Het Grote Aandelen Topic

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
Meutr
Luchtfietser
Berichten: 39827
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 21:14

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Meutr »

Met een schaduwportefeuille stel je zelf een aandelenportefeuille samen en hou je de winsten en de verliezen bij, maar dan fictief - zonder écht geld. Je kan dat gewoon zelf doen door alles op papier bij te houden, of je kan een website zoeken die voorziet in zo'n systeem. Een schaduwportefeuille gebruik je om bepaalde beleggingsstrategieën uit te testen. Het is dus wel de bedoeling dat er een logica zit, achter de aandelen die je koopt of verkoopt. Je kan ook zomaar een aantal aandelen fictief kopen of verkopen en dat bijhouden, maar daar win je natuurlijk niets bij.
I know it's easy to imagine, But it's easier to just do. See, if you can't do what you imagine, then what is imagination to you?
Afbeelding Afbeelding
Studies show that for every minute you're angry, you lose sixty seconds of happiness.






Afbeelding
Meutr
Luchtfietser
Berichten: 39827
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 21:14

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Meutr »

In welk aandelenfonds heb je trouwens geïnvesteerd? :P
I know it's easy to imagine, But it's easier to just do. See, if you can't do what you imagine, then what is imagination to you?
Afbeelding Afbeelding
Studies show that for every minute you're angry, you lose sixty seconds of happiness.






Afbeelding
mutn10
Berichten: 3718
Lid geworden op: maandag 29 oktober 2007, 16:04

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door mutn10 »

Toch ook eens hier posten omdat ik onlangs wat uitleg kreeg van m'n vader hierover.
Zelf zitten we met een bepaald bedrag bij Private Banking. Dit bedrag gaat de bank dan zelf beleggen in aandelen. Zij nemen een deel van de winst voor zich en de rest "krijgt" mijn vader. Win win voor allebei dus. Je moet echter een groot genoeg bedrag ter beschikking stellen of je kan niet aan Private Banking gaan doen. Verder heb je hierbij ook nog een kapitaalsgarantie dus je kunt nooit al je geld kwijt zijn. Een ander voordeel is dat je naar veel evenementen kan en dergelijke

Verder koopt mijn vader particulier ook nog aandelen. Zo koopt hij er bijvoorbeeld van Apple, Kinepolis en dergelijke en verkoopt hij met winst. Dit doet hij met enkele duizenden euro's en hij maakt zo goed als altijd winst. Winsten gaan van zo'n 5% tot 20%. Heeft hij in z'n hele loopbaan al veel geld mee verdiend. Soms valt het natuurlijk wel eens tegen, maar aangezien hij niet te veel gokt op 1 deel en diverse aandelen tegelijk beheert, is de algemene balans sterk positief. Hier moet je wel mee bezig zijn. Zo checkt hij geregeld de aandelen en verkopen gaat online en erg snel.
AfbeeldingMet dank aan "andreas jan"
The Beast of Terror
Berichten: 5224
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 18:48
Clan: furys clan

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door The Beast of Terror »

Meutr had jij artikelen en boeken die je erover kan aanraden?
Wil me hier ook al jaren in verdiepen maar nooit aan begonnen
Megareus12
Ex-moderator
Berichten: 14140
Lid geworden op: vrijdag 10 november 2006, 19:09
Extra rang: Holbewoner

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Megareus12 »

The Beast of Terror schreef: Meutr had jij artikelen en boeken die je erover kan aanraden?
Wil me hier ook al jaren in verdiepen maar nooit aan begonnen
Chow - Stochastic Partial Differential Equations

Nee, begin maar met een boek over corperate finance. Tim kan je daarover wel adviseren. Mijn studie gebruikte Berk- Fundamentals of Corporate Finance, maar daar was Tim niet zo positief over.
Meutr
Luchtfietser
Berichten: 39827
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 21:14

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Meutr »

The Beast of Terror schreef: Meutr had jij artikelen en boeken die je erover kan aanraden?
Wil me hier ook al jaren in verdiepen maar nooit aan begonnen
Ikzelf ben begonnen met "The intelligent investor" van Graham. Dat is een erg simpel en basic boek over value investing. Perfect als startpunt. Nadien "Security Analysis", ook van Graham, hetgeen een goed boek is over corporate finance. "The Essays of Warren Buffett: Lessons For Corporate America" is ook geweldig. Je krijgt een kijk op hoe Buffet het allemaal deed. Het boek gaat over corporate finance, common stock, investing, .. Een goed allround boek. Dit zijn allemaal basics. Eens je deze hebt gelezen kan je op zoek gaan naar boeken die zich toeleggen op bepaalde strategieën. Daar ben ik zelf echter nog niet toe gekomen.
I know it's easy to imagine, But it's easier to just do. See, if you can't do what you imagine, then what is imagination to you?
Afbeelding Afbeelding
Studies show that for every minute you're angry, you lose sixty seconds of happiness.






Afbeelding
Dragon slayerr
Verbannen
Berichten: 12
Lid geworden op: zondag 25 januari 2015, 19:05

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Dragon slayerr »

Recentelijk ook (serieus) begonnen te beleggen. Doe het voor nu nog wel met het spelletje van RTL, oftewel met nep geld, maar probeer het zoveel mogelijk te spelen zoals ik het ook met echt geld zou doen.

Vanochtend bijvoorbeeld goed het nieuws gevolgd en natuurlijk ook een beetje geluk gehad en 2% winst met Apple weten te behalen.

Verder heb ik het boek 'beleggen voor dummies' besteld, dus ik ben al bijna een pro :)
The Beast of Terror
Berichten: 5224
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 18:48
Clan: furys clan

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door The Beast of Terror »

Dank Meutr en Megareus ^^
Dragon slayerr
Verbannen
Berichten: 12
Lid geworden op: zondag 25 januari 2015, 19:05

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Dragon slayerr »

Klein weekje geleden een rekening geopend bij Degiro, tot nu toe ~40% van m'n portefeuille in aandelen en ~60% in crowdfunding (kon geen aantrekkelijke obligatie vinden en vind de diversificatie en risico:rendement bij crowdfunding goed genoeg).

Heb ook gekeken naar hefboomproducten, CFDs en futures maar daar begin ik (nog) niet aan, te risicovol.

Qua de aandelen heb ik Boskalis gekocht toen het de steunlijn zo goed als aanraakte, hiermee winst gemaakt. Zoals te zien valt nog redelijk 'safe' gespeeld.
De periode voor de door mij gebruikte steunlijn is 3 maanden.
Ditjuh
Berichten: 5052
Lid geworden op: zondag 9 maart 2008, 22:12
RS: Leuk (OSRS)
Clan: Vitality #1
Oude naam: IntoHardcore

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Ditjuh »

Badr Hari schreef:
Jack schreef: Knap dat jij al weet wat er gaat gebeuren!

Ik zou gewoon lekker indexfonds zoeken met lage kosten.
Natuurlijk niet met zekerheid, maar een bedrijf analyseren kan geen kwaad om daar vervolgens je conclusies uit te trekken.
True maarja, als de rest van het publiek onwetend is en zn shit bijvoorbeeld dumpt kan er iets heel anders gebeuren, kuddegedrag he. Zelfde als met een bankrun (ook al is dit heel iets anders), als jij weet dat de bank gewoon liquide in orde is maar het publiek denkt er anders over en neemt al zn geld op is het gg bank. Dusja blijft altijd wel risico ;p maar heb je ook is overwogen om opties te nemen? Of futures of trackers? Zijn ook leuke dingen, alleen wel wat ingewikkelder dan aandelen. Een tracker volgt een bepaalde index, zonder dat je veel provisiekosten hebt van het laten beheren van het fonds. Ik zou is kijken naar blackrock mix fondsen, als je geinteresseerd bent in trackers teminste ;p. Heb je wel je vermogen wat meer verspreid waardoor je minder risico loopt en alsnog redelijk veel rendement kunt maken.
Afbeelding
Afbeelding
Dragon slayerr
Verbannen
Berichten: 12
Lid geworden op: zondag 25 januari 2015, 19:05

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Dragon slayerr »

Vandaag beste dag tot nu toe

Afbeelding

:D
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40385
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Daan »

Doe je goed!
Dragon slayerr
Verbannen
Berichten: 12
Lid geworden op: zondag 25 januari 2015, 19:05

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Dragon slayerr »

Zouden jullie het leuk vinden als ik eens in de zoveel tijd een soort blog-post maak, van wat ik die tijd heb gedaan qua aandelen?
compu
Berichten: 180
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 23:05

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door compu »

Dragon slayerr schreef: Recentelijk ook (serieus) begonnen te beleggen. Doe het voor nu nog wel met het spelletje van RTL, oftewel met nep geld, maar probeer het zoveel mogelijk te spelen zoals ik het ook met echt geld zou doen.

Vanochtend bijvoorbeeld goed het nieuws gevolgd en natuurlijk ook een beetje geluk gehad en 2% winst met Apple weten te behalen.

Verder heb ik het boek 'beleggen voor dummies' besteld, dus ik ben al bijna een pro :)
Wow super bedankt! Had nog nooit gehoort van de spelletje. Ik ben 16 en heb economie in mijn profiel ( havo n+t ). Mijn vader belegd ook en ik hoor hem daar af en toe wel eens over. Beleggen interesseert me al tijden. Maar heb helaas geen 5-10k liggen :D
Afbeelding
Niels
Berichten: 3711
Lid geworden op: zaterdag 30 april 2011, 15:37

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Niels »

compu schreef:
Dragon slayerr schreef: Recentelijk ook (serieus) begonnen te beleggen. Doe het voor nu nog wel met het spelletje van RTL, oftewel met nep geld, maar probeer het zoveel mogelijk te spelen zoals ik het ook met echt geld zou doen.

Vanochtend bijvoorbeeld goed het nieuws gevolgd en natuurlijk ook een beetje geluk gehad en 2% winst met Apple weten te behalen.

Verder heb ik het boek 'beleggen voor dummies' besteld, dus ik ben al bijna een pro :)
Wow super bedankt! Had nog nooit gehoort van de spelletje. Ik ben 16 en heb economie in mijn profiel ( havo n+t ). Mijn vader belegd ook en ik hoor hem daar af en toe wel eens over. Beleggen interesseert me al tijden. Maar heb helaas geen 5-10k liggen :D
Wel 5-10 euro? Dan kan het ook.
compu
Berichten: 180
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 23:05

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door compu »

Bedoel je gewoon bij mijn bank? Voor 5-10 euro moet ik trouwens ook al wachten op mn loon van mn supermarkt baantje :D heb net 4 dagen carnaval gevierd
Dragon slayerr schreef: Zouden jullie het leuk vinden als ik eens in de zoveel tijd een soort blog-post maak, van wat ik die tijd heb gedaan qua aandelen?
Ik ook!
Afbeelding
Niels
Berichten: 3711
Lid geworden op: zaterdag 30 april 2011, 15:37

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Niels »

Nee banken zijn duur, wwww.degiro.nl kan ik echt aanraden. Per transactie betaal je zo'n 2 euro.
compu
Berichten: 180
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 23:05

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door compu »

Daar ga ik even naar kijken als ik mijn loontje binnen heb en mn ouders terugbetaalt. Thanks!
Afbeelding
mark145nl
Berichten: 4055
Lid geworden op: woensdag 5 juli 2006, 21:11
Clan: lunagang

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door mark145nl »

Niels schreef: Nee banken zijn duur, wwww.degiro.nl kan ik echt aanraden. Per transactie betaal je zo'n 2 euro.

je weet wel dat de giro geen bank is en dat je dus geen recht hebt op het deposito garantiestelsel?
en dat ze de shorters dekken met jouw aandelen, waardoor je een extra risico loopt wat je waarschijnlijk niet weet?


zelf beleg ik alleen voor mid lange termijn in aandelen en op de korte termijn in turbo's en traders.
turbo's vind ik een leuker product om mee te beleggen.

zal zo wel een pic posten van een turbo die ik van de week kocht.

Toegevoegd na 6 minuten:

Afbeelding

staat nu inmiddels op ruim 110% in de plus

Toegevoegd na 10 minuten:
Dragon slayerr schreef: Recentelijk ook (serieus) begonnen te beleggen. Doe het voor nu nog wel met het spelletje van RTL, oftewel met nep geld, maar probeer het zoveel mogelijk te spelen zoals ik het ook met echt geld zou doen.

Vanochtend bijvoorbeeld goed het nieuws gevolgd en natuurlijk ook een beetje geluk gehad en 2% winst met Apple weten te behalen.

Verder heb ik het boek 'beleggen voor dummies' besteld, dus ik ben al bijna een pro :)

dat is die 2% die je dan op de dollar euro koers verloren had?
Niels
Berichten: 3711
Lid geworden op: zaterdag 30 april 2011, 15:37

Re: Het Grote Aandelen Topic

Bericht door Niels »

mark145nl schreef:
Niels schreef: Nee banken zijn duur, wwww.degiro.nl kan ik echt aanraden. Per transactie betaal je zo'n 2 euro.

je weet wel dat de giro geen bank is en dat je dus geen recht hebt op het deposito garantiestelsel?
en dat ze de shorters dekken met jouw aandelen, waardoor je een extra risico loopt wat je waarschijnlijk niet weet?
Maakt mij vrij weinig uit, zoveel geld zit er bij mij niet in, en ik zie De Giro niet ineens falliet gaan.
Plaats reactie