Editie 31 - Maart 2012

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Redactie »

Afbeelding
Maart 2012

Afbeelding
Wist je dat...

Plaatje... alleen tijdens het eerste Bonus XP Weekend de summoning experience werd vermenigvuldigd met 270%? Dit is daarna bijgesteld tot 110% omdat men alle zeldzame charms ging opsparen, zodat ze tijdens het xp weekend met veel minder charms (en dus werk) hun levels konden halen! Dat vond JaGeX natuurlijk niet de bedoeling.

Plaatje... het effect dat het amulet of glory heeft op gem-minen ook in free to play werelden schijnt te werken? Al is het alleen een 'members object' in de free to play werelden, de kans op gems tijdens het mijnen schijnt nogal wat groter te worden met dit object om!


Overzicht
PlaatjePlaatje
The Elder Kiln
De nieuwe master quest laat ons een nieuw ras van lang geleden zien...


TzHaar
Een oeroud ras onder de loep!


Lunacolumn
Zoals elke maand weer een kersverse column!


Fansites gehackt
Een drama speelde zich af deze maand...


Lunamusic
Een alom geprezen album van Pink Floyd en de band Mumford and Sons in de spotlight deze maand!


Het doorgeefverhaal
Het begon met wat vrienden in een café, maar waarmee eindigde het?


De puzzel
Ra ra raad... wie is het?


Visies op updates
Wat staat ons te wachten?


Paper of Fame
Wie won wat?


Felicitaties
Gefeliciteerd aan..


Opmerkelijke inzendingen
De hilarische inzendingen zijn natuurlijk deze maand ook weer van de partij!

The Elder Kiln
*Waarschuwing! Spoiler!*
PlaatjeIn de Elder Kiln quest heeft de Tzhaar je nodig. De Tzhaarbaby's worden geboren zonder de herinneringen van hun voorouders en dat is niet goed. Dus jij, een dappere avonturier, moet hen helpen. In het eerste deel van de quest moet je Tzhaar-Meh-Jeh helpen met zijn ei. Hij wil het ei niet opgeven en zorgen dat het goed uitkomt. Met jouw krachtige magische spreuken moet je het ei op de goede temperatuur houden. Je koelt het ei met waterspreuken en verwarmt het met vuurspreuken. Na heel wat gekoel en verwarm komt het ei uit en Ga'al-Jeh komt eruit, helaas zonder herinneringen. Nu kom je erachter dat ze de Ga'al de fight pits ingooien ter vermaak van andere Tzhaar, ze zijn toch maar nutteloze wezens zonder geheugen. Dit is natuurlijk ongehoord en moet gestopt worden! Nu bedenkt Tzhaar-Mej-Jeh een manier om de Ga'al hun herinneringen terug te geven, namelijk met Tokkul. Tokkul is de muntsoort van de Tzhaar maar het zijn ook de resten van de overleden Tzhaar zelf (ze betalen dus met de dode lichamen van hun voorouders). In de Tokkul zitten de herinneringen van de voorouders van de Tzhaar en als ze daar wat van opofferen zouden de herinneringen wel eens terug kunnen komen.

PlaatjeMaar Tzhaar-Mej-Ak is het daar niet mee eens. De Ga'al zijn nutteloos en moeten dood naar zijn mening. Ze mogen blijven leven op één voorwaarde: Jij moet hen beschermen tijdens het gevecht in de Fight Pit. Natuurlijk is dit voor een getrainde krijger als jij geen probleem, je neemt de uitdaging aan. In de Fight Pits vecht je met andere avonturiers maar ook met de Tzhaar zelf, allemaal tegelijk. Een heftige knokpartij dus. Na veel zwaaien met je zwaard en schieten met pijlen en vuurballen krijg je het voor elkaar om Ga'al-Jeh en Ga'al-Xox, een andere Ga'al, in leven te houden. Maar Tzhaar-Mej-Ak is er niet blij mee en draagt een van de kampioenen op om Ga'al-Jeh te doden. De kampioen slaagt en richt zich op Ga'al-Xox, maar jij springt ervoor. Je haalt de kampioen neer en redt Ga'al-Xox!

Nu heeft Tzhaar-Mej-Ak geen andere keuze en geeft je de tokkul van de kampioen. Jij moet met Ga'al-Xox en de tokkul naar "The Elder Kiln," diep binnenin de vulkaan. Deze "oven" was gemaakt door de goden toen Gierlnor ontstond en heeft enorme kracht. Al sinds eeuwen is er nooit iemand van teruggekomen. Jij en Ga'al-Xox besluiten toch te gaan, voor de Tzhaar! Als je eenmaal de grot binnen bent moet je over een klein ravijn springen met Ga'al-Xox, maar hij weet niet hoe hij moet springen. Na wat oefenen en voordoen leert Ga'al-Xox het springen en kunnen jullie verder. Maar nog geen 5 meter verderop worden jullie al beschoten door lavaballen en stenen. Je vecht je een weg door de grot en aan het einde vind je een boek met vreemde tekens met cijfers erbij. Je besluit het te houden en jullie gaan verder de volgende grot in. Na veel vechten met stenen gordeldieren, lavamonsters en gigantische magmahonden komen jullie bij een hele grote deur. Naast deze grote deur zijn twee weegschalen met de vreemde tekens erop die je eerder gelezen hebt in het boek dat je vond in het begin van de grot. Je begrijpt wat de bedoeling is, je moet de tekens vertalen en de sommen oplossen en vervolgens de uitkomst in Tokkul op de weegschaal leggen. Het is niet heel moeilijk omdat jij zo ontzettend slim bent en vervolgens gaat de grote deur open.
Afbeelding
Na nog wat meer vechten met verschillende Tzhaar kom je aan in The Elder Kiln. Iemand zal je toespreken en er zullen krachtige wezens op je worden losgelaten. Deze monsters zijn net als de Tzhaar, maar dan anders. Ze zijn paars in plaats van geel en ze zijn veel sterker! Je komt erachter dat dit de TokHaar zijn, eeuwenoude wezens en voorgangers van de Tzhaar. Ze zijn zo oud omdat de kracht in de Kiln ze steeds laat herrijzen. Na zeven rondjes vechten is het dan eindelijk klaar. TokHaar-Hok, de leider van de TokHaar, roept je bij zich om te vragen wat je hier doet, maar eerst vertelt hij wat de Kiln eigenlijk is. The Elder Kiln is een soort oven, de eerste die er ooit is geweest. Het is de oorspronkelijke woonplaats van de Tzhaar, omdat ook de Tzhaar gecreëerd zijn in de Kiln. Maar in verloop van de eeuwen zijn sommigen verhuisd naar de berg waar de Kiln in is verborgen en dat vonden de TokHaar niet leuk. Het verhuizen is ook de reden dat een Tzhaar verandert in Tokkul, want in de Kiln worden ze gelijk herboren wanneer ze sterven, vanwege de grote kracht. Nu vertel je waarom je naar de Kiln gekomen bent en dat je je vriend Ga'al-Xox graag een Tzhaar wil maken. Je geeft Ga'al-Xox de Tokkul van zijn voorouders en hij gaat in de Kiln staan. Vervolgens laat TokHaar-Hok lava over hem heen stromen, maar er gaat iets fout. Ga'al-Xox voelt een verschrikkelijke pijn, de pijn die je voelt als je zit opgesloten in een klein stukje steen, de Tokkul. Ga'al-Xox kan het hebben, maar de pijn is erg zwaar. Als hij eenmaal klaar is onder de "douche" heeft hij zijn herinneringen terug maar ook een verschrikkelijke pijn.
Plaatje

Jullie besluiten terug te gaat naar de Tzhaar om jullie bevindingen te delen maar TokHaar-Hok wil dat niet. Hij stuurt een leger TokHaar achter jullie aan om jullie terug te halen naar de Kiln. Jullie vluchten door de grotten terug naar de stad met de Tokhaar op de hielen! Ze schieten magische bollen en gooien met vlijmscherpe ringen maar het doet jullie niks. Uitgeput komen jullie aan in de stad en jullie rennen naar Tzhaar-Mej-AK en Tzhaar-Meh-Jeh en vertellen wat er is gebeurd. Maar ze zijn zo opgewonden dat de Ga'al weer nut krijgen dat ze de verschrikkelijke pijn van de tokkul volledig negeren. Ze zijn van plan om alle Ga'al met wat tokkul naar de Kiln te sturen om omgetoverd te kunnen worden. Ze zullen allemaal in pijn moeten leven! Jullie proberen alles om ze op andere gedachten te brengen maar het helpt niet. Ga'al-Xox is nu zo kwaad dat hij terug gaat naar de Kiln om met TokHaar-Hok te praten. Tzhaar-Mej-Ak en Tzhaar-Meh-Jeh bedanken je voor je hulp en belonen je voor je dappere werk.

De beloningen van de quest zijn 50.000 experience in Magic, 30.000 experience in Agility en een keuze uit 100.000 Attack, Strength, Defence, Magic of Ranged experience. Dit is tevens de eerste quest met een "early bird bonus." Als je de quest binnen twee weken van release afmaakt krijg je dubbele experience rewards! Naast de fantastische experience krijg je ook een Tokkul-Zo, een ring gemaakt van Tokkul die je verschillende teleports in de stad geeft en 10% extra schade op Tzhaarwezens. De ring heeft 3000 ladingen en als deze eenmaal op zijn moet je hem opladen met 50.000 tokkul. De ladingen gaan alleen op door de extra schade, teleports zijn gratis!


De TzHaar

Onder in de vulkaan van Karamja leeft een mysterieus ras, de TzHaar. Dit ras leeft alleen onder de grond bij hoge temperaturen. Samen leven ze in hun eigen stad: TzHaar city, een poel van lava en graniet.
Heel veel mensen hebben vooroordelen voor deze stenen wezens van de TzHaar. Vooroordelen die niet kloppen, want ondanks de gevaarlijke uitstraling die ze hebben zijn de TzHaar een vredig en rustig ras. Dit valt terug te baseren op hun naam: TzHaar betekent letterlijk: "Heilig vuur". Ondanks dat dit ras al duizenden jaren bestaat, is hun bestaan geneveld in mysteries en raadsels. Een klein gedeelte van de TzHaar is nog maar bekend, er zullen nog zeker onthullingen van de TzHaar komen.

Afbeelding

Het is niet zeker wanneer de TzHaar ontstaan zijn, het meest waarschijnlijke is dat ze al bestaan sinds de First Age. Er wordt gezegd dat de TzHaar ontstonden in dezelfde tijd als dat de vulkaan ontstond, dat gebeurd moet zijn toen Guthix de vulkaan creëerde. Het is ook nog een mogelijkheid dat de TzHaar nog langer bestaan, dat zij de enige bewoners van Gielinor waren, nog voordat Guthix op Gielinor aankwam. Dat de TzHaar een oeroud ras zijn, is zeker, aangezien ze de Second Age hebben doorstaan, samen met de God Wars.
Ze hebben altijd ondergronds geleefd, wat geleid heeft tot een gigantische stad. Hun bestaan was altijd in vrede, rust en in pure goedheid. Zo zijn de wezens van de TzHaar nog steeds, in tegenstelling tot wat vele mensen denken. Pas in de Fourth Age kreeg de TzHaar contact met de mens, toen een paar ontdekkingsreizigers in Karamja bij toeval de TzHaar ontdekten. De TzHaar hebben sinds dat moment de mens altijd laag in waarde geschat, door onze matige intelligentie en ons slecht karakter. Hierdoor mogen alleen een kleine hoeveelheid mensen de stad van TzHaar binnen, omdat de TzHaar nog steeds niet weten of de mens te vertrouwen is.

De wezens van de TzHaar zelf kunnen gemakkelijk gerekend worden tot de intelligentste en meest superieure wezens van Gielinor. Hun lichaam, gemaakt van obsidian en lava, is zeer sterk. Ziektes hebben de TzHaar bijna nooit, alleen kleine problemen als verslechterde zintuigen komen voor. Ook zijn de TzHaar zeer krachtig, ze hebben geen enkele moeite om grote massa’s steen te verplaatsen. Door hun krachtige lichaam leven de TzHaar ook heel lang. Als ze sterven kunnen nakomelingen hun herinnering en intelligentie overnemen, waardoor de TzHaar een heel intelligent en wijs ras zijn, in feite heeft elk wezen van de TzHaar alle herinneringen en uitvindingen sinds de First Age of langer in bezit!
Hoewel er een lange tijd werd gedacht dat de TzHaar ontstonden vanuit de vulkaan, worden ze verassend genoeg geboren uit eieren. Deze eieren kun je terugvinden in de stad TzHaar, ze liggen meestal in poelen van lava, gelegen op verschillende plekken in de stad.
Als de wezens van de TzHaar sterven, vallen hun stenen lijven uit elkaar waarna ze als een hoopje op de grond liggen. Deze stenen bevatten nog al hun intelligentie, maar die stenen zakken later weg in de grond. Soms worden ze echter omgezet in de lokaal gebruikte munt ‘tokkul’. Dit gebeurt alleen niet altijd.
Afbeelding
Wat misschien wel het meest bijzondere is aan de TzHaar, is hun lotsbestemming. Elke keer als een TzHaar geboren wordt, staat hun leven direct vast. Gebaseerd op de mentale en fysieke bouw van de specifieke TzHaar, krijgt die een rol die voor de rest van diens leven vaststaat. Er zijn vier verschillende rollen die een TzHaar kan krijgen.

In tegenstelling tot de mens heeft de lotsbestemming van een TzHaar verder geen invloed op diens status. Elke TzHaar wordt evenveel gerespecteerd en geaccepteerd, het enige verschil is de taken die ze hebben. De aantallen van elk soort TzHaar blijven gelijk, zodat er geen overmacht kan raken. Dit doen ze door zich geordend te vermenigvuldigen.
De TzHaar heeft ook een systeem, wat lijkt op het door ons gemaakte "pensioen". Als de wezens van de TzHaar te oud worden om nog effectief te werken, mogen ze rusten tot hun dood. In de meeste gevallen gaan deze verouderde TzHaar dan artistiek werken. Ondanks hun veroudering blijven TzHaar zeer sterk, onderschat hen dus zeker niet!

Natuurlijk zijn de TzHaar het bekendst om de Fight Pit. Als je hierin meedoet onderga je zeventig rondes waarin je de strijd aangaat met de wezens van de TzHaar. Elke keer als je een ronde hebt voltooid kom je in een ronde met meer en sterkere wezens. Zeventig rondes zijn lang, dus je hebt altijd de mogelijkheid om de Cave te verlaten. Als je sterft in de Fight Caves zal je alle spullen die je bij je hebt behouden, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Als je de laatste ronde betreed zul je het gevecht aangaan met de beroemde TzTok-Jad, dit grote monster van level 702 kan het je zeer moeilijk maken door zijn vele hulpjes en grote kracht. Als je hem eenmaal verslagen hebt zal hij de ook beroemde Fire Cape achterlaten; een mooie cape met zeer goeie stats. Het is zeker de moeite waard om het te proberen!
Afbeelding
Sinds kort zijn er vele updates verschenen aan de TzHaar. Zo is er een nieuwe grandmasterquest: The Elder Kiln. Hierin is een nieuwe rassentak verschenen van de TzHaar: de TokHaar. Dit zijn dezelfde monsters als de TzHaar, maar nadat zij hun opdracht om de bergen te maken hadden voltooid, waren zijn teruggegaan naar het midden van de wereld. De TzHaar gingen echter hun zelfgemaakte bergen in, een verradersactie van de TzHaar in de ogen van de TokHaar.
Samen met de nieuwe grandmasterquest zijn er grafische updates en een nieuwe minigame gekomen. De minigame lijkt veel op de Fight Pit, deze heet de TokHaar Fight Kiln. De minigame bestaat met hetzelfde principe als de Fight Pit. Er zijn 37 waves van monsters. Hierin komt de Jad zeven keer terug, en eindigt de minigame met Har-Aken. Dit eindmonster met een combatlevel van 800 is gigantisch: alleen zijn hoofd, dat al vele malen groter is dan jij, is zichtbaar. Zijn tentakels komen wel naar boven om je aan te vallen; de beste manier om te overleven is om die af te hakken. Als je de TokHaar eenmaal verslagen hebt zul je een prachtige TokHaar-Kal cape krijgen, of een uncut onyx die veel geld waard is.

Het meest mysterieuze aan de TzHaar is toch wel hun geloof. Net als de mensen hebben de TzHaar waarschijnlijk een religie. Er wordt gezegd dat ze een god volgen die de vulkaan heeft gemaakt, maar dat is niet zeker. Of ze een god volgen of niet; ze zeggen zelf dat de vulkaan, en alle wezens van de TzHaar die op hetzelfde moment van de vulkaan zijn ontstaan, heilig zijn. Dat geloof kan gebaseerd zijn op de manier waarop ze sterven; het verdwijnen van hun stenen lichaam in de vulkaan zou de vulkaan voeden en vruchtbaar maken voor hun nabestaanden.
Ondanks het zeer lange bestaan en de kracht en de goede maatschappij waarin de TzHaar leven, voorspelt hun eigen profetie dat hun ras niet voor altijd zal blijven bestaan. Volgens de profetie zal hun eigen vulkaan ooit weer terug in de aarde zakken, waardoor de zee de stad van TzHaar in zal spoelen en al het leven weggevaagd zal worden. De TzHaar zelf lijken hier erg nuchter over, ze hebben dat lot geaccepteerd en zien wel wanneer het gebeurt.

Boven alles wat de TzHaar hebben en doen in het leven, staat royaliteit en eer toch bovenaan. Het zachtaardige karakter van de TzHaar heeft geleid tot een vloeiende maatschappij, waarin in hun hele bestaan nog nooit een misdaad is gepleegd! Dit is dan meteen ook de reden dat zij de mens niet vertrouwen: in tegenstelling tot de TzHaar pleegt de mens veel misdaden, en is zelfs in staat zijn eigen ras te doden. Hierdoor twijfelen de TzHaar over de goede bedoelingen van de mens, waardoor er maar weinig mensen de stad van TzHaar binnen mogen treden. Toch wordt er nog redelijk veel handel tussen hen bedreven.
Afbeelding
Ondanks de zachtaardige kant van de TzHaar wordt er veel gevochten. Sterker nog, het is hun favoriete bezigheid! Met zelfgemaakte wapens bevechten de wezens van TzHaar elkaar op een vriendelijke en eervolle manier. Dit gaat nooit tot de dood, het gevecht stopt zodra een van de strijders lichamelijke schade heeft opgelopen. Het overwinnen van een gevecht is zeer belangrijk voor de wezens van de TzHaar. Het wordt dan ook in volle mate gedaan in de Fight Pits en Fight Caves.

Alles bij elkaar maakt de TzHaar toch een ongelofelijk ontwikkeld ras. Hun maatschappij is vele malen beter dan enig ander, hun intelligentie is zeer ontwikkeld, en hun bestaan is het langste van allen. Ze zijn zeer krachtig en toch zeer vredig. Jammer genoeg is er nog lang niet alles hun ras bekend. Hun taal is heel anders dan die van de mens, hoewel ze de taal van de mens kunnen spreken. Hun religie is nog altijd een raadsel, en hun artistieke kunsten zijn nog altijd verborgen. Maar dat er meer van de TzHaar zal komen, dat is zeker.


Lunacolumn
Afbeelding
Een nieuwe Lunagraaf betekent ongetwijfeld een nieuwe column. De afgelopen weken heeft er ophef plaatsgevonden door enkele gebeurtenissen die zeker nog een tijdje zullen blijven hangen. Aan de ene kant hadden we de recente hacks. De redactie heeft zich tijdelijk ondergedoken in de RuneScape underground om te kijken wat er te leren valt over deze wereld. Aan de andere kant heeft Jagex op RuneScape recent de Effigies aangepast. Een 'kleine' aanpassing met grote gevolgen?

Hacks

De recente hacks van onder andere RSNL en enkele LTF-leden laten niemand onberoerd. Iedereen met wat verstand van zaken heeft onmiddellijk al zijn gegevens aangepast en alles anders beveiligd om zeker te zijn dat men geen gemakkelijk slachtoffer vormt voor de hackers. Eigenlijk komt alles neer op één essentie: Als je een doelwit bent zal het nog erg moeilijk worden om een hack te vermijden.

De manier van hacken is ook doorheen de jaren veranderd. Vroeger werd er vooral gewerkt met fake websites en keyloggers die geïnstalleerd werden. Aangezien er voor 2005 geen bank pin aanwezig was, kon je meteen alles stelen wat er te stelen viel. Oorspronkelijk waren hacks ook voor persoonlijk gewin. Men stal geld om dat zelf te gebruiken op hun eigen account, niet om door te verkopen en daarmee echt geld te verdienen.
Afbeelding
Dit evolueerde langzaam naar nieuwe methodes. Iedereen heeft vast en zeker wel eens een e-mail gehad waarin Jagex claimt dat je aan RWT gedaan hebt en dat je account 'onderzocht' moet worden. Dan komt er een link te staan, maar als je dan kijkt naar waar die link naartoe gaat, kom je helemaal niet op de RuneScape website uit. Zo word je al snel in een val gelokt en heeft men jouw gegevens. Zo'n mailtje valt te faken met een script dat 5 minuten werk kost. Ik kan je een mailtje laten krijgen van de koning, van het Vaticaan, zelfs van Obama mocht je dat willen. Echter kan je makkelijk dit soort mails vermijden: Gebruik een e-mail dat je enkel gebruikt voor RuneScape en voor helemaal niets anders. Dan krijg je ook enkel e-mails van Jagex. Gebruik ook nooit de links in de e-mail zelf, maar ga simpelweg naar de pagina op de RuneScape website waar het normaal naar toe zou linken. Zo ben je altijd zeker.

De hack-business begint recent pas echt te boomen. De reden ligt eigenlijk voor de hand. Na de recente botnuke is RS niet echt bijster winstgevend meer te noemen voor RWTers. Dit kunnen individuen zijn tot kleine organisaties. Als je dan zelf niet langer efficiënt geld kan verdienen, waarom dan niet geld stelen van andere spelers om dat door te verkopen? De link is al vlug gelegd en hopla, vele ex-botters zien profijt in de hack-industrie.

De voornaamste methode van hacken is ook sterk veranderd. Tegenwoordig gaat bijna alles via recoveries. Men probeert een extreem geloofwaardige recovery request te doen van jouw account, waardoor het lijkt alsof je echt je wachtwoord vergeten bent. Zo komen hackers dus aan je account ook al heb je een wachtwoord zo sterk als staal, dat maakt helemaal niets uit in dit geval.
Afbeelding
Hoe komt men dan aan die informatie? Eigenlijk ligt dat sterk aan jezelf: Hoe sterk zijn je recovery questions en valt de informatie die je daarvoor gebruikt ergens te vinden? Ik ga even een simpel voorbeeld geven. De volgende 5 vragen zijn je recovery questions:

1.) Wat is mijn favoriete dier?
2.) Wat is mijn favoriete kleur?
3.) Hoe heet mijn vader?
4.) Waar woon ik?
5.) Hoe heet mijn eerste liefje?

Je stelt jezelf voor op LTF, je zegt hoeveel je wel niet van dieren houdt en maakt een blog aan. In die blog geef je tevens je volledige naam. Je hebt ook toevallig een onbeschermd Facebook account. Ik moet er geen tekening bij maken hoe het antwoord op de bovenstaande vragen in een namiddagje zoekwerk gevonden kan worden. Zelfs al beveilig je alle onderdelen van je accounts zoals je e-mail of je Facebook, als één van dezen niet sterk beschermd zijn en ze kunnen dat recoveren hebben ze ook toegang tot grote delen van jouw informatie. Eén lek is meestal al voldoende om een slag te slaan.

Met andere woorden, al beveilig je je RuneScape account ontzettend sterk, als de rest niet even sterk beveiligd is kan men nog zonder al te veel moeite aan voldoende informatie geraken om een geloofwaardige recovery request te doen. Hacken begint ook niet langer bij je RuneScape account. Hacken begint bij je Facebook, je e-mail, enzovoort. Vaak gebruiken mensen dan nog variaties op wachtwoorden of overal hetzelfde wachtwoord. Een oud wachtwoord wat je oorspronkelijk gebruikte voor je RuneScape-account maar nu gebruikt voor een e-mail kan grote gevolgen hebben: Als je een recovery doet kan je mogelijke oude wachtwoorden ingeven van je RuneScape-account en begint een recovery al ontzettend geloofwaardig te lijken ook al is dit voor een hacker een grote gok. Helaas komen de gokjes die een hacker maakt al vlug overeen met de werkelijkheid.

Zo zie je dat hacken ontzettend en ontzettend simpel kan zijn als je toegang hebt tot de juiste middelen en informatie. Echter kan je een hoop problemen vermijden. Hoe makkelijk hacken ook kan zijn, kan je het hen tevens erg moeilijk maken. Ik ga enkele tips opsommen die ik sterk aanraad als je belang hecht aan je voorwerpen op je account. Het is nooit te laat om je gegevens sterk te beveiligen.
Afbeelding
  • Gebruik een bank pin. Zelfs al word je gehackt, dan weten ze je bank pin nog niet. Kies dus niet iets wat voor de hand liggend is zoals je geboortedatum of 1234. Kies iets unieks en bank daarnaast al je spullen voor je uitlogt. Zo ben je meestal veilig, zelfs al word je gehackt.
  • Gebruik een e-mail account uniek voor RuneScape. Link dit niet aan andere websites en zorg dat jij dit enkel kent. Houd het dus als het ware geheim. Een hacker die je e-mailadres heeft dat gelinkt is aan je RuneScape account is al bijna voldoende om een succesvolle recovery te doen. Beveilig dit dus even sterk als je RuneScape-account!
  • Gebruik voor alle websites een ander wachtwoord. Liefst niet variaties van je gewoon wachtwoord, maar allemaal erg verschillende wachtwoorden. Zelfs al kan men dan iets hacken, dan is de rest nog veilig.
  • Indien mogelijk, gebruik symbolen in je wachtwoord (nog niet mogelijk op RuneScape zelf maar wel vaak op andere websites) en onbestaande letter- en cijfercombinaties. Vermijd bestaande woorden.
  • Bewaar je betalingsinformatie. Dit is een erg belangrijk hulpmiddel als je ooit zou moeten aantonen dat jij de originele eigenaar van het account bent.
  • Maak je recovery questions extreem moeilijk. Kies vragen die niet voor de hand liggen en zorg dat het antwoorden zijn die online niet te vinden vallen en enkel alleen jij weet. Voorbeelden zijn je registernummer op je identiteitskaart. De vervaldatum van je bankkaart, je SIS-nummer, ...
  • Let er dan nog op dat je vragen kiest die niet makkelijk te gokken vallen. Als je als vraag "Welke kleur heeft je favoriete trui?" neemt, dan kan een hacker nog mogelijk juist gokken. Maak je vragen dus ingewikkeld en moeilijk te raden!
  • Link je RuneScape account niet aan je Facebook account. Een Facebook account is vaak niet zo sterk beveiligd. Kan men inloggen via Facebook dan heeft men je automatisch al gehackt door de "play with Facebook".
Vanzelfsprekend geldt deze beveiliging niet voor enkel RuneScape, maar voor alles waar je een account op hebt online. Een goede beveiliging is noodzakelijk, zeker wanneer je later of nu al aan online bankieren doet.


Effigies
Afbeelding
Effigies. RuneScape werd niet voor niets soms EffigyScape genoemd. Deze kleine handige dingen waren in de ogen van veel spelers iets prachtigs, iets waarmee ze skills konden vermijden die ze niet graag trainden en in staat waren om hele hopen XP's op te slaan en deze te bewaren om later te gebruiken.

Recent bracht Jagex hier dus een eind aan. Je kan niet langer hopen Effigies in je bank houden en daarnaast is de drop-rate drastisch omlaag gehaald. Vele spelers zijn hier niet tevreden mee. Terecht? Op een zekere hoogte wel, op een zekere hoogte niet.

Allereerst: Effigies werden door de spelers op de foute manier gebruikt. Oorspronkelijk werden Effigies gezien als iets extra's. Als een beloning die je skills zou moeten ondersteunen. Echter interpreteerde de spelers dit fout en duurde het niet extreem lang en spelers begonnen actief op zoek te gaan naar deze speeltjes. Ganodermic beasts en de mummy's in de tempel van Desert Treasure moeten de druppel geweest zijn. We waren op een punt gekomen waar men door het actief op jacht gaan naar Effigies men bepaalde skills sneller trainde (zoals Runecrafting) dan dat men feitelijk de skill zelf trainde door de methodes toepasselijk voor deze skill (Bij Runecrafting: Altars, ZMI). Men won dus tijd en men moest die skill niet trainen!
Afbeelding
Maar, Jagex moet inzien waarom spelers dit doen. Waarom verkiezen spelers liever om uren door te brengen bij monsters op jacht naar Effigies in plaats van skills zoals Agility of Runecrafting gewoon te trainen? Hier zit een denkwijze achter: Er scheelt wat aan deze skills. Ze zijn niet aantrekkelijk om te trainen, te traag, of eender welke reden die spelers weerhoudt om actief met deze skills bezig te zijn. Lost het aanpassen van effigies dit op? Natuurlijk niet. Jagex pakt beter de kern van het probleem aan en maakt deze skills weer interessant.

Door deze update verliezen twee groepen van spelers. Aan de ene kant mensen die heel erg genoten van de skill Slayer, aan de andere kant de mensen die nauwelijks over de skills beschikken om effigies op te lossen. Conclusie: Twee ontzettend grote groepen van spelers. Dan valt het al te begrijpen waarom zoveel mensen zo boos zijn.

Aan slayer is tegenwoordig niet veel meer. Er valt nog weinig geld aan te verdienen en het enige lichtpuntje waren nog de effigies. Daarom trainde ik ook slayer; om effigies te verkrijgen waarbij ik toch nog een skill trainde. Nu men de kans op een effigy verlaagd heeft is slayer alles behalve aantrekkelijk meer. Het is nu niet meer dan een 'leuke' skill en met wat geluk verdien je er een kleine cent bij.
Afbeelding
De allergrootste verliezers zijn echter de mensen die de effigies niet zelf kunnen oplossen. Omdat het nu niet langer mogelijk is om effigies in grote hopen te bewaren zijn deze spelers verplicht op zoek te gaan naar assists, die best wel tijd in beslag kunnen nemen. Je kan dus niet langer van plan zijn ze te bewaren tot je in staat bent ze zelf te openen zonder de gevolgen te dragen. Dit is door Jagex vooral een counter zodat men niet langer grote hoeveelheden experience kan bewaren tot er bijvoorbeeld een nieuwe skill uitkomt om die dan in te zetten. Helaas zijn effigies nu eerder een last dan een vreugd voor deze spelers.

Eigenlijk heeft slechts één groep van spelers niet veel verloren en dat zijn spelers die in staat zijn Effigies zelfstandig op te lossen. Ondanks dat de droprate omlaag is gegaan moet men wel niet de hele tijd nodeloos op zoek gaan naar assists.

De intentie van Jagex is dus goed, men wil bepaalde problemen aanpakken maar helaas schotelen ze zichzelf weer een hoop nieuwe problemen op. De community zal het in ieder geval Jagex kwalijk blijven nemen, omdat Effigies al erg lang in het spel waren en ook gewoon beschouwd werden als een mechanisme binnen het spel om te trainen.

Mod Mark was er echter kort en alleszeggend over: Neen, effigies gaan niet terug naar hun oude manier van werken. Misschien toch een excuus om eens te kijken of ZMI ons niet ligt?

Bedankt voor het lezen. De redactie hoopt dat jullie wat opgestoken hebben. Zoals altijd kan men reageren op de artikels door een post achter te laten. Tevens kan men suggesties plaatsen voor toekomstige columns. Nog veel leesplezier verder en tot de volgende maand!


Fansites gehackt

Begin februari waren de fansites van RuneScape slachtoffer van een meute hackers. Door een onbekende oorzaak waren Tip.it en RuneHQ gehackt. Het bleef echter niet alleen bij die sites. Via de ingebroken database kon een van de hackers gegevens vinden van een van de admins van RSNL. De hacker kreeg toegang tot het e-mailadres van Bv202. Op dat punt was het simpel. Hij vroeg op de site van RSNL het wachtwoord aan, en kwam op die manier op het account van Bv202. Via dat punt legde hij de hele site plat, waarna hij de database op een afgeschermd forumdeel plaatste en wilde verkopen voor RuneScape-geld.
Afbeelding
De hacker heeft aan een paar klanten de database verkocht, die weer op hun eigen manier hier verder mee gingen werken. Na een paar dagen was RSNL er echter alweer bovenop. Bv202 liet weten constant voorbereid te zijn. Door middel van eigen voorbereiding en hulp van Jagex kostte het RSNL niet veel moeite. "RSNL was enkele dagen na de hack volledig hersteld. Dagelijks worden er back-ups gemaakt, waardoor er minder dan 24 uur aan data (topics, posts, etc.) verloren is gegaan. Door de herinstallatie van het forumsysteem waren we alle modificaties kwijt, maar de belangrijkste hiervan zijn inmiddels opnieuw geïnstalleerd. De schade is beperkt gebleven door het snelle optreden van Jagex, al kunnen de gelekte gegevens uiteraard ook voor andere online accounts gebruikt worden", aldus Bv202. Volgens hem is RSNL nu ook buiten schot van andere hackers. De manier die gebruikt is om de hack te voltooien is onklaar gemaakt, zodat anderen het niet meer kunnen proberen. Dat, en de herinstallatie, zouden voor een uitstekend beveiligingsysteem moeten zorgen. Tevens heeft de webhost van RSNL de site grondig doorgespit om te zoeken naar eventuele lekken.

Ook zijn Tip.it en RuneHQ de hack alweer te boven. Zij gebruikten dezelfde methode. Of LunaGang gevaar loopt, is niet zeker. Volgens Feppie64, beheerder van LunaGang, is LunaGang zo goed mogelijk beveiligd. "Ik heb altijd alles gedaan wat binnen mijn vermogen lag. Ik probeer in mijn scripts de beveiligingslekken te vermijden die ik ken, het forum draait op de nieuwste versie, net als de software op de server. Ik heb een contract met de webhost dat zij het onderhoud van de server verzorgen, wat veel veiliger is dan wanneer ik het zou doen. Zij hebben verstand van dit soort zaken en zijn er dagelijks mee bezig. Verder zijn alle wachtwoorden op de website goed beveiligd. Meer kan ik niet doen." Of er meer hackers zullen komen na deze geslaagde hack, weet hij niet. "Dat kan ik niet beoordelen. Jagex heeft een goede zet gedaan door de accounts te locken, waardoor de database van RSNL en Lunagang voor hackers veel minder waardevol is geworden. In die zin zullen hackers hierdoor ontmoedigd worden. Mensen zijn door deze hack echter wel gewezen op de uitgebreide hackscene die rond RuneScape is ontstaan. Hierdoor komen meer mensen met deze groepen in aanraking, wat mensen zal trekken die op zoek zijn naar spanning."

De hacker zelf is spoorloos. Een bekende van de hacker is Haci, die zelf naar RSNL en LunaGang toe is gestapt om de fansites van informatie te voorzien. Jammer genoeg is Haci zelf niet de persoon die de hack voltooid heeft, wat leidt tot een dood spoor. Bv202 geeft aan geen aangifte te gaan doen. Het enige wat RSNL kon doen was de schade zoveel mogelijk proberen te beperken; wat inmiddels is gebeurd. Nu is het een kwestie van opbouwen en doorzetten. Natuurlijk wel met wat meer maatregelen. Leden van RSNL moeten verplicht een nieuw wachtwoord aanmaken. Ook zijn er PM's en e-mails met informatie over de hack en advies gegeven. RSNL blijft ook dicht bij hun leden door er voor ze te zijn; als er mensen zijn met vragen kunnen ze dat altijd doen via een PM of via de e-mail: info@rsnl.eu. Bv202 belooft iedereen te beantwoorden.

Al bij al is het een hoop onrust geweest. Hopelijk is dat dan ook verleden tijd. RSNL en LunaGang hebben bewezen voorbereid te zullen zijn voor mogelijk komende aanvallen. Bovendien is het geweldig om te zien hoe snel Jagex te hulp schiet als het fout gaat. Natuurlijk hebben de leden zelf ook een aandeel. Hoe meer leden bewust hun account beter beveiligen, hoe veiliger ze zelf zijn. Bv202 bevestigt dit. "Zorg ervoor dat je op elke website een uniek wachtwoord gebruikt. Een password manager zoals Lastpass of Keepass kan hierbij helpen. Indien je dit niet doet en een website waarop je een account hebt wordt gehackt, dan zijn je accounts op andere websites ook in gevaar. Gebruik zeker nooit hetzelfde wachtwoord op RuneScape als op andere websites, al denk ik dat dit de laatste tijd genoeg is benadrukt."

Als laatste hulpmiddel is het handig voor de leden om te beseffen dat hun account op dezelfde manier slachtoffer van hackers kan worden als de fansite; via het eigen e-mailadres. Het belangrijkste is dus om sowieso je e-mailadres een uniek wachtwoord te geven. Dit maakt al je andere accounts (waar dan ook) een stuk veiliger!


Lunamusic
Afbeelding
Band van de maand
Mumford and Sons


Eind januari 2012 werd door Jan Smeets officieel bevestigd dat Mumford and Sons op Pinkpop (maandag 28 mei 2012) zal verschijnen, maar wie is deze band? Deze maand een verslag over één van de aankomende artiesten op Pinkpop.

Afbeelding
Mumford and Sons met haar instrumenten
Mumford and Sons komt oorspronkelijk uit Engeland en kan in de categorie folkrock worden geplaatst. Om even wat voorbeelden te geven van de typische instrumenten van de band: de banjo, de accordeon en de mandoline. Past dus mooi in het plaatje van de folkrockband. De band is opgericht door Marcus Mumford, Winston Marshall, Ben Lovett en Ted Dwane. Hieronder vind je de de bezetting van Mumford and Sons.
NaamBezetting
Marcus MumfordLeadzanger, gitaar, drum en mandoline
Winston MarschallBas, banjo, dobro en de zang
Ben LovettKeyboard, accordeon en de zang
Ted DwaneDrums, (contra)bas en de zang
Zoals je al een beetje kunt zien zijn de bandleden van Mumford and Sons erg flexibel in te zetten. Als folkrockband moet dat ook eigenlijk wel, je hebt immers verscheidene instrumenten nodig om een liedje tot een goed einde te brengen. Erg knap dus. In Nederland is Mumford en Sons niet extreem bekend, maar heeft wel een paar hits gehad. Hieronder vind je de de youtubefilmpjes van de twee hits en direct daaronder vind je het album dat in 2009 is uitgekomen: Sigh no more.
SIGH NO MORE
Afbeelding
Sigh no more3:27
The Cave3:37
Winter Winds3:39
Roll Away Your Stone4:23
White Blank Page4:14
I Gave You All4:20
Little Lion Man4:06
Timshel2:53
Thistle and Weeds4:49
Awake My Soul4:15
Dust Bowl Dance4:43
After the Storm4:07
TOTAAL48:33
Mumford en Sons is nu bezig met het maken van hun tweede album. Er zijn al een aantal liedjes gespot in hun liveoptredens. Zullen zij ook op Pinkpop nieuwe liedjes gaan spelen? Of is het album dan al uit? Veel meer weten we ook niet, dat ligt helemaal aan de band zelf. We zien jullie graag op Pinkpop verschijnen. Tot dan!


Now that's what I call MUSIC! ??
Liedjes en albums die je beluisterd moet hebben

Vorige maand hebben jullie vast genoten van The Axis of Awesome met hun nummer "4 chords", waarbij het hele liedje bestond uit de hits met vier dezelfde akkoorden. Mocht je er niet helemaal uit zijn gekomen, vind je op hun YouTube-kanaal de complete lijst van liedjes die in het liedje gebruikt werden. Deze maand gaan we verder met een album dat je ooit in je leven beluisterd moet hebben. We bespreken Dark Side of the Moon van Pink Floyd.

Dark Side of the Moon
Pink Floyd (1973)

De mensen die van rustige muziek houden om lekker eens achterover te bij gaan leunen, houden vast en zeker van Pink Floyd. Deze "landscape"-muziek is ideaal voor een rustig avondje thuis en natuurlijk erg rustgevend. Dark Side of the Moon betekende voor Pink Floyd de doorbraak bij het grote publiek. Zeg nou zelf, wie kent onderstaande afbeelding nou niet? Hierbij ook even de lijst met nummers die op dat album verschenen.
DARK SIDE OF THE MOON
Afbeelding
Speak to Me/BreatheHet album begint met een hartslag waarvan het lijkt dat hij het hele album door blijft lopen. Ook volgen er stukjes tekst en geluidsfragmenten van alle nummers van het album. Dat deel heet Speak to Me. Na dit stuk komt er een wat minder positieve tekst: "All you touch and all you'll see is all your life will ever be." Dat deel heet Breathe
On The RunNa Speak to Me volgt het eerste nummer met inhoud van dit album: On The Run. Voor die tijd (1973) was het een erg experimenteel nummer. Er worden veel geluidseffecten in gebruikt: van voetstappen tot op het eind een vliegtuig dat neerstort. Hierna komt het nummer Time.
TimeDit is misschien wel de bekendste plaat van het hele album: Time. In het begin van het nummer hoor je veel klokken en wekkers die tegelijkertijd afgaan. De melodie van Breathe komt hier ook weer in terug. Dit nummer is in ieder geval een aanrader, vandaar dat het ook een single is geworden.
The Great Gig in the SkyDe vrouw die voor deze opname gevraagd was, heeft dit nummer compleet op improvisatie gezongen. Erg knap, als je hoort wat voor een geluid uit je speakers komt. Na deze plaat moest vroeger de langspeelplaat (lp) worden omgedraaid. Hierdoor was het niet mogelijk om het hele album vloeiend door te laten lopen. Op de geremasterde cd's van nu is het wel mogelijk.
MoneyHet grappige aan Money is, voor de muziekkenners onder ons, dat dus een 7/4e maat heeft. Hierdoor voelt het nummer vrij raar aan, want in de huidige muziek zijn wel vooral 4/4e en 6/8e gewend (vier tellen, zes tellen). Dit nummer is tevens de eerste single en begint met rinkelende kassa's. De tekst gaat, hoe kan het ook anders, over geld.
Us and ThemDit nummer is het langste nummer van het hele album. Het duurt bijna acht minuten en dat was voor die tijd extreem lang, als je bedenkt dat de nummers vroeger niet langer konden zijn dan drie minuten. Tegenwoordig is acht minuten ook nog best lang, het is immers twee keer het gemiddelde van ongeveer vier minuten.
Any Colour You LikeHierover valt niet veel te vertellen. Dit nummer heeft dezelfde baslijn als Breathe en is instrumentaal.
Brain DamageBrain Damage is het nummer met de titel van het album. Een quote: "When the band you're in starts playing different tunes, I'll see you on the dark side of the moon". Dit had alles te maken met de breuk van Pink Floyd en Syd Barett.
EclipseHet laatste nummer van het album heeft een fadeout van de hartslag die we in het begin ook al hebben gehoord.
Een hele lijst aan prachtige nummers dus. Zoek het op op Youtube en luister maar eens naar dit prachtige album. Dit heeft muziek zo gemaakt als het nu is. Pink Floyd heeft geholpen aan de muziek en dat is geen geintje. Vraag je moeder of vader maar eens wie Pink Floyd is, ze weten vast en zeker er wat over te vertellen, misschien wel over dit album. Voor nu tot ziens en tot volgende maand bij LunaMusic!


Het doorgeefverhaal

Het doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel, gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling is om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op alleen de laatste twee stukjes. Dit hebben jullie er deze maand van gemaakt:
Redactie schreef: Daar zitten ze dan met zijn allen aan de bar van hun nieuwe clubhuis. Kees, Willem, Sjoerd en de rest. Iedereen is er op Rob na. Hij heeft....
Peter' schreef:.. zich bezeerd tijdens het oefenen van de slayeremote met zijn moeder. Hierbij viel hij op zijn hoofd en de appelsap vloeide rijkelijk uit zijn openingen. Toen kwam er iemand binnen, het was..
Nikki schreef:.. een duivelse ninja-pinguïn! Hij tapte de stromende appelsap af en vloog weg op een cupcake. Rob's moeder raakte in paniek, want hoe kon Rob nou overleven zonder genoeg appelsap in zijn aders?!
Odius33 schreef:Haar angst was terecht, Rob stierf ter plaatse. Helaas! De duivelse ninja-pinguïn was ondertussen aangekomen op zijn thuisplaneet: Durex. De andere penguïns waren uiterst verbaasd toen ze de appelsap zagen en..
clanig schreef:renden allemaal op de duivelse Ninja-penguïn af om het te proeven. Maar na 2 dagen gingen alle Penguïns dood, want Robs moeder had snel vergif bij de appelsap gedaan.
Off-er schreef:Intussen werd Rob in een prachtige kist begraven. Robs moeder werd zo emotioneel van de stroomstoring in de kist dat de vloer binnen de kortste keren blank stond! Na een tijdje...
Simone schreef:waren er zoveel nieuwe pinguïns gemaakt dat ze Rob gingen ontvoeren!
Gabiysh schreef:Omdat ze Rob ontvoerden was de kist niet meer bewoond. Ze moesten dus op zoek naar een andere....
Silfer schreef:plek, om de rest te huisvesten. Na lang zoeken kwamen ze uit op de prachtige onbewoonde ananas...
Batfire schreef:vol met prachtige kleding vers ingevlogen vanuit Milaan en Parijs, mon amour <3. De kleding was helaas niet echt wat ze op dat moment nodig hadden, namelijk...
Daan schreef: was er een hele grote ijsbeer die iedereen wilde opeten die zijn tanden niet had gepoetst. Daarom wilden ze eerst een tandenborstel kopen, maar dat ging niet helemaal juist, want..
Redactie schreef:niemand had geld bij zich. Er zat dus niets anders op dan zo snel mogelijk vluchten en de gigantische ananas te verlaten. Nadat ze de ananas succesvol waren ontvlucht brachten ze Robs lichaam naar zijn moeder en keerden de pinguïns weer huiswaarts richting de Zuidpool.

De Puzzel

Het uiteindelijke juiste antwoord van de vorige puzzel, was farming. Deze mensen hadden de skill gevonden: Japeroen386, Daan, Silfer, Dragon169100, Kevienjow123, F_berzerker-lord, lord gazimir, slowmetal1, michtalord en verhaert3.


Ook deze week hebben wij weer een puzzel voor jullie. Het is de bedoeling dat je bij elk plaatje het juiste monster zoekt:
Afbeelding
Afbeelding



Linksboven:
T) Goblin
G) Moss Giant
N) Hill Giant

Midden boven:
Z) King Black Dragon
A) Black Demon
C) Bal'lak the Pummeller

Rechtsboven:
P) Aviansie
J) Kree'arra
H) Nex

Linksonder:
Q) Void Ravager
A) Void Spinner
T) Fumus

Midden onder:
Z) Wingman Skree
W) Commander Zilyana
A) Gargoyle

Rechtsonder:
U) Ork
V) K'ril Tsutsaroth
R) General Graardor

Mocht het goed zijn gegaan, dan krijg je nu een code van zes letters. Deze code is de oplossing en je kunt hem opsturen naar Cow in bkini via deze link.


Visies op updates
Afbeelding
Na een lange tijd is dit onderdeel weer terug in de Lunagraaf! In Visies op updates is het zo dat leden van het tipforum hun mening kunnen geven op de updates van afgelopen maand van Jagex! In deze maand hebben we twee mensen gevraagd om hun mening te geven en dat zijn Vox ofzo (V) en Eend (E)!

Dominion Tower

V: Eindelijk luisteren ze eens naar de spelers!Plaatje 't Is heerlijk dat je eindelijk meerdere gloves kan hebben, opdat je erg vaak naar Corporeal Beast kunt gaan zonder steeds terug te moeten naar de toren om nieuwe te halen. Het is natuurlijk ook altijd mooi dat ze langer meegaan! Gewoon een simpele, maar fijne update. Daar komt ook nog eens bij dat je je waardeloze scorpion meat kunt inleveren voor xp! Per 150 stuks krijg je 10k xp, wat natuurlijk mooi meegenomen is. Ik ben ook positief over het overslaan van de tussenfilmpjes. Kortom, een handige update aan de Dominion Tower!
E: Een geweldige update mogen we het niet noemen. Op een toevoeging voor de Dominion Tower, een plaats waar ik slechts eenmaal ben geweest om de teleport op te halen, zat ik niet bepaald te wachten. De bosses die ik al eens met moeite bestreden heb nogmaals opnieuw doen, neen bedankt. Laat staan dat ik dan een boss wil vermoorden gewoon voor het plezier. Neen, geef mij maar wederom de "in other news". Helaas is daar ook niet zoveel spectaculairs in terug te vinden.
Een kleine, maar toch zeer handige toevoeging aan de runecrafting pouches vergemakkelijken deze moeilijke skill een beetje. Meer xp per uur nu ik niet langer hoef ik treuzelen met al die opties. Of toch niet? De paar clicks die je nu bespaart zullen geen immens verschil maken in de xp je op een uur behaalt; integendeel. Door het alsmaar gemakkelijker te maken zijn we eerder geneigd om te afk'en en daardoor verliezen we weer een boel xp. Maar voor de echte diehards onder ons zal het vast en zeker een goede update zijn. De andere "in other news" is de overbodige toevoeging van de total xp. Mensen die SwiftKit gebruiken, hebben dit niet nodig. Naampje invullen en je ziet gelijk hoeveel xp je hebt behaald. Daarnaast zorgt deze update weer voor meer competitiviteit onderling, iets wat deze hele community verpest. Jagex zou dringend eens moeten werken aan de community. Niet door de meest onnozele evenementen, maar eens drastisch zaken moet veranderen.

Flasks

V: Dit was voor mij de beste update van de hele maand. Je kan in drie minuten wat geld verdienen door middel van mining en crafting en je hoeft ook nog niet eens na elk stukje op de steen te klikken. Ikzelf vind deze update vooral handig omdat je nu langer bij de monsters kunt blijven vanwege de 6-dose potions in plaats van de 4 doses voorheen. Ook voor lagere levels zie ik hier een voordeel in, vooral bij het slayeren. Misschien is het later wel mogelijk om Nex alleen te vermoorden, puur vanwege deze update. Wat ik ook handig vind is dat je nu ook potions die je niet kunt ruilen ook in, bijvoorbeeld, je pack yak kan stoppen. Mogelijkheden om andere spelers te crashen zullen hierdoor wel groter worden. De limiet vind ik ook terecht. Ook krijg je aardige xp van het maken van de flasks en kun je hier zelfs strange rocks van krijgen!

E:Het zou dé methode zijn om geld te verdienen, voor de skillers onder ons dan toch. Helaas, het verloopt net een tikkeltje anders. De quest vereiste is al een eerste minpuntje. Het is niet voor iedere skiller mogelijk om questen te voltooien. Goed, tegenwoordig kunnen skillers zoveel met verschillende boosts. Toch is het idee dat een skiller een quest moet voltooien zodat hij red sandstone kan mijnen een beetje stom. Daarnaast de ligging. Met al die ogres in de buurt is het niet bepaald handig om daar als skiller te zijn. Natuurlijk, er is een shortcut in de buurt, maar hoe geraak je in eerste instantie in Ooglog zonder de ogres te passeren?
De hoge eisen en de beperking van 50 red sandstone per dag maken heel veel goed. De balans blijft bewaard en zo is er altijd wel winst uit te halen. Vergelijkbaar met een herb rondje dus. Jammer genoeg is de winst niet optimaal. De prijzen dalen alsmaar en steeds meer mensen halen de benodigde levels. Vanaf het moment dat de prijzen weer stijgen, zullen meer mensen red sandstone mijnen en zal daardoor de prijs weer dalen. Desondanks is leuke toevoeging voor de skillers.
Afbeelding
Troll Warzone

V: Ik vond deze update waardeloos. Het is een goede update voor mensen die net beginnen met spelen, maar voor hogere levels vind ik het onzin. Niemand zat te wachten op zo'n update en daar komt ook nog eens bij dat je weer taken uit moet voeren voor je taskmaster, die eigenlijk helemaal nergens op slaan. Neen, Jagex verspilt haar tijd helemaal aan zulke verschrikkelijke updates en het heeft ook amper voordelen. Hiermee heb ik alles wel zo'n beetje gezegd.

E: Een goede update om deze maand te starten, hoewel het eigenlijk al niet meer bij deze maand hoort door de vertraging. Dat betekent niet dat het geen goede update is. Integendeel! Woorden komen te kort voor deze geweldige update. Jagex heeft zich bewezen, het negatieve imago van Runescape zal niet langer bestaan! Het bewijs? Burthope en Taverley natuurlijk! Het plaatje van deze steden klopt helemaal: her en der een soldaat verwond door de trollen, de rivier die een natuurlijke scheiding vormt, geen waardeloos pad tussen Taverley en Burthope maar een doorlopende stad, de verbrokkelde kasteelmuur etc. Een stad zoals je hem in gedachten hebt. Vele kraampjes, heerlijk druk. Niet langer enkel het essentiële. Het lijkt alsof je één bent met het spel. Daarbovenop is het grafisch gezien een pareltje. Zeker in vergelijking met vroeger, waar nieuwe members dadelijk afgeschrikt werden door de beroerde graphics. Nieuwe members, daar draait heel deze update eigenlijk om. Ze laten kennis maken met "de nieuwe wereld". Het is Jagex in zeker zin gelukt. Door de vele stalletjes en opdrachten zullen nieuwe members het wel allemaal onder de knie krijgen, maar soms is het wat basic. Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe je moet lopen, hoe je erts moet verzamelen en ga zo maar door. Misschien wordt RS dan toch eens volledig P2P? Geen rare gedachte als je het mij vraagt. Burthope heeft immers de taak van Lumbridge overgenomen. Alle begeleiding die je nodig hebt is te vinden in Burhtope, het Mekka voor de nieuwe spelers onder ons. Zeker nu met de 14-dagen-gratis-member actie, een commerciële zet van Jagex.

Toch had deze update ook potentie voor ons, de ietwat gevorderden. Denk maar aan dat schattige trolletje dat alles opeet en daardoor de meest hilarische namen kan hebben, of de grafische vernieuwing van alle armours in het vooruitzicht. Maar het beste van heel deze update is nog de left-click bank. Niet langer eenzaam en alleen bij een left-click bank, zoals bij Soul Wars, skillen. Geen geklungel meer tijdens het flechten. Een kleine, maar o zo goede update!

TzHaar

E: Op zich niet erg interessant. Een combat gerelateerde quest, waarin uitgelegd wordt waar de Tokkul vandaan komt en Jagex zich grafisch overtreft. Op zich allemaal leuk en wel, die achtergrond informatie en prachtige graphics. Maar toch is het enorm jammer dat combat tegenwoordig steeds centraler komt te staan, iets wat vroeger niet het geval was. Om deze quest te voltooien heb je gewoon een wapen en wat voedsel nodig. Verder gewoon vooruit lopen en wat monsters doden. Een quest zonder enige diepgang. De dubbele reward xp was dan toch de drijfveer voor mij om de quest te voltooien. Na de quest kan je voor één fire cape de kiln betreden. De kiln, een combat minigame, is eigenlijk volgens hetzelfde principe als de quest. Slechts wat monsters vermoorden. Soit, ieder zijn ding.

De "In Other News" daarentegen is véél interessanter. Neen, dan spreek ik niet over die stomme loyalty aanbieding of over één of ander verhaal, maar over de aanpassing van de ancient effigies. Eindelijk, de update waar velen zolang om vroegen. Rc zal niet langer een snelle, combat skill zijn, maar terug een tragere en saaie skill. In tegenstelling tot de overgrote klagende menigte vind ik dus wel een goede update. Het argument dat de low-level skillers benadeeld worden klopt deels, maar is dat niet meer dan eerlijk voor de high-levels? Zij spelen al veel langer RS en kunnen daardoor hun effigies zelf openen, zonder behulp van anderen. Zij hebben lang getraind voor hun skills, zonder effigies nota bene! Effigies zijn ook maar een extraatje voor hen. Gelukkig zal je over enkele weken hier niemand meer over horen klagen, en zal alles hopelijk weer min of meer zoals vroeger zijn.

CIJFERLIJST
NaamVox ofzoEend
Dominion TowerAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
FlasksAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Troll WarzoneAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
TzHaarN.V.T.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Paper of Fame
Afbeelding
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is een nieuwe editie van the Paper of Fame!


De Screenshot Competitie
In deze competitie is het de bedoeling om een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van RuneScape te nemen. Je kan hier enkel in de finale komen als de jury je er genoeg punten voor geeft. De winnaar van de afgelopen tijd:
 Winnaar van het thema Rassen & Dieren...
Afbeelding
Gefeliciteerd gewoon!

De screenshot competitie is tijdelijk gesloten, maar wees niet getreurd, ze zullen terugkomen!

De Suggestie van de maand!
Dit is dé wedstrijd voor de creatieve zielen onder de ltf'ers. Elke maand wordt door een jury van suggestiemakers een suggestie uitgekozen die tot suggestie van de maand wordt bekroond.

Afgelopen maand heeft Off-er gewonnen met de updates voor impopulaire content. Gefeliciteerd!


Guide Awards
Deze award kun je verdienen door een mooie, handige en goede guide te maken. De jury zal vervolgens een winnaar aanduiden. De winnaar krijgt extra reclame: je guide wordt als sticky gezet en er zal ook een link staan in het forum index.

De winnaar van februari was ThaScorpionn met de Farming - Een dagelijkse trip guide. Gefeliciteerd!

Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven waar de deelnemers omheen moeten werken. Naast enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten op.
 Sotw #144: FIFA: Team Of The Year!
Afbeelding
Gefeliciteerd J0rn!
 Sotw #145: Freestyle
Afbeelding
Gefeliciteerd BruceiD!
 Sotw #146: Winter
Afbeelding
Gefeliciteerd FutureD!
 Sotw #147: No resources
Afbeelding
Gefeliciteerd i k0nijn i!

Prestaties op RS

In de afgelopen tijd waren er genoeg redenen om feest te vieren. Verschillende mensen kunnen ook op RuneScape een feestje geven, omdat zij een leuke prestatie behaald hebben. De redactie wil dus ook graag de volgende mensen feliciteren...

VENG ROCKS, met 99 ranged!
Noep, met 99 slayer!
trance 4, met 99 fishing, 99 mining en zijn maxed cape!
Tuinboompje, met 99 mining!
Robotrobbie, met 119 dungeoneering!
Siiowne, met 99 strength!
thijs1444, met 99 magic en 95 prayer!
Maxing Brb, met 99 farming!
i_Matthijs, met 99 fishing!
turmoilaub, met 99 construction!
dustelix, met 99 slayer!
Boer, met het behalen van 5000 castle wars games!
En iedereen die "The Elder Kiln" heeft voltooid!

Daarnaast willen we natuurlijk ook alle andere mensen proficiat wensen, die niet in dit lijstje staan en toch iets leuks hebben behaald.

Verjaardagen

Ook zijn er deze maand verschillende LTF-ers jarig! De redactie wil graag iedereen die jarig is een fijne verjaardag wensen, dus we feliciteren...

Krentebol, Suiseki, De Devil, Django, Toxixlord0, Drop Ntrade, imDaan, Ajaxlegend1, Bregjeheeze, F10 Trx Fg, Off-er, Cow in Bkini, sam vitesse, Markochi, str own789, Jimmytje, i_matthijs, en Silfer!

Maak er een mooie verjaardag van! Als jouw naam hier niet in staat en je bent ook in Maart jarig, dan wensen we jou natuurlijk ook een fijne verjaardag toe. Je kunt in de krant komen te staan door je naam en verjaardag in dit topic te posten.


Opmerkelijke inzendingen

Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen!

Noot: Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!
 Inzending 1
Onderwerp: Hey, Parallelle Universums FOUT

In de guide van WGS staat echt een GIGANTISCHE fout, ik snap echt niet dat jullie dat niet over het hoofd hebben gezien!
Het gaat over dit stukje: "Teleporteer naar Varrock en zoek Reldo in de bibliotheek van Varrock op."
1) als je het woord teleporteren gebruikt gelieve dit woord dan ook even uit te leggen, want persoonlijk snap ik er geen HOL van
2) Je kan ook wandelen
3) Je kan ook met de gnome tree van de grand exchange komen
4) Wat als je nu toevallig al in Varrock bent voor mensen af te zetten op de Grand Exchange? Of voor te trainen tegen dummies? Ik had dit namelijk voor, ik was eerst mijn prayer gaan opladen in Varrock en dan manen jullie mij aan om te teleporteren, besef je wel hoeveel coins dit kost?
5) Jullie mogen niet aanzetten tot geweld, teleporteren is slecht voor de natuur, dus dat is geweld t.o.v. het milieu, pas op, dit kan gerechtelijke straffen tot gevolg hebben. Ook kan je bij het teleporteren tevoorschijn springen op iemand zijn kop, wat ernstige hersenletsels tot gevolg kan hebben!


Nog een goed voorbeeld is het volgende: "Hij vindt dat de druïden zich te lang met de schoonheid der natuur hebben beziggehouden te weinig met het doden van diegenen die chaos in de wereld willen scheppen."
Hadden jullie paddo's gegeten toen jullie dat schreven?

"Betreed het gebouw via het gat in de muur. Doorzoek nu de tafel." Ik vraag me nog altijd af hoe je een tafel DOORzoekt, moet je dan die tafel in stukken zagen? Hetzelfde vroeg ik me af, een beetje verder in de guide: "Doorzoek de deur nogmaals."

"Hier zie je in het noorden drie deuren. Ga door de middelste. Je komt nu in een nieuwe kamer." Ik vraag me toch af waar jullie het blijven halen, hoe kan die kamer nu nieuw zijn, er zijn al duizenden mensen doorgesloft? Waren jullie bezig met parallelle universums ofzo, zodat die kamer voor iedereen nieuw blijft? Bovendien, als je door een deur gaat is het meestal wel de bedoeling dat je in een kamer terecht komt hé, waarom vermeldt je dat dan zelfs.

"De plaats waar je moet vechten, is ten zuiden van de stenen tafel, achter de deur die net geopend is. Hier staat een hele grote steen. Raak het aan." Moet ik dan het steen of het tafel aanraken?

"Doe dat."
Oké!

MVG,


P.S. volgens mij is de opmaak toch niet helemaal volgens de BIN-normen hoor!
 Inzending 2
Monster: General Graardor

gemeraal grandoor heb een zwaare stem als die praat
 Inzending 3
Naam van de quest: The Giant Dwarf

Beschrijving van probleem: jij bent een kieke
 Inzending 4
Naam van de quest: The Grand Tree

Beschrijving van probleem: Julli zijn noob want ik sta er boven en ik zie helemaal geen deur en je krijgt geen takjes
 Inzending 5
Naam van de quest: Gertrudes Cat

Beschrijving van probleem: ik vind haar nietin het huis



KIL OF DEAT

Tot de volgende maand!
SkyTeam
Berichten: 7475
Lid geworden op: vrijdag 1 januari 2010, 20:38
Oude naam: Worldliner

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door SkyTeam »

Yay, snel lezen =D .
Phun
Berichten: 1111
Lid geworden op: zondag 29 juni 2008, 11:23
Oude naam: I Stake Rofl

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Phun »

Leuke krant :).
Lay out is al goed. Snel lezen :D.

Toegevoegd na 6 minuten:

Leuke krant! Goed gedaan de redactie van de LunaGraaf :D.

Stake.
Willem20
Berichten: 6182
Lid geworden op: zondag 8 maart 2009, 21:51
RS: Gestopt
Clan: Hde
Oude naam: Ajaxlegend1
Contacteer:

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Willem20 »

Hey, Parallelle Universums FOUT

In de guide van WGS staat echt een GIGANTISCHE fout, ik snap echt niet dat jullie dat niet over het hoofd hebben gezien!
Het gaat over dit stukje: "Teleporteer naar Varrock en zoek Reldo in de bibliotheek van Varrock op."
1) als je het woord teleporteren gebruikt gelieve dit woord dan ook even uit te leggen, want persoonlijk snap ik er geen HOL van
2) Je kan ook wandelen
3) Je kan ook met de gnome tree van de grand exchange komen
4) Wat als je nu toevallig al in Varrock bent voor mensen af te zetten op de Grand Exchange? Of voor te trainen tegen dummies? Ik had dit namelijk voor, ik was eerst mijn prayer gaan opladen in Varrock en dan manen jullie mij aan om te teleporteren, besef je wel hoeveel coins dit kost?
5) Jullie mogen niet aanzetten tot geweld, teleporteren is slecht voor de natuur, dus dat is geweld t.o.v. het milieu, pas op, dit kan gerechtelijke straffen tot gevolg hebben. Ook kan je bij het teleporteren tevoorschijn springen op iemand zijn kop, wat ernstige hersenletsels tot gevolg kan hebben!


Nog een goed voorbeeld is het volgende: "Hij vindt dat de druïden zich te lang met de schoonheid der natuur hebben beziggehouden te weinig met het doden van diegenen die chaos in de wereld willen scheppen."
Hadden jullie paddo's gegeten toen jullie dat schreven?

"Betreed het gebouw via het gat in de muur. Doorzoek nu de tafel." Ik vraag me nog altijd af hoe je een tafel DOORzoekt, moet je dan die tafel in stukken zagen? Hetzelfde vroeg ik me af, een beetje verder in de guide: "Doorzoek de deur nogmaals."

"Hier zie je in het noorden drie deuren. Ga door de middelste. Je komt nu in een nieuwe kamer." Ik vraag me toch af waar jullie het blijven halen, hoe kan die kamer nu nieuw zijn, er zijn al duizenden mensen doorgesloft? Waren jullie bezig met parallelle universums ofzo, zodat die kamer voor iedereen nieuw blijft? Bovendien, als je door een deur gaat is het meestal wel de bedoeling dat je in een kamer terecht komt hé, waarom vermeldt je dat dan zelfs.

"De plaats waar je moet vechten, is ten zuiden van de stenen tafel, achter de deur die net geopend is. Hier staat een hele grote steen. Raak het aan." Moet ik dan het steen of het tafel aanraken?

"Doe dat."
Oké!

MVG,


P.S. volgens mij is de opmaak toch niet helemaal volgens de BIN-normen hoor!


GE-NI-AAL

De rest van de krant scheelt me niet echt veel tbh lol
Above all, don't lie to yourself. The man who lies to himself and listens to his own lie comes to a point that he cannot distinguish the truth within him, or around him, and so loses all respect for himself and for others. And having no respect he ceases to love. ~Fjodor Dostojevski
Clanig
Berichten: 4155
Lid geworden op: zondag 9 september 2007, 15:11

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Clanig »

Leesplezier :)
Never
Berichten: 4388
Lid geworden op: zaterdag 9 april 2011, 15:23
Oude naam: Mr D

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Never »

Silfer schreef: :"D Die eerste inzending.. Hoe kan zo iemand dat ook nog echt menen ook lol.

Nog lang niet alles gelezen maar ik bewaar wat voor als ik meer tijd heb :] Puzzel wel al opgestuurd en enkele dingen al gelezen. Leuk dat jullie voor DSOTM kozen gezien het topic in Multimedia en het doorgeefverhaal is dit keer echt awesome! De nieuwe cijferlijst bij de visies op updates vind ik ook mooi bedacht, column is zoals altijd weer geniaal. Zal later nog wel eens posten als ik meer gelezen heb. Danks voor het leesvoer!
En wanneer kom jij ons weer helpen? ;c
Sheit.
Japeroen386
Berichten: 5546
Lid geworden op: donderdag 10 juli 2008, 21:58
RS: Gestopt

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Japeroen386 »

... alleen tijdens het eerste Bonus XP Weekend de summoning experience werd vermenigvuldigd met 270%? Dit is daarna bijgesteld tot 10% omdat men alle zeldzame charms ging opsparen, zodat ze tijdens het xp weekend met veel minder charms (en dus werk) hun levels konden halen! Dat vond JaGeX natuurlijk niet de bedoeling.
Vermenigvuldigd met 270% en 110%, of verhoogd met 170% en 10%. :P

Ziet er goed uit voor de rest, nu even doorlezen. :)
Laatst gewijzigd door Mystery op donderdag 1 maart 2012, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast, bedankt voor je scherpe ogen! :)
Quitted 27/04/2012.
Melliw Naj
Berichten: 9370
Lid geworden op: zaterdag 19 november 2011, 21:40

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Melliw Naj »

Ga maar eens vragen aan ouders wat Pink Floyd is ben wel benieuwd. :3

Nu weg straks wat puntjes van kritiek en aanvulling erover. ;x
Just Pen
Berichten: 883
Lid geworden op: zaterdag 12 februari 2011, 15:36
RS: Gestopt
Oude naam: just pen666

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Just Pen »

snelle krant zeg op de eerste dag all :D , efe lezen
Never
Berichten: 4388
Lid geworden op: zaterdag 9 april 2011, 15:23
Oude naam: Mr D

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Never »

Just Pen schreef: snelle krant zeg op de eerste dag all :D , efe lezen
Zoals het hoort. ;3
Sheit.
Cow in bikini
Berichten: 5438
Lid geworden op: dinsdag 16 juni 2009, 8:48
RS: cow in bkini (p2p)
Clan: Tits or GTFO!!
Contacteer:

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Cow in bikini »

Zijn we nou vergeten dat artikel erin te zetten van Robs bezoek aan dat JB-concert?! :-k




:')
Afbeelding
Japeroen386
Berichten: 5546
Lid geworden op: donderdag 10 juli 2008, 21:58
RS: Gestopt

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Japeroen386 »

Cow in bkini schreef: Zijn we nou vergeten dat artikel erin te zetten van Robs bezoek aan dat JB-concert?! :-k




:')
Was dat vrijwillig?
Quitted 27/04/2012.
wug
Berichten: 3413
Lid geworden op: zaterdag 1 september 2007, 13:13
RS: Ladopoulinio (p2p)
Clan: Mila
Oude naam: el Tacito

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door wug »

Die paralelle inzending is obvious gemaakt door het team zelf, lol.
Nuestro orgullo españa
Afbeelding
Never
Berichten: 4388
Lid geworden op: zaterdag 9 april 2011, 15:23
Oude naam: Mr D

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Never »

el Tacito schreef: Die paralelle inzending is obvious gemaakt door het team zelf, lol.
Ik kan je verzekeren van niet.
Sheit.
Cow in bikini
Berichten: 5438
Lid geworden op: dinsdag 16 juni 2009, 8:48
RS: cow in bkini (p2p)
Clan: Tits or GTFO!!
Contacteer:

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Cow in bikini »

el Tacito schreef: Die paralelle inzending is obvious gemaakt door het team zelf, lol.
Onzin vriend.
Afbeelding
Slyfer
Ex-moderator
Berichten: 9809
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 21:39

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Slyfer »

el Tacito schreef: Die paralelle inzending is obvious gemaakt door het team zelf, lol.
Neen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ThaScorpionn
Berichten: 2561
Lid geworden op: dinsdag 1 april 2008, 16:43
RS: Thascorpionn (OSRS)
Clan: World of Warcraft

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door ThaScorpionn »

Ziet er goed uit! En ik word ook nog eens genoemd voor mijn guide, nice! ;D
Afbeelding
Willem20
Berichten: 6182
Lid geworden op: zondag 8 maart 2009, 21:51
RS: Gestopt
Clan: Hde
Oude naam: Ajaxlegend1
Contacteer:

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Willem20 »

Japeroen386 schreef:
Cow in bkini schreef: Zijn we nou vergeten dat artikel erin te zetten van Robs bezoek aan dat JB-concert?! :-k




:')
Was dat vrijwillig?
Afbeelding
Sven zegt ja!
Above all, don't lie to yourself. The man who lies to himself and listens to his own lie comes to a point that he cannot distinguish the truth within him, or around him, and so loses all respect for himself and for others. And having no respect he ceases to love. ~Fjodor Dostojevski
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door Off-er »

Nah, Rob was dusdanig van de wereld dat Sven h mee moest slepen naar het concert. Maar ze hebben het volgens mij wel lwuk gehad, je zult nog van ze horen!
Afbeelding
iMichel
Berichten: 1188
Lid geworden op: dinsdag 5 augustus 2008, 17:07
RS: iMichel (p2p)

Re: Editie 31 - Maart 2012

Bericht door iMichel »

Redactie schreef:Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst!
Inzending 1 is natuurlijk niet met opzet gedaan ofzo.
Maar verder wel leuke krant :D
Afbeelding
Gesloten