Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

wildlife fotografie is zeker een kunst opzich die al aardig goed onder de knie hebt, geen discussie over mogelijk.
Afbeelding Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door i k0nijn i »

Ja, je bent zeker goed bezig en ik weet uit beperkte ervaring ermee ook wel hoe lastig het is. Het blijft gewoon wat jammer, vind ik. :P
Afbeelding
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

het zou inderdaad tof zijn om te zien als je iets meer vanuit een "kunstig" oogpunt je foto's zou maken.
Afbeelding Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Ik zou graag een lichtere en gemakkelijkere lens aanschaffen voor insecten. Bij mijn 100-400mm heb ik een minimale scherpstelafstand van 1.8m en soms levert dit problemen op. Libellen en vlinders gaan prima, maar kevertjes op takken, nachtvlinders in nachtvlinderdozen of poeldieren zijn zeer moeilijk te fotograferen of leveren legendarische beelden op waarbij ik op drie meter moet gaan staan om iets van een centimeter scherp te krijgen. Ik twijfel nu echter tussen een volwaardige macrolens van omstreeks max. 500 euro of een standaard 50-200mm lens... Ik wil wel graag beeldstabilisatie en autofocus indien mogelijk. De bedoeling is dat ik het gewoon als veldlens kan gebruiken en geen statief nodig heb. Heeft iemand aanraders wat macrolenzen betreft (met beeldstabilisatie en autofocus dus) en wat is jullie mening? Ik gebruik voor alle duidelijkheid Canon EOS 7D als body.

Toegevoegd na 13 uur en 53 minuten:

Concreet dacht ik aan Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM of als het geld mee zit aan EF100mm f/2.8L IS USM.
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

http://www.photozone.de/Reviews/299-sig ... rt--review goedkoop en prachtige macro's ;)

Toegevoegd na 5 minuten:

ik zit eraan te denken om mirrorless te gaan en een sony alpha a6000 te kopen, wat vinden jullie van die camera en mirrorless camera's over het algemeen?

de duidelijkste pro & cons zijn:

Pro:
goedkoper
beter iso performance
kleinere camera(een stuk kleiner)
lichter

cons:
slechtere tot langzame AF (sports is amper te doen)
minder lenzen
etc
Afbeelding Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14574
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Bighead »

Voor mij wegen mirrorless camera's niet op tegen de kwalitatief nog steeds betere DSLR's en de kleinere compact camera's. Voor doeleinden waarbij een grote camera omslachtig is heb ik mijn S95 die makkelijk in m'n binnenzak past maar toch nog RAW schiet. Wanneer gewicht minder een rol speelt heb ik m'n DSLR voor de grotere flexibiliteit en afbeeldingskwaliteit die dat biedt. Een mirrorless camera maakt nog altijd slechtere foto's dan een DSLR en past nog steeds niet in m'n zak, dus heeft voor mij persoonlijk in ieder geval geen praktisch nut.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

waar zit volgens jou dan het grote verschil tussen een mirrorless en een dslr? volgens mij is dat er niet zo gek veel
Afbeelding Afbeelding
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

waar zit volgens jou dan het grote verschil tussen een mirrorless en een dslr? volgens mij is dat er niet zo gek veel
Afbeelding Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14574
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Bighead »

Sensorformaat, ISO performance, instelbaarheid, accuduur, noem maar op. De belangrijkste overweging voor mij is overigens de digitale zoeker op een mirrorless camera. Dat maakt compositie vrijwel onmogelijk met de meeste mirrorless camera's.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

sensorformaat is ook gewoon fullframe te kopen dus is in principe het zelfde als een dslr en de instelbaarheid is volgens mij juist nog groter en met juist meer functies en ik snap je laatste argument niet.
Afbeelding Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14574
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Bighead »

Er is voor zover ik weet nog maar 1 full frame mirrorless camera te krijgen. Gezien de tweedehands markt die in full frame camera's bestaat mag je daar ruim dubbel zoveel voor neertellen als voor een goede full frame DSLR. Budget opzij gezet kan je inderdaad full frame mirrorless camera's krijgen, akkoord.

Met instelbaarheid refereer ik naar het gemak dat het grote aantal knoppen van de gemiddelde DSLR oplevert. Mirrorless camera's hebben daar doorgaans simpelweg niet de ruimte voor op de body. Dat proberen ze vervolgens op te lossen met touch screens, maar een touch screen valt mijns inziens nagenoeg niet blind te bedienen.

Verder het gebrek aan een optische viewfinder: in helder verlichte omgevingen (zonnige landen, goed verlichte indoor-locaties, etc.) kan je wel vergeten om wat zinnigs aan je scherm te kunnen afleiden. Voor zover ik weet zijn optische viewfinders in ieder geval nog geen optie op mirrorless camera's.

Begrijp me niet verkeerd: ik denk zeker dat mirrorless camera's de toekomst zijn, maar voor algemeen gebruik zijn ze nog geen volledige vervanger van DSLR's.

Een persoonlijk probleem dat ik overigens heb is dat ik mirrorless camera's volledig onhandelbaar vind met een groot objectief erop. Met bijvoorbeeld een 70-200mm 2.8L zijn ze volledig front heavy.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

er zijn meerdere fullframe mirrorlesscameras te krijgen, maar bijv- de sony a6000 is 600euro en heeft een even grote sensor als een nikon cropbody en een grotere dan een canon.



en je zegt iets over de optische viewfinder, maar het is toch juist een elektronische

verder heb je wel gelijk denk ik
Afbeelding Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14574
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Bighead »

Vandaar ook het gebrek aan een optische viewfinder. Optische viewfinders zijn betrouwbaar te gebruiken bij fel licht waar elektronische viewfinders dat niet zijn.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Dang, had vandaag foto van mijn leven kunnen maken (vos op tien meter en bleef een tien seconden stil zitten), maar fototoestel niet mee omdat ik me wou focussen op de roofvogeltelling. :lol: Wel een stootduik van een slechtvalk gezien. :D
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

Bighead schreef: Vandaar ook het gebrek aan een optische viewfinder. Optische viewfinders zijn betrouwbaar te gebruiken bij fel licht waar elektronische viewfinders dat niet zijn.
ah dan heb ik het verkeerd gelezen, anyway, ik denk dat electronische viewfinders echt de toekomst zijn.
Afbeelding Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door i k0nijn i »

Odius33 schreef: Dang, had vandaag foto van mijn leven kunnen maken (vos op tien meter en bleef een tien seconden stil zitten), maar fototoestel niet mee omdat ik me wou focussen op de roofvogeltelling. :lol: Wel een stootduik van een slechtvalk gezien. :D
Jammer! Al vind ik dit wel een mooie illustratie van hoe vluchtig momenten zijn, wat toch wel belangrijk is om te begrijpen in de fotografie. :P
Afbeelding
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door i k0nijn i »

Tof. Ziet er wel serieus geënsceneerd uit.
Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14574
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Bighead »

Heb je overwogen hem recht te trekken?

Afbeelding

Geeft wat mij betreft een betere algehele uitstraling in combinatie met de relatief koude sfeer die door de compositie en kleurstelling ontstaat.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

@konijn ik heb met de bekers geschoven ja =3

@bighead en dit keer het rechtzetten over het hoofdgezien, mee eens dat het er zo beter uit ziet ^^
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie