Hoe maak ik een mooie guide?

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Hoe maak ik een mooie guide?

Bericht door Flipo »

Hoe maak ik een mooie guide?

Hoi ltf'ers

Hier komt alweer mijn 2e guide over hoe je iets moet maken. Deze keer gaat het over een mooie guide maken. Ik zie veel mensen vele guides per maand schrijven. Dit lijkt mij in de hoop dat ze de guide van de maand 'prijs' winnen, dit is natuurlijk een grote eer :mrgreen:. In deze guide ga ik jullie tips geven over hoe je een guide van de maand zou kunnen maken. Verwacht niet dat je er één krijgt! Sommige mensen hebben een beter onderwerp en werken dat ook goed uit.

Inhoud
Aandachtspunten
Lay-out
Plaatjes
Tips
Slot


Aandachtspunten

Ik ga jullie hier wat dingetjes vertellen waar jullie op kunnen letten wanneer je een guide maakt.
In het in-uitklappen heb ik voorbeelden gegeven, voel je niet verplicht deze te lezen :---).

Spelfouten

Spelfouten worden vaak gemaakt en daardoor is snel de aandacht weg. Als mensen veel spelfouten lezen zijn ze niet meer met hun hoofd bij het onderwerp. Als spelling niet je beste vak is, is dat niet erg! Dan kan je als nog een goeie guide maken. Maar zorg ervoor dat je niet te snel typt en je aandacht bij de guide houdt. Probeer geen spelfouten te maken die opvallen want dan val je door de mand. Als je hier en daar een spelfout maakt zullen mensen zich daar niet aan storen.
In- of uitklappen • Slecht
Een paar maanden terug was ik in Lumrbridge. Toen liep ik naar het zuiden... of was het het westen? In ieder geval ging ik naar een boom en die hiek ik om. Toen ik even door liep kwam bij een groot huis, daar stond iemand met een goede cape. Toen ik vroeg hoe hij daar aan kwam zij hij mij dat dat een geheim was. Naar veel zeuren en nadat ik hem mijn logs had gegeven vertelde hij.. Wordt vervolgd.
In- of uitklappen • Goed
Een paar maanden terug was ik in Lumbridge. Toen liep ik naar het zuiden. Of was het het westen? In ieder geval ging ik naar een boom en die hakte ik om. Toen ik even later wat door liep kwam ik bij een groot huis. Daar stond iemand met een mooie cape. Toen ik vroeg hoe hij daar aan kwam vertelde hij mij dat dat een geheim was. Na veel zeuren en nadat ik hem mijn logs had gegeven vertelde hij... Wordt vervolgt.
Hoofdletters en/of kleuren

Hoofdletters worden vaak vergeten. Dit is heel irritant om te lezen en dat krijg je ook te lezen van je mede ltf'ers.
Voor de gene die het al weer al lang zijn vergeten door het vele rsen. Hoofdletters gebruik je bij: namen, begin van een zin, landen, plaatsen, straatnamen etc. etc.

Kleuren zijn altijd leuk en fleuren je teksts op, maar gebruik er niet te veel! Dan wordt het zeer irritant om te lezen en dan is de aandacht van de lezer al snel weer weg. Over kleuren valt helaas genoeg geen goed voorbeeld te geven.
In- of uitklappen • Slecht
dit verhaal gaat over wild plassen. wild plassen is erg leuk. teminste dit valt erg goed bij de mannen. onverwachts moet je naar de wc, maar je staat daar in de middel of no-where. dus wat doe je? inderdaad even je broek omlaag en daar sta je te plassen tegen een boom. maar dan hoor je iemand boe roepen, je kijkt achterom en daar staat een politie agent. en dan wordt je wakker, je hele matras is nat, maar niet van het zweet…
In- of uitklappen • Goed
Dit verhaal gaat over wild plassen. Wild plassen is erg leuk. Teminste dit valt erg goed bij de mannen. Onverwachts moet je naar de wc, maar je staat daar in de middel of no-where. Dus wat doe je? Inderdaad even je broek omlaag en daar sta je te plassen tegen een boom. Maar dan hoor je iemand boe roepen, je kijkt achterom en daar staat een politie agent. En dan wordt je wakker, je hele matras is nat, maar niet van het zweet…
Informatie en Berekeningen

Geef altijd volledige informatie. Check altijd of je informatie ook klopt. Aan informatie die niet klopt heb je niks. Maak je dan zo'n foutje omdat je te snel werkt, kijk dan of iemand commentaar geeft dat iets niet klopt, en als iets niet klopt moet je het gewoon veranderen. Maar het beste is er voor te zorgen dat je informatie ook klopt, dat zet je guide gelijk in een goed plaatje. Zorg ook altijd dat je zinnen goed kloppen! Helaas valt over informatie geen goed voorbeeld te geven.

Je ziet het vast wel eens staan in een guide. Mensen laten zien door middel van een berekening hoeveel iets verdiend of hoeveel je per uur maakt. Als je een berekening maakt is het het beste als je hem 3x opnieuw berekent. Blijf je bij het zelfde antwoord. Mooi! Kom je op een ander antwoord uit dan moet je kijken wat je fout hebt gedaan. Eerst kijken of het klopt! Dan pas posten. Over berekeningen valt helaas geen goed voorbeeld te geven.

Emoticons

Emoticons zijn leuk. Maar gebruik ze niet te vaak! Dan wordt het niet meer leuk om je tekst te lezen. Waarom? Te veel emoticons zijn irritant om te lezen. Gebruik hier en daar een emotie, bij een sarcastische opmerking bijvoorbeeld.
In- of uitklappen • slecht
Op vakantie kwam ik een zwerver tegen. En ja hoor, hij vroeg mij om geld. ](*,)
Waarom vraag je een zwaar crimineel om geld? :ninja:
Dus toen vroeg ik hem om geld, toen hij niks gaf kwam ik een actie. :ninja:
In- of uitklappen • goed
Toen ik op vakantie was stootte ik per ongeluk een stel blikken om. Toen zei ik dat een ander kind het had gedaan. Maar die werknemer daar verstond mijn taal niet en gaf mij een boete ofzo? Toen ik hem aan mijn ouders gaf zei ik dat ik het niet had gedaan. :---)
Lay-out
Ik heb extra geen eigen lay-out ontworpen want dat gaat te veel lijken op de guide van Roy. En ik wil niet iemand zijn die dingen van andere steelt!

Om een mooie lay-out te maken heb je een aantal stukjes nodig. Alle dingen die ik eerder heb genoemd (Hoofdletters, spelling etc.) moeten goed zijn verwerkt. Je hebt een aantal mooie plaatjes nodig die passen bij je guide, hier heb ik ook al een stuk over uitgelegd. Maar heb je nou het probleem dat je een item wilt gebruiken in je guide maar dan heb je die irritante achtergrond? Dan kun je dit gebruiken:

Code: Selecteer alles

[img]https://www.lunagang.nl/plaatjes/items/Naam van item met streepjes als spaties!.png[/img]
Als je dit goed verwerkt krijg je dit als uitkomst:

Afbeelding

Maar wil je nu niet een item als icoontje maar wil je een skill icoon? Dat kan natuurlijk ook. Dan gebruik je deze code.

Code: Selecteer alles

[img]https://www.lunagang.nl/plaatjes/skills/Naam van skill met streepjes als spaties!.png[/img]
En dan krijg je dit:

Afbeelding

Maar ben je nu een guide aan het schrijven over een bepaald soort monsters? Maar heb je geen zin om daar weer naar toe te lopen? Dan kun je deze code gebruiken:

Code: Selecteer alles

[img]https://www.lunagang.nl/plaatjes/monsters/Naam van monster met streepjes als spaties!.png[/img]
En dan krijg je bijvoorbeeld:

Afbeelding

Een tabel

Een tabel is leuk om in je guide te zetten. Het kan aangeven wat goed is en wat slecht is. Ik heb zelf een klein voorbeeldje gemaakt. Hier vind je de code. Ik heb de tabel wel al zelf ingevuld omdat je anders geen goed voorbeeld krijgt. Wil je een tabel in je guide zetten? Dan mag je gerust deze code pakken. Vergeet niet het zelf in te vullen!

Code: Selecteer alles

[table][tr][td]Eten[/td][/tr][/table]
[/td][/tr]
[tr][td][table][tr][td]Lekkerheid[/td][td]Super lekker![/td][td]Lekker![/td][td]Het smaakt..[/td][/tr]
[tr][td]Vlees[/td][td]Biefstuk[/td][td]Hamburger[/td][td]Boomstam[/td][/tr]
[tr][td]Groenten[/td][td]Bloemkool[/td][td]Bonen[/td][td]Brocolli[/td][/tr]
[tr][td]Drinken[/td][td]Alcohol[/td][td]Ijsthee[/td][td]Thee[/td][/tr]
[tr][td]Toetje[/td][td]Banaan Royal[/td][td]Sorbet[/td][td]Raketje[/td][/tr][/table]
In- of uitklappen • Het resultaat
Eten
[/td][/tr]
[tr][td]
LekkerheidSuper lekker!Lekker!Het smaakt..
VleesBiefstukHamburgerBoomstam
GroentenBloemkoolBonenBrocolli
DrinkenAlcoholIjstheeThee
ToetjeBanaan RoyalSorbetRaketje

Plaatjes

Plaatjes zijn een belangrijk onderdeel van je guide. Zorg ervoor dat je plaatjes passen bij je guide. Maak een mooi plaatje. Als je niet weet hoe je een plaatje moet croppen, en als je niet weet wat croppen eigenlijk is klik dan hier

Ik ga er vanuit dat je de site Tinypic gebruikt want die is makkelijk en gebruik ik ook altijd. Zodra je je plaatje hebt uit gekozen en op Upload Now hebt geklikt krijg je de links die je kan gebruiken. Maar daar naast staat Edit. Klik hierop.
In- of uitklappen • Edit
Afbeelding
Dan kom je terecht bij Basic, als je Basic hebt gevonden moet je op Effects drukken, die staat er langs. Als je dat hebt gedaan kom je hierbij uit:

Afbeelding

Blur Edges – Dan worden de zijkanten wazig. Dit kun je intsellen van een beetje naar heel veel. Dit vind ik zelf één van de mooiste effects.

Blue Print – Spreekt voor zich, alles wordt als een blauwprint.

Neon – Alles komt in neonkleuren, de start kleur is bij mij blauw, dit kan je ook nog op andere kleuren instellen.

Grayscale – Alles wordt in het zwart-wit

Invert – Ik zou niet weten hoe ik dit goed kan uitleggen. De opvallende dingen zoals vuur worden aangegeven in een aparte kleur. De dingen zonder leven worden gekleurd in het wit.

Painting – Spreekt voor zich. Alles wordt waterachtig als een schilderij.

Cartoon – Het komt eruit te zien als een plaatje in een stripboek

Pop Art – Nu krijg je 4 plaatjes in plaats van één. Maar wel een stuk kleiner. Allemaal opgekleurd in een ander stel kleuren.

Bronze – Alles wordt gekleurd in het brons.

Sepia – Alles wordt gekleurd in een aparte kleur rood.

Old photo – Je plaatje komt eruit te zien als een oude foto + het lijkt of het is ingelijst.
Tips

Links

Plaats nooit een link in je guide. Dat staat niet mooi. Wil je een snelkoppeling gebruiken naar een site. Dan kun je dit gebruiken. De tekst ‘hier’ staat voor de snelkoppeling.
Hier

Youtube

Gebruik nooit de link voor een filmpje van youtube. Wil je een filmpje van youtube plaatsen op lunagang dan kun je deze code gebruiken. [youtube][/youtube]

Voorbeeld:

De link van je filmpje op youtube is: https://www.youtube.com/watch?v=dkHJKakHMpo
Pak dan alleen het achterste gedeelde. Dan pak je deze code. [youtube][/youtube]
En dan krijg je:
Bekijk dit filmpje gerust :)

Lay-out

Wil je nou nog meer weten over de lay-out? Klik dan hier

Kleine tip

Hier nog een kleine tip. Als je een item/skill/monster plaatje gebruikt zoals ik al eerder heb aangegeven, moet je de naam van het item/monster/skill niet in hoofdletters schrijven! Dan werkt de code niet!

Slot

We zijn bij het einde aangekomen van mijn guide. Ik heb er veel tijd in gestoken maar dat komt vooral omdat Lunagang op dit moment heel erg sloom is en het heel vaak niet doet. In de tussen tijd heb ik rustig aan gewerkt aan andere delen van mijn guide en dit verwerkt in Word. Bedankt voor het lezen! Rate 1/10?
Laatst gewijzigd door Flipo op dinsdag 8 november 2011, 19:47, 10 keer totaal gewijzigd.
Travolter
Berichten: 7497
Lid geworden op: woensdag 13 oktober 2010, 13:10

Re: Hoe maak ik een mooie guide?

Bericht door Travolter »

Plaatje’s
[-X [-X .

Ziet er over het algemeen wel een goede guide uit :). Soms wel rare voorbeelden :P.

Hopelijk hebben mensen hier wat aan en gaan ze dit ook gebruiken. Vooral berekeningen ben ik voorstander van. Ik haat skilllguides die gewoon zeggen 1-.. zo en dat duurt x uur en ...-... duurt y uur en daarna heb je zoveel geld verdient. Ik wil berekeningen zien :D. Of toch zeker xp/uur en cash/ uur :P.
Afbeelding
Koen
Berichten: 1422
Lid geworden op: donderdag 24 mei 2007, 18:13
RS: Ketchupfles (p2p)

Re: Hoe maak ik een mooie guide?

Bericht door Koen »

Hmm dan zet jij dus een voorbeeld erin hoe spelling zou moeten en dan staat er zelf een enorme grammaticale fout in en volgens mij een verkeerd woord.

Dit is trouwens bij jouw Spelfouten > 'goed'.
Flipo schreef:Een paar maanden terug was ik in Lumbridge. Toen liep ik naar het zuiden. Of was het het westen? In ieder geval ging ik naar een boom en die hakte ik om. Toen ik even later wat door liep kwam ik bij een groot huis. Daar stond iemand met een mooie cape. Toen ik vroeg hoe hij daar aan kwam vertelde hij mij dat dat een geheim was. Naar veel zeuren en nadat ik hem mijn logs had vergeten vertelde hij... Wordt vervolgt.
Ik vind het wel een mooie guide, veel info. 8/10
tergroene p
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 1 mei 2010, 21:37
Clan: geen

Re: Hoe maak ik een mooie guide?

Bericht door tergroene p »

mooie guide,
lunagang werkt bij mij ook niet goed,
soms kan de browser de pagina niet vinden..

maar wel mooi: 8/10
Afbeelding
Ik Heb Les
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 2 juli 2011, 14:32
RS: 0wnedbym3 (f2p)

Re: Hoe maak ik een mooie guide?

Bericht door Ik Heb Les »

Bij spelfouten, heb jij zelf een spelfout gemaakt!

Ondewerp heb jij opgeschreven, terwijl dit kennerlijk het woord onderwerp had moeten wezen.
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: Hoe maak ik een mooie guide?

Bericht door Flipo »

Koen schreef:Hmm dan zet jij dus een voorbeeld erin hoe spelling zou moeten en dan staat er zelf een enorme grammaticale fout in en volgens mij een verkeerd woord.

Dit is trouwens bij jouw Spelfouten > 'goed'.
Flipo schreef:Een paar maanden terug was ik in Lumbridge. Toen liep ik naar het zuiden. Of was het het westen? In ieder geval ging ik naar een boom en die hakte ik om. Toen ik even later wat door liep kwam ik bij een groot huis. Daar stond iemand met een mooie cape. Toen ik vroeg hoe hij daar aan kwam vertelde hij mij dat dat een geheim was. Naar veel zeuren en nadat ik hem mijn logs had vergeten vertelde hij... Wordt vervolgt.
Ik vind het wel een mooie guide, veel info. 8/10
Het ging niet om het voorbeeld zoals Silfer aangaf, het gaat er vooral om dat je erop moet letten. En omdat Lunagang hele tijd sloom laad en niet werkt heb ik misschien een paar foutje's gemaakt. Sorry daar voor!

Toegevoegd na 1 minuten:
Ik Heb Les schreef:Bij spelfouten, heb jij zelf een spelfout gemaakt!

Ondewerp heb jij opgeschreven, terwijl dit kennerlijk het woord onderwerp had moeten wezen.
Het zelfde verhaal als dat ik hier boven al heb aangegeven. Sorry!

Toegevoegd na 7 minuten:
Silfer schreef:Het gaat toch niet om een spelfoutje? Hij geeft enkel aan dat het handig is om op je spelling te letten bij het maken van een guide ^_^

Even snel doorgekeken, ziet er goed uit, al zou ik zelf nog wat extra aandacht besteden aan "lay-out". Dat van Roy is een al gemaakte lay-out. Wat tips toevoegen, kleine voorbeeldjes laten zien zou het denk ik wat beter maken.
Oké bedankt! Ik zal even kijken of ik nog wat kan toevoegen over de lay-out.

Toegevoegd na 15 minuten:
Travolter schreef:
Plaatje’s
[-X [-X .

Ziet er over het algemeen wel een goede guide uit :). Soms wel rare voorbeelden :P.

Hopelijk hebben mensen hier wat aan en gaan ze dit ook gebruiken. Vooral berekeningen ben ik voorstander van. Ik haat skilllguides die gewoon zeggen 1-.. zo en dat duurt x uur en ...-... duurt y uur en daarna heb je zoveel geld verdient. Ik wil berekeningen zien :D. Of toch zeker xp/uur en cash/ uur :P.
Danku. Ik wist geen andere voorbeelden eigenlijk :P

Toegevoegd na 15 minuten:
tergroene p schreef:mooie guide,
lunagang werkt bij mij ook niet goed,
soms kan de browser de pagina niet vinden..

maar wel mooi: 8/10
Is irritant hé :D. Bedankt :)!

Toegevoegd na 3 uur en 12 minuten:
Silfer schreef:Het gaat toch niet om een spelfoutje? Hij geeft enkel aan dat het handig is om op je spelling te letten bij het maken van een guide ^_^

Even snel doorgekeken, ziet er goed uit, al zou ik zelf nog wat extra aandacht besteden aan "lay-out". Dat van Roy is een al gemaakte lay-out. Wat tips toevoegen, kleine voorbeeldjes laten zien zou het denk ik wat beter maken.
Bedankt voor de tip over de lay-out, ik heb het nu toegevoegd. Ik hoop dat mensen nu een idee krijgen over een goeie lay-out. Ik heb niet een eigen lay-out ontworpen omdat dat te veel gaat lijken op die van Roy en ik wil niet iemand zijn die dingen van andere mensen steelt :ninja:
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Neite »

Zeer mooi en duidelijk! 9/10
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Flipo »

Neite schreef:Zeer mooi en duidelijk! 9/10
Bedankt voor de positieve reactie :)!
Writing
Berichten: 1265
Lid geworden op: zondag 6 december 2009, 19:55
RS: Gestopt
Clan: ELlTE
Oude naam: Rogiertje
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Writing »

Mooi guide! :) 8,5/10
Afbeelding
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Flipo »

rogiertje schreef:Mooi guide! :) 8,5/10
Danku :).
Ik ben blij dat de meeste dit een mooie guide vinden :wub:
Joshi-Skilzz
Berichten: 832
Lid geworden op: zaterdag 27 februari 2010, 7:17
Clan: ELlTE
Oude naam: LORDrogue

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Joshi-Skilzz »

Ziet er goed uit
http://runetrack.com/profile.php?user=slayonus

10 kliks please dan werkt me account runetraxx
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Flipo »

Joshi-Skilzz schreef:Ziet er goed uit
Bedankt :)!
Tim
Berichten: 13565
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2007, 21:32

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Tim »

Je maakt een guide over hoe je een mooie guide maakt en zelf centreer je alle tekst? :')
Het is trouwens mooier om de tekst wat tussen uitklaptags staat, in een quote te zetten.
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Flipo »

Tim schreef:Je maakt een guide over hoe je een mooie guide maakt en zelf centreer je alle tekst? :')
Het is trouwens mooier om de tekst wat tussen uitklaptags staat, in een quote te zetten.
Ik centreer alle tekst omdat ik dat zelf mooier vind staan :).
Ik zal eens kijken of in quote mooier is, maar grote kans dat het zo blijft staan :P.
Wel bedankt voor je tips :)!
Phun
Berichten: 1111
Lid geworden op: zondag 29 juni 2008, 11:23
Oude naam: I Stake Rofl

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Phun »

Ziet er goed uit, goede opbouw.

Ik geef je een 8/10.
myass
Berichten: 394
Lid geworden op: woensdag 17 december 2008, 18:58
Clan: eigen
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door myass »

Nice guide
Maar als ik kritisch ben dan moet eigelijk het gene wat je invult bij de codes in aanhalingtekens worden gezet;)
nu een 9.9 omdat geen een guide perfect is


Kind Regards
Rik / Myass
Afbeelding Afbeelding << Klik voor YoutubeChannel
Gio
Tijdelijk afwezig
Berichten: 3495
Lid geworden op: vrijdag 22 april 2011, 14:54
RS: Gi0 (p2p)
Extra rang: Vroege vogel
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Gio »

Nice guide.
9.5/10 =D>
Afbeelding
Flipo
Berichten: 269
Lid geworden op: vrijdag 24 juni 2011, 20:44

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Flipo »

Defpure-rs97 schreef:Nice guide.
9.5/10 =D>
Bedankt :)
str own789
Berichten: 1431
Lid geworden op: zaterdag 5 juli 2008, 11:41
RS: RodeApelflap (f2p)

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door str own789 »

Gefeliciteerd met Guide van de maand! =D>
Elite Sun
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 3 augustus 2011, 12:40
RS: Elite Sun (p2p)
Clan: Elite Magic

Re: Hoe maak ik een mooie guide? Lay-out toegevoegd!

Bericht door Elite Sun »

Handig, misschien ga ik wel een guide schrijven!
Plaats reactie