Nog een klein nachtje slapen en dan zal een van de grotere updates aan RuneScape eraan komen: legacy mode. Spelers kunnen vanaf maandag 14 juli kiezen uit de EoC-mode - die overigens ook wat verbeteringen krijgt - of uit de legacy-mode, waar het oude combatsysteem deels in terugkomt (pre-EoC). Moeten we daar blij mee zijn of zijn er andere zaken die mogelijk een pijnpunt zullen zijn voor veel spelers? Dit artikel licht de voordelen en nadelen toe.
Allereerst is het zo dat elke speler de keuze zal hebben over wat hij of zij wilt spelen, zoals gezegd. Een gevolg hiervan is dat beide systemen in balans moeten zijn, wat resulteert in het oude maximale combat level van 138 en een maximaal standaard aantal levenspunten van 9.900 voor EoC en 990 voor Legacy. Legacy zal geen gebruik maken van abilities en EoC wel. Toch zal trainen via abilities sneller zijn dan de Legacy mode. Ook versterkt Jagex met de update de eindbazen, waarbij wel aangeraden wordt om EoC te gebruiken voor het grootste succes.
De drukte in RuneScape zal daarnaast met de update gaan toenemen. Veel oudere spelers komen terug speciaal voor Legacy, omdat zij niets zagen in EoC of de moeite niet namen om te leren - of natuurlijk omdat sommigen niet tegen veranderingen kunnen. Toch worden veranderingen vaak geapprecieerd, gezien ook deze update door de peilingen waar spelers de keuze hebben over de updates is gegaan. Een recent voorbeeld zijn de skillcapes die vernieuwd gaan worden, over de impact zal er nog een poll volgen.
Een voordeel van die drukte is dat RuneScape meer sociaal wordt: voor Dungeoneering zul je bijvoorbeeld sneller een team vinden, alsook voor verscheidene minigames. Ook kan het zijn dat het Tipforum actiever wordt, alsmede de website ook vaker bezocht gaat worden. Dit is natuurlijk koffiedik kijken, maar de bloei van RuneScape was al een tijdje een feit. Als laatste zijn er meer mensen beschikbaar voor eindbazen, wat een daling, maar ook een stijging van de items kan betekenen. In de eerste zin heeft iedereen de wapens en armour nodig voor de eindbazen, waardoor ze stijgen. Daarnaast zullen ze zelf ook de drops gaan verkrijgen, waardoor ze zakken. Persoonlijk denk ik dat de items wel gaan stijgen.
Een ander nadeel is dat er een driesplitsing zal gaan ontstaan voor de community. Je hebt al Old School RuneScape en RS3, maar hiernaast komt dus Legacy mode, die wel geïntegreerd zit in de main game van RuneScape. Legacy zal er voornamelijk zijn voor pk'en en slayer, waar de updated versie van EoC voornamelijk voor eindbazen zal blijven. Het gevolg hiervan is dat de peilingen lastiger erdoor kunnen komen. Een andere kanttekening plaats ik zelf in de peilingen bij het feit dat het zo eindeloos door zal kunnen blijven gaan. Hoeveel splitsingen zullen er gaan komen en is het niet beter om één spel te behouden? Jagex ziet zelf de oplossing dus in het integreren van verschillende modes in één spel.
Over het vinden van een Dungeoneeringteam tot slot: veel mensen vinden EoC een irritante werking hebben binnen Dungeoneering, waardoor zij via Legacy weer Dungeoneering gaan spelen. In de beta is door siteteamlid Joost - in 20 minuten, dus met twijfel - geconcludeerd dat de Hexhunter bow weer overpowered is. Of dit maandag zal gaan veranderen is de vraag. Overigens is ook geconludeerd door Joost dat de combat triangel in Legacy (getest in Dungeoneering) totaal nietig is, iets wat ook het geval is in EoC, helaas. We weten nog niet of dit gevolgen zal hebben over hoe Dungeoneering gespeeld gaat worden.
Jouw mening!
Ik heb over een aantal punten mijn mening gegeven in dit artikel. Ik ben zelf niet zo blij met Legacy, maar ik begrijp de keuze van Jagex wel, aangezien dit veel meer spelers terug gaat brengen dan dat er gaan stoppen. Wat is jouw mening over de update van morgen aka Legacy? Laat het ons weten!