Editie 46 - September 2013

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 46 - September 2013

Bericht door Redactie »

Afbeelding
September 2013

Afbeelding
Ook een keertje meehelpen met de Lunagraaf of wil je misschien de Nederlandse RS community eens laten genieten van jouw schrijfkunsten? Je kunt je stukje(s) opsturen naar Never! Wie weet zien we jouw artikel volgende maand in de krant!

Wist je dat...

Plaatje The Death of Chivalry eerst The Crisis of Faith zou gaan heten?


Plaatje Er eerder plannen waren om Sir Owen te introduceren in een quest die Tome Raider zou gaan heten? De quest zou gaan om het uitbreken van Sir Owen uit de gevangenis. De plannen voor deze quest zijn geschrapt.
Overzicht
PlaatjePlaatje
Rotshard, steengoed en keimoeilijk!
Dat kan er maar één zijn...

Willekeurige bezigheden
Een blik op het verleden

The Battle of Lumbridge
Welke kant kiest Lunagang?

Lunamusic
Opnieuw een muziekfestijn!

Shout-out naar Mod Stu
De nieuwe NoobCake van deze maand

RuneFest: 2013
Wat kost dat nou precies?

Vraag aan...
Vragen van jullie, voor jullie!

Het doorgeefverhaal
Wat hebben jullie er deze maand van gebakken?

De confrontatie tussen de Dorgeshuun en de buitenwereld
Lees nu het volledige verhaal van de Dorgeshuunquests!

Mythologie deel twee: Draken
Deel twee van het artikel van Odius33!







Rotshard, steengoed en keimoeilijk!
Auteur: Joost
Afbeelding
Sinds het uitbrengen van de Evolution of Combat zijn er een heleboel mogelijkheden bijgekomen op het gebied van combat. Begin dit jaar kwam de Kalphite King op Gielinor terecht, waar vooral de defensive abilities een grote rol spelen. Maar de Kalphite King is een lachertje als we hem vergelijken met de nieuwste boss: Vorago. Met een combat level van 240 verslaat hij de Kalphite King, waardoor Vorago nu het monster met het hoogste combat level is. Mochten deze twee giganten ooit tegenover elkaar staan dan zal de Kalphite King met gemak een kopje kleiner gemaakt worden.

Vorago valt tegenwoordig te vinden ten noorden van Falador, in een grote grot. Hij is gecreëerd door de Anima Mundi. De Anima Mundi is de geest van de wereld Gielinor, die verantwoordelijk is voor de natuur. De Spirit Trees zijn hier een goed voorbeeld van, deze zijn verbonden met elkaar door de Anima Mundi. Vorago is een eeuwenoude creatie, die eerst voor veel chaos en onrust zorgde. Op een bepaald moment is hij echter verslagen door de Maul of Omens, een wapen dat na Vorago's terugkeer terug te vinden is in zijn lichaam en waarmee wij hem opnieuw kunnen verslaan. Deze terugkeer was aan het einde van de 5th age. Hij is nu alleen een stuk vriendelijker en hij zal je niet direct aanvallen zo gauw hij je ziet. Hij is nu te vinden in het openbaar omdat hij zijn krachten wil testen, voor het geval hij Gielinor moet verdedigen tegen bedreigingen voor deze planeet. Denk bijvoorbeeld aan de goden die op dit moment terug keren. Na een conversatie met Vorago kan je hem uitdagen, hij accepteert alleen een gevecht met minder dan vijftig mensen.
Afbeelding
Vorago houdt niet zo van opwarmen, hij zal je namelijk direct een afgrond in slaan zo gauw je hem hebt uitgedaagd. Dit gaat te pas met 50.000 schade. Het is dus niet aangeraden dit gevecht in je eentje aan te gaan aangezien je het simpelweg niet kan overleven. Als je echter vrienden meeneemt zal deze 50.000 schade verdeeld worden, waardoor je niet direct sterft als je aankomt op de plek waar het gevecht begint.
Vorago heb je niet één-twee-drie op zijn knieën, hij beschikt over vele aanvalsstijlen en fases. Vorago is één met de aarde en het land; hij kan zijn omgeving besturen op de manier waarop hij dat wil. Je zal eerst vier niveau's af moeten dalen voordat je hem de mokerslag zal kunnen geven met de Maul of Omens. Deze moker zit vast in delen van Vorago, en je kan deze delen te pakken zien te krijgen door middel van bepaalde tactieken tijdens de voorgaande fases. Het interessante aan deze boss is dat hij elke week, op woensdag, verandert van tactieken.

Hij heeft een aantal aanvallen die je regelmatig tegen komt in het gevecht. Dit zijn onder andere bommen, damage over time aanvallen en mentale links, waardoor schade die aangericht wordt op Vorago door gelinkt wordt naar een andere speler die hem bevecht. Ook bestaan er fases met Scopulus en Vitalis. Dit zijn zeer irritante minions van Vorago die een boel schade aanrichten als je ze niet snel doodt. Ook zal Vorago een kloon kunnen maken van jouzelf, die zich tegen jou keert. Deze moet je snel doden omdat je teamgenoten anders nauwelijks schade kunnen aanrichten bij Vorago.
Als je eenmaal in de laatste fase bent aangekomen, diep onder de grond, zal je met de Maul of Omens Vorago's oog kunnen doorboren. Hierdoor zal hij in de afgrond vallen en is de missie geslaagd.
Houd er dus rekening mee dat Vorago elke week een andere combinatie van aanvallen gebruikt, dus dat je deze boss verslaan niet zo makkelijk onder de knie krijgt.

De kans is vrij groot dat je sterft bij Vorago. De boss vereist veel teamwork, en als dit niet goed loopt kan je zo maar eens dood gaan door een fout van een ander. Hierbij kan een hulpmiddel zoals Skype erg goed helpen. Typen tijdens het gebruiken van abilities is bijvoorbeeld best lastig. Na je dood kan je terug naar de grot ingang, waar een speciale grot is gemaakt voor gravestones.
Afbeelding
En waar doen we dit dan allemaal voor? Juist, de beloningen. Naast de grote hoeveelheden aan troep die je normaal van boss monsters krijgt, zijn er vier speciale dingen die je kan krijgen. De meest nuttige en waardevolle hiervan zijn de Seismic wand en Seismic singularity, level 90 magic main- en offhandwapens, die even sterk zijn als de drygorewapens van de Kalphite King en de ascension crossbows uit de Order of Ascension dungeon. Daarnaast krijg je bij elke keer dat je Vorago verslaat tectonic energy, waarmee je tectonic armour kan maken. Dit is offensieve magic gear, die na tien uur gebruik niet meer gedragen kan worden. Ten slotte is het mogelijk om een ancient summoning stone te krijgen. Naast het feit dat dit item erg zeldzaam is om te krijgen, is het niet een doodgewone steen. Je kan hier namelijk een Vitalis pet mee oproepen Dit is één van de minions van Vorago, alleen dan een kleinere versie.

Neem zeker eens een kijkje bij Vorago als je van een uitdaging houdt. Maar wees goed voorbereid, het zal zeker geen eitje zijn!

Willekeurige bezigheden
Auteur: Superheat

Afbeelding

We kennen ze allemaal nog wel: random events. Die vervelende dwerg, de boze boom en de vieze, vergiftigende lucht van een kist. Of de mysterieuze man en de genie, die je soms gelukkig wel enigszins blij konden maken door je een leuk presentje te geven. In dit artikel een terugblik op een aantal van deze spelonderbrekingen.

Maze
Voor velen misschien wel de meest irritante random event. Even een opfrisser: je kwam terecht in een doolhof waarbij de mysterieuze oude man je begon te stalken. Het doel was simpel: bereik het midden van de doolhof en raak de steen die daar staat, aan.

Vroeger was het een hel, omdat je een heel stuk moest rennen en je verloor snel energie, waardoor je met een beetje pech nog een heel stuk mocht lopen. 'Leuk' feitje: je beloning werd daardoor minder. Stel je voor dat je met alleen een paar veren naar buiten stapt...

Exploding rock
Dit was een van de random events die je, wanneer je goed oplette, geen last had. Zo kostte het je geen tijd en kwam je ook niet in gevaar. Het gevaar was echter, wanneer je niet aan het opletten was, dat een rots zomaar eens kon exploderen. Niet zo'n pretje, toch?

Niet alleen deed het je wat schade toe, maar het zorgde er ook voor de het handigste deel van je pikhouweel afbrak: het einde. Snel oppakken dus, want dadelijk is 'ie verdwenen!

Mime
Kijk, dit is iemand die niet zoveel te vertellen had als die mysterieuze oude man en daarbij ook nog eens flink wat minder van je tijd opeiste. Zo was het bij de miem de bedoeling (tja, moet ik je dit eigenlijk wel vertellen? Volgens mij weet je het antwoord al...) om, jazeker, een optreden te doen!

Afbeelding

Deed je de miem braaf na, dan kreeg je een kledingsstuk, helemaal in het zwart-wit, van hem. Had je zijn complete pakje al, dan kreeg je zo'n vreemde doos waaruit je dan een beloning moest zien te toveren.

Sandwich lady
Ze deed waar een vrouw goed in is: bakken. Zo kon je bij haar, als je zo gelukkig was aan haar bar te komen staan, een lekkere, gratis versnapering ophalen. Een voorwaarde: je moest het doen met hetgeen zij je opgaf te pakken. Het liefste wilden we natuurlijk allemaal met de donut mee naar huis, maar dat stuk heerlijke chocolade ging er ook altijd wel in.

Prison Pete
Je ziet het waarschijnlijk al aan de naam van deze gure meneer, want zijn voornaam heeft hij niet voor niks. Is het zo dat je zo ongelukkig bent en hij je meeneemt, kom je namelijk in een cel terecht. Nog gemener is het feit dat je hem moet helpen ontsnappen! Gelukkig mag je - mits het je lukt om het slot te ontcijferen - met hem mee naar buiten lopen. Niet zo gek eigenlijk, aangezien er geen bewaker of iets anders gevaarlijks tussen jou en jullie ontsnapping stond. Wat een geluk!

Na drie verschillende sleutels uit verschillende rondlopende, paarse ballondieren te weten te ontfutselen, gaat de deur voor je open en loop je naar buiten om opnieuw vrij man te mogen zijn. Ook krijg je nog een presentje van je celgenoot, dus eigenlijk kom je er nog niet zo slecht vanaf.

The Battle of Lumbridge
Auteur: Noob
Afbeelding
Het gevecht rondom de krater in Lumbridge gaat ook deze maand nog door en daarom besteden we ook in deze krant opnieuw aandacht aan het gevecht tussen Saradomin en Zamorak. Vijf leden vertellen over hun keuze bij de Battle of Lumbridge en hoe die aansluit bij de keuze die ze via de God Emissaries vastgelegd hebben.

PlaatjeHank1705 en Tristan hebben zich in Lumbridge aan de kant van Zamorak aangesloten, maar hebben Relomia, de God Emissary van Sliske, verteld dat ze wel interesse hebben om deze Mahjarrat te volgen.
 Hank1705 en Tristan
Jullie volgen Sliske bij de God Emissaries, terwijl het nog niet bevestigd is of hij überhaupt een god is. Zelfs Relomia weet het niet zeker. Wat denk jij en waarom?

Hank1705: Ik denk dat Sliske een halfgod is. Waarom: omdat Zamorak toen hij god werd niet alleen de krachten stal van Zaros, maar ook nog eens de Stone of Jas in bezit had. Sliske heeft zover ik weet geen gebruik gemaakt van de Stone of Jas, en of hij dus over genoeg krachten beschikt om God te worden? Ik weet het niet, en dus denk ik dat hij halfgod is; krachtig, maar nog niet krachtig genoeg.

Tristan: Ik denk zeker dat Sliske de kracht en wel de mogelijkheid om god te worden, of die dat wilt is een tweede vraag. Sliske lijkt me meer een persoon die niet al te veel autoriteit en niet echt veel behoefte heeft aan allemaal volgers die hem aanbidden. Ik denk dat die het ook prima vindt onder Zaros waarbij die gewoon z'n eigen ding kan doen.

Mocht Sliske een god zijn, dan is nog niet helemaal duidelijk wat zijn filosofie is. Relomia beschrijft hem als god van de schaduw en duisternis. Sliske zelf heeft ooit geprobeerd je toe te voegen aan zijn collectie van wights. Waarom heb je je bij Sliske aangesloten en wat denk jij dat zijn filosofie inhoudt?

Hank1705: Ik heb me bij Sliske aangesloten omdat ik hem van alle goden een van de meest interessantste goden vind; ervanuitgaande dát hij een (half)god is. Hij is onberekenbaar, machtig, trekt zich eigenlijk van niemand wat aan, 'gaat en staat waar hij wil' (tot op zekere hoogte dan); een god die mij wel aantrekt dus. Daarnaast vind ik Sliske ook nog steeds mysterieus, zoals hij dat van de speler vind. Laten we het houden op een wederzijdse obsessie? :fluit:

Tristan: Ik denk niet dat Sliske echt voor iets staat, behalve voor zichzelf en Zaros. Bij Saradomin en Zamorak is het bijvoorbeeld erg duidelijk waar ze voorstaan. Dat Sliske meer op eigen houtje handelt en het allemaal dus een beetje op z'n eigen manier doet spreekt mij het meeste aan. Individualisme ftw?

Sliske en Zamorak hebben veel gemeen: bieden Mahjarrat, beiden de Staff of Armadyl gebruikt om een andere god te verslaan en (waarschijnlijk beiden) op die manier god geworden. Heeft dit te maken met het feit dat je je bij Zamorak aan hebt gesloten in de Battle of Lumbridge?

Hank1705: Dit heeft niets te maken met het feit dat ik me bij Zamorak heb aangesloten in de Battle of Lumbridge; ik heb voor Zamorak gekozen omdat hij eigenlijk vanaf het begin al de 'underdog' is, het grootste deel van de RS-spelers is er blijkbaar van overtuigd dat Sara de 'goede' god is en Zamorak de 'slechte' god, maar persoonlijk denk ik dat Saradomin niet half zo goed is als hij wordt neergezet (en als over hem gedacht wordt) en dat Zamorak zeker bevooroordeeld is; al heeft hij natuurlijk de schijn tegen in de geschiedenis.

Tristan: Het heeft wel een bepaalde rol gespeeld omdat ze beiden inderdaad een beetje het zelfde pad op zijn gegaan alleen er zijn twee grote verschillen wel. Zamorak streefde de echt naar macht en verraadde zelfs z'n eigen meester daarvoor tenzij Sliske me niet zo'n machthebber lijkt en hij bij het doden van Guthix juist de mogelijkheid gaf om Zaros terug te laten komen. Hun manieren lijken veel op elkaar maar hun bedoelingen zijn anders.

De winnaar uit de Battle of Lumbridge zal (voorlopig) een sterkere god zijn dan de verliezer. Je hebt je bij Zamorak aangesloten. Wat is je gedachte daarachter als je Sliske in je achterhoofd houdt?

Hank1705: Persoonlijk ben ik van mening dat het niet uitmaakt bij welke god ik me aansluit in de Battle; de keuze van een individu maakt weinig verschil naar mijn mening, het is de keuze van de meerderheid die beslist. Het maakt denk ik voor Sliske niet zo veel uit wie er van de twee wint, Zamorak heeft nog steeds connecties met de Mahjarrat waar Sliske deel van uitmaakt, hoewel Sliske zelf een Zarosian Mahjarrat is; ik weet niet in hoeverre het positief of negatief is dat Zamorak krachten verliest ten opzichte van Saradomin, dus dat is ook best lastig oordelen. :P

Aan de andere kant is Saradomin toch wel een van de grootste concurrenten van Zaros; waar Sliske nog steeds aanhanger van is.

Tristan: Ik denk dat het weinig impact heeft op Sliske. Het is spijtig, dat die God dan echt 'sterker' wordt, ik heb liever dat alles een beetje gelijk blijft.

Helaas ziet het er voor veel Zamorakians sinds het begin van de Battle of Lumbridge niet erg rooskleurig uit. Wat doe jij om je bijdrage te leveren aan het gevecht in het voordeel van Zamorak?

Hank1705: Om eerlijk te zijn heb ik alleen de eerste 2 weken zo'n 2k tears per dag verzameld, daarna vond ik het de moeite niet waard en vond ik het ook veel te saai worden. :mrgreen: Niet zoveel dus. ;)

Tristan: Hoe erg ik ook Zamorak heb verdedigd, ik laat hem net zo snel vallen. Ik zou wel voor Zamorak blijven als het gaat om 'Zamorak vs Saradomin' bijvoorbeeld, maar als ik vind dat iets anders me aantrekt of er een reden is om Zamorak niet meer te volgen laat ik hem gewoon net zo makkelijk vallen. Ik zou Zamorak blijven steunen tot dat ik echt een keuze moet maken waarbij ik denk dat Zamorak not the way to go is. Ik blijf dus nog wel open minded.

Heb je nog enige laatste woorden over Sliske, Zamorak of Saradomin?

Hank1705: Aan de lezers: Mocht je nog twijfelen in je keuze tussen deze goden, of mocht je al helemaal zeker zijn van je zaak: vergeet niet dat een groot deel van de Lore rond de goden nog ontwikkeld moet worden! Het kan dus nog alle kanten op, en het maakt denk ik ook nog helemaal niet uit waar jij aanhanger van wordt, van Sliske of van Sara of juist weer van Zamorak: the Sixth Age is nog maar net begonnen, de beslissingen die je nu neemt hebben dan ook (, denk ik dan,) nog niet verschrikkelijk veel invloed op de goden, een foute beslissing bestaat nog niet in dit stadium! Bekijk dus rustig de verschillende kanten, wacht af tot er meer Lore vrijkomt maar kies gewoon een god waar jij je goed bij voelt, en last but not least: geniet! want het is en blijft een spel, dus haal plezier uit de dingen waar jij plezier uit kunt halen! :D

Tristan: Aangezien Sliske voor Zaros is, is het niet de meest vanzelfsprekende keus om bij Zamorak nu aan te sluiten. As het gaat om de terug keer van Zaros denk ik niet dat Zaros heel veel veiliger is bij Saradomin. Zamorak mag dan wat persoonlijker liggen en die zou dus ook wat sneller het conflict aangaan met Zaros en visa versa alleen Saradomin weet ook hoe sterk en gevaarlijk Zaros eens was, net zoals zoveel goden. Het is dus een vrij logische zet voor elke God om zo snel mogelijk Zaros uit te schakelen wanneer ze de kans hebben om te voorkomen dat die weer zo machtig wordt.

PlaatjeTerwijl Kara-Meir als stichter van de Godless factie aan de kant staat en vol afschuw toekijkt, besluit Siddy00 dat stilstaan geen optie is en heeft zich aangesloten bij het kamp van Saradomin.
 Siddy00
Je volgt geen god bij de God Emissaries en staat aan de kant van de Godless. Dit is een keuze die niet veel mensen maken. Waarom heb jij hiervoor gekozen?

Om te reageren met een quote:
Book of the Gods schreef:'This world - Gielinor - is for mortals. It is not for gods, since they can find no peace with one another, let alone us. Gods bring war, know war, and are war. It it mortals alone that can find peace, as long as they share a common ground, and that common ground is a defence against gods.'
Toen we onder de edicten van Guthix leefden was alles ook niet zo perfect geregeld, maar het was te overzien. Er werden geen volledige steden verwoest, er waren geen massale wereldoorlogen, hier en daar was wel wat misdaad en af en toe een oorlogje, maar niets op een mondiale schaal. En dat is waar de goden in het verhaal te pas komen. Uit het verleden is gebleken dat zodra de goden zich ergens mee gaan bemoeien het meteen escaleert tot een gigantisch conflict waar de halve wereld zich mee moet bemoeien, 'omdat dat van onze god moet'.

De goden zijn krachtig genoeg om enorme schade aan te richten en daar zelf vrijwel geen last van te ondervinden. Dan heb je goden die verantwoord met die macht omgaan, zoals Guthix (ruste hij in vrede), Seren en Brassica Prime, maar verreweg het grootste deel van de goden kan dat niet en probeert zijn/haar ideologie op te dringen aan de rest van de wereld. Dat botst dan weer met de ideologie van een andere god die hetzelfde plan heeft. Neem nu een vijftal goden en je hebt een verschrikkelijke oorlog die eeuwen voortduurt en waar niemand van profiteert - behalve Ali Morrisane misschien, maar die laat ik hier maar even buiten beschouwing. :fluit:

Ik zie simpelweg niet wat de goden direct toe te voegen hebben met hun aanwezigheid op deze planeet - of hun reden om hier uberhaupt te zitten. Toen ze allemaal weg waren was alles prima hier maar deden ze toch allemaal verwoede pogingen om terug te keren - waarom? Wij kunnen ze ook praktisch niet schaden, dus zoals bij de Battle of Lumbridge het geval is snap ik ook niet waarom Saradomin en Zamorak allebei direct hun troepen erbij moesten betrekken. Zij vechten het al met elkaar uit, dat is al erg genoeg. Om er dan ook nog eens tienduizenden manschappen aan toe te voegen 'gewoon omdat het kan' slaat simpelweg nergens op. Stop gewoon alle goden die zich willen bemoeien met mensen die niets met ze te maken willen hebben samen in de red portal van Clan Wars en zet er dan een stevig slot op. Meteen alle lurers erbij, zijn we daar ook vanaf, iedereen blij en dan kunnen we rustig verder leven.

De gedachtengang van de Godless is niet per se hetzelfde als die van Guthix. Zijn hoofddoel was namelijk balans. Het aanstellen van een World Guardian met als doel Gielinor vrij van goden te maken komt wel overeen met de Godless. Ben je in dat opzicht meer een volger van Guthix of houd je het bij de Godless?

Die balans interpreteer ik toch iets anders. Met balans denk ik eerder aan de natuurlijke gang van zaken. Zo kun je de wereldbalans zien als een ecosysteem. Dit loopt gewoon normaal, af en toe een bijzonder goed jaar, af en toe een rampzalig jaar, maar over het algemeen gewoon normaal. Pas wanneer goden (of in ons geval mensen) zich hiermee gaan bemoeien wordt deze balans werkelijk verstoord, bijvoorbeeld omdat we met kunstmatige bemesting, belichting en bewatering gaan werken, waardoor elk jaar bijzonder goed is. Volgens mijn interpretatie zijn het juist die (grote) verstoringen in de balans van het alledaagse leven die Guthix wilt tegengaan. Guthix wilde ons ons eigen lot in handen geven, en niet in handen van een vage godheid die eigenlijk geen flauw idee heeft van wat hij/zij/het doet. Uiteindelijk komt het in mijn ogen dus op hetzelfde neer. Dus um... beide. ^_^

Bij de Battle of Lumbridge heb je je aangesloten bij Saradomin, ondanks je keuze je aan te sluiten bij de Godless factie. Waarom heb je die keuze gemaakt en wat vind je van andere Godless spelers en NPC's, zoals Kara-Meir, die niets doen?

Hier kan ik vrij kort over zijn, ik wilde de Battle of Lumbridge wel eens uitproberen en de cosmetische beloningen van Saradomin spraken mij meer aan dan die van Zamorak. Ik zit zeg maar liever met een gouden staf met een kristalletje erop in mijn handen (hoe onpraktisch het ook is) dan met een vlammende stok waaraan ik mijn handen constant schroei (wat nog onpraktischer is, behalve als je Zamorak bent). Qua filosofie zit ik (met de beperkte bronnen die ik heb) eigenlijk dichter bij Zamorak dan bij Saradomin, maar dan moet hij maar betere designers in dienst nemen.

Als de Godless spelers en NPC's die niets willen doen zich niet willen bemoeien met het gevecht is dat hun goed recht. Persoonlijk zou ik nog overwegen om op dit moment Zamorak te steunen om de balans nog enigszins te herstellen, maar Saradomin steunen is denk ik geen goed idee. Ik weet het, ik zit vrij slecht in mijn rol. :(

De winnaar uit de Battle of Lumbridge zal (voorlopig) een sterkere god zijn dan de verliezer. Je hebt je bij Saradomin aangesloten. Wat is je gedachte daarachter als de filosofie van de Godless in je achterhoofd houdt?

Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet waarom de gevolgen zo gigantisch zouden zijn, logischerwijs gezien tenminste. Dit zijn geen presidentsverkiezingen met een absolute winnaar (hoewel het misschien wel die kant op gaat), dit is een oorlog, verdikkie! Als Saradomin met 150 miljoen prutsels wint van Zamorak die 130 miljoen prutsels krijgt is het niet alsof Saradomin ongeschonden uit de strijd komt, hij is alleen net iets minder halfdood dan Zamorak. (tenzij je uitgaat van een Harry Potter-gevecht waarbij dat wel gebeurt, maar ik denk nu even normaal na)

Maar uuh, zoals ik bij de vorige vraag heb gezegd was mijn keuze niet zo in-character gedaan als de vraag doet overkomen :P In-character had ik me wel bij Zamorak aangesloten (ik zou gewoon direct wisselen zodra Saradomin voorliep). Ik wil dat geen van beide wint, het zijn allebei namelijk eikels (om het zacht uit te drukken). Of we nou onder een absolutistisch regime komen onder Saradomin - wat waarschijnlijk uitdraait op een 1984-achtige samenleving - of onder Zamorak - waarbij ik op zich nog positiever ingesteld ben en nog best hoop heb op een toekomst die me zint, het lijkt me allebei geen pretje.

Daarnaast zie ik het probleem ook niet echt. Of Saradomin of Zamorak nou wint, er zijn nog talloze andere goden die zich dolgraag met de wereld bemoeien en die dit zeker niet toe gaan staan. Tijdens de God Wars hebben zwakkere goden ook samengewerkt tegen een sterkere, dat kan best opnieuw om wie hier ook als winnaar uitkomt weer van zijn troon te stoten.

Heb je nog enige laatste woorden over Guthix, de Godless factie, Zamorak of Saradomin?

Ik ben begonnen met een quote, en ik heb volgens mij ook een toepasselijke gevonden om mee af te sluiten ^_^
Book of the Gods schreef:So, I want to gather like-minded people. I want to gather those that have a shred of doubt when they pray; who feel a tug of fear that the gods are returning; who question the right for gods to rule. I want to gather these people and form an alliance, changing the minds of the populace, standing firm and silent against the gods. I want the gods to be faced with a wall of resistance - and I want them to leave.

PlaatjeDexter heeft de keuze gemaakt om tussen het noordelijke kamp van Saradomin en het zuidelijke kamp van Zamorak heen en weer te springen. Bij de God Emissaries heeft hij zich ook aangesloten bij Sliske.
 Dexter
Je volgt Sliske bij de God Emissaries, terwijl het nog niet bevestigd is of hij überhaupt een god is. Zelfs Relomia weet het niet zeker. Wat denk jij en waarom?

Sliske kan mogelijk een god zijn, mogelijk niet. En dat maakt hem voor mij zeer aantrekkelijk, hij is een potentiële macht die zijn invloed op Gielinor nog zal laten voelen. Hij voelt zich ook sterk aangetrokken door de speler, dus in zekere zin gaan we nog met hem te maken krijgen. Ik ben graag betrokken bij de toekomst van Gielinor, en aan mij heeft hij een machtige bondgenoot. Ik ben niet voor niets een World Guardian. Zelfs als Sliske geen god is, hij is machtig, hij heeft legers wights die hij kan oproepen, hij kan mensen zo sterk beïnvloeden dat ze zijn vuile klusjes opknappen (denk maar aan de Icy Prison en de Barrows broertjes) en hij is een meester in het Shadow Realm. En nu, nu heeft hij een enorm machtige god vermoord, hij is dus zeker iemand waarmee we rekening moeten houden.

Mocht Sliske een god zijn, dan is nog niet helemaal duidelijk wat zijn filosofie is. Relomia beschrijft hem als god van de schaduw en duisternis. Sliske zelf heeft ooit geprobeerd je toe te voegen aan zijn collectie van wights. Waarom heb je je bij Sliske aangesloten en wat denk jij dat zijn filosofie inhoudt?

In Death of Chivalry kunnen we een prayer zeggen aan Sliske, waarin hij de meester van het Shadow Realm en bewaarder van geheimen wordt genoemd, dus ik beschouw dit voornamelijk als zijn filosofie: verborgenheden en geheimen. Hij heeft zijn eigen agenda en het enige waar we van op aan kunnen is dat we hem niet kunnen vertrouwen. Dit is voor mij interessant, we kunnen dus vanalles van hem verwachten, zoals we ook in Missing, Presumed Dead gaan zien. In feite zie ik hem als de speler zelf. Als je kijkt naar onze quests, zie je dat we veel doen uit eigenbelang, we willen altijd een beloning en zo nodig stelen we er wel één. Als speler zijn we zelf bezig de wereld naar onze hand te zetten, dus ik begrijp zeer goed dat Sliske ons als wight zou hebben. Zou jij hetzelfde niet doen als je het kon? We moorden enorm veel wezens, waaronder veel onschuldige mensen, elven, dwergen enzovoort, we roven de planeet leeg om onze vaardigheden te trainen, we hebben lange vingers om aan schatten te komen, we roepen de geesten van wezens op om ons te helpen in de strijd. Dus waarom zou ik Sliske hierop afrekenen? Wij hebben allemaal zelf onze eigen agenda, waarbij het doel de middelen heiligt, en ik respecteer hem er om.

Je switcht heen en weer tussen het kamp van Saradomin en Zamorak. Is dit puur gerelateerd aan de beloningen of moeten we eigenlijk een echte Guthixian in jou zien?

Goh, hierin moet ik bekennen dat ik dit puur doe voor de beloningen, ik ben nogal perfectionistisch ingesteld en probeer van alles het maximum te halen. Toen de completionist cape uit kwam, bleek dat ik zowat alle requirements reeds jaren had gehaald, behalve alle 99 skills. Dus we kunnen wel stellen dat ik me wel bezig houdt met alles te volbrengen wat te volbrengen valt.
Ik vind het wel jammer dat ik nu in het kamp van Saradomin zit te werken en hem zo help, maar het kan niet anders. Uiteindelijk zal ik bij beiden kampen ongeveer evenveel renown gehaald hebben, maar zal Zamorak uiteindelijk mijn steun verdienen.

Sliske en Zamorak hebben veel gemeen: beiden Mahjarrat, beiden de Staff of Armadyl gebruikt om een andere god te verslaan en (waarschijnlijk beiden) op die manier god geworden. Heeft dit te maken met het feit dat je je uiteindelijk bij Zamorak aan hebt gesloten in de Battle of Lumbridge?

Op deze manier had ik de zaak niet echt bekeken. Mijn voornaamste reden om bij Zamorak te gaan was eigenlijk puur omdat ik niet tegen de hypocrisie van Saradomin kan. Hij doet zich voor als alles wat goed is, maar hoe meer we over hem te weten komen, hoe meer we zien hoe machtsbelust hij is, net zoals de andere goden. Als ik nu dan Saradomin zou steunen, zou hij sterker worden en zou hij teveel macht krijgen en dit zie ik helemaal niet zitten. Ultiem wil ik Zaros terug zien keren, met Sliske aan zijn zijde, met een te machtige Saradomin zou die glorieuze terugkeer een zware campagne kunnen worden. Ook wil ik Zamorak heel houden tot Zaros terugkeert. Deze twee hebben nog heel wat geschillen tussen elkaar, en ik wil er echt bij zijn wanneer ze deze geschillen gaan “oplossen”. Toch moet ik bekennen dat ik Zamorak niet gewoon als een duivels ventje zie. Hij streeft progressie na, hij zou een Renaissance kunnen opstarten door zijn ideaal dat standvastigheid niet deugt en een mens creatieve oplossingen moet zoeken. Hij is niet voor niets de god van de uitvindingen. Helaas zien we niet genoeg van deze progressieve kant, maar wel de destructieve kant. Dit heeft grotendeels te maken doordat het vernietigen van Forinthry aan hem wordt toegeschreven, hoewel dit door alle goden in de Derde Era is veroorzaakt. Ook heeft hij nogal pech door zijn volgelingen, velen zijn fanatiekelingen of zijn overlopers van Zaros. Dit zien we bijvoorbeeld goed bij Drakan, die eerst Zaros diende, maar dan is overgelopen naar Zamorak, zodat hij zijn eigen rijk kon stichten in Hallowvale. Je kan heel Morytania niet echt zien als een centrum van Verlichting en progressie, maar dat lijkt me meer omdat Drakan zijn eigen doelen heeft, en gewoonweg de goden gebruikt die hem het handigste lijken om die doelen te bereiken.

De winnaar uit de Battle of Lumbridge zal (voorlopig) een sterkere god zijn dan de verliezer. Je hebt je bij Zamorak aangesloten. Wat is je gedachte daarachter als je Sliske in je achterhoofd houdt?

De kans dat Zamorak zal winnen is klein, op het moment van schrijven zit Zamorak op 44.6% van de stemmen, elke dag komt hij iets dichter bij de 50%, maar veel te traag. Dus ik zie helaas Saradomin wel nog winnen, maar voor Sliske zal dit bitter weinig uitmaken denk ik. Saradomin is nog lang niet sterk genoeg om alle goden van Gielinor te werpen, dus Sliske zal nog genoeg tijd hebben om plannetjes te smeden.

Helaas ziet het er voor veel Zamorakians sinds het begin van de Battle of Lumbridge niet erg rooskleurig uit. Aangezien je heen en weer springt en dus ook Saradomin, al is het tijdelijk, steunt, lijkt dit een doorn in het oog voor de echte Zamorakian. Wat is je mening hierover en hoe laat je blijken dat je toch uiteindelijk aan de kant van Zamorak staat in dit conflict?

Inderdaad, Zamorak heeft het zeer zwaar in dit gevecht, en dit vaak door de community die zich niet in lore verdiept en enkel denkt dat Saradomin goed is en Zamorak slecht, of dat ze liever bij de winnende zijde staan dan de verliezende, hoewel dit voor beloningen niets uitmaakt. Rasechte Zamorakians kunnen me omwille van mijn huurlingenmentaliteit nogal raar bekijken, maar ach… Hun eigen heer zegt ook dat je een opportuniteit moet grijpen wanneer ze zich aandient. Ik doe niet meer dan dat en Zamorak zal dit ook wel begrijpen. Uiteindelijk zal ik ook wel aan de kant van Zamorak staan wanneer het World Event op het punt staat te eindigen. Op dat moment zal ik bijna honderdduizend Divine Tears hebben bijgedragen aan zijn zijde alleen al, ik denk niet dat Zamorak dus boos op mijn character zal zijn.

Heb je nog enige laatste woorden over Sliske, Zamorak of Saradomin?

Ik mag Saradomin echt niet, zeker niet sinds hij me aanviel in Death of Chivalry, puur omdat ik hem niet vertrouw met de kracht van de Wand of Resurrection. Geef mij dan maar volgelingen van Guthix of Zaros, deze hielpen me steeds en gaven me leuke krachten. En geef toe, moest Saradomin winnen, dan komen we in een saaie wereld terecht waarin weinig gebeurt, aangezien Saradomin iedereen die niet achter hem staat vernietigd moet worden. Willen jullie in zo’n wereld leven? Nou, ik niet, een flinke portie adrenaline en een goede dosis avontuur, daarvoor log ik in op RuneScape.

PlaatjeDe keuzes van Ijs is koud en Nathan VL zijn opmerkelijk: in het gevecht dat zich in Lumbridge afspeelt kiezen zij de kant van Zamorak, terwijl ze bij de God Emissaries gekozen hebben voor de godin van de elven en de vrede: Seren. Wat is hier aan de hand?
 Ijs is koud en Nathan VL
Jullie volgen Seren bij de God Emissaries, terwijl er al eeuwen niets van haar gezien of gehoord is. Waarom denk jij dat Seren de juiste keus is en dat zij het beste voor Gielinor te bieden heeft?

Ijs is koud: Ik heb voor Seren gekozen omdat ze voor vrede en groei/vooruitgang staat. Ondanks we van haar niets gezien hebben blijkt dat ze toch altijd aanwezig is geweest op Gielinor na de edicts van Guthix. Ook stond ze dicht bij Guthix, die je world protector maakte, en wordt er geïmpliceerd dat ze het goddelijke aspect van de anima mundi is. Dit is de levenskracht die zich vestigt in alles, ook wel de ziel van de wereld genoemd. Vandaar dat na guthix’ dood de anima mundi huilde in de vorm van Guthix’ gezicht op bomen. Dit was een teken van rouw van Seren en kan dus ook gezien worden als een soort contact dat opnieuw gelegd wordt tussen de godin en de wezens op Gielinor.

Ik denk dat zei de beste optie is voor Gielinor omdat ze voor vooruitgang staat maar dit op een vredevolle manier die respect toont aan de anima mundi en ALLE wezens op Gielinor. Deze drang naar vrede wordt bevestigd door het feit dat ze niet meevocht in de god wars.

Bovendien is seren een beschermende godin: Ze blijft bij haar volgers om hen te steunen en te beschermen zo blijkt uit de afsluiting van Priffindas en het maken van dire wolves. Tenslotte kan je dit ook zien aan haar verbrokkeling. Toen Guthix zijn edicts opstelde, wat betekende dat alle greater gods Gielinor moesten verlaten, koos ze ervoor om zichzelf te verbrokkelen zodat ze op die planeet bij haar volgers kon blijven. Dit kon effect hebben op haar tier in godhood en het is op dit moment ongeweten welke tier ze nu heeft. Ondanks dit alles wou ze zich toch inzetten voor haar volgers en dit soort beschermengel zou gielinor en al zijn inwoners kunnen gebruiken.

Nathan VL: Ik twijfelde oorspronkelijk tussen Seren en Armadyl aangezien de rechtvaardigheid van Armdayl ook vrijwel enkel een 'goede' eigenschap is maar de keuze ging uiteindelijk dus toch voor Seren aangezien zij vrede en groei nastreeft. Deze 2 doelen hebben in mijn ogen meer prioriteit en waarde dan die van de meeste andere Goden en zijn van groot belang om een beschaving te creëren en behouden. Mij lijkt het dat Gielinor een betere plaats zal worden en blijven als Seren de overhand heeft.

De keuze voor Zamorak bij de Battle of Lumbridge is een interessante als je die naast je keuze van de God Emissaries legt. Waarom heb je je bij Zamorak aangesloten als je er vanuit gaat dat de filosofie van Seren meer overeenkomt met die van Saradomin?

Ijs is koud: Seren is eerder een combinatie van zowel Saradomin en Zamorak. Zoals Zamorak voor creatieve destructie staat als vooruitgang en vernieuwing pleit ook Seren zoals eerder vermeld sterk voor vooruitgang maar dan op een manier die vredig is en niet destructief. Saradomin streeft dan weer naar vrede door middel van orde. De manier waarop hij dit doet is echter niet vredig en bevat ook geen streven naar vooruitgang. Echt akkoord ben ik dus niet met de stelling dat Saradomin’s leer meer overeenkomt met Seren dan die van Zamorak.

Ook heeft Saradomin een slechte kant en deze is gelukkig ondertussen meermaals in canon bewezen. Zo geeft hij toe aan de uitroeiing van de Naragi omdat zei hem niet wilden volgen, grijpt hij direct terug naar zijn krachten ookal zou hij je kunnen schaden uit machtshonger naar de wand of ressurection tijdens de death of chivalry. Vervolgens is hij obsessief en probeert hij sir Owen zelf terug tot leven te wekken waardoor hij corrupted wordt (zijn eigen volger). Tot slot wilt hij sir Owen daarna ontslaan omdat hij nu een gevaar zou kunnen vormen voor Saradomin’s andere volgers.

Kortom vind ik dat Saradomin meer fouten begaat die zijn volgers schade kunnen aandoen dan dat hij ze zou beschermen aangezien hij Owen ook als een baksteen liet vallen. Saradomin’s destructie van de Naragi homeworld had trouwens geen enkel doel in tegenstelling tot Zamorak’s destructie die zoals eerder vermeld voor vooruitgang dient.

Nathan VL: Ik ben er zelf van overtuigd dat de filosofie van Seren even goed overeenkomt met die van beide Goden. Zamorak zorgt voor chaos maar, zoals blijkt uit wat Moia en Dakh'thoulan Aegis over hem vertellen, zorgt diezelfde chaos voor groei en vernieuwing. In dat opzicht komt zijn filosofie overeen met die van Seren, dan wel op een drastische manier. Saradomin's filosofie komt deels overeen met het andere aspect van Seren's filosofie: vrede. Hij is de god van orde en wilt hiermee vrede nastreven onder zijn volgelingen. Het negatieve aspect hiervan is dat hij dit enkel wilt onder zijn volgelingen en dat hij bereid is om met drastische maatregelen zoals genocides tegen andere religies en rassen deze orde en vrede te bekomen.

Bij de Battle of Lumbridge heb ik voor Zamorak gekozen omdat je bij hem weet wat je kan verwachten in tegenstelling tot Saradomin die nogal achterdochtig kan zijn en zich vaak schijnheilig voor doet. Ook vind ik groei van groter belang dan vrede aangezien oorlogen vaak zorgen voor technologische vooruitgang wat uiteindelijk in mijn ogen zeer belangrijk is in een samenleving.

Ik vond Zamorak dus de beste keuze tussen deze twee goden maar dit wil niet zeggen dat ik het volledig eens ben met zijn filosofie, vandaar dat ik me bij de God Emissaries niet bij hem heb aangesloten.

De winnaar uit de Battle of Lumbridge zal (voorlopig) een sterkere god zijn dan de verliezer. Je hebt je bij Zamorak aangesloten. Wat is je gedachte daarachter als je Seren in je achterhoofd houdt? Hoe zal zij reageren?

Ijs is koud: Ik denk niet dat Seren hierdoor een andere reactie zal hebben. Ze zorgt namelijk eerder voor haar volgers en zal hen ofwel meer willen beschermen tegen Zamorak’s destructie ookal is deze creatief maar ook tegen Saradomin’s machtshonger om nieuwe volgelingen te winnen en terrein te verkrijgen.

Bovendien zal Seren zelf in de volgende world events misschien op dezelfde manier tijdelijk sterker kunnen worden waardoor het machtsevenwicht op Gielinor weer gelijk is en alles hetzelfde blijft als voorheen, maar zoals al vaak vermeld zal Seren deze extra macht gebruiken om haar volgelingen beter te beschermen in de plaats van er meer proberen te krijgen of gronden te veroveren.

Nathan VL: Voor Seren is het in mijn ogen van geen belang wie er wint. Zij wilt niet per se alle Goden verbannen maar een vredig vluchtoord creëren dat veilig is en is afgesloten van de andere Goden. Het handigste lijkt mij dan dat alle macht even verdeeld wordt onder de Goden zodat er niemand veel sterker is. In deze world event hebben ik en anderen (indirect) door voor Zamorak te kiezen ervoor gezorgd dat Saradomin geen enorme meerderheid heeft en hij dus bijgevolg waarschijnlijk ook maar iets meer macht krijgt dan Zamorak en andere Goden waardoor ook Seren meer kans heeft dit voorgaande doel te bereiken.

Helaas ziet het er voor veel Zamorakians sinds het begin van de Battle of Lumbridge niet erg rooskleurig uit. Wat doe jij om het woord van Zamorak, misschien ook namens Seren, te verspreiden? Oftewel: hoe overtuig je anderen die zich bij Seren hebben aangesloten dat Zamorak in dit conflict de juiste keus is?

Ijs is koud: Persoonlijk vind ik dat iedereen zijn eigen keuze mag maken maar heb ik liefst dat deze onderbouwd is met argumenten zodat we een feitelijke andere visie op het geheel krijgen. Zelf probeer ik anderen die zich bij Seren aangesloten hebben niet te overtuigen om voor Zamorak te kiezen maar eerder mensen proberen in te lichten over Saradomins aard aangezien velen een beknopte visie hebben van de goden waaronder: Zamorak = slecht, Saradomin = Goed, Guthix = beiden. Deze visie past echter niet bij deze goden.

Nathan VL: Dat Zamorak gaat verliezen staat vast maar de voorsprong van Saradomin op Zamorak begint stilaan te stagneren. Ik ben er niet zeker van hoe Jagex het verdelen van macht gaat aanpakken maar volgens mij gaan ze de macht verdelen op basis van diezelfde voorsprong. Op moment van schrijven zouden Saradomin en Zamorak volgens deze redenering dan respectievelijk 55% en 45% van de macht krijgen. Dit is in mijn ogen een verwaarloosbaar verschil.

Volgers van Seren kunnen in mijn ogen voor beide Goden kiezen aangezien ze vrijwel even hard overeenkomen qua filosofie. Als ze echter net als mij de propaganda van Saradomin beu zijn en zeker willen zijn wat de doelen en handelswijzen zijn van de god die ze hier kiezen dan kunnen ze in mijn ogen beter ook voor Zamorak kiezen. Bovendien helpen ze zo het gat tussen Saradomin en Zamorak te dichten waardoor geen van beide een overmacht krijgt op de andere.

Heb je nog enige laatste woorden over Seren, Zamorak of Saradomin?

Ijs is koud: Ik vermoed dat zo goed als alles wat ik te zeggen had hierboven vermeld is en indien men geïnteresseerd is over Zamorak en Saradomin zou ik zeker aanraden om het Saradomin vs. Zamorak topic te gaan doorlezen

Nathan VL: Ik raad mensen die in de goden geïnteresseerd zijn aan om de lore te lezen en zelf hun keuze te bepalen op hun buikgevoel en de aanwezige informatie. Zelf ga ik hier geen propaganda schrijven voor een bepaalde god aangezien het in mijn ogen een keuze is die gebaseerd is op je eigen aanvoeling en op je speelstijl.
Het gevecht tussen de god van orde, Saradomin, en de god van chaos, Zamorak, zal nog drie weken voortduren. Je hebt dus nog maar tot 22 september de tijd om je keuze definitief vast te stellen, je te mengen in het gevecht en je beloningen op te halen. De uitkomst zal invloed hebben op de questserie en je persoonlijke keuze zal de dialogen met verschillende NPC's beïnvloeden. Doe mee en bepaal het lot van Gielinor!

LunaMusic
Rocking on!
Auteur: Mystery

Afbeelding
Het is weer tijd voor een lekker stukje muziek. Voor de mensen die wat meer van iets harders houden: dit is jullie maand! In deze editie zal ik gaan vertellen over Avenged Sevenfold en zijn nieuwe album Hail to the King en een stukje over System of a Down met hun optreden in de Ziggo Dome van afgelopen 21 augustus. Kortom, weer wat te beleven in deze editie!

Avenged Sevenfold
Afbeelding
V.l.n.r. The Rev (†), Jonny Christ, M. Shadows, Zacky Vengeance, Synyster Gates
Avenged Sevenfold, met als acroniem A7X, is een Amerikaanse metalband die haar naam te danken heeft uit het Bijbelse boek Genesis. Sommige nummers van A7X refereren aan de Bijbel en dat maakt de band enigszins christelijk. Ooit is er in een interview gezegd dat de nadruk daar niet op ligt en iedereen naar de muziek kan luisteren, of je nu christelijk bent of niet. In 1999 maakte A7X Sounding the Seventh Trumpet, waar de bandleden pas achttien jaar oud waren. Dit album is voornamelijk geschreeuw, maar er zitten ook clean vocals in. Wat ik kan opmerken is dat de zang van M. Shadows niet optimaal klinkt op het album. Synyster Gates (leadgitarist) voegde zich bij de band, maakte het openingsnummer (To End the Rapture) en het album werd opnieuw uitgegeven, maar onder een ander label: Hopeless Records.De band maakte nog Waking the Fallen (aanrader) met dit platenlabel en wisselden daarna - na positieve recensies - naar Warner Bros. Records.
Unholy Confessions, van het album Waking the Fallen
Hierna ging het - zoals gewoonlijk - hard met A7X. M. Shadows had een operatie nodig voor al het geschreeuw (verpaupering van de stembanden) en besloot om een album te maken zonder geschreeuw, genaamd City of Evil. Echter heeft hij gezegd dat hij sinds de operatie veel beter kan schreeuwen en daarmee wilde hij het ook weer oppakken in vervolgalbums. Hieronder staat de bekendste single van City of Evil, Bat Country. Ook al op Waking the Fallen is al een soort vleermuis te zien met een schedel erop, genaamd de Death bat.
Bat Country, een plaat zonder te veel geschreeuw
Het vervolgalbum zou er komen. In 2007 gaf A7X hun nieuwe album uit, self-titled. M. Shadows beweerde dat het geen Waking the Fallen II of City of Evil II zou worden, maar dat er een soort balans was tussen beide albums. Opmerkelijk is dat de drummer - The Rev - duidelijk te horen is in nummers als A Little Piece of Heaven (zelf bedacht), Critical Acclaim en Afterlife (ook zelf bedacht). Voor vele fans een duidelijke held, want de nummers die hij maakte waren steengoed. Hieronder staat de videoclip van A Little Piece of Heaven, die - om het wat schappelijker te maken - een getekende videoclip bevat.
A Little Piece of Heaven, van het album Avenged Sevenfold
In deze stijl werd doorgegaan en ook The Rev zou weer eens een nummer opnemen voor het album, dat Nightmare ging heten en in 2010 uitkwam. Echter, een half jaar voordat het album uit zou komen, werd The Rev - op 28-jarige leeftijd - dood aangetroffen in zijn huis. Hij had al sinds de geboorte een afwijkend hart en artsen gaven hem ook niet lang. Hij moest hier medicijnen voor slikken en door het gebruik van alcohol heeft hij een overdosis genomen. Fiction, het nummer, is nog wel op het album verschenen. De albumhoes heeft op het graf ook het motto "FoREVer" staan en het album was dan ook compleet aan hem opgedragen. So Far Away, een nummer dat bedoeld was voor een opa van een bandlid, werd nu voor The Rev afgemaakt.
So Far Away, een tribute voor The Rev
Een nieuwe drummer, natuurlijk nieuw materiaal. Hail to the King is het zesde studioalbum van A7X. Het album zou wat meer classic zijn en ik ga graag voor jullie het album recenseren!
 Albumrecensie - Hail to the King
Afbeelding
Shepherd of FireHet album begint met een duistere kerkklok, die veel belooft.De intro zit er goed in en heeft ook een classic metal-geluid. Wanneer Matthew begint te zingen weet je hoe laat het is, Avenged Sevenfold is terug. Wat mij nu al opvalt is dat de titel opvallend aan het einde van het refrein zit. Ik vind dit een goed nummer voor A7X om mee te beginnen, maar we zijn pas begonnen. Een goede solo maakt het nummer ook geweldig om naar te luisteren. In de solo komt ook een beetje de melodie van het nummer terug, maar het is miniem. Dit gaat alvast goed!9
Hail to the KingDe maintrack van het album, alweer. In het begin heb ik heel erg hard moeten denken aan Thunderstuck van AC/DC. Daarna komt er een stuk dat typisch is voor A7X, de solo. Ik heb het gevoel dat A7X een andere kant op wil met dit nummer, maar het maakt er niet erg minder op. Het enige mindere van dit nummer vind ik het refrein, het is me wat te vaak gedaan en beïnvloedt het contrast van de typische sound en de classic sound. De "Hail" is ook een beetje van andere artiesten afgepakt, denk ik. Al met al een prima nummer, maar met wat gebreken aan originaliteit.7
Doing TimeIk weet niet wat ik hiervan moet vinden. Het begint weer typisch voor A7X (schreeuw), maar heeft ook een beetje de Guns 'N Roses sound, als ik heel eerlijk ben. Het lijkt gewoon te veel op iets anders, maar dan in een A7X-jasje. Het is wel een nummer om lekker naar te luisteren, maar ook hier heeft het een gebrek aan originaliteit. Het is ook een vrij kort nummer, met een prima solo. Het is weer een classic sound, wat ze wilden.6
This Means WarA7X houdt ervan om iets te doen wat anderen al gedaan hebben, zo lijkt het. Het tempo ligt hetzelfde als Sad But True van Metallica en het lijkt er ook weer eens op. Geen wonder dat er commotie is geweest over dit nummer. Nu weet ik dat hun voorbeeld ook Metalica is, maar het is gewoon opvallend. Het refrein is weer lekker om mee te zingen. Ik mis toch de invloeden van The Rev, de drums zijn matig, vind ik zelf. Voor de rest vind ik dit nummer best Sad, maar True, het is bijna gewoon een kopie.6
RequiemLatijnse lyrics! Wauw, dit is dan weer een steengoed nummer voor A7X. Zoals vaak gezegd, het is een classic sound, ze wilden de andere kant op, maar die Latijnse lyrics maken veel goed! De lyrics "In Flames" worden wel vaak herhaald. Ik kan hier niet over klagen, misschien is dit wel een van de betere nummers van A7X. De drums blijven wat simpel.9
Crimson DayEen rustig nummer om af te schakelen. Ik vind dat de stijl die ze wilden bereiken met de invloed die A7X gemaakt heeft bij dit nummer erg goed passen. Het refrein is ook erg goed. Ik heb niet veel te zeggen, gewoon luisteren en het is een lekker nummer.8
HereticHeretic... Blood! En het is ook nog eens een heerlijk nummer. Je hoort de mix van de stijl die A7X heeft en de classic sound die ze wilden bereiken weer goed samenkomen. De lyrics passen ook weer heel goed bij A7X. "I've been chosen to pay with my life", dat is duidelijk iets dat wel hoort bij A7X, om eerlijk te zijn. Het refrein vind ik wat minder in zijn geheel, maar wel prima. Ik ben niet al te enthousiast over dit nummer, maar een goede - soort - klavecimbel maakt de classic sound ook weer goed. Prima dus.8
Coming HomeEen hele snelle start met de gitaar en het barst ook nog eens los. I like. Ik verwachtte veel van dit nummer, ook met het stukje lyrics dat geschreeuwd werd in de intro. Echter, het refrein is verre van beloofd. Het past gewoon niet in dit nummer, vind ik zelf, maar dat is meer persoonlijke smaak. Dus, dit nummer is goed qua coupletten, maar in het refrein mist het wat, maar ik weet echt niet wat. Een beetje een slap nummertje, vind ik zelf.6
PlanetsGoed. Dit nummer heeft betere drums dan ik verwacht had, in het refrein vooral. Dit laat zien dat het groentje in de band toch redelijk wat kan verzinnen. Dit is ook een van de hardste nummers van het album, maar maakt het niet minder op. Ik vind dat ze hier wel redelijk henzelf zijn gebleven. Over het algemeen een prima nummer.8
Acid RainWauw, wauw en nog eens wauw. Het beste nummer hebben ze - voor de gewone editie - voor het laatst bewaard. Ik dacht eerst aan een mix van "House of the Rising Sun" (Animals) en "Roads Untraveled" van Linkin Park. Daarna begint het ergens op te lijken. Ik vind dit echt het beste nummer van het album, want ze maken een soort rustig nummer, maar heerlijk om mee te zingen en te bespelen op de piano. De solo in het begin gaat over de akkoorden van het refrein en de latere solo over die van het couplet. Ik vind dat ze een hele knappe afsluiter hebben gemaakt en dat beloon ik natuurlijk met een hoog cijfer.10
St. JamesZe zijn het nog niet vergeten! The Rev zit nog steeds dwars en met "So Far Away" hebben ze een tribute gedaan aan hem, maar dat is nog niet alles! In deze bonustrack hebben we het openen van een biertje en het gaat zelfs over hem. Het is alles wat ze betreurden in dat eerdergenoemde nummer, maar dan de shines en de kleuren van hem in het dagelijkse leven. Wauw. Kom daar maar eens overheen, zeg ik dan. Als een fan van The Rev - ook afgebeeld in mijn avatar vind ik dit ook een goed nummer en het is ook nog eens lekker. Gaaf jongens! Ik geef geen cijfer vanwege een bonustrack.-
Totaal:Om terug te komen is al een hele stap, zeker na het overlijden van het - in mijn mening - waardevolste lid van de band. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit niet echt de juiste stijl van A7X is, maar ze zijn wel aan het proberen terug te komen. Ze staan zelfs op nummer 1 van de Britse albumlijst, wat al een hele prestatie is. Over drie jaar hoop ik weer iets van ze te horen en zeer misschien komen ze wel naar Pinkpop volgend jaar! Jan Smeets, please.. Dit vinden mensen echt leuk en je zat niet voor niets reclame daar te maken voor november (Ziggo Dome).7.5
System of a Down
Afbeelding
V.l.n.r. John Dolmayan, Daron Malakian, Serj Tankian, Shavo Odadjian
System of a Down, met het acroniem SoaD, is een metalband uit de Verenigde Staten (Hollywood) en Armenië. Ze hebben elkaar op school leren kennen en waren wat je zegt niet echt de braafsten. Voornamelijk gaat de tekst over protest tegen de politiek en de media. Hun bekendste nummer is Chop Suey!, die ook in de Nederlandse hitlijsten heeft gestaan.
Chop Suey!, een nummer dat werd geweigerd onder de naam Suicide
 Concert Ziggo Dome (21 augustus) - System of a Down
Een prachtige dag belooft al heel wat op de dag van het concert. Een misschien wat zoekende ik - ik wist niet waar de Ziggo Dome was - zocht naar de plaats van het concert. Na de mensen gevolgd te hebben heb ik mijn ticket laten scannen en ben ik naar binnen gegaan. Ja, ik had een staanplaats! \m/ Ze waren al heel snel uitverkocht en ik had geluk dat ik er nog één wist te bemachtigen, want bij zo'n concert ga je absoluut niet zitten. Het voorprogramma was Hawk Eyes, wat al een redelijk harde band was. Na dit korte optreden was de vraag naar SoaD nog meer gestegen.

Toen kwamen ze op: een luid gejuich en een inzet van het nummer Aerials (ik krijg er nog steeds kippenvel van, als ik hem draai) deed zijn intocht in. Wat bleek, ik stond midden in het centrum van de moshpit. Om even gelijk met de deur in huis te vallen: ja, ik heb er de hele avond in gestaan. Het bijzondere was dat Serj die dag jarig was én het publiek luidkeels mee stond te zingen bij ieder nummer. Ook al was het concert erg nostalgisch, Serj had een brede glimlach en heeft ook - volgens mij - zin om weer in Nederland op te treden. Een geweldig concert, een unieke ervaring. Acht jaar geleden stonden ze voor het laatst in Nederland en als het in de soep loopt (de band), kan ik wél zeggen: ik ben bij SoaD geweest. Een onvergetelijke ervaring. Mocht je ooit de kans hebben om er naartoe te gaan en het ook leuk vinden: ga nu het nog kan! Ik heb helaas geen foto's omdat ik in de moshpit heb gestaan, maar wat was me dat een avond. Een avond om nooit meer te vergeten. Het concert duurde maar 1,5 uur, maar het was het zeker waard, met zelfs 23 nummers die gespeeld werden. Ik zou ze zomaar nogmaals willen zien.
Bonusvideo

Nog niet uitgeluisterd? In deze mash-up van de 80's, 90's en 00's van Benny, the Human Jukebox, een geweldige samentrekking van drie nummers. Het kijken waard!
Tot volgende maand!

NoobCake: Shout-out naar Mod Stu
Auteur: Noob
Afbeelding
In eerste instantie wilde ik eerst wat vertellen over het nieuwtje waar bijna iedereen wel iets van denkt: het feit dat Jagex drie, in hun ogen, community-begeerde spelers heeft aangenomen als Jmods. Waar iedereen wel een positieve of negatieve mening klaar heeft liggen weet ik niet precies wat ik hier van moet denken en daarom sla ik het ook lekker over. In plaats daarvan nemen we een kijk op een content developer die er voor mij halverwege augustus gigantisch uitsprong: Mod Stu.

Vorige maand werd de quest uitgebracht waar Stu al sinds februari mee bezig was: The Death of Chivalry. De eerste echte quest in het Zesde Tijdperk. Novice, dus eigenlijk van het laagste niveau, maar je ziet wat voor een invloed deze quest heeft gehad op de community en hoe de Jmods daar mee omspringen.

Zo heeft Mod Stu, voornamelijk samen met Mod Osborne, vlak na het uitbrengen de tijd genomen om veelgestelde vragen samen te beantwoorden waarvan je het resultaat kunt lezen in de F.A.Q.. Voor degenen die live iets meer van de quest - en lore in het algemeen - wilden weten, werd op 15 augustus een live chat georganiseerd omtrent de quest. Waar de rest van het team het na een paar uur voor gezien hield, bleef Mod Stu tot middernacht (01.00 uur onze tijd) doorgaan. Wat een passie.

En of het nog niet genoeg is, weet Mod Stu de gewillige speler ook nog een hele zaterdagmiddag te vermaken door live de quest te spelen, voorzien van commentaar. Onze developer heeft uiteindelijk een livestream van ruim zeven uur neergezet, die je terug kunt kijken op het officiële Twitch-kanaal van RuneScape.

Dit alles komt nog eens samen in het topic The Death of Chivalry - Post-Release, waar ook bugs gemeld kunnen worden en suggesties kunnen worden gedaan.

Tot slot wil ik ook dit topic op de RSOF belichten. Omdat The Death of Chivalry in het Zesde Tijdperk plaatsvindt en Black Knight's Fortress in het Vijfde Tijdperk, zouden er wat contradicties ontstaan als er lore-wise niet wat aanpassingen zouden plaatsvinden. Mod Stu had daar al enige aanpassingen voor gedaan, maar het wil nog wel eens dat er wat dingen doorglippen.

Wat volgt is een samenwerking tussen de community en Mod Stu zelf, waarbij de lorehounds in het topic van Stu de kans hebben gekregen om de geschiedenis van de Kinshra (Black Knights) te schrijven in de vorm van een in-game boek, dat in het Black Knight's Fortress geplaatst zal worden om door iedereen gelezen te worden. Als je geïnteresseerd bent in hoe dit zich precies ontwikkeld heeft, raad ik je zeker aan om op bovenstaande link te klikken.

Het enthousiasme dat Mod Stu laat zien, het werk dat hij na de release van zijn quest in RuneScape stopt en het contact dat hij met de community heeft na de release van een, nota bene novice, quest. Stu, held! Je hebt er in een week tijd een dikke fan bijgekregen. Keep it up!

Note: na de release van The Death of Chivalry heeft Stu ook de forums doorgelezen voor feedback en suggesties voor een vervolg. Mod Stu zou graag een trilogy zien, maar er zijn op dit nog geen plannen voor een direct vervolg met Sir Owen.

RuneFest 2013
Auteur: Superheat

RuneFest 2013! Eindelijk, na een aantal maanden te moeten wachten en sinds een maandje te weten dat het er ook echt aan zat te komen, weten we nu ook waar het evenement zal zijn. Het evenement zal op zaterdag 2 november plaatsvinden.

Afbeelding

Tobacco Dock it is! Zoals al vrij zeker was, is dit inderdaad in Londen. Hartje Londen, nota bene. Het is ook - nogmaals - bevestigd dat het evenement dit jaar maar één dag lang zal zijn en dus geen twee, zoals in 2011. Maar dat betekent niet dat het geen mooi feestje gaat worden.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. RuneFest 2013 zal zich focussen op het thema 'goden', maar hoe dat zich precies gaat vertalen, weet ik niet. Ik kan me in ieder geval voorstellen dat Mod Osborne een grote rol gaat spelen op het evenement, aangezien hij natuurlijk het hele verhaal en de historie van RuneScape kent.

Aangezien ik van verschillende mensen heb gehoord dat zij het overwogen naar het evenement te gaan, zal ik ook kort toelichten hoeveel het ongeveer kost en wat je allemaal nodig hebt.
  • Een vliegticket. Je zult toch op een of andere manier in Londen terecht moeten komen. Je zou misschien denken dat de boot nemen goedkoper zou zijn, maar in de meeste gevallen is dat niet zo - tenzij je in een of andere Business Class wilt vliegen. Verder zul je nog wel wat meer moeten reizen, want als je alles wilt lopen, ben je zoveel tijd kwijt dat je beter met het openbaar vervoer kunt reizen.
    Prijs: ± €65,- voor een vliegticket, ± €15,- voor het reizen met het openbaar vervoer.
  • Ga met iemand anders! Niet alleen heb je dan iemand om onderweg mee te praten en om mee op te trekken, maar je zult per persoon ook minder geld kwijt zijn. Zeker wanneer je er een overnachting bijneemt, aangezien je vaak een kamer voor twee personen zult vinden. Een alternatief, mocht je in je eentje gaan, is een hostel. Daar zul je wel voor een plekje kunnen boeken.
    Prijs voor een overnachting: ± €50,- / €100,-
  • Een kaartje voor het evenement zelf moet natuurlijk ook worden betaald, tenzij je alleen Londen wilt bezoeken, maar dan zit je hier toch echt verkeerd!
    Prijs: ± €70,-
    • Totaalprijs: ± €255,-
  • Goede zin! Hoe cliché het ook is, je betaalt er telt er toch wel flink wat voor neer en daarom is het ook verstandig om van tevoren je trip te plannen. Misschien is het wel leuk om, nu je toch in Londen bent, iets langer te gaan? Stel je voor dat je ook de vrijdag hebt, dan heb je een dag om heel Londen te verkennen.
  • Denk er ook aan dat je in november zeer waarschijnlijk gewoon naar school moet en dus gewoon schoolwerk hebt. Hou er ook rekening mee dat je op vrijdag naar school moet en daar dus eventueel vrij voor zou moeten vragen. Of je moet alleen de zaterdag (en eventueel zondag) gaan, natuurlijk.
  • Niet alleen rijden de Engelsen links, maar ook betalen ze met een andere munt… de pond! Je zult er dus voor moeten zorgen dat je niet met euro’s aan komt zetten, want ik ben bang dat ze dat niet echt zullen waarderen.
Dus, ben jij van plan te gaan? Ik in ieder geval wel, dus wie weet zie ik je daar…


Vraag aan...

Vraag aan... is een artikel bedacht door Batfire. De redactie kiest vijf door de leden bedachte vragen uit en stelt die aan drie verschillende leden. Die vragen worden zo eerlijk/creatief mogelijk beantwoord. Dit is er deze maand van gekomen:
Tristan schreef:Hoe sta jij tegenover RWT?
Zoals de meeste mensen in RS: Negatief. RWT moet zoveel mogelijk bestreden worden, omdat je een spel hoort te spelen op de manier zoals het hoort doe je dat niet is het gewoon simpel weg vals spelen en heel erg oneerlijk tegenover de mensen die wel eerlijk hun geld verdienen door middel van hard werken.

Ik weet dat Jagex het ook nu doet en ik ben ook zeker tegen hun RWT beleid, helaas is het nou eenmaal zo en kan ik alleen maar hopen op dat ze niet te ver gaan.

Als je op RuneScape iets zou kunnen doen zonder dat er enige regels waren, wat zou dat dan zijn?
Ik heb nooit last gehad van de regels. De regels geven genoeg vrijheid voor de speler en als je op een normale manier speelt dan heb er als het goed is ook nooit last van. Ik wil niet botten, want dan speel je simpel weg het spel niet, RWT vind ik geld verspilling en in bug abuse zie ik niet echt de fun in. Veel dingen die zijn verboden heb ik totaal ook geen interesse in.

Wat is grootste blooper uit je jeugdtijd?
Ik ben niet echt iemand die zich dat zo erg herinnert maar ik heb wel een paar dingen zoals heel vroeger op de basis school als je uit school komt en dan de verkeerde moeder knuffelt die daar staat. Ik heb ook wel eens een keer toen ik in de eerste zat op de middelbare een deur open gegooid tegen een docent aan met koffie, wat vervolgens over al haar werk ging...tja dan moet je niet achter een deur staan hè!

Hoe ben je ooit begonnen met RuneScape?
Ik ben begonnen, ongeveer 7 jaar geleden, door een vriend die het mijn broer liet zien. Ik keek gewoon mee en uiteindelijk heb ik gevraagd of die vriend ook voor mij een account kon maken. Uiteindelijk waren mijn broer en die vriend gestopt maar bleef ik gewoon door spelen. Runescape was ook één van m'n eerste 'echte' computerspellen naast iets van pokemon crater ofzo. Nu speel ik de laatste paar maanden echt een stuk minder actief, dat komt vooral door de lack aan redelijke content van Jagex waardoor ik een beetje de interesse verloor in Runescape. Ik hoop dat ik weer een beetje actiever word komende maanden.

Wat zou jij als eerste doen als je een miljoen euro zou winnen?
Ik denk ik gewoon een deel aan extra mooie vakantie bestemmingen. Ik houd meestal niet van lange vluchten, ik heb ze wel vaker gemaakt naar Amerika maar met 1 miljoen ga ik gewoon met het meest luxe vliegtuig maatschappij met de meest luxe stoel en ik geloof dat je iets van internet ook kon krijgen op je vluchten, dan houd ik wel meer dan 10 uur vol. Als dat allemaal is geregeld wil ik wel naar Japan of het liefst naar Zuid-Korea voor een girls' generation concert in Seoul ofzo, met natuurlijke het meest luxe hotel/appartement wat er is, misschien doen ze ook nog private meetings tegen betaling. Ik ben wel bereid om een paar tienduizend euro neer te leggen om ze persoonlijk te ontmoeten met handtekeningen en met ze op de foto te gaan. Daarna wil ik vliegen naar Amerika om de producers van Avatar te ontmoeten met natuurlijk weer handtekeningen en foto's en met een beetje geluk wat exclusieve Avatar dingen. Ik hoop nog echt een keer een vlucht naar Zuid-Korea en een concert van Girls' Generation voor elkaar te krijgen en een ontmoeten met de avatar crew, maar voor nu zijn het slechts dromen.
Kweet Vaniks schreef:Hoe sta jij tegenover RWT?

Zwaar tegen. Aangezien een spelletje voor de gezelligheid en om het plezier gaat. En niet om wie het beste zou zijn met een paar pixels. Ook is het gewoon puur zonde van je geld als je daar gaat in investeren. Van mij mogen dus ook alle RWTers een flinke rollback krijgen. Of gewoon een ban.

Als je op RuneScape iets zou kunnen doen zonder dat er enige regels waren, wat zou dat dan zijn?

Geen idee eigenlijk. Aangezien ik niet echt een voorstander ben van dingen als RWT/scammen/luren ook al zou het niet tegen de regels zijn. Aangezien ik er niet van hou als ik iemand anders een slecht gevoel bezorg. Het enige wat ik zou doen is echt de flinke glitches een uitproberen die je bijvoorbeeld een fortuin aan geld geven.

Wat is grootste blooper uit je jeugd?

De grootste blooper die ik in mijn jeugd heb meegemaakt. Dat is toch wel die ene keer dat ik naar een jaren 80's/90's feestje ging zonder dat ik de dresscode wist. Oftewel, ik was de enige die niet in jaren 80's/90's kleren liep. Geloof mij, dan sta je voor schut.

Hoe ben je ooit begonnen met RuneScape?

RuneScape begon voor mij in groep 7 (2007) op de basisschool. Een paar van mijn vrienden speelden een spelletje genaamd RuneScape. En dat leek mij dus ook wel wat. Waarna ik dus vervolgens mijn account heb aangemaakt. Vervolgens was ik een trouwe speler tot 2011. Daar werd ik 4dagen nadat ik 99Dungeoneering had gehaald gehacked. Dit was voor mij een reden om te stoppen. Maar in 2012 kwam ik weer terug en leerde ik Lunagang kennen. Dit heeft mij tot op heden aan het spelen gehouden. (Ondanks mijn poging om te stoppen laatst.) Maar toch kon ik de verleiding niet weerstaan en speel ik vandaag de dag nog steeds.

Wat zou jij als eerste doen als je een miljoen euro zou winnen?

Het eerste wat ik zou doen als ik een miljonair was is toch wel dat ik mijn baas zo opbellen. Om vervolgens te zeggen dat hij lekker iemand anders mag gaan zoeken voor mijn baan. Vervolgens zou ik een nieuwe auto kopen voor mijn moeder. Aangezien die ook wel eens een beloning verdient.
iThomas schreef:Hoe sta jij tegenover RWT?
RWT, tjaa. Het is wel tegenover de meeste regels van spellen. Maar laat ik het even bij Runescape houden, aangezien dit een RS forum is. Het is zelf tegen de Runescape regels, maar Jagex doet er indirect net zo leuk mee met het SoF en Solomon. Waarom zou je geen coins mogen kopen maar wel spins waar je geld mee kan winnen. Ik durf te wedden als Jagex een eigen coinverkoop maakt dat de regels dan weer omgedraaid worden. Tegen RWT ben ik opzelf geen voorstander van, maar ook geen tegenstander. Maar ik sta wel tegen dingen als botten en hacken, want dat is het spel gewoon verkloten.

Als je op RuneScape iets zou kunnen doen zonder dat er enige regels waren, wat zou dat dan zijn?
'Teruggaan in de tijd' en gewoon lekker luren. Ik kan daar toch zo mee genieten, niet dat hier een directe regel voor is. Maar sommige zien het natuurlijk als scammen. Verder lijkt een Jagex moderator uitschelden dan ook een heldendaad, want je kan toch niet banned worden aangezien er geen regels zijn.

Wat is grootste blooper uit je jeugdtijd?
Ik weet eigenlijk niet zoveel bloopers. Ik weet nog wel toen ik 3 was, hadden mijn ouders net een nieuwe computer en ik sloeg toen het beeldscherm in met een moker :') Maar ik denk dat mijn grootste blooper is dat ik tijdens de musical in groep 8 van het podium gedonderd was. Laten we maar zeggen dat ik heel erg in mijn rol zat :mrgreen: . Een ander leuk verhaal is dat ik ooit in de F10(?) huilend van het veld ben weggerend omdat ik een tegeldoelpunt kreeg wat mijn fout was. En vooral omdat het de kampioenswedstrijd ofzoiets was. Nu ik er aan terugdenk denk ik echt van whatthefuck. Maar dat zijn een paar bloopers :P

Hoe ben je ooit begonnen met RuneScape en waarom ben je daarna weer gestopt?
Ik denk op de manier hoe iedereen begonnen is, namelijk groep 5. Ik hoorde iedereen over Runneskeep praten, dus ik vroeg wat het was. Bleek het een cool spel te zijn, dus ik die middag een account aanmaken en toen kwam de tutorial (prachtig toch die oldskool tutorial), alleen kreeg ik de deur niet open lel. Dag daarna op school vragen, moest je blijkbaar gewoon op de deur klikken. :ninja:

Gestopt is denk ik ook een beetje een bekend verhaal. Ik werd ouder, verloor mijn interesses. Vrienden zijn gestopt en er was dus weinig leuks aan. Ook een aantal updates zijn mij tegengevallen, zoals het SoF. Dat was echt een punt dat ik stopte. Alleen zat ik een tijdje daarna alweer aan een Berserker te werken. Maar toen mijn membership over was merkte ik toch echt dat het tijd geworden was om RS te verlaten. Ik mis Stealing Creation wel heel erg, was echt voor mij veruit de leukste minigame.


Wat zou jij als eerste doen als je een miljoen euro zou winnen?
Ik zou een pand afhuren en een groot feest maken, wel als het vakantie is. Ik heb toch een miljoen euro! Een andere mogelijkheid is kleren ofcourse, en misschien nog wat voor mijn Voetbalclub doen, een eigen spelersbus (voor mijn team) enzovoorts :P.
Het doorgeefverhaal

Het doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel, gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling is om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op alleen de laatste twee stukjes. Dit hebben jullie er deze maand van gemaakt:
Redactie schreef:Het was zover: 's avonds op 1 november zou hij met de trein naar Hoek van Holland reizen om vervolgens met de boot naar Engeland te gaan. Tijd voor RuneFest! Echter, nadat hij met wat vertraging aankwam, merkte hij op dat hij iets was vergeten: zijn linkerschoen lag nog thuis! Dat kan natuurlijk nooit goedgaan, want zonder zijn linkerschoen...
Jonas schreef:...zou er van alles aan z'n geluksok blijven hangen. Dan maar een paar Uggs bij het lokale winkeltje kopen. Net toen hij merkte dat het winkeltje gesloten was, kwam er een vreemde man aangelopen...
iThomas schreef:De vreemde man vroeg of hij interesse had in een paar Crocs. "Waarom ook niet", dacht hij. Dus hij kocht de Crocs voor 13 pond en 37 penny's. Dus onze held op Crocs ging weer verder, maar het leek erop dat...
Zee koe schreef:...iedere modebewuste wereldburger hem verafschuwde. Welke idioot draagt er dan ook Crocs? Ik begon het mezelf eigenlijk ook al af te vragen. Al snel werden er massale protesten georganiseerd tegen me. Dat ging alleen niet zoals gepland, want...
Renschmov schreef:...de makers van Crocs namen me mee naar hun schurkeneiland om me te beschermen tegen deze protesten. Eenmaal aangekomen keek ik in mijn broekzak en zag ik dat ik een...
Timo schreef:... Muntje van 50 cent had. Hiermee kon ik in ieder geval mijn vrienden en familie bellen en ze vertellen dat ik veilig op het Crocs-eiland was aangekomen. Het was alleen wel zo dat...
Slam F M schreef:...ik een aantal opdrachten moest volbrengen om uiteindelijk weer thuis te komen en mijn vrienden en familie weer te zien. Helaas zijn deze opdrachten niet zo simpel.
Melvin schreef:Ik moest bijvoorbeeld een parkoers van 20km hardlopen of een beer verslaan met mijn blote handen. Natuurlijk heb ik geen zin om deze te voltooien. Dus ga ik...
Joren Plays schreef:...maar gewoon in een hoekje zitten huilen. Maar dan begin ik thuis, en dan vooral RuneScape, toch te missen! Dus besluit ik gewoon de eerste opdracht te doen..
Siddy00 schreef:...en zo was mijn bezigheid voor de komende twee dagen beslist: met slechts de hulp van een kromme stok en een versleten handschoen een wild konijn vangen.
Redactie schreef:Gelukkig voor mij, mocht ik na deze opdracht weer naar huis toe. Zonder die vorige nacht te hebben geslapen, liep ik de deur uit, richting het centraal station. Nog voordat ik daar aankwam, kwam ik mijn moeder tegen. Ze was me blijkbaar via GPS op het spoor gekomen. Eenmaal in de trein heb ik volgens mij niet meer dan drie minuten nodig gehad om in slaap te vallen...
De confrontatie tussen de Dorgeshuun en de buitenwereld
Een samenvatting van de storyline van de Dorgeshuun en de H.A.M.

De Dorgeshuun quest serie gaat over de ontdekking van de verloren goblinstam, genaamd de Dorgeshuun. Vroeger vocht deze stam onvrijwillig voor Bandos. In de third age stuurde Bandos de stam naar een gevecht dat onmogelijk kon worden gewonnen. De Dorgeshuun weigerde dit, en vluchtten onder het oppervlak van zuid-Misthalin. Hier kwamen zij niet meer uit. De goblins bleven jarenlang onder de grond verstopt, totdat zij ontdekt werden nadat een stel goblin miners per ongeluk door de ondergrondse muren van Lumbridge castle waren gedrongen. Vanaf dit punt begint de quest serie, die bestaat uit de quests: The Lost Tribe, Death to the Dorgeshuun, Another Slice of H.A.M., Land of the Goblins en The Chosen Commander.
  • The Lost Tribe
Afbeelding
In de eerste quest van de serie, The Lost Tribe, vertelt de Duke van Lumbridge je over een gat in de muur in de kelder van het kasteel. Nadat de speler wat heeft rondgevraagd in en rond Lumbridge hoort hij dat er goblins met grote ogen door de muur kwamen. Hier vindt de speler een broche, waarvan hij later ontdekt dat de tekens op het broche van een goblinstam genaamd de Dorgeshuun af komen. De Duke wil dat je naar Goblin Village gaat om dingen over de Dorgeshuun te vragen, ondanks de hevige protesten van Sigmund, die de goblins oorlog wil verklaren. In Goblin Village leer je over de geschiedenis van de Dorgeshuun en leer je twee emotes, de goblin bow en de goblin salute, die handig kunnen zijn tijdens het communiceren met de Dorgeshuun goblins. De speler gaat op onderzoek uit en werkt zich door de donkere tunnels die op de kelder van Lumbridge castle aansluiten. Hier wordt Mistag gevonden, een bange goblin met grote ogen, al wordt hij wat rustiger als hij ziet dat de speler de goblin bow en salute kan. De Duke wil vriendschap sluiten met de goblins, maar Sigmund wil ze nog steeds dood. Hij probeert de Duke te misleiden door zilver te stelen uit de kelder van het kasteel en de goblins de schuld te geven. De speler ontdekt dit, en tegelijkertijd ontdekt hij dat Sigmund lid is van de organisatie H.A.M. (Humans Against Monsters). Sigmund wordt hierdoor ontslagen en de Duke sluit vriendschap met de goblins.
Afbeelding
  • Death to the Dorgeshuun
De tweede quest, Death to the Dorgeshuun, begint met een gesprek met Mistag. Hij vertelt dat de raad van Dorgesh Kaan je om een gunst vraagt. De goblins willen namelijk de oppervlakte bezoeken, maar ze zijn bang voor de H.A.M.. De speler moet hun beschermen. In de kelder van het kasteel loop je Zanik tegen het lijf. Hij vraagt je haar rond te leiden door Lumbridge. Nadat je Zanik hebt voorgesteld aan de mensen in Lumbridge kom je wat dingen te weten over Zanik. Zo kom je te weten dat ook Zanik aan Tears of Guthix doet. Toen hij na Tears of Guthix om ranged xp vroeg, kreeg hij echter een vreemd teken op zijn voorhoofd. Juna vertelde haar dat dit een teken van Guthix is, waarvan de betekenis later nog moet gaan blijken. Na dit verhaal gaan jullie naar de H.A.M. grot, en gaan jullie met de hulp van twee setjes H.A.M. kleding op onderzoek uit. Hier komen jullie tot de ontdekking dat de H.A.M. een geheim plan hebben om de Cave Goblins uit te roeien - hier mogen jullie echter niks van weten, omdat het niet voor de oren van normale H.A.M. members bedoeld is. Zanik ontdekt een geheim luik. Natuurlijk gaan jullie op onderzoek uit, al moesten hier wel vijf wachters voor worden uitgeschakeld. Eenmaal bij het einde van de gang vangt Zanik een gesprek op. Al gauw worden jullie gesnapt, en Zanik wordt dood geknuppeld. Zodra je haar vindt bij de ingang van de grot merk je dat het teken op zijn voorhoofd gloeit. Met de hulp van Juna breng je Zanik weer tot leven.
Afbeelding
Ze vertelt je dat de H.A.M. een machine hebben in een kelder onder Lumbridge die alle caves onder water kan zetten. Na een aantal slimmigheden komen jullie in de kelder. Hier verslaan jullie Sigmund, die maar ternauwernood kan ontkomen. Jullie saboteren de machine en zo redden jullie de Cave Goblins.
Afbeelding
  • Another Slice of H.A.M.
De derde quest, Another Slice of H.A.M., begint met een gesprek tussen de speler, Ur-Tag en de dwergenambassadeur, en betreft een spoorlijn tussen de Cave Goblins en de dwergen. De dwergenambassadeur wil dat de spoorlijn zo snel mogelijk af wordt gemaakt, terwijl Ur-Tag zegt dat de archeologische vondsten in de treintunnel de prioriteit hebben. Het probleem is dat er niemand met archeologische ervaring is. De speler heeft die ervaring wel. Deze ervaring gebruikt de speler om Tegdak te helpen met het schoonmaken en identificeren van de vondsten. Vijf van de zes vondsten zijn niet zo belangrijk - de zesde wel. Dit is een mace met vreemde symbolen er op. Tijd voor onderzoek. De scribe van Dorgesh Kaan vertelt dat hij geen idee heeft wat de symbolen op de mace betekenen, maar dat de generalen uit Goblin Village het vast wel weten. Met de hulp van Oldak teleporteren jullie naar Goblin Village. Hier komen jullie tot de ontdekking dat de mace een wapen is voor de sterkste krijgers van Bandos en dat het er in gevechten voor zorgt dat de tegenstander geen bescherming van zijn of haar god meer krijgt. Uit het niets komt Grubfoot tevoorschijn, die vertelt dat hij een droom heeft gehad waarin hij ziet dat Zanik de Chosen Commander is. Net op het moment dat Zanik een toespraak wil gaan houden worden de goblins aangevallen door twee H.A.M. members. Zij worden meteen uitgeschakeld door de speler, maar hierdoor krijgt Sigmund de kans om Zanik aan te vallen. Hij chanteert de speler door Zanik bijna dood te maken en te zeggen dat één stap dichterbij tot Zaniks dood zal leiden. Wel is hij zo aardig je te vertellen wat zijn plannetje is en waar hij heen gaat, waardoor je Sigmund weer kunt dwarsbomen. Sigmund neemt Zanik mee naar de treintunnels dichtbij de dwergenstad om hem vast te binden aan het spoor en hem door een trein te laten doden. Dit zal de cave goblins en de dwergen tegen elkaar opzetten en zorgen voor oorlog, waardoor de H.A.M. lekker kan toekijken hoe ze elkaar afslachten. De goblin generals in Goblin Village geven je hun twee sterkste krijgers mee om Zanik te redden. Samen met deze krijgers bevrijd je Zanik en versla je met de hulp van de ancient mace Sigmund, die geen gebruik kan maken van zijn prayers, maar hij komt wederom op tijd weg.
Afbeelding
  • Land of the Goblins
De vierde en voorlaatste quest van de questserie is Land of the Goblins. De quest begint met een gesprek tussen de speler en Grubfoot. Grubfoot wil Dorgesh-Kaan betreden, maar Mistag laat geen goblins van boven de grond toe. Met de hulp van de speler mag Grubfoot toch naar binnen. Hij zegt dat hij met Zanik wil praten. Hij vertelt, zodra jullie bij Zanik zijn, dat hij een droom heeft gehad. Hierin zag hij dat Zanik de goblins naar Yu'Biusk leidde, zodat de goblins in vrede konden leven. Grubfoot gelooft dat de priesters in een tempel in het verre westen de sleutel zijn om in Yu'Biusk te komen. Zodra je naar de tempel toe gaat ontdek je echter dat je als mens de tempel niet in mag. Gelukkig heeft de Makeover Mage een drankje dat je in een goblin veranderd. Met de hulp van dit drankje kun je de tempel toch in, waar je ontdekt dat Zanik gevangen is genomen omdat ze de priesters stoorde. Nadat je Zanik met één van Oldak's teleport spheres uit de gevangenis redt, kun je weer terug naar de tempel. Om met de priester die de weg naar Yu'Biusk weet te mogen praten, word je eerst getest op je kennis over de goblins. Als je de test haalt, vertelt de goblin priest dat Snothead de weg naar Yu'Biusk weet. Jammer genoeg is de kamer waar Snothead zit afgesloten, en kan alleen een high goblin priest naar binnen. Met behulp van de sleuteldelen die je steelt van elke goblinstam kun je toch naar binnen. Snothead wil je niet vertellen waar Yu'Biusk is, dus jullie gaan vechten. Na het gevecht zegt Snothead dat hij het niet weet, dus moet je weer een andere priest bevechten. Na vijf gevechten vertelt Strongbones uiteindelijk hoe je Yu'Biusk kunt bereiken. Je gaat dan ook, samen met Oldak en Zanik, naar Yu'biusk. Het is echter het tegenovergestelde van Grubfoot zijn droom - Yu'Biusk is verwoest door Bandos. Wel vinden jullie een vreemde doos. Als Zanik het inspecteert, wordt hij er in gezogen. Samen met Oldak ga je snel terug naar Dorgesh'Kaan.
  • The Chosen Commander
De laatste quest in de serie heet The Chosen Commander. De quest begint met een gesprek tussen de speler en Undak. De laatste tijd zijn er veel goblin kinderen ziek geworden in Dorgesh'Kaan. Jij moet natuurlijk gaan onderzoeken wat de oorzaak hiervan is. Undak vermoedt dat de H.A.M. er achter zit. Na een kort onderzoek bij de school kom je tot de conclusie dat er een soep bedorven was. Deze soep kwam van de markt van Dorgesh'kaan, van de handelaren Walton en Xenia. Undak probeert Walton te arresteren maar dat lukt niet. Je gaat het gevecht aan met hem, maar tijdens het gevecht zet Walton zijn prayer ineens aan. Uit het niets komt Zanik echter tevoorschijn om je te helpen met het gevecht. Als Walton bijna dood is, arresteert Undak hem als nog.

Nu vertelt Zanik aan de speler wat er is gebeurd in Yu'Biusk in de quest Another Slice of H.A.M. Je verandert tijdelijk in Zanik om te zien wat er gebeurde. Je ziet dat ze in een kamer gewijd aan Bandos was en dat ze moest ontsnappen door over de beelden in de kamer te springen. Voor één van de beelden stond een kom water, waarin ze haar huis ziet. Nadat ze verder liep en met de hulp van een kruisboog en speer naar een ander beeld sprong, vond ze een pendant, die ze mee nam. Daarna sprong ze naar beneden, waar ze wederom een kom met water tegen kwam, waarin ze jou en Walton zag. Zodra ze jullie zag begonnen de standbeelden zich te verplaatsen, waardoor ze naar een portaal kon lopen die naar jullie toe leidde.

De berechting van Walton verloopt ook niet al te soepel. Walton wordt weliswaar veroordeeld tot een overdracht naar Misthalin, maar Zanik vermoordt hem snel en vlucht weg. Zanik wordt hierdoor verbannen uit de stad totdat de gemeenteraad besluit dat Zanik terug mag. Zanik teleporteert hierop weg. Undak wil dat je uit gaat zoeken wat de H.A.M. organisatie wil. Je krijgt een setje H.A.M. kleren en wordt op pad gestuurd. Eenmaal in de H.A.M. basis aangekomen praat je met Johanhus Ulsbrecht, die je vertelt dat Sigmund een aparte groepering heeft opgericht die de cave goblins met geweld wil uitroeien. Zijn basis is in Ardougne, bij de molenaar Milton. Met de hulp van het wachtwoord 'Arrav' kom je in het hoofdkwartier van Sigmund. Hier bevrijd je een oude bekende, Grubfoot, uit zijn cel. Jullie ontsnappen door de bewaker af te leiden, zodat je weer terug komt in de kamer waar je eerder was. Tot jullie verbazing zie je hier een grote groep goblins vechten met de H.A.M. leden, onder leiding van Zanik. Sigmund probeert te ontsnappen, maar gelukkig kun je hem doden omdat Zanik voorkomt dat Sigmund weg teleporteert door zijn hand af te hakken. Nu valt Zanik jou aan, omdat Bandos haar in zijn macht heeft door de pendant. Na een tijdje vechten lukt het Zanik om het pendant weg te gooien, waarop Bandos de grot laat instorten. Jij en Zanik teleporteren net op tijd weg. Jullie komen in een grot terecht, waar jullie gescheiden worden door een aardbeving. Zanik kan echter weer terugkomen door met haar kruisboog een touw op de rand van de klif te schieten, waarna jullie verder gaan op weg naar Dorgesh'Kaan.
Afbeelding
Onderweg komen jullie Juna tegen, die wil dat Zanik weer terug gaat naar haar positie als The Chosen Commander. Zanik weigert, en jullie lopen verder. In Dorgesh'Kaan worden jullie snel naar de gemeenteraad gebracht, waar jullie wordt verteld dat een goblin vanuit het portaal namens Bandos een obelisk op het marktplein heeft gezet. De tekens op de obelisk zeggen dat de cave goblins zich weer aan moeten sluiten, omdat ze anders aangevallen zullen worden. De gemeenteraad heeft besloten om terug te vechten omdat ze een trots volk zijn en omdat het werk van hun voorouders anders voor niets zou zijn geweest. Zanik stuurt je naar de scribe, terwijl ze zelf naar het portaal gaat. De scribe zegt dat je een tijdcapsule moet maken zodat de geschiedenis van de cave goblins niet verloren gaat. Zodra de capsule af is breng je hem naar Mistag zodat hij de capsule kan begraven bij de mijnen. Nu wil Oldak dat je wat spullen voor hem gaat halen bij de energiecentrale. Ook dit lukt zonder al teveel problemen. Oldak zet de spullen op de kruisboog van Zanik en vertelt dat de special attack misschien kan voorkomen dat iemand door de pendant van Bandos niet dood kan gaan. Nu is het tijd voor het grote gevecht. Het gevecht verloopt goed, maar dan valt Zanik opeens flauw. Jij bent nu de persoon die de kruisboog moet gebruiken. Dit doe je met succes, waarna de vrede in Dorgesh'kaan weer hersteld is. Zanik maakt, zodra ze is bijgekomen, de pendant kapot, wat voor het einde van de quest zorgt.

Mythologie deel twee: Draken
Auteur: Odius33

Draken:

Het woord draak komt van het Griekse δράκων (drakōn), hiermee werden oorspronkelijke slangachtigen aangeduid. De draak is misschien wel het symbool bij uitstek van het mondiale mythologische wezen. Daarom gaan we er ook uitvoerig op in. Het is eigenaardig om te zien hoe men soms in van elkaar onafhankelijke culturen dergelijke gelijkenissen kan vinden. Anderzijds zullen acculturatieprocessen, een kruisbestuiving van culturele elementen tussen verschillende gemeenschappen, zeker een rol gespeeld hebben. Toch wekt dit alles vragen op. Een mogelijke verklaring is dat een onbeantwoord probleem slechts een beperkt aantal oplossingen kan hebben, een theorie die ook terug komt bij de evolutietheorie van Charles Darwin als het bijvoorbeeld over de ontwikkeling van ogen gaat.

Illustratief voor de (zeer vroege) verspreiding is het woord draak in verschillende talen (met allemaal eenzelfde stam):

Catalan: drac
Czech: drak
Danish: drage
Dutch: draak
English: drake, dragon
French: dragon
German: Drache
Greek: δράκων (drakon), δράκος (drakos), δράκοντας (drakontas), plural: δράκοντες (drakontes)
Hebrew: דרקון (drakon)
Icelandic: dreki
Italian: drago
Japanese: ドラゴン (doragon) (= European dragon)
Latin: draco, dracon
Luxembourgish: Draach
Norwegian: drage
Occitan: dragon
Portuguese: dragão (plural dragões)
Russian: дракон (drakon)
Scots: draigon
Spanish: dragón
Swedish: drake



Azië

De Japanse Draak (vb. Ryujin)

Ryujin is een kami, een soort van geest/god in de Japansa shinto-religie. Ze hebben veel gelijkenissen met de antropomorfe Griekse goden en godinnen. Andere kami zijn natuurgeesten en symboliseren de levensenergie van natuur- en landschapsverschijnselen. Ryujin is ook de Japanse draak-god. Het is een enorm wezen met aan elke poot drie klauwen, typerend voor de Japanse draken. Hij wordt vereerd als god van de zee of als personificatie van de macht van de oceaan. Hij woont in een magisch met juwelen versierd onderzees paleis dat is gebouwd van rood en wit koraal. De paleisdienaren zijn zeeschildpadden, vissen en kwallen. Met getijdejuwelen regelt Ryujin vanuit het paleis de zeestromingen. Hij kan ook een menselijke gedaante aannemen en zou zo via stamverwantschappen een van de voorouders zijn van de mythische eerste keizer van Japan: Jimmu-tenno. Net als bij de Chinese draak zijn er dus nauwe banden met de keizer.

De Chinese Draak

In China is de draak ongetwijfeld het belangrijkste fabeldier. De Chinese draak (lung of long) heeft een lang, geschubd slangachtig lichaam, de poten van een hagedis en de klauwen van een arend. Bovendien heeft hij op zijn kop snorharen en hertachtige horens. Zelden heeft hij vleugels, maar toch kan hij soms op allerlei manieren vliegen. In tegenstelling tot de Germaanse gebieden staat de draak voor welvaart en geluk, positieve concepten. Daarnaast worden ze ook vaak als wijs en welwillend beschouwd. De keizer en zijn volgelingen gebruikten (en mochten dat als enige) de draak als symbool, vooral omdat de eerste (legendarische) keizer Huang Di (2679-2598 v.C.) als draak naar de hemel zou zijn gestegen.
Afbeelding
De Koreaanse Draak

De Yong is een welwillend wezen, vaak verbonden met water en landbouw als brenger van regen en wolken. In oude Koreaanse teksten werden verwijzingen gevonden naar sprekende draken met menselijke emoties zoals devotie, vriendelijkheid en dankbaarheid.

De Vietnamese Draak

In Vietnam noemt men draken Rông of Long. Volgens de traditie zou hun machtige, slangachtige lichaam uit twaalf delen bestaan, die symbool staan voor de twaalf maanden. De draak Lac Long Quan zou de vader en de eerste keizer van het Vietnamese volk zijn.


Oceanië

De Australische Draak of Regenboogslang

De Regenboogslang is een welwillend wezen en zorgt voor levenschenkende regen. Ze leven waarschijnlijk in diepe holen onder watervallen. Naast het schenken van regen kunnen ze ook mensen straffen die natuurwetten schenden, door middel van orkanen en overstromingen. Rotschilderingen van deze slang zijn maar liefst meer dan 6000 jaar oud. Net als bij andere voorbeelden bestaat hij uit een aantal verschillende dieren: de kop van een kangoeroe of paard en de puntige staart van een krokodil.
Afbeelding
De Nieuw-Zeelandse Draak of Taniwha

Taniwha’s zijn in de Maori-mythologie slangachtige aardevormers die in diepe poelen, rivieren, grotten of in de zee leven. Wanneer ze kanalen naar de zee graven zouden er havens ontstaan. Zo zou de haven van Wellington (de hoofdstad van Nieuw-Zeeland) door twee Taniwha’s zijn gegraven. Elke stam heeft zijn eigen Taniwha als beschermer.


Afrika

De Kongolese draak of Mokele-mbembe

Dit wezen is geen ‘volwaardige draak’, maar eerder een mengvorm zoals de basilisk of cockatrice (zie later). Aangezien echter de helft van het wezen draakachtig zou zijn wordt hij toch opgenomen hier. De andere helft van het wezen zou volgens de pygmeeën dat van een olifant zijn. Tegenwoordig is er nog steeds veel onzekerheid over het wezen omdat het (zogezegde) leefgebied van het wezen vrijwel ontoegankelijk is. (de afgelegen Likouala streek van de Kongostroom) Dit is dus een soort van Afrikaanse Loch Ness, zij het dat er nog geen bindende bewijzen voor of tegen zijn.
Afbeelding
De Indiaanse en Ethiopische Draak

India en Ethiopië kennen hetzelfde draakachtig wezen omdat beide culturen dicht bij elkaar liggen en er veel uitwisseling was via handelsroutes. In tegenstelling tot de Kongolese Draak zou de olifant net een vijand zijn van de draak. Op zijn kop zou de draak een rode diamant hebben die alle ziekten kan genezen. Ook zou hij scherpe tanden hebben en met zijn blik mens en dier kunnen verlammen. Dit doet een beetje denken aan de basilisk (zie later). De draak leeft diep onder de grond en komt slechts boven om te jagen. Prooien doodt hij door met zijn staart het slachtoffer te wurgen.


Amerika

De Noord-Amerikaanse Draak (vb. Piasa)

Over Amerika is er over het algemeen niet zo heel veel geweten wat draken betreft. De Azteken kenden wel het symbool van de Ouroboros. Ouroboros is Grieks voor staart-eter, een slang of draak die in zijn eigen staart bijt. Het is een van de oudste mythische symbolen ter wereld en komt uit de alchemie. Het symboliseert de cyclische aard van de natuur.

De Piasa is een fabeldier dat langs de Mississippi zou leven en door de indianenvolkeren in die buurt (algonquins) een ‘mensenetende vogel’ werd genoemd. Hij heeft de kop van een boze man, scherpe tanden, de baard van een tijger, het gewei van een hert, stekelige vleugels, vier vogelpoten en de klauwen van een arend, een schorpioenachtige staart en aan het einde een vin.
Afbeelding


De Surinaamse Draak (vb. Didibri-Draken)

De Didibri-Draken is eigenlijk de titel van een volksverhaal uit Suriname, waar een draak in voor komt. Een lelijke draak met elf broers trouwt met een meisje. Gelukkig is er haar broertje, dat haar met behulp van verschillende obia-tovermiddelen weet te redden van de mensenetende draken. Hier kun je het volledige verhaal lezen.


West-Europa

De Oudgriekse draak (vb. Python)

De Python omschrijft men best als een monsterlijk wezen met het bovenlichaam van een vrouw en het onderlichaam van een draak. Hij bewaakte het orakel van Delphi, één van de beroemdste orakels in de Griekse wereld. Apollo zou hem hebben gedood en daarna het orakel zelf ingenomen hebben. De (waarschijnlijk door gassen bedwelmde) priesteres die de woorden van het orakel sprak werd vandaar ook de Pythia genoemd.

Andere draken in de Oudgriekse mythologie waren Ladon, de draak die de tuin van de Hesperiden bewaakte en de zogenaamde Colchische Draak, die Jason en zijn Argonauten tegenkwamen op zoek naar het Gulden Vlies.
Afbeelding
De Romeinse draak (Draco)

De Romeinen namen de Oudgriekse mythologie grotendeels over. De discussie gaat dan ook over op welk klassiek voorbeeld Draco gebaseerd zou zijn. Hoe dan ook spreekt men over een gevleugelde slang die vuur uit zijn bek ademt. Daarnaast werd het een sterrenbeeld door de astronoom Ptolemaeus.

Y Ddraig Goch of de Rode Draak: een voorbeeld uit Wales

Draken werden op het Britse eiland waarschijnlijk geïntroduceerd door de Angelsaksen die rond 450 daar aankwamen. Sindsdien hebben ze daar een belangrijke rol. De Mabinogion, het epos van Wales, vertelt over de strijd tussen de Rode Draak en een binnendringende Witte Draak voor de macht over Brittannië. Uiteindelijk werden beide draken door de Britse koning Lludd gevangen genomen.

De Engelse Draak

Een eerste verwijzing naar draken vinden we in het werk van de geleerde Nennius: Historia Britonum. (9e eeuw) Deze verwijzingen zorgden voor een toenemend belang van de draak in de cultuur. Verschillende Britse koningen versierden daarom hun strijdvaandels met draken. Voorbeelden zijn Alfred de Grote, Harold II, Richard Leeuwenhart en Hendrik V. De huidige vlag van Welsh is afgeleid van een vlag gemaakt in opdracht van Hendrik VII. Deze liet een rode draak afbeelden op de witte en groene Tudor-kleuren. (zie afbeelding) De Sint-Jorislegende is ook een bekend Engels/katholiek verhaal waarin een draak voorkomt.
Afbeelding

Noord en Oost-Europa

Jörmungandr of de Midgaardslang: een Noord-Europees voorbeeld

Deze draak was een reusachtig slangachtig schepsel zonder vleugels dat volgens het Edda epos de gehele wereld (de Midgard of Midgaard in het Nederlands) kon omvatten. Odin had hem tegen beter weten in in de oceaan gegooid, waar hij steeds maar was blijven groeien. Thor trachtte hem te doden, maar dit mislukte. De slang zakte wel diep weg in de golven. De volgende ontmoeting tussen Thor en Jörmungandr zal volgens de mythes het einde van de wereld, Ragnarök, betekenen.
Afbeelding
De Germaanse Draak

In de Volsunga-sage is Fafnir, de zoon van een dwergenkoning, de hoofdrolspeler. Samen met zijn broer doodt hij zijn vader om zijn goud te kunnen stelen. De hebzuchtige Fafnir nam echter al snel het goud van zijn broer en veranderde zichzelf in een draak om het goud te bewaken. Sigurd (Siegfried) ‘de drakendoder’ wreekt deze daad en doet datgeen waaraan hij zijn bijnaam te wijten heeft. Het Nibelungenlied, voor sommigen misschien bekend, is op dezelfde verhalen gebaseerd.
Afbeelding

Midden-Oosten en West-Azië

De Mesopotamische draak (bv. Tiamat) (ook later in Babylonië)

Tiamat is een draakachtig monster dat een belangrijke rol speelt in één van de eerste scheppingsverhalen op deze planeet, zijnde het Mesopotamische uit het epos Enuma Elish. (18e eeuw v.C.) Hij moet het opnemen tegen de latere hoofdgod van de stad Babylon: Marduk. Tiamat zou een vreselijk monster zijn met hoorns, een geschubd en slangachtig lichaam, krachtige voorpoten en een enorme staart. Marduk verslaat Tiamat en uit hem komt de hemel en aarde voort.

Een millennium later ontwikkelt zich in de Babylonische mythologie dit tot de Sirrush, ofwel ‘schitterende draak’ genoemd. De draak heeft een slank, geschubd lichaam, een slangenkop, de hoorns van een adder, de voorpoten van een leeuw, de achterpoten van een arend en een giftige schorpioenenstaart. Ook in het Bijbelboek Daniël zouden verwijzingen zijn naar draken.

De Hettitische Draak (vb. Illuyankas)

Het Hettitische Koninkrijk had op zijn hoogtepunt een gebied van centraal Anatolië (West-Turkije), het noordwesten van Syrië en Mesopotamië tot aan Babylon. Het bestond ongeveer van 1700 tot 1200 v.C. Het is onder andere bekend van een van de eerste (de vierde) vastlegging van rechtsregels: de Codex Hammurabi.

In de Hettitsche mythologie is de draak een symbool van het kwaad. Uiteindelijk speelt Illuyankas een belangrijke rol bij het scheppingsverhaal en moet hij strijden met de stormgod Teshub. De mythe zou worden overgenomen door de Grieken (Zeus en Typhon) en had een grote invloed op demonische draak Leviathan uit de Bijbel.

De Perzische draak (vanaf de 6e eeuw v.C.)

Perzische verhalen staan vol met Draken die een geschubd, slangachtig lichaam hebben met een kam op hun buik, maar geen vleugels, zodat ze niet kunnen vliegen. Ook zouden ze vuur kunnen spuwen. Dit doet ongetwijfeld denken aan de Hydra, een wezen dat Hercules moet bestrijden en in Runescape voor komt. De beroemdste Perzische draak vindt men in de Shah-nama, Het Boek der Koningen.
Afbeelding
Draken in de 20 en 21ste eeuw

Smaug

Smaug is een vliegende vuurdraak uit het boek ‘The Hobbit’ geschreven door J.R.R.Tolkien. In het verhaal bewaakt hij de gestolen dwergenschat in de berg Erebor. Draken zijn zeer hebzuchtige wezens en ze zijn verzot op goud. Hoe het met Smaug afloopt vertel ik nog niet, maar zijn verschijnen zal met de tweede en derde film van The Hobbit steeds gevaarlijker en belangrijker worden.
Afbeelding
Draken in Harry Potter

In de Harry Potterreeks spelen draken een beperkte, doch niet onbelangrijke rol. Om de wezens verborgen te houden voor dreuzels (niet-tovenaars) zijn er reservaten voorzien in Roemenië, waar onder andere Charlie Wemel, broer van Ron, werkt. Er zijn tien drakensoorten: de Antipodische Opaaloog, de Chinese Zenger, de Gewone Groene Huisdraak, de Hebridische of Schotse Zwartkop, de Hongaarse Hoornstaart (de draak waartegen Harry moest strijden in het vierde deel van de serie), de Noorse Bultrug, de Oekraiënse Ijzerbuik, de Peruaanse Addertand, de Roemeense Langhoorn en de Zweedse Stompsnuit. De draak van Hagrid uit het eerste deel, Norbert, is een Noorse Bultrug. In het zevende en laatste deel gebruiken Hermelien, Ron en Harry een draak om uit Goudgrijp te komen. Dit is een Oekraïense Ijzerbuik; de grootste draak.

Bovendien luidt de wapenspreuk van Zweinstein als volgt: Draco Dormiens Nunquam Titillandus. Dit is Latijn voor ‘Kietel Nooit een Slapende Draak’.
Afbeelding
Volksfeesten en verhalen

Naast draken in de fantasyverhalen en films komen ze ook nog voor in verschillende sprookjes en plaatselijke volksfeesten. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Limburgse gemeente Beesel, waar één keer in zeven jaar een schouwspel wordt uitgevoerd, genaamd, 'het Draaksteken'. In de Aziatische delen van de wereld zoals China zijn er nog vaker festivals, waarbij men ‘de drakendans’ opvoert.

Conclusie:

Draken hebben in onze Westerse wereld nog steeds een pertinente rol, zowel wat betreft in films als in boeken. Op sommige plaatsen zijn er zelf nog volksfeesten waarbij 'draken' meedoen. Wat voor ons belangrijker is, is hoe men de draken interpreteert. Het valt op dat men meestal voor een gevleugeld, vuurspuwend type met grote voor- en achterpoten kiest. Dit lijkt vooral op de West-Europese en christelijke (denk aan Sint-Joris) voorstelling. Bovendien is hij kwaadaardig. In de Azië en Oceanië is de draak vaak goedaardig. De worm- of slangachtige voorstelling dat men toch in veel culturen terug vindt lijkt in de mondiale cultuur tegenwoordig op de achtergrond gekomen te zijn. Misschien staat het symbool voor de laatste eeuw, waarbij de West-Europese cultuur duidelijk dominant is en het belangrijkste deel van onze mondiale culturele perceptie vormt.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Zeekoe »

Ziet er goed uit! :D
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Kweet Vaniks »

Leesvoer! Nomnom!
Gebruikersavatar
Jorenator
Ex- evenementenorganisator
Berichten: 2683
Lid geworden op: donderdag 10 december 2009, 17:05
RS: Jorenator (p2p)
Oude naam: Brave Joren

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Jorenator »

Hihi ziet er weer fabulistic uit :D
Afbeelding
Eend
Ex-moderator
Berichten: 6175
Lid geworden op: zondag 7 februari 2010, 18:18

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Eend »

Ligt het aan mij of mis ik op het eerste zicht enkele artikeltjes in de krant? Het tweede deel van het stukje van Odius en de felicitaties aan ... ontbreken voor mij al.
Si je suis
ce que je suis
c'est parce que j'ai été
ce que j'étais
et que j'espère bien devenir
ce que je serai
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Kweet Vaniks »

Hoe zit het met de prijzen rondom Runefest? Zijn die omgerekend naar euro's vanaf ponden?
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Odius »

Wou net zeggen.. 8-[
Eend
Ex-moderator
Berichten: 6175
Lid geworden op: zondag 7 februari 2010, 18:18

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Eend »

Aan het € te zien staat alles in euro. Waarschijnlijk hebben ze ook gewoon in euro's zitten te tellen bij diverse sites.
Si je suis
ce que je suis
c'est parce que j'ai été
ce que j'étais
et que j'espère bien devenir
ce que je serai
Ex-gebruiker 52833
Berichten: 9015
Lid geworden op: vrijdag 22 oktober 2010, 18:45

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Ex-gebruiker 52833 »

Haha dat doorgeefverhaal. :')
Het verhaal moet in derde persoon (hij/zij/het) geschreven worden.
Zie ik na een paar stukjes alleen maar 'ik' staan. xD


Leuke krant verder, maar er missen blijkbaar deeltjes?
Laatst gewijzigd door Ex-gebruiker 52833 op dinsdag 3 september 2013, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Zeekoe »

Ik kon het stukje voor mij niet meer volgen, daarom dacht ik dat het over de ik-persoon ging. :')
Gebruikersavatar
Jorenator
Ex- evenementenorganisator
Berichten: 2683
Lid geworden op: donderdag 10 december 2009, 17:05
RS: Jorenator (p2p)
Oude naam: Brave Joren

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Jorenator »

Jonas schreef: Haha dat doorgeefverhaal. :')
Het verhaal moet in derde persoon (hij/zij/het) geschreven worden.
Zie ik na een paar stukjes alleen maar 'ik' staan. xD


Leuke krant verder, maar er missen blijkbaar deeltjes?

Toegevoegd na 1 minuten:

Haha dat doorgeefverhaal. :')
Het verhaal moet in derde persoon (hij/zij/het) geschreven worden.
Zie ik na een paar stukjes alleen maar 'ik' staan. xD


Leuke krant verder, maar er missen blijkbaar deeltjes?
Begint bij zee koe! hahaa :D
Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Odius »

Eend schreef: Ligt het aan mij of mis ik op het eerste zicht enkele artikeltjes in de krant? Het tweede deel van het stukje van Odius en de felicitaties aan ... ontbreken voor mij al.
De draken waren net aan de beurt. :-({|=
Burn the Sof
Berichten: 4451
Lid geworden op: dinsdag 24 februari 2009, 11:50
RS: Burn the Sof (p2p)
Clan: Ellte

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Burn the Sof »

Fons ik wil je weer bedanken voor de vele onzinvolle informatie over draken die ik de rest van mijn leven onthoud terwijl ik alles wat ik leer op school na een week al kwijt ben.
Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Odius »

:wub: Graag gedaan.
Renschmov
Ex-moderator
Berichten: 2761
Lid geworden op: woensdag 18 januari 2012, 15:44
RS: Renschmov (OSRS)
Clan: Lunatip

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Renschmov »

Ik mis de opmerkelijke inzendingen nu al. :(
Afbeelding
Joost
Berichten: 11482
Lid geworden op: vrijdag 9 november 2007, 17:45

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Joost »

Eend schreef: Ligt het aan mij of mis ik op het eerste zicht enkele artikeltjes in de krant? Het tweede deel van het stukje van Odius en de felicitaties aan ... ontbreken voor mij al.
Felicitaties en Paper of Fame keren volgende maand weerd terug. ;]
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Siddy00 »

Even vluchtig door de artikelen heen gelezen, ziet er mooi uit! Morgenochtend ga ik er maar eens rustig de tijd voor nemen en een aantal artikelen uitgebreider bestuderen ^_^

Viel me overigens op dat een deel van de goto-tags het niet doen, misschien dat daar nog naar gekeken kan worden :)
Jeroeen
Berichten: 623
Lid geworden op: dinsdag 5 januari 2010, 14:57
RS: Jeroeen (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Jeroeen »

- Verjaardagsfelicitaties
- Opmerkelijke inzendingen
- in-gameprestaties

Desalniettemin mooie artikelen.
Robin
Berichten: 6265
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:25
Contacteer:

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Robin »

Jeroeen schreef: - Verjaardagsfelicitaties
- Opmerkelijke inzendingen
- in-gameprestaties

Desalniettemin mooie artikelen.
Daar gaat mijn fame voor mijn 3 99's...
inderdaad, er missen wel wat dingen.
Het is allemaal de schuld van de sossen.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Editie 46 - September 2013

Bericht door Zeekoe »

Lunagraaf augustus schreef:Opmerkelijke inzendingen

Helaas moeten we mededelen dat deze rubriek voorlopig niet meer terugkomt. Sinds dag één van de krant zijn er elke editie vijf inzendingen geplaatst en nu, bij editie 45, zijn ze op. Het is mogelijk dat er zo nu en dan een paar in een volgende editie terecht komen, maar dit kunnen we niet meer garanderen. We hopen dat jullie er al die jaren flink van hebben kunnen genieten!
:(
Gesloten