Games maken, ook 3D spellen vanaf nu!

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Gijs
Berichten: 12942
Lid geworden op: zaterdag 10 februari 2007, 8:16
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Ja raar dat ie het niet doet :wink:
Afbeelding
Voorheen Ever121
ik-mail-wat
Berichten: 906
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 14:56

Bericht door ik-mail-wat »

vind ik ook :( ik had net zoon cool vuurballetje voor me vuur schorpioen :(
AfbeeldingClick here to feed me a Rare Candy!Afbeelding<- klik (geen topic voor aan maken!!!!)
helderdje
Berichten: 532
Lid geworden op: maandag 14 mei 2007, 20:45

Bericht door helderdje »

joffysloffy schreef:
helderdje schreef:zooo, hier is me eerste spel!!!

http://www.yoyogames.com/games/embed/6392
Hier kun je hem downloaden! Ik hoop dat ie een beetje bevalt :P
w00t ik heb jouw spelletje uitgespeelt!!!!!! :D

maar bij mij werken die tekstjes niet :(

en hoe maak je zo'n explosie ding, dat als je dat raakt, dat dan iets anders explodeert?

en hoe zorg je ervoor dat jouw avonturier wel door een soort muurtje heen kan, maar jouw vijanden niet?

P.S.: er waren geen explosiedingen in jouw spel die jezelf opblazen, wat er wel stond. :lol:
P.P.S.: je kan gewoon door die groene ballen heen :P
Lol, Ik doe niks meer aan dat spel:P ik ben nu bezig met een platform game

Toegevoegd na 1 minuten:
ik-mail-wat schreef:vind ik ook :( ik had net zoon cool vuurballetje voor me vuur schorpioen :(
Werken de kogels niet? wacht ik zou ff een turtortial erover (wel geript :oops:) hier plaatsen

Toegevoegd na 2 minuten:

Schiet-tutorial
GM versie: Game Maker 5.x, Game Maker 6.x
Niveau: beginners
Registratie vereist: nee

Na de vele vragen in het beginners-forum: 'hoe schiet ik?', besloot ik een tutorial te schrijven over hoe je een poppetje nou laat schieten. Ik laat zien hoe je een poppetje in een platform-game laat schieten (van opzij gezien).

Het laten shieten van een poppetje in een platform game (vanaf opzij gezien)
Voordat je verder gaat: ik ga er vanuit dat je al een object voor een poppetje hebt gemaakt. Allereerst moeten we een kogel hebben. Hiervoor maak je een object, obj_kogel. Het kogel-object geef je een mooie sprite, en daarna sluit je hem even.
Om de kogel te maken moeten we namelijk in het poppetje kijken. Allereerst moeten we zorgen dat de kogel niet de hele andere kant opgaat, als het poppetje kijkt. Hiervoor plaatsen we in het poppetje in het create-event dit icoontje: vierkante VAR . Hierin moeten we de volgende dingen intypen: variable: viewdir; value: 0; relative: uit. We maken nu een variable die viewdir heet, waarvan de waarde 0 is. Je kunt misschien wel raden waar deze voor dient: de richting van het poppetje bepalen. Als viewdir 0 is, kijkt het poppetje naar rechts.

Vervolgens ga ik er vanuit dat je al de twee events hebt: keyboard left en keyboard right. Die gebruik je ook om te bewegen. In het keyboard left event zet je het volgende (bij de dingen die je al hebt): Vierkante VAR :variable: viewdir; value: 180; relative: uit. Hierdoor word viewdir 180 gemaakt, dat is naar links. (let op! dit geld niet voor je sprite, die draait niet om!).

In het keyboard right event zet je hetzelfde icoontje: Vierkante VAR: variable: viewdir; value: 0; relative: uit.

Nu kunnen we die kogel gaan maken: daarvoor hebben we een heel handig icoontje, dat de kogel meteen al onze dingen laat doen:
Create moving : object: obj_kogel; x: 0; y: 0; speed: 4 (kan ook iets anders zijn, dit is de snelheid); direction: viewdir; relative: aan.
Toelichting: we maken een instantie van het object: obj_kogel, op een relatieve positie (0,0) (je eigen positie). De snelheid van de kogel is bij mij 4, die kun je ook aanpassen. En de direction (richting) is viewdir. Nu gaat de kogel naar rechts of naar links, afhankelijk van jouw richting.

Gemaakt door: david_cross - http://www.game-maker.nl

Let op! zoals je boven ziet is dit alleen voor GM5 en GM6, maar ik heb het met GM7 geprobeert, en dit wil ook!
Afbeelding
Gijs
Berichten: 12942
Lid geworden op: zaterdag 10 februari 2007, 8:16
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Ik heb hem hier ook algeplaatst :P
Dus jij bent inderdaad helderdje daar :D
Die als laatst bericht plaatste vroeg al af of jij dat was :)
Afbeelding
Voorheen Ever121
ik-mail-wat
Berichten: 906
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 14:56

Bericht door ik-mail-wat »

t lukt nog niet :? ook veel te lastig die guide :P
AfbeeldingClick here to feed me a Rare Candy!Afbeelding<- klik (geen topic voor aan maken!!!!)
helderdje
Berichten: 532
Lid geworden op: maandag 14 mei 2007, 20:45

Bericht door helderdje »

Ever121 schreef:Ik heb hem hier ook algeplaatst :P
Dus jij bent inderdaad helderdje daar :D
Die als laatst bericht plaatste vroeg al af of jij dat was :)
:o heoe heet jij daar dan?

En sorry dat ik die guide poste :o
ik had niet gezien dat jij hem ook al had toegevoegd :oops:
Afbeelding
Moon
Berichten: 804
Lid geworden op: maandag 5 maart 2007, 9:13
Clan: Ingeen
Contacteer:

Bericht door Moon »

bartgielen schreef:
AmB0_Na schreef:
sjoewaps schreef:
helderdje schreef:
sjoewaps schreef:hmm, game maker is te makkelijk. Spelletjes in flash maken is moeilijker, mooier, en beter imo.
Nou en, ze kunnen netzo mooi worden!
Hier ben ik het dus zwaar niet mee eens.
holbewoner :lol:
Spam :lol:

Ik had hem net af xD maar ik zie een groot minpunt. Er zijn toch mensen die een oude computer hebben, en Game Maker 7.0 is een geheugenvreter van de geheugenkaart. Ik had mijn guide ook over 5.3A gemaakt. Zit bijna geen verschil in ;)
Zou je gamemaker updaten (kost 15 euro) kan je er 3D spellen mee maken!!!Voor een amateur die 1 dag bezig is heb ik al een spel terwijl in flash het lang duurt voor je je eerst mini spel kan uitbrengen!!!
Afbeelding
Ru ben ik
Berichten: 3093
Lid geworden op: woensdag 28 december 2005, 10:49
RS: Gestopt

Bericht door Ru ben ik »

Goeie guide!
9/10
Afbeelding
joffysloffy
Berichten: 774
Lid geworden op: woensdag 30 augustus 2006, 16:39

Bericht door joffysloffy »

kan iemand mijn vragen beantwoorden, please? [-o< [-o< [-o< [-o<

Toegevoegd na 32 seconden:

pagina 2 onderaan :)
http://host-a.net/joffysloffy/

Synchroniseer je bestanden op je computer, laptop en smartphone met dropbox: Dropbox.
Gebruikersavatar
Einstein'
Berichten: 743
Lid geworden op: dinsdag 14 november 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Einstein' »

zeer mooi!

10/10
Afbeelding
Dion
Berichten: 4861
Lid geworden op: donderdag 8 maart 2007, 16:56

Bericht door Dion »

Kunne jullie ook zoon game maken
Mastered Me
Berichten: 1201
Lid geworden op: vrijdag 29 juni 2007, 12:36
RS: Mastered Me (f2p)
Clan: =WST=
Oude naam: TGT
Contacteer:

Bericht door Mastered Me »

Cool guide 10/10! :D :D :D
______________________________________________________________________
I will leave no one behind, dead or alive. I'll make sure everyone comes back home.
What we do in life, echoes in eternity.
Afbeelding
Gijs
Berichten: 12942
Lid geworden op: zaterdag 10 februari 2007, 8:16
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Niet verwacht dat ie zo gebumpt zou blijven :P

Dionekele het laden duurt er lang mee maar als het een 3d spel is kan wel alleen zo ver ben ik nog niet :P
Ik heb nu versie 6 met regestratie :P
En er zijn mensen die runescape in het 3d kunnen maken :D
Afbeelding
Voorheen Ever121
J0rn
Berichten: 5667
Lid geworden op: dinsdag 6 maart 2007, 19:36
Oude naam: jornowvs

Bericht door J0rn »

keep it bumped
Afbeelding
Gijs
Berichten: 12942
Lid geworden op: zaterdag 10 februari 2007, 8:16
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Bumpje ik ga misschien nog wel verder :P
Afbeelding
Voorheen Ever121
jorryborry
Berichten: 193
Lid geworden op: woensdag 15 augustus 2007, 13:23

Bericht door jorryborry »

toch nog knap gemaakt!
Afbeelding
FREE RUNNING/PARKOUR 4 LIFE
Afbeelding
ik-mail-wat
Berichten: 906
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 14:56

Bericht door ik-mail-wat »

kon ik maar een 3D game maken :cry:
AfbeeldingClick here to feed me a Rare Candy!Afbeelding<- klik (geen topic voor aan maken!!!!)
runescape-freak
Berichten: 183
Lid geworden op: maandag 27 februari 2006, 15:52
RS: supper man40 (p2p)
Contacteer:

Bericht door runescape-freak »

Hallo ik ben bezig met een spel maar ik heb wat vragen
Hoe kan ik vallen,bij bv een valkuil.
Je moet als je bij een bepaald popetje bent op enter duwen,maar ik kan gewoon midden in mijn spel op enter duwen wanneer ik dat wil,dus hoe wijzig ik dat?
hoe laat ik mijn poppetje springen

Dat zijn mijn momtentele vragen! :wink: .

edit nog een vraag:
Hoe kan ik er voor zorgen dat:
ik in een ander verander , dat is al gelukt
en hoe kan ik ervoor zorgen dat een man anders praat tegen de veranderde persoon.
dus stel:
man verandert in vrouw
hond zegt tegen man dag man
hond zegt tegen vrouw dag vrouw

(dom voorbeeld :P )
maar bij mij zegt de persoon gewoon altijd hetzelfde.
Laatst gewijzigd door runescape-freak op zaterdag 15 september 2007, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.
joffysloffy
Berichten: 774
Lid geworden op: woensdag 30 augustus 2006, 16:39

Bericht door joffysloffy »

how maak je zo'n ding dat als je er overheen gaat iets anders explodeert?
http://host-a.net/joffysloffy/

Synchroniseer je bestanden op je computer, laptop en smartphone met dropbox: Dropbox.
runescape-freak
Berichten: 183
Lid geworden op: maandag 27 februari 2006, 15:52
RS: supper man40 (p2p)
Contacteer:

Bericht door runescape-freak »

ik heb nog een paar vragen:
1.Hoe kan ik er voor zorgen dat ik val als ik (bv) spring dus je springt en dan kom ik weer terug.
2.Hoe zorg ik er voor dat een bepaald persoon iets anderszegt als je je eigen sprite hebt aangepast!
3.Hoebeweegt het beeld mee? Want nu blijft het beeld gewoon staan maar het movet niet mee als ik beweeg,dus hetbeeld word altijd kleiner omdat er anderste weinig plaats is!

Dit zijn denk ik miojn momentele vragen,erkomen er misschien nog bij! :o .

edit!! ik krijg plots een fout: error loading : file seems to be corrupted staat er!
grr ,i k was er zo aan bezig ik wou er een groot spel van maken en nu dit??
Ik had nog maar 1 room en ong. 15 objects,kan ik dit nog repareren??? :evil: .
Plaats reactie