Report abuse guide [Outdated]

Hier worden alle RuneScape-guides die verouderd zijn geplaatst. Zo staan hier bijvoorbeeld guides over de Holiday Events uit 2007 en de Gnome Copters.
Forumregels
Welkom in het RuneScape-guides-archief! Het is toegestaan om guides te bumpen in dit forumdeel, je hoeft bump-posts dus niet te melden, tenzij het spam is. Het bericht moet dus wel nuttig zijn, zet dus niet alleen 'bump' in je bericht.
Josters
Berichten: 1279
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 20:51
Oude naam: josters

Report abuse guide [Outdated]

Bericht door Josters »

Report abuse guide
Geschreven door: Josters. Met zeer veel dank aan: Noepnoepnoep




De hoofdstukken

Hoofstuk 1: Inleiding
Hoofstuk 2: Wat is Reportabuse/ Hoe report ik iemand?
Hoofstuk 3: De regels
Hoofstuk 4: Hoe report ik een bug?
Hoofstuk 5: Reports hunten
Hoofstuk 6: Slotwoord
Hoofstuk 7: FAQ's
Hoofstuk 8: Links





Hoofstuk: 1, Inleiding

Hallo LTF :) , Dit is het dan mijn eerste guide. Ik maak mijn guide over "Report abuse" omdat er toch nog erg veel mensen zijn, die de regels nog niet echt snappen, of nog steeds mensen reporten (Ja want zo heet dat) omdat ze: **** of N0ob (sorry moest even zo omdat er anders: kuikentje komt te staan) zeggen. In deze guide wordt alles duidelijk. Bij sommige stukken tekst zullen van dit soort vraagtekens te zien zijn: (?). Deze vraagteken-links geven bijvoorbeeld, een extra plaatje, of een link naar een stuk website die nog net even wat meer infomatie geeft, ze zijn dus bedoelt om alles beter te leren begrijpen.

Deze guide word meer een guide van informatie en tekst, niet zo zeer van foto's. Spel fouten mogen worden gemeld, en dan zal ik het meteen verbeteren.

Ik ontvang wel graag tips/toevoegingen, Ik heb nu niks meer te zeggen, dus ik hoop dat jullie hier iets van opsteken, en veel plezier met lezen! :D,
Je kan ook als je wilt een liedje luisteren tijdens het lezen, ze staan in het in/uit-klap dingetje.
In- of uitklappen • Leuke liedjes voor tijdens het lezen.
I like birds - Leuk liedje vind ik

[youtube]iTTftSoXb7o&feature=related[/youtube]
Behind the enemy-lines - leuk liedje
Dom liedje wel grappig :P





Hoofstuk: 2, Wat is Report abuse/ Hoe report ik iemand?

De report abuse knop is zoals de naam het al zegt om "Rapporteer misbruik knop" of terwijl, dat je iets/iemand aangeeft omdat hij/zij iets fout heeft gedaan en dat is tegen de regels van jagex (kom ik later nog op terug). Natuurlijk kan Jagex moeilijk elke world en elke plek in heel Runescape in de gaten houden, daarom kunnen brave spelers O:) de andere aangeven omdat hij/zij iets verkeerd heeft gedaan, en als daar dan over de zelfde de speler veel klachten krijgt gaat Jagex kijken of deze ook werkelijk kloppen, zo ja? dan geeft Jagex de slechte speler een "ban" of een "mute" deze komen voor in verschillende tijden, bijv.: 24 uur maar ook permanent. Een ban is dat je het spel voor een tijde (of altijd) niet meer kunt spelen, bij het inloggen je zult dan een fout melding te zijn krijgen dat je niet meer kan inloggen en dat je bij je: main page ----> Help ------> Appeal & mutes moet kijken wat je hebt foutgedaan. Een mute (Nederlands betekend het: stom) is een soort chat ban, dit zorgt ervoor dat je niet meer kan chatten in het spel, ook niet met clan chat of private. Door een update van Jagex is het nu voor Gemute mensen mogelijk om toch nog te kunnen praten met behulp van standaard zinnetjes :? "quick chat" genoemd, (?) Ook bestaan er player modaratoren (p-mods) & forum-moderators (f-mods) die Jagex helpen om de spelers ondercontrole te krijgen
plaatjewat is het?je kunt ze herkennen aan:
AfbeeldingEen jagex moderator (J-Mod)aan kun gouden kroontje in de chat
AfbeeldingEen player-moderator (P-Mod)aan hun silveren kroontje in de chat
AfbeeldingEen forum moderator (F-Mod)aan hun groene kroontje op het forum

Nu vraag jij je natuurlijk af: Maar hoe report ik iemand, en voor wat moet ik mensen reporten :?: . Nou dat is best simpel, als je ziet dat iemand iets doet wat tegen de regels is (zie hoofdstuk: regels) moet je hem gaan reporten, door op de rode knop

Afbeelding
De report abuse knop, aangegeven met blauw

(onderin-rechts) te klikken (het heeft het opschrijft report abuse) Nu krijg je een schermpje te zijn je ziet allerlei tekst, maar daar hoef je veder niet op te letten.

Afbeelding
1: typ hier de naam van de overtreder, 2: klik hier de overtreden regel aan

Nu typ je de naam in van de gene die de regels heeft overtreden. Nu moet je nog zeggen wat hij heeft gedaan, er zijn 13 regels (rule's) in game (op het forum zijn er nog 2), Je klikt nu op de regel van de misdaad..... Klaar =D> nu krijg je nog een berichtje: "Thank-you - your report abuse has been recive it" Nu hopen dat de dader wordt gestraft :D





Hoofdstuk: 3, De regels

Zoals eerder in de guide vermeld heeft Jagex wat leuke regeltjes. Het is de bedoeling dat iedereen zich hier aan houd, als je, je er niet aanhoud en Jagex betrapt je kunnen er vervelende dingen gebeuren. Deze regels gelden voor http://www.runescape.com maar ook voor http://www.funorb.com. Bij deze regels geef ik nog wat extra uitleg, en voor de liefhebers een plaatje van de regel van FunOrb, en RuneScape.
Hier is een Tabel met alle regels:
Regel nummerNederlandse tekstEngelse tekstForum onlyPlaatje FunorbPlaatje Runescape
regel: 1Beledigend taalgebruikOffensive LanguageneePlaatjePlaatje
regel: 2Het stelen van spullenItem ScammingneePlaatjePlaatje
regel: 3Wachtwoord afpakkenPassword ScammingneePlaatjePlaatje
regel: 4Valsspelen / Fouten misbruikenCheating / Bug AbuseneePlaatjePlaatje
regel: 5Jezelf voordoen als personeel van JagexJagex Staff impersonationneePlaatjePlaatje
regel: 6Het delen of verhandelen van accountsAccount Sharing/TradingneePlaatjePlaatje
regel: 7Het gebruiken van programma's van derdenUsing Third Party SoftwareneePlaatjePlaatje
regel: 8Veelvoudig ingelogd zijnMultiple Logging InneePlaatjePlaatje
regel: 9Anderen aanzetten tot het verbreken van de regelsEncouraging others to break rulesneePlaatjePlaatje
regel: 10Foute bewerkingenFalse RepresentationsPlaatjePlaatje
regel: 11Adverteren / WebsiteAdvertising / WebsiteneePlaatjePlaatje
regel: 12Verhandelen van spullen in het echte levenReal World Item TradingneePlaatjePlaatje
regel: 13Het vragen naar persoonlijke detailsAsking for Personal DetailsneePlaatjePlaatje
Regel: 14Misbruik van de officiële forumsMisuse Of Official ForumsjaPlaatjePlaatje
Regel: 15Het blokkeren van advertentiesAdvert BlockingPlaatjePlaatje




Regel 1: Offensive Language - Beledigend taalgebruik
Afbeelding

Dit is een van de lastigste regels, je moet goed weten waarneer je wel of niet moet reporten. Het gaat erom dat je Mensen niet uitscheld, geen racistische opmerkingen maakt, of andere hatelijk opmerking, bovendien is deze regel er ook om spammers (kom ik later op terug) te reporten.

Je moet wel goed weten wat schelden is en wat niet, zo mag je geen mensen aangeven die je voor: "No0b", "ch0ob", "Nu0B" enz., uitschelden, en ook mag gefilterde teksten NIET reporten (die kan je herkenen aan de *****). Je mag ook geen disscusie hebben over: Drugs, en S,e,x, . Je mag geen trouwaanzoeken doen, mensen chanteren enz. Zit iemand je toch de heletijd uitteschelden en heb je hem al gereport? Tja dan is het handig om deze overtreder in je ignore lijst te zetten!

Afbeelding

Druk op de met lichtblauw aangegeven knop. Klik dan op de oranje knop, vul nu de naam in van de gene die je lastig valt in het blauwe gedeelte, en klaar is kees, de gene die je hebt toegevoegt kan je nu niet meer zien chatten, dus ook niet via public. Als je de gene er weer uit wilt hebben klik je op de paarse knop en voer je de naam opnieuw weer in.

Dan nog even iets over het spammen, ik zie de laatste tijd op lunagang veel mensen die alles voor spammen aanzien, kijk het is niet de bedoeling als iemand bijna 99 woodcutting is, en die roept:
@@@w0000t close to 99 ##@@ wc!

te reporten (wel als hij dit de hele tijd doet). Je moet wel mensen reporten omdat ze bijv. de hele tijd
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
, roepen. Mensen die dit doen in een clanchat mag je ook reporten.

Veel mensen vinden het moeilijk om het woord spam te definieeren (beschrijven), Wikipedia schreef:

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Spam is ook bekend als Unsolicited Commercial E-mail en Unsolicited Bulk E-mail. Meestal wordt met de term ongewenste mail bedoeld, maar ook ongewenste reclameboodschappen op websites (oa. fora) vallen onder spam. Spam is moeilijk te definiëren. Niet ieder initiatief van mensen of organisaties om contact te leggen is spam. Spam onderscheidt zich van andere vormen van commerciële communicatie doordat een bericht wordt gestuurd aan een groep die zeer veel groter is dan de potentiële doelgroep. Omdat deze afbakening te maken heeft met de proporties, zou je verwachten dat het moeilijk is om te bepalen of een bericht spam is of niet. Vanwege de enorme schaal waarop spammers opereren is het in de meeste gevallen echter zeer duidelijk. (?)

Ik hoop dat het nu duidelijk is wat spam ongeveer betekend.




Regel 2: Item Scamming - Het stelen van spullen
Afbeelding


Vroeger toen de oude wildernis er nog was, kon je elkaar onbeperkt geld geven als je dat wou. Er waten vervelende mensen die je van je geld probeerde te beroven met behulp van lastige listen, deze mensen heeten: scammers. Scammers gingen op veel verschilende manieren te werk, ik ga ze niet allemaal opnoemen maar ik zal er wel eentje noemen, dit is mij dus gebeurt.
Ik had laatst een ring of stone gekocht, maar ik kwam er achter dat je er eigenlijk niet zoveel aan had, dus ging ik hem weer verkopen. Ik zei de heletijd: Sell ring of stone 3,6M! (ja want dat was hij toen nog waard) en toen kwam er iemand naar mij toe, hij bood mij een rare sleutel maar ik wist niet wat hij waard was, hij zei 10M maar je kan wel zoveel zeggen dus ik deed het niet.

Ongeveer 10 minuten later kwam er iemand naar mij toe en vroeg of ik een sleutel had, hij zei dat hij die wou kopen voor 10M, maar laat dat toevallig net de zelfde sleutel zijn die ik 10 minuten geleden kreeg aangeboden. Ik dacht die ring is 3.6M en ik kan hem ruilen voor een sleutel die ik weer kan verkopen voor 10M! dus pure winst. Zo gezegd zo gedaan ik ging terug en zei dat ik toch die sleutel wilde, hij accepte, en ik zij tegen de gene die de sleutel wilde kopen dat ik naar zijn world kwam, ik ging naar zijn world en hij was uitgelogt, weg rinf of stone :cry: Acteraf bleek die sleutel 1 coin waard te zijn...
Deze truck heb ik later "De driehoeks trade" genoemt, misschien een idee om deze truck toe te voegen aan: Lunagang ---> Overige guides ---> Beruchte scamtrucs (?)? Afijn jammer van het geld, maar tegenwoord kan dat niet meer omdat Jagex een nieuwe update heeft ingevoerd (?) waardoor je niet meer dan 3k per kwartier kan verschillen in prijs, als je meer questpoints hebt mag je meer traden per kwartier, hier een tabel:
10 Quest-points5000 Coins
100 Quest-points24,038 Coins
200 Quest-points45,192 Coins
Alle F2P quests af10000 Coins
Alle P2P quests af60000 Coins
Tegenwoordig kan dit dus niet meer, vroeger als je zo iets dus overkwam kon je er iemand reporten voor rule.2 deze rule dus.

:?: Als je iemand in het echte leven bedrijgt voor spullen van RuneScape is dat dan ook verboden?
:idea: Inprensiepe, Nee. Jagex zegt nergens maar dan ook nergens dat het niet mag, wel kan je raden dat dit niet de bedoeling is van het spel
:!: Is dit ook al wel eens gebeurt?
:idea: Ja helaas, dit in de buurt van Leeuwarden gebeurt, het is ook een paar keer in Amerika voorgekomen. Lees dit kranten artiekel maar even:
In- of uitklappen • Kranten bericht - 17 september 2007 09:57
Jongens opgepakt voor mishandeling om internetspel
Uitgegeven: 17 september 2007 09:57

LEEUWARDEN - De politie heeft vrijdag twee jongens van 14 en 15 jaar uit Leeuwarden opgepakt voor het mishandelen en bedreigen van een 13-jarige plaatsgenoot. Dat meldde de politie maandag. Het slachtoffer had bij het internetspel Runescape een grote account opgebouwd. De twee verdachten speelden ook Runescape en wilden die account hebben.

Overstag

Toen ze het slachtoffer donderdag in Leeuwarden op straat tegenkwamen, namen ze hem mee naar het huis van een van de verdachten. Daar sloegen en schopten ze de 13-jarige jongen en bedreigden hem met een mes tot hij overstag ging en zijn account afstond.

Beide verdachten hebben de mishandelingen en bedreiging bekend. De Friese politie zegt dat de zaak in Leeuwarden niet op zich staat en eerder ook elders in het land bedreigingen en mishandelingen naar aanleiding van spelletjes op internet zijn gepleegd.

Anoniem

De politie zegt zich zorgen te maken vooral omdat de jongeren internetten zonder controle van ouders of scholen. "Jongeren hebben zich deze wereld helemaal eigen gemaakt, veel ouders lijken de boot te hebben gemist. De indruk bestaat dat jongeren strafbare feiten op het internet nog gemakkelijker plegen dan in de 'echte' wereld. Het gebeurt anoniem en hierdoor gaan jongeren gemakkelijker over hun grenzen", aldus de politie.

(c) ANP




Regel 3: Password Scamming - Wachtwoord afpakken
Afbeelding

Zelf vind ik dit een van de ergste regels die je kan overtreden, want wat is er nou erger dan je account kwijt raken. Je kan dit voor komen door een aantal dingen te doen:

* Neem een bank pin. Als je word gehackt, en je krijgt het account terug heb je altijd nog je spullen veilig, hoe je een bank pin krijgt? lees je in het in/uit-klap dingetje
In- of uitklappen • Hoe zet ik een bank-pin?
1) Ga naar http://www.runescape.com
2) ga naar ---> Play now ---> Existing user ---> low-high detail ---> selecteer je world --> Inloggen.
3) Loop naar de dichtsbijzijnde bank.
4) Praat met de banker.
Afbeelding

Afbeelding

5) Kies: "Set a pin".

Afbeelding

Afbeelding

6) Kies de "Yes" optie.

Afbeelding

7) Bedenk je pin en voor hem 2X in.

8,) KLAAR! :D/ Nu nog even 3 dagen wachten en je pin is ge-set.

Afbeelding
* Set Recovery Questions
Recovery questions zijn handig om dat je met deze geheime vragen (bijna) altijd je account kan terug krijgen, recovery questions is zijn eigenlijk een paar geheime vragen die alleen jij weet te beantwoorden, waardoor Jagex weet dat jij de recht matige eigenaar bent van het account. Vertel je recovery questions nooit aan anderen! Hoe je recovery questions zet zie je in het in/uit-klap dingentje:
In- of uitklappen •
1) ga naar http://www.runescape.com
2) ga naar "Account ---> Account management

Afbeelding

3) Scroll wat naar beneden tot je dit ziet:

Afbeelding

4) klik op de button

5) Even inloggen :)

Afbeelding

6) Dan krijg je een ding met allerlij vragen beantwoordt de vragen. Onthoudt ze of schrijf ze op (Wel veilig bewaren!), met de kleuren heb ik aangegeven wat wat is.

Afbeelding

Paars: Nog even je wachtwoord herhalen.
Geel: De vraag.
Blauw: Als je een andere vraag wilt.
Rood: Je antwoordt
Bruin: De bevestigings knop.

8,) KLAAR =D> , je moet nog even 30 dagen wachten en dan worden je "recovery's"
ge(re)set.

:?: Maar hoe Cancel ik nou mijn "recovery questions:
:idea: Dat zal ik even uitleggen.

1) ga naar http://www.runescape.com

2) ga naar "Account ---> Account management

3) Scroll wat naar beneden tot je dit ziet:

Afbeelding

4) Even inloggen

5) Cancel ze, en je bent klaar! (ik leg niet verder uit hoe dat moet omdat ik dat niet weet, ik heb geen zin op dat op mijn eigen account uit tegaan proberen, dus als iemand het weet post het dan even.
* Ga nooit naar vreemde site's waar je gratis geld, autominers, ghostmouse kan downloaden. Vul ook nergens anders je password in dan alleen op: http://www.runescape.com of http://www.funorb.com en NERGENS ANDERS!

*Hou je password voor jezelf vertel het aan NIEMAND, en verander hem ook zo af en toe.

Ben je nu toch gehack? thjaa... had je je maar aan deze dingen moeten houden :roll: , maar er is nog hoop!, je kan Jagex namelijk overtuigen dat je gehackte account ook echt van jou is. Dit kan je doen door naar: Main page ----> Account Management -----> Account Recovery -----> Recover Password, je zult hier van alles moeten invullen om te bewijzen dat het JOU account is, als je het eenmaal hebt ingevuld moet je wachten op de uitslag, die kan je zien door naar: Main page ----> Account Management -----> Account Recovery -----> Track your appeal te gaan.

NOTE: voor meer (uitgebrijdere) tips bekijk mijn: "Account securety guide"
link: http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... =7&t=99742






Regel 4: Cheating / Bug Abuse - Valsspelen / Fouten misbruiken
Afbeelding

Zoals de meeste mensen weten bestaan er gliches. Dit zijn kleine fouten ik het spel die niet echt schadelijk zijn, Voorbeeld: als je een Zamorak full helm op hebt, alleen zie je dan de groene randen van gutix. Nou een bug is eigenlijk het zelfde alleen heeft wel schade voor het spel. Met een bug kan je bijvoorbeeld buiten RuneScape wandelen, of Items klonen (dit zijn voorgekomen bugs). Natuurlijk zijn er ook kleinere bugs, als je er een ontdenk moet je hem aan Jagex vertellen door middel van: Main page ---> Help ---> Submit a Bug Report. Je moet nu van alles invullen zoals: waar de bug is, wat voor categorie, enz. Geef je de bug niet aan, gebruik je hem voor jezelf of vertel je hem aan anderen, dan ben je in overtreding en word je geband [-X .

:?: Wacht een bug reporten, dat gaat even te snel, leg het nog een uit!
:!: Bekijk Hoofdstuk: 4 voor verdere infomatie!




Regel 5: Jagex Staff impersonation - Jezelf voordoen als personeel van Jagex Afbeelding

Iedereen heeft ze wel eens gezien: player-moderators, met hun zilveren kroon in het chat-scherm O:) . Maar er zijn ook Jagex moderators je kan ze herkenen aan de volgende dingen:

* Jagex Staff heeft altijd een gouden kroontje bij de naam
* Jagex Staff zal nooit om je wachtwoord vragen
* Jagex Staff zal je nooit in het spel dingen vragen over je account

Dus als iemand zegt dat hij een Jagex modarator is, en hij heeft geen goude kroon en vraagt je bijv:
Hello i'm from Jagex you have won a lottery!!! you only need to give your password to me.
je hem voor deze regel moet reporten. Maar wat nou als je iemand ziet met wel een gouden kroon, en die vraagt je joun telefoonnummer of waar je woont, of je password, wat moet je dan doen??! Simpel je moet deze infomatie niet geven en de des betreffende Jagex Moderator (J-mod) Reporten (dit is alleen wel een heel kleine kans).



Regel 6: Account Sharing/Trading - Het delen of verhandelen van accounts Afbeelding
Ook weer gewoon een simpele regel, Het is gewoon niet de bedoeling dat je accounts met andere mensen deelt omdat, Je dan 2X zo snel zou kunnen trainen. Je mag ook geen account met familie delen en/of vrienden. Wel mag is dat een vriend bijv. Money Madness (?)voor je complete (samen met jou). Je mag ook niet handelen in accounts bijv. op E-bay of marktplaats je moet alles zelf trainen.



Regel 7: Using Third Party Software - Het gebruiken van programma's van derden Afbeelding
De wat oudere spelers kennen ze vast wel "de bot".

Afbeelding
Bot

Vooral vroeger hadden de mensen er erg veel last van, als je bijv. Yews wou gaan cutting moest je dat samen doen met bosjes bots, ofterwijl je krijg geen enkele log meer. Na de update (trade/wildy) zie je bijna geen bots meer :D . Helaas moest voor dit voordeel de wildie weg :cry:, omdat je anders als nog geld kon overzetten, imidels is er een nieuwe soort wildernis die de oude moet vervangen. (?)

Nu even over de regel, deze regel is er gekomen zodat iedereen voor zijn skill zelf moet werken, Want zie je het voor je? s'ochtends ga je naar school en je komt s'middags terug en je fishing is even van 80 naar 83 geleveldt, zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen! Natuurlijk zal iedereen dat dan gaan doen en zou het een saai/dom spel worden daarom is deze regel er gekomen. Er zijn 2 verschillende soort bots:

* De gewone bot - wordt door een programma
aangestuurd, met goeie software kan je deze makkelijk opsporen.

*De China dude's (geen belediging voor chinezen hoor!) Dit zijn de irritantste bots, deze bestaan ook nog steeds. Het zijn namelijk mensen in China (meestal dan) die voor een bedrijf werken. Dat bedrijf verkoopt powerleveiling, bijv. Jij geeft hun 450$ en zij trainen dan jou mining van 1 tot 99. Deze bots zijn moeilijk (onmogelijk) te detecteren omdat, ze gewoon engels praten en random events makkelijk kunnen oplossen.

Maar wat zijn ramdom events? Nou dat zijn speciale "mini opdrachten" die willekeurig op elk tijdstip kunnen komen. Voorbeeld: er komt een man naar je toe "mystery old man" en die geeft je een "box", dan klik je op die box en je ziet hem nu van dichtbij. Je ziet
allerlei vormen en cijfers, onder de box staat een willekeurige opdracht zoals: What is the number of the star?, daaronder staan dan 3 keuzes: 3, 8, 1. Dan kijk je weer naar je box die draait rond, opeengegeven moment zie je een ster (star) daar staat een nummer in bijv.: 1. Dan klik je op de optie 1, als het fout is krijg je nog zo'n box en moet je alles 2X doen. Als hij goed is gaat de mystery man weg en geeft je een uncut of wat geld. Je snapt wel dat het erg lastig is voor bod's om dit optelossen.






Regel 8: Multiple Logging In - Veelvoudig ingelogd zijn
Afbeelding

Mmm wat is dit voor regel? Gewoon een simpele regel om het spel eerlijk te houden. Het komt er op neer dat je meerdere accounts mag hebben maar ze mogen NIET tegelijk ingelogd mogen zijn om met elkaar te handelen, je mag ook niet drop traden. Je mag wel met familieleden handelen.




Regel 9: Encouraging others to break rules - Anderen aanzetten tot het verbreken van regels Afbeelding

Deze regel is bedoeld om mensen te beschermen van onrust stokers, die je opjutten een regel te breken zodat jij iets voor hun doet, of omdat, jij dan gemute of geband kan worden. Een aantal voorbeelden van proberen om anderen over te halen de regels van RuneScape te overtreden:

- Andere spelers te overtuigen dat de regels van RuneScape anders zijn dan ze in het echt zijn.
-Proberen om een andere spelers boos te maken door beledigend taalgebruik te gebruiken
-Het maken van bots, en dan het verspreiden er van over internet, of het adverteren met bots dat is verboden door Regel 7.
-Het adverteren naar real-world trading websites die in strijd zijn met Regel 12.
-Anderen er tot aan zetten om bugs te gebruiken - elke bug moet meteen aan Jagex worden gemeld Regel 4.
... er zijn nog veel meer voorbeelden; simpel uitgelegd alles dat er anderen tot aan zet de regels van RuneScape te verbreken




Regel 10: False Representations - Foute bewerkingen
Afbeelding

Deze regel is er om voor iedereen "het spel" leuk te houden, er word daarom ook van je verwacht dat je daar aan meewerkt. Iedereen hoort met respect van de ander te worden behandelt en andersom. Het is ook verboden om mensen als je ze niet aardig vind of ze haat te reporten voor dingen die hij/zij helemaal niet fout heeft gedaan. Als je dit doet kan je rekenen op een ban. Dit is er een voorbeeld van (heb ik zelf meegemaakt)
Een tijde terug zat ik boven camelot woodcutting te trainen, toen iemand mij vroeg of ik mijn dragon axe verkocht. Ik zij nee (ik ging namelijk voor 99 wc). Toen krijg ik het gemekker al: plz, plzzz, c'mon, n0ob!, plz, maar meestal stoppen ze dan en gaan weg maar deze ging mij reporten omdat ik mijn axe niet wou verkopen :lol: :x :roll:




Regel 11: Advertising / Website - Adverteren / Website
Afbeelding

Het is verboden op RuneScape om te adverteren voor site's. Om twee redenen

* Somigge site's zijn gevaarlijk dat houd in dat ze keyloggers enz. downloaden om joun account te hacken. Ga ook nooit naar site's ook al belofen ze je honderden Runescape Mills, ze zullen die namelijk toch niet geven, en ze zullen jou hacken.

* RuneScape is een spel en het is niet bedoelt om daar reclame op te maken voor producten.

Je mag ook geen reclame maken voor de website van jou clan, zowel op het RuneScape forum als in het spel zelf. Wel mag je de clan promoten in het spel, zolang er maar geen website adres in staat. Ook zijn er voorwaarden waar een fansite aan moet voldoen:

- De site moet voldoen aan de regels van RuneScape
- De site mag geen activiteiten promoten die tegen de regels van RuneScape zijn
- De site mag geen teksten die van de Jagex website bevatten zonder toestemming. Als je plaatjes of tekst gebruikt, moet je runescape.com als bron vermelden en naar de site van RuneScape linken.
- De site mag geen materiaal voor volwassenen bevatten.
- De site mag geen sites promoten of informatie bevatten die uitleggen hoe je moet hacken of softwarepiraterij of andere illegale praktijken bevatten.





Regel 12: Real World Item Trading - Verhandelen van spullen in het echte leven Afbeelding

Deze regel is er om te zorgen dat RuneScape een spelletje blijft, het is verboden om RuneScape geld te verhandelen voor "Echt geld". Het is niet bedoeling van Jagex dat rijkere mensen meer voordelen hebben in het spel. Daarom is het dus ook verboden om accounts voor echt geld te kopen. Zins de wildy/trade update is het niet meer goed mogelijk om RuneScape geld te kopen, toch kan je op sommige nog Gold-Farming kopen dat houd in dat mensen op joun account geld gaan verdienen.




Regel 13: Asking for Personal Details - Het vragen naar persoonlijke details Afbeelding

Dit is een regel die de veiligheid van de RuneScaper moet garanderen. Het is dus verboden om persoonlijke gegevens te verstreken of te vragen van mensen, voorbeelden hiervan zijn: voornaam en achternaam, je e-mailadres, leeftijd, telefoonnummers of het adres van je huis of je school. Dus niet je total level of je Quest points. Deze regel moet je beschermen dus van mensen die je bijv. willen opzoeken of bellen, met al of niet slechte bedoelingen. Wat als een player-mod of een Jagex-mod je vraagt naar persoonlijke dingen? Dan moet je het desbetrefende persoon ook gewoon reporten.

:?: Mag je vragen waar iemand vandaan komt?
:idea: Volgens mij eigenlijk niet... maar niemand zal je er voor reporten.




Regel 14: Misuse Of Official Forums - Misbruik van de officiële forums Afbeelding

Een hele simpele regel (dit is trouwens een niet in-game regel) het is de bedoeling dat je forums met respect behandelt en vriendelijk met elkaar omgaat, dus niet spammen, schelden of Advertenties plaatsen. Je mag ook geen clans promoten op het RuneScape forum




Regel 15: Advert Blocking - Het blokkeren van advertenties
Afbeelding

En dan alweer de laatste regel, Met deze regel wordt duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om de advertenties in de Free To Play (F2P) worlden te blokkeren. Als het je computer langzamer maakt kun je de "Quality" veranderen door rechtermuis klik op de advertentie te doen en dan "low" te selecteren. Is je computer dan nog steeds traag kan je dat melden bij de volgende link: http://www.runescape.com/kbase/view.ws?guid=advertising te klikken.





Hooftstuk: 4, Hoe report ik een bug?
Afbeelding

Je loopt rustig door de straten van camelot... maar dan opeens "BOEM" je gaat dood zomaar al je spullen kwijt, tja je bent slachtoffer geworden van een bug. Die moeten we natuurlijk gaan reporten zodat er niet nog meer mensen slachtoffer van worden, hoe we dat gaan doen lees je in dit hoofdstukje.

:?: Is een verkeerd weergegeven item/monster ook een bug
:idea: Nee.

Als eerste gaan we naar http://www.runescape.com hoe kan het ook anders, dan gaan we naar Help ---> Submit a bug report

Afbeelding

Bla, bla, bla kies de categorie van de bug (Bijv. Audio, skill, other) dat helpt Jagex met het verwijderen van de bug. Ook moet je even aanvinken of het een bug is van de Duitse versie van het spel of gewoon de Engels.

Afbeelding

Nu kom je bij de volgende stap je ziet nu de laatste bugs kijk even goed of jou bug daar bij staat, zo ja dan kap je ermee en ga je weer lekker RuneScape spelen (dit is om te voorkomen dat ze niet 100 keer de zelfde bug binnen krijgen), je krijgt nu het volgende schermpje daar staan voorbeelden van dingen die een bug lijken maar dat niet zijn, ook om te voorkomen dat er 100 keer aan hun wordt gestuurd)

Afbeelding

Nu moet je inloggen... Geef nu een titel aan je probleem en beschrijf de bug (doe dit wel in het Engels! Als je dat hebt gedaan nu moet je nog even alles overlezen of het allemaal goed is (ik heb hier geen plaatjes van omdat ik dan de bug bij Jagex zou bevestigen, het vals aangeven van een bug kan leiden tot een ban!), bevestig dit en je bent KLAAR :bier:

Afbeelding






Hooftstuk: 5, Het slot woord

Zo dat was het dan na er ong. twaalf uur aan gewerkt te hebben, en meer dan 150 keer veranderdt te hebben zie ik toch een mooi resultaat! :D/. Ik hoop dat iedereen hier iets van heeft geleerd :) (klink ik als je Meester/Juf?). Ik vond het leuk om te schrijven. Als je naar mijn guide kijkt vind ik het leuk als je een reactie plaatst, spel fouten worden er nog uitgehaald! Is het niet een idee om dit als Sticky te gebruiken voor mensen die de regels even goed willen doorlezen?




Hooftstuk: 6, De FAQ's

:?: Hoe report ik iemand?
:idea: Staat in mijn guide H2!

:?: Als ik worD (!) gereport waar kan ik dat dan zien?
:idea: Nergens, je kan alleen zien als je een waarschuwing hebt (Black Mark)

:?: Hoe veel regels zijn er?
:idea: 15!

:?: Kan ik ook Player/Forum mod worden?
:idea: Door goede reports te plaatsen, en je aan de regels houden!

:?: Help het als ik een brief naar Jagex stuur of ik Player mod mag worden?
:idea: NEE! NIET DOEN! Heb je juist minder kansen

:?: Mag je spammen op een party?
:idea: Ja, maar niet overdrijven!

:?: Mag ik iemand voor Noob uitschelden?
:idea: ja

:?: Coole kolom hoe krijg je die?
:idea: Lees even deze guild van ever121, link:
http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=103517

:?: Is het verboden om gebruik te maken van fouten van Jagex?
:idea: Ja.
:!: Zo ja maakt het ook uit hoe groot die fout dan is.
:idea: Hoe grooter de fout hoe erger de straf :mrgreen:

:!: Onder welke regel moet ik Auto-typers reporten?
:idea: Gewoon rule 1.


Hoofdstuk: 7, De links en bronvermelding
Linkwat
http://www.lunagang.nl/guide/runescape-regels.phpHier staan de regels in het nederlads
http://www.runescape.comDaar gaat het allemaal over ;)
http://imageshack.us/Voor de plaatjes
http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... =7&t=95181Andere "Report abuse guide"
http://www.funorb.comEen paar mooie plaatjes
Infomatie van:
Mezelf :D
http://www.runescape.com
http://www.lunagang.nl/guide/runescape-regels.php
Met dank aan:Waarom?
Heel Lunagang!Gewoon!
http://imageshack.us/Voor de plaatjes uploaden
http://www.runescape.comVoor het spel
Makers van paint ;)Voor het bewerken van de plaatjes
En aan Davidvoor zijn plaatjes guide, link:
http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... =7&t=81104
Ever121Mooie tabelen guide, link: http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=103517
Riccmasterhij bracht mij op het idee om "hoe report ik een bug er bij te plaatsen
Word spelfouten chekerdaankzij hun bijna geen spel fouten meer in mijn guide


Afbeelding


NOTE: © - Niks (geen foto's, geen tekst) uit mijn guide mag worden gebruikt zonder toestemming van mij. Alles is zelf geschreven en gescreent, als je iets wilt gebruiken PB mij dan: http://www.lunagang.nl/tipforum/ucp.php ... se&u=21218 - ©

:arrow: Josters
Laatst gewijzigd door Josters op maandag 22 juni 2009, 11:43, 187 keer totaal gewijzigd.
Michael Jackson 1958-2009 ~ The king of pop will always be in my heart and soul.
Ricc
Ex- evenementenorganisator
Berichten: 18644
Lid geworden op: zaterdag 23 februari 2008, 16:18

Re: Report abuse guide

Bericht door Ricc »

pff ripper
ik schrijf een volledige guide en dan gaat hij ffkes het ook maken
zodat ik een guide waar 3 uur aan gespend is niet meer naar gekeken word
en wel naar een guide waar een half uur aan gespend is ](*,) ](*,) ](*,)
Josters
Berichten: 1279
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 20:51
Oude naam: josters

Re: Report abuse guide

Bericht door Josters »

riccmaster schreef: pff ripper
ik schrijf een volledige guide en dan gaat hij ffkes het ook maken
zodat ik een guide waar 3 uur aan gespend is niet meer naar gekeken word
en wel naar een guide waar een half uur aan gespend is ](*,) ](*,) ](*,)
Hoe bedoel je?
Btw, ik wil graag possitiefe kritiek of reactie

EDIT: ow sorry ik had niet gezien dat jij ook al een guide had geschreven...
Nou ja meer guide's meer keuze! :D
Michael Jackson 1958-2009 ~ The king of pop will always be in my heart and soul.
afdroogdoekj
Berichten: 200
Lid geworden op: dinsdag 7 augustus 2007, 21:26

Re: Report abuse guide

Bericht door afdroogdoekj »

als je een guide schrijft moet je ook rekening houden met negatiefe posts :lol:
en van zijn kant kan ik het best begrijpe ;)
maar mooie guide
Ricc
Ex- evenementenorganisator
Berichten: 18644
Lid geworden op: zaterdag 23 februari 2008, 16:18

Re: Report abuse guide

Bericht door Ricc »

ach jaah je hebt gelijk
maar mijn guide is toch beter :dus:
Josters
Berichten: 1279
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 20:51
Oude naam: josters

Re: Report abuse guide

Bericht door Josters »

riccmaster schreef: ach jaah je hebt gelijk
maar mijn guide is toch beter :dus:
Vind je, ik vind van niet :D
Michael Jackson 1958-2009 ~ The king of pop will always be in my heart and soul.
thijsieman
Berichten: 1642
Lid geworden op: vrijdag 13 oktober 2006, 18:36

Re: Report abuse guide

Bericht door thijsieman »

Ik zie toch wel wat spellingsfouten etc, ik geef je een 9/10, hele goede guide!
Dit zijn mijn guides:
{ CYclops killing }
{ Fishing 1-99 Snel en voor geld! }
{ Tzhaars killen met summoning en herblore xp! }
{ Gptreasure, verdien geld d.m.v. enquetes! }

Referral link Gptreasure: http://gptreasure.com/register.php?ref=thijsie
Referral link Lord of Ultima http://www.lordofultima.com/ref/2267570083

Vind je dat ik goede guides maak? Pm me over een guide die jij wilt hebben en ik zal kijken wat ik kan doen!
IceyBallz
Berichten: 1860
Lid geworden op: vrijdag 21 september 2007, 19:07
Clan: Lunagang - Teak
Oude naam: TomJ
Contacteer:

Re: Report abuse guide

Bericht door IceyBallz »

Niets ripper.

Rippen is het schenden van het Auteursrecht, volgens mij heeft hij niets van jou gekopieërd. :-s

-Tom
[uitklappen]Afbeelding[/uitklappen]Afbeelding
Josters
Berichten: 1279
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 20:51
Oude naam: josters

Re: Report abuse guide

Bericht door Josters »

thijsieman schreef: Ik zie toch wel wat spellingsfouten etc, ik geef je een 9/10, hele goede guide!
Dankje!, Ik ga zo meteen met mijn moeder spel-fouten verbeteren.
Speling is niet mijn sterkste vak weetje :)

Toegevoegd na 1 uur en 8 minuten:

Zo eidelijk weet ik hoe je plaatjes moet zeten. :D
Met dank aan: David
Michael Jackson 1958-2009 ~ The king of pop will always be in my heart and soul.
George Vveen
Berichten: 889
Lid geworden op: woensdag 13 juni 2007, 13:33
RS: George Vveen (p2p)

Re: Report abuse guide

Bericht door George Vveen »

Ik vind het een goede guide, maarre, het zou wel leuk zijn als je je RuneScapenaam + Player Moderator kroontje laat zien op een plaatje. :)
Ik vind het ook jammer van die dikke zwarte strepen die bij jouw naam staan.
Als je dit liever privé houdt, dan zie ik daar een kern van logica in.
Maar het zou wel leuk zijn. ^_^

Cijfer voor de guide is: 9.7/10

Waarom geen 10?
De spellingsfouten zitten er nog in, maar dat gaat vanzelf weg omdat je het met je moeder gaat nakijken, je spelling is niet je beste vak zoals je al zei.
Als die spellingsfouten weg zijn is het een 10 waard. :)

Waarom?
Ik wil zelf ook een Player Moderator worden, en daar kan ik dit handig bij gebruiken! :D
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Report abuse guide

Bericht door Yves W »

Je mag je wachtwoord ook op http://www.funorb.com gebruiken.
Afbeelding
Josters
Berichten: 1279
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 20:51
Oude naam: josters

Re: Report abuse guide

Bericht door Josters »

Oh ja, was ik even vergeten :o ik zal meteen verbeteren.

EDIT: verbeterd
Laatst gewijzigd door Josters op zondag 13 juli 2008, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael Jackson 1958-2009 ~ The king of pop will always be in my heart and soul.
Snotaapii
Berichten: 4527
Lid geworden op: zondag 15 juli 2007, 11:27
RS: Snotaapii (OSRS)
Clan: Authority - Retired
Contacteer:

Re: Report abuse guide

Bericht door Snotaapii »

Nice , heb er veel van geleert ;D

8/10
R.I.P Authority. 11/12/08 - 16/04/2010
Afbeelding
It's all Part of the PlanAfbeelding

R.I.P Authority. 11/12/08 - 16/04/2010
Josters
Berichten: 1279
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 20:51
Oude naam: josters

Re: Report abuse guide

Bericht door Josters »

Snotaapii schreef: Nice , heb er veel van geleert ;D

8/10
Ik hoop op een sticky, zodat mensen altijd even iets over de regels kunnen opzoeken :)
Michael Jackson 1958-2009 ~ The king of pop will always be in my heart and soul.
Ingewel
Ex-moderator
Berichten: 11581
Lid geworden op: zondag 4 februari 2007, 21:00
Contacteer:

Re: Report abuse guide

Bericht door Ingewel »

riccmaster schreef: pff ripper
ik schrijf een volledige guide en dan gaat hij ffkes het ook maken
zodat ik een guide waar 3 uur aan gespend is niet meer naar gekeken word
en wel naar een guide waar een half uur aan gespend is ](*,) ](*,) ](*,)
Jij bent geen ripper? Jij hebt je hele guide rechtstreeks van het internet gekopieert.
Afbeelding
Ricc
Ex- evenementenorganisator
Berichten: 18644
Lid geworden op: zaterdag 23 februari 2008, 16:18

Re: Report abuse guide

Bericht door Ricc »

omg jij let precies wel erg op me he? elke post die verkeerd is getypt moet jij citeren.
ik zoek jou postdatabase toch ook niet op voor elke post die verkeerd zijn?dan heb ik veel werk!!en wie zegt dat ik alles van internet heb gekopiëerd?moet ik de regeltjes zelf verzinnen ofzo?

ik heb nog geen rate gegeven voor deze guide :-k 9.9/10 :mrgreen:
Suzo2
Berichten: 4513
Lid geworden op: zaterdag 30 december 2006, 12:22

Re: Report abuse guide

Bericht door Suzo2 »

Deze guide is toegevoegd aan de Guide Database onder het kopje 'Overige, RS-Related Guides'. ;)
Black Youda
Berichten: 2008
Lid geworden op: zaterdag 28 juni 2008, 23:29
Contacteer:

Re: Report abuse guide

Bericht door Black Youda »

Nice guide! veel tijd ingestoken mooi mooi
9/10 :D
Afbeelding
Thijs
Berichten: 2521
Lid geworden op: maandag 9 april 2007, 12:51

Re: Report abuse guide

Bericht door Thijs »

Nice guide maar 1 ding snap ik niet.

Hoezo verberg je je runescape username op de plaatjes?
AfbeeldingHet pareltje van ltfAfbeelding
[/b]
Afbeelding
Bedankti k0nijn i voor deze prachtige sig <3
Josters
Berichten: 1279
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 20:51
Oude naam: josters

Re: Report abuse guide

Bericht door Josters »

Dodo schreef: Nice guide maar 1 ding snap ik niet.

Hoezo verberg je je runescape username op de plaatjes?

Gewoon hou ik liever prive, misschien vertel ik later nog wel eens ;) , Als dat nodig is.

Toegevoegd na 52 seconden:
Suzo2 schreef: Deze guide is toegevoegd aan de Guide Database onder het kopje 'Overige, RS-Related Guides'. ;)
Oke, bedankt :)
Michael Jackson 1958-2009 ~ The king of pop will always be in my heart and soul.
Plaats reactie