Editie 32 - April - Interview met Mod Ash!

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 32 - April - Interview met Mod Ash!

Bericht door Redactie »

Afbeelding
April 2012

Afbeelding
Wist je dat...
Plaatje... er vaak gezegd werd dat de Easter Bunny eigenlijk een Mahjarrat is? Paul grapte er uiteindelijk zelfs over, net als vele andere Jagexmoderators die zeiden dat de Easter Bunny hun favoriete Mahjarrat was!

Plaatje... je een melding krijgt als je een gnome ball op iemand gooit die aan het wegteleporteren is? Je krijgt dan "*Naam* won't thank you for chucking balls at him/her while he/she is trying to teleport" te zien.
Overzicht
PlaatjePlaatje
Interview met Mod Ash
De maker van quests als Love Story wisten we te strikken voor een interview. Wat heeft ie zoal te vertellen?


Barrows
De oeroude broers hebben een apart verhaal om zich heenhangen...


Tips van de maand!
De kleine tips kunnen heel handig zijn!


8Realms
Het nieuwe spel van de makers van Runescape, wij namen een kijkje!


Geschiedenis onder de loep: het eerste tijdperk
Guthix arriveerde op Gielinor, maar toen...?


Wie is... de mol?
De editie van dit jaar is weer voorbij, we nemen een kijkje terug!


Het doorgeefverhaal
Wat hebben ze deze editie ervan gemaakt?


De puzzel
Zoals elke maand weer een leuk puzzeltje!


Paper of Fame
Wie won wat?


Felicitaties
En we feliciteren weer veel mensen, maar deze keer twee in het bijzonder...


Opmerkelijke inzendingen
Deze absurde inzendingen zijn onmisbaar!
Interview Mod Ash

De redactie kan jullie deze maand trakteren op een speciaal artikel. We hebben Mod Ash, een content developer, weten te strikken voor een interview! Mod Ash was verantwoordelijk voor onder andere Love Story, My Arm’s Adventure en Swan Song. We schotelden hem een aantal vragen voor en het resultaat is het volgende interview. We willen graag Kev bedanken voor zijn hulp!
Jullie kunnen kiezen om het vertaald interview te lezen of het origineel (in het Engels), wat onderaan het interview te vinden is in uitklaptags. De redactie wenst jullie veel leesplezier!

Persoonlijke vragen

Zou je jezelf willen voorstellen aan ons?

Hiya. Wel, mijn naam is Ash, ik woon in Cambridge en ik werk voor Jagex Ltd. Maar dat hadden jullie waarschijnlijk allemaal al geraden, uhm... Wanneer ik niet werk, hou ik van kaas en kebab eten, in het koor zingen, ik speel tevens viool in 3 lokale orkesten en ik speel RS. Ook doe ik de boekhouding voor een lokale liefdadigheidsinstelling.

Wat heb je gestudeerd? Had je een leuke tijd als student?

Ik studeerde natuurwetenschappen aan de universiteit van Cambridge (Trinity college). Het waren vier schitterende jaren, alhoewel ik meer plezier had in Cambridge nadat ik afgestudeerd was en een job had.

Voor je begon te werken bij Jagex, werkte je misschien ergens anders? Welke kwaliteiten hebben ervoor gezorgd dat je de job bij Jagex gekregen hebt?

Ik hoorde eerst wat over Jagex door een man die ik ontmoet had in één van de studentenbars, terug in 2001-2002. Hij bleef maar praten over iets wat hij RuneScape noemde en hoe hij binnenkort een member-versie ging lanceren. Dit bleek Andrew Gower te zijn. Toen ik vroeg wat dit RuneScape-ding was, beschreven zijn vrienden het als “dit dwaas ding dat Andrew op het internet geplaatst heeft waar mensen de hele dag op rotsen klikken”. Dus ik kwam tot de conclusie dat ik deel moest uitmaken van die actie! Twee jaar later was ik member, forum moderator en bijna altijd bij de beste 9000-10000 spelers in de high scores. Andrew hoorde dat ik geïnteresseerd was om in Cambridge te blijven nadat ik zou afstuderen dus hij stelde voor dat ik kon proberen om te solliciteren voor zijn customer support team.

Ik denk dat ik de job gekregen heb omdat ik stil in m’n bureau kon zitten tijdens de testdagen en het werk voldoende kon verrichten zonder iemand continu lastig te vallen om hulp te krijgen. Ik had al voldoende kennis van RS en ik leerde de wachtwoord support en ban appeal procedures vlug genoeg. Maar dat was dan ook 2004, de voorwaarden zijn heel anders nu. Ze hebben nu geen 3 testdagen voor support staff, bijvoorbeeld!

Mijn vorige job was verzorger in een tehuis voor volwassenen met leerproblemen.


Vragen over quests

Welke vaardigheden zouden (toekomstige) quest schrijvers moeten hebben?

Mmm, ik zou mezelf niet echt presenteren als een expert op gebied van quests! Maar… veel spelers verwachten dat je een goed verhaal schrijft, iets wat hen opwindt en engageert. Het is ook goed om gedenkwaardige personages te maken. Ofwel op een goede manier (Zanik de heroïsche goblin) ofwel op een slechte manier (Mabel, de zeurende jonkvrouw uit Love Story). Je wordt ook verwacht om puzzels te maken. Deze kunnen grote mechanische bouwwerken zijn zoals in de Elemental Workshop quests en de Temple of Light, of ze kunnen meer personage-gebaseerde puzzels zijn zoals in de TzHaar quest waar je de TzHaars helpt met het schrijven van een theaterstuk.

RS is abnormaal door het feit dat de quest schrijver meteen ook de lead developer is voor het project. De meeste bedrijven hebben zowel schrijvers in dienst en programmeurs die het in het spel brengen. Voor RS stelt Jagex mensen tewerk die beide zelf kunnen.

Voor mij is het een belangrijk iets om er aan te denken dat een speler alles ervaart door chatboxen en cutscenes in RS en op dingen zal klikken om in interactie te gaan met het verhaal. Het is verdraaid gemakkelijk om verloren te gaan in het verhaal en te vergeten dat het een beroerde quest zou kunnen zijn.

Schrijf je ook in je vrije tijd? Kortverhalen, boeken, …? Nu we het over boeken hebben, wat is jouw favoriete boek?

Mijn favoriete boek is IT, door Stephen King. Niet geschikt voor de jongere lezers! Maar, ik ben niet echt into schrijven, tenzij je het schrijven van muziek meetelt. (De vier tracks die je kan vrijspelen tijdens Love Story zijn mijn werk, vriendelijk gebracht door Mod Bond)

Wat vind je van het feit dat de Wise Old Man een van de meest favoriete personages is in RS?

Developers hebben het moeilijk om gedenkwaardige personages te creëren, dus ik ben extreem tevreden dat ik een goed personage gemaakt heb.

Waar vind je inspiratie voor personages en heb je interessante personages gepland?

Ik moet toegeven dat ik de Wise Old Man nooit gepland had zoals nu. Toen ik hem pas gemaakt had, was hij een vriendelijke oude wijze met een huis vol prullaria. Toen merkte Paul Gower het volgende op: “Kijk, zijn telescoop staat gericht naar de bank. Gaat hij die bestelen of iets dergelijks?” Dus voegde ik een aantal onheilspellende hints toe aan het huis en enkele maanden later gaf Mod Mark me de mogelijkheid om een cutscene te schrijven waarin hij de bank zou overvallen. Dit maakte van hem een vriendelijke oude wijze die ook banken overvalt: iedereen houdt van een goede antiheld!

Wanneer ik de tijd neem om een personage vorm te geven, kies ik een ‘ding’ voor ze. Iedereen heeft een ‘ding’. Voor de Wise Old Man is het zijn idee over hoe onrechtmatig het is dat de wereld hem nooit voldoende beloond heeft voor het spenderen van zijn leven aan quests. Voor Mabel is het de zeurende idioot die niet probeert haar eigen problemen op te lossen. Voor My Arm is het “stoopid troll”. Voor de winkelier in de Polypore dungeon is het een extreem verdrietige, oude alleenstaande weduwnaar. In quests zal het ‘ding’ bijna altijd bepaald worden door de rol van het personage in de quest.

Op dit moment werk ik aan iets waar een jongen in meespeelt die een complete snotaap is en een meisje dat gelooft dat ze een dramatische actrice is. Ik ga waarschijnlijk plezier hebben in het schrijven van hun dialoog.

Welke stadia heeft de ontwikkeling van een quest? Hebben jullie deadlines, een limiet aan tijd om jullie ideeën uit te werken?

We worden meestal verteld hoeveel tijd we kunnen spenderen aan de planning, het programmeren en hoeveel grafisch en auditief werk we kunnen aanvragen. Die hoeveelheden kunnen vrij genereus zijn als we niet gehaast zijn. We worden ook verteld welk type level requirements we zouden moeten nemen.

Is de ontwikkeling van quests eerder een individueel proces of werken jullie samen met andere quest ontwikkelaars?

Het RS content team heeft senior designers. De senior designer voor storylines is Mod Osborne. Tijdens het schrijven van een idee voor een quest, check ik bij hem om zeker te zijn dat mijn plannen steek houden. Hij toont zijn twijfels (bv. “Dit onderdeel gaat erg veel dialoog geven”) en geeft suggesties (bv. “Kunnen we ervoor zorgen dat de speler kan terugkomen en dit nogmaals kan bevechten?”) tot we beiden tevreden zijn en de quest klaar is voor ontwikkeling. Daarna heb ik meetings met leden van de modelling, interface, animatie en audio teams om het grafisch en auditief werk te plannen die nodig zijn voor de quest. Daarna beginnen we allemaal met werken. Normaal schrijf ik de quest met placeholder models, die ik dan vervang door de echte models wanneer de artiest die eraan gewerkt heeft ze me geeft. Het is een redelijk eenzaam proces.

Eenmaal de quest speelbaar is zullen de senior designer en QA testers de quest doornemen en feedback geven. Dit kan vrij simpel zijn (bv. “zorg voor een linkermuisknopklik voor die actie”) of ingewikkeld (bv. “wanneer je de troll leert hoe hij goutweed moet groeien, zou er een boss fight moeten plaatsvinden”). We gaan akkoord met de geplande veranderingen en voegen ze toe. Dan kan de quest opnieuw getest worden. De feedback en het testen is meer een proces van samenwerken.

Het is relatief zeldzaam voor onze ontwikkelaars om te werken aan een project samen met andere ontwikklaars, tenzij het een ontzettend groot ding is zoals de Clan Citadels. Maar zelfs dan, in het Citadel team, was ik diegene die de battlefields en meeting rooms alleen in elkaar stak.


Vragen over RS in algemeen

Geloof je dat er nog veel ruimte voor uitbreiding is in de verhaallijn van RS?

Oh ja. We hebben al veel verhalen geschreven die nog niet kenbaar zijn, hoewel de Mahjarrat verhaallijn in de juiste richting aan het lopen is. Maar zelfs wanneer dat afgelopen is, zie ik veel ruimte voor het beschrijven van de geschiedenis van verschillende rassen, het bezoeken van andere dimensies, etc. We hadden ook enkele ideetjes over een continent in het oosten.

Welke is je favoriete quest in het spel op dit moment?

Mod John A’s Chosen Commander quest. Toen ik dat speelde, voelde het aan alsof ik voor het eerst een échte quest speelde. Andrew Gower was er ook sterk van onder de indruk en hij kan kieskeurig zijn.

Wat is jouw favoriete RS content die je al gespeeld hebt?

Waarschijnlijk opnieuw de Chosen Commander quest.

Als je de keuze had tussen het starten van een nieuwe verhaallijn of het verder werken aan een bestaande, wat zou je doen en waarom?

Ik hou van stand-alone quests (om preciezer te zijn, ik haat om het einde van een quest te bereiken zonder dat het verhaal afgelopen is). Zelfs bij mijn werken over de Wise Old Man hebben de quests niets met elkaar te maken. Dus waarschijnlijk zou ik dan bestaande personages nemen en een stand-alone verhaal rondom hen schrijven.


Vragen over Jagex

Hoe voel je je erbij dat Jagex steeds meer (zichtbaar) commerciëler en het spel makkelijker wordt?

Toen Andrew de directie van Jagex verliet, zagen we allerlei geruchten op het forum waar spelers speculeerden over hoe de nieuwe directie zou kunnen beslissen om RS af te voeren. Bijvoorbeeld, mensen dachten dat de wekelijkse updates gingen verdwijnen (dus dat het merendeel van de RS development staff ontslagen werd) of dat RS meer naar de achtergrond toegeschoven werd om ons meer te concentreren op andere producten bij Jagex. Maar, ze hebben ons MEER mensen doen aannemen zodat we die updates kunnen blijven onderhouden en dingen doen die de bestaande spelers minder interesseren. Dus het valt wel te begrijpen dat mensen bang waren maar de dingen konden pakken erger.

Een groot deel van de focus gaat op dit moment naar nieuwe spelers die beginnen met RS. De afgelopen jaren hebben we daar te weinig aandacht aan besteed. Bijvoorbeeld, het merendeel van de personages dat Tutorial Island binnenging gaf op en stopte voordat ze Lumbridge bereikte. Denk eraan dat bots altijd er door geraakten. Dit wil dus zeggen dat de hoeveelheid échte spelers die tutorial eiland verlieten extreem hoog was! Het vernieuwde, huidige plan was om leven te blazen in Taverley en Burthorpe om een plek te bouwen voor nieuwe members om vaardigheden te leren op welke manier zij het verkiezen. (Het geeft hen ook meer vrijheid om hun eigen pad te kiezen, indien ze liever niet de tutorial volgen of een vriend hebben die het spel kent.) Dus ondanks dat bestaande spelers het niet zo appreciëren dat dingen makkelijker worden voor de newbies, voelde ik sterk aan dat er iets gedaan moest worden.

Maar, let op, ik ben vrij zeker dat de investeerders vriendelijke mensen zijn, maar mijn interesse ligt meer in het maken van coole dingen voor RS dan geld voor hen verdienen! Maar hey, we kunnen beiden tegelijkertijd doen.

Mocht je niet aan het werk zijn bij Jagex, of geen developer zijn, wat zou je dan doen?

Een soort van bureauwerk denk ik. Misschien wat financieels? Ik hou van wonen in Cambridge.

Zijn er dingen bij Jagex die beter kunnen?

De air conditioning is nogal beroerd in dit deel van het kantoor. Ook, het Cambridge Science Park weigert om lichten te plaatsen op het voetpad tussen ons kantoor en de bushalte, omdat ze bang zijn dat lichten het wildleven kan storen. Het is niet leuk in de buurt van het meer in het pikdonker met fietsers die je voorbij vliegen. Jammer genoeg is dat niet iets wat Jagex kan controleren.

Wie is jouw favoriete collega en waarom?

Hehehe, daar kan ik geen antwoord op geven! Laat ik zeggen dat ik werkelijk het contact met de QA testers apprecieer telkens wanneer ik werk aan een project of wanneer ik ideetjes in het spel steek van het Existing Game Content forum.


Vragen over toekomstige updates

Wat is de focus van Jagex dit jaar in verband met updates?

Ik heb niet echt de hele strategie tot in de details gevolgd. Als je kijkt naar de updates die we recent hebben gebracht, zie je veel grote updates van oude content die niet bepaald up-to-date was. Soms zijn er cosmetische veranderingen, zoals de gnome area update en de TzHaar area update, maar soms kunnen het ook grote gameplay updates zijn zoals de Flash Powder Factory en het herschrijven van Temple Trekking. Er is ook een grote interesse om de eerste fases van het spel aantrekkelijker te maken. We mogen dan allemaal Tutorial Island geweldig gevonden hebben, toch heeft het meer dan de helft van de personages weggejaagd die er aan begonnen! En dat is voor niemand goed. Dus hadden we de grote updates van Burthorpe en Taverley, met sterk verbeterde graphics, met kleine introducties van de skills voor newbies. Ik zou niet verbaasd zijn mochten we meer van die strategie zien: Het verbeteren van oude delen va het spel. Maar, tegelijkertijd kunnen we ook nieuwe content toevoegen. Bijvoorbeeld: de TzHaar update was niet alleen een grafische vooruitgang, maar er was ook een quest en een moeilijke combat activiteit. In ieder geval, we zien wel…

Onze laatste vraag- Is er iets wat je ons zou kunnen vertellen over een toekomstige update wat er aan zit te komen en ontzettend spannend is? (Misschien zelfs wat coole concept art?)

Probeer een interview met Mod Mark te regelen als je dat wilt! Sorry.
Dat was het dan! We willen graag Mod Ash bedanken voor zijn tijd!
 Het Engelse interview
Could you introduce yourself to us?

Hiya. Well, my name's Ash, I live in Cambridge and I work for Jagex Ltd. You'd probably guessed all that, though. Um. When I'm not working, I enjoy eating cheese, eating kebabs, singing in a choir, playing the violin in 3 local orchestras and playing RuneScape. Also I do book-keeping for a local charity.

What have you studied? Did you enjoy your time as a student?

I read Natural Sciences at Cambridge University (Trinity College). It was a highly enjoyable 4 years, although I've had more fun in Cambridge after graduating and getting a job.

Before starting at Jagex, did you work somewhere else? What qualities made you get the job at Jagex?

I first heard of Jagex through a guy I met in one of the student bars, back in 2001-2. He kept talking about something called RuneScape, and how he was "launching a members version". This turned out to be Andrew Gower. When I asked what this RuneScape thing was, his mates described it as "this mad thing Andrew's put on the internet where people click on rocks all day". So I figured I had to get me some of that action! Two years later I was a member, and a forum mod, and usually in the top 9-10k players on the main highscore list. Andrew heard I was interested in staying in Cambridge after graduating, so he suggested that I could try applying to his Customer Support team.

I think I got the job because I could sit quietly in the office throughout the trial days, doing Support work to a satisfactory standard, without having to bug anyone for help all the time. I already had a decent knowledge of RuneScape, and I picked up the password support and ban appeal procedures quickly enough. But that was 2004; requirements are very different now. They don't have a 3 day trial for Support staff, for a start!

My previous job was as a care worker in a residential home for adults with learning difficulties.

What abilities should all (future) quest writers have?

Mmm, I wouldn't really present myself as an expert on quests! Anyway... Many players expect you to write a good story, something to get them engaged and excited. It's also good to create memorable characters, either in a good way (Zanik the heroic goblin) or a bad way (Mabel the whiny damsel in distress from Love Story). You'll also be expected to provide puzzles. These can be huge mechanical contrivances, such as the Elemental Workshop series and the Temple of Light, or they can be character-driven puzzles like in the TzHaar quest where you help the TzHaar write a play.

RuneScape is unusual in that the quest's designer will also be the lead programmer on the project. (Most companies would employ designers/writers to plan the quest, and employ programmers to implement it. For RuneScape, Jagex employs people who can do both themselves.) So you'll want to be able to program too. I never studied computing, but I'd taught myself BBC Basic when I was a kid, so RuneScape's in-house programming language was easy enough to pick up.

For me, another important thing is to remember that a player will be perceiving this through the chatboxes and cutscenes of RuneScape, and will be clicking on stuff to interact with the story. It's surprisingly easy to get wrapped up in a story and forget that it'd make a lousy quest.

Do you write in your personal time? Short stories, books, ...? Speaking of books, which one is your favorite?

My favourite book is IT, by Stephen King. Not suitable for younger readers! But I'm not into writing, unless you count writing music. (The four unlockable tracks in Love Story are my work, kindly arranged by Mod Bond.)

How do you feel about the Wise Old Man being one of the most favorite characters of RuneScape?

Developers go to a lot of trouble to create memorable characters, so I'm extremely pleased to have made a really good one.

Where do you get your inspiration for characters and do you have any cool characters planned?

I should admit that I didn't plan the Wise Old Man like this. When I first created him, he was an amiable old sage with a house full of knick-knacks. Then Paul Gower pointed out "Look, his telescope's pointing at the bank. Is he going to rob it or something?" So I added a few sinister hints to the house, and a few months later Mod Mark let me write a cutscene where he did the robbery. This made him an amiable old sage who just happens to rob banks: everyone loves a good antihero!

When I sit down to flesh out a character, I pick a Thing for them. Everyone's got a Thing. For the Wise Old Man, it's his sense of injustice at how the world hasn't rewarded him adequately for his lifetime of questing. For Mabel, it's "whiny idiot who doesn't try to solve her own problems". For My Arm, it's "stoopid troll". For the shopkeeper in the Polypore dungeon, it's "extremely sad old widower". In quests, the Thing will quite likely be dictated by the character's role in the quest.

I'm currently working on something that involves a boy who's a complete brat, and a girl who thinks she's a dramatic actress. I intend to have some fun writing their dialogue.

What stages does the development of a quest have? Do you have always deadlines, limited time to work out your ideas?

We'll typically be told how long we can spend on the planning, how long on the programming, and how much graphic & audio work we can request. The time allowances can be quite generous, if there isn't a rush. We'll also be told what sort of level requirements we should set.

Is the development of quests rather an individual process or do you work together with other quest writers?

The RuneScape Content Team has Senior Designers. The senior designer for storylines is Mod Osborne. Throughout the writing of the quest plan, I liaise with him to make sure my plans make sense. He'll point out areas of concern (e.g. "this bit's going to be a mass of dialogue") and make suggestions (e.g. "can we let the player come back and fight it after the quest?") until we're both satisfied that the quest is ready for development. After that, I have meetings with members of the modelling, interface, animation and audio teams to plan the graphical and audio work required for the quest. Then we all start work. Typically I'll write the quest with placeholder models, plugging in the real models whenever the artists deliver them to me. It's a pretty solitary process.

Once the quest is playable, the senior designer and QA testers will play through it, and give feedback. This can be simple (e.g. "let's have a left-click option for that action") or complicated (e.g. "while you're teaching the troll to grow goutweed, there ought to be a boss fight"). We agree on what changes we'll make, and implement them. Then the quest can be tested. The feedback and testing is a far more collaborative process.

It's relatively uncommon for our developers to work on a project alongside another developer, unless it's a huge thing like Citadels. Yet, even in the Citadels team, I was developing the battlefields and meeting rooms on my own.

Do you believe the RuneScape lore still has much room for expansion?

Oh yes. We've written a lot of lore that we haven't revealed yet, although the Mahjarrat storyline is going in that direction. But even when that's done, I can see plenty of scope for writing more histories for various races, visiting other planes, etc. We had some ideas about an eastern continent, too.

What is your favorite quest in the game at this moment?

Mod John A's Chosen Commander quest. When I played that, it felt like I was seeing for the first time what a quest could be. Andrew Gower was also highly impressed by it, and he can be picky.

What is your favorite RuneScape content you've played through so far?

Probably the Chosen Commander quest again.

If you were given the option to start a complete new storyline or continue an old one, what would you do and why?

I like stand-alone quests. (To be more precise, I hate reaching the end of a quest and finding the story hasn't been concluded.) Even in my Wise Old Man work, the quests don't have anything to do with each other. So I'd probably take some existing characters and write a stand-alone story around them.

How do you feel about Jagex becoming more (visibly) commercial and about the game becoming easier?

When Andrew left the board of Jagex, we started seeing all manner of rumours on our forums, with players speculating about how the new board might decide to kill off RuneScape. For example, people thought they might stop doing regular updates (thus letting them fire most of the RuneScape development staff) or shove RuneScape into the background to focus on Jagex's other products. Instead, they've let us hire MORE RuneScape development staff so that we can keep doing regular "proper" updates while also doing stuff that doesn't interest existing players. So while it's understandable that people were scared, things could be a heck of a lot worse.

A lot of the focus at the moment is on the experience of a new player entering RuneScape. We haven't done very well at that over the years. For example, the majority of characters entering Tutorial Island would give up and quit before reaching Lumbridge. Remember that bots would always go through it to the end; this means the proportion of real players who quit in Tutorial Island was horribly high! The current plan has been to spruce up Taverley and Burthorpe to make a place for new members to learn the skills in whatever way they like. (It also gives them more freedom to go their own way, if they prefer not to be spoon-fed the guidance, or if they've got a friend in the game already.) So while some existing players don't appreciate seeing things get easier for newbies, I really feel that something needed to be done!

Mind you, while I'm sure the investors are lovely people, I'm more interested in doing cool stuff for RuneScape than in making money for them! But, hey, one can try to do both at the same time.

If you wouldn't be working at Jagex or be a developer, where and what would you probably do?

Some kind of office work, I suppose. Maybe something financial? I like living in Cambridge.

Are there things at Jagex which could be better?

The air conditioning is pretty lousy in this area of the office. Also, the Cambridge Science Park refuses to have lights on the footpath between our office and the bus stops, since they're afraid that lights would disrupt the wildlife. It's pretty unpleasant down there by the lake in the pitch black with cyclists whizzing past. Sadly that's not something Jagex can control.

Who's your favorite colleague and why?

Hehehe, I can't answer that! Let's say I thoroughly enjoy liaising with the QA testers, whenever I've got a project in the works, or when I've been implementing ideas from the Existing Game Content forum.

What is the focus of Jagex for this year update-wise?

I've not really been following the whole strategy thing in detail. If you look at the updates we've seen recently, you'll see a lot of massive overhauls of older stuff that wasn't really up to scratch. Sometimes these are cosmetic changes, such as the gnome area update and the TzHaar area update, but sometimes they can be big gameplay updates like the Flash Factory and the Temple Trekking rewrite. There's also a big drive to make the earlier stages of the game a bit more attractive; we may have all loved Tutorial Island, but it was driving away more than half of the characters that ever entered it! And that isn't good for anyone. Thus we got the big redesign of Burthorpe and Taverley, with vastly improved graphics, featuring little introductions to the skills for newbies. So I wouldn't be surprised if we got more of the same strategy, improving the older bits of the game. But at the same time we're going to keep adding new content. For example, the TzHaar update wasn't just a graphical overhaul, it came with a big new quest and a high-end combat activity. Anyway, we shall see...

Our final question- Is there anything you can give away about a future update which is on the way and is really exciting? (Perhaps any cool concept art?)

Try to get an interview with Mod Mark if you want that! Sorry.

Barrows

Onder de grond leven zes beroemde en zeer krachtige wezens. Het zijn geen levenden, noch doden. Deze wezens hebben een bittere geschiedenis, een bitter heden en een nog bittere toekomst. Hun geschiedenis gaat terug naar de God Wars, een tijd van vernieling en verdoemenis, vol met geweld, haat en de dood.

Tijdens de God Wars waren de Barrowsbroertjes eigenlijk boeren. Hoewel de kunst van het vechten hun erg aansprak en zij er natuurtalenten in bleken te zijn, was het werk als boer belangrijk voor het overleven van henzelf en hun dorp. Het kostte hen veel tijd en moeite. Zij verfoeiden het boerenleven en dankten de goden om de oorlog, want in de tijden waar men behoefte had aan legendes, grote sterke leiders en hoop, daar hadden de Barrowsbroertjes een kans. Die kans werd hen gegund toen men de goden aanriep, waarna de Mahjarrat Sliske aan bod kwam.
Afbeelding
Hij verborg zijn ware identiteit waardoor de broers niets doorhadden. Hij beloofde de broers een grote kracht, die hen zou helpen in de God Wars. De broers waren door de lust naar macht blind voor het gevaar dat in de Mahjarrat lag en sloten de deal. Dit staat beschreven in de legende Fall of Six. Sliske leverde de broers zeer krachtig harnassen, dat een mystieke kracht met zich meedroeg. Hierdoor zouden de broers onverslaanbaar zijn. Zoals ze hadden gewenst, konden ze hun krachten en vaardigheden laten zien in de strijd om Gielinor.

Voor een lange tijd ging dat goed, de broers wonnen vele slagvelden. Dit deden ze vooral door teamwork. Elk van hen had een eigen specialiteit. Als een van hen in moeilijkheden kwam, kon een andere broeder met zijn eigen specialiteit misschien beter van pas komen. Hierdoor is het zo dat de broers bij elkaar moeten zijn om hun onoverwinnelijkheid te behouden. Tot op het punt dat Sliske besloot dat de broers moesten sterven. Als dit zou gebeuren zouden de broers voor altijd gevangen zitten, totdat Sliske zou beslissen dat ze weer moesten vechten. Hij vermoordde hen echter niet, maar nam hen hun krachten af. Het duurde een tijdje, maar uiteindelijk stierven de broers aan hun verwondingen van een andere veldslag.

Tot die tijd hebben de broers altijd nog vastgezeten. Het is onbekend waar Sliske nu precies op wacht. Dit kan een nieuwe God War zijn, de opkomst van Zaros, of enige andere gebeurtenis die Sliske belangrijk genoeg vindt. In de quest Ritual of The Mahjarrat komt Sliske ook voor. Hij roept de Barrowsbroers op om de Ice Demons van Lucien te bevechten. Dit doen ze succesvol. Aan het einde van de quest probeert Sliske van jou ook een Barrowsbroer te maken, maar dat mislukt als Akrisae zich opoffert. Akrisae is hierbij de zevende Barrowsbroer. Een van de gruwelen die de broers is aangedaan, is dat ze hun god Saradomin achter moesten laten voor Zaros, de god van de Mahjarrats.
Afbeelding
In de tijd dat de Barrowsbroers geen opdrachten moeten uitvoeren van Sliske, verblijven ze in Morytana, onder de Barrows. Hierbij ben je vrij om ze te bevechten, wat minder moeilijk is doordat je ze elk apart bevecht. Dit kan tot leuk tijdverdrijf zorgen! Als je bij Barrows aankomt zul je zes heuveltjes aantreffen. Onder elke heuvel ligt een tombe van een bepaalde Barrowsbroer. Kies welke je graag als eerst zou willen bevechten, en werk je met een schep naar de tombe toe. Na een hoop vechten zul je uiteindelijk bij het graf aankomen, waarna je de broer zelf mag bevechten. Hierna kun je misschien een mooi stukje van het pantser van die broer krijgen! Akrisae kan bevochten worden nadat je de quest Ritual of The Mahjarrat hebt verslagen. Hij zal een tombe delen met Verac.

Aangezien elke broer een eigen specialiteit heeft, moet je natuurlijk bij elke broer een andere tactiek gebruiken. De eerste Barrowsbroer, Dharok the Wretched, is uitzonderlijk sterk als hij een lage hoeveelheid levenspunten heeft. Hij hit op zijn max 680, wat hij nog vrij snel achter elkaar kan doen, daar moet je dus vrij voorzichtig mee zijn. De tweede broer, Karil the Tainted, vecht met ranged en verlaagt je Agility met grote aantallen. De derde broer is Torag the Corrupted. Hij kan je runpoints verlagen, kan redelijk hitten, maar is verder vrij zwak. Verac the Defiled, de vierde broer, kan krachtig door je prayers heen raken, waardoor je altijd op je lifepoints moet letten. De vijfde broer, Guthan the Infested, is de enige broer die zichzelf kan herstellen door jou te raken. Het is dus noodzakelijk om zo weinig mogelijk geraakt te worden. Ahrim the Blighted, nummer zes, gebruikt magie om je te bevechten en haalt daarbij je stats ook nog omlaag. Akrisae the Doomed is de nieuwste en de zevende broer. Hij gebruikt protection prayers, dus je zult meerdere aanvalsstijlen nodig hebben om hem neer te halen.

Alles bij elkaar is het verhaal van de Barrows eigenlijk een zeer diepe tragedie. Verraderlijk in de val gelokt, bedrogen en tegen hun wil opgesloten voor de eeuwigheid, wachtend tot ze weer een gevecht in worden gesleept. En in de tussentijd worden hun zielen neergeslagen door mensen die op hun krachtige pantser uit zijn. Ze zullen later zeker extra rollen krijgen, aangezien hun verhaal nog lang niet afgelopen is. Tot dan zijn ze opgesloten in een donker moeras, eenzaam, alleen en opgejaagd.


Lunatips van de maand
Afbeelding
Welkom lezers, bij de eerste Lunatips van de maand! In dit artikel geven wij jullie bruikbare tips voor skillen, geld verdienen en meer!
  • Skilltips
  • Tip 1, Woodcutting: Als je het hakken van bomen zat bent kan je een keer de sawmill gaan proberen. Hier kan je kleine klusjes doen voor goede xp. Het is misschien niet het meest efficiënt om te doen maar het is weer eens wat anders. Een volledige guide over de Sawmill kan je hier vinden.
  • Tip 2, Runecrafting: Wil je graag runecrafting omhoog halen maar heb je geen zin in het urenlange zwoegen voor die paar levels? Ga dan naar Burthope en haal de wicked hood bij Tan McGrubor. Met deze hoed kan je twee keer per dag teleporteren naar elk runecrafting altaar mits je de goede talisman erin hebt gestopt. Ook kan je er dagelijks 100 pure essence uithalen die je kan gebruiken om runes van te maken. Als je hier elke dag gebruik van maakt kan dit je heel veel rennen besparen!
  • Tips om geld te verdienen
  • Tip, brewing: Wil je geld verdienen zonder veel te hoeven doen? Dan is dit iets voor jou! Met brewing kan je veel geld verdienen als je het goed doet. De bedoeling is om door middel van de activity "Trouble brewing" een voorwerp te krijgen dat "the stuff" heet. Als je dit aan je ton drank toevoegd is de kans dat het een "mature" ale wordt 50% groter. Als je de goede ales maakt krijg je 50K per glas en uit één ton haal je acht glazen. Dit is ongeveer elke 48 uur en kost bijna niks om mee te beginnen, alleen is Trouble brewing altijd erg verlaten. Wout12345 heeft hier een tijdje geleden een volledige guide over geschreven, deze kan je hier vinden.
  • Overige tips
  • Tip, treasure trails Als je een hard clue scroll doet en je bent niet sterk genoeg om de Saradomin wizard te verslaan is hier een handige tip! Als je de wizard "opgraaft" zet dan protect from melee aan zodat je niet vergiftigd wordt. Als je nu wegrent zal de Saradomin wizard niet meer agressief zijn maar nog niet gelijk verdwijnen. Als je hem nu opnieuw aanvalt zal hij alleen aanvallen met magic zodat je gewoon protect from magic aan kan zetten. Nu zal hij jou niet meer raken en kan je hem rustig terug de grond in werken.
We hopen dat deze tips bruikbaar zijn geweest voor jullie. Tot de volgende Lunatips van de Maand!


8Realms
Geschreven door Off-er en Slyfer

JaGeX, de maker van Runescape, kwam dit jaar met een nieuwe real-time strategy game: 8Realms. Het spel speelt zich af in verschillende tijdperken, zoals de prehistorie, renaissance en het heden. Zodra je één tijdperk hebt 'voltooid' krijg je de mogelijkheid om naar het volgende tijdperk over te gaan en je weer verder te ontwikkelen!
Afbeelding
Je begint het spel met een optionele tutorial in de prehistorie. Hierin worden de belangrijke dingen uitgelegd, zoals het leger, het ontwikkelen van je gebouwen of het doen van onderzoek. Het doel van het spel is het bouwen en onderhouden van een rijk. Ook moet je dit ontwikkelen tot in het laatste tijdperk, de toekomst.

Om je niet doelloos rond te laten dwalen in het spel, heeft JaGeX een taken-systeem in het spel gezet. Je hoeft deze niet te volgen, maar meestal leiden ze je via de makkelijkste weg. Een aantal voorbeelden van taken zijn bijvoorbeeld het bouwen van een extra wachttoren, het veroveren van juwelen of het onderzoek doen naar smelterijen. Voor elke taak die je krijgt, krijg je cultuur-punten. Zodra je 100 cultuur-punten hebt behaald in een tijdperk, kun je een monument bouwen en vervolgens naar het volgende tijdperk gaan. Monumenten geven speciale bonussen, zoals het verkrijgen van een extra bouwslot. Hierdoor kan het spel voor de één heel anders lopen dan voor de ander!

De realms maken dit spel uniek. Je zal niet allemaal hetzelfde pad aflopen, zoals je in vergelijkbare spellen wel moet doen, maar kan bijna volledig je eigen gang gaan. Waar de één zich zal richten op het opbouwen van een gigantisch leger om alle tegenstanders uit te schakelen, kan iemand anders zo snel mogelijk proberen door middel van onderzoek zich naar het volgende tijdperk te begeven.
Afbeelding
Twee van onze redactieleden zijn in de wonderlijke wereld van 8realms gedoken en konden nog net de tijd tussen het spelen door vrij maken om een interview af te leggen over deze RTS game. Hoe vonden zij het spel? Je leest het hier!

Slyfer

Hoe bevallen de 'realms'? Voegen ze echt een extra dimensie toe aan het spel?

In mijn ogen zijn de realms hetgeen het spel uniek maken. Het maakt het spel ook minder eentonig en geeft een doel in het spel. Het zorgt dat je als speler ook meer geëngageerd geraakt en gewoon nieuwsgierig bent naar de komende eeuwen. Ik vind het best een strategische en leuke zet die Jagex gedaan heeft.

Verder vermindert het de herhaling die sommige andere browser MMO's hebben. Door constant naar een evolutie toe te werken begin je eigenlijk telkens in een totaal nieuw, licht anders, spelletje en wil je jezelf opwerken om het volgende vrij te spelen.

Per eeuw valt er ook meer diepgang te vinden en moet je meer strategisch beginnen na te denken over hoe je je grondstoffen spendeert en met goud omgaat, wat je precies onderzoekt en of het wel een slim idee is om een groot leger te onderhouden omwille van de onderhoudsprijs.

Wat vind je van de ingame store?

Ik ben nooit echt fan geweest van pay-to-win, wat 8realms principieel wel is. Als je bereid bent heel erg veel geld te spenderen haal je een merkbaar voordeel uit de ingame store. Echter valt het spel ook volledig F2P te spelen.

PlaatjeOver het algemeen kan je dus zeggen dat de ingame store gewoon een aardige extra is, want zo'n grote bonussen kan je niet kopen (het is gewoon te duur). Het is dus min of meer zo gebalanceerd dat kleine bedragen zeker niet een kaap kunnen slaan tussen spelers.

De ingame store valt dus te verwerpen, maar vanzelfsprekend is het noodzakelijk om winst te halen uit 8realms.

Met een klein bedrag zal je dus wel tijdelijk aan je trekken komen, maar erg veel plezier zal je er niet aan hebben. Als je een competitieve speler bent zal je ook niet verplicht zijn om geld uit te geven om bij de beste spelers te gaan horen, maar je maakt het jezelf wel pakken makkelijker om op snelheid te blijven. Eenmaal een tegenstander een realm hoger is, hebben ze een merkbaar voordeel.



Wat vind je momenteel het grootste minpunt van 8Realms?

De interactiviteit tussen spelers is nihil. Je speelt het spel eigenlijk zo goed als solo. Communicatie ontbreekt en ik heb absoluut niet het gevoel dat ik met een online spel bezig ben. Sommigen vinden dat leuk, ik niet. Kan ik net zo goed The Settlers, Rise of Nations of iets in die stijl gaan spelen.

Ook is het militaire aspect nogal droog en zou je in principe het spel kunnen spelen zonder een legertje te bouwen. Enkele dagen geleden heb ik nog m'n gehele leger ontmanteld omdat het te veel goud opslorpt, goud dat ik beter kan spenderen in onderzoek.


Welke verbeteringen zou jij in het spel willen aanbrengen?

Zoals net al aangehaald moet er meer communicatie tussen spelers ontstaan. Beetje zoals het systeem dat Travian heeft op dit moment, om een voorbeeld aan te halen wat ik ken. Samenwerken tussen spelers moet beloond worden en dat maakt het spel ook veel spannender als grote groepen spelers strijden met elkaar.

Ook militaire acties op elkaar aanmoedigen (bounty's op elkaar plaatsen bijvoorbeeld) kunnen ervoor zorgen dat het spel veel spannender wordt dan het gebruikelijke klik-en-bouw-maar.

Hoeveel sterren zou je dit spel geven en waarom?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
3 Sterren. Het spel is in principe wel een vernieuwende browser game, maar het is nog niet innovatief genoeg om een verschil te betekenen. Echter, zie je duidelijk dat het ontwikkelt is om deel uit te gaan maken van Facebook. Mocht dit stand-alone zijn, denk ik niet dat het erg lang zou draaien. In mijn ogen is het verspild geld van Jagex. Ik zal me er wel een tijdje mee kunnen amuseren, maar eenmaal ik door alle eeuwen heen ben vrees ik dat het daar zal eindigen voor mij.


Off-er

Wat stoort je op dit moment het meest bij 8realms?

Eigenlijk is er maar één ding wat me stoort: het zo afentoe slome laden van de server en het langzaame gebeuren van de handelingen die je uitvoert. Eens in de zoveel tijd komt er een golf van lagg over het spel heen. Je kan op zo’n moment nog zo vaak klikken, reageren zal het spel niet. Echter open ik zelf dan altijd ltf of iets anders, om even later weer terug te kijken en te zien dat het allemaal weer perfect werkt!

Waardoor onderscheidt dit spel zich van andere browser games?

PlaatjeVoornamelijk het geweldige realms-systeem. Het werkt als volgt: Zodra je je ver genoeg hebt ontwikkeld in de realm waarin je op dat moment zit, ga je over naar de volgende realm, waar je eigenlijk weer vanaf begin af aan begint. Dat klinkt zo nog ietwat saai, maar naast de constante nieuwe uitdaging die je krijgt, wordt het ook per realm een tactischer spel. Waar je in de eerste realm met hout, steen en voedsel alles moet regelen, moet je in de volgende alweer met ijzer erbij gaan werken. Maarja... Ijzer is schaars en moet dus tactisch gebruikt worden.

Ook een simpel dingetje wat ik nog nergens ben tegengekomen bevalt me heel erg. Je kunt simpelweg meerdere spellen als het ware naast elkaar spelen. Zo kun je een nieuw spel starten in de steentijd, terwijl je andere spel al in de renaissance zit! Op deze manier kun je het ook anders spelen, bijvoorbeeld meer gericht op het militaire deel dan op het ontwikkelingsdeel.

Was het spel in het begin een beetje onduidelijk of begreep je alles vlug?

Het spel zelf is goed te begrijpen en vrijwel alles wordt in het begin uitgelegd via een tutorial. Na verloop van tijd en een tijdje weg te zijn geweest was ik enkele dingetjes vergeten, maar na twee seconden zoeken vond ik de handige wiki van het spel. Die helpt vrij goed!

Als je de mogelijkheid had, hoe zou je het spel verbeteren?

Ik zou proberen te zorgen voor meer interactie tussen de spelers. Momenteel moet je heel erg hard je best doen als je in contact met andere spelers wilt komen. Ook moet het iets aantrekkelijker worden om legers (zowel voor verdediging als aanvallen) op te stellen. Als je momenteel namelijk helemaal geen legers gebruikt, kun je zonder problemen een heel eind komen.

Hoeveel sterren zou je dit spel geven en waarom?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
4 Mooie sterren! Het realm-systeem maakt het spel voor mij zo anders dan al die andere vergelijkbare spellen. Verder is het een redelijke vooruitgang in het grondstoffen en research systeem, maar blijft helaas het militaire en communicatie systeem nogal achter. 2 Punten waar het spel nog sterk op moet verbeteren!

Ook denk ik dat ik, eenmaal het spel ‘uitgespeeld’ hebbend, vrij snel zal stoppen. Alles weer opnieuw doorlopen staat nou niet bepaald bovenaan mijn lijstje van leuke dingen.


Geschiedenis onder de loep

De redactie heeft besloten een nieuwe reeks artikelen uit te brengen (één per maand), onder de naam "Geschiedenis onder de loep". In deze reeks behandelen we elke keer een bepaalde gebeurtenis of periode uit de geschiedenis van Runescape. Aan het begin van het artikel zal er soms een korte inleiding komen met informatie over het tijdperk waarin de gebeurtenis zich afspeelt.

Onderwerp van de maand: het eerste tijdperk

Het eerste tijdperk, ook wel bekend als de schepping, is een periode die enkele duizenden jaren geduurd zou hebben. Helaas is er erg weinig informatie over bekend, al speelde dit tijdperk wellicht een cruciale rol in de geschiedenis van Runescape. Toch vallen er wel enkele gebeurtenissen te vinden die zich afspeelden in deze tijd, die je samengevat zal terugvinden in dit artikel.

Het begin van het eerste tijdperk wordt gekenmerkt door de "ontdekking" van de dimensie die later Gielinor of Runescape zou heten, door Guthix. Deze god zou een soort van lege dimensie gevonden hebben en heeft deze vormgegeven. Een van de belangrijkste elementen van deze vormgeving was het creëren van de runes, wat deze dimensie kenmerkte. Hierdoor kwam Guthix' naam voor de dimensie, Gielinor, in verval om plaats te maken voor een andere naam: Runescape.
Afbeelding
Guthix "creëerde" de runes.
Het duurde niet lang voordat er andere goden en rassen naar deze dimensie. In de quest Meeting history wordt verteld dat de mensen, of toch op zijn minst een deel van de mensen, door Guthix naar Runescape geleid werden. Er is een grote kans dat de gnomes en de dwarves ook dankzij Guthix naar deze dimensie kwamen, aangezien dat beide rassen volgelingen van deze god zijn, echter is hier geen bewijs voor.

Een andere belangrijke god in het eerste tijdperk was Seren. Meestal wordt ze gezien als de god van de elven, omdat dit haar enige volgelingen zijn (op Runescape). Deze god legde de basis van de stad Prifddinas, de stad die later zou uitgroeien tot de hoofdstad van de elven en de oudste nu nog bestaande stad. Daarna bracht ze de elven naar Runescape, mogelijk zelfs eerder dan Guthix de mensen naar de dimensie leidde (want men kan een elf tegenkomen in Meeting history). Dit ras bouwde Prifddinas af en veroverde de omliggende gebieden, die vermoedelijk bestonden uit het huidige Tirannwn, het Arandargebergte en het gebied ten noorden van het laatste.

Een laatste (groep) god(en) maakte(n) deel uit van het zogenaamde "Desert phanteon". Deze benaming wordt gebruikt voor de huidige vier goden en vier semi-goden van de woestijn. Alleen van Icthlarin is bekend dat hij aanwezig was tijdens het eerste tijdperk. Hij bracht namelijk de Mahjarrat, één van de belangrijkste rassen in de geschiedenis, naar Runescape. Over de aanwezigheid van de andere woestijngoden in het eerste tijdperk is niets bekend.

Op het einde van het eerste tijdperk zou Runescape ongeveer dezelfde vorm als nu gehad moeten hebben. Men zegt dat Guthix toen ging "slapen" en zo een einde bracht aan het eerste tijdperk. Het is nooit echt duidelijk geweest hoe men Guthix' slaap moet interpreteren. Het kan beschouwd worden als een letterlijke slaap maar ook op een tijdelijk vertrek uit Gielinor. In ieder geval zorgde het er wel voor dat Guthix nog twee tijdperken lang afwezig zou zijn op Runescape.

Al zijn we nu bij het einde van het tijdperk, het meest vreemde aan het eerste tijdperk hebben we nog niet behandeld: wat er al was voor deze periode. De dimensie bestond namelijk al. Men noemt de goden die deze dimensie daarvoor al gemaakt hadden ook wel de elder gods. Vermoedelijk zijn zij de scheppers van het vulkanische ras dat later zou splitsen in de Tzhaar en de Tok-haar en zijn ze de makers van de stone of Jas. Deze laatste werd later gebruikt door Guthix om de runes te creëren. Ook denkt men dat ze de Dragonkin gemaakt hebben, daar ze in het heden beschouwd worden als een ras met als taak de stone te beschermen. Deze drie rassen zijn dus waarschijnlijk de enige echte inboorlingen van de dimensie Runescape.
Afbeelding
Een van de eerste mensen die naar Gielinor kwamen.

Wie is.. de Mol?
Het spel van list en bedrog!
Afbeelding
Plaatje
Vanaf 5 januari heeft zij ons bezig gehouden op de televisie (en op internet het hele jaar door). Wie is toch die Mol van 2012? Als jullie de uitzending van 8 maart hebben gezien, dan weten jullie ook wie het is geweest, namelijk Anne-Marie! De winnaar van Wie is de Mol was Hadewych en de verliezer was Liesbeth. Wat zat er nou in de pot?! Maar liefst €12.601,-! Oftewel, de laagste pot in de geschiedenis van widm! In de aflevering van 8 maart kun je de hints zien en ook de mollenacties van Anne-Marie. Klik hier om de aflevering te bekijken.


De beste mollen
Door Mystery

Er zijn al 12 mollen geweest in de looptijd van Wie is de Mol? Wie is nu de beste mol geweest vanaf het begin? We stellen een top vijf samen met de beste mollen uit de geschiedenis van widm.
DE BESTE MOLLEN VAN WIE IS DE MOL
NummerNaamMotivatie
5Inge Ipenburg

Afbeelding
In Thailand zit dit molletje de boel behoorlijk te saboteren. Echter, het was vaak zo dat met behulp van anderen zij kon opereren, zoals bij de veiling. Ze koos er in het begin voor, bij de abseilopdracht, alles of niets te spelen. Het werd dus uiteindelijk niets. Ze was een sluwe mol en werd door maar één persoon geraden: Paul Rabbering (die met die grote bril). Het is zo dat Paul na de liftopdracht gegokt heeft op Inge en daarmee is hij de winnaar geworden van Wie is de Mol. Eigenlijk zou niemand haar geraden hebben als Paul de liftopdracht niet zo serieus had genomen. Mede doordat ze niet veel gedaan heeft - in mijn ogen - staat ze op de vijfde plaats.
4Jon van Eerd

Afbeelding
We kennen allemaal nog dat moment waarop Jon overdreven reageerde in de loods van de eerste opdracht. Jon was gekozen door de vier andere mollen onder de bekende Nederlanders en hij zei: "Dit was het laatste dat ik echt verwacht had." Achteraf bleek dat de overgang naar Jordanië allang bekend was bij de mol, dus Jon riep steeds toen de kandidaten dat hoorde "Ik wist 't, ik wist 't!" Ook haalde hij veel geld in de pot (not) door veel briefjes te vinden in het spookhuis. Helaas was dit half geld en als je maar de helft had, verdiende je niets. Hij heeft bovendien al gezegd dat hij de mol was tegen Anniek. Hij besloot echter een "nee" te verkopen aan Viviënne, maar die wist toch dat hij de mol was (dit alles bij de ondervraging van jouw mol). Kortom, niet in de top drie, maar zeker een geniale mol!
3Yvon Jaspers

Afbeelding
De eerste shift van de serie met bekende Nederlanders. We kennen allemaal nog het moment dat Marc-Marie Huijbregts geïrriteerd raakte van Lottie Hellingman nadat ze "kritisch" kreeg doorgespeeld vanaf de zeebodem. Dat was het meest hilarische moment van heel WIDM. Yvon Jaspers slaagde er niet in (toch wel) om een Nyoman te vinden bij de golfbaan. Ook was het duel met Godzilla prachtig om terug te kijken. De lat werd meteen hoog gelegd voor de komende mollen, want Yvon Jaspers was ook één van de beste mollen. Ze hield zich in het begin afzijdig door anderen te laten beslissen over het geld. Ook keek ze op Crocodile Island naar een aflevering van Wie is de Mol, wat een hint naar haar toe was.
2 Dennis Weening

Afbeelding
Dennis Weening was volgens Regina Romeijn de "vuile rat". In de finale zat alleen de winnaar Edo Brunner op Dennis Weening, wat dus een enorme prestatie is als mol zijnde. We zagen in de serie dat Dennis een sluwe mol was, die ook in 2009 terugkwam bij het selecteren van de mol ter plaatse. Toen was echt "niets wat het lijkt".
1George Langenberg

Afbeelding
Voor het derde seizoen reisden de kandidaten af naar het warme Portugal. Nog nooit was een seizoen zo legendarisch geweest. George is in 2003 teruggekomen in de "Mysterieuze man"-opdracht om een gesprek met de kandidaten te voeren over het spel. Bij Elise is hij naar het hotel gegaan om zo hun privileges te benutten. In de serie "Die is de Mol! (2008)" was hij ook jurylid over de kwaliteiten als mol van de kandidaten. George molde zo geweldig, dat amper iemand hem doorhad in 2002. Pas in de finale dacht men anders over George: "Waarom kan iemand die niet zo slim is zo ver komen? Dat moet gewoon de Mol zijn!" Ook zijn telefoongesprek met de Mol was nep. Kortom, deze Mol heeft het echt geflikt wat betreft het programma en staat daarmee als een paal boven water op nummer een! George is nu yogainstructeur.

Het doorgeefverhaal

Het doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel, gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling is om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op alleen de laatste twee stukjes. Dit hebben jullie er deze maand van gemaakt:
Redactie schreef: Met een zucht ging Tilbert de Trol naast zijn nieuwe pet rock zitten. Ondanks dat het een fantastisch mooie dag was, was Tilbert erg verdrietig. Dat was de schuld van Donny de Dwerg. Hij had...
Zakdoekdoos schreef: ...zijn pop gestolen. Vastberaden was hij om hem terug te krijgen. Alleen, hij kon zijn pet niet achterlaten, enzovoorts in die gevaarlijke rotsen met 'Rocky'. Zijn pet rock..
Dood een Steen schreef: ...moest naar een veilige persoon toe. Misschien kon oma trol ook wel "paddo" genoemd er wel op passen. Hij ging naar de oma toe en ondertussen at zijn trol een Green Party Hat dus had hij een nieuwe naam. Bij oma aangekomen...
Gerdinand schreef:... bleek het dat zijn oma er niet meer woonde. Toen hij het huis binnenstapte om te kijken wie er nu woonde hoorde hij buiten een ijselijke kreet, ...
Phaliox schreef: ...hij zag zijn oma opgegeten worden door een Green Party Hat , die wel degelijk zin had in zijn hele oma en dat liet zien, maar ondertussen...
Peter` schreef:.. kwam cel190 de boel redden. Hij onderhandelde met de green partyhat en gaf hem een rondleiding door het mysterieuze Varrock. Binnen de kortste keren zaten ze samen een beschuitje te eten onder het genot van een kop bosvruchtenthee.
Nikki schreef:Maar het bleek een complot te zijn! De green partyhat had een complot gesmeed met Henk, de theehuisman. In de kop bosvruchten thee zaten namelijk niet zomaar bosvruchten, maar ook giftige wilde bessen! Cel190 begon te rillen en zijn accent werd nog veel heviger, en toen...
Voldemort schreef:...je raad het nooit, maar... Hij veranderde in een cupcake! Zijn hoofd zat vol met decoraties, vol met rare blauwe partyhats. Dit vond de Green Partyhat geen goed idee van Henk, dus hij ging 's avonds toen het donker was...
kei sder schreef:.... pakte hij de green partyhat af van Henk! Maar wat gebeurde er daar? Zonder green partyhat bleek Henk Lucien te zijn! Dit moest iedereen weten, dus hij ging naar...
Silfer schreef:...De wise old man, die alles af wist van partyhats! Hij vertelde het verhaal tot in de kleinste details en toen hij eindelijk klaar was, zei de man:...
Kev schreef:... ik kan je hierover niks vertellen omdat het heel geheim is. Als ik je dat vertel kan ik levenslang de gevangenis in gaan, maar als je me een feather brengt zeg ik het...
Redactie schreef:... niet, HAHA, 1 APRIL!

Puzzel

De volgende mensen hadden de puzzel van vorige maand goed beantwoord:

J elmer, Silfer, Sir Fire181, Dood een steen, Dento, joso, Frankos9, 10spetter10, NL Reogie, sv3n55, HalfLife Pvm, Marky 3100, matter470, verhaert3, dark seconds, 0wnz f0r 2, Ijs is koud, Farcry Beast, namedplayer0, purchai23, Eekhoornpoep, angryleon, kingmarnik, julien z d, robbin1201, C0RPOREAL, bladerboy60, RE Cursed, michtalord, Writing, Maikel, purekilver13, F_berzerker-lord, aapje wizart, jeffrey0xx, provenguilt, rick1999, Bier Vat, DutchSk1lls, piet dj, iJoey, petelessy, Jerren583, Ugyesz, ikkeikke66, panterman en ruben8887!

Goed gedaan! Natuurlijk hebben we deze maand weer een nieuwe puzzel voor jullie en ieder ander, een simpele overeenkomstigheden puzzel! Je ziet 3 kleine afbeeldingen naast elkaar; welke optie komt overeen met alledrie de plaatjes?
Afbeelding
A) Magic
B) Seer's Village
C) Woodcutting en Firemaking

Afbeelding
A) Construction
B) Geld
C) Catherby

Afbeelding
A) Runecrafting
B) Crafting
C) Water
Afbeelding
A) Runecrafting
B) Magic
C) Wizards' Tower
Afbeelding
A) April-Fools
B) Brassica Prime
C) Cabbage

Denk je de juiste antwoorden te hebben? Stuur dan de vijf letters naar Off-er via deze link! Je hebt wel 5 postcount nodig op het forum eer je een pb kunt sturen.


Paper of fame
Afbeelding
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is een nieuwe editie van the Paper of Fame!

De Suggestie van de maand!
Dit is dé wedstrijd voor de creatieve zielen onder de ltf'ers. Elke maand wordt door een jury van suggestiemakers een suggestie uitgekozen die tot suggestie van de maand wordt bekroond.

Afgelopen maand heeft kei sder gewonnen met aanpassingen voor skillarmour. Gefeliciteerd!


Guide Awards
Deze award kun je verdienen door een mooie, handige en goede guide te maken. De jury zal vervolgens een winnaar aanduiden. De winnaar krijgt extra reclame: je guide wordt als sticky gezet en er zal ook een link staan in het forum index.

De winnaar van maart was Siddy00 met de vallende sterren guide!

De winnaar van deze maand is Noob met de Dungeoneering - Large Floors guide!

Allebei gefeliciteerd!

Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven waar de deelnemers omheen moeten werken. Naast enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten op.
 Sotw #148: Disney!
Afbeelding
Gefeliciteerd Royenroy!
 Sotw #149: de pracht der oceanen/zeeën.
Afbeelding
Gefeliciteerd i k0nijn i!
 Sotw #150: Pop-Out
Afbeelding
Gefeliciteerd i k0nijn i!

Felicitaties!
Ook deze maand mogen we weer vele mensen feliciteren met prestaties of verjaardagen!

Prestaties op Runescape
In de afgelopen tijd waren er genoeg redenen om feest te vieren. Verschillende mensen kunnen ook op RuneScape een feestje geven, omdat zij een hele leuke prestatie behaald hebben. De redactie wil dus graag de volgende mensen feliciteren...

Henr40 met het behalen van 6x lvl 99, de max-cape en de completionist cape!
Olivier 1337 met 99 herblore!
R ik met 99 ranged en dungeoneering!
Extreme Salts met 120 dungeoneering en de completionist cape!
PlaatjeNeite met 92 agility en 100M total xp!
Robotrobbie met 120 dungeoneering!
Erwin met 99 slayer!
Bbal prodigy met 99 strength en attack!
Kev met 99 fletching!
Imad Bro met 99 firemaking!
Snotaapii met 99 magic!

Maar in het bijzonder willen we twee personen feliciteren, die iets heel bijzonders hebben behaald behaald:
Gefeliciteerd Boer en Dartmoul1 met de trimmed completionist cape!

Daarnaast willen we natuurlijk ook alle andere mensen proficiat wensen, die niet in dit lijstje staan en toch iets leuks hebben behaald.

Verjaardagen
Ook zijn er deze maand verschillende LTF-ers jarig! De redactie wil graag iedereen die jarig is een fijne verjaardag wensen, dus we feliciteren...

pl0xskill0rz, Dutch Sk ll, Cotoneaster, Mirofait, imRobert, Pure Try Out, Nik, Phaliox, Hugo Baws, J elmer, Al Mualim, iRon, Defpure-rs97, Gabber Zaros, Imii, Jor, iRobin, HalfLife PvM, LiuXD, Robi, Peter`

Maak er een mooie verjaardag van! Als jouw naam hier niet in staat en je bent ook in Maart jarig, dan wensen we jou natuurlijk ook een fijne verjaardag toe. Je kunt in de krant komen te staan door je naam en verjaardag in dit topic te posten.


Opmerkelijke inzendingen

Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen!

Noot: Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!
 Inzending 1
Onderwerp: Hazeel Cult

misschien moeten jullie vermelden dat in ieder geval bij deze quest je je huisdier kwijt raakt want ik ben me kitten kwijt geraakt
 Inzending 2
Onderwerp: Monsters

Ik heb een vriend wij willen graag met z'n 2e tegen monsters vechten kunnen jullie dit erbij vermeld of dat kan

M.v.g
 Inzending 3
Onderwerp: Beetje gek

ok ik bewonder jullie site maar ik heb een maar ik heb een paar dingetjes ik wil mem worde maar ik ben pure range ik wil gutix d hide kopen maar ik weet nie of je een quest of zo moet halen off def veel suces ik wens jullie veel plezier groeten rs player :zwinkey pwn
 Inzending 4
Onderwerp: Super sterk

een brakish blade werkt super effective komt er in je textbox te staan
 Inzending 5
De clan is al vele jaren gesloten..
Onderwerp: Clan

Ik zou graag bij de lunagang clan komen maar ik heb een te lage rank : (

Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Redactie »

Afbeelding
Eind maart 2012

Afbeelding
Overzicht
PlaatjePlaatje
Interview met Brassica Prime
Oh zo grote cabbage god, aanhoor onze gebeden!


Cabbages
Dit oeroude ras staat deze maand centraal!


Cabbage van de maand!
Een nieuw artikel over de mooiste cabbage van de maand!


8Cabbages
Het nieuwe spel van de makers van BrassicaScape, wij namen een kijkje!


Geschiedenis onder de loep: de cabbage-tijd
Brassica arriveerde op Gielinor, maar toen...?


Wie is... de cabbage?
De editie van dit jaar is weer voorbij, we nemen een kijkje terug!


De doorgeefcabbage
Wat hebben ze deze editie ervan gemaakt?


De puzzel
Welke cabbage is van wie?


Paper of Fame
Nog meer prijzen voor de heilige Brassica, wat heeft hij deze maand gewonnen?!


Felicitaties
En we feliciteren Brassica met zijn zoveelste verjaardag!


Opmerkelijke inzendingen
Niet inbegrepen in deze variant aangezien de cabbages het hebben opgegeten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De puzzel

Weet jij welke woorden deze maand uit de krant zijn vercabbaged? Stuur ze door naar Wout12345 voor 33 maart en wie weet win jij wel een reis naar het magische land der cabbages! Het veldje ten zuiden van Falador dus ...


Helaas moeten we u mededelen dat de rest van de krant en en een deel van de redactie is opgepeuzeld door bloeddorstige cabbages. Wij zijn druk op zoek naar de resten van onze andere redactieleden. Heb een dagje geduld, we zullen de rest van de krant weer in elkaar kunnen zetten zodra we de rest van de redactie terug hebben gevonden!
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Daan »

Hm..
Erwin
Moderator in categorie RS
Berichten: 13298
Lid geworden op: woensdag 1 maart 2006, 11:40

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Erwin »

Rot cabbages toch ook..
Afbeelding
In- of uitklappen • Robotrobbie uitlachen?! Dat kan!
(21:43:48) <+ZehRobot_> ging ik van ltf
(21:43:48) <+ZehRobot_> naar habbo
(21:43:48) <+ZehRobot_> mfw O_O
(21:43:49) <+ZehRobot_> Even inloggen dan maar
(21:44:11) <+ZehRobot_> Nice, ik weet me pw nog
(21:44:24) <+ZehRobot_> Sweet, 23 credits door jaren inactief zijn
(21:45:28) <+ZehRobot_> WOW SHIT
(21:45:32) <+ZehRobot_> IK BEN RIJK OP HABBO
(21:48:08) <+ZehRobot_> weg van habbo.
Beanoodle
Berichten: 5594
Lid geworden op: vrijdag 20 mei 2011, 22:04
RS: Beanoodle (p2p)

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Beanoodle »

lol en poekies is het groen is echt doodeng
iMichel
Berichten: 1188
Lid geworden op: dinsdag 5 augustus 2008, 17:07
RS: iMichel (p2p)

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door iMichel »

Leukste krant ooit gemaakt!
Afbeelding
Daniel_1102
Berichten: 4277
Lid geworden op: vrijdag 22 september 2006, 14:46
Clan: Eternity
Oude naam: daniel 1102

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Daniel_1102 »

vooral dat cabbage gedeelte is erg leuk gedaan!
Afbeelding
'What is our heart's desire?'
'Vengeance. Justice. Fire and blood.'
Frankos9
Ex-moderator
Berichten: 17925
Lid geworden op: zaterdag 28 juli 2007, 18:44

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Frankos9 »

Lol xD Erg leuk gedaan :D
RobotRobbie
Ex-moderator
Berichten: 9996
Lid geworden op: maandag 3 maart 2008, 16:40
RS: Gestopt
Clan: Ragers
Contacteer:

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door RobotRobbie »

Me likey cabbage! Mijn laatste herinneringen aan het groen!
Tim zegt: Plaatje
seriously? :')
mfw :')
dit is echt diep en diep triest, ik heb werkelijk geen flauw idee meer hoe ik vanaf jouw huis naar huis ben gekomen :')
en ik heb niet eens gedronken >:{
Rob zegt:
Mag dit mijn onderschrift worden?
Tim zegt:
doe je best :')
echt what the fuck
ik ga even mn stappen nalopen in huis om te zien of ik iets doms gedaan heb
brb

<Luke_PvM> Rob|, Aarib noemt jou in "name a good dger" op xpwaste
<Jurian> Ja hoeveel heb je hem gegeven
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Poekies »

Voor vandaag ja, morgen mag je weer volop van 't frisse groen genieten! O:)
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Peter`
Berichten: 12296
Lid geworden op: zaterdag 27 oktober 2007, 22:32
Contacteer:

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Peter` »

Mooie kleur, Rob!
Burn the Sof
Berichten: 4451
Lid geworden op: dinsdag 24 februari 2009, 11:50
RS: Burn the Sof (p2p)
Clan: Ellte

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Burn the Sof »

lolz nice avatar robbie!

Oh en leuke krant!
Afbeelding
skelleton123
Berichten: 803
Lid geworden op: woensdag 14 maart 2007, 7:38
RS: Tyrion Drake (p2p)
Clan: MiningGolds - Oud-E
Contacteer:

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door skelleton123 »

Trololololol
Dion_
Berichten: 2823
Lid geworden op: vrijdag 2 april 2010, 18:55
RS: From Within (OSRS)
Oude naam: From Within

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Dion_ »

hahahah geniaal :P
Eend
Ex-moderator
Berichten: 6175
Lid geworden op: zondag 7 februari 2010, 18:18

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Eend »

Deze zag ik eerlijk gezegd niet aankomen, had me er net op verheugd. :(
Si je suis
ce que je suis
c'est parce que j'ai été
ce que j'étais
et que j'espère bien devenir
ce que je serai
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Off-er »

Eend schreef: Deze zag ik eerlijk gezegd niet aankomen, had me er net op verheugd. :(
Niet getreurd, morgen zullen we de plaag wel verdreven hebben :)
Afbeelding
Just Pen
Berichten: 883
Lid geworden op: zaterdag 12 februari 2011, 15:36
RS: Gestopt
Oude naam: just pen666

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Just Pen »

Groene poekies is wel even wennen :')
Ricardoolden
Berichten: 2645
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:53
RS: Ricardoolden (OSRS)
Clan: Rand Scape
Contacteer:

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Ricardoolden »

Volgens de Belastingdienst bestaat 32 maart niet 8-[
<3 kipcorn <3
[/b][/color]
Afbeelding
Afbeelding
The Patron
Ex-moderator
Berichten: 15725
Lid geworden op: maandag 15 oktober 2007, 14:55
RS: The Patron (p2p)
Extra rang: Ex-RS/CC-Moderator

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door The Patron »

Ik zeg slakken zijn de dooddoeners!
Robin
Berichten: 6265
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:25
Contacteer:

Re: Editie 32 - Eind maart - Interview met Brassica Prime!

Bericht door Robin »

32 maart grapjassen.
Het is allemaal de schuld van de sossen.
Gesloten