Games maken, ook 3D spellen vanaf nu!
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
-
- Berichten: 906
- Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 14:56
vind ik ook ik had net zoon cool vuurballetje voor me vuur schorpioen
Click here to feed me a Rare Candy!<- klik (geen topic voor aan maken!!!!)
Lol, Ik doe niks meer aan dat spel:P ik ben nu bezig met een platform gamejoffysloffy schreef:w00t ik heb jouw spelletje uitgespeelt!!!!!!helderdje schreef:zooo, hier is me eerste spel!!!
http://www.yoyogames.com/games/embed/6392
Hier kun je hem downloaden! Ik hoop dat ie een beetje bevalt
maar bij mij werken die tekstjes niet
en hoe maak je zo'n explosie ding, dat als je dat raakt, dat dan iets anders explodeert?
en hoe zorg je ervoor dat jouw avonturier wel door een soort muurtje heen kan, maar jouw vijanden niet?
P.S.: er waren geen explosiedingen in jouw spel die jezelf opblazen, wat er wel stond.
P.P.S.: je kan gewoon door die groene ballen heen
Toegevoegd na 1 minuten:
Werken de kogels niet? wacht ik zou ff een turtortial erover (wel geript ) hier plaatsenik-mail-wat schreef:vind ik ook ik had net zoon cool vuurballetje voor me vuur schorpioen
Toegevoegd na 2 minuten:
Schiet-tutorial
GM versie: Game Maker 5.x, Game Maker 6.x
Niveau: beginners
Registratie vereist: nee
Na de vele vragen in het beginners-forum: 'hoe schiet ik?', besloot ik een tutorial te schrijven over hoe je een poppetje nou laat schieten. Ik laat zien hoe je een poppetje in een platform-game laat schieten (van opzij gezien).
Het laten shieten van een poppetje in een platform game (vanaf opzij gezien)
Voordat je verder gaat: ik ga er vanuit dat je al een object voor een poppetje hebt gemaakt. Allereerst moeten we een kogel hebben. Hiervoor maak je een object, obj_kogel. Het kogel-object geef je een mooie sprite, en daarna sluit je hem even.
Om de kogel te maken moeten we namelijk in het poppetje kijken. Allereerst moeten we zorgen dat de kogel niet de hele andere kant opgaat, als het poppetje kijkt. Hiervoor plaatsen we in het poppetje in het create-event dit icoontje: vierkante VAR . Hierin moeten we de volgende dingen intypen: variable: viewdir; value: 0; relative: uit. We maken nu een variable die viewdir heet, waarvan de waarde 0 is. Je kunt misschien wel raden waar deze voor dient: de richting van het poppetje bepalen. Als viewdir 0 is, kijkt het poppetje naar rechts.
Vervolgens ga ik er vanuit dat je al de twee events hebt: keyboard left en keyboard right. Die gebruik je ook om te bewegen. In het keyboard left event zet je het volgende (bij de dingen die je al hebt): Vierkante VAR :variable: viewdir; value: 180; relative: uit. Hierdoor word viewdir 180 gemaakt, dat is naar links. (let op! dit geld niet voor je sprite, die draait niet om!).
In het keyboard right event zet je hetzelfde icoontje: Vierkante VAR: variable: viewdir; value: 0; relative: uit.
Nu kunnen we die kogel gaan maken: daarvoor hebben we een heel handig icoontje, dat de kogel meteen al onze dingen laat doen:
Create moving : object: obj_kogel; x: 0; y: 0; speed: 4 (kan ook iets anders zijn, dit is de snelheid); direction: viewdir; relative: aan.
Toelichting: we maken een instantie van het object: obj_kogel, op een relatieve positie (0,0) (je eigen positie). De snelheid van de kogel is bij mij 4, die kun je ook aanpassen. En de direction (richting) is viewdir. Nu gaat de kogel naar rechts of naar links, afhankelijk van jouw richting.
Gemaakt door: david_cross - http://www.game-maker.nl
Let op! zoals je boven ziet is dit alleen voor GM5 en GM6, maar ik heb het met GM7 geprobeert, en dit wil ook!
-
- Berichten: 906
- Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 14:56
t lukt nog niet ook veel te lastig die guide
Click here to feed me a Rare Candy!<- klik (geen topic voor aan maken!!!!)
Zou je gamemaker updaten (kost 15 euro) kan je er 3D spellen mee maken!!!Voor een amateur die 1 dag bezig is heb ik al een spel terwijl in flash het lang duurt voor je je eerst mini spel kan uitbrengen!!!bartgielen schreef:SpamAmB0_Na schreef:holbewonersjoewaps schreef:Hier ben ik het dus zwaar niet mee eens.helderdje schreef:Nou en, ze kunnen netzo mooi worden!sjoewaps schreef:hmm, game maker is te makkelijk. Spelletjes in flash maken is moeilijker, mooier, en beter imo.
Ik had hem net af xD maar ik zie een groot minpunt. Er zijn toch mensen die een oude computer hebben, en Game Maker 7.0 is een geheugenvreter van de geheugenkaart. Ik had mijn guide ook over 5.3A gemaakt. Zit bijna geen verschil in
-
- Berichten: 774
- Lid geworden op: woensdag 30 augustus 2006, 16:39
kan iemand mijn vragen beantwoorden, please? [-o< [-o< [-o< [-o<
Toegevoegd na 32 seconden:
pagina 2 onderaan
Toegevoegd na 32 seconden:
pagina 2 onderaan
http://host-a.net/joffysloffy/
Synchroniseer je bestanden op je computer, laptop en smartphone met dropbox: Dropbox.
Synchroniseer je bestanden op je computer, laptop en smartphone met dropbox: Dropbox.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: vrijdag 29 juni 2007, 12:36
- RS: Mastered Me (f2p)
- Clan: =WST=
- Oude naam: TGT
- Contacteer:
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: woensdag 15 augustus 2007, 13:23
-
- Berichten: 906
- Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 14:56
kon ik maar een 3D game maken
Click here to feed me a Rare Candy!<- klik (geen topic voor aan maken!!!!)
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: maandag 27 februari 2006, 15:52
- RS: supper man40 (p2p)
- Contacteer:
Hallo ik ben bezig met een spel maar ik heb wat vragen
Hoe kan ik vallen,bij bv een valkuil.
Je moet als je bij een bepaald popetje bent op enter duwen,maar ik kan gewoon midden in mijn spel op enter duwen wanneer ik dat wil,dus hoe wijzig ik dat?
hoe laat ik mijn poppetje springen
Dat zijn mijn momtentele vragen! .
edit nog een vraag:
Hoe kan ik er voor zorgen dat:
ik in een ander verander , dat is al gelukt
en hoe kan ik ervoor zorgen dat een man anders praat tegen de veranderde persoon.
dus stel:
man verandert in vrouw
hond zegt tegen man dag man
hond zegt tegen vrouw dag vrouw
(dom voorbeeld )
maar bij mij zegt de persoon gewoon altijd hetzelfde.
Hoe kan ik vallen,bij bv een valkuil.
Je moet als je bij een bepaald popetje bent op enter duwen,maar ik kan gewoon midden in mijn spel op enter duwen wanneer ik dat wil,dus hoe wijzig ik dat?
hoe laat ik mijn poppetje springen
Dat zijn mijn momtentele vragen! .
edit nog een vraag:
Hoe kan ik er voor zorgen dat:
ik in een ander verander , dat is al gelukt
en hoe kan ik ervoor zorgen dat een man anders praat tegen de veranderde persoon.
dus stel:
man verandert in vrouw
hond zegt tegen man dag man
hond zegt tegen vrouw dag vrouw
(dom voorbeeld )
maar bij mij zegt de persoon gewoon altijd hetzelfde.
Laatst gewijzigd door runescape-freak op zaterdag 15 september 2007, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 774
- Lid geworden op: woensdag 30 augustus 2006, 16:39
how maak je zo'n ding dat als je er overheen gaat iets anders explodeert?
http://host-a.net/joffysloffy/
Synchroniseer je bestanden op je computer, laptop en smartphone met dropbox: Dropbox.
Synchroniseer je bestanden op je computer, laptop en smartphone met dropbox: Dropbox.
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: maandag 27 februari 2006, 15:52
- RS: supper man40 (p2p)
- Contacteer:
ik heb nog een paar vragen:
1.Hoe kan ik er voor zorgen dat ik val als ik (bv) spring dus je springt en dan kom ik weer terug.
2.Hoe zorg ik er voor dat een bepaald persoon iets anderszegt als je je eigen sprite hebt aangepast!
3.Hoebeweegt het beeld mee? Want nu blijft het beeld gewoon staan maar het movet niet mee als ik beweeg,dus hetbeeld word altijd kleiner omdat er anderste weinig plaats is!
Dit zijn denk ik miojn momentele vragen,erkomen er misschien nog bij! .
edit!! ik krijg plots een fout: error loading : file seems to be corrupted staat er!
grr ,i k was er zo aan bezig ik wou er een groot spel van maken en nu dit??
Ik had nog maar 1 room en ong. 15 objects,kan ik dit nog repareren??? .
1.Hoe kan ik er voor zorgen dat ik val als ik (bv) spring dus je springt en dan kom ik weer terug.
2.Hoe zorg ik er voor dat een bepaald persoon iets anderszegt als je je eigen sprite hebt aangepast!
3.Hoebeweegt het beeld mee? Want nu blijft het beeld gewoon staan maar het movet niet mee als ik beweeg,dus hetbeeld word altijd kleiner omdat er anderste weinig plaats is!
Dit zijn denk ik miojn momentele vragen,erkomen er misschien nog bij! .
edit!! ik krijg plots een fout: error loading : file seems to be corrupted staat er!
grr ,i k was er zo aan bezig ik wou er een groot spel van maken en nu dit??
Ik had nog maar 1 room en ong. 15 objects,kan ik dit nog repareren??? .