Handleiding handel en economie met begrippenlijst

Hier worden alle RuneScape-guides die verouderd zijn geplaatst. Zo staan hier bijvoorbeeld guides over de Holiday Events uit 2007 en de Gnome Copters.
Forumregels
Welkom in het RuneScape-guides-archief! Het is toegestaan om guides te bumpen in dit forumdeel, je hoeft bump-posts dus niet te melden, tenzij het spam is. Het bericht moet dus wel nuttig zijn, zet dus niet alleen 'bump' in je bericht.
Gesloten
Het Team
Officieel account
Berichten: 157
Lid geworden op: zaterdag 11 maart 2006, 16:33

Handleiding handel en economie met begrippenlijst

Bericht door Het Team »

Handleiding handel en economie met begrippenlijst
Door Megareus12 en Puma

Voorwoord
Omdat dit topic erg outdated was heb ik (Puma) aangegeven bereid te zijn om dit topic weer up-to-date te maken. Ik heb de gehele post aangepast. Het kan natuurlijk altijd zijn dat door updates bepaalde informatie niet meer relevant is of niet meer klopt. Laat dit in een reactie weten dan kunnen we het aanpassen! Ook vragen met betrekking tot dit topic kunnen hierin gesteld worden. Natuurlijk kan je ook een los topic maken in handel.

Inhoud
1. Inleiding
2. Grand-Exchange
3. Winkeldatabank
4. De economie van RuneScape
5. Tips bij het kopen en verkopen van spullen
6. Price checking friend chats
7. Begrippenlijst
8. Handige links

1. Inleiding

Het kan soms lastig zijn om bepaalde spullen te kopen of te verkopen. Het kan zijn dat een item dat je wilt hebben niet makkelijk of zelfs helemaal niet koopt op de Grand-Exchange. Je zou dat item in dit forumdeel kunnen proberen te kopen maar houd er wel rekening mee dat het ook hier niet makkelijk zal gaan. Hetzelfde geld voor spullen die niet (snel) verkopen in de Grand-Exchange. Je zou een aantrekkelijker bod kunnen doen door junk aan te nemen van de gene die het item verkoopt. In dit onderwerp is algemene informatie gegeven over handel in RuneScape, ook wordt uitgelegd hoe de economie werkt en is er een begrippenlijst opgenomen.

2. Grand Exchange

Bijna alle items die ruilbaar zijn kun je kopen in de Grand Exchange in Varrock. Hier staat precies uitgelegd hoe de Grand-Exchange (afgekort GE of G.E) werkt.

3. Winkeldatabank

Sommige items kopen lastig in de Grand-Exchange maar zijn wel te krijgen in bepaalde shops (winkels) op RuneScape. Het kan dus handig zijn om het item wat je wilt hebben in die winkel te kopen in plaats van in de Grand-Exchange. Als je wil weten of het item dat je zoekt in een shop te koop is kun je dat hier opzoeken. Ook zou je de voorwerpendatabank kunnen raadplegen waarin per voorwerp staat aangegeven hoe het voorwerp te verkrijgen is.

Alchen

De meeste tradeable items kan je alchen met de 'High Level Alchemy' spreuk van magic. Je hebt er 55 magic, 5 Fire runes (of een Fire staff), en 1 Nature rune voor nodig. Door de spreuk op het item te gebruiken zal het in geld veranderen. Hier kun je door bij ‘Search’ de naam van het item in te typen zien wat het item op gaat brengen. Houd er wel rekening mee dat de runes die nodig zijn om de spreuk te doen ook geld kosten, een bronze axe levert bijvoorbeeld 10 coins op, en één Nature rune kost al gauw 300 coins. Dan maak je dus verlies.

Ook zou je de 'Low Level Alchemy' (level 21 magic) spreuk kunnen gebruiken, maar dat is af te raden omdat je daar vrijwel altijd verlies mee maakt.

4. Economie van RuneScape

5. Tips bij het kopen en verkopen van spullen

Het kopen en verkopen via de Grand-Exchange is natuurlijk de makkelijkste manier maar in sommig gevallen werkt dit niet ideaal. Voorbeelden waarbij gekozen kan worden om via een andere manier spullen te kopen of verkopen zijn hieronder opgesomd:
  • Als je tegen het buying limit zit van een bepaald item (100 battle staves, 2 discontinued rares per 4 uur etc.)
  • Een item nieuw in het spel is en er daardoor nog heel weinig van zijn
  • Het item heeft een waarde boven de maximale prijs waarvoor een voorwerp geruild kan worden via de Grand-Exchange (2.147.483.647 gp)
Op de RuneScape fora kun je een thread (topic) aanmaken voor een item dat je graag wilt hebben. De kans dat je daar iemand vindt die een bepaald voorwerp koopt/verkoopt is een stuk groter dan op dit forum. Er zijn verschillende subfora voor bepaalde items:

Afbeelding Armour
Afbeelding Weapons
Afbeelding Construction
Afbeelding Crafting
Afbeelding Discontinued Items
Afbeelding Farming
Afbeelding Fletching
Afbeelding Food
Afbeelding Herblore
Afbeelding Ores and Bars
Afbeelding Runes
Afbeelding Summoning
Afbeelding Treasure Trail Items
Afbeelding Miscellaneous

6. Price checking friend chats

Als je de prijs van een item wilt weten kan je naar de Grand-Exchange gaan om te kijken hoeveel het voorwerp waard is. Deze methode geeft je vaak een globale indicatie van de daadwerkelijke prijs. Prijzen veranderen namelijk continu en de prijzen in de Grand-Exchange worden veel minder vaak geüpdatet. Soms kunnen de prijzen in de Grand-Exchange zelfs miljoenen of tientallen miljoenen afwijken van de prijs die mensen voor een bepaald item betalen. De beste methode om de echte prijs te weten is om het item te kopen op de Grand-Exchange en vervolgens weer te verkopen. Als voorbeeld een dragon hatchet. Als ik die voor een zo hoog mogelijke prijs probeer te kopen krijg ik 'm binnen voor 2.084.631 gp. Als ik 'm voor een zo laag mogelijk prijs verkoop krijg ik er 2.003.671 gp voor. Het nadeel van deze methoden is dat het in 99,9% van de gevallen geld kost. Voor duurdere items zijn daarom friend chats in het leven geroepen waarin mensen de laatste transacties vermelden. Zeker voor items met een beperkt buying limit is dit zeer handig als je zo'n item wilt merchen/flippen.

Uitleg over hoe deze chats over het algemeen werken
Omdat dit soort chats op een vergelijkbare manier werken pik er een uit (R Quark). Dit is een friends chat die price checks geeft van de volgende items: party hats, halloween masks, santa hat, easter egg, pumpkin, half wines, disk of returning. Er zijn andere chats die hetzelfde doen voor andere items. Zie hieronder een overzicht van deze chats.

Mocht je een prijs willen weten kan je naar een bepaald item vragen of naar een een groep items. Bijvoorbeeld phats, lowers (masks/santa) of edibles (easter, pump, disk, wine). Mocht er iemand in de chat aanwezig zijn die de betreffende list runt krijg je antwoord. Voorbeeld hieronder.

Afbeelding

Handig om te weten is dat b instant buy betekend en s instant sell.

Friend ChatItemsLink RSOF
R QuarkDiscontinued rare items behalve tree hats en fish masksDiscontinued item status V10
Drygore pcsDrygore itemsLink
Nex And SSNex items, Spirit ShieldsNex and SS Status V6
pc 101God wars items, aantal TT itemspc 101 v4 - Item Discuccsion
De links die in de tabel zijn opgenomen verwijzen je naar het officiële thread op RSOF. Het kan zijn dat er inmiddels een nieuwe versie is van de thread.

7. Begrippenlijst

In deze begrippenlijst zijn een aantal begrippen opgenomen die vaak worden gebruikt in de handel. Mocht je een begrip tegenkomen die hier niet tussen staat kan je in een reactie vragen of andere het wel weten.

Rare

Een rare item is een voorwerp wat (meestal) erg gewild is, terwijl er niet veel van zijn. Dit kan komen doordat een voorwerp net in het spel is, lastig te krijgen is of omdat ze niet langer te krijgen zijn. Denk hierbij aan Christmas crackers, party hats, sigils, pirate's hook, santa hat etc. Dit soort items zijn dus vaak ook erg duur.

Crash

Een crash is een snel dalende prijs die meestal komt na een harde stijging. Als heel veel mensen een item verkopen(aanbod) en heel weinig mensen dat item kopen(vraag), dan crasht een item. Een verschil tussen een item dat daalt en een item dat crasht is lastig te zeggen, maar je kunt zeggen dat bij een crash een item veel harder naar beneden gaat.

Voorbeeld crash:
Afbeelding


Flippen

Flippen gebeurt meestal alleen. Het principe is heel simpel. Een speler koopt een x-hoeveelheid van een voorwerp voor een bepaalde prijs. Deze prijs wordt vaak bepaald door eerst 1 voorwerp te kopen en vervolgens weer te verkopen. Als een speler een voorwerp voor 2500 gp koopt en voor 2100 gp verkoopt dan is er dus een marge van 400 gp. Om winst te maken koopt de speler het voorwerp voor bijvoorbeeld 2107 gp. De hoeveelheid die een speler van dat voorwerp koopt hangt sterk af van het vermogen van de speler en het buying limit van dat item. Als de items gekocht zijn worden deze direct weer verkocht voor een prijs net onder de 2500 gp (bijvoorbeeld 2494). In dit geval maakt de speler 387 gp winst per item. Als deze 1000 keer het voorwerp heeft gekocht dan is er een winst van 370k bij een investering van ongeveer 2.1M. Het tijdsbestek waarin dit gebeurt hangt af van het voorwerp maar kan minder dan een half uur zijn tot enkele uren tot maximaal 20 uur. Hoe langer dit duurt hoe groter de kans is dat het voorwerp van prijs verandert. Dit kan van grote invloed zijn op de winst. Items die voor flipping worden gebruikt zijn veelal items die veel worden geruild. Hoewel deze methoden relatief veilig is, als voor veilige items wordt gekozen, bestaat er altijd een risico dat verlies wordt gemaakt. De winstpercentages liggen rond de 5% maar kunnen soms ook hoger of lager uitvallen.

Voorbeeld van een flip:
Afbeelding

Panic sellen

Het in paniek verkopen van een voorwerp omdat men bang is dat het voorwerp op korte termijn een stuk minder waard zal worden. Dit zie je vaak voor of na ingrijpende updates. Een voorbeeld hiervan is dat mensen hun party hats, h'ween masks en santa hats verkochten nadat Jagex gambling had verbannen uit het spel omdat ze bang waren dat deze minder waard zouden worden. Een ander voorbeeld is als een item hard daalt, als reactie daarop verkopen mensen hun voorwerp ook waardoor de prijs alleen nog maar harder gaat dalen. Het in paniek verkopen van voorwerpen hoeft niet altijd te betekenen dat het voorwerp echt minder waard wordt. Als voorwerpen op grote schaal in paniek worden verkocht is de kans wel groot dat het voorwerp daarna crasht. Mocht de paniek ongegrond zijn dan zal de oude waarde vaak na enkele dagen hersteld zijn. In principe kan het elk voorwerp treffen.

Clan merchanten

Met een grote groep een item kopen noemt men 'clan merchanten'. Het aanbod wordt op dat moment heel laag en de vraag erg hoog. Hierdoor stijgt de prijs aanzienlijk. Na (bijna) alle clan merchants komt weer een crash, zie het plaatje hierboven. Links van het rode vierkant is een clanmerchant geweest, rechts ervan in het rode vierkant is de crash.

Grof gezegd heb je eigenlijk twee clan merchant vormen: Public en private.

Public clan merchant:
Public clan merchant gebeurt vaak in een clanchat. De leider(s) van de clan kiezen een item en dat maken ze dan bekend in de clanchat. Iedereen kan het item kopen en iedereen weet wat het item is. Vaak is het bij deze vorm van clan merchanten moeilijk om items te kopen en verkopen als je geen rank hebt. Enkele voorbeelden van Public clan merchant clanchats: Smokin Mils, 2Lum, Mass Profit etcetera. In world 2 zal je altijd zogenoemde 'advertisers' zien staan, die zeggen dan constant de naam van de clanchat in de hoop meer mensen te krijgen.

Private clan merchant:
Private clan merchant gebeurt vaak met een forum en/of een gesloten clanchat. Hier kiezen ook weer vaak de leider(s) van de clan een item en maken ze het ook bekend. In tegen stelling tot public clan merchanting is private clan merchanting niet voor iedereen toegankelijk en is het voor de mensen met geen rank makkelijker(dan bij public) om items te kopen en te verkopen. Vaak zijn er bij private clan merchant aanmeldings benodigheden, bijvoorbeeld 20M.

Dalen en stijgen

Om een daling en een stijging te kunnen verklaren moet je snappen hoe de Grand Exchange werkt. Als er meer mensen een voorwerp aanbieden dan dat er mensen naar dat voorwerp vragen, dan daalt een item. Vragen meer mensen naar een voorwerp dan dat mensen een voorwerp aanbieden, dan stijgt een item.

Snipen

Het woord snipen heeft twee definities: iets snipen bij lootshare en iets snipen van de ge. Aangezien dit veel gestelde vragen handel is zal ik alleen het snipen van de ge uitleggen.

Snipen is kort samen gevat een item met een hoge straat(street) waarde van de ge te kopen, die uiteraard een lagere ge prijs is.


Stabiel

Een voorwerp blijft stabiel als:
  • Er even veel aanbod is als vraag,
  • Jagex de prijs heeft 'vast gezet',
  • Het een minimum(bijvoorbeeld 'needle', 1 coin) prijs heeft bereikt.
  • Een voorwerp de high alchwaarde bereikt. Als een item voor 20k gealcht kan worden zal dat voorwerp niet (veel) onder de 20k komen omdat anders mensen ze opkopen voor de winst. Zelf als er veel aanbod is kan de prijs hierdoor stabiel blijven omdat er meer vraag komt als je winst kan maken met het high alchen van het voorwerp.
Streetprice
Een streetprice is eigenlijk de prijs die een item kost BUITEN de Grand Exchange om.

Voorbeeld:
Toen Ranging Amulets uit kwamen, waren ze geloof ik 200k. Doordat er zo weinig in het spel waren, maar toch erg gewilt, wouden erg veel mensen ze kopen voor meer als de Grand Exchange prijs. Ze boden dan bijvoorbeeld 15M coins en kregen daar voor een ranging amulet(+ junk, zie hierboven) voor terug. De streetprijs was op dat moment dus 15M.

Toen Ranging amulets flink gestegen waren, zo rond de 2M, wou opeens niemand ze meer, en dus verkochten ze niet meer in de Grand Exchange. Mensen moesten ze dus voor minder dan de Grand Exchange prijs verkopen, bijvoorbeeld 500k. Ze boden dan bijvoorbeeld hun ranging amulet aan en kregen daarvoor 500k(+ junk) terug. De streetprijs was op dat moment dus 500k.

Hier is een topic die je een redelijke indicatie geeft wat een voorwerp nou precies street waard is. Het topic wordt redelijk vaak ge-update.

Winst berekenen

Hoe bereken je je winst bij een merch?

Je koopt 10k X voor 500k. Je verkoopt die 10k X daarna voor 600k, hoeveel % winst heb je gemaakt?

((nieuw-oud)/oud)*100=((600k-500k)/500k)*100=20%

NB: Gemiddelde winst bij een flip is rond de 2-3%, en als je een erg goeie hebt 5%.


8. Handige links

RuneScape Lunangang RuneScape Wiki Mocht je nog vragen hebben met betrekking tot handel en/of de economie van RuneScape kan je je vraag in dit topic stellen of een apart topic openen in het forumdeel Handel.

Het team
Laatst gewijzigd door Puma op donderdag 13 juni 2013, 23:28, 53 keer totaal gewijzigd.
Gesloten