Hoe maak ik een goede blog?

Heeft een monster iets leuks voor je achter gelaten of heb je level 99 in iets gehaald? Je kunt het hier kwijt. Hier is ook ruimte om te bloggen over je vorderingen in RuneScape.
Forumregels
Voor alle buit met een hogere waarde dan 1000K mag je een apart onderwerp aanmaken. Buit onder de 1000K kun je in dit onderwerp posten. Het is verplicht om een plaatje van je buit in je bericht te zetten.
Plaats reactie
Het Team
Officieel account
Berichten: 157
Lid geworden op: zaterdag 11 maart 2006, 16:33

Hoe maak ik een goede blog?

Bericht door Het Team »

Hoe maak ik een goede blog?
Stap-voor-stap uitgelegd
Geschreven door Mystery.
1. Introductie
Welkom in de guide voor de mensen die graag iets bij willen leren over het maken van blogs. Ook mensen die al een blog hebben kunnen de guide gebruiken om hun kennis te verrijken. In deze guide is het zo dat we een hele blog gaan uitkammen en daarnaast gaan toelichten. Hieronder staan alle punten die we gaan bespreken, ingedeeld in hoofdstukken. Je kunt op de hoofdstukken klikken om naar een bepaalde sectie van de guide te gaan, zodat je niet hoeft te scrollen.

2. Inhoudsopgave
1. Introductie
2. Inhoudsopgave
3. Wat is een blog?
4. Het begin van een blog
4.1 De titel
4.2 Een beginplaatje
4.3 De introductie
5. Het gros van een blog
5.1 De doelen
5.2 De updates
5.3 Overige zaken
6. Overige kleine tips

3. Wat is een blog?
Een blog is een soort kanaal waar je je vorderingen kunt bijhouden. Zo heb je bepaalde sites die voor jou een blog kunnen hosten, zoals Wordpress en Blogspot. Deze weblogs (waar het woord blogs vandaan komt) gaan vooral over het echte leven. Op dit forum heeft RuneScape de nadruk en zal je blog dus ook over RuneScape moeten gaan. Let ook even op in welke sectie je je bevindt, want in de categorie 2007 zal 2007 ook de nadruk moeten hebben. Bij vorderingen kun je levels, drops en quests voorstellen, maar ook stukjes over het echte leven. Wel is het zo dat je blog niet alleen maar mag bestaan uit stukjes uit het echte leven.

4. Het begin van een blog
Ben je overtuigd en wil je een blog maken? Aan de slag dan maar, want we hebben niet zo veel tijd te verliezen! Eerst zul je ook een keuze moeten maken wat betreft blogs, want je kunt de gehele voortgang van je poppetje bijhouden of van een bepaalde skill, die je dan steeds verandert. In deze guide gaat het vooral over een blog waarin je het hele account verwerkt. Laten we maar beginnen met de titel van je blog.

4.1 De titel van je blog
Het meest logische wat in je titel moet komen is natuurlijk je accountnaam op RuneScape. Die zal waarschijnlijk nodig zijn om het voor anderen ook makkelijk te maken je blog op te zoeken. Wanneer je dit gedaan hebt kun je met wat vreemde tekens (die vaak via een alt-code ingetoetst worden) je naam scheiden van het updategedeelte. Een goede blogtitel is bijvoorbeeld [Spelersnaam] - 50 herb, 45 craft en 30 smith! Let op het liggende streepje en de haakjes tussen de naam en wat je geüpdatet hebt. Er had ook een quest, een drop of een ander iets kunnen staan waarmee je aan kunt geven dat je je blog geüpdatet hebt.

Noot: dit is het gedeelte wat bij je onderwerp komt te staan bij je post.

4.2 Het beginplaatje
Nadat je een titel gekozen hebt is het goed om je blog aantrekkelijk te maken. Je kunt je titel zonder updategedeelte overnemen en bovenaan plakken, maar je kunt er ook voor kiezen om een aantrekkelijk plaatje te nemen. Als voorbeeld nemen wij de blog van Mystery. Hij heeft een groot beginplaatje en dat is misschien wel een extreem voorbeeld, maar je snapt wel wat de bedoeling dan is. Mystery heeft het volgende in het begin van zijn blog staan.
 Mystery's blog
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je kunt zien heeft hij een plaatje gemaakt van zijn begintitel en heeft hij een beginplaatje gemaakt. Je zou dat eenvoudig kunnen doen met Photoshop, maar indien je dit niet hebt kun je personen in Grafisch kunnen vragen het voor je te doen of je kunt een privébericht sturen aan personen die dit voor je kunnen doen. Je hebt vijf postcount nodig om een privébericht te sturen. Wat tussen het beginplaatje en de titel staat is een horizontale lijn, die je kunt gebruiken met de code [hr][/hr]. Tussen die twee codes zul je een kleurtje moeten plaatsen, die je via tekstkleur kunt kiezen. Je hebt alleen de code vanaf het hekje nodig met zes cijfers of letters. Een voorbeeld is #FFFFFF, die de kleur wit aangeeft.

4.3 De introductie
Een ander middel om je lezers welkom te heten is een stukje tekst met een warm welkom. Hierin zou je kunnen aangeven dat je op bepaalde dagen updatet of wat je centrale doel is. Het hoeft niet al te lang te zijn, gezien de mensen in deze tijd vrij lui zijn om de hele introductie te lezen. Houd het dus kort en bondig!

5. Het gros van een blog
In dit hoofdstuk staat de kern van je blog centraal. Denk hierbij aan doelen, updates of een klein verhaaltje over jezelf. Mensen willen graag weten wie de blog gemaakt heeft en willen je een beetje beter leren kennen. Dit wordt uitgelegd in dit hoofdstuk.

5.1 De doelen
Iedereen heeft doelen op RuneScape en willen die ook bijhouden. Er zijn verschillende manieren om je doelen kenbaar te maken. Het meestgebruikte is een plaatje waarin staat wat je huidige level in een skill is en wat je doel is. Dit kunnen langetermijndoelen zijn of kortetermijndoelen. Hoe kom je aan zo'n plaatje? Verschillende sites hosten voor jou zo'n plaatje en jij kan dan een formuliertje invullen van wat jij graag wilt en je gegevens. De gegevens is vaak je RuneScapenaam en wat andere zaken, maar nooit persoonlijke gegevens zoals je e-mail. http://www.rsbandb.com en http://www.draynor.net zijn voorbeelden van sites waar je je plaatje kunt aanvragen. Dit ziet er als volgt uit, als we slayer van onze welbekende Feppie naar 90 willen brengen.
Afbeelding
Laten we even verder kijken naar de code van deze signature.

Code: Selecteer alles

http://sig.rsbandb.com/g/mod-black/feppie64/skill/21/5346332.png
Je ziet dat de stijl mod-black erin staat, de naam van jezelf, de categorie van je signature - hier skill - het nummer van de skill en de xp die je graag wilt behalen. Dit valt makkelijk aan te passen als je even wat uitprobeert. Ga wat stoeien en we zien dat we hem met wat aanpassingen naar 99 summoning kunnen brengen en de stijl kunnen veranderen.
Afbeelding
Wat we dus veranderd hebben is het volgende:

Code: Selecteer alles

http://sig.rsbandb.com/g/mod-white/feppie64/skill/9/13034431.png
- De stijl van mod-black naar mod-white.
- De xp naar 99, dus 13.034.431 xp.
- Skill 9, summoning.

En zo kun je dus heel makkelijk de signatures aanpassen en hoef je niet continu het formuliertje invullen voor een aparte skill.

5.2 De updates
Graag zouden de mensen die je blog bekijken een update zien. Dat is natuurlijk belangrijk, want mensen zijn vaak graag up-to-date van alles. Een update kun je in de verhalende vorm schrijven, zoals veel mensen dat doen, maar ook gewoon met wat plaatjes of in je blog zelf. Als voorbeeld hebben we een update gepakt van Noob.
 Noobs update
Afbeelding
Ja, ja, hard op weg! De afgelopen periode namelijk drie nieuwe skills naar level 99 gebracht. Allereerst merkte ik dat ik de afgelopen tijd vrij vaak AFK heb getraint, want ik merkte dat ik toch wel een aardig Woodcutting level had. Nog even verder hakken en toen was daar dus, op 17 januari, level 99.
Afbeelding
Op een gegeven moment besloot ik ook dat ik geen zin meer had in alle Daily Challenges van Firemaking. Dus ik besloot om wat te gaan pompen en logs te kopen. Al snel haalde ik level 98 en even later was daar 99 Firemaking, die ik 29 januari gehaald heb.

Maar Noob, ik zie nog een andere cape! Jazeker, omdat ik na 97 en 98 Crafting toch al vrij dichtbij was, haalde ik op 9 februari level 99. Hoeveel me dat gekost heeft? Niets! Het grootste gedeelte heb ik gedaan door dagelijks een paar uurtjes in de Clan Citadel rond te hangen.

Over andere wekelijkse rondjes gesproken, in het circus haalde ik ook nog eens 96 Magic. Verder heb ik niet heel veel uitgespookt... dagelijkse rondjes zorgde voor 91 en 92 Summoning en 92 Farming. Dankzij Daily Challenges levelde ik 82 Hunter en 94 Thieving. De nieuwe D&D God Statues zorgde voor 88 Construction en de combinatie van AFK zijn en teleports met de Wicked hood zorgde voor 94 en 95 Runecrafting.

Dat was het zowel. Nog het willekeurige level van 96 Fletching gehaald, een aantal bezoekjes aan de Kalphite King gebracht, waar ik 96 Attack levelde en tot slot nog wat Dungeoneering gedaan, wat resulteerde in level 116.

Oh, en verder besloot het Squeal of Fortune ook eens lief te doen door een cadeautje te geven. Doei!
[/size]

Je ziet dat een eigen stijl wel noodzakelijk is wil je een leuke update verzorgen. Die stijl is snel verzonnen, je denkt gewoon na over hoe je jouw perfecte update ziet. Veel plaatjes, veel woorden, weinig plaatjes of weinig woorden. Je kiest zelf waar jij je het prettigste bij voelt.

Een tip: probeer altijd op een vaste dag te updaten, zo kun je er naartoe werken en ook weten je lezers wanneer je hebt geüpdatet.

5.3 Overige zaken
Bedanklijstje
Een bedanklijstje hoef je natuurlijk niet in je blog te zetten, maar helpt je wel om bepaalde personen voor dingen te bedanken. Je kan zelf de vormgeving kiezen en je kan zelf ook kiezen wie je er in zet en wie niet. Vaak wordt gekozen om een supporterslijst te maken, maar ook voor het bedanken in het algemeen. Deze lijst is dus optioneel.

Muziek
Vaak wordt er gekozen om muziek in je blog te zetten terwijl je leest. Kies gewoon wat van je favoriete nummers uit en ververs ze af en toe (bijvoorbeeld bij een update)! Zo creëer je variatie en wordt je blog ook echt uitgelezen mocht dit een lap tekst zijn! Zet de muziek bovenaan, zodat mensen ook makkelijk kunnen zien dat je muziek hebt en het ook uitnodigt om te luisteren!

Bloglog
Een bloglog is een log die precies bijhoudt wat je aan je blog hebt veranderd. Je zet er de datum bij en je zet de acties erbij die je gedaan hebt voor je blog. Zo onthoud je altijd de datum wanneer je een bepaalde mijlpaal hebt gehaald!

Archief
Vaak werken mensen ook met een levelarchief. Hierin staan alle levels met een link naar het plaatje van de level-up. Ook komt het voor dat een droplog als archief wordt gemaakt. Dan zullen alle drops als hetzelfde principe bij een levelarchief gearchiveerd zijn.

Foto's
Wat heb je het laatst behaald? is vaak de vraag die vele mensen stellen. Je kan natuurlijk de foto van je meest recente level-up in je blog zetten, maar je kan ook een bankfoto, een drop of een behaalde quest in je blog zetten als laatst behaald of als foto. Plaatjes zorgen immers voor een aantrekkelijke blog.

6. Overige kleine tips
Hehe dat was me een hele klus om een blog te maken. Echter moet hij ook goed onderhouden worden, dus je bent nog niet van al het werk af! Om je nog een beetje te helpen geven wij je de laatste tips.

Plaatje Zorg voor een makkelijke "jump" naar een sectie van je blog. Dit kun je maken door middel van de anchor en goto codes bovenaan de typbox van je bericht. Je kan het op een plaatje gebruiken of op een stuk tekst. Jij kiest het! In deze guide is ook gewerkt met de anchor en de goto. Klik maar eens op de kopjes bovenaan!

Plaatje Update op tijd, want niets is vervelender dan mensen die gaan vragen of je een update wilt leveren. Als het echt veel te lang gaat duren moet je je afvragen of het niet beter is om je blog te sluiten. Bewaar dan wel je post voor een andere keer (als je wel de tijd weer hebt voor een blog).

Plaatje Typ je kale tekst eerst in Word en maak de lay-out aan door middel van de optie concept opslaan. Die staat naast voorbeeld aan de onderkant van je typbox. Klik vervolgens op ja en je blog is bewaard op het tipforum! Als je klaar bent kun je je bericht bevestigen om je blog live te maken. Veel plezier!


We hopen dat we het maken van een blog duidelijk hebben gemaakt en dat jullie ook zin hebben om een blog te maken. Veel plezier met jullie blogs!

Het team
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede blog?

Bericht door Mystery »

Vragen, suggesties, opmerkingen en dergelijke mogen hierover gegeven worden. Wat mis jij in de guide en wat wil je graag zien? In deze post worden veranderingen bijgehouden, dus schrik niet als je bericht weg is.
Ducktape
Verbannen
Berichten: 100
Lid geworden op: maandag 8 juli 2013, 15:27

Re: Hoe maak ik een goede blog?

Bericht door Ducktape »

Hoe werken die alt codes precies?
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Hoe maak ik een goede blog?

Bericht door Superheat »

Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Plaats reactie