Guide: Hoe maak ik een mooie guide?

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Guide: Hoe maak ik een mooie guide?

Bericht door Balhaar06 »

Guide: Hoe maak ik een mooie guide?

Inhoud:

Voorwoord
Waarom schrijf ik deze guide
De Basis
Hoe maak ik een goed basis voor een guide
De Opmaak
Hoe maak ik mijn guide mooi af, en hoe geef ik hem iets ‘extras mee’
Nawoord
Mijn Nawoord

Voorwoord

Ik ga deze guide schrijven omdat ik vaak zie dat mensen een guide met prima informatie schrijven, maar dat je dan eerst moet ontcijferen wat nou waar staat. In deze guide wil ik je daarom wat tips geven over hoe je een guide op een duidelijke manier kan schrijven.

De Basis

De belangrijkste regel bij het schrijven van een guide is: Bedenk eerst goed wat je wilt vertellen. Als je dat bedacht hebt, bedenk dan een passende titel. Bedenk een titel die zo kort maar duidelijk mogelijk is.

Enkele voorbeelden van foute titels:
deze guide gaat over runescape
in dit stukje tekst hieronder ga ik iets vertellen over de gevaren van chickens
LEES DEZE GOEDE GUIDE OVER MIJN NIEUWE BRONZE DAGGER!!!!!
Zulke titels moet je absoluut niet doen.

Enkele voorbeelden van goede titels:
Guide: Goedkoop Magic trainen
[Guide] Range 1 tot 99
King Black Dragon Guide
Zulke titels zijn verstandig om te nemen. Mensen zullen dit veel eerder aanklikken dan de foute titels.

Als je een titel bedacht hebt, kijk dan of het niet te lang of te kort is. Als dat volgens jou allemaal klopt, maak je een duidelijke inhoud. Denk hierbij aan de volgorde. Als je bijvoorbeeld een guide gaat maken over hoe je Range van 1 tot 99 kan trainen, begin dan bij level 1 en niet bij 99. Als je de inhoud hebt, begin dan in een Word documentje je verhaal te typen. Hier hoef je nog niet de codes voor kleuren of dikgedrukte letters in te zetten. Typ hier enkel je tekst. Zorg wel dat je in dit Word document niet alles simpel achter elkaar typt, maar gebruik tussenkopjes.

Fout voorbeeld:
Ik schrijf deze guide omdat ik het leuk vind om lamme vingers te krijgen van het typen. Als je dan bij de man in varrock bent aangekomen moet je met hem praten. Hij geeft je de opdracht om naar de vrouw in falador te gaan.
Goed voorbeeld:
Ik schrijf deze guide om jullie te helpen met het halen van de quest Sheep Shearer. Ik heb deze quest vandaag eindelijk behaald, en ik wil hem nu met jullie delen. Veel lees plezier.

De Quest
Start de quest door te praten met Romeo, hij loopt op het plein in Varrock…
Dit is zo’n beetje de basis. Als je dit hebt ziet je guide er al fatsoenlijk uit. Wat je natuurlijk nooit moet vergeten zijn hoofdletters, leestekens en normale Nederlandse taal.

Fout voorbeeld:
loop dan ff naar die vader en geef hem fftje een tientje


Goed voorbeeld:
Als je in Edgeville bent aangekomen, praat dan met de bankier.

De Opmaak.

In dit onderdeel ga ik uitleggen hoe je je guide extra mooi kan maken. Dit kan je in een Word documentje doen als je dat fijn vind, en de codes uit je hoofd kent. Ook kan je de ‘Basistekst’ kopiëren naar het forum en de codes er daar tussen gaan zetten. Bij de opmaak komt dus geen extra tekst, je doet alleen maar de codes een plaatjes erbij.

Vette Letters.
Vetter letters kun je voor een aantal dingen gebruiken. Je kunt het gebruiken zoals ik het hierboven doe, om een tussenkopje aan te geven.

Voorbeeld:
De Route
Op dit kaartje zie je hoe je moet lopen:
Ook kan je vette letters gebruiken om iets extra duidelijk te maken:

Goed voorbeeld:
Ga vooral niet naar door de rechter deur
Fout voorbeeld:
Hoi ga dan daarzo naar links, en val de goblin aan
Grote Letters
Grote letters moet je niet teveel gebruiken. Gebruik ze alleen in je titel, en in een nieuw hoofdstuk.

Goed voorbeeld:
1. Voorwoord
Fout voorbeeld:
Loop dan door de rechter deur en praat met de man die daar staat
Gekleurde tekst
Voor gekleurde tekst geld eigenlijk hetzelfde als bij de grote letters. Gebruik ze alleen in de titel of een nieuw hoofdstuk. Dan blijft je tekst duidelijk.

Goed voorbeeld:
1. Voorwoord
Fout voorbeeld:
loop dan naar rechts
Schuine Letters
Schuine letters gebruiken ik haast nooit. Ik gebruik ze eigenlijk alleen als je iets vertelt wat totaal niet over het onderwerp gaat waarover je guide gaat. Bijvoorbeeld om een voorbeeld aan te geven.

Goed voorbeeld
Bijvoorbeeld:
-Een nieuwe fietsbel
Fout voorbeeld
Ik heb deze guide met veel plezier gemaakt.
Onderstreepte tekst
Ook onderstreepte tekst gebruik ik zelden. Ik gebruik het alleen om iets extra duidelijk aan te geven.

Goed voorbeeld:
Ga vooral niet langs de Kalphite Queen
Fout voorbeeld
Als je dan langs de nieuwste autoer komt.
Plaatjes
Als je guide bijvoorbeeld over Lesser Demons gaat kan je er een plaatje bij zetten van een Lesser Demon, de route hoe je er komt en waar savespots zitten..

Voorbeeld:
Afbeelding

Tot zo ver de opmaak. Zorg dat je dit goed doet, dit maakt je guide dan nog overzichtelijker. Maar als je het verkeerd doet, worDT (!) het onoverzichtelijker. Let daarom goed op..


Nawoord


Ik heb deze guide met veel plezier geschreven. Hopelijk hebben jullie er wat aan, en gebruiken jullie hem ook. Bedankt voor het lezen. Ik heb geen plaatjes gebruikt, maar dat kom doordat het bij deze guide niet gaat.


Reet maar!!


©Balhaar06
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
Buffelobil
Berichten: 823
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 14:38
Contacteer:

Bericht door Buffelobil »

Nice 10/10!
Heb je vragen, of suggesties? Vraag het aan me.
Svenneke06
Berichten: 1240
Lid geworden op: dinsdag 12 december 2006, 18:33

Bericht door Svenneke06 »

mooi!
100/100
Afbeelding
Erik
Berichten: 4314
Lid geworden op: vrijdag 16 maart 2007, 15:59
Oude naam: 8erik1

Bericht door Erik »

Naais 8)
Goeie guide
The Jeanneau
Ex-chatmoderator
Berichten: 1841
Lid geworden op: dinsdag 27 februari 2007, 18:37
Oude naam: Jeanneau 12

Bericht door The Jeanneau »

super super nice 10/10!!
Soepdino
Berichten: 4495
Lid geworden op: vrijdag 26 mei 2006, 16:07
Oude naam: Superdino11

Bericht door Soepdino »

Best handig voor de beginnende guide-makers :)
Quitted
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Verwijderd
Denikids
Berichten: 8138
Lid geworden op: zaterdag 10 maart 2007, 8:34
Clan: dragonforce end

Bericht door Denikids »

Nice 9/10 nu kan ik eindelijk een guide gaan maken nu nog een onderwerp verzinnen dat is heel belangrijk volgens jou tekst belangrijke dinge moete dik gedrukt =]
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik typ, niet voor wat jij begrijpt uit mijn woorden.


Afbeelding
Veloxraptor
Ex-moderator
Berichten: 6247
Lid geworden op: dinsdag 20 juni 2006, 19:02
RS: Gestopt

Bericht door Veloxraptor »

Omdat deze guide natuurlijk over zichzelf gaat (in principe, je guide gaat over guides, en dit is een guide) bekijk ik hem extra kritisch. En dan valt me toch het een en het ander op. Eerst wat spellingsfoutjes en aanvullingen:

- Schuin wordt Italic genoemd. Zo worden vette letters Bolt genoemd, en 'onderstreepte tekst' underline(d).
- Savespot is eigenlijk Safespot.

En dan nu dit:

-
Jij schreef:Schuine letters gebruiken ik haast nooit. Ik gebruik ze eigenlijk alleen als je iets vertelt wat totaal niet over het onderwerp gaat waarover je guide gaat. Bijvoorbeeld om een voorbeeld aan te geven.
Dit klopt niet helemaal. Je gebruikt italic tekst niet om 'iets te vertellen dat niet met het onderwerp te maken heeft', dan zet je het niet in je Guide. Italic gebruik je bijvoorbeeld om namen van plaatsen en personen te vertellen en verduidelijken. Of data.

(voorbeeld: 'Alle paardjes in de wei' is een boek van Annet Schaap. )

- Je moet je eigen guide wel volgen! Jij vertelt ons (terecht) dat overzichtelijkheid hoge prioriteit heeft. Je guide is opzich oke, maar het 'De Opmaak' Hoofdstuk vond ik niet erg overzichtelijk.

Al met al is je taalgebruik goed. De inhoud klopt redelijk, het 'guide iets extra's meegeven' gedeelte mis ik een beetje, ik kom uit op een 8,1 op 10.
Assist System Guide | Firecape Guide | Ranged Guide | Stronghold of Security Guide |
ClanWars Guide | Hoe maak ik een guide | Fist Of Guthix Guide
Afbeelding <- Enorm bedankt sKull! Vragen over wis-, schei- of natuurkunde? Pm me!
Ns Redfire
Berichten: 2278
Lid geworden op: dinsdag 23 januari 2007, 19:10
Clan: Geen
Contacteer:

Bericht door Ns Redfire »

10/10...je hebt de guide overzichtelijk en goed gemaakt, terwijl hij meteen uitlegt hoe je dat moet doen :P :D
7+ Jaar LTF
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

Tyvm Allemaal! :D
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
Meutr
Luchtfietser
Berichten: 39827
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 21:14

Bericht door Meutr »

Veloxraptor schreef:Kwebbel velox: italic, bolt etc
Over italic en bolt. Mensen begrijpen beter 'vet gedrukt en 'schuin gedrukt'
Een guide moet altijd dudielijk blijven, dus vind ik vet en schuin goed.

8/10 voor deze mooie guide :wink:
I know it's easy to imagine, But it's easier to just do. See, if you can't do what you imagine, then what is imagination to you?
Afbeelding Afbeelding
Studies show that for every minute you're angry, you lose sixty seconds of happiness.






Afbeelding
hettes
Berichten: 223
Lid geworden op: woensdag 25 april 2007, 18:43

Bericht door hettes »

10/10

het is een heel mooie guild
en het is slim gevonden
hallo ik speel niet veel rs, maar dit tipforum is gewoon te gek, mijn gamenaam: NOFF

ondergetekende
NOFF
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

meutr schreef:
Veloxraptor schreef:Kwebbel velox: italic, bolt etc
Over italic en bolt. Mensen begrijpen beter 'vet gedrukt en 'schuin gedrukt'
Een guide moet altijd dudielijk blijven, dus vind ik vet en schuin goed.

8/10 voor deze mooie guide :wink:
Ja, ik wist dat het zo heete, maar ik dacht dat het zo duidelijker was :wink:

Bedankt voor alle goeie cijfers :)
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
Mastered Me
Berichten: 1201
Lid geworden op: vrijdag 29 juni 2007, 12:36
RS: Mastered Me (f2p)
Clan: =WST=
Oude naam: TGT
Contacteer:

Bericht door Mastered Me »

Cool guide man 10/10!
misschien ga ik nu ook 1 maken... 8)
______________________________________________________________________
I will leave no one behind, dead or alive. I'll make sure everyone comes back home.
What we do in life, echoes in eternity.
Afbeelding
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

Gewoon proberen!
Pb me hem maar als je hem af hebt, ik ben benieuwd naar het resultaat :)
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
jorryborry
Berichten: 193
Lid geworden op: woensdag 15 augustus 2007, 13:23

Bericht door jorryborry »

Mooi gemaakt!10/10!!!
Afbeelding
FREE RUNNING/PARKOUR 4 LIFE
Afbeelding
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

Bedankt :)
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
eenhoorn122
Berichten: 415
Lid geworden op: zaterdag 14 juli 2007, 10:11
Contacteer:

Bericht door eenhoorn122 »

nice 10/10 ik heb em cker nodig :oops:
Balhaar06
Berichten: 1543
Lid geworden op: vrijdag 17 november 2006, 15:33
Clan: Teak
Contacteer:

Bericht door Balhaar06 »

Bumpje!!

Reet plz! :D
~ 'You don't have to be faster than the bear, you just have to be faster than the slowest guy running from the bear.~
Afbeelding
Plaats reactie