Guide: MoneyMaking voor F2p's [Voor iedere skill!!]

Hier worden alle RuneScape-guides die verouderd zijn geplaatst. Zo staan hier bijvoorbeeld guides over de Holiday Events uit 2007 en de Gnome Copters.
Forumregels
Welkom in het RuneScape-guides-archief! Het is toegestaan om guides te bumpen in dit forumdeel, je hoeft bump-posts dus niet te melden, tenzij het spam is. Het bericht moet dus wel nuttig zijn, zet dus niet alleen 'bump' in je bericht.

Guide maken hoe je geld kan verdienen met skills?

Ja
152
91%
Nee
15
9%
 
Totaal aantal stemmen: 167

Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Guide: MoneyMaking voor F2p's [Voor iedere skill!!]

Bericht door Balhaar06 »

In deze guide ga ik per skill uitleggen hoe je geld kan verdienen.

Inhoud
1) Combat skills
2) Runecrafting
3) Crafting
4) Mining
5) Smithing
6) Fishing
7) Cooking
8.) Firemaking
9) Woodcutting
10) Merchanten

1) Combat skills

Sub-Inhoud
0) Inleiding
1) Level 3 - 15
2) Level 15 - 30
3) Level 30 - 45
4) Level 45 - 60
5) Level 60 - 75
6) Level 75 - 90
7) Level 90+

0) Inleiding
Combat trainen is natuurlijk leuk. Hoe hoger je combat is hoe meer mensen er tegen je op kijken. :) Wat veel mensen niet weten is dat er veel geld mee is te verdienen.

1) Level 3 - 15

Je gaat beginnen met je combat trainen, je kunt gelijk redelijk wat geld verdienen. Ga naar de kippen tussen Lumbridge en Varrock (zie kaartje). Dood daar zoveel mogelijk kippen, Bewaar de veren en begraaf de botjes, zo gaat je prayer ook nog omhoog, en is je combat nog sneller hoger. Het voordeel is dat je niet naar de bank hoeft, omdat de veren maar 1 plek in je invertory in beslag nemen. Spaar ongeveer 5k veren, en verkoop ze dan voor 5 - 10 ea.
Kaart van kippen:
Afbeelding
Prijs Feathers:
Afbeelding

Level 15 - 30

Ga naar de koeien tussen Lumbridge en Varrock of onder Falador. Dood daar de koeien, pak de botjes en koeienhuiden op. Begraaf de botjes, en bewaar de huiden. Zet ze op je bank net zolang tot je 1k of meer cowhides hebt. Ga naar de bank in Al Karid, en verkoop ze daar voor 100 ea.
Kaart koeien tussen Varrock en Lumbridge:
Afbeelding
Kaart koeien onder Falador:
Afbeelding
Prijs Cow hide:
Afbeelding

Level 30 - 45

Ga naar Barbarian Village en ga daar onder de grond. Ga naar de minotaurs(zie kaartje). Je hebt minotaurs van level 12 en van level 27. Vaak droppen ze iron arrows. Het voordeel is dat je niet naar de bank hoeft omdat arrows maar 1 plaats in beslag nemen. Zorg dar je veel arrows hebt en verkoop ze voor 25 ea.
Kaart Barbarian Village:
Afbeelding
Kaart Stronghold of Security:
Afbeelding
Prijs Iron arrows:
Afbeelding

Level 45 - 60

Ga vanuit de bank in varrock naar het noord-westen. Ga daar het huisje in (hiervoor heb je brass key nodig). Ga de trap af. Beneden zie je Hill Giants. Dood er zoveel mogelijk. Ze droppen sowieso Big bones, en soms andere mooie stuff. Neem de Big bones mee naar de bank en als je er veel hebt, verkoop ze dan voor 300 ea.
Kaart hoe je moet lopen:
Afbeelding
Prijs big bones:
Afbeelding

Level 60 - 75
Je kunt nu doorgaan met Hill Giants. Veel mensen doen dat. Om sneller je combat te trainen kun je naar Moss Giants gaan. Ze droppen altijd big bones en soms ook andere stuff.
Deze zitten niet op veel non-member plekken. Ik beveel de moss giants in Varrock Sewers aan (zie kaartje).
Kaart hoe je moet lopen:
Afbeelding
Kaart Varrock Sewers:
Afbeelding
Prijs Big bones:
Afbeelding

Level 75 - 90

Je kunt nu doorgaan met Moss Giants, of je kunt naar Lesser demons gaan. Lesser demons kunnen o.a. Rune medium helm droppen. Voor de lesser demons moet je naar Karamja gaan (zie kaartje).
Kaart hoe je moet lopen naar Karamja:
Afbeelding
Kaart op Karamja:
Afbeelding
Kaart onder de grond op Karamja:
Afbeelding


2) Runecrafting
Om runecrafting te trainen en tegelijker tijd geld te verdienen kan je het best Air runes maken. Air rune zijn de runes die het meest worden gekocht.
Kaart hoe je moet lopen naar air runecrafting plaats:
Afbeelding
Kaart voor mind runecrafting plaats:
Afbeelding
Kaart voor water runecrafting plaats:
Afbeelding
Kaart voor earth runecrafting plaats:
Afbeelding
Kaart voor fire runecrafting plaats:
Afbeelding

3) Crafting

Met crafting verdien je het meest met 'Jellewery'. Spaar en/of koop uncut's en cut's. Van uncut's maak je cut's door ze te bewerken met een chisel. Als je magic niet hoog is maak dan van alles ringen. Dit doe je door met een gold bar, een cut sapphire en een ring mould naar een furnace te gaan. Doe dan gold bar use met furnace, en kies sapphire ring. Doe dit ook met de emerald's, ruby's en diamond's. Als je magic hoger is, maak dan amulet's. Dit doe je door met een gold bar, cut sapphire en amulet mould naar de furnace te gaan. Use de gold bar met de furnace en kies 'Sapphire amulet'. Ga naar een schaap en knip z'n wol eraf. Maak van de wol een ball of wool, en use deze met het amulet. Tenslotte doe je de bijbehorende spreuk over je amulet en krijg je bijvoorbeeld een amulet of magic.

4) Mining

Sub-inhoud
1) Level 1 - 60
2) Level 60 - 85
3) Level 85+

1) Level 1 - 60
Tot en met level 60 is het handig om op iron te trainen. Dit gaat redelijk snel en verdiend lekker. Je kunt het best iron minen in al karid mine. De iron ores kun je in de Falador oost bank verkopen voor 100-110 ea.
Kaart hoe je moet lopen:
Afbeelding
Je kan ook eventueel coal doen, maar er zijn niet op 1 plek veel stenen bij elkaar. Ook duurt dit nog redelijk lang en moet je ver naar de bank lopen.

2) Level 60 - 85
Je kan nu de 'Mining Guild' in. Daar binnen is heel veel coal, en je zit dicht bij de bank. Je kan daarom nu ook het best coal gaan minen in de Mining guild. De coal kun je verkopen voor 150-180 ea.
Kaart hoe je bij Mining Guild komt:
Afbeelding

Level 85+
Je kunt nu runite ores minen. Dit verdient super goed! Er is 1 nadeel aan, je kunt ze alleen in de wilderness minen (zie kaartje). Je kunt je runite ores verkopen voor 10k - 11k ea.
Kaart hoe je moet lopen naar runite ores mine plek:
Afbeelding

5) Smithing

Sub-Inhoud
1) Level 15-30
2) Level 30-68
3) Level 68-88
4) Level 88+

1) Level 15 - 30
Mine iron ores, en smelt ze om tot iron bars. Verkoop de iron bars voor 200-225 ea.

Level 30 - 68
Maak steel bars door 1 iron en 2 coal met elkaar in de furnace te doen. Verkoop de steel bars voor 500-550 ea.

Level 68 - 88
Maak full mithril sets en verkoop deze sets voor 10k - 15k per set.

Level 88+
Maak full addy sets, of rune stuff. Verkoop de addy sets voor 35k per set. Verkoop de rune stuff voor de normale prijs.

6) Fishing

Sub-Inhoud
1) Level 1 - 20
2) Level 20 - 40
3) Level 40+

1) Level 1 - 20
Vang met je small fishing net zoveel mogelijk shrimps en anchovies. Je kan ze eventueel verkopen, maar dit levert niet veel op.

2) Level 20 - 40
Zorg voor veren, en vang met je fly fishing rod zoveel mogelijk trout en salmon. Als je cooking hoog genoeg is kan je zo ook koken en verkopen.

Level 40+
Ga nu naar Karamja met een lobster pot en genoeg geld om te varen (30 gp per vaart). Vang daar lobsters, als er een vuurtje is op het eiland kook ze daar dan op. Als er geen vuurtje is neem ze dan raw mee terug en kook ze op het vaste land. Je kunt ze ook raw verkopen.
Verkoop raw lobs voor 200 ea en cooked voor 250 ea. Op sommige forums zijn de prijzen soms omgedraait maar in-game zijn dit de prijzen.

7) Cooking

Simpel gezegd: Kook alle vis die je vangt met fishing en verkoop die. Ook kun je pies en pizzas maken en die verkopen.

8.) Firemaking

Met deze skill kun je amper geld verdienen. Als je het toch per se wilt, ga dan met een axe en tinderbox naar karamja. Als je van de boot af komt zie je 1 tree die je kan omhakken. Ga naar de stijger waar iedereen aan het vissen is, en zeg selling fire. Sommige mensen geven je er geld voor als je een vuurtje maakt. Dit gaat wel heel lastig!

9) Woodcutting

Sub-Inhoud
1) Level 1 - 30
2) Level 30 - 60
3) Level 60+

1) Level 1 - 30
Hak veel normal logs, en verkoop ze op de forums voor 15-20 ea.

Level 30 - 60
Hak willows en verkoop ze voor 30 ea.

Level 60+
Hak yews en verkoop ze voor 300-330 ea.

10) Merchanten

Sub-Inhoud:

0) Inleiding
1) Naar 300k
2) 300k - 1 Million
3) 1 Mil - 5 Mil
4) 5 Mil - 10 Mil
5) 10 Mil+

0) Inleiding

Ik heb de guide van merchanten eens bekeken, en zag al snel dat ik als f2p er niet zo heel veel aan had. Daarom dacht ik; laat ik een guide maken voor merchanten als f2p.

Merchanten is een manier van geld krijgen. Eigenlijk is het heel simpel. Je moet spullen goedkoop inkopen, en duur verkopen.

1) Naar 300k

Er zijn een aantal standaard manieren om snel 300k te krijgen.

Eye of newts
97 Gp winst per stuk
Neem 9k. Ga eerst naar oost bank in Falador of de bank in Draynor. Loop vanuit die bank Port Sarim. Ga daar naar de Magic shop, en koop 27 eye of newts. Loop dan weer terug naar de bank in Falador of Draynor. Blijf dit 112 keer herhalen, en je hebt 3k eye of newts. Plaats een bericht op een Runescape forum (bijv. Lunagang tipforum). Zet daarin dat je 3k eye of newts verkoopt voor 100 ea. Er zijn veel members die ze voor die prijs kopen.
Hier zie je hoe je moet lopen.
Falador:
Afbeelding
Draynor:
Afbeelding

Bronze arrows
14-16 Gp winst per stuk.
Ga naar de archery shop in Varrock. Koop daar alle bronze arrows. De shop verkoopt ze met een maximale prijs van 6 ea. Blijf de arrows net zo lang kopen tot je 15k bronze arrows hebt. Dit kost jou maximaal 90k. Verkoop dan op de Runescape forums de bronze arrows voor 20 ea. Dit levert jou 300k op. 300k-90k=210k winst.
Kaart voor Varrock:
Afbeelding

2) 300k - 1 Mil

Je hebt nu 300k, je zou door kunnen gaan met de bronze arrows of eye of newts. Maar er zijn ook andere manier hoe je meer winst maakt.

Water Runes
10 Gp winst per stuk.
Ga naar de Magic shop in Port Sarim. Koop daar alle water runes tot ze 15 each kosten. Wissel dan van wereld, en koop daar weer alle water runes tot ze 15 ea kosten. Wissel dan weer van wereld enz. Blijf zo doorgaan tot je 25k Water runes hebt. Dit kost jou maximaal 375k. Verkoop ze op de forums voor 25 ea. Hieruit krijg je 625k. 250k Winst. Doe dit 4 keer achter elkaar en je hebt een mil.
Hier zie je hoe je moet lopen
Afbeelding

Air Running
10-25 Gp winst per stuk
Probeer goedkoop Rune essences te krijgen of mine het zelf.
Ga dan naar Falador om te 'air runnen'
De link van de guide over Air Running:
Guide Air Running
Hier nog een plaatje hoe je moet lopen bij Air running:
Afbeelding

3) 1 Mil - 5 Mil
Nu moet je meer gaan handelen met andere spelers.

Iron ore
100-110 Gp winst per stuk
Zoek iemand die zijn mining wil trainen, en vraag of je zijn iron ores voor hem mag banken. Als je niemand vind, kun je naar al karid mine gaan. Daar zijn vaak mensen die mining trainen en de iron ores droppen of weggeven. Zorg dat je 10k iron ores hebt. Ga naar de Falador oost bank en verkoop het daar voor 100-110 ea. Je hebt ongeveer 1 mil - 1.1 mil winst.

Lobsters
25-50 Gp winst per stuk
Als je Cooking 74 kun je raw lobsters kopen voor 200 ea, deze even koken en dan verkopen voor 250 ea. Zo heb je 50 gp winst per stuk, en ook nog gratis cooking xp. Als je geen cooking 74 hebt probeer dan cooked lobs te kopen voor 200-225 ea. En deze dan door te verkopen voor 250 ea.

Yew logs
20-50 winst per stuk
Probeer zoveel mogelijk yew logs te kopen voor 275 - 300 ea. En ze te verkopen voor 330-350 ea. Dit zal niet zo makkelijk gaan, dus deze raad ik af, maar als je toevallig iemand ziet die yews goedkoopt verkoopt zou ik ze zeker kopen.

Armour
25k-300k winst per set.
Dit is een lastig maar als je het lukt heb je wel gelijk veel geld binnen.
Probeer full rune's te kopen in world 1 voor 175k. Ga naar een rustigere wereld en probeer het te verkopen voor 190-200k.
Probeer full Guthix te kopen voor 1.15 mil en het te verkopen voor 1.3 mil
Probeer full Zammy te kopen voor 2.1 mil en het te verkopen voor 2.3 mil
Probeer full Sara te kopen voor 2.2 mil en te verkopen voor 2.4-2.5 mil
Hier kun je zie wat waar verkocht word.
Afbeelding

4) 5 Mil - 10 Mil

Chaos runes
50-70 winst per stuk
Koop in de Magic shop (Varrock of Port Sarim) alle chaos runes. Als ze uitverkocht zijn wissel je van wereld enz. Doe dit tot je 84k Chaos runes hebt. Verkoop ze voor 120-130 ea.

Je kan ook 1 van de bovenstaande manieren gebruiken bijvoorbeeld die van Armour, Iron en Water runes.

5) 10 Mil +

Als non-member is er niet echt een manier om met 10 mil in 1 klap bijv 15 mil te krijgen. Je kan nu het beste gaan handelen in zeldzame dingen, armour, rune wapens grote hoeveelheden runes en ores. Hopelijk hebben jullie hier wat aan.



Als je nog fouten ontdenkt, of aanvullingen hebt, pb me.


Dit was mijn eerste guide.
Plz Rate 1/10 :)

ik ben niet aansprakelijk voor mensen die dingen inkopen, en het later niet meer kunnen verkopen



KEEP IT BUMPED 8)
Laatst gewijzigd door Balhaar06 op woensdag 13 juni 2007, 14:11, 20 keer totaal gewijzigd.
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Canon_nl3
Berichten: 3614
Lid geworden op: zaterdag 14 oktober 2006, 23:54

Bericht door Canon_nl3 »

8 :D heel goed :D.

alleen die lobs werkt denk ik niet.
raw is juist meer waard omdat iedereen zijn cooking dr mee wil trainene...
Afbeelding
Afbeelding
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

ty

Toegevoegd na 36 minuten:

Willen nog meer mensen hem raten?
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
X Glorious
Berichten: 1945
Lid geworden op: woensdag 21 maart 2007, 20:22

Bericht door X Glorious »

9, zeer mooie guide :wink:
Afbeelding
Gijs
Berichten: 12942
Lid geworden op: zaterdag 10 februari 2007, 8:16
Contacteer:

Bericht door Gijs »

8 goeie pics, en je hebt goeie merchant manieren geschreven
Afbeelding
Voorheen Ever121
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

Ty.. :D
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
ceylanc
Berichten: 272
Lid geworden op: vrijdag 30 juni 2006, 21:49

Bericht door ceylanc »

De bank in Draynor is dichter bij de mageshop :wink:
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

Bedankt voor de tips.. ik heb het veranderd..

Toegevoegd na 40 minuten:

Ik ben van plan om de guide uit te bereiden, en er aan toe te voegen hoe je geld kan verdienen met elke skill. Zal ik dit doen, of is dat een beetje overbodig? Plz stem op de poll.
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

Bumb! :shock:

Toegevoegd na 40 minuten:

Poll lijkt me duidelijk, 87% wil dat ik de guide uitbereid en erin zet hoe je met elke skill geld kan verdienen. Ik ga er nu aan beginnen. :D
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
snapetniet
Berichten: 539
Lid geworden op: vrijdag 22 december 2006, 11:35
Clan: RDC

Bericht door snapetniet »

Zeer mooie guide 9/10 kga et eens uitproberen maar bronze arrows, eye of newts en water runes,... wat verkoop ik het best(waar is het meest vraag naar)
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

Bronze arrows is denk ik het meest vraag naar, maar eye of newts maak je het meest winst mee.
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
Erwin
Moderator in categorie RS
Berichten: 13298
Lid geworden op: woensdag 1 maart 2006, 11:40

Bericht door Erwin »

Eye of newts kan je op het rs forum voor 200ea verkopen :wink:
Afbeelding
In- of uitklappen • Robotrobbie uitlachen?! Dat kan!
(21:43:48) <+ZehRobot_> ging ik van ltf
(21:43:48) <+ZehRobot_> naar habbo
(21:43:48) <+ZehRobot_> mfw O_O
(21:43:49) <+ZehRobot_> Even inloggen dan maar
(21:44:11) <+ZehRobot_> Nice, ik weet me pw nog
(21:44:24) <+ZehRobot_> Sweet, 23 credits door jaren inactief zijn
(21:45:28) <+ZehRobot_> WOW SHIT
(21:45:32) <+ZehRobot_> IK BEN RIJK OP HABBO
(21:48:08) <+ZehRobot_> weg van habbo.
snapetniet
Berichten: 539
Lid geworden op: vrijdag 22 december 2006, 11:35
Clan: RDC

Bericht door snapetniet »

ok ik koop dus eye of newts :D
d_cat95
Berichten: 89
Lid geworden op: zaterdag 29 juli 2006, 21:39

Bericht door d_cat95 »

the king 023 schreef:Eye of newts kan je op het rs forum voor 200ea verkopen :wink:
Rs Forum = member :?

Trouwens 8/10 8)
^CB- F2P: 81
^CB- P2P: 83
^FL- P2P: 81
snapetniet
Berichten: 539
Lid geworden op: vrijdag 22 december 2006, 11:35
Clan: RDC

Bericht door snapetniet »

ik weet het ik vind wel iemand die berichtje wil posten ;)
Ronnie518
Berichten: 3598
Lid geworden op: dinsdag 27 december 2005, 21:03
Clan: Dutch Generation
Oude naam: Ron

Bericht door Ronnie518 »

mooi guide
maar je kunt chaos verkopen voor 150gp ech
AfbeeldingProud Council/Fa manager Of Dutch-generation Since 23-11-09Afbeelding
Afbeelding
~Glenn
Berichten: 6266
Lid geworden op: zondag 9 juli 2006, 13:21
Oude naam: Glennz0rs`

Bericht door ~Glenn »

Mooi, 9/10.
Mooie plaatjes, goede uitleg.
Alleen...die water runes die krijg je toch moeilijk verkocht voor 25 ea?
Ik zie nooit iemand zo duur kopen en verkopen.
.:Afbeelding:.
niekjeeh
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 9:09

.

Bericht door niekjeeh »

mwah ik vind het nou niet de beste manier van geld verdienen ....
een 6- geef ik ervoor

srry :shock:
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Re: .

Bericht door Balhaar06 »

niekjeeh schreef:mwah ik vind het nou niet de beste manier van geld verdienen ....
een 6- geef ik ervoor

srry :shock:
Geeft niet hoor, de guide met geld verdienen bij elke skill komt er nog aan. Misschien vind je die beter..
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
Trabbie
Ex-moderator
Berichten: 6662
Lid geworden op: vrijdag 22 december 2006, 17:34
Clan: Lunagang Funclan
Contacteer:

Bericht door Trabbie »

Goede uitleg breid hem nog wel ff wat uit

Toegevoegd na 32 seconden:

Ohja ook nog raten euuhmm 7.5
Plaats reactie