~{ Tai Bwo Wannai Cleanup }~

In dit subforum staan beschrijvingen van minigames en quests.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Plaats reactie
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

~{ Tai Bwo Wannai Cleanup }~

Bericht door Siddy00 »

~{ Tai Bwo Wannai Cleanup }~
Afbeelding
Index
Om te beginnen zal ik mezelf even introduceren; ik ben Siddy (deze naam neem ik aan op spellen om verwarring te voorkomen), een tiener met natuurlijk te veel vrije tijd, die ik handig benut om dit soort dingen te doen en (nutteloze) spelletjes te spelen :P

Ik ben in oktober 2010 begonnen met een guide schrijven over dit, maar toen liep het een beetje in de soep, en ben ik vastgelopen bij hoofdstuk 2. Ik heb er nog eens naar gekeken en besloot het maar eens opnieuw te doen, en dan bedoel ik echt helemaal opnieuw, met behulp van een aantal geweldige guides over guides schrijven en lay-out, en plaatjes etc, en natuurlijk mijn vorige guide over Gnome Restaurant erbij als voorbeeld :D

Nu weet ik dat de meeste mensen niets doen zonder goede reden, of puur om de lol, dus verwacht ik ook niet veel. Maar mocht er toch iemand dit willen doen, dan hoop ik dat ik hiermee help!

Om met het logische te beginnen: Wat is nou Tai Bwo Wannai Cleanup?
Tai Bwo Wannai Cleanup is de officiele term voor de minigame die ook wel bekend staat als Jungle Cleanup, Tai Bwo Wannai Jungle Cleanup of nog enkele varianten daarvan. Tijdens deze minigame help je de bewoners van het dorp Tai Bwo Wannai Village om tegen de wilde begroeiing rond hun dorp te vechten en hun dorp te verstevigen. Een uiterst nobel doel dus!

Nu zit het ongeveer... hier!

Oh, ja, ik zal het plaatje er even bij zetten #-o
In- of uitklappen •
Afbeelding
De plek waar je het speelt is natuurlijk op de plaats waar de verschillende routes samenkomen, tussen de twee Quest-symbolen en het gebied daaromheen. Ik zal het even toelichten voor de duidelijkheid.
  • Groen: Amulet of Glory (Karamja), of met de boot vanuit Port Sarim
  • Rood: Teleport to House (Brimhaven), mijn favoriet ^_^
  • Roze: Tai Bwo Wannai Teleport, waarschijnlijk de snelste manier
  • Blauw: Spirit Graahk teleport naar het hunter gebied
  • Geel: Fairy Ring (code kwijt, maar het is die ten zuiden van Tai Bwo Wannai)

Nu is de basis van het spel behoorlijk simpel.
  • 1) Stukken jungle weghakken
  • 2) Met de weggehakte stukken jungle de muur van het dorp verstevigen
Op deze twee stappen en de eventuele gemene verrassingen kom ik later uitgebreider terug :D
Okee, nu de volgende logische stap: Wat heb ik nodig om dit te doen?

Om te beginnen de quest Jungle Potion, dit is een echte eis voor de minigame.
Daarnaast is Afbeelding level 10 vereist. Zelf zou ik op zijn minst 35 aanraden.
Verder kan je een aantal gevechten verwachten, dus een combat van level 65+ is aangeraden, zelf zou ik toch voor hoger gaan (zelf momenteel 128). Als je hier als skiller komt haal je het jammer genoeg echt niet :|

Een aantal dingen die erg handig kunnen zijn:
  • De quest Tai Bwo Wannai Trio stelt je in staat om het grote beeld in het midden van het dorp te gebruiken om je Prayer punten te herstellen.
  • Het AfbeeldingPrayer Book van The Great Brain Robbery stelt je in staat om poison te verwijderen, in combinatie met het dragen van een Holy Symbol.
  • Een AfbeeldingAnti-poison totem beschermt je voor elke vorm van poison als je hem draagt, dus het kan erg van pas komen. Helaas wel 60 Afbeelding, 60 Afbeelding, 70 Afbeelding en 44.000 Dungeoneering Tokens =)
Nu zijn we wat mij betreft optimaal voorbereid op de komende uitdagingen! :D

Natuurlijk zijn het boek en totem makkelijk te vervangen met een voorraadje antipoisons, die je overigens ook daar kan kopen, dus geen paniek als je die niet hebt :P
Hierover later nog wat!
Okee, dan nu de basis van het spelen!
Zoals ik al zei zijn er in principe twee stappen:

De eerste stap is het weghakken van stukken jungle, wat op zichzelf niet erg ingewikkeld is. Zorg er gewoon voor dat je een machete in je hand hebt en hak maar lekker in op het struikgewas, dan ga je vanzelf door totdat je ruw onderbroken wordt of het struikgewas kapot is ^_^
Afbeelding
De tweede stap is het repareren van het hek, dit is, gelukkig, nog net iets moeilijker! Je moet namelijk soms van stuk hek veranderen ;)

Afbeelding
Voor het repareren van het hek.

Afbeelding
En natuurlijk erna!
Met deze stappen krijg je respect van de dorpsbewoners, die je dan ook voor je inspanningen zullen belonen met geld. Let wel op, hiermee bedoelen ze wel hun geld, niet het jouwe! Inderdaad, ze betalen met... Trading Sticks!
Hierbij is het handig om de Villager Clothes te dragen die je kan kopen in de winkel van Gabooty, in het midden van het dorp.
Als je het draagt sta je dichter bij hen en zullen ze ook meer uitbetalen per keer! Let op: hiermee bedoel ik dan dat ze meer van hun respect omzetten, dus het eindresultaat is hetzelfde, maar het scheelt je tijd, en daarmee geld! ^_^
Afbeelding
Voor degenen die wat meer van concrete voorbeelden houden:

Zonder de speciale kleren:
[Naam van dorpsbewoner] zet 9% van zijn/haar respect om in ~90 trading sticks.

Met de speciale kleren:
[Naam van dorpsbewoner] zet 63% van zijn/haar respect om in ~630 trading sticks.

Zoals je ziet is de verhouding respect : trading sticks hetzelfde, maar je krijgt er veel meer per keer! :D


Maar!... Wat is dat? :shock:
Afbeelding
Dat klopt! Soms zul je inderdaad lastiggevallen worden door gemene beestjes! Maar... daar staat natuurlijk weer wat tegenover. Je krijgt namelijk respect van de dorpsbewoners omdat je hun dorp veiliger maakt door een paar van de ontelbare monsters te verslaan! En je mag natuurlijk de drops houden, en dat is waarvoor we hier nu eigenlijk zijn!

Even een lijstje van wat je allemaal aan mensen en ongedierte kan tegenkomen in de bosjes:
  • Om de rij te openen... natuurlijk de bosjesman! Hij is ongeveer 1m 80 lang, draagt alleen een lendendoekje en een grote vergiftigde speer. En natuurlijk stoor jij hem net in zijn siesta, waardoor hij jou nu een kopje kleiner gaat maken! :mrgreen:
    Maar... aan de andere kant is hij niet bijzonder intelligent, en level 32, dus zo moeilijk zal hij wel niet zijn. Het enige waar je voor uit moet kijken is zijn vergiftigde speer, maar als je goed voorbereid bent is dat natuurlijk geen probleem!
    In- of uitklappen •
    Afbeelding
  • Ten tweede, wat er altijd in een jungle zit... spinnen en slangen!
    Deze zijn minstens even gevaarlijk, want net als de bosjesman zijn ze ook erg snel op hun teentjes getrapt en kunnen zij jou ook vergiftigen. De slangen zijn level 35, de spinnen level 44, dus zo'n groot probleem is het natuurlijk niet!
    In- of uitklappen •
    Afbeelding
  • Daarnaast de bekende Broodoo Victims! Dit zijn slachtoffers van oude rituelen, en ze gaan zich nu op jou wreken!
    Wat deze doden uniek maakt is dat je hen nauwelijks schade kan toebrengen, ~20-25% van de normale schade! Je kan dus gewoon rustig Protect / Deflect Magic aanzetten en wachten tot ze dood zijn, of je kan ze iets sneller afmaken, ook al kost het iets meer!
    Want... wat ook uniek is aan deze doden is dat ze een zwakte hebben! Bepaalde spullen die normalitair mensen zouden genezen hebben juist het omgekeerde effect op hen! Dus... als je een witte tegenkomt kan je hem voedsel geven om hem schade toe te brengen. Bij een groene werkt juist een anti-poison (natuurlijk brengen super, (+) en (++) meer schade toe), en bij een gele/oranje werkt een potion met de naam Relicym's Balm. Deze laatste maak je tijdens de quest Zogre Flesh Eaters, en kan je na de quest kopen bij Uglug Nar, een ogre iets ten zuiden van Castle Wars, vlakbij de Zogres en Skogres, of je kan hem natuurlijk zelf maken! Je kan er ook voor kiezen om hem op de Grand Exchange te kopen, maar dat gaat nogal langzaam, of je zou ze extra duur moeten betalen, en dat is het niet (meer) waard.

    Deze vallen je overigens aan met magie, dus het is aangeraden om daarvoor armour te hebben, of prayer. Ze zijn level 60, en hebben ~1000 levens (dit wordt natuurlijk ietsje meer als je ze te lang bevecht).
    In- of uitklappen •
    Afbeelding
    Hier de gele variant, groen en wit ziet er precies zo uit, maar dan met een ander verfje :D
  • Andere, iets leukere beestjes, zijn de muggen, die je met 1, 3 of 5 tegelijk komen verjagen van hun nest!
    Deze zijn ook uniek, en hebben daardoor ook een uniek trekje: ze zijn wat moeilijker te raken dan normale tegenstanders! Hier merk je niet bijzonder veel van, maar je krijgt er wel wat extra Afbeelding xp voor! Niet veel, maar alle beetjes helpen bij bepaalde skills ^_^
    In- of uitklappen •
    Afbeelding

Daarnaast zijn er natuurlijk ook leuke dingen die kunnen gebeuren! Dit zijn er eigenlijk maar twee:
  • Om te beginnen kan je een Gem Rock vinden, waar drie Afbeeldingedelstenen in zitten! Dit zijn meestal Opals, Jades of Red Topazs, maar er kunnen ook Sapphires, Emeralds, Rubies of Diamonds in zitten :D
    Je kan ze slijpen (chisel!) en/of droppen, of houden, de keuze is aan jou!
    In- of uitklappen •
    Afbeelding
  • Wat je ook kan tegenkomen is een AfbeeldingGout Tuber. Deze kan je uitgraven met een schep, en vervolgens verkopen of planten. Hiermee kun je AfbeeldingGoutweed farmen, die je vervolgens kan inwisselen bij Sanfew, een druide een Taverley, voor willekeurige andere herbs.
Wat ik nu meestal meeneem zit allemaal in mijn rugzakje, aangezien je daar niet bij een bank kan. Je kan wel items naar de bank sturen (hier kom ik later op terug), maar niets er vanaf halen.

Inventory
In- of uitklappen • Inventory
Afbeelding
  • Natuurlijk een Afbeeldingwapen om de beesten af te weren
  • Een Afbeeldingschep en een pickaxe (Dwarven Army Axe in dit geval), voor de gout tuber en gem rock
  • Trading Sticks, een voorraadje (5000 is ruim genoeg, dit is gewoon toevallig wat ik al heb) om eventueel spullen mee te kopen, en spullen naar je bank te sturen.
  • Geld, en noted (!!) stukken food (zelf gebruik ik Strawberry Baskets (5)), Anti-poisons (normaal kocht niet, dus ik heb maar wat supers gepakt van mijn bank) en Relicym's Balms (gekocht bij de ogre). Er is een General Store iets ten noord-westen van het dorp, deze is soms erg handig. Je kan deze spullen daar verkopen en vervolgens terugkopen, vandaar het geld ^_^
  • Een Magpie Pouch, gewoon voor een beetje extra geld tijdens het spelen
  • Villager Clothes (deze missen dus in het plaatje), deze stellen je dus in staat om sneller respect voor geld te wisselen. Deze kun je overigens in het dorp kopen met Trading Sticks.
Equipment
In- of uitklappen • Equipment
Afbeelding
Ik weet dat ik er een beetje nors uitzie, maar eigenlijk ben ik heel aardig ^_^
  • Een machete, met voorkeur een AfbeeldingRed Topaz Machete, deze hakt het meest efficient! Deze kan je overigens ook in het dorp kopen, bij dezelfde winkel, voor 2000 Trading Sticks :D
  • Een Afbeelding Anti-poison totem, mocht je er een hebben, om vergiftiging af te weren! Anders gewoon een willekeurig schild dat je leuk vindt.
  • Voor de Body en Legs zou ik wel iets van armour doen, hoe hoger je combat hoe minder je het nodig hebt. De rest mag je wat mij betreft lekker zelf invullen, draag gewoon wat je lekker vindt zitten :D Ik neem meestal wel een soort van teleport mee om snel weg te kunnen komen.
Dan nu het laatste onderdeel van deze guide... de beloningen!
Natuurlijk krijg je wel wat, anders zou niemand het doen :mrgreen:
Ik moet jammer genoeg bekennen dat de meeste beloningen hier 100% junk zijn, waardoor ze vroeger populair waren, maar tegenwoordig niet meer, en daardoor ook nauwelijks meer iets waard zijn, maar het blijft leuk om te doen!

De Trading Sticks daarentegen zijn nu ongeveer het dubbele waard als vroeger, dus dat verdient al iets meer :D
Wie?Wat?
BosjesmanAfbeeldingBotten
SpinAfbeeldingSpider Carcass (hier kun je een geroosterde spin mee maken, uiterst gezond)
SlangAfbeeldingSnake Hide, hiermee kun je Snakeskin equipment maken
Broodoo VictimTribal Mask van dezelfde kleur, deze kun je dragen, of je kunt hem combineren met Snake Hides en wat spijkers om er een Broodoo Shield van te maken
MuggenAfbeeldingProboscis, deze worden gebruikt bij het maken van de Spirit Mosquito pouch voor Afbeelding
Gem Rock3 willekeurige uit: AfbeeldingUncut Opal / Jade / Red Topaz / Sapphire / Emerald / Ruby / Diamond
Gout TuberAfbeeldingGout Tuber, deze kun je dus verkopen of planten
Tribal Masks waren vroeger ~50-60k waard als junk, Gout Tubers ~300k, maar deze zijn jammer genoeg flink gedaald.
Maar... er is ook goed nieuws! Proboscis zijn nu heel wat meer waard dan vroeger! De momentele prijs kun je hier vinden :D
Daarnaast is de prijs van Trading Sticks ook ongeveer verdubbeld, dus dat komt ook goed uit!

Nu, voor ik het vergeet, je kan alles dat je vindt ook naar je bank sturen om plek in je rugzak uit te sparen! Dit kan bij Rionasta, een van de dorpsbewoners. Hij is te vinden aan de noordkant van de hut met het linker quest-symbool (ik hoop dat dit duidelijk is). Als het goed is heeft hij een rechter-muisknop-optie, die op dit uitkomt (Rionasta links-onderin het plaatje) ;)
Afbeelding
Rionasta zal dan voor 10 Trading Sticks per item je items naar je bank sturen. Let op: dit is 10 Trading Sticks per item, dit geldt ook voor items die stapelbaar zijn! 50 Proboscis zou bijvoorbeeld 500 Trading Sticks kosten, dus die kun je beter bewaren om zelf te banken!

Een andere optie is de Deposit Box (na Deadliest Catch), iets ten noord-westen van de stad, op dit plaatje bij de roze stip:
Afbeelding
Nawoord
Dit was dan mijn tweede guide over een minigame! Ik hoop dat ik hiermee mensen aanzet tot het spelen ervan, het heeft mij altijd veel plezier gebracht, en voor free trade ook heel wat geld!

Daarnaast is alle feedback welkom, want ik weet uit ervaring dat ik altijd behoorlijk veel vergeet ^_^

Met dank aan de Lunagang voor de plaatjes, de links en de forums! :D
Afbeelding
Puma
Ex-moderator
Berichten: 8754
Lid geworden op: maandag 12 mei 2008, 21:18

Re: ~{ Tai Bwo Wannai Cleanup }~

Bericht door Puma »

Je guide ziet er goed uit! Ik heb die minigame nog nooit gedaan dus kan inhoudelijk geen commentaar geven.
De manier waarop je de guide hebt geschreven vind ik erg leuk! ^_^
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: ~{ Tai Bwo Wannai Cleanup }~

Bericht door Siddy00 »

Bedankt! :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Simone-ness
Berichten: 676
Lid geworden op: maandag 6 juli 2009, 12:53
RS: QueenOvNoobs (p2p)
Oude naam: truusje84

Re: ~{ Tai Bwo Wannai Cleanup }~

Bericht door Simone-ness »

Ziet er alweer heel goed uit!
Een ieniemienie-aanvullinkje:
maar er kunnen ook Sapphires, Emeralds, Rubies of Diamonds in zitten
Volgens mij ook dragonstones, dat is tenminste zo bij de gem rocks in Shilo Village.
Maar ik vind hem verder ook hartstikke compleet :D
Afbeelding 18-04-'11 QPC 04-10-'11 Afbeelding 27-05-'12 Afbeelding Afbeelding Afbeelding 12-01-'13
Afbeelding 28-03-'13 Afbeelding 23-02-'14 Afbeelding 24-02-'14 Afbeelding 15-04-'14 Afbeelding 02-11-'14
Afbeelding Afbeelding Afbeelding 12-11-'14
2015: Consti, Pray (april) Fletch, Ranged & Summ, Farm (mei) Mine (juni) Slay, Str, Def, Div & Agil, Hunt (juli)
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: ~{ Tai Bwo Wannai Cleanup }~

Bericht door Siddy00 »

Dragonstone en Onyx zijn juist de uitzonderingen bij Gem Rocks, ondanks het feit dat ze er paars uitzien ^_^
Afbeelding
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Re: ~{ Tai Bwo Wannai Cleanup }~

Bericht door Neite »

Zeer mooie guide en zeer uitgebreid uitgelegd.
Van mij krijg je een 10 :)
troytamis
Berichten: 107
Lid geworden op: woensdag 2 maart 2011, 7:33

Re: ~{ Tai Bwo Wannai Cleanup }~

Bericht door troytamis »

Nice guide 8/10
http://www.gratiswalliecard.nl/registre ... scool.html

Meld je ^^^^ Aan om te sparen voor een gratis walliecard. Probeer zo veel mogelijk Enquete's in te vullen.


http://www.euroclix.nl/index?SRef=fq2nv3shvJk4sC4t

Klik hierboven om je aantemelden voor euroclix en verdien snel geld.
Plaats reactie