The Battle of Lumbridge
De eerste keer dat je na 22 juli 2013 inlogt, word je naar Lumbridge geteleporteerd en zie je een filmpje. Hierin verschijnt Zamorak uit een portal bij Lumbridge. Saradomin treft hem daar. Ze gaan vechten en een groot deel van het land rond Lumbridge wordt verwoest.
Kara-Meir, een volgeling van Guthix uit de boeken van T.S. Church over RuneScape, kijkt bij de lodestone van Lumbridge toe en kan je vertellen wat er aan de hand is. De goden zijn teruggekeerd naar Gielinior en strijden weer tegen elkaar, zoals duizenden jaren geleden. Saradomin, de god van de vrede die oorlog voert, en Zamorak, die chaos aanhangt maar hetzelfde doet als vroeger, vechten over de rug van hun volgelingen een oorlog uit om macht te vergaren. Kara-Meir vindt dat beide goden of één van beide moeten sterven. Ze weet niet welke kant ze moet kiezen: de sterkste, zodat de zwakste snel dood is en je met een sterke god blijft zitten, of toch de zwakste?
Je moet naar één van de kampen om je bij de god aan te sluiten. De keuze is aan jou. Het kamp van Zamorak is aan de zuidkant van het slagveld, het kamp van Saradomin aan de noordzijde. Kara-Meir kan je de weg laten zien naar een van de kampen. Praat er met de recruitment officer.
Wanneer je je bij een god hebt aangesloten, moet je divine tears verzamelen. Dat is heilige energie die is overgebleven nu Guthix dood is. Je god heeft het nodig om sterker te worden. De divine tears kun je in de hele wereld vinden, op en buiten het slagveld. Je kunt ze krijgen door skills te trainen of te vechten. Op het slagveld kun je monsters doden of Woodcutting, Mining en Fishing trainen. In eerste instantie krijg je er vijf per keer, maar dat neemt af naarmate je meer hebt verzameld. Er zijn geen eisen aan verbonden. Verkregen tears kun je inleveren in je kamp.
Op het slagveld zie je aan de bovenkant een teller. Hierop staat welke god op het moment de meeste tears heeft. Dit zijn de tears van alle spelers in alle werelden bij elkaar opgeteld.
De slag bij Lumbridge is begonnen met de lancering van RuneScape 3 op 22 juli 2013 en zal tien weken duren. Iedere week zal er iets veranderen in de strijd, gebaseerd op welke god de slag heeft gewonnen. In de eerste week wint de god die het meeste divine tears heeft verzameld.
Er kunnen zo nu en dan speciale gebeurtenissen optreden op het slagveld. In je scherm zal komen wat er gebeurt.
Door divine tears in te leveren, kun je renown verdienen. Hiermee kun je speciale voorwerpen in je kamp kopen, zoals armour, titels, emoties en xp-lampen. Ook kun je met meer personen in je kamp praten. Ze zijn ook nodig bij het maken van weapon overrides.
Als je je bij een god hebt aangesloten, krijg je een speciale token die je in de pocket slot kunt dragen. Hiermee zul je iets sneller divine tears verzamelen, hit je meer tegen de tegenstander en hit de tegenstander minder op jou. Ook kun je ermee van het slagveld teleporteren. De token zal bij 1000, 3000, 6000 en 10500 renown automatisch verbeterd worden.
Wanneer je je bij een kamp hebt aangesloten, is het mogelijk naar het andere kamp over te lopen door bij Kara-Meir een andere zijde te kiezen. Als je naar het kamp van de vijand loopt, zul je aangevallen worden. Je verliest hierbij verzamelde roem onder je medevolgelingen (renown) en stemmen die je bij de Duke hebt uitgebracht.
Gratis spelers konden in eerste instantie 1.320 tears per dag verzamelen, members 3.000. In week 10 is dit veranderd naar 1.980, respectievelijk 4.500.
Monsters
Zoals eerder gemeld, lopen er op het slagveld verschillende monsters rond, die je kunt doden voor divine tears. Er zijn monsters voor ale gevechtsstijlen en verschillende sterktes. Naast divine tears kunnen alle monsters ook drankjes van tier 0 achterlaten. Tier 1 tot en met 3 kun je kopen van renown. Hieronder staat meer informatie over deze drankjes. Drankjes van tier 0 zijn uiteraardwat minder sterk dan de andere tiers.
Op gezette tijden zullen er ook kloons van Jagex-moderators mee komen vechten. Je kunt Jagex-moderators van het vijandige kamp doden en bevriende helpen. Bijzondere monsters zijn de champions. Zij zijn sterker dan de andere monsters.
Wanneer er een normaal monster sterft, heb je 50% kans dat er in zijn of haar plaats een champion terugkomt. Dit zijn sterke monsters. Met 5 divine tears kun je de champion van jouw groep met 5% van zijn maximale life points genezen. In eerste instantie kon er maar één champion van beide groepen actief zijn, maar in week 6 is er een tweede van Saradomin bijgekomen. Die van Zamorak is 50% sterker geworden.
In week 8 zijn twee Saradominist prideleaders, die met Melee en Ranged aanvallen, en één Zamorakian butcher demon toegevoegd. Zij droppen driemaal zoveel tears.
In week 10 zijn de Zamorakian siege beast en Saradominist colossus toegevoegd.
Beloningen
Er zijn verschillende tiers van de beloningen. Tier 0, dat alleen bij drankjes bestaat, kun je op het slagveld vinden door monsters te doden. Tier 1 is beschikbaar bij de kwartiermeester in je kamp. Tier 2 zal pas beschikbaar zijn vanaf week vier, dat wil zeggen vanaf 12 augustus. Tier 3 zal pas beschikbaar zijn vanaf week zeven, oftewel vanaf 2 september. In week 10 zijn alle kosten met 5% verminderd.. De prijzen hieronder zijn nog de oude prijzen.
Tokens
De token krijg direct je wanneer je je aansluit bij een groep. Hij wordt automatisch verbeterd wanneer je renown verdient. Je kunt de token in je pocket slot dragen. Je kunt dan ook een emotie uitvoeren.
Betere tokens stellen je in staat betere beloningen te kopen. Ook zullen de mensen in je kamp spraakzamer worden.
De token zal er ook voor zorgen dat je meer divine dears verzamelt, meer schade toebrengt (vanaf silver) en schade van de tegenpartij vermindert (vanaf gold).
Plaatje | Saradomin | Plaatje | Zamorak | Renown (totaal) | Vermenigvuldigingsfactor XP | Effect |
---|---|---|---|---|---|---|
Bronze Saradominist token | Bronze Zamorakian token | 0 | 1,4 | Tien gratis teleports naar het kamp | ||
Silver Saradominist token | Silver Zamorakian token | 1.000 | 1,6 | Alles van de bronze token en 10% kans op een verhoging van het aantal divine tears dat wordt gedropt. | ||
Gold Saradominist token | Gold Zamorakian token | 3.000 | 1,8 | Alles van de silver token en 5% minder schade van tegenstanders op het slagveld | ||
Runite Saradominist token | Runite Zamorakian token | 6.000 | 2,0 | Alles van de gold token en 5% meer schade tegen tegenstanders op het slagveld | ||
Dragon Saradominist token | Dragon Zamorakian token | 10.500 | 2,4 | Tien gratis teleports, in totaal 20% kans op meer divine tokens dat wordt gedropt, in totaal 10,25% meer schade tegen tegenstanders en in totaal 9,75% minder schade van tegenstanders op het slagveld |
Warpriest
Warpriest armour is hybride armour dat meegroeit met je Defence level. Je hebt 25 Defence nodig om de zwakste versie te dragen. Vanaf 55 Defence zullen de stats verbeterd worden. Bij 75 Defence gebeurt dit nogmaals. Wanneer je drie of meer onderdelen van de set draagt, zal elk stukje armour 1% kans geven om de schade van een tegenstander met 10% te verlagen.
Het armour zal tellen als armour van de god in de God Wars Dungeon.
Plaatje | Saradomin | Plaatje | Zamorak | Tier | Token nodig | Renown |
---|---|---|---|---|---|---|
Warpriest of Saradomin boots | Warpriest of Zamorak boots | 1 | Bronze | 1.500 | ||
Warpriest of Saradomin gauntlets | Warpriest of Zamorak gauntlets | 1 | Silver | 1.500 | ||
Warpriest of Saradomin greaves | Warpriest of Zamorak greaves | 2 | Silver | 3.000 | ||
Warpriest of Saradomin cuirass | Warpriest of Zamorak cuirass | 2 | Gold | 4.000 | ||
Warpriest of Saradomin helm | Warpriest of Zamorak helm | 3 | Runite | 5.000 | ||
Warpriest of Saradomin cape | Warpriest of Zamorak cape | 3 | Dragon | 5.500 |
Mocht je tijdens de Battle of Lumbridge de armour niet gekocht hebben, dan is het ook mogelijk om het later nog te krijgen. De monsters van Saradomin en Zamorak in de God Wars Dungeon droppen ze namelijk ook.
Lampen
Lampen van een hogere tier geven meer xp dan dezelfde lamp van een lagere tier.
Plaatje | Naam | Beschrijving | Token nodig | Renown |
---|---|---|---|---|
Small XP lamp (tier 1) | Geeft je een kleine hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Bronze | 400 | |
Medium XP lamp (tier 1) | Geeft je een gemiddelde hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Bronze | 700 | |
Large XP lamp (tier 1) | Geeft je een grote hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Silver | 1.300 | |
Huge XP lamp (tier 1) | Geeft je een enorme hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Silver | 2.500 | |
Small XP lamp (tier 2) | Geeft je een kleine hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Silver | 450 | |
Medium XP lamp (tier 2) | Geeft je een gemiddelde hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Silver | 800 | |
Large XP lamp (tier 2) | Geeft je een grote hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Gold | 1.450 | |
Huge XP lamp (tier 2) | Geeft je een enorme hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Gold | 2.700 | |
Small XP lamp (tier 3) | Geeft je een kleine hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Gold | 500 | |
Medium XP lamp (tier 3) | Geeft je een gemiddelde hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Gold | 900 | |
Large XP lamp (tier 3) | Geeft je een grote hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Runite | 1.600 | |
Huge XP lamp (tier 3) | Geeft je een enorme hoeveelheid xp in een skill naar keuze | Dragon | 2.900 |
Drankjes
Drankjes van tier 0 zijn alleen te krijgen van de monsters op het slagveld. De duur van deze drankjes is vijf minuten. De effecten zijn verder hetzelfde als van hogere tiers, maar dan is de sterkte naar beneden via het patroon dat je kunt ontdekken in de effecten doorgetrokken.
Plaatje | Naam | Effect | Token nodig | Renown |
---|---|---|---|---|
Guardian Angel (tier 1) | Met dit drankje worden twee succesvolle aanvallen van een tegenstander op het slagveld gereduceerd tot een hit van 1 als de schade hoger is dan je combat level. Duurt tien minuten. | Bronze | 50 | |
Divine Fury (tier 1) | Dit drankje vergroot tien minuten lang de schade tegen tegenstanders op het slagveld met 20%. | Bronze | 100 | |
Smite (tier 1) | Veroorzaakt 30% van hun maximale life points aan schade bij je tegenstander op het slagveld. | Bronze | 100 | |
Divine Inspiration (tier 1) | Verhoogt tien minuten lang het aantal tranen dat je verzamelt met de helft. | Bronze | 400 | |
Guardian Angel (tier 2) | Met dit drankje worden drie succesvolle aanvallen van een tegenstander op het slagveld gereduceerd tot een hit van 1 als de schade hoger is dan je combat level. Duurt vijftien minuten. | Silver | 60 | |
Divine Fury (tier 2) | Dit drankje vergroot vijftien minuten lang de schade tegen tegenstanders op het slagveld met 20%. | Silver | 125 | |
Smite (tier 2) | Veroorzaakt 40% van hun maximale life points aan schade bij je tegenstander op het slagveld. | Silver | 125 | |
Divine Inspiration (tier 2) | Verhoogt vijftien minuten lang het aantal tranen dat je verzamelt met de helft. | Silver | 500 | |
Guardian Angel (tier 3) | Met dit drankje worden twee succesvolle aanvallen van een tegenstander op het slagveld gereduceerd tot een hit van 1 als de schade hoger is dan je combat level. Duurt twintig minuten. | Gold | 90 | |
Divine Fury (tier 3) | Dit drankje vergroot twintig minuten lang de schade tegen tegenstanders op het slagveld met 20%. | Gold | 150 | |
Smite (tier 3) | Veroorzaakt 50% van hun maximale life points aan schade bij je tegenstander op het slagveld. | Gold | 150 | |
Divine Inspiration (tier 3) | Verhoogt twintig minuten lang het aantal tranen dat je verzamelt met de helft. | Gold | 600 |
Emoties
Plaatje | Saradomin | Plaatje | Zamorak | Tier | Token nodig | Renown |
---|---|---|---|---|---|---|
Emotie Servant of Saradomin | Emotie Servant of Zamorak | 1 | Silver | 3.000 | ||
Emotie Warrior of Saradomin | Emotie Warrior of Zamorak | 2 | Gold | 9.000 | ||
Emotie Champion of Saradomin | Emotie Champion of Zamorak | 3 | Dragon | 20.000 |
Titels
Naam | Tier | Token nodig | Renown |
---|---|---|---|
Acolyte | 1 | Bronze | 3.000 |
High Priest | 2 | Gold | 4.500 |
Hierophant | 3 | Dragon | 6.000 |
Tijdens het verzamelen van divine tears kun je ook zomaar de titels the Virtous, the Boundless, the Powerful en the Eternal krijgen.
Sacred metal fragments
De monsters op het slagveld laten in memberswerelden sacred metal fragments achter. Duizend van deze dingen kun je combineren om het uiterlijk van de wapens die de monsters op het slagveld achterlaten in dat van een ander wapen te laten veranderen, zogenaamde cosmetic overrides. Een bowstaff wordt een bow, een greathammer head een greathammer en een orb een staff. Er bestaan Icyenic en Infernal versies.
Ook zullen er af en toe sommige skillplekken waar je normaal divine tears hakt veranderen in sacred metal. Deze kun je dan ook hakken of vissen om sacred metal fragments te krijgen. Je zult hiervan op de hoogte gesteld worden in je chatbox.
De Duke van Lumbridge
Nu een groot deel van Lumbridge verwoest is en de strijd bezig is, is de Duke druk bezig de stad zo goed mogelijk te herstellen. Spelers kunnen hem helpen door een stem uit te brengen over hoe zijn geld moet worden verdeeld. De Duke heeft 160.000 gp tot zijn beschikking en de oplossingen die je kiest, kosten geld. Lumbridge zal elke week iets worden aangepast aan de hand van waar de meeste mensen op hebben gestemd. Je kunt stemmen door de Duke op de eerste verdieping van het kasteel te vragen hoe hij met de crisis omgaat, door de rechtermuisknopoptie bij hem te kiezen of de lectern naast hem te gebruiken. Nadat je gestemd hebt, mag je bonus-xp in een skill kiezen. De extra xp zul je krijgen als je de skill traint. Na een bepaalde hoeveelheid zal de xp verdwijnen. Bij het skilloverzicht zie je hoeveel bonus-xp je nog kunt verdienen.
Het maakt voor de Battle of Lumbridge niet uit wat je kiest.
In de eerste week mag de Duke een nieuwe bestemming voor een verwoest huis kiezen.
- Restore the house, moving the Zamorakian herbalist in. (20,000 coins)
- Restore the house, moving the Saradominist summoner in. (20,000 coins)
- Restore the house as a refugee shelter, moving both families in (40,000 coins)
- Leave the house alone (0 coins)
De eerste week is de derde optie doorgevoerd. De schatkist voor week twee bedraagt dus 120.000 gp.
In de tweede week mag de Duke een manier kiezen om het leger van Lumbridge te vergroten.
- Recruit more guardsmen. (30,000 coins)
- Form a people's militia. (15,000 coins)
- Legitimise the Thieves' Guild in exchange for aid in battle. (15,000 coins)
- Do not take any action. (0 coins)
De tweede week is de eerste optie doorgevoerd. Er is nog 90.000 gp over in de schatkist.
In week drie vraagt de Duke advies bij het vragen naar steun van politieke bondgenoten.
- Ask for assistance from the White Knights in Falador. (10,000 coins)
- Ask for assistance from the politically neutral Varrock. (10,000 coins)
- Send a delegation to Al Kharid. (25,000 coins)
- Do not ask for anyone's help. (0 coins)
De derde week is de tweede optie doorgevoerd. Er is nog 80.000 gp over in de schatkist.
In week vier zoekt de Duke een manier om de soldaten van Lumbridge te trainen.
- Improve their weapons. (20,000 coins)
- Train them at the Combat Academy. (25,000 coins)
- Do both of these. (45,000 coins)
- Do not take any action. (0 coins)
De vierde week is de derde optie doorgevoerd. Er is nog 35.000 gp over in de schatkist.
In week vijf vraagt de Duke advies bij het vragen om magische verdediging voor het dorp en het kasteel.
- Bring in ZMI mages. (10,000 coins)
- Ask the druids for wardsmen. (10,000 coins)
- Ask Papa Mambo for help. (20,000 coins)
- Do not get anyone involved. (0 coins)
In de vijfde week is de tweede optie doorgevoerd. Er is nog 25.000 gp over in de schatkist.
In week zes vraagt de Duke advies of hij de hulp van een fameuze dierentrainer die oorlogsdieren traint moet accepteren.
- Train guard dogs. (20,000 coins)
- Train guard rats. (15,000 coins)
- Train guard spiders. (25,000 coins)
- Refuse his services. (0 coins)
De zesde week is de eerste optie doorgevoerd. Er is nog 5.000 gp over in de schatkist.
In de zevende week vraagt de Duke om advies over de opslag van de doden die tijdens de oorlog zijn gevallen. Er is namelijk geen ruimte meer op het huidige kerkhof van Lumbridge.
- Expand with additional grave plots. (25,000 coins)
- Expand with a mass grave. (5,000 coins)
- Expand with a mass grave, and bring in a priest to bless it. (15,000 coins)
- Inter the bodies in the catacombs. (0 coins)
In de zevende week is de vierde optie doorgevoerd. Er is nog 5.000 gp over in de schatkist.
In de achtste en laatste week vraagt de Duke aan welke partij hij het overige geld zal uitgeven voor hulp.
- Send aid to Saradomin. (5,000 coins)
- Send aid to Zamorak. (5,000 coins)
- Send aid to both sides equally. (5,000 coins)
- Spend the money on food aid for Lumbridge. (5,000 coins)
Er is voor de laatste optie gekozen.
Over deze pagina
Met dank aan mrperfectk, aragorn11, FlemishPowa, Johnny Jonko, fox 1455, tomsteur en zammy voor bijdragen aan deze pagina.
Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!
RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© Lunagang 2004 - 2024