist van Morytania gaan. Biologen en archeologen zijn te vinden in het Varrock Museum.
Het (1) van deze stad was onder een andere naam, waarin de huidige naam nog steeds te vinden is. Begin, in het begin heette Varrock namelijk Avarrocka. Het eerste deel van deze naam lijkt op Arrav, de grootste held uit de geschiedenis van Varrock.
Er is nog steeds geen (2), oftewel het omgekeerde van het (1), gekomen aan deze stad. Einde, aangezien het het omgekeerde is van begin en Varrock nog steeds bestaat.
(3) zijn ook te vinden in de stad, bv. in het huis van de zes schilderijen, of in het huis wat verderop in de straat. Niemand weet welke glasblazers ze gemaakt hebben. Spiegels, maar voor deze moest je ingame gaan kijken. Het huis van de zes schilderijen is een huis tegenover het Varrock Museum, dat gekenmerkt wordt door de zes kleine schilderijen die er ophangen. Het huis verderop in die straat verwijst naar het huis ten noorden van de Estate Agent. Het enige van glas dat deze twee huizen gemeen hebben, zijn spiegels.

De getallen in de hint verwezen naar coördinaten, de hoofdletters verwezen naar het kwadrant waar je je coördinaten moest invullen. Hiermee wist je dat de plek het water-altar was.
(4)= Het eerste woord van deze plek. Water.
De skill die je hier kan trainen is een samenstelling en bestaat dus uit twee delen: (5) en ... Rune, van rune en crafting.
Het draagbare voorwerp dat hier van pas komt is van (6) gemaakt. Zilver, het ging namelijk over een tiara.

Deze plek was de winkel Bob's Axes, in Lumbridge (nieuwelingen). Verkenners die op ringen uit zijn verwees naar mensen die naar hem toekomen voor de Lumbridge en Draynor achievement dairy.
Het dorp waarin deze winkel te vinden is, is vernoemd naar de (7). Lum.
Deze winkel handelt in (8). Bijlen.
Ten (9) van deze plek is de dichtstbijzijnde muzikant te vinden. Noorden, de muzikant is te vinden juist ten westen van de zuidelijke brug van Lumbridge.
De windrichting tegenover het (9) is het (10). Zuiden.

Nu de eigenlijke antwoorden:

Mijn hoogste punt ligt aan mijn einde, zolang je mij maar niet in het begin gebruikt. Die woorden gebruik ik eigenlijk normaal niet, begin en einde zijn namelijk grote woorden voor mij. Ik vind mezelf evenwaardig een de top, al ben ik toch nog een beetje verschillend. Voor spiegels ben ik echter exact hetzelfde als de top. Pot, je moest namelijk niet naar het voorwerp pot kijken, maar naar het woord pot. Het hoogste punt van het woord pot is de 't' (het einde) behalve als je hem in het begin van een zin gebruikt, want dan schrijf je een hoofdletter. Begin en einde zijn grote woorden voor het woord pot, want ze zijn beiden langer. Pot is evenwaardig aan top omdat ze dezelfde letters bevatten. Als je de het woord pot spiegelt, krijg je top in spiegelschrift, wanneer het woord pot voor de spiegel staat is het dus (ongeveer) top.

Bijna alle waterwegen leiden naar mij. Ook komen er bij mij veel mensen langs die geïnteresseerd zijn in runes of zelfs in voorwerpen gemaakt uit metalen die zeldzamer zijn dan zilver. Port Sarim, bijna alle scheeproutes gaan namelijk langs Port Sarim. Ook kan je er runes kopen en juwelen, die van goud zijn gemaakt (zeldzamer dan zilver).

Veel mensen gebruiken de Lum, waaraan ik mijn dag doorbreng, als vervoersmiddel en soms leen ik ze ook bijlen als ze die nodig hebben. Gelukkig komen die barbaren uit het zuiden hier niet vaak langs, alhoewel de mensen die naar het noorden gaan vaak ook voorbereid zijn op een gevecht. Hari, de man bij de canoe station bij Edgeville. Hij staat namelijk bij de rivier de Lum, waarop mensen met kano's varen. Sinds kort leent hij ook bijlen uit om je eigen kano te kunnen maken. De barbaren uit het zuiden zijn de barbarians uit Barbarian Village. De mensen die naar het noorden, de Wilderness gaan, zijn soms Pk'ers, die dus wel voorbereid zijn op een gevecht.

De puzzel van deze editie is niet echt een puzzel, maar meer een zoektocht! Er zal telkens een plek, een persoon of iets dergelijks worden beschreven. Het is aan jou om te raden wat het is! Waar de eerste drie gemakkelijk zijn, zijn de laatste drie een stuk moeilijker. Veel succes!

PlaatjeNummer 1 is een plaats, gelegen aan de zee. Er hangt een donkere, kille sfeer over het dorp, waarin de grootste avonturier aller tijden zich heeft gevestigd. Het dorp is vooral bekend om zijn willow trees!

Nummer 2 is een voorwerp, dat je vast vaak hebt gebruikt. Het is een soort van kooi, waarmee je een grotere variant van crayfish kunt vangen. Het wordt verkocht in één van de winkels in Port Sarim.

Nummer 3 is een skill, waar elke vorm van combat gebruik van maakt, altijd. Het kan voorkomen dat je lifepoints verliest.

Nummer 4 is een plaats. Deze plaats heeft een dungeon en een yew tree, maar wordt door iedere Runescape speler wel eens bezocht.

PlaatjeNummer 5 is de naam van een quest, die aan het spel is toegevoegd tijdens één van de Halloween events. Lekkere goulash, is 't niet?

Nummer 6 is een bonusvraag, je hoeft deze niet goed te hebben! Het is namelijk een bruin, puur houten geval. Het heeft geen nut in melee combat en het is niet gemaakt van maple logs. Je kunt zonder dit voorwerp geen kaas maken.

Heb je de eerste vijf antwoorden, of misschien zelfs wel de zesde? Pb de antwoorden dan naar Off-er en misschien kom je wel in de volgende editie van de krant te staan!


Paper of fame
Afbeelding
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is een nieuwe editie van the paper of fame!


De Screenshotcompetitie
In deze competitie is het de bedoeling om een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van RuneScape te nemen. Je kan hier enkel in de finale komen als de jury je de meeste punten geeft. De winnaars van deze maand:
 Winnaar van het thema Dungeoneering
Afbeelding
Gefeliciteerd Melvin!
 Winnaar van het thema Gebouwen en Monumenten
Afbeelding
Gefeliciteerd Aquaskill!

Helaas heeft jurylid Dann aangegeven te stoppen met het jureren. S tijnn neemt zijn plaats in. Veel succes gewenst!

De Suggestie Awards
Dit is een wedstrijd voor de creatieve zielen onder ons. De wedstrijd bestaat eruit om rond een bepaald thema een leuke suggestie voor RuneScape te verzinnen. De stemming verloopt volgens een peiling, er zit dus geen jury tussen.

Vanwege enkele problemen met het eerlijk verlopen van de stemming van deze awards, is de uitslag nog niet bekend. Het spijt ons!

We bedanken ex-organisator Exoemo voor het organiseren van de Suggestie Awards en betreuren het dat hij stopt! Zijn plaats wordt overgenomen door Gabiysh, veel succes!


Guide Awards
Deze award kan je verdienen door een mooie, handige en goede guide te maken. De jury zal vervolgens een winnaar aanduiden. De winnaar krijgt extra reclame: je guide wordt als sticky gezet en er zal ook een link staan in het forum index.

En wederom zijn de Guide Awards er weer eens laat bij. We hopen dat het extreem slome Rs team de volgende keer op tijd is, anders blijft dit de aankomende weken een lege plek in een volle krant!

Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven waar de deelnemers omheen moeten werken. Naast enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten op.
 Sotw #131: Symmetrie
Afbeelding
Gefeliciteerd BruceiD!
 Sotw #132: Games
Afbeelding
Gefeliciteerd Toez!
 Sotw #133: Shock Art (afbeelding kan als aanstootgevend worden beschouwd, openen op eigen risico)
Afbeelding
Gefeliciteerd BruceiD!
 Sotw #134: Renders/Stocks
Afbeelding
Gefeliciteerd Care!
 Sotw #135: Social Networks
Afbeelding
Gefeliciteerd Newtimes

Verjaardagen

De redactie wil graag iedereen die jarig is een fijne verjaardag wensen, dus in november feliciteren we ...

CallMe Wildy, larskeizer, Wouter_R, bastiaan1998, 'Joost, Olivier 1337, pablini2000, Polifantj, Theezakj, Het Pietje, iDamon, yarik6, Furi Fihter, Ltnt_Worf, Exoemo, Dief, babyfun22, Rik, arnoudboy1, mutn10, Tely_, Sk1llguy99, Troya Arnema, legendharry, Floyd A, Dayrocker, poreortix, Svangal, R_0ner en darkcruiso!

Maak er een mooie verjaardag van mensen! Als jouw naam hier niet in staat en je bent ook in november jarig, dan wensen we jou natuurlijk ook een fijne verjaardag toe. Je kunt in de krant komen te staan door je naam en verjaardag in dit topic te posten.


Prestaties RS

Naast de jarige LTF-ers wil de redactie ook een aantal Runescapespelers feliciteren met hun prestaties op RS. Proficiat ...

PlaatjeRapidWouter en Care met 99 Fletching!
Brazima met 99 Farming!
George Vveen met Nomad's Requiem!
Blok Hoofd met 99 Defence en max melee!
Turmoil inc met 99 Smithing en 99 Mining!
Nederlandar met 2400 Total levels!
J3 met 99 Construction, Thieving en Farming!
Cotoneaster met 90M Slayer experience!
Thatlitleguy met 96 Mining!
Samuell met 95 Prayer!
Joa012 met de Taskmaster emote!
Ajax Is Best met 99 Runecrafting!


Opmerkelijke inzendingen

Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen!

Noot: Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!
 Inzending 1
Onderwerp: Hallo

ik kom even melden dat ik me aan wil melden voor lunagang ik zit er nu al 12 jaar op (runescape) dus denk ik dat ik er nu wel genoeg van af weet ik heb alle quest gedaan dus ik ken alles

vriendelijke groeten ezra runescape naam: *
 Inzending 2
Onderwerp: Bots

julie kunnen wel op deze site zetten dat elke bot word geband want ik hat in 10 minute bot aan gezet en toen werd ik al geband en die dag daarvoor was men main ook al geband voor botte
 Inzending 3
Onderwerp: Rs gaat zuigen

ik vind dat we allemaal in opstand moeten komen om er voor te zorgen dat runescape meer dingen voor F2P beschikbaar stelt
de nieuwe kraam is cool maar P2P dus dat zuigt
MVG *
 Inzending 4
Onderwerp: Quest

Hoi ik ben * en ik had eigenlijk zelf een quest serie bedacht over draken en misschien willen jullie daar wel eens mee over doen dat je bijv: naar een draken eiland gaat en daar een quest moet doen en misschien dat je dan als beloning een amulet krijgt om met draken te praten en ook goeie xp krijgt en dan een serie maakt van de draken.

Groeten van *
 Inzending 5
Onderwerp: Ignore list

ik snap niet waarvoor die ignore list nu eigenlijk is je kan toch niet verwachten dat de jagex duizende ignore list´s gaat afzoeken? ik snap verder niet echt wat het handige is aan een ignore list want bijna niemand gebruikt het. als je op runescape geirriteerd word wordt je gelijk uitgescholden dus wat heeft die ignore list voor nut. ik hoef geen antwoord trug ti´s alleen ff dat je het weet
The Sims33
Ex-moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: maandag 14 augustus 2006, 20:58
Contacteer:

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door The Sims33 »

Mooie lay-out. ;)
Afbeelding Afbeelding
Bob
Berichten: 1234
Lid geworden op: zaterdag 2 mei 2009, 22:24

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Bob »

Leuke lay-out! Nu snel lezen 8-[
Gebruikersavatar
Spacey
Berichten: 6862
Lid geworden op: zondag 1 april 2007, 10:14

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Spacey »

Mooie achtergrond! En wat een leuke verhalen vooral van de Grim Reaper vind ik best interessant om te lezen.
'' Proud to be a Feyenoord Supporter ''
Tommy
Berichten: 1501
Lid geworden op: donderdag 3 januari 2008, 9:38
RS: Gestopt
Oude naam: Tommy hf

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Tommy »

Ah nog wat te lezen voordat ik me bed ga opzoeken. Sowieso al complimenten voor de achtergrond, mooi gedaan. ^_^
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Odius »

Zeer mooie lay-out en krant, ook bedankt voor de vermelding van de ltf meeting. ^^
Simon
Berichten: 2147
Lid geworden op: maandag 16 juli 2007, 16:37
RS: Gestopt
Clan: Just Skillers

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Simon »

Mooi gemaakt, zometeen even doorbladeren!
Yo soy el rey, el emperador y el presidente.

"I feel sorry for the people who don't drink. When they wake up in the morning, that is as good as they're gonna feel all day." - Frank Sinatra

Afbeelding
Itachi
Moderator in categorie RS
Berichten: 9613
Lid geworden op: zaterdag 20 maart 2010, 18:32
RS: Misuryu (OSRS)
Extra rang: Blogger

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Itachi »

Geweldige lay-out! Zal het morgen maar lezen, ben kapot. D:
Plaatje
Joost
Berichten: 11482
Lid geworden op: vrijdag 9 november 2007, 17:45

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Joost »

Omg mijn naam staat in de krant ben ik nu beroemd? (:

En Toez moest het doorgeefverhaal natuurlijk weer verpesten met z"n sandwiches. :')

Erg leuke krant voor de rest. Vond vooral de historie van RS interessant :P
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Neite »

Mooie krant :D Ik krijg nog heimwee :P
Exoemo
Berichten: 1851
Lid geworden op: dinsdag 5 augustus 2008, 14:12
Clan: ELlTE

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Exoemo »

Die layout is pro! :mrgreen: Leuk om nog eens een Lunagraaf te lezen, zonder dat je de artikels vooraf weet.
Plaatje
JOIN ELLTE

EN ONTVANG !!!GRATIS!!!

EEN EIGEN LUXE-CITADEL
EEN EIGEN BATTLEFIELD
EEN EIGEN PARTY ROOM
EEN EIGEN THEATRE
EEN EIGEN BONUS XP RING
EEN EIGEN CLAN AVATAR

Klap uit...
Amneys
Berichten: 5919
Lid geworden op: vrijdag 19 december 2008, 14:06
Contacteer:

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Amneys »

Was het de bedoeling om de namen in 'Opmerkelijke inzendingen' zichtbaar te maken
Afbeelding
skelleton123
Berichten: 803
Lid geworden op: woensdag 14 maart 2007, 7:38
RS: Tyrion Drake (p2p)
Clan: MiningGolds - Oud-E
Contacteer:

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door skelleton123 »

Mooi gedaan! En leuke inhoud natuurlijk!
The Patron
Ex-moderator
Berichten: 15725
Lid geworden op: maandag 15 oktober 2007, 14:55
RS: The Patron (p2p)
Extra rang: Ex-RS/CC-Moderator

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door The Patron »

Patron POLONAISE XD!
Mr Emmertj
Berichten: 9915
Lid geworden op: dinsdag 28 november 2006, 14:07
Clan: Smokin Mils

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Mr Emmertj »

Ik zal eerlijk zeggen, ik lees dit nooit, maar het ziet er wel waanzinnig uit, complimenten.
RIP, Ploow. You will be missed dearly :(

-Wie zijn billen brand,
mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
Afbeelding
Gemaakt door: GEHEIM(Secret, the). Danku.
Afbeelding
Dboy

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Dboy »

Dit bericht is op verzoek van de auteur verwijderd
Burn the Sof
Berichten: 4451
Lid geworden op: dinsdag 24 februari 2009, 11:50
RS: Burn the Sof (p2p)
Clan: Ellte

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Burn the Sof »

Fff lezen uitschool ziet er mooi uit!
Afbeelding
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Slay a Stone »

De tekst is soms wel moeilijk leesbaar maar verder toppie :bier:
Afbeelding
Wout12345
Berichten: 2177
Lid geworden op: zondag 9 augustus 2009, 14:59
RS: Gestopt

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Wout12345 »

Dragon209 schreef: De tekst is soms wel moeilijk leesbaar maar verder toppie :bier:
Dit probleem had ik ook, maar met F5 zou de kleur moeten veranderen. Dan is het heel goed leesbaar. :)
Wil je me contacteren en antwoord ik niet, stuur me dan een PM op Youtube (12345Wout12345).
Thom
Berichten: 2240
Lid geworden op: donderdag 21 mei 2009, 17:55
RS: Thommie68 (f2p)
Clan: Freedom Masters
Oude naam: Thommie68
Contacteer:

Re: Editie 28 - November 2011

Bericht door Thom »

Geweldige krant weer deze keer! :bier:
Vooral dat stukje over de Grim Reaper vond ik wel geinig om te lezen. Verder wel inderdaad een iets te lichte achtergrond vergeleken met de kleur van de tekst waardoor het lezen af en toe vermoeiend wordt, maar daar wordt de inhoud niet minder op. ^_^
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding[kolom]
Mocht je hulp nodig hebben in verband met Vragen en problemen in RuneScape (met name F2P) of andere technische problemen met je computer, PB me dan gerust in vertrouwen en ik zal proberen je te helpen.
[/kolom]
Gesloten