Editie 43 - Juni 2013

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Redactie »

Afbeelding
Juni 2013

Afbeelding
Zelfgeschreven stukjes voor de krant kunnen gestuurd worden naar Mr D.

Met trots en vreugde verwelkomen wij Joost en Off-er bij de redactie. Wij wensen hen beide veel succes en plezier toe.

Wist je dat...

Plaatje ...de huidige versie van RuneScape, RuneScape 2, pas op 29 maart 2004 officieel werd uitgebracht?

Plaatje ...je voorwerpen van quests bijna altijd weer op dezelfde plaats terug kunt krijgen als waar je ze gekregen hebt?
Overzicht
PlaatjePlaatje
Lathas en Iorwerth, duistere heersers
De gluipers uit Ardougne!

Groene vingers
Pluk die plant!

Suggestieve veranderingen
In het forumdeel Suggesties voor RuneScape!

Desert Gods
Alles over de woestijn!

Wat wil Noord-Korea nou eigenlijk?
Met ons eerste Non-RS artikel nemen we een kijk op de grimmige situatie van de Noord-Koreanen.

Wilderness: de chaos moet terug
Want veilig is niet altijd leuk!

Het knipperlicht en het groentje
Die noobs in de redactie, hoe zitten die nu eigenlijk in elkaar?

Price of Knowledge
Hoe werkt de economie in RuneScape precies?

Godengang: Saradomin
Alles over Saradomin!

Ingress
Een appreview, jazeker!

Godenpuzzel
De puzzel is weer terug!

Achter de schermen
We nemen een kijkje bij de tipsitemedewerkers.

Vraag aan...
Vragen van jullie, voor jullie!

Het doorgeefverhaal
Wat hebben jullie er deze maand van gebakken?

Felicitaties
En we feliciteren weer veel mensen!

Paper of Fame
And the winner is...

Opmerkelijke inzendingen
Deze absurde inzendingen zijn onmisbaar!

Lathas en Iorwerth, duistere heersers

Koning Ulthas van Ardougne had twee zonen, beiden sterk en nobel. Zo sterk en nobel, dat Ulthas moeite had één van de twee als zijn opvolger aan te wijzen. Na veel wikken en wegen heeft de oude, wijze koning de knoop doorgehakt en ze beiden tot zijn opvolgers benoemd. En zo geschiedde het: Koning Ulthas overleed op knullige wijze tijdens het jagen en zijn zonen Lathas en Tyras werden koningen van Kandarin.

Samen heersen was voor deze twee jongens echt niet zo'n groot feest en al snel kwam de beslissing Ardougne in twee delen op te splitsen. East Ardougne, het deel van Lathas, ontwikkelde zich vrij vlot en bloeide al snel op tot een prachtige cultuur en een goedlopende economie die vol passie door Lathas geregeerd werd, terwijl West Ardougne in ontwikkeling snel stagneerde en een koning had, Tyras, die het grootste deel van de tijd absent was. Tyras had echter wel een goede reden om afwezig te zijn, want hij ontdekte de Underground Pass en het daarachter liggende rijk van de elven, Tyrannwn. Hij liet zijn stadsdeel achter in de handen van assistent, Bravek, bekend van de Plague City quest. Bravek was echter een domme alcoholist en dat heeft zo zijn gevolgen gehad...

PlaatjeLathas zag hierdoor zijn kans liggen, zijn kans om alleenheerser te worden! Hij sloot een bondgenootschap met de leider van de Dark Elves, Lord Iorwerth (links), en samen verzonnen zij een manier om West Ardougne te overheersen. Het idee was 'de Plague': een dodelijke en besmettelijke ziekte die West Ardougne zou teisteren tot al zijn inwoners hPlaatjeet zouden begeven. Lathas deed alsof hij snel ingreep en bouwde een muur om het besmette deel van Ardougne. Ook zette Lathas een elitegroep in West Ardougne om de Plague te bedwingen, de mourners van Iorwerth. Echter was de Plague maar een verzinsel en was alles gewoon in scene gezet. De mensen die dood waren gegaan door de Plague waren ook niet omgekomen door ziekte, maar gevangen genomen of gedood door de mourners! Dezelfde mourners die waren ingehuurd om de Plague in bedwang te houden, waren dus eigenlijk de grote verraders van het westelijk Ardougne!

Het overnemen van West Ardougne kon Lathas dus van zijn lijstje afstrepen, maar het probleem dat zijn broer in leven was stond nog steeds in blokletters bovenaan op dezelfde lijst. De oplossing was wel simpel voor hem: hij liet een arme avonturier de elvenlanden binnengaan om hem af te slachten. Zo gezegd, zo gedaan, Tyras komt tussen zijn eigen guards (rechts) ogenschijnlijk tot overlijden door middel van een ontploffing en de arme avonturier komt hierna te weten dat Lathas hem heeft gebruikt. Waar hij helaas pas daarna achterkomt, is dat Lathas eigenlijk de grote vijand van dit verhaal is...
Afbeelding
King Tyras zijn tent, brandend
Lathas gaf namelijk geen hol om het westelijk Ardougne, hij had gewoon de elven nodig om hem te helpen met zijn uiteindelijke doel: een nieuw huis. Nou ja... een huis... Hij wilde Camelot veroveren en daar zijn thuis van maken! De elven deden alsof ze hem best wel wilden helpen met het veroveren van Camelot, maar eigenlijk gebruikte Iorwerth dit als een dekmantel voor zijn echte doel. Hij wist namelijk iets wat de heersers van Ardougne nooit hebben geweten. Hij wist van het bestaan van The Temple of Light, diep onder de grond van West Ardougne. De tempel zou genoeg kracht moeten leveren om 'Hem' naar Gielinor terug te brengen. 'Hem', hij die lang geleden die touwtjes in handen had in Ardougne. 'Hem', the Dark Lord, Zamorak. En dat allemaal onder de neus van Lathas, gedaan onder de leiding van de head mourner, die Iorwerth's generaal is.
Afbeelding
Het Death Altar, te vinden in een duister deel van The Temple of Light
Pas tijdens de Mourning's End Part serie ziet de avonturier waar alle mensen zijn gebleven die aan de zogenaamde plague zouden zijn overleden. Diep in de grotten onder Ardougne zaten ze allen te zwoegen, tussen de mourners en de dark beasts. Iemand moet deze elven tegenhouden! Durf jij dat te doen?


Groene vingers
Afbeelding

Na anderhalf jaar geen update gezien te hebben aan Farming, waar destijds fellstalk herbs en morchella mushrooms werden toegevoegd, is er afgelopen maand eindelijk nieuwe content uitgebracht voor deze skill. Er zijn nieuwe seeds verkrijgbaar, die je kan planten in patches waar veel minder Farming mee getraind wordt dan de meer populaire manieren zoals bomen en herbs. De nieuwe seeds worden namelijk geplant in cactus, allotment, bush en hops patches. Je hebt op zijn minst 76 Farming nodig om de nieuwe plantjes uit te kunnen proberen.

De nieuwe seeds liggen niet zomaar voor het oprapen. Er zijn maar een aantal methodes om ze te bemachtigen. Eén van deze methodes is via Vinesweeper. Eigenlijk kan deze minigame tot dead content worden beschouwd, aangezien de rewards het gewoonweg niet waard zijn. Of Vinesweeper, dat gebaseerd is op het spelletje mijnenveger, nu wel actiever gaat worden, valt nog maar te bezien. Het duurt namelijk vrij lang voor je genoeg punten hebt om de nieuwe seeds te kunnen kopen. Ook zijn andere methodes populairder omdat je de seeds daarmee sneller haalt en je ook nog eens experience ontvangt in bijbehorende skills.
Daarnaast komt Mobilising Armies aan bod bij deze update. Hier kan je eveneens de nieuwe seeds krijgen, dit keer niet als reward maar tijdens het spelen van de minigame zelf. Als je dwarf squads gebruikt en daarmee het speelveld verkent, heb je kans om seeds te vinden.
De derde methode is via het zakkenrollen van NPC's. Als je namelijk Gnomes, Elves of Dwarf traders gaat bestelen, heb je een kans om de seeds te ontvangen. Hiervoor heb je echter wel 75, 85 of 90 Thieving nodig.
De laatste manier waarmee je de seeds in bezit kan krijgen, is tijdens het vangen van Draconic Jadinkos. Deze zijn te vinden bij Herblore Habitat op Karamja. Om deze beestjes aan te trekken en te vangen heb je dan wel weer 61 Farming, 54 Herblore, 80 Construction en 80 Hunter nodig.

In totaal zijn er tien nieuwe seeds en dus tien nieuwe soorten planten uitgebracht. Deze variëren allemaal vrij veel van elkaar en de meeste hebben een speciale functie, wat nog niet eerder gezien is bij Farming.

Allotment & Flower
Snape grass
Snape grass is niet veel anders dan de andere groentes die je kan verbouwen met Farming. Het is waarschijnlijk wel de opvolger van watermeloenen voor de hardcore farmers onder ons, aangezien snape grass meer xp geeft.

PlaatjeFly Trap
Deze vleesetende planten hebben vruchtjes in hun bek liggen. Bij het oogsten van de patch probeer je deze vruchtjes te stelen. Als je hierin slaagt, eet je de vruchtjes en krijg je naast wat Farming xp een bepaalde hoeveelheid Thieving xp, gebaseerd op je level. Als je echter faalt krijg je wat schade toegebracht.

Sunchoke
Als je deze zonnebloemen oogst, trekt je character de kop van een bloem eraf, waarna je die vervolgens op eet. Dit geeft een klein beetje Farming xp en een bepaalde hoeveelheid Strength xp, dat afhangt van je level in die skill.


Butterfly flower
Deze bloem geeft bij het oogsten naast Farming xp, ook één tot drie ruby harvest vlinders. Eveneens bestaat er een kleine kans dat er een Guthixian butterfly, die laatst in het spel verscheen nadat de god Guthix gestorven was, verschijnt. Deze vlinder geeft experience in jouw laagste skill.

Hops
God grapes
Om de vines van deze planten goed de hoogte in te laten groeien moet er een ondersteuning gebouwd worden. Dit doe je met 60 Construction en vijf planken. Als de plant uiteindelijk volgroeid is, kan je tien vruchten plukken. Deze zijn willekeurig van Saradomin, Zamorak of Guthix. Deze vruchten kan je in jugs of water dompelen waardoor dit wines of Saradomin, Zamorak en Guthix worden. Het is mogelijk om deze wines te gebruiken op de bijbehorende potions. Als je bijvoorbeeld een Wine of Saradomin op een Saradomin brew gebruikt, wordt dit een super Saradomin brew. Deze geeft bijvoorbeeld meer lifepoints dan de normale versie van de potion.

Reed bed
Deze moerasplanten trekken kikkers en salamanders aan. Als je deze planten oogst, vind je een aantal toad egg sacs. Deze bevatten tien swamp toads per stuk. Naast Farming xp kan je swamp tar en swamp lizards krijgen.
Plaatje

Cacti
Potato cactus
Deze cactus verschilt niet bijzonder veel van een normale cactus. Het enige verschil is dat je naast wat meer xp in plaats van cactus spines potato cactus als oogst krijgt.

Prickly pear
Je kan van deze cactus een vrucht bemachtigen. Als dit je lukt, krijg je naast wat Farming xp een bepaald aantal Defence xp. Dit hangt van je Defence level af. Als het je niet lukt en je de stekels van de cactus raakt, brengt dit wat schade toe.

Bushes
Wishing well bush
PlaatjeDit is waarschijnlijk het interessantste plantje van deze update. Nadat je deze struik hebt nagekeken op eventuele ziektes kan je, zoals de naam van de struik al aangeeft, hem als een wensput gebruiken. Je total level bepaalt hoeveel geld je erin gooit. Op het maximale level is dit iets meer dan 600k. Nadat je dit gedaan hebt, kan je een stuk fruit van de struik plukken, hierin zit je beloning. Deze beloning ligt ergens tussen de 25% en 300% van het ingeworpen bedrag. De vrucht kan verscheidene dingen bevatten, zoals vis of wat zaden om bomen te planten.

Het interessante hieraan is dat dit struikje een goede moneysink is. Het jammere is dan wel weer dat de kans groter is dat je verlies maakt dan winst, dus dat waarschijnlijk niet heel veel mensen zich hieraan gaan wagen. Het is op zijn minst een mooie vervanging van Jagex op het 'dicen', dat nu niet meer toegestaan is.

Barberry bush
Deze struik is de hoogte in gegroeid waardoor het lastig is om de vruchten te bereiken. Met een sprong probeert je character ze te plukken. Lukt dit, dan krijg je Farming xp en wat aanvullende Agility xp. Als dit mislukt, val je en brengt dit wat schade toe.

Het valt nog te bezien of deze update datgene heeft gebracht waar de spelers op zaten te wachten. De seeds zijn niet heel erg simpel te krijgen en de experience die je krijgt is niet geweldig als je kijkt naar welke levels je ervoor nodig hebt. Het is dan wel weer leuk dat je naast Farming ook andere skills traint bij sommige planten.


Suggestieve veranderingen

Misschien had je het al gelezen: er zijn veranderingen gekomen voor het forumdeel Suggesties voor RuneScape. Met nieuwe ideeën die de leden hoofdzakelijk hebben gegeven, heeft Mystery, de moderator van het deel, ze uitgewerkt en hierdoor probeert het team het weer actief te maken in het deel.

Allereerst is er iets nieuws: The Ranking. Hierin zullen de beste suggestiemakers staan, die punten hebben verdiend met het maken van suggesties. De punten worden verdeeld op basis van lay-out, originaliteit en uitwerking. Je kunt dus een suggestie maken en dan kun je één keer per maand een van je suggesties inzenden. De jury, bestaande uit Renschmov, Zee koe, Daan the 1e en Mystery zullen punten geven. Eén van hen zal – via een roulerende weg – niet betrokken zijn bij de beoordeling. Het topic is hier te vinden en staat nu nog leeg. Maak dus een suggestie en eis een plekje op in de ranking!

De ranking zal dus deels gebaseerd zijn op het maken van suggesties. Desondanks zullen er ook groepsprojecten, duellen en toernooien plaats gaan vinden. Duellen kun je zelf starten, maar toernooien en groepsprojecten zullen door de moderator gestart worden. Echter mag je altijd een suggestie voor een dergelijke wedstrijd geven. Hiervoor zijn ook punten te winnen, in welke mate en welk systeem er gehanteerd wordt, zal nog worden bekendgemaakt.

Naast dit alles is het Maak-eens-een-monster-topic weer terug. Je kunt dus een monster bedenken om het vervolgens te plaatsen in het topic. Je zal feedback kunnen krijgen en daarmee kun je een ideaal monster maken voor het topic!

Als laatste is het zo dat er een prijs te winnen valt door een goede suggestie te plaatsen. Die prijs is het vertalen van de suggestie naar het Engels en dan zal hij worden opgestuurd naar Jagex.

Zelf een suggestie maken? Klik dan hier!


Desert Gods
Afbeelding
Vanaf het midden met de klok mee: Tumeken, Icthlarin, Het, Apmeken, Crondis, Scabaras, Amascut & Elidinis.
De goden van de woestijn, die met acht man het 'desert pantheon' vormen. Ze zijn misschien wat onopvallender dan de andere goden, maar als groep zeker niet te onderschatten. Onder ieder van hen gaat dan ook een verhaal schuil.

PlaatjeTumeken is de god van het licht. Hij is de schepper van de woestijn, de man van Elidinis en de vader van zowel Icthlarin als Amascut.

In een lore op de website van RuneScape kun je over Tumekens droom lezen. Hierin verlaat hij zijn vrouw, Elidinis, om vervolgens door de woestijn te reizen. In de vier dagen dat hij reisde, sliep hij ook. In de eerste drie dagen creëerde hij in zijn dromen drie goden: Het, Crondis en Apmeken. Op de vierde dag had hij helaas een slechte droom, waarin hij de halfgod Scabaras creëerde.

Als we nog eens goed naar The Origins of Gielinor kijken, lijken we Tumeken aan het einde van de video te zien. Dit duidt erop dat Tumeken Gielinor niet verlaten heeft, maar verbannen is door zijn slechte daden in de Tweede en Derde Eeuw.

PlaatjeIcthlarin, de originele leider van de Mahjarrat, is de god van de dood en de zoon van Tumeken en Elidinis. Ook heeft hij nog een zus, Amascut genaamd.

Als god van de dood is het zijn taak om iedereen veilig naar de onderwereld te brengen, maar hierbij krijgt hij tegenstand van zijn zus, die dat juist wil voorkomen. Zij wil de zielen van de doden namelijk vermorzelen voordat ze de onderwereld kunnen bereiken, met als doel om ze volledig uit de geschiedenis de schrappen. Niet bepaald een leuke relatie tussen broer en zus, dus!

In de Tweede Eeuw bracht Icthlarin de Mahjarrat van Freneskae naar Gielinor. Zijn zus werd hierdoor krankzinnig, omdat de Mahjarrat zo corrupt als wat waren. Icthlarins leiderschap was echter van korte duur, want ze verlieten hem na een veldslag met Zaros' volgers en sloten zich bij hem aan.

Azzanadra, een Mahjarrat, zei eens over Icthlarin:
Azzanadra schreef:PlaatjeNiemand 'stal' de Mahjarrat van iemand. De Mahjarrat zullen zich aansluiten bij de god waarvan zij denken dat het de juiste is. Icthlarin was een dwaas die ons dacht te kunnen leiden, maar die invloed heeft hij nooit op ons gehad. Toen Zaros ons vond hadden wij Icthlarin niet langer meer nodig. Hij was niet alleen iemand van grote macht, maar ook een god die de Mahjarrat écht begreep.
PlaatjeHet is de god van de fysieke en mentale gezondheid. Men verdenkt Het van het veroorzaken van de plaag in Sophanem, iets wat hem niet in dank wordt afgenomen. De hoofdpriester van Sophanem denkt zelfs dat de plaag misschien wel voor altijd zal blijven.

In de Tweede Eeuw is de Duel Arena door Hets strijders gebouwd. Het beeld in het midden van de Duel Arena is waarschijnlijk een beeld van hem.

PlaatjeApmeken is de godin van de vriendschap, plezier en het onheil.

Als we Jex, een priester in Sophanem, mogen geloven, dan heeft Apmeken de woestijn op een gegeven moment verlaten. Hij denkt dat het uitsterven of verhuizen van de apen uit de woestijn daarvan de oorzaak is. Later, in de quest Do No Evil, komen we erachter dat dit niet klopt: haar zintuigen waren door Amascut afgepakt en het blijkt dat ze de woestijn nooit verlaten heeft.

De Drie Wijze Apen vertellen ons dat Amascut Apmeken als een last zag, iemand die haar tijd niet waard was. Echter waren Apmeken en de rest van de jongere woestijngoden bezig met het terugbrengen van de vrede - iets waar Amascut niet van op de hoogte was. Toen ze daarin slaagden, werd Amascut furieus: zonder oorlog was er geen vernietiging.

PlaatjeAmascut nam haar zintuigen weg en creëerde daarmee drie verschrikkelijke monsters: van Apmekens stem maakte Amascut Leeuni, van haar zicht Ayuni (zie het plaatje links) en van haar gehoor maakte ze Eruni.

De apen in de woestijn werden ook door Amascuts gruweldaad getroffen: ook hun zicht, gehoor en spraak gingen verloren. Ook dit zinde Amascut niet, waarna ze de drie monsters de opdracht gaf om alle apen uit de woestijn de vermoorden. De meeste apen moesten hier dan ook aan geloven, al wisten de Drie Wijze Apen te ontsnappen, waarna ze naar Ape Atoll vluchtten. Hier leefden ze in alle rust, totdat ze door jou aan Apmeken werden herinnerd in de quest Do No Evil.

Gelukkig voor de drie maak jij daarna de drie monsters Leeuni, Ayuni en Eruni een kopje kleiner, waardoor de Drie Wijzen Apen ieder hun zicht, stem en gehoor terugkrijgen. Apmeken komt je daarvoor bedanken om daarna de confrontatie met Amascut aan te gaan...

PlaatjeCrondis, de godin van de vindingrijkheid en de bescheidenheid. Omdat bijna niemand over haar praat, weten we helaas vrij weinig van deze godin. Het is wel bekend dat ze vooral in de steden Menaphos en Sophanem wordt aanbeden. Wellicht dat we, mocht Menaphos ooit toegankelijk worden, meer over haar te weten zullen komen.


PlaatjeScabaras, de god van de isolatie en in de volksmond ook bekend als de god van het kwaad, is de vierde en laatste creatie van Tumeken tijdens zijn tocht door de woestijn. Hij is de god die in zijn slechte droom gecreëerd werd. Dat is dan ook de reden van zijn slechte eigenschappen.

Sinds de Vierde Eeuw, waarin hij van Gielinor verbannen werd, zijn steeds minder mensen hem gaan aanbidden. Sterker nog: de menaphites raden het sterk af hem te aanbidden. Waarom dat zo is, weten we niet.

Je vraagt je misschien af waarom hij de god van isolatie is, laat staan wat daarmee bedoeld wordt. Mensen en wezens die in hem geloven, willen een mentale staat van kalmte bereiken, ook wel bekend als de 'verlichting'. Dit doen ze door zichzelf van de buitenwereld te isoleren; ze verbreken hiervoor het contact met alles en iedereen. Hierdoor zijn ze ook voor eeuwen onontdekt gebleven, totdat ze in Ullek door archeologen gevonden werden.

Door de isolatie zijn de gelovigen van gedaante veranderd: niet langer zijn ze meer in menselijke vorm op de wereld, maar als scarabeeën. Sommigen denken dat ze op de god zelf zijn gaan lijken.

Als we Senliten, een farao die eens het gebied onder Al Kharid regeerde, mogen geloven, werden de volgers van Scabaras in de Tweede Eeuw niet als kwaadwillend beschouwd en waren ze meer slimme, veel nadenkende wezens.

In Tumekens droom worden er drie verschillende verhalen over de origine van Scabaras verteld. Hieronder worden ze kort uitgelegd.
Eerste versie schreef: Op de vierde dag dat Tumeken door de woestijn rondliep, kwam hij aan in het zuidelijke deel ervan. In de Tweede Eeuw waren daar nagenoeg geen mensen of dieren te bekennen.
Tumeken, die zich alleen en afgezonderd voelde, vond een grot. Hij besliste om daar zijn nacht door te brengen. In de grot vond hij een kever. Deze kever groef drie keer door de muur in de grot. Elke keer dat Tumeken hem zag, vluchtte hij terug.
Tumeken wist hem de derde keer echter te vangen. Hij transformeerde hem in Scabaras. Hij hoopte hiermee iemand te creëren die zijn volk aan de gevaren van het afzonderen zou moeten herinneren.
Tweede versie schreef: Op de vierde dag van Tumekens reis door de woestijn had hij geen mooi droom, maar een nachtmerrie. Daaruit is Scarabas per ongeluk geboren. Niet zo gek, want hij bleek een vijand van de woestijngoden te worden.
Derde versie schreef: De eerste drie dagen van Tumekens reis waren hem geen voldoening. Hij wilde een nog perfectere god creëren. Op de vierde dag lukte dat; hij creërde Scabaras, waarvan Tumeken dacht dat hij de ideale god was. Er gaan zelfs verhalen de ronde dat Tumeken Scabaras als zijn favoriete zoon zag, al is het vreemd waarom hij geen problemen had met zijn verbanning.
Scabaras werd kort na de God Wars verbannen, waarschijnlijk omdat hij onder de rivier Elid groef, waarmee hij het gezag van zijn moeder, Elidinis, ondermijnde. De mensen die Scabaras nog steeds aanbaden, deden dit hierdoor in donkere, afgezonderde grotten in de woestijn.
Een grote groep aanhangers zijn niet al te lang geleden neergestreken in de spelonken van Ullek, in het verre zuidoosten van de woestijn.

PlaatjeAmascut, ook wel bekend als "De Verslinder", is de zus van Icthlarin en de dochter van Tumeken en Elidinis. Zij is de god van de verwoesting en de wedergeboorte.

In de Tweede Eeuw hielp ze met het verdedigen van de Kharidiaanse vlaktens, tegen de aanvallen vanuit het noorden. Ze waren echter aan het verliezen, tot haar broertje, Ichthlarin, op zoek ging naar sterke(re) soldaten: de Mahjarrat.

Doordat ze de kracht van hen ziet, verandert ze zowel fysiek en mentaal, waardoor ze vol met woede komt te zitten. Later werd ze ook nog eens opgescheept met haar broertje als de heerser van de woestijn en kreeg ze van Neite (een priesteres van Amascut), Senliten en Icthlarin een lichaam. Daardoor kon ze niet eens meer in de lichamen van anderen meer kruipen... wat een pech allemaal!
Afbeelding
Elidinis, waarvan de bovenstaande afbeelding een verbeelding is, is de godin van de vruchtbaarheid, groei en de naar haar genoemde rivier: de Elid. Ze is ook de moeder van Icthlarin en Amascut, waarmee haar man vanzelfsprekend Tumeken is.

Ze wordt misschien niet door veel mensen aanbeden, maar in de stad Nardah staat ze in ieder geval centraal.

Op een hete dag ergens in de Derde Eeuw ontsnapte een vrouw, Nardarine genaamd, uit gevechten tussen Saradomin en Zamorak. Ze vluchtte - zonder water nota bene - naar de woestijn, waarna ze riep naar Saradomin, biddend voor hulp. Zonder succes, want in de woestijn kon Saradomin haar niet horen.

Gelukkig voor haar hoorde Elidinis haar wel. Zij vroeg of ze haar zou aanbidden in ruil voor hulp. Ten einde raad dat ze was, stemde ze in. Elidinis creëerde toen de rivier Elid, waaruit Nardarine kon drinken. Ook voor haar eten werd door Elidinis gezorgd. Om Elidinis te bedanken bouwde Nardarine een hele stad: Nardah, genoemd naar zichzelf.


Wat wil Noord-Korea nou eigenlijk?
Sinds februari van dit jaar liepen de spanningen tussen Noord-Korea en de Verenigde Staten steeds verder op. Een maand na de kernproef van het communistische land veroordeelde de VN Veiligheidsraad, inclusief de laatste bondgenoot van Noord-Korea, China, het land voor deze actie. Noord-Korea dreigde daarna met meer raket- en atoomproeven. In de afgelopen maanden wisselde de situatie regelmatig van hogere spanning naar dagen van rustig vaarwater. Waarom gaat Noord-Korea ondanks alle sancties uit het verleden door met zijn beleid?

Na de kernproef van Noord-Korea in oktober 2006 werd in februari 2007 een akkoord bereikt waarin Noord-Korea in ruil voor buitenlandse steun, in de vorm van voedsel- en olieleveranties, zou stoppen met zijn nucleaire programma. De kernproef van februari jongstleden is uitgevoerd met hetzelfde doel. Door middel van een kernproef vraagt Noord-Korea de aandacht van de wereld, het is dus een provocatiemiddel. Ook nu wil Noord-Korea economische hulp, veiligheid en onderhandelingen om het land overeind te houden.

Juche
Dit lijkt tegenstrijdig met de door Kim Il-sung, de grootvader van Kim Jong-un, geïntroduceerde Juche-ideologie. Deze ideologie zegt dat het land politiek onafhankelijk en economisch zelfvoorzienend moet zijn. Het probleem is dat het voor Noord-Korea heel erg moeilijk is om zelfvoorzienend te zijn. Het Noord-Koreaanse landschap bestaat vooral uit bergen en de grond is vrijwel overal te onvruchtbaar om landbouw uit te oefenen. Ook heeft Noord-Korea vooral 'hulp' van het buitenland nodig om energie op te wekken. China is voorlopig de enige politieke partner van het communistische land, maar is tevens ook de belangrijkste handelspartner en levert het hulp die het land nodig heeft.

Een logische vraag zou kunnen zijn waarom Noord-Korea de buitenlandse uitgaven niet gebruikt om de bevolking te voeden in plaats van zoveel uitgaven op het nucleaire programma en militair gebied, zoals het leger (het Noord-Koreaanse leger is relatief een van de grootste ter wereld: ongeveer 5% van de bevolking zit in het leger) en rakettechnologie. Het antwoord daarop is dat de prioriteiten in Noord-Korea anders liggen. De kernproef was voor Noord-Korea ook een manier om aan het buitenland, met name de Verenigde Staten en Zuid-Korea, te laten zien dat ze meetellen en een factor zijn om rekening mee te houden. Daarnaast worden deze ontwikkelingen ook gebruikt om aan de bevolking te tonen dat hun regering tot iets in staat is.

Voorlopig blijven de acties van Noord-Korea dreigementen. Op dit moment is de technologie van Noord-Korea nog niet ver genoeg om überhaupt het vasteland van Noord-Amerika te bereiken. Voor Noord-Korea is het echter wel een teken dat de Verenigde Staten het land serieus nemen. Ondanks dat is Noord-Korea banger voor de Verenigde Staten dan andersom. Noord-Korea wil helemaal geen oorlog. Ze weten dat ze technologisch achterlopen en geen kans zullen maken. Daarom zullen ze ook geen raketten afvuren op Zuid-Korea, ondanks dat ze in principe de mogelijkheid hebben om de Zuid-Koreaanse stad Seoul binnen de kortste keren te kunnen overnemen. Dit zou echt een zelfmoordactie zijn: de Verenigde Staten zitten er gelijk bovenop en de situatie zou dan binnen no-time escaleren. Noord-Korea zou alleen tot zo'n actie overgaan onder het mom “Als we ten onder gaan, dan doen we het groots.”

Nieuwe onderhandelingen
Een week geleden (24 mei) gaf Noord-Korea aan bereid te zijn tot nieuwe onderhandelingen met alle betrokken partijen. De vraag is echter hoe ver de Verenigde Staten en Zuid-Korea bereid zijn in te gaan op de vraag van het geïsoleerde land.

Zolang Noord-Korea echter geen steun van het buitenland ontvangt, blijft het doorgaan met het uitbreiden van zijn nucleaire programma. Hulp op economisch gebied van de Verenigde Staten is voor Noord-Korea van belang, omdat die op korte termijn het overeind houden van het land moet betekenen. Op de lange termijn wil Noord-Korea ook een hereniging met het zuiden, maar onderhandelingen om de situatie in eigen land te verbeteren hebben op dit moment de prioriteit.


Wilderness: de chaos moet terug

De Wilderness: een beruchte plaats die na de God Wars vernietigd is. Een dode boel, zou je denken. Sinds een paar maanden is dat ook zo. De Evolution of Combat heeft pk'en de das om gedaan. Geen wonder dat Jagex probeert leven terug in de Wilderness te blazen. De meest recente update heeft daar al gedeeltelijk aan bijgedragen: Wilderness Warbands.

Slechts een paar weken in het spel en nu al één van de meest controversiële updates van het jaar. Iedereen heeft er wel een mening over. Waar draait het precies om? Wilderness Warbands is een D&D die je drie keer per dag kunt spelen. Het speelt zich af in de Wilderness: in een kamp dat om de zoveel tijd op een bepaalde server verschijnt, zijn voor ons, de spelers, grote hopen xp te halen in vijf skills: Mining, Smithing, Construction, Herblore en Farming. De xp die je kunt halen is zelfs zoveel dat je binnen 50 dagen van level 1 tot 99 kunt komen door alle xp van slechts de Warbands succesvol in één skill te steken.

Nu speelt deze D&D zich af in de Wilderness en loop je dus vrijwel altijd risico. Dat maakt het aantrekkelijker om met een groep van meerdere spelers gaan. Op dit moment heeft Warband PK het monopolie in de Wilderness op het moment dat de D&D actief is. De groep heeft drie friends chats die je kunt bezoeken en hebben zelfs alle servers verdeeld in een systeem: de werelden zijn toegekend aan één van de chats, aan alle drie de chats tegelijk of FFA, waar de regels van de chats niet gelden. Het feit dat Warband PK de chaos rondom de D&D controleert is naar mijn idee ongezond. Ben je van plan deel te nemen aan een potje Wilderness Warbands maar behoor je niet bij de groep, dan zul je vrijwel zeker een pijnlijke dood sterven. Alleen het kleine groepje met de intentie om te pk'en zal tegen enkele spelers van de groep een kans kunnen maken.

Voor de spelers die besluiten wel mee te doen is Warband PK een manier om snel enkele (op hogere levels) honderdduizenden xp's binnen te halen. Waar je vroeger vijf uur bezig was in de Living Rock Caverns, doe je nu maximaal een uurtje Wilderness Warbands. Dat hoort niet. Wilderness Warbands is een goed idee, want xp lokt spelers. Het gevaar door de grote hoeveelheid die slechts een korte tijd in de Wilderness is minimaal.

Nou vind ik de hele idee van Jagex om de Wilderness weer wat actiever te maken een goed plan. Want, laten we eerlijk zeggen, sinds de Evolution of Combat is het zelfs op level 5 ten noorden van Edgeville dood. Toch zorgt deze D&D slechts voor maximaal een half uurtje activiteit in de Wilderness. Wat Jagex in mijn ogen moet doen is ervoor zorgen dat er altijd wat te halen valt. Spelers moeten uit zichzelf zeggen dat ze een bezoekje gaan brengen aan deze plek om, eventueel, met waardevolle buit terug te keren. Daar moet geen wereldwijd berichtje van Quercus aan te pas komen.

Hoe dat te doen? Momenteel zijn er al enige faciliteiten die spelers lokken. Regel nummer één moet worden dat hoe dieper je in de Wilderness bent, hoe meer je beloond zou moeten worden (dat zou overigens ook voor Warbands moeten gelden). De voornaamste redenen om de vergeten plek te bezoeken zijn bakriminel bolts, penguin points, voor lagere levels het agility course en de revenants willen zo nu en dan ook nog een speler aantrekken. Deze spelers trekken op hun beurt weer pk'ers aan. Dit zijn slechts enkele plaatsen in een gebied dat groter is dan Morytania, of Asgarnia en Misthalin samen. Om nog maar te zwijgen over de geestenwereld (Spirit of Summer en Summer's End), waarmee je het oppervlak van de Wilderness twee keer zo groot kan maken als je dat zou willen.

Spelers zijn klaar met hun trainingsmethode en staan bij de Grand Exchange. De vraag wat ze nu zullen gaan doen spookt door hun hoofd. "De Wilderness in" komt dan niet echt op. Wat als dat wel zo zou zijn? Spelers zouden rondlopen in het gebied, op zoek naar grondstoffen, xp of juist om te pk'en. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. Prioriteit nummer één: maak een xp-formule voor PvP. We zitten niet voor niets in het jaar van no xp-waste. Oh, en verwijder het systeem waarbij je kunt kiezen om single- of multiway combat te gaan: maak zoals vroeger slechts bepaalde gebieden multiway.

En verder... De eerdergenoemde agility course? Maak er een course van dat al op gemiddeld level beschikbaar is, maar xp vergelijkbaar met high-level content heeft. 't Ligt niet voor niets hoger dan level 50. Het kerkje ten oosten van de God Wars Dungeon? Die verdubbelt het effect van je prayers of curses binnen de Wilderness tot je prayer points helemaal opraken. Aan de oostkust zijn plaatsen waar je lobsters kunt vangen... lobsters... Verander dit in giga-chaos-garnalen en zorg ervoor dat je deze alleen kunt vangen door de red spider's eggs ten noorden van het Red Dragon Isle te betoveren met de energie van het chaos altar. De garnalen zijn uiteraard alleen te koken op een vuurtje in het Rogues' Castle en genezen dan, voor hun level, een flink aantal lifepoints. Zorg dat je ze ook al topping voor je pizza (Bandit Camp) kan gebruiken zodat spelers met een hoger level ook een reden hebben en je laat spelers van hier naar daar rennen in de hoop hun buit voor veel geld te verkopen. Oh, en verlaat je de Wilderness voor je helemaal klaar bent? Dan laat je 'per ongeluk' je eieren of rauwe garnalen vallen, zodat ze niet meer bruikbaar zijn. ;)

Spelers moeten altijd een reden hebben om de Wilderness te betreden. Het bericht dat een Warband gesignaleerd is en dat er een grote meute aan zit te komen schrikt niemand op omdat er niemand is die kán schrikken. Zorg dat het wél zo is. Breng de chaos terug in de Wilderness; het is absurd om te bedenken dat de plek vernietigd door de God Wars zo geordend is, ook al kunnen andere spelers je aanvallen.

Meediscussiëren over de Wilderness Warbands? Dat kan in dit topic.


Het knipperlicht en het groentje
Newbies! Althans, één daarvan. Vanaf deze maand is de redactie van de Lunagraaf uitgebreid met twee nieuwe gezichten: Joost en Off-er. De eerstgenoemde is volledig nieuw en de tweede heeft een soort haat-liefderelatie met de krant. "Gaan er nu drastisch dingen veranderen?" "Is het nog wel veilig hier?" "Wat? Joost bij de redactie?" Rustig, geen paniek!

Wie zijn de nieuwe leden eigenlijk? Ter introductie hebben we een paar vragen gesteld om een beeld te schetsen van deze personen. We verwelkomen de newbies natuurlijk van harte en wensen ze veel succes met het schrijven van hun artikelen.
Off-er schreef: Wat is momenteel je relatie met RuneScape?
Nou, om eerlijk te zijn, ik vind het spel zelf bijzonder weinig aan. De 2007-versie van RuneScape begon me te snel te vervelen terwijl de huidige versie echt geen zak aan is voor de mensen van mijn levels (ongeveer level 60 in alle skills) die niet non-stop achter de computer kruipen om hun 99's te halen. Toch is er wel iets aan RuneScape dat ik nog steeds heel leuk vind en dat is de lore. Ja, oké, ook dit forum, maar voornamelijk de lore. Geweldig is het allemaal in elkaar geknoopt en elke keer ben ik weer benieuwd wat er nu weer bekend wordt gemaakt. Tot zover heb ik dat met veel fantasiewerelden gehad, van Gielinor tot Midden-Aarde, van Tamriel tot Azeroth!

Wat heeft je ertoe gezet te solliciteren voor de krant?
Zoals een aantal van jullie vast al wel wisten, was ik al eerder weer aan het schrijven geslagen in Algemeen. Slechts twee artikeltjes had ik gepubliceerd en ééntje die ook nog in de reeks hoorde staat nu in deze krant. Ik ging solliciteren bij de krant omdat ik graag in een vaste basis werk en niet alleen. :)

Wat is je relatie met schrijven?
Ik heb altijd al wel veel geschreven en gelezen. Enkele voorbeelden van mijn schrijfkunsten zijn onzinnige verhalen over een overtreding bij een voetbalwedstrijd (230 woorden), gedichten over de Vuurwerkramp in Enschede en artikeltjes die je van mij in deze en oudere uitgaves kan lezen. Eén ding waar ik echt niet van hou is interviews.

Wat voor stijl kunnen we van jou verwachten?
Ik hanteer niet echt één stijl. Soms schrijf ik lange verhaal op een heel erg ouderwetse manier, maar soms kan ik ook vlotte verhaaltjes neerkrabbelen met humoristisch taalgebruik. Waar ik wel heel erg van hou, is metaforen. Die zul je me dan ook geregeld zien gebruiken!

Wat voor een artikelen kunnen we van jou verwachten?
RuneScape lore, misschien ooit eens wat over muziek en andere non-RuneScape business.
Joost schreef:Wat is momenteel je relatie met RuneScape?
Ik speel het nog steeds erg actief, ik log eigenlijk elke dag sowieso wel in en meestal ben ik ook wel een paar uurtjes zoet. Ik speel naast het huidige spel ook op de Old School servers, hoewel dit de laatste tijd er wel een beetje bij in schiet maar de zin komt daar ooit wel weer voor terug hoop ik. Ik hoop RuneScape nog wel een tijdje te spelen maar er zal een dag komen waar ik echt niks meer weet te doen en het voorbij is.

Wat heeft je ertoe gezet te solliciteren voor de krant?
Ik had bij de vorige sollicitaties eigenlijk ook al wel willen solliciteren, maar toen had ik het IRL nogal druk, waardoor ik uiteindelijk niet op tijd was met een artikeltje schrijven. Ik heb de Lunagraaf altijd met plezier gelezen en het leek me zelf ook leuk om er wat voor te schrijven. Bij de feedback kwamen laatst ook wat verbeterpunten naar voren en daar wil ik de redactie graag bij helpen.

Wat is je relatie met schrijven?
Met schrijven zelf heb ik eerlijk gezegd niet zo heel erg veel. Ik ben wel een fanatiek lezer. Het schrijven van betogen en dergelijke was dan wel weer één van mijn sterkere punten met het vak Nederlands. :P

Wat voor stijl kunnen we van jou verwachten?
Ik gebruik niet echt een stijl denk ik. Ik schrijf meestal nogal formeel en informatief, maar verder zou ik niet echt weten hoe ik dat zou moeten verwoorden. Ik heb dan ook nog niet heel erg veel ervaring.

Wat voor een artikelen kunnen we van jou verwachten?
RuneScape updates, geschiedenis en lore waarschijnlijk. :)

Price of Knowledge
De economie van RuneScape: een ingewikkeld systeem dat, zoals in het echte leven, vooral prijzen bepaalt door middel van vraag en aanbod. Net zoals in het echte leven bepalen gebeurtenissen, ontdekkingen en ontwikkelingen wat de prijs van goederen precies doet. In deze rubriek stellen we elke maand een voorwerp centraal om de economie van RuneScape beter te begrijpen en daar in de toekomst voordeel van te hebben.

Plaatje
Voorwerp: Gold ore (G.E.)
Prijs: 392 gp
Waarde: 150 gp
High alchemy: 90 gp
Low alchemy: 60 gp
G.E. limiet: 25.000

Het voorwerp dat in de eerste maand centraal staat is de gold ore. Dit voorwerp is een van de meest geruilde voorwerpen in het spel: momenteel worden er ongeveer 60 miljoen gold ores per week via de Grand Exchange verhandeld. Dat is wel eens meer geweest. Het hoogtepunt werd bereikt in oktober 2011. In de laatste week van die maand werden 210 miljoen (!) gold ores tegen een prijs van 195 gp per stuk verhandeld.

Het aanbod
Een aantal monsters willen er zo nu en dan één droppen, maar het is logisch dat de meeste ore in het spel komt door Mining. Je kunt gold ores vanaf level 40 Mining op verschillende plaatsen in RuneScape. Members die 80 Mining of hoger hebben kunnen concentrated gold mijnen. De laatstgenoemde manier waarop gold ores in het spel komen bepaalt vrijwel het hele aanbod van gold ores. Deze manier van trainen is erg populair omdat je weinig aandacht hoeft te besteden terwijl je traint en dit op hogere levels een van de betere manieren is om Mining snel te trainen. Veel spelers smelten hun ores gelijk om tot bars om ze vervolgens te droppen, anderen high- of low-alchen ze en weer anderen slaan deze stap over en droppen de ores direct. Het deel van de spelers dat de bank in de Living Rock Caverns gebruikt is verantwoordelijk voor het aanbod van bijna alle ores. Direct of niet, nadat ze klaar zijn met mijnen komen ze terecht in de Grand Exchange.

De vraag
Aan gold ores op zich heb je niet zoveel: je zult ze moeten smelten tot bars als je ze wil gebruiken voor, hoofdzakelijk, Crafting. Het omsmelten van ores naar bars met goldsmith gauntlets geeft meer Smithing xp dan het smelten van rune bars. Vanwege de relatief snelle xp kiezen veel spelers ervoor om op deze manier hun Smithing en/of Magic (superheating) te trainen.

Het prijsverloop
De onderstaande grafiek vertoont het prijsverloop van de gold ore vanaf januari 2009. Voor deze tijd is geen betrouwbare informatie beschikbaar. Zoals je kunt zien stijgt de prijs continu. In dit artikel worden echter alleen de grootste en opmerkelijkste pieken en dalen beschreven.

Afbeelding
Bron: RuneScape Wikia

Blauw: prijs
Rood: gemiddelde prijs over 30 dagen
Geel: volume op de Grand Exchange

In de grafiek is te zien dat gold ores begin 2009 een prijs hadden van ongeveer 500 gp. In de eerste vier maanden verandert de prijs niet veel. Vraag en aanbod bepalen dat de prijs begin mei rond de 448 gp ligt. Op 26 maart, 9 en 30 april en 28 mei worden Development Dairies van de nieuwe dwarf quest (Forgiveness of a Chaos Dwarf). Dwergen worden altijd in verband gebracht met Mining en Smithing en verheuging op de quest leidt ertoe dat meer mensen Smithing willen trainen.

Vanaf begin juni tot begin juli stijgt de prijs van 463 naar 611 gp om vervolgens in een week terug te zakken naar 519 gp per stuk: hoogstwaarschijnlijk een merch. Vanaf dat moment blijft de prijs rond de 550 hangen. In september komt Forgiveness of a Chaos Dwarf uit en hoewel deze niet direct een Smithing level eist, is level 50 nodig om de quest te starten. Dit zorgt voor een lichte piek stijging naar 560 gp per stuk. Een week later worden de Living Rock Caverns uitgebracht. De prijs blijft zakken en bereikt zijn eerste echte dieptepunt in februari 2010: gold ores zijn dan 294 gp per stuk waard.

Verder in 2010 zijn er geen directe aanleidingen voor prijsveranderingen. Ondanks de quest Love Story (juli 2010), die 68 Smithing vereist, twee Bonus XP weekends en de eis van 70 Smithing van King of the Dwarves (januari 2011) blijft de prijs dalen tot februari 2011: het diepste punt tot nu toe. Gold ores hadden toen een prijs van 187 gp. Opvallend is dat de handel in gold ores van januari tot oktober 2011 verdubbeld is. Verklaring is waarschijnlijk dat de zomerperiode, de vrije tijd van spelers en de Living Rock Caverns veel spelers aanzet tot het trainen van Mining. Iets terug: in de lente van 2011 wederom een aantal updates, waarvan de belangrijkste Artisan's Workshop en de Lava Flow Mine zijn. Deze zorgen echter niet direct tot enorme prijsveranderingen.

Tot 25 oktober 2011: Bot Nuke Day. De impact is al binnen twee weken merkbaar in de prijs en het hoogste punt tot dan toe wordt bereikt in maart 2012, met een prijs van 251 gp. De bots keren echter langzaam aan weer terug en de prijs valt vanaf eind mei terug naar gemiddeld 245 gp over een periode van vijf maanden. November 2012 is de maand van de Evolution of Combat. Bijbehorend zijn de action bars, die het droppen sneller maken. Een aantal spelers stappen over. In plaats van het banken van hun ores, kiezen ze ervoor om hun ores (direct) te droppen. December 2012 kent ook The Brink of Extinction (80 Smithing vereist), die waarschijnlijk ook aan de verandering bijgedragen heeft: de prijs stijgt binnen twee weken van 227 naar 261 gp. Een week later valt de prijs echter weer naar ongeveer 210 gp, om van begin 2012 van 212 gp te stijgen naar 386 in maart. Een directe verklaring in ontwikkeling kan ik niet vinden, maar ik vermoed dat veel spelers in het laatste half jaar van 2012 gebruik hebben gemaakt van de portable bank deposit box. Dat verklaart de gehele prijsdaling in die periode. Toen deze bank boxes niet meer beschikbaar waren, steeg de prijs naar hoe hij behoort te zijn: rond de 330 gp.

Recente ontwikkeling
Om de ontwikkelingen van de afgelopen maanden te bekijken zoomen we in. Daarvoor gebruiken we de volgende grafiek.

Afbeelding
Bron: RuneScape Wikia

Blauw: prijs
Rood: gemiddelde prijs over 30 dagen
Geel: volume op de Grand Exchange

De updates die dit jaar hebben plaatsgevonden hebben, behalve één, niet echt invloed gehad op de prijs van ores. Halverwege februari is een stijging te zien. Een mogelijke verklaring is de aankondiging en opening van de Old School RuneScape servers in die maand. Of het nu bots of spelers zijn: er worden minder gold ores in het spel gebracht, wat leidt tot een stijging van de prijs.

De meest invloedrijke ontwikkeling is echter de update van 25 maart: Wilderness Warbands. Met wat strategie en geluk kan op hogere levels binnen een half uur 300.000 tot zelfs meer dan 350.000 Mining xp binnen gehaald worden. Een kleine berekening laat zien dat er vanaf level 80 Mining bij elke 25 kratten die worden ingeleverd ruim 1200 minder gold ores gemijnd worden. Op hogere levels komt daar nog eens een derde bij voor een totaal van ruim 1850 gold ores op level 99 per 25 kratten. Een prijsstijging is het gevolg.

Toekomstverwachting
De Wilderness Warbands hebben een enorme invloed op het trainen van Mining, die de prijs van gold ores ten goede kan komen. Allereerst moeten we ons realiseren dat door de warbands meer mensen sneller 80 Mining halen en eventueel overstappen. Zij zullen echter niet stoppen: warbands zullen, tenzij verlaging van de xp, een enorm grote rol gaan spelen bij de weg naar level 99. Terwijl de vraag voorlopig hetzelfde blijft, zal het aanbod langzamerhand alleen maar dalen. Hoe hoger je level, hoe aantrekkelijker om een fikse hoeveelheid Mining xp op te halen als je daar de kans voor krijgt. De prijsstijging zal leiden tot de verkoop van gold ores van mensen die ze gespaard hebben in, bijvoorbeeld, hun weg naar level 99. Uiteindelijk zal er min of meer een balans komen tussen het (steeds geringer wordende?) aanbod en de stabiele vraag.


Godengang: Saradomin

Afbeelding

Saradomin, de god der wijsheid en orde, is de meest bekende en populaire god van Gielinor. In totaliteit staan er tweeënveertig kerken, tempels en altaren van hem verspreid over alle provincies. Hij is ook bekend als een van de eerste ondergoden. Ondanks alle aanbidding die hij krijgt is hij waarschijnlijk de meest onderschatte en onbegrepen god van allemaal. Saradomin wordt dan wel aangezien voor de god van het goede, maar is hij dat ook echt wel?

PlaatjeSaradomin wordt al heel lang aanbeden en gevolgd. Zijn invloed gaat verder dan de geschiedenisboeken hem kennen en hij heeft waarschijnlijk duizenden dingen gedaan waar wij nog niets van afweten. Hij is ongeveer zesduizend jaar geleden in bezit gekomen van een van de elder artifacts: de Kroon. Dit machtige voorwerp is in staat de andere artefacten op te sporen, wat tot veel van zijn acties heeft geleid.

Onze kennis van hem begint in de wereld van de Naragi, het ras waar Guthix toebehoorde. Saradomin ontdekte deze wereld zo'n zesduizend jaar geleden en was aangetrokken tot de puurheid en kracht die dit ras bezat. Toen hij op hun wereld arriveerde vroeg hij hen, uit macht der gewoonte, hem te aanbidden, maar verrassend genoeg werd dit geweigerd. Door zijn frustratie en woede werd een kant van Saradomin zichtbaar die maar weinig mensen kennen, waarna hij met zijn goddelijke krachten een van de steden van de Naragi verwoestte. Vervolgens leidde hij een kleine hoeveelheid soldaten van zijn troepen naar het verwoeste dorp, waar hij een fort vestigde. Door alle chaos werden andere goden ook naar de wereld toegetrokken en er ontstond een God Wars. Saradomin was leidende en volgens velen ook de overwinnaar van deze God Wars, al heeft hij deze nooit echt af kunnen maken. Aan het eind kwam hij namelijk in gevecht met het goddelijke zwijn Tuska en hoewel ze beiden veel kracht bezaten, kon geen van hen de ander afmaken. Vermoeid door het gevecht verliet Saradomin de wereld van de Naragi nog voordat de God Wars waren afgelopen. Hierna liet hij zich voor vierduizend jaar niet meer zien.

In die vierduizend jaar zijn er enkele belangrijke dingen gebeurd. Hij ontmoette verscheidene goden, waaronder Armadyl en Zaros, waarmee hij verscheidene werelden bezocht. Ook groeide zijn leger tot een fors aantal en werd hij een geduchte concurrent van Zaros. Na die vierduizend jaar kwamen hij, Armadyl, Zaros en enkele andere goden op Gielinor aan: het land van Guthix. De reden waarom Saradomin door Gielinor aangetrokken werd, waren de artefacten van Guthix! Hij had in die vierduizend jaar zijn handen gelegd op drie belangrijke artefacten: de Staff of Armadyl, the Stone of Jas en de Hoorn. Saradomin was in staat Guthix te vinden door zijn eigen artefact te gebruiken.

PlaatjeEenmaal aangekomen op Gielinor besloten de goden om dit land over te nemen. In die tijd had Guthix zichzelf in zijn legendarische slaap gewerkt, dus de goden waren in staat dit met groot gemak te doen. Het was op dat moment dat Saradomin een hekel begon te krijgen aan Zaros en een vriendschap begon te sluiten met Armadyl. Hij en Armadyl bundelden hun krachten en concurreerden met Zaros over Gielinor. Aangezien Zaros in die tijd de grootste macht had, begonnen er tekenen te duiden op een komende God War. Echter, toen Armadyl Saradomin probeerde voor te bereiden op die God War, door hem de Staff of Armadyl toe te sturen, kwam dit artefact in de handen van de generaal van Zaros: Zamorak. Die verbande tot vreugde van Saradomin zijn eigen leider en riep de volgelingen van Zaros toe hemzelf te volgen. Saradomin zijn vreugde was van zeer korte duur; Zamorak was bloeddorstig en begon onmiddellijk een God War. Saradomin en de andere goden probeerden het land dat eerst van Zaros was, over te nemen en Zamorak probeerde dat in bezit te houden. Het grootste gevecht was dat van Forinthry, dat aantrekkelijk was voor veel goden door alle grondstoffen die daar aanwezig waren.

De God Wars woedden lang door en Saradomin en Zamorak waren hierin leidende. Toch leek Zamorak de strijd te winnen. Door alle troepen die eerst van Zaros waren in te zetten, wist Zamorak meer dan de helft van Gielinor te veroveren. In een poging om Zamorak te stoppen riep Saradomin Armadyl en Bandos bij elkaar om een extreem krachtig wapen te creëren. Dit voorwerp is waarschijnlijk het meest bekende wapen van Gielinor in deze tijd: het almachtige Godsword. Nadat dit machtige wapen gesmeed was door de drie goden, riep Saradomin al zijn troepen bij elkaar voor een laatste aanval op Zamorak. Dingen liepen echter niet zoals gepland: de koerier die het zwaard naar de troepen van Saradomin moest brengen werd overvallen door troepen van Zamorak en na een hevig gevecht werd het Godsword vernietigd en versplinterd. De delen werden, samen met alle troepen die erover vochten, teruggedrongen in een van de tempels van Saradomin. Deze plek staat nu bekend als de God Wars Dungeon.

Afbeelding

Aan het eind van de God Wars leek alles overwonnen te zijn door Zamorak. Hij wist zijn handen te leggen op een van de krachtigste artefacten: de Stone of Jas. Met de kracht die dit artefact had vernietigde hij Forinthry en creëerde hij de Wilderness. Dit zorgde ervoor dat Guthix eindelijk uit zijn slaap ontwaakte en een einde maakte aan de God Wars. Saradomin weigerde echter zijn verlies te accepteren en zwoor om Gielinor te veroveren, alias een eind te maken aan het leven van Guthix.

Na de quest The World Wakes was Saradomin eindelijk in staat om terug te keren op Gielinor. Als eerste god verscheen hij vlak na de dood van Guthix. Hij bekommerde zich over Zilyana en besloot onmiddellijk om voorbereidingen te treffen voor de aankomst van de volgende goden. Zijn afgunst van Zamorak is nog net zo groot als voorheen en het is duidelijk dat hij niet bang is om de God Wars voort te zetten. Net als zijn hekel aan Guthix heeft hij ook een hekel aan jou, de speler, voor het feit dat je je niet bij hem wilt aansluiten en besloten hebt om Guthix’ wens uit te voeren: Gielinor beschermen tegen alle andere goden. Wat er gaat gebeuren is onbekend, maar het is duidelijk dat de God van Orde en Wijsheid niet naar zijn naam gaat toeleven...


Ingress

The world around you is not what it seems..
Afbeelding
Misschien heb je er ooit al eens over gehoord: Ingress. Niet? Ingress is een sciencefictionspel van Google dat gebruik maakt van de echte wereld (lees: Google Maps), dus je zult naar buiten moeten om het spel te kunnen spelen. Maar hoe gaat het precies in zijn werk? Na het lezen van dit artikel zal je weten of dit een spel voor jou is.

Ingress is een spel uit november 2012 en zit momenteel in een betafase. Dat betekent dat niet ieder persoon het spel kan gaan spelen, je moet wachten op een uitnodiging. Op http://www.ingress.com kun je je registreren en er mogelijk één krijgen. Echter is het wel zo dat dat maanden kan duren. Overigens is het belangrijk dat je een Android-telefoon hebt, met softwareversie 4.0 of hoger. iPhone-gebruikers kunnen dit spel dus niet spelen.

PlaatjeHet doel van Ingress is simpel: je moet portalen veroveren. Zie het meer als een soort capture-the-flag, met twee teams: the Enlightened en the Resistance. Nu er miljoenen portalen zijn over de hele wereld, verandert het team dat bovenaan staat steeds. Het ligt er een beetje aan wie waar actief is, in Nederland veelal the Resistance.

Als je dan eindelijk een uitnodiging hebt gekregen van Google of je er één bemachtigd hebt via een vriend, moet je eerst een tutorial door. Hierin zal uitgelegd worden – door middel van fictieve portalen in de buurt – hoe het spel precies in zijn werk gaat. Je leert bijvoorbeeld dat je een Portal Key nodig zal hebben om portalen te linken of om een field (drie portalen aan elkaar gelinkt) te maken. Bij een field is het dus zo dat je portalen sterker zijn.

Er zijn momenteel acht levels die je kunt halen. Bij level één maak je portalen van level één. Je kunt pas upgraden als je level twee en genoeg resonators (L2), energiekrachten, hebt. Ook heb je XM (energiepunten) nodig om die dingen te herladen of af te zwakken (bij het andere team). Met de AP (XP) die je van het veroveren van portalen, links te leggen of fields te maken krijgt, kun je een level omhoog.
Geïnteresseerd? Registreer je dan snel!

Godenpuzzel

Het antwoord op de vorige puzzel was mining. Siddy00, Off-er & Frankos9 hebben dit goed geraden. Gefeliciteerd!

En natuurlijk hebben we deze maand weer een nieuwe puzzel! Het idee is simpel: zoek het antwoord op de vraag en neem de zoveelste letter van dat woord. Uiteindelijk zal dit op volgorde een nieuw woord vormen dat vrij recent flink wat aandacht kreeg in Runescape.

PlaatjePlaatje 1. Derde letter The God of Unknown Power had vele forten in het tweede tijdperk. Eén van deze forten was bekend onder de naam Paddewwa. Hoe heet deze locatie tegenwoordig?

2. Zevende letter Saradomin heeft een zwaar extremistische groep volgers, bekend om hun haat jegens de minder intelligente rassen. Hoe heet de lePlaatjeider van deze organisatie?

3. Derde letter De Menaphite Pantheon bestaat uit vele goden. Wiens soldaten trainden in de huidige duel arena?

4. Derde letter Een persoon heeft het recentelijk voor elkaar weten te krijgen om contact te leggen met Zaros. Van welk ras was deze?

PlaatjePlaatje5. Vierde letter Op Ape Atoll wordt tot een vrij vredige god gebeden. Hoe heet deze god?

6. Vierde letter Een belangrijke organisatie van druïden probeerde de Mahjarrat tegen te houden en de dood van de God der balans te voorkomen. Hoe heet deze organisatie?

Als je het antwoord hebt, stuur dan een privébericht naar Off-er en kom volgende maand met je naam in de krant!


Achter de schermen

Kom alles te weten! We gaan jullie wat vertellen over het leven van de moderatoren of andere groepen met een functie, om jullie zo een beter beeld te geven over die taken. In deze editie staan de tipsitemedewerkers centraal. In dit artikel een duidelijke uitleg van Frankos9, Siddy00 en Bakske.
 Frankos9
  • Hoe zou jij je taak als tipsitemedewerker beschrijven? Wat voor taken heb je?
    Guides schrijven vooral. Aan de databases doe ik eigenlijk niet veel (meer) aangezien ik guides schrijven veel leuker vind. Guides vernieuwen doe ik ook wel, vooral tijdens de EoC is dat van toepassing geweest. Ondertussen is het meeste wel aangepast. Vooral minigames, questguides en overige guides heb ik aangepast, vooral met hulp van Siddy. Voordat de EoC ingame kwam waren we al begonnen in de Beta zodat er al een hoop online kon op 20 november.
  • Hoe komen jullie aan alle informatie? Ontdekken jullie deze zelf of halen jullie die informatie ergens anders vandaan? Kost dit veel tijd?
    We spieken wel op andere fansites, anders is het maken van de meeste guides gewoon onmogelijk. We beschrijven het wel in onze eigen woorden en proberen zoveel mogelijk zelf te bedenken. Er gaan al gauw wat uren in.
  • Zijn er dingen die je graag zou willen aanpassen, maar niet (zomaar) mag?
    De questlijstpagina. Deze pagina is nu nogal saai en kan denk ik wel wat mooier ingedeeld worden. Ik zou zelf graag zien dat het ingedeeld gaat worden op storyline.
  • Wat is voor jou meer waard, de website of het forum? Waarom?
    Lastig... maar toch het forum. Zonder forum zou er echt een groot, belangrijk en leuk onderdeel missen. Vooral nieuws en updates.
  • Wat maakt voor jou de tipsitemedewerkertaak speciaal?
    Het resultaat van het schrijven van een guide. Hoe maak je een guide zo informatief mogelijk, hoe maak je een guide zo overzichtelijk mogelijk en de vele mogelijkheden van lay-outs. Uitklappers, mooie plaatjes van RuneScape (want dat is ook belangrijk), goede tabellen, etc.
  • Wat zijn jullie toekomstplannen?
    Een van de grootste vernieuwingen is denk ik toch wel de Treasure Trail-pagina remake. Zeer veel clues zullen plaatjes krijgen en de indeling zal ook beter zijn. Dit is nu bijna klaar. Ook komt er een enorme pagina met samenvattingen van questseries. Hier zijn we al behoorlijk mee op weg.
 Siddy00
  • Hoe zou jij je taak als tipsitemedewerker beschrijven? Wat voor taken heb je?
    Guides schrijven en vernieuwen, de databases zoveel mogelijk up-to-date houden en zo nu en dan nieuwe ideeën voortbrengen om de site uit te breiden. Qua groot werk hebben we het vooral druk gehad in de laatste maanden van 2012 met de Evolution of Combat, maar momenteel is het vrij rustig qua (uitgebreide) nieuwe content en bestaat het werk vooral uit het up-to-date brengen van verouderde pagina's en de databases.
  • Hoe komen jullie aan alle informatie? Ontdekken jullie deze zelf of halen jullie die informatie ergens anders vandaan? Kost dit veel tijd?
    Om iets bij te werken wil ik eerst zelf doorhebben wat er is veranderd, daarvoor gebruik ik ook vaak het forum, de RSOF, de officiële wiki en andere fansites. Daarna moet je weten wat er precies bijgewerkt moet worden op de site, en hoewel de grote lijnen vrij duidelijk zijn hierin, zijn we voor de kleine aanpassingen (en de databases) vaak aangewezen op inzendingen. Als je eenmaal weet wat je moet doen, gaat het bijwerken zelf vrij snel, maar als je het proces als geheel neemt is het een erg tijdrovende klus.
  • Zijn er dingen die je graag zou willen aanpassen, maar niet (zomaar) mag?
    Pfoe, niet direct nee. De pagina over Geld verdienen vind ik momenteel vrij droog, maar het is meer dat we momenteel andere prioriteiten hebben dan dat ik er echt niet aan mag werken.
  • Wat is voor jou meer waard, de website of het forum? Waarom?
    Pittige vraag, maar ik denk dat ik toch voor het forum kies. De website is fantastisch, maar ik gebruik zelf het forum vaker en ik zet ook meer informatie op de site dan dat ik er zelf af haal. Bovendien heb ik op het forum interactie met mensen (op de site is dat wat lastig) en kan ik me hier ook uitleven in wat minder informatieve (en minder serieuze) dingen.
  • Wat maakt voor jou de tipsitemedewerkertaak speciaal?
    Het feit dat wat we doen (op W.I.P. guides na) ook direct op de site komt (al begrijp ik nog niet precies hoe) en dat het dus direct voor een vrij grote doelgroep beschikbaar is. Daarnaast ook dat Feppie ons enorm veel vrijheid geeft in wat we doen. We zijn over het algemeen vrij zelfstandig en met de bevoegdheden die we hebben geeft dat toch wel blijk van vertrouwen =) (hoewel er waarschijnlijk honderden back-ups zijn voor het geval er iets verkeerd gaat).
  • Wat zijn jullie toekomstplannen?
    Ik kijk zelf erg uit naar de nieuwe skill, het is toch de eerste die ik meemaak als tipsitemedewerker. Qua grote projecten liggen Monster hunting (hoewel wat verder weg) en Verhaallijnen nog op de agenda. Ook zijn we grotendeels klaar met de rework van de Treasure Trails pagina's, hopelijk kunnen jullie over een tijdje daarvan het resultaat zien.
 Bakske
  • Hoe zou jij je taak als tipsitemedewerker beschrijven? Wat voor taken heb je?
    Guides schrijven en de datebases up-to-date houden. Zelf houd ik me momenteel meer bezig met de datebases aangezien ik niet zo'n guideschrijver ben. De laatste maanden hadden we het vooral druk met de veranderingen door de Evolution of Combat. Nu houden we ons vooral bezig met verouderde pagina's up-to-date maken.
  • Hoe komen jullie aan alle informatie? Ontdekken jullie deze zelf of halen jullie die informatie ergens anders vandaan? Kost dit veel tijd?
    Nieuwe informatie haal ik vooral van de Runescape wiki of ga het zelf testen wanneer ik niet meteen een antwoord vind. Voor de kleinere aanpassingen kunnen we rekenen op de leden. Zij sturen ons hun aanpassingen en/of informatie door en wij passen het zo snel mogelijk aan!
  • Zijn er dingen die je graag zou willen aanpassen, maar niet (zomaar) mag?
    Uhm... Ik kan niet meteen iets bedenken waar ik niets aan mag aanpassen. De komende weken zou ik me graag gaan bezighouden met het aanpassen en uitbreiden van de God Wars Dungeon bosses.
  • Wat is voor jou meer waard, de website of het forum? Waarom?
    Moeilijke keuze... Ik heb veel gehad aan de website toen ik nog niet veel wist over Runescape (nu zeker en vast ook nog). Toch kies ik voor het forum aangezien ik hiermee veel te weten kom over de (verborgen) updates aan het spel. Ook vind ik het zeer leuk om te lezen waar iedereen zich zoal mee bezighoud op Runescape en daarbuiten.
  • Wat maakt voor jou de tipsitemedewerkertaak speciaal?
    Ik heb het altijd al leuk gevonden om dingen aan te passen op een website, ook al snap ik weinig van het html gebeuren waar we soms mee werken. Ook het idee dat we de leden helpen door een zeer goede tipsite te maken vind ik speciaal :).
  • Wat zijn jullie toekomstplannen?
    Voor mij persoonlijk is dat het volledig aanpassen en uitbreiden van de God Wars Dungeon. Nu er weer een update (hopelijk de laatste op dit moment) aan de GWD is gebeurd, hoop ik toch binnenkort te kunnen starten aan het schrijven hiervan. Ook kijk ik uit naar het Nieuwe interface systeem, hier ben ik toch een zeer groot voorstander van. Ik zie het al volledig zitten om hier een guide over te maken!
We hopen dat je nog meer te weten bent gekomen over deze groep. Volgende maand zijn we er weer met een andere groep, dus tot dan!


Vraag aan...

Vraag aan... is een artikel bedacht door Batfire. De redactie kiest vijf door de leden bedachte vragen uit en stelt die aan drie verschillende leden. Die vragen worden zo eerlijk/creatief mogelijk beantwoord. Dit is er deze maand van gekomen:
The Beast of Terror schreef:Wat is jouw meest schaamtevolle moment?
Ehhm heb niet echt een moment waar ik me voor schaam, over mijn dronken fiasco's kan ik meestal wel lachen, dus heb hier helaas niet echt een antwoord ;p

Wat zou je doen als je een dag van het andere geslacht zou zijn?
De dame van lichte zeden uithangen (A)

Als je terug in de tijd kon gaan, naar waar zou je gaan/wat zou je doen?
Moment voordat ik ruzie had met mijn voormalig beste vriendin en mezelf mijn bek laten houden xD Heb nogal dingen gezegd die ik beter niet had kunnen zeggen en ook niet meende.

Als je één ding kon veranderen in het leven, wat zou je doen?
Zorgen voor wereldvrede.

Noem 3 dingen die je voor je dood gedaan wilt hebben.
De vijf heilige bergen van China bezoeken, naar de piramides en trouwen.
Jenz schreef:Wat is jouw meest schaamtevolle moment?
Dat moet toch wel die ene keer zijn dat ik ging zwemmen en ik van de duikplank ging duiken, en toen ik uit het bad klom er spontaan achter komen dat ik mijn zwembroek niet aan had. Dit gebeurde 2 jaar geleden ongeveer.

Wat zou je doen als je een dag van het andere geslacht zou zijn?
Om eerlijk te zijn zou ik me niet anders als nu gedragen, dus naar school gaan, huiswerk maken, sporten, met vrienden omgaan en natuurlijk gamen. Niks bijzonders alhoewel ik dan wel een beetje afgeleid ben door die meloenen die aan mijn lijf hangen ;p

Als je terug in de tijd kon gaan, naar waar zou je gaan/wat zou je doen?
Ik zou terug gaan naar de schepping van de aarde, ik zou willen weten hoe dat is ontstaan. Is het door een soort van god? Of toch de oerknal? Of zelfs een andere reden?

Als je één ding kon veranderen in het leven, wat zou je doen?
Ik zou veranderen dat de mensheid nooit erge ziektes kunnen krijgen, maar! dat de mensheid wel een bepaald aantal jaren oud wordt. Zo kunnen de mensen zonder het lijden van pijn dood gaan (tenzij je aangereden wordt maar dat kan nu eenmaal gebeuren), en hou je ook de groei van de mensheid in beperkte maten waardoor er geen overbevolking komt (ook zou je het aantal kinderen dat je maximaal kan krijgen beperken tot 3, en de maximaal leeftijd tot tussen de 85 en 95). Dit is misschien niet realistisch maar dat maakt niet uit.

Noem drie dingen die je voor je dood gedaan wilt hebben.
Een gezin stichten, naar een wedstrijd van Boca Juniors gaan en een keer op vakantie naar Japan gaan.
Danneh schreef:Wat is jouw meest schaamtevolle moment?
O god, een erg lastige vraag. Denk ook niet dat ik hier zo antwoord op kan geven. Heb weinig schaamtevolle momenten meegemaakt en de momenten die erg schaamtevol waren weet ik niet meer. Puur omdat ik me 'schaamde' en deze wilde vergeten. Ook na diep graven kom ik er niet op een. Nou, ik herinner me er nog wel één. Tijdens het zwemmen had ik een mooie witte board-short aan. Heel fijn en leuk, totdat die nat werd. Daarnaast droeg ik er - uiteraard - geen onderbroek onder. Aangezien ik een vrij bruine huid heb, was alles, volgens een vriend, goed te zien - vooral wanneer ik bukte. Ja, best schaamtevol. 't Board-short ook alleen nog gedragen met een goede contrasterende onderbroek...

Wat zou je doen als je een dag van het andere geslacht zou zijn?
Ontdekken. Alles ontdekken wat een vrouw zoal doet - DUS OOK MEZELF. Hoe zij denken, hoe zij reageren... Ga zo maar door! 't Zal volgens mij een hilarische dag worden. Tevens zou ik sex hebben. Kijken hoe een vrouw dat ervaart. Wij ervaren dat natuurlijk anders dan een vrouw, zodoende zou ik het willen weten :)

Als je terug in de tijd kon gaan, naar waar zou je gaan/wat zou je doen?
Naar afgelopen zomer. Deze zomer was DE beste zomer van m'n leven. Ik heb na mijn examens iedere dag genoten samen met m'n vriendengroep. Elke dag was een nieuw avontuur waarop we iets ondernamen. GE-WEL-DIG gewoon. Ik zou de dagen weer willen herbeleven :)

Als je één ding kon veranderen in het leven, wat zou je doen?
Ongelijkheid veranderen. Jaja, het klinkt allemaal weer heel wereld-verbeterend. Toch zou ik hier voor kiezen. Je ziet nu zo vaak dat bepaalde mensen of zelfs rassen ondergeschikt worden opgesteld tegenover de bovenste treden van een hiërarchie. Ofwel; Ik vind dat iedereen gelijke rechten en plichten moet hebben, natuurlijk kan de een boven de ander staan, maar dan wel door eigen kwaliteiten.

Noem drie dingen die je voor je dood gedaan wilt hebben.
Rondreizen door Azië met m'n beste vriend. Gewoon omdat ik veel van ontdekken houd en zo een ervaring met een goede vriend leuker is dan alleen
Skydiven. Aantal bekenden hebben het gedaan, ik kijk altijd vol verwondering ernaar. Echt iets wat ik ook gedaan MOET hebben
Op een cover van een fitness-magazine gestaan hebben. Omdat fitness mijn grote passie is, is dit zeker een doel!

Het doorgeefverhaal

Het doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel, gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling is om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op alleen de laatste twee stukjes. Dit hebben jullie er deze maand van gemaakt:
Redactie schreef:Op een zonnige lentedag ging Tom met zijn vrienden een ijsje halen. Echter was de eerste ijssalon die ze tegen kwamen gesloten, wegens inventarisatie. Ze waren allemaal teleurgesteld, omdat ze wisten dat er in de buurt geen ijssalon meer was. Om toch een beetje de frisheid op te zoeken, besloten Tom en zijn vrienden om...
Timo schreef:... zelf ijs te gaan maken. Niet zoals een ieder ijs maakt, maar zoals men bij Ed en Eddie dat deed. Ofwel, met tennisballen, lijm en karton!
Durex schreef:Toen ze beseften dat de lijm en het karton op waren, reden ze naar de Praxis, maar die was gesloten omdat het zondag was. Ten einde raad besloten ze maar de ijsberen en...
Cooby schreef:... de capybara's te voeren met pinda's om zo de uitwerpselen te gebruiken als lijm. Maar een huis bouwen van karton gaat natuurlijk niet werken, dus gingen ze opzoek naar...
Gewoon schreef:... andere mormels om zo hun karkas als fundament te gebruiken voor het domicilie. Het eerste wat in ze opkwam waren een paar eekhoorntjes. Dit lijkt misschien heel desolaat, maar dat is het niet. Nadat het kot af was, besloten ze om...
I Orly o_0 schreef:... een groot feest te geven. Wie anders dan Meutr mocht het feest organiseren?! En wie er allemaal mogen komen? Heel LTF natuurlijk! Zelfs de toppers hebben aangegeven een concert te willen geven! Nu moet de catering nog geregeld worden...
Aron schreef:... door Cooby en Meutr samen, want deze twee mannen zijn echte kenners op dit gebied. Nu praat ik natuurlijk niet over salades of kwark, maar over vette gehaktballen en...
Schaapje schreef:... vaten bier! Meutr wilde ook nog een aantal extra meiden uitnodigen. Omdat hij niet zo succesvol bij de ladies is, ging hij advies vragen bij...
R4Y schreef:... zijn lieve moeder. Zij gaf Meutr het advies om een cap op te doen en....
Tuin schreef:... zich van zijn swaggerigste kant te laten zien! Omdat Meutr helaas boven het kaderniveau zat moest hij alweer om advies gaan vragen bij de grootste swaggerboy van LTF, Akwasi.
Peter` schreef:Hij was echter nog ladderzat van alle ranja en dubbelfris die hij de avond ervoor had gedronken. In zijn dronken bui raadde hij Meutr aan om zijn onderbroek boven zijn broek aan te doen. Dit leidde tot...
Redactie schreef:... onverwachte superkachten! Met zijn grote spierballen en een dikke bobbel in zijn broek waren de meiden geen probleem. Hij verzamelde alle heerlijke ijsjes gemaakt van eekhoornkarkassen, bier en gehaktballen en nodigde Tom en zijn vrienden uit op het feest. Na een nacht party-hard waren ze allemaal flink uitgeput. Zachtjes begon Tom te huilen, hij was nu alleen nog maar heter geworden!

Felicitaties

Ook deze maand mogen we weer vele mensen feliciteren met prestaties of verjaardagen!

Prestaties op Runescape
In de afgelopen tijd waren er genoeg redenen om feest te vieren. Verschillende mensen kunnen op RuneScape een feestje geven, omdat zij een hele leuke prestatie behaald hebben. De redactie wil dus graag de volgende mensen feliciteren...

blauw3 met 99 Magic!
B0B dragon met 99 Magic!
Kris met 200m Dungeoneering!
JochemRS met 99 Constitution!
Stefan met 99 Fishing!
Zee koe met 99 Farming!
pl0xman met 99 Herblore!
Going4Quests met 99 Dungeoneering!
Joskeuhtje1 met 99 Fishing!
Vuilnisman met zijn Max cape!
Joren Plays met 99 Smithing!
Vox met 120 Dungeoneering!
Jerren met 99 Attack!
HoH Hero met 99 Magic!
Bakske met 99 Herblore en 99 Mining!
Kweet Vaniks met 99 Summoning!
Justin met 99 Cooking!
Jelle met zowel zijn Max cape als zijn Completionist cape!

Highlight van de maand!
Zoals je kunt zien is er een vetgedrukte felicitatie in de lijst. Dat is Vuilnisman met het behalen van zijn Max cape. Vanaf nu kiezen we iedere maand een felicitatie uit en gaan we een klein interview houden over zijn prestatie. Vuilnisman heeft over zijn Max cape verteld, zoals je hieronder kunt lezen.
Vuilnisman schreef:Wat vond je van het behalen van de Max cape? Was het speciaal voor je?
Het is toch iets wat je maar één keer haalt, dus ik vind het wel bijzonder.

Raad je andere mensen aan deze prestatie ook te halen? Waarom wel/niet?
Dat moet je echt zelf weten, sommige mensen vinden skillen niet leuk of hebben geen zin om er veel tijd aan te besteden.

Kun je in het kort vertellen hoe je je Max cape behaald hebt? Hoe heb je bepaalde skills getraind? Heb je nog tips voor andere spelers met hetzelfde doel?
Woodcutting met Arctic Pines, Mining met Warbands, Agility met behulp van een Barbarian Horn, Runecrafting met Runespan, Hunter met Draconic Jadinkos, Construction met Mahogany tables.
Een tip: doe geen 10 uur Agility op een dag. En ik spreek uit ervaring.
En op Oldschool Runescape hebben ook heel wat mensen leuke prestaties behaald...
Wij feliciteren...

Erikje0 met 82 Runecrafting!
Evilminded0 met alles 50+!
Masterxvi met 85 Slayer!
Yoghurd met 99 Fishing!
ItsStefalicious met 82 Fletching!
MrDylanx met 96 Fishing!

Daarnaast willen we natuurlijk ook alle andere mensen proficiat wensen, die niet in dit lijstje staan en toch iets leuks hebben behaald.

Verjaardagen
Ook zijn er in deze maand (juni) verschillende LTF-ers jarig! De redactie wil graag iedereen die jarig is een fijne verjaardag wensen, dus we feliciteren...

David, rubennn3, MrSenne, NDS Dragon95, 6 Kilo Pinda, hogwarts188, Rawr Bosnian, Heey Im Back, Ditjuh, Voldemort, dannylolz, Xx Yannis xX, suzanne2467, doortje9, el meastro, dr_lemur, no l1f3r 0di, Druidspruit, Mystery, xPIMx, evilr3nge, Bob, Yves W, Shadow Blast, Wout12345, Toez, Ewout, BigsuperBig, Arjan10, soul-toktzt, Daan, Morris, Hidde en Evilminded0!

Maak er een mooie verjaardag van! Als jouw naam hier niet in staat en je bent ook in juni jarig, dan wensen we jou natuurlijk ook een fijne verjaardag toe. Je kunt in de krant komen te staan door je naam en verjaardag in dit topic te posten.


Paper of Fame
Afbeelding
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is een nieuwe editie van the Paper of Fame! Er was afgelopen maand geen armourcompetitie. Deze wisselt namelijk af met de screenshotcompetitie.


De Screenshot- en Armourcompetitie
In deze competitie is het de bedoeling om een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van RuneScape te nemen. Je kan hier enkel in de finale komen als de jury je de meeste punten geeft. De winnaar van deze maand:
 Thema: Zomer
Afbeelding
Gefeliciteerd Robert Gx!


Blog Awards
Deze award kun je winnen door een mooie blog te maken en deze bij te houden. De moderatoren zullen dan elke maand een winnaar uitkiezen.

De winnaar van mei is Masterxvi!
Gefeliciteerd!

Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven waar de deelnemers omheen moeten werken. Naast enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten op.
 Sotw #189: Game of Thrones
Afbeelding
Gefeliciteerd Avrilfan!
 Sotw #190: Sprites
Afbeelding
Gefeliciteerd Puma!

Opmerkelijke inzendingen

Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen!

Noot: Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!
 Inzending 1
beste heer, mevrouw

ik ben bezig met een rsps te maken.
dit is een pre-eoc server, maar het probleem is dat ik van een groot aantal monsters niets kan vinden over het combat level, hp level, max hit enz.
ik zie al een tijdje dat hij voorlopig niet zal komen.
mijn vraag is daarom of jullie misschien een deel kunnen online geven of het deel dat jullie al hebben kunnen doorsturen aan mij.

ik hoop zo spoedig mogelijk antwoord te krijgen op de mail

[....]

(groot fan van lunagang)
 Inzending 2
Afbeelding
 Inzending 3
Onderwerp: Gestraft op runescape

Hallo kan het zijn door op de grand exanes heel de tijd te roepen i need mony dat het strafbaar is
Email ***@hotmail.be
 Inzending 4
Inzending bij Desert Treasure:

HEY WILLEN JULLIE ME GEK MAKEN OFZO! HOERENZONEN JE VERSPILT MIJN TIJD!! WAAROM SCHRIJVEN JULLIE DIE TWEE ANDERE FAKKELS NIET ER STAAT ALLEEN VAN NOORDWESTELIJK EN ZUID OOSTELIJK ??!! DIAMOND OF SMOKE!!!
 Inzending 5
Hallo lunagang je kan toch beter construction sawing noemen dat is veel handig ik hoop dat jullie dat willen doen

Laatst gewijzigd door Superheat op zaterdag 8 juni 2013, 21:10, 5 keer totaal gewijzigd.
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Superheat »

Veel plezier met lezen!
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Zeekoe »

Nog niet gelezen, maar ziet er zeker goed uit! Leuk dat er geen maand is overgeslagen! :D
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Yves W »

De laatste inzending, haha :"""") Iedereen die in juni jarig is, gefeliciteerd :fluit:.
Afbeelding
Renschmov
Ex-moderator
Berichten: 2761
Lid geworden op: woensdag 18 januari 2012, 15:44
RS: Renschmov (OSRS)
Clan: Lunatip

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Renschmov »

Leuke krant, goed werk jongens! Vooral de stukjes over de woestijngoden en Noord-Korea zijn erg interessant!
Afbeelding
MrDylanx
Berichten: 534
Lid geworden op: dinsdag 6 december 2011, 13:35
RS: Dylan R2M (p2p)
Clan: The Crux

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door MrDylanx »

Hahah @ Vuilnisman, doe geen 10 uur Agility achter elkaar. ;)

Agility was m'n laatste Skill! Ik had geen keus. :p

Was daardoor wel wat meer gemotiveerd. ;)
Frankos9
Ex-moderator
Berichten: 17925
Lid geworden op: zaterdag 28 juli 2007, 18:44

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Frankos9 »

Leuk ^^ Agility is atm ook mijn laatste en ben het ermee eens 8-[
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Mystery »

Iedereen heeft als laatste Agility en soms vind ik dat vrij n00bish.
Frankos9
Ex-moderator
Berichten: 17925
Lid geworden op: zaterdag 28 juli 2007, 18:44

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Frankos9 »

Beter dan Construction, Herblore of Farming met Warbands! :fluit:
dZArach
Berichten: 906
Lid geworden op: zaterdag 5 november 2011, 14:18
Oude naam: xChiHearts

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door dZArach »

Inzending 1
beste heer, mevrouw

ik ben bezig met een rsps te maken.
dit is een pre-eoc server, maar het probleem is dat ik van een groot aantal monsters niets kan vinden over het combat level, hp level, max hit enz.
ik zie al een tijdje dat hij voorlopig niet zal komen.
mijn vraag is daarom of jullie misschien een deel kunnen online geven of het deel dat jullie al hebben kunnen doorsturen aan mij.

ik hoop zo spoedig mogelijk antwoord te krijgen op de mail

[....]

(groot fan van lunagang)
Inzending 4
Inzending bij Desert Treasure:

HEY WILLEN JULLIE ME GEK MAKEN OFZO! HOERENZONEN JE VERSPILT MIJN TIJD!! WAAROM SCHRIJVEN JULLIE DIE TWEE ANDERE FAKKELS NIET ER STAAT ALLEEN VAN NOORDWESTELIJK EN ZUID OOSTELIJK ??!! DIAMOND OF SMOKE!!!
Genius :fluit:
Afbeelding
Gemaakt door broodoos
Add me LoL: dZArach (30) - BEST CARRIER EUW (12)
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Superheat »

Frankos9 schreef: Beter dan Construction, Herblore of Farming met Warbands! :fluit:
QFT
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Mystery »

Terwijl ik wel gewoon Agility heb gedaan, om eerlijk te zijn. Zonder dailies/the pit of whatever.

Genoeg gezeurd, terug ontopic!
Holy Wallie
Update Lounge
Berichten: 802
Lid geworden op: woensdag 3 november 2010, 16:03
RS: Holy Wallie (p2p)

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Holy Wallie »

Nog wat te lezen voor tijdens het Runecraften. Ik ga er eens goed voor zitten!
Afbeelding
Daan the 1e
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 22 maart 2011, 16:16
Extra rang: Winnaar groepsproject Paint (SvRS)

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Daan the 1e »

Ik ben geen genie in de Nederlandse taal, maar het lijkt mij dat hier de eerste regel niet klopt:
Sinds februari van dit jaar liepen de spanningen tussen Noord-Korea en de Verenigde Staten lopen steeds verder op. Een maand na de kernproef van het communistische land veroordeelde de VN Veiligheidsraad, inclusief de laatste bondgenoot van Noord-Korea, China, het land voor deze actie. Noord-Korea dreigde daarna met meer raket- en atoomproeven. In de afgelopen maanden wisselde de situatie regelmatig van hogere spanning naar dagen van rustig vaarwater. Waarom gaat Noord-Korea ondanks alle sancties uit het verleden door met zijn beleid?
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Superheat »

Daan the 1e schreef: Ik ben geen genie in de Nederlandse taal, maar het lijkt mij dat hier de eerste regel niet klopt:
Sinds februari van dit jaar liepen de spanningen tussen Noord-Korea en de Verenigde Staten lopen steeds verder op. Een maand na de kernproef van het communistische land veroordeelde de VN Veiligheidsraad, inclusief de laatste bondgenoot van Noord-Korea, China, het land voor deze actie. Noord-Korea dreigde daarna met meer raket- en atoomproeven. In de afgelopen maanden wisselde de situatie regelmatig van hogere spanning naar dagen van rustig vaarwater. Waarom gaat Noord-Korea ondanks alle sancties uit het verleden door met zijn beleid?
Aangepast, bedankt voor het melden. Zoals je ziet glipt er soms nog wel iets door de spellingscontrole :P
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Odius »

Een historische context bij het artikel over Noord-Korea zou niet slecht geweest zijn, verder weer een bijzonder fijne editie! Zonde dat ik het tipsitemedewerkerdingetje te laat zag... domme examens ook.
Jerren
Berichten: 1234
Lid geworden op: zaterdag 10 april 2010, 16:56
RS: Jerren NL (p2p)
Clan: ColdFusion

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Jerren »

Het plaatje van de winnaar van de Screenshot- en Armourcompetitie werkt niet.
RS status: P2p

Afbeelding
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Mystery »

Odius33 schreef: Een historische context bij het artikel over Noord-Korea zou niet slecht geweest zijn, verder weer een bijzonder fijne editie! Zonde dat ik het tipsitemedewerkerdingetje te laat zag... domme examens ook.
Ach, de EO's komen vast ook ooit aan de beurt! 8-[
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Zeekoe »

Heb nu wat artikels gelezen. Dat artikel van Ingress is een leuk artikel. Alleen mis ik wel hoe je het nu moet spelen. Moet je zelfstandig werken? Hoe vind je die portalen? Moet je dan IRL naar die portalen gaan met je telefoon? ...
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 43 - Juni 2013

Bericht door Superheat »

Jerren schreef: Het plaatje van de winnaar van de Screenshot- en Armourcompetitie werkt niet.
Fixed! :)
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Gesloten