Augustus 2011
Eclect liet ons weten opnieuw klaar te staan voor het team. Bij deze hebben we hem terug in de redactie gehaald in de hoop dat hij ons weer verrast met leuke artikeltjes. Welkom terug Eclect!
Wist je dat...
Je een simpele bladwijzer kan maken om automatisch op de laatste pagina van een topic te komen? Je doet het door aan het einde van de URL '&start=90000' te plakken. Dat is bijvoorbeeld handig op je mobiel, zodat je snel bij je topic bent!
RuneScape niet twee, maar drie versies heeft gekend? Eerst had men DeviousMud, de voorganger van RuneScape Classic. Dat spel was slechts voor een week bespeelbaar. Daarna had men RuneScape Classic en nu heeft men RuneScape 2.
Je nu op de kopjes in het overzicht kan klikken om naar het artikel te gaan? Als je slechts bepaalde artikels wilt lezen, hoef je nu niet meer naar het artikel te zoeken.
Overzicht
De Mahjarrat
Rond het einde van die juni kwam er
deze developer's blog uit over deze vervolgquest op de mysteries of the mahjarrat questserie, waarin Mod Paul wat uitleg geeft over de mahjarrat en de nieuwe quest. Helaas merken we dat de meesten nog steeds weinig weten over dit zeldzame ras en hebben we besloten wat achtergrondinformatie te geven voor de aankomende quest.
De mahjarrat, wat voor wezens zijn het?
De mahjarrat zijn intelligente, magische en zeer sterke wezens, waarschijnlijk één van de sterkste soort wezens op Gielinor, op de goden na. Ze hebben de mogelijkheid om van vorm te veranderen, maar meestal vertonen ze zich als grote, mensachtige figuren met een schedel als hoofd. Andere mahjarrat, zoals Hazeel en Akthanakos, verkiezen echter een andere vorm.
Bij Runefest 2010 maakte Jagex een aantal concept arts bekend, onder andere over de mahjarrat. Dit zou hun normale uiterlijk dan worden:
Freneskae
In de vorige krant was er al een stukje geschreven over Freneskae. Daarom zullen we het deze keer kort houden. Freneskae is de "thuis-dimensie" van de mahjarrat, de dimensie waar ze vandaan komen dus. Ergens in het tweede tijdperk kwam Icthlarin, de woestijngod van de dood, naar die wereld om mahjarrat te rekruteren. Een aantal kwamen met hem mee naar Gielinor en stonden daar ook wel bekend als de “stern judges of Icthlarin”.
Het pas ontdekte Kethsi zou op Freneskae kunnen liggen. Dit zou men kunnen denken omdat het gaat voorkomen in Ritual of the mahjarrat en omdat er verwijzingen zijn naar de dragonkin.
Onder het bewind van Icthlarin
Zoals hierboven al gezegd is, stonden een aantal mahjarrat tijdens het tweede tijdperk onder het bewind van Icthlarin. Ze waren de god zijn beste soldaten en hij gebruikte ze om steden te beschermen. Veel meer is er niet bekend over zijn heerschappij.
Ergens tijdens het tweede tijdperk liepen de mahjarrat over naar Zaros zijn leger. Het is niet bekend waarom, maar velen denken dat Zaros ze een leven met meer oorlog en geweld aanbood. Vanwege deze gebeurtenis stonden veel van Icthlarins nederzettingen bloot aan aanvallen en werd bijvoorbeeld Ullek verwoest door de demon Balfrug Kreeyath.
Een van de weinige overblijfselen van Ullek.
Onder het bewind van Zaros
Met de mahjarrat aan zijn zijde veroverde Zaros het huidige Misthalin, Agarnia, Wilderness en een gedeelte van de Kharidian Desert en bracht zo het grootste rijk in de geschiedenis van Gielinor tot stand. In zijn rijk waren er ook talloze nederzettingen en forten, zoals Paddewwa, Annakarl en Ghorro
ck. Van een aantal van deze nederzettingen kan men tegenwoordig alleen nog maar ruïnes vinden, maar Ghorrock is als enige nog volledig intact.
Het verraad van Zamorak
Ergens rond het einde van het tweede tijdperk, gingen een aantal mahjarrat samenzweren tegen Zaros, onder leiding van Zamorak, die toen ook nog een mahjarrat was. Toen Zamorak een krachtig relikwie, namelijk de Staff of Armadyl, in handen kreeg, stootte hij Zaros van de troon en verbande hem naar een andere dimensie, waardoor Zamorak zelf een god werd. Velen denken dat Zaros in een toekomstige quest zal terugkeren naar Gielinor.
Echter, niet alle mahjarrat deden mee aan deze samenzwering. Sommigen zijn trouw gebleven aan Zaros en leven nu verborgen, terwijl ze de god willen terugbrengen naar deze wereld. Ook zijn bijvoorbeeld de bandits die in het westen van de woestijn leven, volgelingen van Zaros.
Het Ritual of Rejuvination
De mahjarrat hebben al hun kracht aan iets te danken. Dit is een ritueel dat ze om een bepaalde tijd doen (volgens Azzanadra ongeveer één keer om de 500 jaar), dat plaatsvindt op een plaats genaamd "The North" (het gebied ten zuiden van Ghorrock). Bij dit ritueel vechten de mahjarrat tegen elkaar totdat er eentje bezwijkt. Deze wordt geofferd op een krachtige offertafel (men denkt dat dit het Soul Altar is), waardoor de krachten van de andere mahjarrat worden aangevuld. Tijdens Ritual of the mahjarrat zou het achttiende ritueel op Gielinor plaatsvinden.
Nu jullie wat weten over die mahjarrat, gaan we wat uitleg geven over elke mahjarrat die leeft op Gielinor.
Zemouregal
Zemouregal is één van de sterkere mahjarrat op Gielinor. Tot aan het einde van de God Wars hoorde hij bij Zamorak, maar nu is daar weinig zekerheid over. Zijn neef, Lucien, wil namelijk Zamorak van de troon stoten, zoals Zamorak bij Zaros deed, maar het lijkt erop dat Zemouregal zijn neef niet wil hinderen in zijn plan en dus toch niet meer trouw is aan Zamorak. Het kan ook dat Zemouregal hier niet vanaf weet.
Zemouregal staat ook al sinds het ontstaan van Avarrocka, het huidige Varrock, bekend als een vijand van deze stad. Dit is zo omdat hij vroeger op zoek was naar het Shield of Arrav, een sterk magisch object. Deze was echter al in het bezit van Arrav, de held van Avarrocka, die gedwongen werd te vluchten uit de stad. In zijn zoektocht verwoestte Zemouregal heel Avar
rocka, maar later werd het weer opgebouwd met hulp van Arrav. Helaas was dit nieuws niet aan de mahjarrat voorbijgegaan, waarop hij de stad aanviel. Gelukkig weerde Arrav met behulp van zijn schild de aanval af, maar dit gebeurde ten koste van zijn vrijheid. Zemouregal gebruikte het hart van Arrav (dat uit zijn lichaam gehaald was) en magie om hem te besturen.
Tijdens
Defender of Varrock blijkt het dat Zemouregal een nieuwe aanval voorbereidt op Varrock, om het Shield of Arrav te bemachtigen. Na een speurtocht slaag je er echter in de enige te vinden die afstamt van de stichters van Varrock en dus de volledige kracht van het schild kan oproepen: Dimintheis. Hierdoor wordt de mahjarrat weer verslagen. Na
The Curse of Arrav ben je erin geslaagd Arravs hart te bevrijden en zo ook zijn lichaam.
Zemouregal heeft ook een fort in de buurt van The North. In de kelder van dit fort kan je Zemouregals Notes vinden, deze zijn de belangrijkste informatiebron over de mahjarrat tot nu toe.
Akthanakos
Akthanakos is een volgeling van Zaros. Hierdoor heeft hij een vete tegen een andere mahjarrat, Enakhra, want zij hoort bij Zamorak. In
Enakhra's Lament kom je erachter dat hij al een lange tijd wordt vastgehouden door haar, waarna je Akthanakos bevrijdt.
Na de quest gaat Akthanakos naar The North om zich voor te bereiden. Ook vertoont hij zich meestal in de vorm van een mens met het hoofd van een kameel.
Azzanadra
Deze mahjarrat is ook een volgeling van Zaros, maar hij is ook één van de sterkste mahjarrat op Gielinor. Hij versloeg bijvoorbeeld in zijn eentje de legers van de demon Thammaron bij Uzer. Hierdoor werd hij tijdens de God Wars gezien als een gevaar voor alle partijen (naast Zaros) en werkten de Zamorakianen en Saradoministen samen om hem op te sluiten in de Jaldraocht piramide in de woestijn. Tijdens
Desert Treasure bevrijd je hem.
Nadat hij vrij is, gaat hij, vermomd als Dr Nabanik, naar het verwoeste Senntisten om de oude tempel daar op te bouwen. Dit gebeurt natuurlijk tijdens
The Temple at Senntisten. In deze quest help je Azzanadra met de heropbouw van Senntisten door drie speciale voorwerpen voor hem te verzamelen.
Bilrach
Totdat Dungeoneering uitkwam, was het enige wat men wist over Bilrach dat hij bij Zamorak hoorde en dat hij de demon K'ril Tsutsaroth heeft opgeroepen voor hem. Door een heleboel boeken en aantekeningen die je kan vinden in de dungeons, is het duidelijk dat de gangen gegraven zijn door deze mahjarrat. De vijanden die je er tegenkomt zijn ook door hem opgeroepen.
Bilrach heeft de gangen gegraven omdat hij zoekt naar "The Rift", een doorgang naar de wereld waar Zamorak zich zou bevinden, om zo de god terug te laten komen naar Gielinor.
Enakhra
Ze is een volgelinge van Zamorak, maar ook de enige vrouwelijke mahjarrat op deze wereld. Zoals al eerder gezegd, zijn zij en Akthanakos aartsvijanden. Na
Enakhra's Lament gaat ze naar The North.
Hazeel
Hazeel is een belangrijke tegenstander geweest in de ontstaansgeschiedenis van Ardougne. Hij heerste over die regio tijdens het vierde tijdperk, totdat hij werd verslagen door de Carnilleanfamilie. Deze familie woont nu in de villa ten zuiden van het kasteel van Ardougne, dat daarvoor van Hazeel was.
Er is echter een sekte die zich sindsdien bezighoudt met het herrijzen van Hazeel. Tijdens
Hazeel Cult kan je kiezen de sekte te helpen, of de Carnilleans. Doe je het eerste, dan zal je na een lange zoektocht in Carnilleans huis een spreuk vinden om Hazeel mee op te kunnen roepen. Kies je de kant van de Carnilleans, dan zal je voorkomen dat de sekte tijdens de quest Hazeel terugbrengt. Helaas blijkt het uit Zemouregals Notes dat de sekte hem achteraf toch tot leven heeft kunnen wekken.
Jhallan
Jhallan wordt door vele andere mahjarrat vaak gezien als een lafaard en de zwakste van hun soort, omdat hij niet durfde te komen naar het vorige ritueel. Tijdens
Tale of the Muspah help je hem door hem te begeleiden naar een aantal grotten onder The North. Hij vriest er zichzelf in, in afwachting tot het achttiende ritueel, recht onder de offertafel, het vermoedelijke Soul Altar. Zo probeert hij terug aan kracht te winnen bij het volgende ritueel, zonder dat hij moet meevechten.
Khazard
Khazard, of beter bekend als General Khazard, is de stichter van de Fight Arena. Hij staat aan de kant van Zamorak en verkiest, in tegenstelling tot sommige andere mahjarrat, het zwaard boven de magie. Verder is hij de jongste mahjarrat op Gielinor, geboren aan het einde van de God Wars, kort voordat zijn moeder Palkeera (een onbekende mahjarrat) stierf.
Kharshai
Kharshai is een mahjarrat, die volgens Zemouregal zich uit de problemen hielp door de meerderheid te volgen en zich dus waarschijnlijk bij Zamorak aansloot. Vreemd genoeg is er niets meer van hem gehoord de laatste tijd, ook niet van het vorige ritueel. Volgens sommige spelers is hij de Fremennik genaamd Koschei the Deathless. Dit denken ze onder andere vanwege het symbool van Zamorak op de borst van Koschei, maar zekerheid is er nog niet.
Lamistard
Volgens Zemouregal was hij een niet al te sterke mahjarrat die bij Zamorak hoorde. Na het vijftiende ritueel, dus ergens in het vierde tijdperk, groef hij een gangenstelsel onder The North. Hij was echter een niet al te intelligente mahjarrat en kwam bij één van zijn vergissingen tijdens het graven terecht in de kelder van Zemouregals fort. Zemouregal nam hem gevangen en offerde hem bij het zestiende ritueel.
Lucien
Lucien is veruit de bekendste en krachtigste mahjarrat op Gielinor. Hij komt voor het eerst voor tijdens
Temple of Ikov, waarin hij een zwakke vreemdeling lijkt. In deze quest heeft men de keuze om de Staff of Armadyl te zoeken voor Lucien, of het te beschermen tegen hem. Hoe dan ook slaagt de mahjarrat erin om de staf te bemachtigen.
Tijdens
While Guthix Sleeps wordt het duidelijk dat hij van plan is Zamorak te verslaan en zelf een god te worden, maar hiervoor zoekt hij nog een ander artefact: de Stone of Jas. Deze grote steen, gemaakt door de vermoedelijke Elder God Jas, werd in opdracht van deze god beschermd door de Dragonkin. Toen Guthix in het eerste tijdperk Gielinor vorm gaf, gebruikte hij de steen om de runes en de magie te creeëren. Hij deed ook beroep op een Balance Elemental om de Stone of Jas te bewaken. Aan het einde van de bovengenoemde quest vernietig je echter deze Elemental waardoor Lucien weer vrij spel heeft. Hierna gaat hij weg, in het bezit van de steen.
Mizzarch
Deze mahjarrat was vrij zwak en had niet echt bondgenoten, waardoor hij geofferd werd bij het vijftiende ritueel.
Ralvash
Een gewone mahjarrat, die volgens Zemouregal een nogal vreemd uiterlijk heeft. Hij werd geofferd bij het zeventiende ritueel.
Sliske
Deze is een mahjarrat met vrij veel krachten, vooral over de schaduwen en gedaanteverwisseling. Hij hoort bij Zaros, maar openbaart dat niet echt, aangezien hij zich verborgen houdt. Sinds kort is het ook bekend dat hij de vreemdeling is uit het verhaal van
The Fall of Six, dit betekent dat hij de Barrows brothers hun wapens en harnassen gaf, maar later hun geesten weer tot leven wekte, zoals men kan zien bij de Barrows.
De schaduw op de achtergrond is hoogst waarschijnlijk Sliske.
Wahisietel
Wahisietel is een mahjarrat met gemiddelde kracht, die banden zou kunnen hebben met Zarosianen. Veel is niet over hem bekend, maar velen denken dat hij Ali the Wise, een onderzoeker van mahjarrat, is, onder andere omdat Ali the Wise en Wahisietel anagrammen van elkaar zijn.
Salt in the Wound
Zin in smurrie van een lekker dikke zeeslak op je beeldscherm? Met de laatste quest van de sea slugreeks Salt in the Wound, die op 5 juli uit is gekomen, is het niet langer een ra
re droom of nachtmerrie, maar ook werkelijkheid geworden. Deze quest betekent niet alleen het einde van de questserie van de zeeslakken, maar deze quest betekent ook het einde voor Moeder Mallum, de gemene mensenmanipulerende koningin van de slakjes.
Na A Clockwork Syringe is Salt in the Wound de tweede quest die gebruik maakt van Dungeoneering. Je hebt dan ook 35 Dungeoneering nodig als je deze quest wil gaan doen. Andere skill-gerelateerde eisen zijn 60 Defence, 50 Constitution, 47 Herblore en 45 Summoning. Het is niet nodig om zelf te vechten, al is de quest dan een stuk lastiger. Toch is degelijke combatskills hebben handig. Aangezien bijna de gehele quest zich afspeelt binnen een dungeon, zijn items niet nodig.
Gelukkig hoef je de quest niet zonder hulp te doen. Je wordt bijgestaan door de inmiddels wat gegroeide Kennith, het nichtje van Sir Tiffy, genaamd Eva, en de met explosieven rondsmijtende visser van Witchaven, Ezekial. Deze drie hulpjes kun je ook allemaal besturen. Kennith is vooral een fan van magic en in de dungeon kan hij er dan ook goed mee overweg. Eva houdt vooral van het staal van een zwaard en Ezekial heeft zelf granaten gemaakt om te kunnen gooien. Samenwerking is nodig, maar iedereen heeft dus zijn eigen voorkeur en hier moet je rekening mee houden.
Om Moeder Mallum het zwijgen op te leggen heb je een nieuw wapen nodig, een drankje. Hiermee zorg je ervoor dat zij geen geesten meer kan besturen. Daarvoor moet je op onderzoek uit in Daemonheim. Vervolgens ga je Moeder Mallum maar eens opzoeken in het van eerdere quests bekende Fishing Platform, waar je je drankje ook voltooit. Na wat gehersenspoelde mensen bij hun neus te nemen, kom je in de woonplaats van de slugs, die uit verschillende puzzels bestaat. De eerste kamer zit vol met een paar hendels en wat Risen Knights. Door slim na te denken kun je door de verschillende personages je weg in deze kamer vinden. In de tweede kamer zijn er acht hendels die je over moet halen in een bepaalde volgorde voordat je verder kunt naar de derde kamer. De derde kamer vergt iets minder nadenken, maar opnieuw gaat het over die hendels. In elke hoek van de kamer is er een hendel, het is aan jou om ze over te halen. Dit kan opnieuw opgelost worden met samenwerking tussen jouw speler, Eva, Kennith en Ezekial. Die samenwerking is ook heel belangrijk in de vierde kamer, als jij met je arm vast komt te zitten in een pilaar, waar je een hendeltje over dacht te halen om de deur te openen. Er komt een leger op je af en jij bent weerloos! Bij deze kamer is het handig om te denken aan de 'combat triangle'. Dit houdt in dat magic vaak goed werkt tegen melee, melee goed werkt tegen ranged en dat ranged op zijn beurt effectief is tegen magic. Als alle monsters dood zijn en jouw speler eindelijk de goede hendel heeft gevonden, mag je doorgaan naar de koningin van het slakkenleger om haar een kopje kleiner te maken...
... Of dat was het plan in ieder geval. In de climax van de quest blijkt het even niet allemaal zo soepel te gaan, wanneer Mallum jou in haar greep heeft en Eva even bezig is met het in bedwang houden van twee knights. Ezekial en Kennith moeten je dus maar redden. Na een gevecht waar verschillende mensen in betrokken zijn, slingert Mallum Eva toch maar weg. Dit had ze beter niet gedaan, blijkt even later, want Eva wordt tegen een pilaar gesmeten, die het einde van Mallum betekent. Laat Eva de pilaar omgooien en je hebt lekkere groene slakkensmurrie voor je neus. De inwoners van Witchaven zijn nu eindelijk vrij van de hersenspoelerij van Mother Mallum. Ook de oude vrouw die Mother Mallum altijd gebruikte om mee te praten, is nu van haar verlost. Ze roept nog om haar mama, want blijkbaar was ze nog maar een klein kindje toen ze in de greep van Mother Mallum kwam, maar uiteindelijk blaast ze haar laatste levenszucht uit. Daarna is het tijd om te vertrekken en heb je de quest voltooid.
Runescape Community
Woensdag 6 juli was het begin, de eerste geruchten over het ontslag van Mod Moonie, de enige Nederlandse Jagex moderator, gingen rond. Niets was nog zeker, maar enkele minuten later kwam er een reactie van de Nederlandse forummods die bevestigden dat Moonie was ontslagen. Grote onrust volgde in de friendchat van Moonie zelf en op het forum uiteraard. De grootste vraag was nu, waarom? En tot de dag van vandaag is die vraag niet beantwoord, Jagex wil alles rondom het ontslag privé houden en daar moet iedereen het maar mee doen. Mod Stevew gaf wel een andere uitlating, alsof het door een of ander vertaalbureau vertaald was.
Onze opvatting is dat de RuneScape gemeenschap met gemak de beste MMO gemeenschap in de wereld is. Wij willen er zeker van zijn dat wij s’ werelds beste community management Team hebben om u de ondersteuning te bieden die u verdient.
Met zo’n diverse gemeenschap is het CM team constant op zoek naar de beste manieren om al onze spelers in één globale gemeenschap te laten integreren, zodat iedereen kan profiteren van de voordelen van zo'n massale gemeenschap. Om dit te bereiken gaan wij enkele aanzienlijke veranderingen doorvoeren, grootser dan dat wij in het verleden ooit hebben gedaan, om ervoor te zorgen dat wij de gemeenschap op de best mogelijke wijze ondersteunen.
Dit betekent dat wij zowel in-game, als in de community meer zichtbaar zullen zijn. Door te luisteren naar jullie opvattingen, events tot stand brengen en competities starten zullen wij samen RuneScape voor iedereen zelfs nog plezieriger maken.
Als onderdeel van deze verandering hebben wij de beslissing genomen om enkele kleine regionale gemeenschappen in de Engelse gemeenschap te laten integreren, zodat zij allemaal kunnen profiteren van de voordelen van een grotere RuneScape gemeenschap. Aangezien de Nederlandse gemeenschap groot en erkend is, zullen wij het aanbieden van een ‘Dutch language support’ continueren en zullen wij zelfs een Nederlands sprekende JMod binnenhalen die ons zal helpen de best mogelijke ervaring voor de Nederlandse gemeenschap te leveren.
Hartelijk dank voor uw onverminderde steun. Wij kunnen niet wachten om onze nieuwe plannen voor community management in de komende maanden met u te delen.
Hieruit blijkt dat Jagex de kleinere communities wil 'samenmengen' met de grote Engelstalige. Omdat de Nederlandse community zo groot is, behouden de Nederlanders een forum op het RSOF en komt er een nieuwe Nederlandstalige Jagex moderator. Maar waarom is Mod Moonie dan ontslagen? Ook dat is een vraag waar niemand antwoord op weet.
Buiten al het gedoe rondom de Nederlandse community, zijn er heel wat stukken van het RSOF ingekort. Zo zijn de volgende communities van het RSOF verdwenen;
- Spaanse
- Noorse
- Deense
- Zweedse
- Poolse
- Finse
Deze communities moeten volgens Jagex integreren in de Engelstalige community, in de ''grote community'' die Jagex voor ogen ziet. Een aantal van de Jagex moderatoren van die communities zijn ook, net als Mod Moonie ontslagen. Welke dat precies zijn is niet bekend bij ons, aangezien ze niet allemaal ontslagen zijn.
Wat wil Jagex nu precies bereiken? Tot nu toe is er over het algemeen meer haat en woede dan dat het iets heeft verbeterd. Wordt dit een succesvolle, grote community of is dit de val van de kleinere communities? Wordt vervolgd..
Lunamusic
Graspop Metal Meeting
Graspop Metal Meeting (GMM),
hét metalfestival van het jaar voor de Belgen, Nederlanders en nog een pak andere nationaliteiten! Het festival wordt gehouden te Dessel, vlakbij de grens tussen België en Nederland. Het festival wordt jaarlijks door enorm veel bezoekers afgeschuimd. Dit jaar kende GMM zelfs een record aantal bezoekers, maar liefst 135.000 mensen bezochten gedurende de drie dagen het festival. Van het welbekende groene gras was na dag één niets meer te merken.
Dit jaar stonden er verschillende metal-genres op de affiche. De headliners van dit jaar waren:
Scorpions, Volbeat, Korn, Ozzy Osbourne (die helaas moest annuleren), Judas Priest, Slipknot en Rob Zombie. Naast deze headliners stonden er nog een pak andere bands op de planken, hier enkele bands:
- Bullet for my Valentine
- Epica
- Lacuna Coil
- Parkway Drive
- Channel Zero
Een interview over Graspop Metal Meeting met... The Sims33!
Wat was jouw beeld over de GMM voordat je erheen vertrok?
Ik hoorde al van vele mensen dat de sfeer er enorm gezellig is. Iedereen is daar 'familie' van elkaar, allemaal mensen die graag naar Metal luisteren. Iedereen heeft er respect voor elkaar zonder ruzies en dergelijke. Zo werd het me voorgesteld. Ikzelf was benieuwd of dit alles waar was. Uiteindelijk bleek dit alles waar te zijn. Ik ben geen enkele ruzie tegengekomen, wat je op andere festivals altijd wel ergens ziet.
Wat trekt jou meer aan bij de GMM, de sfeer en alles eromheen of de muziek zelf?
De combinatie van de sfeer en de muziek. Uiteindelijk is de muziek het belangrijkste voor mij, a
angezien ik afga op de affiche van GMM voor ik mijn tickets koop. Ik persoonlijk luister 90% van de tijd naar Metalcore (subgenre in metal), als er geen bands op de affiche staan die metalcore spelen, ga ik ook niet.
De sfeer draagt ook wel veel bij aan het overhalen om een ticket te kopen. De sfeer is er enorm los, iedereen is sociaal tegen elkaar en heeft respect voor elkaar.
Wat voor mensen bezoeken de GMM, echte metals (mensen die zich in die richting kleden etc.) of ook 'normale' (waar je dus niet bij het eerste gezicht merkt of het een metal is) mensen?
Er zijn mensen waarvan je niet zou zeggen dat ze naar metal luisteren omdat ze zich kleden alsof ze gewoon naar het stad gaan of zo, maar het merendeel van de GMM-bezoekers dragen wel band-shirts, combatboots, army-kleding e.d.. Ook zie je mensen van alle leeftijden op de weide rondlopen. Van kinderen onder 10 jaar tot mensen boven de 60 heb ik er zien rondlopen. Natuurlijk kom je die mensen niet tegen in een 'Wall of death' o.i.d.. Zij houden zich rustiger bezig, maar het is wel leuk dat iedereen er een beetje rondloopt.
Zijn er veel problemen? Ruzies, gedrogeerde of dronken mensen bijvoorbeeld en merkte jij daar wat van (of deed je daar ook aan )?
Haha, nee daar doe ik alles behalve aan. Ik ben er trouwens sterk tegen om je
strontzat te drinken tijdens een festival. Wat heb je er dan nog aan? Je herinnert je er helemaal niets meer van terwijl je wel €150 hebt betaald. Als ik wat drink, is 't een Vodka-Redbull of iets in die aard en niet meer dan twee.
Verder zijn er geen problemen geweest bij mijn weten. Op elk ander festival zijn er altijd vechtpartijen, maar hier zijn er geen problemen geweest. Het enige wat ik heb gezien is dat er iemand wat te wild heeft gecrowdsurft en vervolgens een bloedneus had. Ook zijn er veel zatte mensen te bespeuren op het festival, maar geen enkele heeft mij overlast bezorgd, wat ik erg leuk vond.
Wat vond jij het mooiste moment van het hele evenement?
Het optreden van Bullet for my valentine. Ik stond er midden in een 'moshpit' en heb dus ook het gehele optreden meegedaan aan deze pit. Voor de mensen die niet weten wat een moshpit is, hieronder staat een filmpje. Het was enorm vermoeiend, maar wel enorm leuk! Ook hoorde ik dat ze niet zo goed waren live, maar ze hebben me het tegendeel bewezen. Ik ging ze tevens terugzien op Pukkelpop (bekend festival in België), maar ze hebben helaas afgezegd.
Wall of death + Moshpit
Welke band speelde er nou het allerbeste volgens jou en welke band (waar jij misschien naar uitkeek) stelde jou teleur?
Een teleurstelling was er dit jaar niet te vinden, althans niet tussen de bands waar ik naar uitkeek. Stuk voor stuk hebben ze me weten te verrassen. Toch stond ik bij een onbekende band (naam vergeten) die ik wel eens wilde horen omdat er enorm veel mensen over spraken, maar ik ben binnen de 10 minuten vertrokken omdat 't nergens op leek naar mijn mening.
Het beste optreden heb je hierboven al kunnen lezen, maar naast
Bullet for my valentine was Bring me the horizon ook geweldig. Ook daar was er een moshpit ontstaan, wat een leuk extraatje is.
Is er buiten het samen gezellig muziek luisteren om nog wat te doen? Zo niet, is dat überhaupt nodig?
Ja, de festivalweide was enorm groot waardoor er vele dingen te doen waren. Zo heeft Red-bull daar een jaarlijks stekje, dit jaar kwamen ze met een uitdaging op de proppen. Ze hadden een moeilijk parcours opgesteld, diegene die het snelst over het parcours kon raken, kon een ticket voor Graspop 2012 winnen.
Verder hadden onder andere Proximus en Coca-cola ook een stand waar verscheidene activiteiten werden gehouden.
Ook was er een grote Metal Market, waar je alles kon kopen waar je maar kunt op komen. Meer was echt niet nodig, de muziek was constant bezig dus er was genoeg te doen.
Wat vond je van de organisatie en is het een geslaagd evenement? Zo ja, waar heeft het dat aan te danken? En natuurlijk; zou je er volgend jaar weer heen willen?
De organisatie was zo goed als perfect in mijn ogen. Vele Belgische festivals kunnen echt wat leren van de organisatie op GMM. Alles werd meteen opgelost als er problemen waren. Zo had de headliner Ozzy Osbourne moeten afzeggen door een keelontsteking. De organisatie had op een avond een andere topper weten strikken, wat toch wel een pluim verdient in mijn ogen.
Eén ding is zeker: ik ga zeker terug!
Het doorgeefverhaal
Het Doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling was om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op
alleen de laatste twee stukjes. Hieronder is het leuke resultaat te lezen!
Redactie schreef:De avond is wederom gevallen en je kijkt schuw om je heen. Je hebt het gevoel dat je gestalkt wordt, maar ziet nergens iemand. Plots overvalt een koude rilling je en...
Nikki schreef:... vanuit de verte komt een horde pinguïns aangestormd! Maar het zijn niet zomaar pinguïns, ze zijn gewapend! Elke pinguïn sleept een waterpistool gevuld met mierzoete ranja met zich mee. ...
buhbai schreef:... En dat is nog niet alles, ze hebben ook nog allemaal een schild bij zich! Natuurlijk raak je meteen in paniek en probeer je weg te lopen, maar je valt neer aangezien je je op één grote ijsvlakte bevindt. ...
Joa012 schreef:... Al zwemmend probeer je weg te raken, maar tevergeefs... Je valt bewusteloos neer. Wanneer je weer bij bewustzijn komt, bevind je je in de Party Room. Party Pete vertelt je dat hij je in het water gevonden heeft. ...
Odius33 schreef:... Doordat er nog een vis in jouw mond spartelt, word je bruusk herinnerd aan wat er zich afspeelde in die vreselijke stroom. Alsof dat nog niet genoeg is voel je dat er enkele stukken kledij afgescheurd zijn en zo ook een stuk van je bil. Uiteindelijk besluit je om verband te vragen aan Pete. ...
iThomas schreef:... Je herinnert je die vreselijke stroom terwijl Party Pete een stuk tape aan het halen is in de general store van Falador. Hij heeft gezegd dat hij ook meteen een tinderbox en wat hout koopt, zodat je bij een knappend vuurtje op kan drogen. Het was één week geleden, je probeerde 99 Fishing te halen en sharks te vangen, maar er zat een grote bij en hij sleurde je zo de zee in. ...
Slyfer schreef:... Die grote shark, mijn god, wat verschrikkelijk. Je herinnert het je nog perfect: die bloeddoorlopen ogen, de tanden die elk stuk vlees op hun pad konden verscheuren, de snelheid waarmee het dier zich voortbewoog. Gelukkig werd je net op tijd gered door een vreemde man, zijn identiteit verborgen onder een lange mantel met een kap, waardoor zijn gezicht onherkenbaar bleef. ...
iMichel schreef:... De onbekende man bracht me naar zijn huisje in Varrock en zei dat hij een medicijn ging halen. De man was duidelijk een volger van Zamorak, dat zag ik aan zijn beelden en schilderijen. Toen hij terug kwam gaf hij me het medicijn voor mijn wond. Ik voelde me misselijk. De man deed zijn kap af en ...
schaapje schreef:... hing zijn mantel aan de kapstok. Hoewel ik de man nog nooit eerder had gezien, kwam hij me toch bekend voor. "Smeer het medicijn op je wond", zei de man op een bevelende toon. Aarzelend smeerde ik het kruidenmengsel op mijn wond, waarna ik in slaap viel...
Zeegelaar schreef:... Met een raar gevoel in mijn hoofd werd je langzamerhand wakker. De man, die mij had geholpen, zat zeer geconcentreerd in de stoel naast mij. “Wat is er gebeurd?”, vroeg je aan hem. Na ongeveer tien seconden lang te hebben gewacht, gaf hij eindelijk antwoord: “Ik ben binnengedrongen in je dromen en ben achter je geheim gekomen.” ...
Darcey schreef:... "Het... geheim?!", vroeg je nadat hij antwoordde. "Ja, en ik zal het aan iedereen vertellen!" zei de man. "Maar over welk van de 99 geheimen heeft u het?" vroeg je weer, en de man keek verontrustend naar zijn horloge. "Ik heb niet veel tijd meer" zei hij en stond op. ...
Redactie schreef:... Opeens voel je een klap in je gezicht, en nog één, en nog één. Versuft kijk je omhoog en ziet dat er drie mannen om je heen staan. Het is nog steeds donker buiten, je ligt in een plas water. Je herinnert je opeens de koude rilling en begrijpt nu dat het door het water kwam. Dus alles was maar een droom? Maar hoe kwam je dan aan die wond op je bil? Wie was de man in de mantel?
De puzzel
Als puzzel van deze maand hebben we een zoektochtje voor jullie in petto. Door de gehele krant staan er letters in een
andere kleur (<- deze 2 woorden tellen dus niet mee!), met al deze gekleurde letters kan je een woord maken. Stuur dat woord via een pb op naar
Exoemo. De winnaars komen in de volgende editie van de Lunagraaf te staan.
Hint: In het totaal zijn er zeven gekleurde letters te vinden!
Hint 2: De letters staan niet in de juiste volgorde!
Hint 3: De letters kunnen in uitklaptags staan. De hoofdletters maken ook
niets uit.
Paper of Fame
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is editie 5 van Paper of Fame:
De Screenshotcompetitie
In deze competitie is het de bedoeling om een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van RuneScape te nemen. Je kan hier enkel in de finale komen als de jury je de meeste punten geeft. De winnaars van deze maand:
- Winnaar #1
Gefeliciteerd
x Tzek x!
De Suggestie Awards
Dit is een wedstrijd voor de creatieve zielen onder ons. De wedstrijd bestaat eruit om rond een bepaald thema een leuke suggestie voor RuneScape te verzinnen. De stemming verloopt volgens een peiling, er zit dus geen jury tussen.
- De winnende suggestie #1
- Thema: Monsters
The Great Ent (Van: Eagle Claws)
The Great Ent
"An enormous tree with arms and legs?"
Soort monster | Boss
|
F2P of P2P | P2P
|
Combatlevel | 675
|
Life points | 6000
|
Maximale hit | 520
|
Agressief | Ja
|
Familie | Ents
|
Aanvalsstijl | Crush, Ranged & Magic
|
Zwakte | Slash & Vuur
|
Vergiftig | Ja - 88 |
Plaatje
Woonplaats
Zuid-westen Castle Wars
Drops
- 8 Gold charms
- 8 Green charms
- 8 Crimson charms
- 8 Blue charms
- 1.000 tot 9.000 Spirit shards
- 5.000 tot 35.000 Coins
- Mithril hatchet
- Adamant hatchet
- Rune hatchet
- 150 tot 350 Mahogany logs (noted)
- 100 tot 300 Eucalyptus logs (noted)
- 50 tot 250 Yew logs (noted)
- 20 tot 40 Magic logs (noted)
- 5 tot 8 Stale logs (noted)
- 15 tot 45 Willow branches (noted)
- 20 Water talismans (noted)
- 20 Earth talismans (noted)
- 500 tot 4.000 Water runes
- 500 tot 4.000 Earth runes
- 50 tot 750 Mud runes
- 50 tot 750 Nature runes
- 6 Snapdragon seeds
- 5 Cadantine seeds
- 4 Lantadyme seeds
- 3 Dwarf weed seeds
- 2 Torstol seeds
- 4 Pineapple seeds
- 3 Papaya seeds
- 2 Palm tree seeds
- 3 Maple seeds
- 2 Yew seeds
- 1 Magic seed
- 2 Bird nests
- 15 Battlestaves (noted)
- 10 Water battlestaves (noted)
- 10 Earth battlestaves (noted)
- Staff of Life
- Clue scroll (hard)
- Clue scroll (elite)
- Starved ancient effigy
- Shield left half
- Dragon spear
- Ring of Wealth drops
Extra informatie
In het begin slaapt deze ent met zijn voeten in de grond, op het eerst zicht lijkt hij op een grote boom. Als je hem begint te kappen met een hatchet zal hij wakker worden, hij trekt zijn voeten uit de grond en maakt zich klaar om mensen in de buurt aan te vallen, hij roept eventueel kleine minions op. Hij is bijzonder slecht tegen Hatchets, Vuur spreuken en Fire arrows, het is dus aangeraden om hiermee te vechten aangezien je zelf 50% meer zult hitten.
Power:
De maximale hit van deze boss wordt bepaald aan de hand van zij Power, die staat op 100% in het begin. Om die omlaag te krijgen heb je maximaal 2 skillers nodig die best 90 Agility, Woodcutting & Firemaking hebben. Zij moeten de Power omlaag krijgen van de boss. Dit doen ze door in het begin wanneer de ent nog slaapt op hun te klimmen langs zijn benen, eens ze erop zitten zijn ze veilig en zullen niet gehit worden. Om de Power omlaag te krijgen moeten ze met een Hatchet takken afhakken, door takken af te hakken hebben ze 5% op een Stale log, die je met 90 Fletching tot een Battlestaff kan fletchen. De ent in brand steken helpt ook, dit kunnen de skillers doen met een Tinderbox of Infeno adze en de aanvallers met Vuurspreuken of Fire arrows. Per 1% Power omlaag verlaagt zijn maximale hits met 2%. Af en toe zal hij wel op nieuw zijn Power herladen met 10%.
De aanvallen:
- Melee: Crush aanval die enkel één iemand maximaal 520 hit, vermijd dus om in zijn buurt te komen.
- Range: Poisoned snelle Ranged aanvallen die iedereen maximaal 280 hit.
- Magic: Hit bijna iedereen met ofwel met een Water, Earth of Mud-achtig spreuk die maximaal 390 hit, altijd Proction of Deflect Magic aanzetten dus.
- Special: Er komen wortels uit de grond die iedereen maximaal 300 hit, tenzij hij dit ontwijkt door snel ernaast te gaan.
- Recover: De Great ent Healt zichzelf met 500 en verhoogt zijn Power met 10%.
- Summoning: Roept 1 tot 4 Minions op, dit zijn Moss titans en Giant ents van Level 274 en 278 met weinig Life points, het is aangeraden om deze te doden als je niet constant met Melee wilt gehit worden of de Great ent healt.
Staff of Life
Attack Bonuses:
- Stab: +15
- Slash: 0
- Crush: +70
- Magic: +17
- Ranged: 0
Defence Bonuses:
- Stab: +3
- Slash: +2
- Crush: 0
- Magic: +17
- Ranged: 0
- Summoning: 0
- Absorb Melee: 0%
- Absorb Magic: 0%
- Absorb Ranged: 0%
Other Bonuses:
- Strength: +72
- Ranged Strength: 0
- Prayer: 0
- Magic Damage: +15%
Special attack:
Power of Life: Gebruikt 100% Special attack, Magische aanval die 4 maal jouw Basis magic level kan hitten (met Magic damage nog meer). Ook herstelt het 1/2 van jouw hit je Life points.
Informatie:
Om deze staff te dragen heb je level 75 Magic & Attack nodig. Deze staff lijkt op de Staff of Light, maar deze heeft een beter Special attack en kan niet gebruikt worden als Slayer staff of bespaard geen runes.
Gefeliciteerd
Eagle Claws!
Daarnaast willen we
Eagle Claws graag feliciteren met de betiteling tot
beste suggestiemaker! De 5 runner-ups waren:
- Wout12345
- Neite
- Damarchus
- Jens9
- Sherwood689
Guide Awards
Deze award kan je verdienen door een mooie, handige en goede guide te maken. De jury zal vervolgens een winnaar aanduiden. De winnaar krijgt extra reclame: je guide wordt als sticky gezet en er zal ook een link staan in het forum index.
- De winnaar
- De winnaar van afgelopen maand was Flipo, met deze guide!
Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven waar de deelnemers omheen moeten werken. Naast enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten op.
- De 6 winnaars
i K0nijn i, Thema: Huisdieren
Slyfer, Thema: Festivals/concerten
iDamon, Thema: Bendes/Clans
Bruceee, Thema: De slechterik
Nikki, Thema: Kunst
iDamon, Thema: Religie
Nogmaals gefeliciteerd aan alle winnaars van deze maand en veel succes aan alle toekomstige deelnemers!
Felicitaties
Wij willen graag de mensen die in deze zomermaand (al zou je dat, als het aan het weer lag, niet zeggen) willen feliciteren! In augustus zijn jarig..
russeltjj, Isabella Nl, Dexie11, errol69, miladd, aadje93, Dentomen333, Japeroen386, armegaddon66
Als jij ook jarig bent of nog moet verjaren, dan kun je in de krant komen door je naam in
dit topic te posten. De lijst is pas gewist dus kijk even of je er nog in staat!
Opmerkelijke inzendingen
Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen! Er zitten weer een paar oh zo nuttige inzendingen tussen.
Noot: Het is zeer zeker
niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden
niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!
- Inzending 1
- Onderwerp: Deadly red spider's
deadly red spider's stinken en ze zijn vies
- Inzending 2
- hallo alles goed daar ik ben me net goed aan het amuzeeren.
en julie ook alles goed ?
jammer dat wij zo snale weg moesten naar huis .
maar toch is iedereen blij dat we weer huis zijn.
ik hhop dat julie nog eene leuuke vakantie tegen moed gaan !
en tot de volgende
groeten, je erisgte nachtmerie hoohohohohho
- Inzending 3
- Onderwerp: QUEST!
****, ZIJN JULLIE NOU ZO DOM OF BEN IK NOU ZO DOM BIJ DIE PUZZEL VAN NOMAD´S REQUIEM QUEST **** KIJK HET EVEN NAAR MAN JULLIE HEBBEN MIJN HELE ZATERDAG MIDDAG BIJNA NAAR DE KRAMPEN GEWERKT!
- Inzending 4
- hoi ik weet een leuke naam voor een heel veel hitende zwaard op runescape ... naam is nice2h sowrd
- Inzending 5
- Onderwerp: Een Quest
In Underground Pass quest guide.
Staat er een spellings foutje
Er staat :
je vindt een eenhoorn in de cel.
Maar het moet eekhoorn ofzo zijn?