De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Actaeonis
Berichten: 2643
Lid geworden op: dinsdag 29 mei 2007, 10:01
Clan: De Blandijn
Oude naam: Robinator

De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Actaeonis »

Welkom bij mijn guide over de beveiliging van je PC!

Gehackt worden , keyloggers , de nachtmerrie van elke fatsoenlijke gamer , persoonlijk ben ik al een paar keer gehackt.Er zijn echter stappen om dit te verkomen, of toch jezelf beter te beveiligen ik zal jullie de basissoftware waar elke PC toch mee uitgerust zou moeten zijn uitleggen!

Eerst en vooral heb je een scanner nodig die malware detecteerd , niet elke anti-VIRUS scanner doet dit immers, daarvoor hebben we andere progamma’s.



Afbeelding
Malwarebytes – Anti Malware
Malware bytes is toch wel de beste gratis malware scanner die je op dit moment kunt vinden, deze kan je downloaden op deze site.
Mbam is uiterst makkelijk in gebruikt, je selecteerd de gewenste scan (Full of Snelle scan [Ook bij betaling de Flash Scan welke opstartitems scant!] ), na het scannen slaat Mbam de gevens op in een logfile (kladblokbestandje), welke je dan weer op fora zoals nucia.eu kunt posten, zij helpen je dan verder met het verwijderen van de desbetreffende malware.Malwarebytes beschikt zelf ook over de verwijder optie, maar raad van een deskundige kan nooit kwaad!
AfbeeldingOnline scanners! Afbeelding
Afbeelding
Mag je niet downloaden?Werkt Mbam niet bij jou door bepaalde omstandigheden?
Dan zijn er genoeg online scanners welke je kunnen helpen, sommige met andere zonder download!

Housecall , is een downloadbare scanner die, hoe raad je het je pc scant , met de resultaten kan je weer hier hier raad vragen aan deskundigen!
Bitdefender, is een online scanner die zonder download je pc scant met de resultaten kan je weer hier terecht.
Kaspersky online scanner scant je pc , met de resultaten kan je weer hier , los je liever zelf je problemen op gebruik dan deze Kaspersky Removal Tool.
Tot zover de online scanners, maar we zijn nog niet klaar!
Met alleen scans kom je er niet je hebt een Anti-virus nodig voor je basisbescherming, heb je geld ter beschikking koop dan één van de onderstaande.
AfbeeldingAntivirusAfbeelding
Afbeelding
Betalende scanners
Panda Security
GData
Norman
Prevx
F-Secure

Heb je echter geen geld ter beschikking dan weet ik ook enkele gratis antivirus scanners die hun werk goed doen!

Gratis scanners


AVG (gratis, maar af te raden)
Avast (gratis [voor thuisgebruik])
Avira AntiVir (free)
Microsoft Essentials (gratis downloadbaar , mits je een legale microsoft windows op je pc hebt staan!)

Nu heb je zowat alle basisbeveiliging die zeker nodig is, maar wij gaan nog een stapje verder er is immers nog veel andere gratis software aanwezig op het internet die we kunnen gebruiken!
Afbeelding Spywareguard Afbeelding
SpywareGuard is een progamma dat kijkt wat voor progamma’s er opgestart worden en jouw vraagt of je deze wilt laten opstarten of juist niet!
Een handleiding vind je hier.
AfbeeldingSpywareBlasterAfbeelding
SpywareBlaster, is een progamma dat bepaalde sites “blacklist” waardoor je geen toegang hebt tot deze (database wordt steeds ge-update!)
Een handleiding vind je hier.
Dat is alle software die nodig is , nu zal ik nog wat software behandelen die optioneel is, meer daarom niet minder waardig!
AfbeeldingRegistercleaners zoals Ccleaner! Afbeelding

Afbeelding
Deze progamma’s zijn uiterst handig, ze schonen je register op en verwijderen temporary internet files samen met je browser geschiedenis (wat opzich al vrij handig is :ninja: ) .
De twee progamma’s die ik hiervoor aanraad zijn
Ccleaner
TFC
Ik raad voor beginners Ccleaner aan, aangezien TFC iets geavanceerder is en ik pas zou gebruiken bij daadwerkelijke besmetting!

En als (voorlopig) laatste puntje in deze guide ,
AfbeeldingFirewallsAfbeelding
De meeste antivirussen zijn voorzien van een aldan niet dubbele Firewall, als dit niet zo is zijn er altijd gratis alternatieven!

ZoneAlarm, hier heb zelf ervaring mee , de betere gratis firewall persoonlijk vond ik het niet echt een must have aangezien er nog al veel “Allow” “Denie” venster op je scherm springen, ook kan ik niet meer op WoW.

Comodo, geen ervaring hiermee, uitproberen dus!

Sunbelt Personal Firewall™,voor thuisgebruik, ook geen ervaring mee , uitproberen dus , let wel op dit is een 30 dagen trial , daarna vallen liscensie functies weg, en heb je een gratis versie die je misschien beter kan vervanger met ZoneAlarm of Comodo.
AfbeeldingHiJackThisAfbeelding
Zijn al je problemen na al deze software nog steeds niet opgelost?Dan zit er nog slechts één ding op, een HiJackThis log van je PC maken, let wel op, pruts NIET zelf aan HiJackThis, dit kan nog tot ergere problemen zorgen, zoals windows fouten of een gebroken internet.
Raadpleeg dus, ALTIJD, advies van een security deskundige die je in het desbetreffende forum op nucia.eu kan vinden!
Raadpleeg deze handleiding voor het installeren en gebruik van HiJackThis.
Ben je Windows Vista / Windows 7 gebruiker?Druk dan steeds op uitvoeren als administrator, anders zal er geen logfile aangemaakt kunnen worden.


Zo, dit was mijn guide over hoe je je PC moet beveiligen, heb je vragen en zoek je naar antwoord?Schiet maar raak, ik doe mijn best om jouw vraag op te lossen!

Eén beveiligde PC later!

FAQ
Laatst gewijzigd door Actaeonis op woensdag 28 juli 2010, 16:02, 16 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
~"We can download every Unicorn movie ever made."~
Cazalibu
Berichten: 672
Lid geworden op: donderdag 20 mei 2010, 20:03
RS: lunagang aan de top (f2p)
Clan: de donateurs

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Cazalibu »

Ik heb een vraag:

Moet je voor gratis scanners na een bepaalde periode betalen?
Afbeelding
Je hebt last van hoogtevrees want je bent bang voor mij
Actaeonis
Berichten: 2643
Lid geworden op: dinsdag 29 mei 2007, 10:01
Clan: De Blandijn
Oude naam: Robinator

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Actaeonis »

Cazalibu schreef:Ik heb een vraag:

Moet je voor gratis scanners na een bepaalde periode betalen?
Nee , wel zul je misschien nare pop-ups krijgen bij het opstarten van je antivirus.
Afbeelding
~"We can download every Unicorn movie ever made."~
Thijs
Berichten: 2521
Lid geworden op: maandag 9 april 2007, 12:51

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Thijs »

Kaspersky
Norton
Nod32
A-Squared (Emsisoft)
Avast (betalend)

Heb je echter geen geld ter beschikking dan weet ik ook enkele gratis antivirus scanners die hun werk goed doen!

Gratis scanners

AVG (gratis)
Avast (gratis [voor thuisgebruik])
Antivira (free)
Oh, je mist er een hoop.

- F-Secure
- McAfee
- Norman
- Panda Security
- Sophos
- ZoneAlarm
- MSE
- Bit Defender
- GData
- Prevx
- TrendMicro
- Ikarus

Leg ook wat uit welke soorten malware er zijn.
Bijv:
Spyware; Stuurt informatie die jij op je computer hebt staat of ergens invult naar derden.


O en een komma komt gelijk achter een woord.
Wat een mooi weertje vandaag, zullen we de was buiten ophangen?
AfbeeldingHet pareltje van ltfAfbeelding
[/b]
Afbeelding
Bedankti k0nijn i voor deze prachtige sig <3
Actaeonis
Berichten: 2643
Lid geworden op: dinsdag 29 mei 2007, 10:01
Clan: De Blandijn
Oude naam: Robinator

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Actaeonis »

Thijs` schreef:
Kaspersky
Norton
Nod32
A-Squared (Emsisoft)
Avast (betalend)

Heb je echter geen geld ter beschikking dan weet ik ook enkele gratis antivirus scanners die hun werk goed doen!

Gratis scanners

AVG (gratis)
Avast (gratis [voor thuisgebruik])
Antivira (free)
Oh, je mist er een hoop.

- F-Secure
- McAfee
- Norman
- Panda Security
- Sophos
- ZoneAlarm
- MSE
- Bit Defender
- GData
- Prevx
- TrendMicro
- Ikarus

Leg ook wat uit welke soorten malware er zijn.
Bijv:
Spyware; Stuurt informatie die jij op je computer hebt staat of ergens invult naar derden.
Het gaat vooral over preventie , over malware op zich bestaat er meer dan genoeg informatie , ook heb de bekendste erin gestopt , en velen van jouw lijste staan er tussen maar niet onder de vorm van Antivirus.
Afbeelding
~"We can download every Unicorn movie ever made."~
Thijs
Berichten: 2521
Lid geworden op: maandag 9 april 2007, 12:51

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Thijs »

en velen van jouw lijste staan er tussen maar niet onder de vorm van Antivirus.
Alleen Bitdefender en ZoneAlarm. 8-[
AfbeeldingHet pareltje van ltfAfbeelding
[/b]
Afbeelding
Bedankti k0nijn i voor deze prachtige sig <3
Actaeonis
Berichten: 2643
Lid geworden op: dinsdag 29 mei 2007, 10:01
Clan: De Blandijn
Oude naam: Robinator

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Actaeonis »

Thijs` schreef:
en velen van jouw lijste staan er tussen maar niet onder de vorm van Antivirus.
Alleen Bitdefender en ZoneAlarm. 8-[
Housecall is ook TrendMicro.
Echter waarom 300 opsommen als je er ook 5 kunt opnoemen die beter of gelijkwaardig zijn aan die andere 295.
Afbeelding
~"We can download every Unicorn movie ever made."~
Thijs
Berichten: 2521
Lid geworden op: maandag 9 april 2007, 12:51

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Thijs »

- F-Secure
- McAfee
- Norman
- Panda Security
- Sophos
- ZoneAlarm
- MSE
- Bit Defender
- GData
- Prevx
- TrendMicro
- Ikarus
Sorry hoor, maar dit zijn allemaal geweldige virusscanners.
Beter dus zeker niet.
Door er veel op te noemen kan iemand kijken welke 't best bij hem of haar past.
AfbeeldingHet pareltje van ltfAfbeelding
[/b]
Afbeelding
Bedankti k0nijn i voor deze prachtige sig <3
Actaeonis
Berichten: 2643
Lid geworden op: dinsdag 29 mei 2007, 10:01
Clan: De Blandijn
Oude naam: Robinator

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Actaeonis »

Thijs` schreef:
- F-Secure
- McAfee
- Norman
- Panda Security
- Sophos
- ZoneAlarm
- MSE
- Bit Defender
- GData
- Prevx
- TrendMicro
- Ikarus
Sorry hoor, maar dit zijn allemaal geweldige virusscanners.
Beter dus zeker niet.
Door er veel op te noemen kan iemand kijken welke 't best bij hem of haar past.
Allen toegevoegd. ;)
Afbeelding
~"We can download every Unicorn movie ever made."~
Gebruikersavatar
Werkverkeer
Berichten: 2963
Lid geworden op: dinsdag 23 december 2008, 19:37
RS: Werkverkeer (OSRS)

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Werkverkeer »

ziet er goed uit.
maar zet er ook even in dat je beter maar 1 anti-virus instaleert omdat ze anders tegenmekaar gaan kunnen werken.

voorderest zie ik niet egt veel, het lijkt in mijn ogen alleen een beetje op een lijst met scanners en uitleglol.. maarja er valt ook niks anders over scanners tezeggen dus een 8/10
Hoi
Gebruikersavatar
mr bean
Berichten: 947
Lid geworden op: maandag 12 januari 2009, 16:44
Clan: hanibal392
Oude naam: spyro

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door mr bean »

Goede guide zeker een 8/10 waard. ^_^ Btw haal die AVG maar uit de lijst want dat is de slechtste virusscanner die er is. :| En ja ik kan het weten want mijn tante haar pc is door AVG gecrashed door dat AVG de kwart van de virussen niet eens tegenhoud. En nee, ze heeft het niet van een andere site gedownload gewoon van de orginele site. :)
Ik heb moeite met mijn spelling houd daar alsjeblieft rekening mee.
Actaeonis
Berichten: 2643
Lid geworden op: dinsdag 29 mei 2007, 10:01
Clan: De Blandijn
Oude naam: Robinator

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Actaeonis »

HiJackThis toegevoegd , over AVG , het is een gratis antivirus , je kan niet enorme kwaliteit verwachten dan.
Afbeelding
~"We can download every Unicorn movie ever made."~
Gebruikersavatar
mr bean
Berichten: 947
Lid geworden op: maandag 12 januari 2009, 16:44
Clan: hanibal392
Oude naam: spyro

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door mr bean »

Robinator schreef:HiJackThis toegevoegd , over AVG , het is een gratis antivirus , je kan niet enorme kwaliteit verwachten dan.
Buiten dat het een gratis antivirus is, AVG blijft gewoon slecht, dat ligt er niet aan dat het gratis is, hij is gewoon slecht. De anderen antivirus scanners/beveiliging die gratis zijn zijn allemaal gewoon goed. Het nadeel is alleen dat het een heel klein beetje op achter loopt met updates, maar zo erg loopt het nou ook niet achter. Het 2e nadeel is dat het vaak zwaarder is dan de betaalde antivirussen, omdat het met behulp van een server scant, terwijl betalende antivirussen zonder server scannen. :)
Ik heb moeite met mijn spelling houd daar alsjeblieft rekening mee.
Actaeonis
Berichten: 2643
Lid geworden op: dinsdag 29 mei 2007, 10:01
Clan: De Blandijn
Oude naam: Robinator

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Actaeonis »

mr bean schreef:
Robinator schreef:HiJackThis toegevoegd , over AVG , het is een gratis antivirus , je kan niet enorme kwaliteit verwachten dan.
Buiten dat het een gratis antivirus is, AVG blijft gewoon slecht, dat ligt er niet aan dat het gratis is, hij is gewoon slecht. De anderen antivirus scanners/beveiliging die gratis zijn zijn allemaal gewoon goed. Het nadeel is alleen dat het een heel klein beetje op achter loopt met updates, maar zo erg loopt het nou ook niet achter. Het 2e nadeel is dat het vaak zwaarder is dan de betaalde antivirussen, omdat het met behulp van een server scant, terwijl betalende antivirussen zonder server scannen. :)
Ge-edit.
Afbeelding
~"We can download every Unicorn movie ever made."~
Gebruikersavatar
mr bean
Berichten: 947
Lid geworden op: maandag 12 januari 2009, 16:44
Clan: hanibal392
Oude naam: spyro

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door mr bean »

Robinator schreef:
mr bean schreef:
Robinator schreef:HiJackThis toegevoegd , over AVG , het is een gratis antivirus , je kan niet enorme kwaliteit verwachten dan.
Buiten dat het een gratis antivirus is, AVG blijft gewoon slecht, dat ligt er niet aan dat het gratis is, hij is gewoon slecht. De anderen antivirus scanners/beveiliging die gratis zijn zijn allemaal gewoon goed. Het nadeel is alleen dat het een heel klein beetje op achter loopt met updates, maar zo erg loopt het nou ook niet achter. Het 2e nadeel is dat het vaak zwaarder is dan de betaalde antivirussen, omdat het met behulp van een server scant, terwijl betalende antivirussen zonder server scannen. :)
Ge-edit.
Wat heb je veranderd dan? :P
Ik heb moeite met mijn spelling houd daar alsjeblieft rekening mee.
Actaeonis
Berichten: 2643
Lid geworden op: dinsdag 29 mei 2007, 10:01
Clan: De Blandijn
Oude naam: Robinator

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Actaeonis »

mr bean schreef:
Robinator schreef:
mr bean schreef:
Robinator schreef:HiJackThis toegevoegd , over AVG , het is een gratis antivirus , je kan niet enorme kwaliteit verwachten dan.
Buiten dat het een gratis antivirus is, AVG blijft gewoon slecht, dat ligt er niet aan dat het gratis is, hij is gewoon slecht. De anderen antivirus scanners/beveiliging die gratis zijn zijn allemaal gewoon goed. Het nadeel is alleen dat het een heel klein beetje op achter loopt met updates, maar zo erg loopt het nou ook niet achter. Het 2e nadeel is dat het vaak zwaarder is dan de betaalde antivirussen, omdat het met behulp van een server scant, terwijl betalende antivirussen zonder server scannen. :)
Ge-edit.
Wat heb je veranderd dan? :P
AVG (gratis, maar af te raden)
Afbeelding
~"We can download every Unicorn movie ever made."~
Dann
Berichten: 884
Lid geworden op: donderdag 25 maart 2010, 18:10
RS: Gestopt
Clan: Skill 2 Kill

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Dann »

Goede guide. :D
Misschien kun je er bij zetten wat voor virussen en dergelijke er zijn. Dat je dat op een rijtje zet en dan een korte uitleg.
Afbeelding
Overtreder
Berichten: 1127
Lid geworden op: zaterdag 1 september 2007, 18:30
RS: Overtreder (p2p)
Clan: Andreaa
Oude naam: Blopper40

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Overtreder »

lol heb avg free niet goed dus?
Afbeelding
Stephen
Berichten: 9922
Lid geworden op: zaterdag 1 maart 2008, 22:32
Oude naam: StephenSwat

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door Stephen »

blopper40 schreef:lol heb avg free niet goed dus?
Nope.
IceC
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 24 juni 2010, 18:19

Re: De grote hoe beveilig ik mijn PC guide!

Bericht door IceC »

Ik gebruik zelf 1 jaartje Mbam en het is een prima scanner. Alleen ik zie een klein foutje in het lijstje van gratis scanners namelijk "Antivira" , het was toch eigenlijk Avira antivir? naja doesn't matter. Naja voor de rest een hele mooie guide Robinator! :)
Afbeelding
Plaats reactie