Editie 44 - Juli 2013

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Redactie »

Afbeelding
Juli 2013

Afbeelding
Zelfgeschreven stukjes voor de krant kunnen gestuurd worden naar Mr D.

Wist je dat...

Plaatje ...je gratis onbeperkt flour kunt halen uit de ton in de keuken van Sinclair Mansion, het huis ten noorden van Seers' Village?

Plaatje ...je vroeger aan het begin van RuneScape Classic kon kiezen of je een Adventurer, Miner, Ranger, Warrior of Wizard wilde worden? Je kreeg hierdoor aan het begin extra spullen en levels, maar verder had het geen nut.
Overzicht
PlaatjePlaatje
Succes van RS
Waar zit 't hem in?

Godengang: Zamorak
Alles over Zamorak!

WWDC Keynote
What's new at Apple?

New Interface System
Is het alwéér anders?

Vine
Regisseur van je eigen korte film!

RuneFest: een terugblik
Wat was er de afgelopen jaren te beleven?

NoobCake: Summertime!
Wat ga jij doen deze zomer?

Lumbridge
't Is toch nog wel een best interessant stadje!

Information Age
Een opinieartikel over democratie!

Het blauwe goud
What happens in Feldip, stays in Feldip!

LunaMusic
De muziek van nu!

Puzzel
Gebaseerd op het beroemde spelletje!

Achter de schermen
We nemen een kijkje bij de RS-moderators.

Vraag aan...
Vragen van jullie, voor jullie!

Felicitaties
En we feliciteren weer veel mensen!

Paper of Fame
And the winner is...

Opmerkelijke inzendingen
Deze absurde inzendingen zijn onmisbaar!

Succes van RS
Auteur: Silfer

Door de jaren heen is RuneScape zo ontzettend veel veranderd, dat men bijna niet meer kan spreken van hetzelfde spel als vijf jaar geleden. Ondanks de soms grootse hoeveelheid negatieve feedback van de playerbase, lukt het Jagex keer op keer toch mensen te overtuigen om te blijven spelen. De oude garde kan vandaag de dag het spel van 2013 spelen met herinneringen aan tijden zonder Grand Exchange, zonder Evolution of Combat, zonder Wilderness, zonder Free Trade, zonder skills als Dungeoneering, Summoning, Hunter, Construction en Farming en zonder vernieuwde graphics. Wat is nu de charme van het spel? Waardoor blijven mensen spelen, jaar na jaar, update na update? Wat heeft RS nu echt te bieden?
Afbeelding
Velen gaan hier echt over nadenken als zij op het punt staan te stoppen. Als spelers met het huidige RS besluiten te stoppen, dan is dat op het moment vooral te wijten aan twee mogelijke oorzaken: de Evolution of Combat en de totstandkoming van micropayments. Is het nieuwe combat-systeem een welkome vernieuwing, die grinden vermindert en RS tot een ingewikkelder en volwassener spel omvormt, of is het een systeem zoals elke andere MMORPG al heeft en gaat het tegen de bekende manier van spelen in? Zijn micropayments de uitkomst geweest voor Jagex, zodat nu kostbare en grote updates doorgevoerd kunnen worden, of zijn ze het ultieme symbool geworden voor de commerciële geldwolven die het bedrijf in handen hebben en die de spelers uitbuiten? Zowel EoC als micropayments hebben het spel op zo'n heftige wijze veranderd, dat bijna elke speler er wel een duidelijke mening over heeft. Sommige tegenstanders geven zelfs aan dat dit niet meer het spel waar zij ooit met zoveel wilskracht moeite in stopten en enkelingen zetten een punt achter hun carrière.

Als je vraagt wat dé redenen zijn om vooral door te blijven gaan, dan zul je antwoorden krijgen die erg van elkaar verschillen. Dit komt natuurlijk doordat RuneScape een heel gevarieerde playerbase heeft, met mensen die onderling op een totaal andere wijze van het spel genieten. Ondanks deze verschillen is het toch best gemakkelijk om een paar sleutelwoorden aan te wijzen die het succes van RS kunnen verklaren. Ken jij er naast deze vijf nog meer? Deel ze gerust met de rest van de lezers door een reactie achter te laten!

1. Diversiteit
Diversiteit? Sure! Diversiteit is toch wel een van de magische woorden die je kan gebruiken om RS te beschrijven. Is het niet de grote hoeveelheid skills die je ter beschikking hebt, dan kan je je wel beroepen op de oneindige mogelijkheden die activiteiten, minigames en quests je bieden. Een storyline klaar? Maakt toch niet uit, je hebt nog tientallen andere storylines, kies er maar eentje uit! Pinguïnliefhebbers kunnen voor Cold War en de daaropvolgende quests gaan, terwijl anderen juist graag de goblinreeks spelen en het verhaal van Zanik blijven waarderen. Dat elke speler op een andere manier het spel leuk kan vinden, uit zich met name in het bestaan van de verschillende platformen. Je hebt natuurlijk het oude RuneScape Classic en het huidige spel, maar dit jaar heeft Jagex ook servers uit 2007 toegevoegd, wat voor nog meer extra diversiteit zorgt! Omdat er altijd alternatieven zijn, kunnen spelers blijven spelen zonder zichzelf snel te gaan vervelen, wat het spelen voor tijdverdrijf des te aantrekkelijker maakt.

2. Toegankelijkheid
Toegankelijkheid is iets dat vanuit het standpunt van marketing niet te onderschatten valt. Je product moet genoeg animo kunnen bereiken, je product moet gebruiksvriendelijk zijn en vooral, mensen moeten vlug bij je product kunnen komen. Voldoet RuneScape aan deze zaken? Jazeker! De wereld van MMORPG's kent meerdere grotere spelers, waaronder World of Warcraft. Concurrentie is dan ook vaak hard en het kan nog best moeilijk zijn je spel staande te houden. Jagex doet dit dan ook erg goed. Reclame is in de laatste twee jaren sterk geïntensiveerd en men heeft grote stappen ondernomen om het spel grafisch aantrekkelijker te maken en zo nieuwe spelers te trekken. Vooral de optie tot een degelijke gratis versie van het spel is erg aanlokkelijk voor mensen die na de zoveelste MMORPG op het beruchte RuneScape uitkomen.
Afbeelding
3. Community
Er wordt wel eens gezegd dat de community je spel maakt of breekt en daar zit zeker een kern van waarheid in. De community van RuneScape is verdeeld, in zo'n grote mate dat er zelfs drie communities naast elkaar bestaan! Eentje voor RS Classic, eentje voor de huidige versie van het spel en eentje voor Oldschool RuneScape. De laatste jaren wordt er veel geklaagd over het individualisme binnen RuneScape. Samen sta je sterk zou intussen survival of the fittest zijn geworden. Toch geven spelers keer op keer aan dat zij het spel blijven spelen vanwege de community. Dit is te danken aan de sterke banden die tussen spelers kunnen ontstaan, wanneer zij elkaar op hun friendlist zetten. Tips en tricks kunnen uitgewisseld worden en mensen raken aan de praat. Door het ontstaan van vriendschappen blijven mensen geneigd te spelen, omdat zij anders het contact met goede vrienden zullen verliezen. Bijna elke speler kletst dagelijks met hun vrienden, met leden van hun friends-chat en met clanleden. Het is dan ook geen wonder dat Jagex met dit idee in haar achterhoofd een tijd terug ervoor koos de aandacht voor clans heel erg te vergroten en recent vele updates uitbracht die teamwork tussen spelers noodzakelijk maakte.

4. Competitiviteit
Dat een MMORPG vaak een element van competitiviteit bevat, is vaak niet meer dan logisch. Het wordt vaak gezien als dé charme van het type spel. Hoewel het redelijk standaard en logisch is, is dit element binnen RS zeker niet weg te denken. Zou het spel vandaag de dag nog steeds zo populair zijn zonder skillcapes, highscores en andere zaken om jezelf te kunnen onderscheiden van de rest? Vast niet. Door spelers tegen elkaar op te zetten, versterk je de greep die het spel op iemand heeft. Het maakt de community harder, maar brengt mensen tegelijkertijd dichter bij elkaar, omdat velen dezelfde soorten doelen nastreven en iedereen dus in hetzelfde schuitje zit. Als een spel niet zo prestatiegericht is, is het risico groot dat spelen aanvoelt als tijdverdrijf zonder daadwerkelijke beloning. Het voldane en tevreden gevoel dat je kunt krijgen als je na zo lang spelen eindelijk in die top terecht komt, of als je eindelijk je geliefde cape trots om je schouders mag gooien, wordt dan veel minder. Waarom zou een Zezima, een Suomi of een Woox nog spelen, als zij zichzelf niet hoefden te onderscheiden en als prestaties niemand zouden boeien omdat mensen zich niet tegen elkaar afzetten?
Afbeelding
5. Vernieuwing
Wat is kenmerkend voor de homepage van RuneScape? Een ontzettend kleurrijke en gevulde pagina? Ja, maar ook het grote aantal nieuwsberichten en updates. Allemaal vernieuwingen aan het spel die doorgevoerd worden, dag na dag. Jagex is een bedrijf dat constante aandacht probeert te schenken aan RS. Vrijwel elke maand is er een Behind the Scenes te lezen en vaak kan je elke week wel op een update rekenen! Deze vernieuwing is ook te koppelen aan de diversiteit van het spel. Als je een keer niet weet wat je moet doen, dan kan je namelijk altijd wel kiezen voor het uitproberen van iets nieuws dat een tijdje terug is geïmplementeerd. De grote mate van vernieuwing kan enerzijds mensen afschrikken (oh god, ik snap het allemaal niet meer!?), maar anderzijds ook veel nieuwsgierigheid opwekken. Grote vernieuwingen zoals de Evolution of Combat gaan gepaard met een beroep op geduld en de wil om aanpassingen te accepteren. Jagex kiest met dit pad dus voor een zeker risico, maar doet dat waarschijnlijk enkel om het spel beter, complexer en interessanter te maken voor het grote publiek.


Godengang: Zamorak
Auteur: Mr D

In de derde editie van Godengang nemen we een toer naar de wereld der corruptie, chaos en totale vernietiging. Zamorak is bekend bij en gevreesd door velen. Zamorak is voor veel mensen het symbool voor het kwaad. Hij was ooit een Mahjarrat en een belangrijk figuur in de God Wars. Hij was, voordat hij gerekruteerd werd door Zaros, al de krachtigste van zijn soort en bekend om complete veldslagen die hij in zijn eentje won. In de tijden dat hij nog als enkele oorlogsheld beschouwd werd, stond hij nog bekend als ‘de Verslinder’. Toen mensen hem echter begonnen te eren en aan zijn zijde begonnen te vechten, kwam zijn innerlijk dictator naar boven. Het was niet lang daarna dat ‘De Verslinder’ omgedoopt werd tot ‘De Zweep’. Door zijn uitstekend leiderschap, strategische intelligentie en vele overwinningen besloot Zaros uiteindelijk om hem te rekruteren.

De tijden daarna waren onzeker voor iedereen. Plaatje Met Zamoraks en Zaros’ volgelingen en leiderschap werden ze snel de leidende figuren in de God Wars. De enige reden waarom ze niet onmiddellijke dominantie en overwinning hadden, was omdat de andere Goden in paniek maar besloten om samen te werken. Ondanks het feit dat Zaros extreem sterk en machtige wezens naar Gielinor leidde, was Zamorak naar eigen zeggen altijd zijn sterkste wapen: Zamorak zelf had niets dan lust voor strijd. Offers van zijn volgelingen sloeg hij af, simpelweg omdat hij liever wapens had. Zaros buitte dit kenmerk van Zamorak uit en stuurde hem op de meest gevaarlijke en belangrijke missies, die overigens altijd succesvol werden afgerond. Dit was echter een inschattingsfout van Zaros: door Zamoraks vele gevechten en volgelingen had die genoeg ervaring en tijd om zijn verraad tegen Zaros te plannen!

In diezelfde tijd vond een volgeling van Saradomin de Staff of Armadyl, een zeer krachtig reliek dat de gebruiker in staat stelde tot het oproepen van veel macht. De volgeling huurde een bode in om bericht te brengen aan Saradomin, maar hij had niet door dat die bode een trouwe volgeling van Zamorak was. Na hem ingelicht te hebben dat zo’n krachtig voorwerp daar gewoon voor het grijpen lag, wist Zamorak al snel dat de Staff zijn sleutel voor verraad zou worden. Hij en een een gedeelte van zijn krachtigste strijders reisden naar de volgeling van Saradomin en manipuleerde hem zodanig dat hij de Staff voor een extreem laag bedrag verkocht aan Zamorak.

Zamorak moest nu snel zijn: met alle spionnen die gebruikt werden in de God Wars zou het niet lang duren voordat zijn nieuw verkregen voorwerp ontdekt zou worden. Hij vroeg twee krachtige volgelingen van Zaros, Dragon Riders, of zij hem wilden helpen in het doden van Zaros, in ruil voor het vervullen van hun wensen. Dit accepteerden ze, wat Zamorak in staat stelde om tijd te rekken. Zijn angst werd echter werkelijkheid: een spion van Saradomin kwam achter het bestaan van de Staff en de Dragon Riders en besloot haar meerdere erover te melden. Deze bedacht echter dat het een voordeel voor Saradomin kon zijn als Zaros werd gedood en hielp Zamorak door de Staff ongrijpbaar voor Zaros te maken!
Afbeelding
Het duurde niet lang totdat Zamorak besloot zijn plannen uit te voeren. Hij liet zijn volgelingen het leger van Zaros tegenhouden en stuurde de Dragon Riders op de bodyguards van Zaros af, hij persoonlijk ging in gevecht met Zaros. Door een truc gepaard met grote snelheid en handigheid wist Zamorak de Staff in de rug van Zaros te steken. Zaros werd hierdoor zeer verzwakt, maar was nog steeds sterker dan Zamorak. Na een lang en uitputtend gevecht leek het heel even erop dat Zaros de strijd ging winnen, maar door een stom ongeluk struikelde Zaros en werd vervolgens compleet gepenetreerd door de Staff. Zamorak werd tijdens de val door de punt van de Staff geraakt en door puur geluk werd zo een groot gedeelte van Zaros’ krachten overgegeven aan Zamorak. Snel hierna vervaagde Zaros van Gielinor, maar in een poging om zichzelf te redden vluchtte Zaros naar een andere dimensie. In zijn woede wist hij vlak voor zijn vertrek nog een vloek uit te roepen op iedereen die hem verraden had, wat onmiddellijk werkte. Zamorak wist de vloek echter te pareren door middel van zijn nieuwe krachten.

Door zijn verachtelijke daad verbanden de andere Goden Zamorak, die nu de meest krachtige sterveling was. Niet lang daarna kwam hij echter al terug, met zijn krachten groter en sterker dan ooit tevoren. Hoe hij dat precies heeft gedaan weet niemand, maar het kwam in ieder geval omdat hij zijn handen wist te leggen op de machtige Stone of Jas; Zamorak was nu een volledige god! Hij infiltreerde Gielinor en veroverde met grote snelheid veel gebieden. Om ervoor te zorgen dat geschiedenis zichzelf niet zou herhalen liet hij al zijn volgelingen de Gewaden van Onderdrukking dragen, wat ervoor zorgde dat al zijn volgelingen gehersenspoeld werden. Iedereen die niet mee wilde werken werd gruwelijk gemarteld en vermoord. De andere Goden pikten het niet en een nieuwe God Wars begon.

Vele gevechten woedden tijdens de oorlog in Gielinor. Zamorak was een harteloze vechter, in poging te winnen heiligde het doel de middelen, waardoor complete gebieden en volken werden uitgeroeid. Door deze brute manier van vechten kreeg Zamorak de leidende hand in de oorlog. Als laatste hoop om Zamorak te doden smeedden Saradomin, Bandos en Armadyl het Godsword, een zwaard dat in staat was een God uit te roeien. Zamorak kwam hier achter en overviel de koeriers van het zwaard op hun meest kwetsbare moment. In paniek stuurden Saradomin, Bandos en Armadyl hun sterkste generaals om het zwaard op te halen. Zamorak reageerde met precies dezelfde actie, aldus de aantreding van K’ril Tsutsaroth. Tijdens het vechten spleten de legers van de drie verenigde goden echter uit elkaar, wat voor een gelijke strijd zorgde. Tot op heden zijn de generaals, samen met hun leger, nog steeds aan het vechten om het Godsword in de God Wars Dungeon.
Afbeelding
Op de laatste momenten van de God Wars gebruikte Zamorak de Stone of Jas nog een keer. De kracht die de Stone hem schonk was genoeg om de oorlog om te keren en met behulp ervan verwoestte Zamorak heel Forinthry. Heel even leek het alsof Zamorak niet meer te stoppen was en de oorlog ging winnen. Uit angst, paniek en radeloosheid schreeuwde de innerlijke ziel van de oorspronkelijke bewoners, beter bekent als de Anima Mundi, het letterlijk uit. Door het oorverdovende gekrijs en gehuil, dat door heel Gielinor te horen was, werd Guthix wakker van zijn eeuwenlange slaap. De almachtige god werd woest bij het aanblik van de God Wars en verbande alle goden, waaronder dus Zamorak, van Gielinor.

Vanaf toen tot nu is Zamorak nooit meer op Gielinor geweest. Zijn invloed is echter nog goed te zien. De Wilderness is nog steeds een dood land, zijn volgelingen bestaan, ondanks vervolging, nog steeds en zijn troepen vechten nog steeds in de God Wars. Door de huidige gebeurtenissen, waaronder de dood van Guthix, is Zamorak echter weer in staat om terug te keren. Het meest beangstigende hiervan is dat hij, in tegenstelling tot andere goden, nog niets van zich heeft laten horen. Hoogstwaarschijnlijk is hij plannen aan het smeden om zijn aankomst zo invloedrijk, vernietigend en afgrijselijk mogelijk te maken. Laten we maar hopen op het tegendeel...


WWDC Keynote
Auteur: Superheat

In het begin van de maand, om precies te zijn op maandag 10 juni, ging het zogenaamde 'Worldwide Developers Conference' (WWDC) in San Francisco van start.

Het WWDC is een conferentie voor ontwikkelaars van Apple's iOS en OS X. Traditiegetrouw vindt aan het begin van de week een presentatie plaats, waarin Apple verschillende nieuwe software en hardware onthuld. Zo ook deze keer: Apple kwam met onder andere OS X Mavericks, een nieuwe MacBook Air, een nieuwe Mac Pro, vernieuwingen aan iWork en last but not least, iOS7 op de proppen! Over zowel OS X Mavericks als iOS7 kun je hieronder meer lezen.
Afbeelding
OS X Mavericks

In de nieuwe versie van Apple's besturingssysteem voor Macs, OS X Mavericks genaamd, zijn buiten een aantal nieuwe applicaties ook verbeteringen voor bestaande applicaties en hardware doorgevoerd. Zo krijgen we straks iBooks en Maps, maar ook verbeteringen aan Safari en Finder.

iBooks
iBooks, een applicatie die al op je iPad, iPhone of iPod Touch te vinden is, komt naar Mac. Zo kun je vanaf je Mac je favoriete boeken en schoolboeken lezen. Wel zo handig! En natuurlijk komen al je boeken in iCloud te staan, zodat je overal toegang hebt en er bijvoorbeeld wordt onthouden op welke pagina je was.

Maps
Ook Maps komt naar OS X. Zo kun je straks een route plannen op je Mac en deze doorsturen naar je iDevice. Dan heb je geen last van al dat gepriegel op een kleiner scherm. Check voordat je gaat wel nog even je route (via Google Maps bijvoorbeeld), want je weet maar nooit... het is namelijk dezelfde Apple Maps als op je iDevice.

Calendar
Buiten de nieuwe en strakkere look zijn er ook een aantal nieuwe functies aan Calendar toegevoegd. Zo berekent de applicatie hoelang je over je huidige locatie naar de locatie waar je je afspraak hebt doet. En als het druk is op de weg, dan zie je dat ook.

Safari
Safari heeft een geheel nieuwe sidebar en 'top sites' gekregen. Je scrollt nu van pagina één in je leeslijst naar pagina twee door simpelweg onderaan de eerste pagina naar beneden te scrollen. Ook komen al je gedeelde links via gekoppelde sociale netwerken, zoals Facebook en Twitter, in één overzicht te staan.

iCloud Keychain
Voor de mensen die 1Password van ontwikkelaar AgileBits kennen, zal iCloud Keychain niet veel te bieden hebben. Het is namelijk bijna hetzelfde. iCloud Keychain zal wachtwoorden genereren en deze, via iCloud, beschikbaar maken vanaf al je apparaten.

Multiple Displays
(Betere) ondersteuning voor meerdere beeldschermen: misschien wel het beste van Mavericks, als je het mij vraagt. Zo kun je straks een extern beeldscherm geheel apart besturen. Op beide beeldschermen heb je een menubar en dock, programma's zijn via Mission Control gemakkelijk van A naar B te slepen en zelfs je TV kan als beeldscherm fungeren... al heb je daar wel een Apple TV en een AirPlay-ready Mac voor nodig.

Notifications
In OS X Mountain Lion werden notificaties op de Mac geïntroduceerd. In Mavericks is hier flink aan gesleuteld, zodat je bijvoorbeeld direct vanuit een notificatie kunt reageren. Krijg je een iMessage, dan type je direct een antwoord in de textbar onderaan de notificatie. Krijg je een mail, maar heb je er niets aan? Dan verwijder je hem direct, gewoon vanuit de notificatie. Zelfs websites hebben vanaf nu de toegang tot je notificaties, dus wie weet wat we daar allemaal van mogen verwachten...

Finder Tabs
Met tabbladen in Finder kun je nu nog gemakkelijker je bestanden bekijken, verplaatsen en versturen. Zo sleep je makkelijk een afbeelding van tab één naar tab twee en het staat gelijk op de plek waar jij het wilt hebben. Of je stuurt het meteen door via AirDrop. Daarbij komt nog eens dat je in al je tabbladen afzonderlijk je UI regelt. Is die ene weergave net iets makkelijker met je foto's? Geen probleem!

Tags
"Exactly what it says on the tin" is hier wel van toepassing. Al je bestanden, foto's, webpagina's en meer zijn vanaf OS X Mavericks te taggen: je geeft bijvoorbeeld mee dat een document belangrijk is en over school gaat. Vanuit Finder ga je dan vliegensvlug naar je tabblad 'school', waar je een overzicht hebt van alles wat met school te maken heeft en dat alles geldt ook voor Apps en iCloud.
Afbeelding
iOS7

We hebben er lang op moeten wachten, maar hier is 'ie dan: iOS7 en buiten alle nieuwe functies is er ook een geheel nieuw design.

Control Center
Nieuw in iOS: Control Center. Voor de mensen met een jailbreak niet heel interessant, aangezien er genoeg tweaks waren om bijvoorbeeld snel je Wifi of je Bluetooth aan en uit te zetten. Maar Control Center biedt meer. Zo heb je ook snel toegang tot het nieuwe AirDrop, AirPlay, een zaklamp (waarvoor je flitser gebruikt wordt), je rekenmachine en meer. Ook vind je er je muziekknoppen terug. Deze staan dus niet meer bij je multitaskbalk.

Notification Center
Aan Notification Center zijn geen bijzondere dingen veranderd, maar je kunt er nu in ieder geval ook vanaf je lockscreen bij. Daarbij zijn er twee nieuwe tabbladen: 'vandaag' en 'gemist'. Zo zie je in een oogopslag het weer, je afspraken en zelfs de tijd die je nodig hebt om op je school of werk te komen, terwijl Notification Center rekening houdt met eventuele files. Ga je naar het tabblad gemist, dan zie je snel al je gemiste oproepen, sms'jes en andere notificaties.

Multitasking
Multitasking is compleet vernieuwd. Zo zie je niet meer alleen je icoontjes als je twee keer op je homebutton drukt, maar krijg je een overzicht van al je apps. Swipe omhoog om je apps uit je multitask te verwijderen. Aangezien dit in een opslag met een screenshot duidelijk te maken is:

Afbeelding

Camera
Met de camera kun je nu nog gemakkelijker schakelen tussen video, foto, panorama en... een vierkante foto. Ook nieuw zijn fotofilters. Een beetje afgekeken bij Instagram dus, maar vooruit.

Photos
Je foto's zijn nu nog overzichtelijker gerangschikt, automatisch op datum en locatie. Daarbij is het delen van video's nu geen probleem, want met een druk op de knop deel je een video met al je vrienden.

AirDrop
Voor de gebruikers van Mac klinkt dit bekend in de oren: AirDrop. Het is niets minder dan het snel kunnen delen van foto's, video's en meer, via Bluetooth. De ontvanger krijgt dan een pop-up waar hij/zij de uitnodiging kan accepteren of kan afwijzen. Wanneer diegene accepteert, opent de app direct met de gedeelde bijlage. Handig, dus!

Safari
Safari maakt nu nog beter gebruik van je scherm. Ook zie je vanaf nu in een oogopslag alle links gedeeld via Twitter, Facebook en andere sociale netwerken. Vanzelfsprekend heb je, net als op OS X, ook op iOS toegang tot iCloud Keychain.

iTunes Radio
iTunes Radio is eigenlijk alleen in de VS beschikbaar, maar als je een Amerikaanse Apple ID hebt, kun je het ook gewoon gebruiken. Kies een artiest, liedje of genre en er wordt automatisch een afspeellijst gegenereerd. Hoor je een leuk liedje? Dan kun je het met een druk op de knop gelijk downloaden.

Siri
Siri weet nu nog meer. De dienst heeft namelijk toegang tot Wikipedia en Twitter. Verder nog een leuk feitje: Google is ingeruild voor Bing. Een beetje jammer, als je het mij vraagt.

App Store
De App Store heeft een kleine update gekregen. Zo kun je zoeken op apps in de buurt, waarbij je iPhone een lijst apps genereert op basis van de apps van mensen in de buurt.

Find My iPhone
Als je je iPhone kwijtraakt, heb je nu iets meer kans om 'm terug te vinden. Niet alleen kun je een permanent bericht op je lockscreen zetten, maar nu heb je ook je Apple ID nodig om de functie uit te zetten. Dat zal een eventuele dief dus niet meer kunnen doen.

iOS in the Car
Vanaf 2014 zullen een aantal auto's iOS als navigatie krijgen. Gebruik maps als routebeschrijving, bekijk je agenda, bel en luister. 't Heeft wel een (flink) nadeel: de auto kost ook geld!

Vooral voor iOS dus een flinke update. 't Wordt even wennen, maar ik ben er vrij zeker van dat Apple een goede stap heeft gezet met iOS. Ook OS X heeft mooie vernieuwingen gekregen, al vind ik de veranderingen niet zo 'schokkend' als bij iOS. Wat vind jij ervan?
Meer interesse? Bekijk dan hier de Keynote, of ga naar de website.

New Interface System
Auteur: Joost
Afbeelding
Met de komst van Runescape 3 deze zomer staat ons veel nieuws te wachten. Het spel zal in meerdere opzichten flink gaan veranderen. Naast dat we het spel nu niet meer alleen in Java, maar ook in HTML5 kunnen gaan spelen, komt er een heel nieuw systeem voor de interfaces. Hiervoor is al een bèta-versie ontwikkeld, waarin je alles kan testen. Je kan ook feedback geven als je wilt, zodat Jagex de interface van RuneScape 3 kan verbeteren. Maar wat verandert er nu allemaal precies?

Aanpasbare interfaces
In het huidige spel zit alles nog lekker muurvast op z'n plekkie. Echter kan je met de nieuwe interfaces een heleboel nieuwe trucjes uithalen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je world map in plaats van rechtsboven in je scherm, linksboven te zetten. Het komt er dus op neer dat je elk stukje van je interface neer kan zetten, waar je ook maar wilt. Je kan door Jagex ontworpen layouts kiezen, maar ook zelf aan de slag gaan en jouw optimale layout samenstellen. Zo heb je een combat, skiller en old school layout. Maar je kan dus ook met je eigen creativiteit aan de slag gaan en zelf gecreëerde layouts opslaan.
Afbeelding
Naast het feit dat je alles kan verplaatsen kan je interfaces ook opsplitsten en/of samenvoegen. Zo kan je bijvoorbeeld je combat abilities en je prayers of curses in hetzelfde kader zetten. En je kan een interface ook groter of kleiner maken. Het is helemaal aan jou. Verder kan je pop-ups zoals het voltooien van een floor in Dungeoneering, het schermpje dat je krijgt bij het krijgen of voltooien van een daily challenge en vele andere interfaces plaatsen op de plek waar jij 'm wilt hebben. Je kan ook je ability bar en andere bars verticaal draaien, waarbij die nu altijd horizontaal staan.

PlaatjeHet nieuwe systeem is vrij ideaal voor mensen die gespecialiseerd zijn in bepaalde takken van het spel. Als je bijvoorbeeld nooit aan PvM of combat doet kan je alle combat gerelateerde interfaces gewoon sluiten. Als je deze later toch ooit weer wilt gebruiken kan je ze gemakkelijk weer tevoorschijn halen.

Al deze aanpassingen zijn vrij simpel toe te passen zodra je je scherm 'ontgrendeld' hebt. Hierdoor komt alles los te zitten en kan je alles makkelijk verplaatsen en aanpassen naar jouw voorkeur. Als je tevreden bent kan je het vervolgens weer vergrendelen, zodat je tijdens het spelen niet per ongeluk van alles verandert. Voor de pop-up interfaces ligt dit wat ingewikkelder, want hiervoor moet je eerst op de Escape-knop drukken. Dan springt er een menuutje op waar je naar de zogenoemde "Edit Mode" kan. Vanuit dat menu kan je ook veilig uitloggen.

Vernieuwde interfaces
Niet alleen hebben de interfaces een likje verf gekregen hebben, maar Jagex heeft ook redelijk wat aanpassingen gedaan en een aantal dingen toegevoegd die voorheen alleen buiten het spel zelf bekeken konden worden. Er is een nieuwe menu bar, waar de meeste dingen op staan die eerst bij de interfaces hoorden die rechtsonder in je scherm staan in het huidige spel.

PlaatjeMy Hero
In dit interface zie je een korte samenvatting van onder andere je stats en achievements. Dit is de nieuwe plek waar de skill advance guides te vinden zijn en hier stel je in in welke skill jij je combat XP wilt ontvangen tijdens het vechten.

My Gear
Dit is de vervanger van de ‘Equipment Stats’ en ‘Customisation’ interface in één. Het meeste spreekt wel voor zich, want er is niet bijster veel veranderd aan de interfaces zelf, buiten dat het wat meer info verschaft.

My Adventures
Dit deel was eerder bekend als het Noticeboard. Je vind hier zoal de welbekende minigames, daily challenges en quests. Hier is echter wel iets nieuws aan toegevoegd: My Paths. Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met de skill Divination. Daarom is dit deel van de interface op dit moment nog niet beschikbaar.

My Powers
Dit interface dient voor al je abilities en prayers. Hier kan je ook erg makkelijk je ability bar samenstellen. Verder dient het voornamelijk voor meer info over de desbetreffende abilities.

My Social
Dit is een van de interfaces met een nieuwe functie. Je kan hier onder andere zien wat je vrienden behaald, gekregen of gedaan hebben op de zogenoemde 'Activity stream'. Daarnaast kan je hier de rest van je chats en instellingen hiervoor vinden.

My Grand Exchange
Waarschijnlijk de interessantste verandering aan de interfaces. Aangezien het nog niet mogelijk is dit te gebruiken in de Beta weten we niet wat hier precies mee mogelijk gaat worden. De kans is vrij klein dat we overal offers kunnen plaatsen zonder bij de Grand Exchange zelf te zijn, maar je weet het maar nooit.

Solomon's Store
Dit mag natuurlijk niet ontbreken! Als het aan Jagex ligt tenminste... Waarschijnlijk zal hier ook het Squeal of Fortune bijzitten. Deze interface is ook nog niet toegankelijk in de beta. Het is dus nog niet duidelijk hoe dit precies vormgegeven gaat worden.

Plaatje

Bug Tracker
Op dit moment kan je alleen via de website van RuneScape een bug report insturen. In RuneScape 3 gaat dit ook ingame mogelijk worden. De werking hiervan is soortgelijk aan het reporten van spelers. Je kiest een categorie en beschrijft verder hoe je de bug hebt laten ontstaan en hoe je hem kan reproduceren.



De nieuwe interfaces en de aanpassingen ervoor zijn duidelijk een interessante ontwikkeling. Het zal opnieuw wennen worden om hiermee efficiënt om te kunnen gaan, maar uiteindelijk zal dit hoogstwaarschijnlijk iets positiefs toevoegen aan het spelen van RS. De datum voor het uitbrengen van RS3 is nog niet bekend maar als je alvast je ultieme setup wilt samenstellen en deze wilt testen, dan is de beta hiervoor jouw uitkomst.


Vine
Auteur: Mystery
Afbeelding
Je kent het vast wel: gifjes. Dat zijn plaatjes die bewegen en die dan continu doorgaan. Iedereen zou ze zelf willen maken, maar soms gaat dat wat lastig via een telefoon. Een bedrijf heeft een app ontwikkeld waarin je zelf, met je telefoon en de camera, zulke plaatjes kunt maken: Vine. Het was al voor een langere tijd beschikbaar als iPhone-applicatie, maar het is er in het begin van de maand ook gekomen voor Android. Je moet er in principe maar van houden en het volgende artikel geeft je een beeld van de applicatie haar zelve.

Altijd al willen toveren? Of ben je iemand die graag grappig wil zijn door een bepaald filmpje te maken? Vine is een applicatie dat je graag wilt helpen met het maken van filmpjes. Een op zich staand social medium, dat is wat je kan vinden in Vine. Met behulp van hashtags (#) laat je aan de grote wereld zien wat jij gebakken hebt van het regisseren van je eigen film. Je kan ook je laten verrassen door anderen door een feed van een bepaalde hashtag tevoorschijn te toveren. Kun je voorwerpen laten veranderen, jezelf laten verdwijnen of door de muur heen lopen? Dan is het onderdeel #magic iets voor jou. Wil je aan de wereld laten zien hoe je bepaalde zaken doet? Kom graag naar #howto. Zo zijn er talloze hastags waarmee jij je feed kan samenstellen. Ook kun je zelf schitteren door aan je post een hashtag toe te voegen.
Een voorbeeld van verschillende Vines die je kunt bekijken.
Maar hoe werkt het allemaal? Nou, je kunt door het tikken op je beeld fracties van je filmpje opnemen. Zo kun je het opnemen pauzeren en zelf iets veranderen, zo werkt #magic. Een ware tovenaar door iets vals te spelen als je je filmpje maakt. Ook kun je je favoriete mensen volgen, zodat je in je echte newsfeed als eerste nieuwe filmpjes kan bekijken. Daarnaast kun je likes geven aan filmpjes die je echt leuk vindt, zodat de makers ook een steuntje in hun rug hebben bij het maken van een filmpje.

Met Vine raak je nooit uitgekeken, want met talloze gifjes per dag kun je je kostelijk amuseren en de tijd doorbrengen. Het enige nadeel is dat je een goede internetverbinding nodig hebt (let op: kan veel datagebruik in beslag nemen) en een goede batterij. Open your world en zie wat andere mensen je laten zien!

Vine is beschikbaar op Android en iOS. Geïnteresseerd? Download het nu!



RuneFest: een terugblik
Auteur: Superheat

Nu RuneFest 2013 is aangekondigd kunnen we ons opnieuw gaan verheugen. Wat mogen en kunnen we allemaal verwachten? Helaas is alleen de datum nog bekend, dus dan maar tijd voor een terugblik op de voorgaande jaren!
Afbeelding
Voor de mensen die het nog niet weten, RuneFest is een real-life evenement georganiseerd door Jagex. Tot nu toe zijn er twee edities van RuneFest geweest: in 2010 en in 2011. Het jaar 2012 werd overgeslagen en in maart van dit jaar werd ons 'soon' meer nieuws beloofd, waar we afgelopen week eindelijk antwoord op kregen: op 2 november 2013 vind RuneFest 2013 plaats.

2010
PlaatjeOp 9 juli 2010 werd de eerste editie van RuneFest aangekondigd. Op 28 augustus was het dan dé dag: RuneFest begon.

Er vonden een aantal presentaties plaats. Zo vertelden Mod Mark en Andrew & Paul Gower over RuneScape, van Devious MUD tot aan Dungeoneering. In een andere presentatie werd over Dungeoneering gepraat. Hoe het is ontwikkeld, de uitstraling en de toekomst ervan. Daarnaast werden de Golden Gnomes uitgereikt; dat zijn de prijzen van de Machinima-competite van Jagex.
Voor de mensen die al dat niet zo interessant vonden, konden in de zogenaamde Gaming Room lekker gaan RuneScapen. Niet precies waarom je naar Engeland zou gaan, maar oké.

2011
PlaatjeRuneFest 2011 werd iets groter aangepakt dan in 2010. Jagex had nu natuurlijk de ervaring van het vorige jaar, dus heel gek is het niet.
Op 10 juni 2011 werd RuneFest 2011 aangekondigd en op 29 en 30 oktober werd Londen overspoeld met RuneScape-spelers. Voor de echte fans waren er dit keer VIP tickets beschikbaar: een ticket voor zowel de twee dagen RuneFest als exclusieve 'insider sessions' en gesigneerde concept art.

Het grote nieuws op RuneFest 2011 was het om zeep helpen van 98% van alle bots op dat moment. Helaas zijn ze op dit moment weer allemaal terug, maar destijds was het een hele stap.

Bezoekers hadden als een van de eerste de mogelijkheid om een bezoek aan de Dominion Tower te brengen, als test. Ook werd bekend dat de Kalphite King, Queen Black Dragon en 'een nieuwe Jad-baas' uit zou komen. Ondertussen zijn ze allemaal uit. Een andere interessante update, die vóór Dungeoneering al werd 'aangekondigd' - floor 61, beter bekend als 'The Rift' - is er helaas nog niet.

2013
PlaatjeDus, wat denken jullie wat we van RuneFest 2013 kunnen verwachten? Kunnen we weer een botsweep verwachten? Wat voor nieuwe updates zullen er worden aangekondigd? Of denk je dat er een geheel nieuwe aanpak zal plaatsvinden? En de hamvraag natuurlijk: ga jij? Laat het weten!


NoobCake: Summertime!
Auteur: Noob
Afbeelding
Het is juli en dat betekent dat de zomer officieel al ruim een week begonnen is. De meteorologische zomer is al een maand bezig, maar in die tijd hebben we helaas slechts vijf mooie dagen gehad. School zit er voor veel mensen binnenkort, of inmiddels al, op en dat betekent zeeën van tijd. Een mooie gelegenheid om je te focussen op werk, vrienden, familie, feesten of... RuneScape.

In dit jaarlijks terugkerende topic kun je jouw RuneScape-gerelateerde doelen voor de komende twee maanden aangeven. En als ik 't topic zo eens doorlees, begin ik me toch af en toe zorgen te maken. Nou heb ik niet het recht om me te bemoeien met iedereens privéleven en tijdsindeling, maar mocht Divination toch onverwachts heel erg binnenkort uitkomen dan hoop ik voor iedereens gezondheid dat niemand van Lunagang die voor september op level 99 heeft. Tenzij de weergoden besluiten dat het de komende twee maanden grijs, koud en nat gaat worden. Dan, en alleen dan, heb je mijn permissie.

Zelf kijk ik uit naar verschillende feestjes, ga ik bijna twee weken in Spanje doorbrengen, breng ik een weekendbezoek aan Lichtenvoorde en hoop ik een paar dagen aan het strand te liggen. Sinds ik eind vorige maand ook vakantie heb merk ik hoeveel tijd ik eigenlijk in school steek. 's Ochtends geen gehaast en 's middags gewoon zeeën van tijd. En ja, dan zal er toch regelmatig een hobby met de naam RuneScape aan te pas komen. Maar zodra grens de 20 °C gepasseerd wordt zul je me toch voornamelijk buiten treffen. In een hangmat. Met een biertje. En muziek in mijn oren. Héérlijk.

Met dit gezegd te hebben wil ik iedereen uiteraard een ontzettend fijne zomervakantie wensen. Geniet, maar speel met mate. Nu, zoals gezegd, alleen hopen dat het weer meezit.


Lumbridge
Auteur: Off-er

PlaatjePlaatjeTwee tijdperken geleden kwamen de nomaden vanuit Varrock langs de rivier Lum naar het zuiden afgestruind. Enkele van deze nomaden bleven op de hoogte van Lumbridge hangen, waar zij hun huisjes bouwden en een brug over de rivier in elkaar timmerden. Hier komt ook de naam Lumbridge vandaan! Nadat deze brug voltooid was, werd Lumbridge al snel een welvarend dorp en het centrum van het ruraal rijk van Misthalin (ook wel de Breadbasket of Misthalin genoemd).

In het jaar 1937 van het 4e tijdperk verkocht de koning van Varrock het houten fort dat bij Lumbridge stond aan de edele Polonius. Deze vond het houten fort maar helemaal niks en liet het met de grond gelijkmaken om zijn eigen creatie neer te kunnen plotten. Hij bouwde het stenen Lumbridge Castle zoals het er hedendaags ook uitziet! Polonius zou na een mooi leventje zijn leiderschap doorgeven aan zijn zoon, wie het op zijn beurt weer aan zijn eigen zoon doorgaf. Duke Horacio stamt daarom ook daadwerkelijk af van Duke Polonius.

PlaatjeMaar dat was wel zo ongeveer de verre historie van Lumbridge, niet al te interessant dus. De moderne historie is echter een heel ander verhaal. Lang leefden de inwoners van dit kleine dorpje namelijk vrij veilig en zorgeloos, maar dat veranderde zodra er een gat in de keldermuur van het kasteel werd gevonden. Tot schrik van allen had een tot dan toe onbekend ras een tunnel gegraven tot in de kelder van het kasteel. De Dorgeshuun Goblins, die al sinds het einde van het derde era in geheim in hun ondergrondse stad leefden, probeerden zo goed mogelijk het gat dicht te stoppen om verder in hun geïsoleerde leventje te kunnen leven. Jammer maar helaas waren ze vergeten de binnenkant te betegelen en werd er al snel een onderzoek gestart met de steun van de adviseur van de Duke, Sigmund (rechts).

Sigmund was zelf echter ook niet het meest zuivere persoon op Gielinor. Sigmund was namelijk in geheim lid van H.A.M. (Humans Against Monsters), een organisatie die, hoe verrassend, mindere beschavingen van de wereld wil vagen. Eén van deze mindere beschavingen vonden zij de cave goblins. Toen Sigmund te horen kreeg dat de cave goblins aan Horacio een vredes- en handelscontract aan wilden bieden, viel hij door de mand. Hij werd ontslagen door Horacio, maar Sigmund en de H.A.M. zouden niet rusten voordat zij van deze plaag van goblins af zouden zijn!

PlaatjeTerwijl de H.A.M. verwoede pogingen deed om de goblins uit de weg te ruimen, was er weer eens een gezellige samenkomst van de Lumbridge Secret Council. Het doel was om weeral zaken te bespreken tijdens een heerlijk banket uit eigen keuken. De chef moest natuurlijk het beste van het beste maken en doorzocht oude kookboeken in de kelder van het kasteel. Hier vond hij een heerlijk recept van één van de vroegere koks van het kasteel, die helaas niet zomaar een kok was. Hij had de magie der voedsel onder de knie en had het ook niet al te erg op zijn baas (een voorganger van Horacio) gehad. Vandaar ook dat hij iedereen, nadat zijn recept gebakken werd en daarmee zijn ziel werd vrijgelaten onder het banket, versteende. Jij, als avonturier, gaat samen met Gypsy Aris te werk om alle leden van de Lumbridge Secret Council te bevrijden uit hun verstening met behulp van voedsel van voedsel en de Culinaromancer (zoals deze kok zich noemde) voor altijd te vernietigen.

Nu zou ikzelf willen zeggen dat je hoognodig eens Lumbridge moet bezoeken, maar eigenlijk is elke Runescaper wel eenmaal of vaker in dit dorpje geweest. Kom toch snel maar eens terug naar het 'noobdorpje' en maak eens een praatje met de Lumbridge Sage. Hij heeft je veel dingen te vertellen die je waarschijnlijk nog niet wist!


Information Age
Auteur: i k0nijn i
de·mo·cra·tie (de; v; meervoud: democratieën)
1
staat(svorm) die aan het hele volk invloed op de regering toekent
Het woord rolt van de tong, de mens in het wisselvallige België kent het intussen als een soort gewoonte; vindt het vanzelfsprekend. De waarheid prikt echter als een doorn in het oog, democratie is een duur woord aan het worden. Wat enkele jaren geleden startte als een ver-van-mijn-bed-show, dringt steeds meer door tot wie zich in een veilige situatie waant; ook jij en ik.

De homo sapiens sapiens die op enigszins hersendode wijze informatie slikt, wordt overspoeld door de media. Hele pagina's vol met wat voor een tragedie er heeft plaatsgevonden, gaande van gedetailleerde beschrijvingen van wat er gebeurde - die veelal overgeslagen worden door de mild geïnteresseerde lezer - tot uitgebreide overzichten van de problematiek. Echter, eens de gemoederen getemperd zijn, of de laatste degens gekruist zijn, wordt de berichtgeving die volgt over misschien wel de échte problemen gedegradeerd tot "weetjes"; zaken die eigenlijk irrelevant zijn voor mensen die tijdens hun middagpauze al lang tevreden zijn als ze kunnen vertellen wat op hun voorpagina stond of welke politicus nu alweer een stoot uithaalde. De doorsnee westerling ligt al niet meer wakker van wat er gaande is in de landen waar men kortgeleden nog kranten vol mee schilderde. De mens in comfort is een beest in een kooi van de democratische staat, de naam dier onwaardig.

"De democratie waarin wij leven is veilig en voldoende, toch?"
Niet helemaal. De perikelen van de politiek en het algemeen beleid zowel op nationaal als internationaal niveau achterwege gelaten, hoor je het wel vaker: de rol van Amerika als Big Brother. Hoe de Amerikaanse overheid iedereen in de gaten zou houden voor eigen gewin. Een kern van waarheid zal het hele verhaal zeker en vast bevatten, maar is het ook daar waar het stopt? Een schuldenaar aanwijzen is eenvoudig, maar in eigen boezem durft men veelal niet kijken. Elektronische paspoorten zijn meer geworden dan eenvoudige identificatie voor de man in de straat. Kijk er niet raar van op dat er een pak meer informatie te vinden is via dat kleine chipje. Van treinkaartjes tot wat je gestudeerd hebt, alles staat erop, mooi geïndexeerd met data en alles dat een informatiegierige overheid kan wensen. En dat is slechts wat we weten. Het is niet te zeggen waar de grens ligt, laat staan hoe behoedzaam we zouden moeten zijn. Of misschien zelfs hoe behoedzaam we kunnen zijn.

Hoe informatie - voor zover dat ooit zo was - niet meer gewaarborgd is en hoe er een hele mentaliteitsverandering is geweest op een hele recente korte periode, is mij een vraag, maar op het eerste zicht kan die mentaliteitswijziging alleen maar positief zijn. Waar mensen vroeger zonder al te veel schaamte gevoelige informatie over zichzelf blootlegden, zoeken zij tegenwoordig, net zoals zij die al veel eerder argwanend waren, naar manieren om hun veiligheid te vrijwaren. Doorheen sociale media en allerhande andere (online) media raast een storm van gewaarwording en wie zich geen vragen stelt bij de hoeveelheid informatie er over elk van ons bekend is, krijgt al snel de stempel “naïef” op zich gedrukt; en terecht.

Het idee dat onze informatie misbruikt kan worden en zelfs tegen ons kan gebruikt worden, laat een wrange smaak na. Op dit moment vertrouwt het leeuwendeel van de burgers in onze contreien nog in de regering boven hen, maar hoe zal dat evolueren? Moeten we schrik hebben van een regering die ons onderdrukt met alle informatie die ze hebben over ons? Gaan we een wereld tegemoet waarin een democratie een eufemisme is voor een dictatuur? Of wordt er ergens gewerkt aan een opstand van een door zichzelf geproclameerde elitebeweging die zich voor eens en voor altijd boven de rest zal hijsen? Allerlei vragen waarop ik geen antwoord kan bieden, maar één ding weet ik zeker: de mensen die macht hebben, gaan dat niet uit eigen beweging loslaten.
"Want wie genoeg macht heeft om allen te beschermen,
heeft ook genoeg macht om allen te onderdrukken"
- Thomas Hobbes

Het blauwe goud
Auteur: Mystery
Afbeelding
We hebben er lang op moeten wachten, maar uiteindelijk is hij dan toch gekomen: de Ranged dungeon, genaamd the Order of Ascension! De grot is gelegen in een gebouw niet ver van Mobilising Armies en zit ten zuiden van een plaats van de Red chinchompa’s. De arme beesten zijn zo’n groot gebouw niet gewend, dus of ze ook in je vallen blijven trappen is natuurlijk de vraag. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze nog meer stress zullen gaan hebben en dan ontploffen ze willekeurig! Ik zou uitkijken als ik jou was…
Plaatje
Buiten het gebouw staat een raar wezen dat graag voor je een Ascension crossbow wil maken. Helaas heb je daar een aantal voorwerpen voor nodig, dat je – grotendeels – zult vinden in de grot zelf. Het gebouw is verder niet zo heel spannend, er is namelijk alleen een trap naar beneden, dus de grot zelf in. Alle monsters die je in de grot zult vinden zijn voor level 81 Slayer of hoger. Daarbij komt dan dat je 95 Slayer nodig zal gaan hebben voor de bosses. Maar… hoe kom je daar eigenlijk? Simpel: je doodt monsters tot je een sleutel hebt. Aan het begin van deze maand waren de sleutels erg duur, vandaar dat veel spelers de monsters hebben gedood tot ze een aantal sleutels hadden. Ik heb dat zelf ook gedaan en binnen een paar uurtjes had ik al gauw drie miljoen verdiend. Een ware goudmijn, als het ware.

Plaatje
De sleutels heb je nodig voor de bosses. Er zijn in totaal zes verschillende sleutels, die heel origineel Primus, Secundus, Tertius, Quartus, Quintus en Sextus heten. Je kan zelf misschien al raden welk cijfer bij welke naam hoort… Waarom zijn er dan zes verschillende sleutels? Nou, er zijn ook zes stukken van de Ascension crossbow die je nodig zal hebben bij het maken ervan. Desondanks dat heb je indirect ook de Tormented demons nodig om zo’n ding te maken, want een van de basisvoorwerpen is de Dragon crossbow en de Off-hand dragon crossbow. Je dacht dat het niet duur genoeg was? Als je de bolts wilt hebben, zal je ook monsters moeten doden die in de grot zitten, want alleen zij droppen de shards die je nodig hebt voor de level 90 bolts. Kijk wel even uit welke monster je doodt, want de monsters met de enorme schilden krijg je niet dood, tenzij je ze constant stunt en achter ze rent.

Was deze update effectief? Jazeker, we hebben er een wapen van level 90 voor Ranged erbij. Was hij ook efficiënt? Totaal niet. In mijn ogen is het zo dat je veel te veel nodig hebt voor een wapen van level 90. Het doden van bosses kan ik nog mee inkomen, gezien het vrij simpel is hen te doden. Echter kan ik niet met de Dragon crossbow eens zijn, want zo drijf je de kosten nog meer op voor een wapen dat je kunt vergelijken met Drygores. Nu mag de Kalphite King wel moeilijk zijn, maar voor de wapens heb je niet iets nodig behalve geluk, skills en wat geld. Voor de crossbow hebben we gezien dat de Tormented Demons hier indirect bij betrokken zijn, wat de teller van de bazen al op twee zet. Ik hoop dat het voor de Drygores nog gaat veranderen en dan is de update wat mij betreft geslaagd.


LunaMusic
Auteur: Mystery
Afbeelding
Terug van een paar maandjes weggeweest: LunaMusic! Met een fris nieuw logo (dat beter past bij de tijd) zijn we weer terug van een bewogen twee maanden wat betreft de muziek. Neem nou bijvoorbeeld het nieuwe album van Daft Punk! Jazeker, hij zou gerecenseerd worden en dat gaat deze editie ook gebeuren. Daarnaast hebben we nog een andere recensie. Let's rock!

Albumrecensies

In de maand mei is er van alles gebeurd op het vlak van albums uitkomen. Zoals jullie al weten: Daft Punk heeft met Random Access Memories behoorlijk in de hitlijsten gestaan, zelfs op nummer één in bijna alle landen (Nederland was in de ban van het songfestival). Dat album gaat - zoals een aantal maanden terug is beloofd - nu gerecenseerd worden. Tevens hebben we ook een andere band die hun album heeft uitgebracht in mei.

Plaatje Hiernaast de oh zo veelzijdige en krankzinnige meneer Jared Leto (rechts), van de band Thirty Seconds to Mars. De band is even in een dip gegaan na This is War - het vorige album A Beautiful Lie was beduidend beter - en hebben met Love Lust Faith + Dreams een conceptalbum gemaakt. Zijn zij teruggekomen of hebben ze het helemaal in de soep laten lopen? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op Kanye West op een album van hen (Hurricane - This is War). Het antwoord staat in de recensies die gaan volgen. Het eerste album is van Thirty Seconds en het tweede van Daft Punk.
 Thirty Seconds to Mars - Love Lust Faith + Dreams
Afbeelding
BirthHet album begint pas net en ze hebben me gelijk beet met de eerste noten. Birth is gevormd door een "Tech Brass", die een melodieuze vorm geeft aan dit nummer. De lyrics spreken me aan, in de zin van origineel. Het nummer lijkt ook net alsof een componist van een orkestnummer dat bedacht heeft. Ook het oorverdovende geluid van de bass in het tweede stuk is gewoon geweldig. Birth is vrij kort, maar dat maakt het niet minder krachtig.9
ConquistadorEn dan gelijk door met een loeihard nummer dat in mijn ogen kenmerkend is voor 30STM. Geweldig, zeker om mee te springen tijdens bijvoorbeeld een concert. Ik moest gelijk bij de "We Will.." aan Rise Against denken. Geen idee waarom, maar het kwam als eerste in mij op. Conquistador duurt maar drie minuten, maar het is zo vaak genieten als je het nummer draait, ik raak er niet op uitgekeken.8
Up in the AirDe maintrack van het album, maar ik wist zeker met dit nummer dat er een goede plaat aan zat te komen. Ook hier moet ik aan Rise Against denken vanwege de "Ooh"'s. Het nummer komt wat elektrisch over, maar de drums zijn best vet, als je dat wilt bespelen. Dit nummer is iets langer en heeft een rustig stukje. Na het rustige stukje schreeuwt Jared er eens flink op los. Dit nummer is zeker niet om te vergeten, maar heeft wat minder dan de vorige twee. Blijft het hierdoor bergafwaarts gaan?7
City of AngelsDan oogt het wat rustiger te worden in het begin en dat blijft naar mijn mening ook zo. Het is een wat langzamer nummer dan de voorgaande, maar dat mag ook wel een keer. City of Angels is pakkend en heeft ook een goede samenhang, naar mijn mening. Dat ge-"I am home" is mij wat te vaak gedaan. Ik kan niet precies zeggen door wie, maar het komt erg bekend voor, alleen stopt Leto net voordat het een "bekend" deuntje wordt.7
The RaceEen rare viool in het begin. Gedurfd. Echter zijn de elektronische effecten mij iets te veel in dit nummer. Echter is het nummer verder wel prima. Het enige wat ik bij dit nummer wil zeggen is dat het een beetje een slaapnummertje wordt, het wekt me namelijk totaal niet op tot een gegeven moment met "I'm not running". Dan komt er een goede gitaar die me weer activeert.7
End of All DaysEen goede piano doet wonderen. Zo ook in dit nummer, want in het begin pakt 30STM met een steengoed rustig stukje met een piano. De zang is ook vrij opmerkzaam, want "All we need is faith" hoort helemaal niet in dit conceptstukje. Dit is nog steeds Lust, gek genoeg. Het nummer hoort verder goed aan en heeft een goede opbouw.8
Pires of VaranasiEen - hoofdzakelijk - instrumentaal nummer. Catchy, want als je de live-versie meemaakt weet je niet wat je ziet. Dan komen er twee personen met een wip die gewoon stunts gaan doen op het podium. Alhoewel dit een instrumentaal nummer is, klinkt het vrij Arabisch, maar als je bedenkt dat Varanasi in India ligt is het toch vrij opmerkzaam. Een goed nummer.8
Bright LightsBij dit nummer kun je gewoon niet stoppen met zelf ook te "Ooh ooh ooh"'en. Een relatief rustig nummer treedt in het conceptalbum van 30STM en heeft zeker een toegevoegde waarde in mijn mening. Alleen, is het niet iets te commercieel met de "Ooh ooh ooh"'s? Niet dat het op de radio zal komen, maar het heeft wel zijn vraagtekens. Een wat minder nummer, als je het mij vraagt.6
Do or DieEen typisch 30STM-nummer. Raar genoeg begint het met een Aziatisch taaltje dat ik niet versta. "The story goes on", maar dan in een lange "whoo...". Na het eerste refrein beginnen we gelijk met een meer elektronisch stukje. Ik keur het niet af, het komt juist ten goede van het nummer. In het wat rustigere stukje begint "Faith is coming", die nu wel op zijn plaats is. Dit is namelijk het gedeelte van Faith. Dit vind ik een prima nummer.7
ConvergenceEen kort instrumentaal nummer. Je hoopt eigenlijk op een uitbarsting, maar die zal denk ik niet komen. Twee minuten is ook eigenlijk meer een tussenstapje naar het volgende nummer. Ik vraag me af of dat een goed nummer is. Op deze muziek kun je wel lekker "chillen", vind ik.7
Northern LightsDan begint het thema Dreams, met nog twee nummers te gaan. Maar wat maakt 30STM het album weer goed door dit nummer op te nemen in het album. Een geweldig nummer voor Jared Leto. Het is goed opgebouwd en de samenhang is ook fantastisch. Het is jammer dat deze nooit op single uit zal komen - misschien nog wel - want ik vind dit zeker een hitje waard. Gewoon even luisteren via de link hier links.10
Depuis le DébutOm het album dan totaal af te sluiten is er natuurlijk een rustig nummer dat overgaat in een hel (in de zin van hard). Ze eindigen met een muziekdoosje met een bekend deuntje uit de klassieke muziek. Ik kan het even niet plaatsen, maar het is een geweldige afsluiting.8
Totaal:Al met al een veel, maar dan ook een veel beter album dan This is War. Het conceptalbum maakt veel goed, ook al is het album A Beautiful Lie natuurlijk beter. Ik kan van dit album dagenlang genieten en ik raak er ook niet echt op uitgekeken. Toch knap voor een band als 30STM om dan toch redelijk aan de top te staan, vind ik zelf. Misschien gaan ze nog wat laten zien op Pinkpop, want dan komen ze zeker langs. Zijn ze dan beter dan de Kings of Leon of niet? We zien het wel.7.5
 Daft Punk - Random Access Memories
Afbeelding
Give Life Back to MusicDaar gaan we. Het nieuwe album van Daft Punk. Het begint al veelbelovend, want we herkennen Daft Punk weer door middel van het continu herhalen van de titel (Around the World). Nadat dit geweest is, een lekkere funky gitaar. I like. Een beetje opbouw en dan weer lekker rustig. Een goede start.9
The Game of LoveMet twee rustige nummers aan het begin moet ik al sterk denken aan een meer "Landscape"-achtig album. De intro is dan vrijwel dit type, maar dan hebben we de zang, die zoals gewoonlijk weer sterk vervormd is. Ik weet niet of ik het goed moet keuren, maar het past wel goed in het nummer, zeker als het van Daft Punk is. Sterk, echt sterk.8
Gorgio by MoroderEn we beginnen met wat gepraat. Dan komt de muziek eronder en dat geeft wel een goed gevoel. Weer lekker rustig. Een metronoom op het einde zorgt voor de overgang van het rustige naar een goede elektronische melodie. Dit nummer is overigens negen minuten lang en het verveelt echt niet. Wederom weer een sterk nummer van Daft Punk, het lange wachten was het waard. Op het einde mooie strijkers erbij, ik houd van dit nummer. De opbouw is geweldig.10
WhitinEen rustige piano. Dit maakt de sfeer van het album des te beter. Een gevoelig nummer. De vervormde stem is ietwat vreemd, maar maakt het ook speciaal. Ik kreeg kippenvel toen ik dit voor het eerst hoorde. Man, wat is dit goed. Het refrein is anders, maar maakt het er minder op? Nee, totaal niet. Een van de beste nummers van het album. Ik kan alleen geen elf geven.10
Instant CrushRedelijk up-tempo nummer. Het nummer is anders wat je zou verwachten, maar het is weer steengoed. Couplet is nog redelijk rustig qua vocalen, maar het refrein is lastiger te zingen, vind ik. Al met al is dit ook weer een gaaf nummer, waar ik ook meerdere malen van kan genieten. Is dit dan één van de beste albums die ik tot nu toe gehoord heb? Daar lijkt het wel op.9
Lose Yourself to DanceFunky gitaartje. Ik houd hier nu al van. Wordt Daft Punk nu Daft Funk (niet in negatieve zin)?Wat ik overigens wel een leuk trucje vind zijn de afwisselende "come on"'s uit je linker- en rechterspeaker of oordopjes. Dat maakt het nummer variërend en ook leuker om te luisteren. Ik kan nu al niet genoeg krijgen van het album. Wauw.10
TouchTouch begint rustig en spacey. Hier houd ik ook wel van. Daarna komt Paul Williams weer om een rustig stuk te zingen. Dit album is misschien het beste van het jaar 2013. En daar hebben we de funky gitaar weer. Na een klein stukje komt de gehele band met een koperen blazer. Dit nummer bestaat dus uit delen, maar dat is logisch als hij ook acht minuten duurt. Het verveelt gewoon niet.9
Get LuckyDe maintrack. Al vele keren gedraaid overal, maar het leuke hiervan is dat ook dit nummer niet gaat vervelen. Het mag dan wel al zo vaak gecoverd zijn, maar ze maken er weer iets leuks van door een typische Daft Punk-vervormer te gebruiken. Ik hoef niet veel te vertellen, iedereen heeft hem al eens gehoord en ik vond hem ook meteen leuk.9
BeyondHet begint als een stuk filmmuziek, maar wordt meteen weer rustig. Die diversiteit maakt het juist zo leuk. Even schakelen, maar dat houdt je wel alert. Ik heb niet veel te zeggen over het nummer, ik vind het goed en heb ook niet veel te zeggen erover.8
MotherboardLekker experimenteel. Hier houd ik echt veel van en het is ook steengoed. Geen zang, maar wel een heerlijk instrumentaal nummer. Het blijft "Landscape"-achtig, zoals ik al vaker gezegd heb. Ik kan eigenlijk niet genoeg krijgen van dit album, het is echt fantastisch.10
Fragments of TimeIk kan eigenlijk ook niet stoppen met dit nummer af te spelen. Het blijft een lekker nummer en ik zou het graag als een hit willen zien, maar dan moet ik ook de afweging maken of het dan niet grijsgedraaid wordt. Typische Daft Punk-geluiden komen langs op het einde om het nummer nog beter te maken. Ik heb er bijna geen woorden voor.10
Doin'it RightHet begint weer met de Daft Punk-sound. Geweldig. Het continu herhalen verveelt in dit nummer niet. Dan komt de gewone zang erbij en het zorgt voor een fantastische combinatie. Wauw. Wauw. Wauw. Ik ben benieuwd naar het laatste nummer.10
ContactWeer lekker spacey. Het begint als een soort ruimtereis en de hel barst hier ook helemaal los. Een heerlijk nummer om naar te luisteren en misschien ook zelfs om op "los te gaan". Ik vind het echt jammer dat we niet meer kunnen horen en een album zal waarschijnlijk erg lang weer gaan duren. Dit nummer zie ik dan ook als een afscheid voor meerdere jaren. Helaas.10
Totaal:Wauw. Wauw. Wauw en nog eens fucking wauw. Daft Punk - nader te noemen Daft Funk - heeft ons erg lang laten wachten, maar dit is zo'n geweldig album. Ik heb er bijna geen woorden voor en ik weet zeker dat ook jij het leuk zal vinden. Everybody's gay for Daft Punk, laten we het zo maar zeggen. Het is - om eerlijk te zijn - totaal niet mijn stijl, maar dit album is gewoon een van de besten dit jaar. Vooral ook met de "Landscape"-muziek erbij. Een hoog punt is dit zeker waard.9.5
Ik hoop dat je hebt genoten van de albums van deze keer en dat je ook met plezier de recensies hebt gelezen. Mocht er nog feedback op de Lunamusic zijn, laat het weten in de reacties! Tot volgende maand!


Puzzel
Geen krant zonder een leuke puzzel! Deze maand hebben we wederom een vermakelijk spelletje voor jullie klaar liggen, gebaseerd op 4 Plaatjes 1 Woord! De naam suggereert de hele puzzel al: we hebben vier plaatjes geselecteerd en daarbij zoeken jullie het verband, dat uit één woord bestaat. In de onderste rij van de tabel staat ook welke letter van het woord je moet gebruiken voor de oplossing voor de puzzel.

We willen tevens de winnaars van de puzzel van vorige maand bekend maken, het antwoord was: Guthix! De mensen die een juiste oplossing gestuurd hebben zijn: Frankos9, Zee Koe, Bearblock, Jerren, Exoemo, De neusbeer, BramV, PvM Vyre, Jop, Simone-Ness, Funaap33, judogurl 1, Siddy00, Joa, Zaros, Daan the 1e en noobisafroob! Gefeliciteerd!

Genoeg gekletst: tijd om te puzzelen!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Vijfde letter
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Tweede letter
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Eerste letter
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Vierde letter
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Derde letter
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Tweede letter
Het antwoord kun je per privébericht versturen naar Mystery. Veel plezier en tot volgende maand!


Achter de schermen
Afbeelding
Editie: RS-moderators
We gaan jullie wat vertellen over het leven van de moderatoren of andere groepen met een functie, om jullie zo een beter beeld te geven over die taken. In deze editie staan de RS-moderators centraal. Zij zorgen ervoor dat het RS-deel op orde blijft, lossen problemen op en proberen hier en daar eens met iets innovatiefs op de proppen te komen. In dit artikel een duidelijke uitleg van Slyfer, Eend, Rotje, Robotrobbie en Mystery.
 Slyfer
  • Wat is je leukste taak als moderator?
    Hetgeen wat alle leden ook doen, meelezen en posten op het forum!
  • Waarom heb je destijds als moderator gesolliciteerd?
    Het leek me heel erg leuk om op een positieve manier bij te dragen aan de community hier.
  • Zijn er wel eens door jou bedachte veranderingen doorgevoerd? Zo ja, welke?
    Als lid zijnde heb ik samen met BaasClaes LDG opgericht en meest recent heb ik Top LTF'ers op poten gezet. Door tijdsgebrek heeft Superheat dat overgenomen en hij verricht geweldig werk. :)
  • Wat moet men in de taak als moderator niet onderschatten?
    Neutraliteit. Het is niet altijd eenvoudig om mensen volledig gelijk te behandelen, maar we doen ons best vanzelfsprekend.
  • Is het werk als moderator lonend?
    Op zich niet natuurlijk, maar het is wel leuk om het forum op een positieve manier vooruit te helpen.
  • Hoe is de samenwerking binnenin het team?
    Zoals bij elke samenwerking zijn er soms wel conflicten, maar uiteindelijk ben en blijf je een team en moet er op een bepaald moment een compromis komen. Het is natuurlijk ook ieders goed recht om een andere mening te hebben, maar uiteindelijk proberen we toch zoveel mogelijk samen achter een beslissing te staan.
 Eend
  • Wat is je leukste taak als moderator?
    Het forum zo aangenaam mogelijk te houden natuurlijk. Gaande van mensen aanspreken als ze te ver zijn gegaan tot gezellig praten op het forum.
  • Waarom heb je destijds als moderator gesolliciteerd?
    Ik wilde graag het forum vooruit helpen en het op een positieve manier bijsturen waar nodig.
  • Wat is het minst leuke wat je in je tijd als moderator mee hebt mogen maken?
    Goh, op het moment van schrijven heb ik nog niets onprettig meegemaakt. Er zijn wel eens leden die niet akkoord zijn met mijn manier van handelen, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
  • Zijn er wel eens door jou bedachte veranderingen doorgevoerd? Zo ja, welke?
    Als evenementenorganisator werk ik nauw samen met andere community's. Zo hebben we als evenementenorganisatorenteam al vele succesvolle evenementen georganiseerd, waaronder het recente NL vs FR evenement.
  • Wat moet men in de taak als moderator niet onderschatten?
    Dat er op een dag heel wat privéberichten de deur uit gaan. Ondanks het feit dat we over een iets grotere inbox beschikken, is die zeer snel vol. Zo heb ik al heel wat kostbare privéberichten verloren.
  • Is het werk als moderator lonend?
    Op de overuren die we draaien na, zijn de citytrips naar Frankrijk en Spanje altijd de moeite waard! :fluit:
  • Hoe is de samenwerking binnenin het team?
    In iedere groep zijn er meningsverschillen en verschillende visies die wel eens tot discussies kunnen leiden. Maar goed ook, als we allemaal precies dezelfde mening deelden, zouden we een bekrompen zicht op het forum hebben. Los daarvan zit de sfeer in het team wel goed.
 Rotje
  • Wat is je leukste taak als moderator?
    Achter de schermen mee kunnen kijken en waar nodig te verbeteren. :)
  • Waarom heb je destijds als moderator gesolliciteerd?
    De aller eerste keer was het gewoon nodig om een beetje evenwicht binnen het clandiscussies team te krijgen. Daarna heb ik voor heel wat taken gesolliciteerd en daarna ook gedaan. Het is geweldig om je steentje bij te kunnen dragen aan een forum als dit, met meestal geweldig aardige en nette mensen.
  • Wat is het minst leuke wat je in je tijd als moderator mee hebt mogen maken?
    De ddos, flame, spam en hack pogingen die in mijn tijd als clandiscussiesmoderator nog wel eens tegen mij gericht waren. Gelukkig is dat allemaal over nu.
  • Zijn er wel eens door jou bedachte veranderingen doorgevoerd? Zo ja, welke?
    Zeker! Verschillende kleine dingetjes waar ik (deels) verantwoordelijk voor ben.
  • Wat moet men in de taak als moderator niet onderschatten?
    Het afhandelen van meldingen. Vaak worden er berichten gemeld in onderwerpen die ik persoonlijk niet zo veel aan vindt, maar om toch een goed oordeel te kunnen geven moet je het toch maar even lezen.
  • Hoe is de samenwerking binnenin het team?
    Goed, we komen er samen vrijwel altijd uit. :mrgreen:
 Robotrobbie
  • Wat is je leukste taak als moderator?
    BANBANBAN! Nee, dat lieg ik. Poekies pesten in privé is natuurlijk het leukst. Al hoewel stiekem posts aanpassen en bij Fep bedelen om salaris ook altijd erg amusant is.
    Nee eh, ik denk dat het leukste is dat je kan meediscussiëren over mogelijke veranderingen. En niet alleen dat, je kan ook direct zorgen dat iets besproken wordt. Het is alleen jammer dat er tegenwoordig niet zoveel meer besproken hoeft te worden. De meeste dingen zijn wel bepaald en zoveel aanpassingen zijn er niet meer te bedenken. Discussiëren is altijd mijn ding geweest en ook zeker mijn favoriete. De tijden dat OhFedC nog zo levendig was waren toch wel de mooiste tijden voor mij, al hoewel het wel veel tijd kostte en soms echt niet bij te houden was.

    Je diensten verlenen aan de hoogste bieder kan trouwens soms ook nog voor een aardig inkomen zorgen.
  • Wat is het minst leuke wat je in je tijd als moderator mee hebt mogen maken?
    Het zit toch vrij diep hoe ik toen ten onder ben gegaan tijdens het lasergamen. Al die noobs die doen aan tactieken e.d. Uiterst vervelend allemaal. Maar verder heb ik niet echt vervelende dingen meegemaakt. Ik kreeg behoorlijk wat (terecht) commentaar bij mijn aanname, maar ik had me vrij snel bewezen. Ik heb ook nog eens een hele meute tegen me gehad, wat is afgelopen in een ban, maar dat was als CC-moderator (na mijn ban was Odius de enige die aan mijn rang dacht :(). Verder heb ik met enige regelmaat mensen die het niet met me eens zijn, wat soms enigszins escaleert, maar daar ben ik aan gewend. Overtuigen en toegeven zijn soms lastige zaken.
  • Zijn er wel eens door jou bedachte veranderingen doorgevoerd? Zo ja, welke?
    Het is maar net hoe je deze vraag bekijkt. Ik heb niet echt (kleine) specifieke aanpassingen (zoals bijv. tags) bedacht om dingen gemakkelijker erop te maken, maar ik heb wel heel veel discussies gevoerd. De veranderingen waar ik invloed op heb gehad zijn dus meer gericht op het beleid dan op specifieke forumaanpassingen. Ik ben in bijna iedere discussie van de partij geweest, waar ik met enige regelmaat met een voorstel ben gekomen dat ook (zo goed als) is doorgevoerd. Ook is het vaak voorgekomen dat ik als ik enige of één van de weinigen een bepaalde kant verdedigde en dat die kant uiteindelijk won. Ik kan wel een poging doen voorbeelden te gaan zoeken, maar dat is denk ik geen doen en enigszins overbodig. Het merendeel stamt uit de tijd dat ik net moderator was, toen ik grotendeels OhFedC onderhield.
  • Wat moet men in de taak als moderator niet onderschatten?
    Leden overtuigen. Niet iedereen kijkt naar het geheel of deelt dezelfde visie/mening. Je kan niet iedereen tevreden stellen en je moet aan de rest duidelijk maken waarom dit de beste keuze is. En dan kan je het nog zo mooi verwoorden, ze moeten wel luisteren en het begrijpen. Situaties herhalen zich ook vaak, waar je keer op keer dezelfde strijd voert. Niemand heeft graag ongelijk of wordt graag ergens op gewezen. Het kan soms verdraaid lastig zijn het betreffende lid of de betreffende leden iets duidelijk te maken, dan wel te overtuigen. Hier gaat ook meer tijd in zitten dan je zou denken. Het gaat niet om doordrukken wat wijzelf vinden of graag zouden zien, maar om waar het forum het meeste baat bij heeft.
  • Is het werk als moderator lonend?
    Ik ben geloof ik de enige die, zowaar tot twee keer toe (!), ooit salaris heeft ontvangen. Dus je zou kunnen zeggen voor mij wel, ondanks dat het niet denderend veel was (1 gp, met vervolgens een flinke opslag naar 6 gp). Supermarkt verdient toch beter. Maar kijkend naar mijn populariteit en hoe men over me te spreken is, zou ik zeggen van niet :P Je wordt meer beoordeeld als persoon dan hoe je je werkt doet. Ze hebben gewoon een bepaald beeld van je, wat soms lastig te veranderen is. Het is ook lastig, want ze weten niet precies wie wat doet en hoe, tenzij ze zelf in een situatie verzeild raken. In dat geval ben je meestal bij de overtreder(s) niet zo populair en bij de mogelijke tegenpartij juist wel :lol: In sommige gevallen kan het dus wel lonend zijn, want je krijgt soms best wel positieve reacties als je een situatie met een (in hun ogen) vervelend lid oplost, dan wel hem/haar straft.
  • Hoe is de samenwerking binnenin het team?
    We hebben een divers team. Enkelen van ons hebben een compleet andere kijk op bepaalde zaken dan de rest van het team. Dat kan soms lastig zijn, maar is niet per se een slecht iets. Het betekent namelijk wel dat aan iedere kant voldoende aandacht wordt geschonken. Aan de andere kant is het daardoor soms lastig (snel) tot een besluit te komen, dan wel iedereen tevreden te stellen. De ene situatie is lastiger dan de andere en het loopt wel eens ietwat uit de hand, maar over het algemeen verloopt het prima. Je blijft een team en streeft naar hetzelfde. En het zou toch maar saai worden als iedereen altijd op één lijn zit :P
 Mystery
  • Wat is je leukste taak als moderator?
    In mijn ogen is het forum zo leuk maken voor de leden het allerbelangrijkste en ook het leukste. De leden staan wat mij betreft bovenaan als het over het forum gaat. Nu is het wel eens zo dat zij niet alles kunnen krijgen en dat dat ook minder leuk is voor de leden. Zelf probeer ik altijd een objectieve weging te maken tussen wat de leden willen en wat de moderatoren willen. Als dan blijkt dat het voor het forum niet kan en de leden zeggen van dat het per se op het forum moet komen, moet ik helaas een "nee" geven. Daarnaast heb ik al verscheidene keren ideeën aangekaart bij de leden en bij de moderatoren en dat is ook een van de leukste factoren om moderator te zijn. Zie mij meer als een tussenschakel tussen de leden en de moderatoren, wat het wel zo prettig maakt om te communiceren. Ik ben dus bereid veel voor de leden te pleiten, maar als het niet kan, dan kan ik ook zeggen dat het bijvoorbeeld niet mogelijk is.
  • Waarom heb je destijds als moderator gesolliciteerd?
    Als ik eerlijk ben heb ik deze positie gekregen door het solliciteren, dus de vraag gaat zeker op voor mij. Het begon met een sollicitatie van de evementenmoderatoren (die is nergens meer te vinden), die niet echt denderend was. Pas daarna ben ik goede en overtuigende sollicitaties gaan schrijven, eerst voor de website, dan voor de redactie en toen voor forummoderator (2010). Ik werd toen samen met Brazima (Bram) gekozen (de twee Brammen). Ik heb gesolliciteerd omdat ik zeker wist dat ik waarde zou toevoegen aan het forum, mede door de leukste taak die ik hierboven beschreven heb. Ook leuk om te weten: mijn sollicitatie had 1337 woorden. Daarmee bedoel ik niet dat jullie ze zo lang moeten maken, maar ik vond het destijds een leuk getal. Ik denk ook niet dat ik daarom toen aangenomen ben, maar meer om het feit dat de moderatoren zagen dat ik een toegevoegde waarde had binnen het team. En zo blijkt, ik zit in augustus drie jaar bij het team.
  • Wat is het minst leuke wat je in je tijd als moderator mee hebt mogen maken?
    Goh, het minst leuke wat ik heb mogen meemaken is de verandering in Privé. Eerst was het zo dat er nauwelijks gereageerd werd op je topics en dat een volzin al voldoende was. Dat is allang niet meer zo en er moeten hevige discussies aan te pas komen om iets door te voeren. Dat vind ik nog het minst leuke van het moderator zijn. Ik ben niet zo van de hevige discussies, maar het was ook niet te ontwijken gezien de gemiddelde leeftijd van de moderatoren al meer is dan de volwassenleeftijd. Iedereen is wel gegroeid in discussies, maar maakt het er ook leuker op? Veel verschillende meningen zorgen juist voor langere discussies en meer ergernissen. Bovendien is het ook zo dat ik meer oplossingsgericht ben dan continu problemen op te zoeken om het roet in het eten bij andere moderatoren te gooien. Ik probeer er dus het liefst zo snel, maar ook zo goed mogelijk van af te zijn.
  • Zijn er wel eens door jou bedachte veranderingen doorgevoerd? Zo ja, welke?
    In algemeen heb ik zeker gepleit voor een discussietopic (wekelijks) met een peiling. Deze is er al heel lang niet meer geweest, wat ik erg jammer vind. Ook ben ik de bedenker van de schrijfstukken die in algemeen wel eens voorkomen. Als laatste ben ik de moderator van suggesties en dat betekent dan ook dat daar veel verandering steeds plaatsvindt. Nu zijn we bezig met een ranking van de beste suggestiemakers en heb ik gevraagd aan de leden wat zij precies wilden zien. Dat vind ik ook erg belangrijk, de input van de leden zelf. Het begint bij hen en met een beetje pushen heb je een mooi idee op tafel.
  • Wat moet men in de taak als moderator niet onderschatten?
    De importantie van het posten. Ik heb heel lang gedacht dat het doorspelen van informatie niet zo belangrijk was, maar mede door mijn opleiding ben ik steeds meer aan het beseffen dat het posten van waar je bent, wat je doet en wanneer je het doet erg belangrijk is. Ik zeg ook altijd: iets posten is beter dan niets. Met een simpele "Prima." kan ik veel meer dan dat je niet post. Bedenk maar eens hoe vervelend het is als je wacht op antwoord en continu moet trekken door middel van pm's en privéberichten.
  • Is het werk als moderator lonend?
    In de zin van geld: nee. We zijn allemaal vrijwilligers die graag tijd voor jullie vrijmaken om het voor jullie zo leuk mogelijk te maken, de een meer dan de ander. In de zin van leren: ja. Als je niet zo goed kunt discussiëren, dan leer je het wel op deze manier. Ook leer je goed samen te werken en te luisteren naar anderen. Zie het meer als een vrijwilligersbaan, het moderator zijn. Natuurlijk zou ik het niet op mijn CV willen zetten, maar het geeft wel een stukje werkervaring, met een snufje zout natuurlijk. Leren doe je elke dag en dus ook op dit forum. Je moet gewoon doen wat je leuk lijkt en dit vind ik een prima aanvulling op school, met vrienden bezig zijn, muziek maken en een stukje RuneScape. Ik krijg er wel mijn dag mee om.
  • Hoe is de samenwerking binnenin het team?
    De samenwerking is in mijn ogen nog niet op het juiste niveau. Zoals ik al zei zijn we met veel mensen en dat betekent ook veel verschillende meningen. Met een kleiner team heb je wel wat verschillende meningen, maar wel wat minder verschillend dan een groter team. Diversiteit is een belangrijk woord en dat is ook juist goed. Als iedereen het met elkaar eens zou zijn dan is het niet echt lekker werken en discussiëren is dan ook niet vaak aan de orde. Ik heb er gemengde gevoelens bij, aan de ene kant is het wel fijn en aan de andere kant kan ik me er ook soms om ergeren.
We hopen dat je nog meer te weten bent gekomen over deze groep. Volgende maand zijn we er weer met een andere groep, dus tot dan!


Vraag aan...
Vraag aan... is een artikel bedacht door Batfire. De redactie kiest vijf door de leden bedachte vragen uit en stelt die aan drie verschillende leden. Die vragen worden zo eerlijk/creatief mogelijk beantwoord. Dit is er deze maand van gekomen:
Bakske schreef:Waar zie jij jezelf later werken en waarom?
Ik heb eigenlijk 2 jobs die ik graag zou willen doen, de eerste is als koerier bij TNT of bij De Post. Ik rijd erg graag met de auto, naar waar dan ook. Ik denk dat zo'n job wel iets voor mij zou zijn.
Vroeger heb ik er altijd van gedroomd om bij de politie te gaan, nu eigenlijk ook nog. Vorig jaar heb ik me dan ook ingeschreven voor de toelatingsproeven en heb deze ook afgelegd, helaas was ik niet geslaagd. Ik twijfel nu nog om me opnieuw in te schrijven, deze proeven zijn toch niet niks.

Wat hoop je nog te bereiken in het spel?
Maxed worden sowieso. Ik heb momenteel een total level van 2434 dus ben er niet zover vanaf. Ik heb wel de voor mij lastigste skills als laatste gehouden, wel dom eerlijk gezegd. Nadat ik maxed ben zal m'n volgende doel waarschijnlijk 200.000.000 attack worden en in de top LTF'ers geraken natuurlijk!

Wanneer zie je jezelf met RS stoppen?
Om eerlijk te zijn ieder moment... Ik zit nu in m'n laatste jaar op school en zal dus gaan werken binnenkort. Wanneer ik teveel uren moet doen zal ik weinig tijd hebben voor dit spel en waarschijnlijk dus stoppen. Ik ben al eerder 2 of 3 keer gestopt, telkens voor ongeveer een jaar en telkens teruggekomen.

Waar erger je je het meest aan in RuneScape?
Goh best lastige vraag... Als ik iets moet kiezen is het dat Jagex vaak updates uitbrengt die helemaal niet afgewerkt zijn. Bijna elke update moet achteraf nog aangepast worden omdat een deel van de spelers het niet goed vind. Ook heb ik vaak de indruk dat er meer geluisterd word naar spelers die maxed zijn dan naar de andere spelers, daar kan ik me ook wel aan ergeren.

Bij welke god in RuneScape heb je je aangesloten en waarom?
Momenteel nog bij geen enkele God. Volgens mij heeft deze keuze iets te maken met de nieuwe skill en ik wil niet de verkeerde keuze maken. Als ik nu moest kiezen zou ik voor Zaros gaan. Ik ken niet zoveel van de lores maar Zaros heeft me altijd al aangesproken.
Zee koe schreef:Waar zie jij jezelf later werken en waarom?
Ik heb verschillende dingen in m'n hoofd op dit moment, er vanuit gaande dat ik ingenieur ga studeren. De vier sectoren waar ik het meeste voor voel zijn bouw, chemie, informatica en pure wetenschap. Wat het gaat worden weet ik niet, gelukkig heb ik nog wat tijd. :)
Waarom is niet zo'n moeilijke vraag. Ik heb een voorkeur voor wetenschappen, en Chemie in het bijzonder. Bouw lijkt me interessant om dingen uit te rekenen en constructief denken. En ja, Informatica, wie droomt er niet van om te werken met computers? :P

Wat hoop je nog te bereiken in het spel?
Compen is toch wel het hoofddoel, ook al weet ik dat ik nog nergens sta. Voor de rest rustig goals afwerken en plezier hebben natuurlijk!

Wanneer zie je jezelf met RS stoppen?
Misschien deze zomer, misschien pas over een paar jaar. Ik merk wel ik ik me de laatste weken minder kan bezighouden, maar dat kan ook aan de examens liggen. Wanneer ik stop zal vooral afhangen van mijn echt leven. Zodra ik merk dat mijn sociaal lever eronder lijdt, stop ik.

Waar erger je je het meest aan in RuneScape?
Mensen die het spel niet eerlijk spelen. Dan heb ik het over RWT, botters, autotalkers ...
Voor de rest erger ik me soms aan de eindeloze uitstelling van updates door JaGex. Maar ik begrijp wel dat ze niet alles kunnen realiseren.

Bij welke god in RuneScape heb je je aangesloten en waarom?
Zaros! Heb eerst wat zitten afstrepen welke goden het zeker niet werden. Zo vielen Bandos (te dom), Saradomin (te arrogant) en Seren (te verborgen) al snel af. Uiteindelijk bleef ik zitten met Zaros, Armadyl, en Sliske. Ik vond ze alle drie wel iets hebben. Alleen was ik al langer fan van Zaros o.w.v. zijn lore en macht in de 2nd age. Ik kijk uit naar'n revanche op Zamorak. :D
Renschmov schreef:Waar zie jij jezelf later werken en waarom?
Later zou ik het liefste in een ziekenhuis willen werken. Ik ben daarom ook van plan na de middelbare school Geneeskunde te gaan studeren. Ik zou graag in een ziekenhuis werken omdat ik ervan hou om mensen te helpen. Ook heb ik veel interesse in het menselijk lichaam en afwijkingen daaraan.

Wat hoop je nog te bereiken in het spel?
Niet zo heel erg veel. Ik ga in ieder geval niet maxen, omdat ik dat simpelweg niet leuk vind. Ik hou er niet van om uren achter elkaar te skillen. Een spel moet leuk zijn, dus ik ga ook geen dingen doen die ik niet leuk vind. Wel wil ik nog proberen om een paar skills naar 99 te trainen, en ik wil nog drygores proberen te halen.

Wanneer zie je jezelf met RS stoppen?
Heel simpel: als ik het niet leuk meer vind. Zoals ik hierboven al heb gezegd: een spel moet leuk zijn. Ik ga geen spel spelen en er geld aan uitgeven als ik het niet meer leuk vind.

Waar erger je je het meest aan in RuneScape?
Mensen die zichzelf als 'pro' beschouwen en die denken dat iedereen die beter dan hen is een nolifer is en iedereen slechter een noob. Deze mensen verzieken het spel voor anderen. Ik kan me ook niet indenken dat ze zelf plezier hebben in het spel, want vaak is het enige wat ze doen een potje ragen op de hele wereld.

Bij welke god in RuneScape heb je je aangesloten en waarom?
Geen. Hiermee bedoel ik niet dat ik me bij die gast heb aangesloten die geen god aanbidt, maar meer dat de meeste gedeelten van de lore van RuneScape me koud laten.

Felicitaties
Ook deze maand mogen we weer vele mensen feliciteren met prestaties of verjaardagen!

Prestaties op Runescape
In de afgelopen tijd waren er genoeg redenen om feest te vieren. Verschillende mensen kunnen op RuneScape een feestje geven, omdat zij een hele leuke prestatie behaald hebben. De redactie wil dus graag de volgende mensen feliciteren...

Jeroeen met 99 Fletching, 99 Crafting, 99 Construction en 99 Firemaking!
The Typhon met 99 Thieving en 99 Mining!
Joren Plays met 99 Mining!
Morph met maar liefst tien verschillende 99's!
JochemRS met 2100 total!
Dombo 12 met 120 Dungeoneering en zijn Completionist cape!
LittleRockah met zijn Max cape!
Going4Quests met 99 Fishing!
N iels met 99 Magic!
Goku met zijn trimmed completionist cape!
Holy Wallie met 99 Runecrafting!
Paddo met 99 Agility en zijn Max cape!
tommekke1234 met 2200 total!
Turmoil Inc met 200m Magic!
yarik6 met 99 Prayer!
Morph met 99 Slayer!

Highlight van de maand!
Zoals je kunt zien is er een vetgedrukte felicitatie in de lijst. Dat is Goku met zijn trimmed completionist cape. Vanaf nu kiezen we iedere maand een felicitatie uit en gaan we een klein interview houden over zijn prestatie. Goku heeft over zijn trimmed completionist cape verteld, zoals je hieronder kunt lezen.
Goku schreef:Hoe heb je het behalen van je trimmed completionist cape ervaren?

Als ik wat makkelijke reqs voltooide was het wel leuk, je voelde dat je steeds dichter kwam. De req zoals Castle Wars was soms wel deprimerend omdat het telkens hetzelfde AFK-spelletje was. Soms gaf ik mezelf een X-aantal dagen/uren om iets te completen, als dat lukte was het natuurlijk weer een stuk leuker.


Raad je andere mensen aan deze prestatie ook te halen? Waarom wel/niet?

Ja/nee. Het is een prestatie die niet veel mensen hebben geleverd. Maar het is ook verschrikkelijk saai en langdradig dus dat is weer iets anders. Al bij al is de trim het wel waard. Ook omdat de emote veel mooier is :)

Heb je nog tips voor andere mensen die ook met deze prestatie bezig zijn?

Begin direct met strange rocks, court cases, player owned ports, het circus en Fish Flingers aangezien die lang duren en je sommigen niet elke dag kan doen. Geef nooit op, uiteindelijk lukt het je wel. Jimmfly06/Skiller heeft goede youtube guides.
En op Oldschool Runescape hebben ook heel wat mensen leuke prestaties behaald...
Wij feliciteren...

Matthias' met zijn Quest cape!
MrDylanx met 99 Thieving!
Astralxl met 91 Fletching!
Evilminded0 met 1500 total!

Daarnaast willen we natuurlijk ook alle andere mensen proficiat wensen, die niet in dit lijstje staan en toch iets leuks hebben behaald.

Verjaardagen
Ook zijn er in deze maand (juli) verschillende LTF-ers jarig! De redactie wil graag iedereen die jarig is een fijne verjaardag wensen, dus we feliciteren...

Master m3l33, Stom, Nike' Air' Max', Tha Terror, Azer761, Dyers Blade, Ta-Da, Danneh, zorak plorak, Aaron, ryan42, Pureke str, Meutr, Going4Quests, Kn0ckeddown, Deanicky, Sherwood689, RecreatoR, Codyy, jan951, Scyfer, Niv3k, Ghosty872, pro f0 show, WessOwnzz, Obby skillsz, iJack, burding, x Tzek x, Een Koe, Burak, [BTP]Unholy, Dromertjuh, Fiv Fivang, vjennecity32 en Imy!

Maak er een mooie verjaardag van! Als jouw naam hier niet in staat en je bent ook in juli jarig, dan wensen we jou natuurlijk ook een fijne verjaardag toe. Je kunt in de krant komen te staan door je naam en verjaardag in dit topic te posten.


Paper of Fame
Afbeelding
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is een nieuwe editie van the Paper of Fame! Er was afgelopen maand geen armourcompetitie. Deze wisselt namelijk af met de screenshotcompetitie.


De Screenshot- en Armourcompetitie
In deze competitie is het de bedoeling om een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van RuneScape te nemen. Je kan hier enkel in de finale komen als de jury je de meeste punten geeft. De winnaar van deze maand:
 Thema: Skill
Afbeelding
Gefeliciteerd Mars!

Blog Awards
Deze award kun je winnen door een mooie blog te maken en deze bij te houden. De moderatoren zullen dan elke maand een winnaar uitkiezen.

De winnaar van juli is Dombo 12!
Gefeliciteerd!


Opmerkelijke inzendingen
Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen!

Noot: Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!
 Inzending 1
Inzending bij de regels van RuneScape op de site:

sorry wat ik ge daan hat ik was vergeeten de regels te leezen ik was ge muted zouw maar ik zijde alleen maar lol for de grapje niet seris ik ben ge muted over 24 hour dan pas kan ik weer chaten

of zouw

het spijt me echt zeer wat ik gezegd heb sorry echt waar

i kwil weer kunen praaten met clan of anders spelers nu kan ik geneese meer praaten of chaten als i kmet boss vecht

kun je dat me helpen alsjeblieft

om de muted off te zetten xd plzz ik wist het echt niet das geen grapje of zouw sorry ps IK nu echt regels strenk aan pakken zouw goet als new
 Inzending 2
Inzending bij banana:
Bananen zijn super gezond omdat ze veel vitamientjes hebben!! want vitamietjes zijn je vriendjes!
 Inzending 3
Sommige mensen snappen een rood knipperende tekst om geen RS-vragen te stellen blijkbaar nog steeds niet..

hallo ik had een vraagje ik speel nu 2 weken runescape ,het bevalt mij priema maar ik ben in het spel een mannelijk poppetje ,ik wil dit graag veranderen in een vrouwelijk poppetje , want ik ben zelf een vrouw ik weet echt niet hoe dat moet,kunt u mij daarmee helpen mijn e mail is ***@hotmail.com bvd.
 Inzending 4
Onderwerp: Gehackt

was rs aan het spelen had ik ook lunagang openstaan plots verdween rs en kreeg lunagang in beeld kon verder niets meer wilde afsluiten vroeg of ik de site wilde verlaten zei ja opnieuw ingelogd op rs blijk ineens al mijn geld 200 miljoen en alles wat waarde heeft van mijn bank af te zijn wist niet wat er gebeurd was maar andere spelers vertellen dat dat door lunagang komt daar vandaan doen ze dit was ook al bij andere spelers gebeurd vind dit heel raar graag uitleg kunnen jullie zien wie dat is geweest en wat er aan gedaan kan worden
 Inzending 5
Onderwerp: Bob de huiskat

Ik heb een foto weten te bemachtingen van Bob de huiskat in falador om 16.42 achter de furnaces bij het water.
Afbeelding

Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Superheat »

Veel plezier met lezen!
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Eend
Ex-moderator
Berichten: 6175
Lid geworden op: zondag 7 februari 2010, 18:18

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Eend »

Ik vroeg me al af of hij vandaag nog zou komen. Top!
Si je suis
ce que je suis
c'est parce que j'ai été
ce que j'étais
et que j'espère bien devenir
ce que je serai
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Poekies »

Jij post ook meteen een paar seconden nadat ik het hier heb gezet [-(

Veel plezier met de krant ^^
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Off-er »

Veel plezier :)
Afbeelding
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Zeekoe »

Ziet er leuk uit, ook blij dat LunaMusic terug is! Ook leuk dat de auteurs er nu bijstaan! :D
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Superheat »

Poekies schreef: Jij post ook meteen een paar seconden nadat ik het hier heb gezet [-(
:(
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Lex W
Berichten: 451
Lid geworden op: vrijdag 9 september 2011, 19:27
RS: Lex W (p2p)
Clan: Ceecs clan
Oude naam: Lexxy

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Lex W »

al vele succesvolle evenementen georganiseerd, waaronder het recente NL vs FR evenement.
O:)

> Volle krant, ziet er goed uit. Ik heb hem nog niet helemaal door gelezen, maar ik doe rustig aan want het is vakantie. Goed werk redactie!
Kris
Berichten: 928
Lid geworden op: woensdag 21 december 2011, 13:25
RS: Le Kris (OSRS)

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Kris »

mooie lunagraaf, was leuk om te lezen :)
Afbeelding
gameonehand
Berichten: 42
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 1:00
RS: Daraan (p2p)

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door gameonehand »

Leuke lunagraaf en mooi geschreven. Ik ben echt benieuwt wat Runefest ons gaat bieden. Ik denk dat er updates komen voor rs3 grote Quest updates en de 6de age vragen kunnen stellen. Ik vind de nieuwe rs3 erg mooi uitzien vergeleken met 5 jaar geleden. Kan echt niet wachten. :D
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Odius »

Ziet er zeer leuk uit! :) (later eens lezen) Die muziek moet wel echt beter. ;c O:)
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Kweet Vaniks »

Leuke krant.
Capo Di Voi
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 15 oktober 2012, 10:51
RS: HaveSomeChio (p2p)
Clan: DealersOfDeath

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Capo Di Voi »

Leuke krant weer :)
This is what a love, and
can't stop loving.
Get wasted at parties,
from 9 th 7 in the
morning.
I live for the music,
rolling blunts,feeling
high, getting loaded,
or take some pills and
go to la-la-land.
... ... ... ... ...
I live for the weekend,
I live for the hardstyle,
I live for the hardstyle baby.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Zeekoe »

Waarom is er eigenlijk geen doorgeefverhaal?
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Poekies »

Je kan geen doorgeefverhaal maken van twee reacties. Als men niet reageert en er geen reservepersonen meer zijn, houdt het op.
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Wesley
Berichten: 1798
Lid geworden op: zaterdag 4 september 2010, 18:47
RS: Balistarius (p2p)
Clan: Knights of trust
Oude naam: W3ssl3y
Contacteer:

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Wesley »

Leuke krant weer! ;)
Wel jammer dat er geen doorgeefverhaal is :(
Zo he dat is lang geleden
Bearserk
Zuipschuit
Berichten: 9076
Lid geworden op: dinsdag 31 juli 2012, 16:13
RS: Gestopt

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Bearserk »

Oef die puzzel is moeilijk, even goed voor zitten
Afbeelding
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Mystery »

Als je vast zit mag je mij om hints vragen.
Robert Gx
Chatmoderator
Berichten: 1935
Lid geworden op: zaterdag 7 juni 2008, 9:56
RS: Robert Gx (p2p)
Clan: Dai-Gurren Dan

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Robert Gx »

Of hij hints geeft is een ander verhaal...
AfbeeldingPlaatje
Never
Berichten: 4388
Lid geworden op: zaterdag 9 april 2011, 15:23
Oude naam: Mr D

Re: Editie 44 - Juli 2013

Bericht door Never »

Voor een zekere aanbetaling kunnen er echt wel hints gegeven worden.. 8-[
Sheit.
Gesloten