The Bird and the Beast

Het hier beschreven evenement is afgelopen. De pagina blijft bewaard om historische redenen.

Nu Guthix gestorven is, kunnen de goden weer naar Gielinor en nemen zij de wapens weer tegen elkaar op. In de Battle of Lumbridge streden Zamorak en Saradomin tegen elkaar, maar nu zijn het Armadyl, de god van de vrede rechtvaardigheid, en Bandos, die alle goden dood wil, die strijden. Dit gevecht zal eindigen doordat één van de goden zal sterven. De inzet van spelers bepaalt welke god uiteindelijk wint.

Het evenement neemt plaats tussen Edgeville, Falador, Draynor Village en Varrock. Er zijn geen eisen aan verbonden en is ook voor gratis spelers beschikbaar. In tegenstelling tot de Battle of Lumbridge kunnen spelers van tegengestelde groepen tegen elkaar vechten. Wanneer je buiten de Wilderness sterft, verlies je helemaal niets. Als je geen zin in vechten hebt, kun je dit uitschakelen. Hier zitten wel flinke nadelen aan verbonden.

Beginnen

Armadyl en Bandos hebben allebei een enorme toren laten verschijnen, die zij moeten voeden met divine energy. De toren van Armadyl staat in het zuidoosten van het Clan Camp, die van Bandos is bij Goblin Village. Rond de torens zijn kampen opgeslagen waarvandaan gevechten worden aangestuurd. Uiteindelijk zal de god met de sterkste toren de andere god met de toren kunnen vermoorden.

Quartermaster

Ga naar één van de kampen en sluit je bij de god aan door met de recuiter te praten. Je zult een token van je groep krijgen. Hiermee kun je jouw voortgang bekijken, maar ook tien maal per dag naar het kamp van je groep teleporteren en de kaart raadplegen. De token zal verbeterd worden naarmate je meer bijdraagt aan je god.

Wanneer je besluit dat je toch liever de andere god volgt, kun je naar Kara-Meir ten noorden van de lodestone van Falador gaan. Je verliest bij een wissel alle opgebouwde rechten bij je vorige god. Dit houdt in dat je renown, stemrechten en golem points verliest. Wat dit precies zijn, wordt hieronder verteld.

Kara-Meir

Energie en nodes

Het gehele evenement draait om het verzamelen van divine energy. Aangezien de enorme bron bij Lumbridge al geplunderd is door Saradomin en Zamorak, moeten Bandos en Armadyl hun volgelingen het hele land doorsturen om de overgebleven energie bij elkaar te sprokkelen. Zij sturen konvooien op weg. Deze konvooien moeten beschermd worden en de konvooien van de andere god moeten uiteraard uitgeschakeld worden. Je kunt op verschillende manieren bijdragen: bescherming van de konvooien of het aanvallen van de konvooien van de vijand, maar ook bij het verzamelen van divine energy en het bepalen van de strategie.

De kaart met de stand van het evenement is in beide kampen te zien. Je kunt een kopie van de kaart meenemen. De kaart geeft mogelijke routes van konvooien aan, waar huidige konvooien zijn en hoe de zogenaamde nodes of sites zijn verdeeld. De konvooien zullen langs deze nodes worden gestuurd om energie te verzamelen. De nodes kunnen ingenomen en bebouwd worden om voordelen te behalen.

Kaart

Door te vechten of te bouwen zul je renown verdienen, faam in het Nederlands. Dit is een soort munteenheid, waar je beloningen mee kunt kopen, mee kunt bepalen welke golems (oorlogsmachines) gebouwd moeten worden en waar je mee kunt stemmen over de strategie van de troep van je god. Members kunnen iedere dag 45.000 renown verzamelen. Voor gratis spelers is dit 21.000. Bovenin je scherm en op je token zul je kunnen zien hoeveel renown je hebt en hoeveel je nog kunt verzamelen. Als je aan de limiet zit, zul je geen xp meer krijgen en gaan veel acties langzamer.

Fases

Het gevecht duurt verschillende fases. Elke fase duurt vijf dagen. Een overgang naar een andere fase betekent dat er wat leuks gebeurt.

Konvooien

Elke god zal maximaal één konvooi tegelijk op pad sturen. Deze konvooien moeten energie verzamelen. De frequentie waarmee konvooien op pad worden gestuurd, is afhankelijk van de fase van het gevecht. In fase 1 wordt er elke twintig minuten een weggestuurd, in fase 6 en hoger elke tien minuten. In de tussenliggende fases zal het tussen de 10 en 20 minuten zijn. Je groep kan gestemd hebben om elk uur meer konvooien op pad te sturen. Dan zullen er vaker konvooien worden weggestuurd.

Konvooi

Konvooien bestaan uit twee caravans, die energie vervoeren, een paar diviners en enkele bodyguards van verschillende sterktes met verschillende zwaktes. Ook kan er een golem meereizen. Een konvooi verschijnt op een willekeurige node en gaat via de aangegeven route naar een van de andere nodes, inclusief de city nodes. Bij aankomst bij een node gaan de diviners op zoek naar energie. Als er niets is, gaat de karavaan verder. Na maximaal drie keer is het raak. De diviners gaan energie verzamelen. Hun voortgang wordt met een balk aangegeven. Bij een volle balk gaat de troep terug naar het kamp en zal de score van de god omhoog gaan.

Energie zoeken

Nodes bebouwen

De nodes op de routes kun je bebouwen om je eigen groep te bevoordelen. Als je een onbebouwde node tegenkomt, kun je een van de vier gebouw beginnen te bouwen. Het gebouw begint op 10%. Door aan het gebouw te timmeren, zul je Construction xp krijgen en het gebouw langzaam op 100% krijgen. Als het gebouw niet binnen twintig minuten af is, zal het weer verdwijnen. Een gebouw dat net af is, kan tien minuten lang niet aangevallen worden. Tijdens de bouw kan de vijand het gebouw proberen te beschadigen. Hiervoor krijgt hij ook Construction xp. De node zal bij 0% weer neutraal worden. Bebouwen of vernietigen levert 5 renown per keer op als PvP uitstaat en 10 als dit aanstaat.

De Construction xp die je krijgt, is afhankelijk van je level. Op level 1 zul je iedere keer 0,2 xp krijgen en op level 99 16,7. Je kunt xp-verhogende middelen als een Constructor's outfit gebruiken.

Als er al een gebouw van je groep staat, kun je met de rechtermuisknopoptie een stem uitbrengen om het gebouw te veranderen naar een ander type. Dit kan eens per twee minuten.

Met de kaart in het kamp van je groep kun je naar elke voltooide toren teleporteren.

NaamBeschrijvingBouwtijdLevensduur
Faction bannerEen banier is niet zo bijzonder, maar je kunt hem snel bouwen. Hierdoor kan de tegenstander de node niet inpikken.3 minuten120 minuten
Spider holeAls er een konvooi langskomt, verschijnen er 2 tot 4 ambushers. Als het langsreizende konvooi vijandig is, vallen ze het konvooi aan. Bevriende konvooien verdedigen ze.5 minuten90 minuten
Combat monolithZorgt ervoor dat spelers die zich bij de god hebben aangesloten en binnen zeven vakjes van het gebouw de helft van de schade genezen die ze bij andere spelers aanrichten, tot een maximum van 200. Buiten deze zeven vakjes zal de bonus nog dertig seconden duren.5 minuten90 minuten
Divining siphonVerhoogt de snelheid waarmee energie wordt verzameld met 10%. Als een vijandig konvooi energie verzamelt, zal 10% van de gewonnen energie bij de score van de god van het gebouw worden opgeteld. Deze getallen zijn 25% en 15% als de microchange actief is.3 minuten120 minuten
Combat monolith

Konvooien aanvallen en beschermen

Wanneer een konvooi bij een node is, kan hij worden aangevallen door monsters en spelers. Konvooien die onderweg zijn, kunnen dat niet. Elk konvooi wordt beschermd door bodyguards, die eerst gedood moeten worden voor de caravans aangevallen kunnen worden. Hierna kan het konvooi uiteen vallen en gedwongen worden met de tot dan toe verzamelde energie terug te keren. Het is zaak je eigen konvooien tegen de aanvallen van de vijand te beschermen door de vijand te doden. Ook kun je de "Engage"-optie gebruiken op de bodyguards of caravans van je eigen konvooi om ze te genezen. Hiervoor krijg je Constitution xp en renown.

Spelers vermoorden

Rond bebouwbare nodes kun je spelers aanvallen als je dat aan hebt gezet. In steden (Edgeville, Falador, Draynor Village en Varrock) kun je spelers dus niet aanvallen. Uiteraard kunnen spelers jou ook aanvallen wanneer jij ze kunt aanvallen. Het gebied waarin je spelers kunt aanvallen, is aangegeven met rode lijnen. Voor het doden van een speler krijg je 256 renown. Je kunt PvP inschakelen bij de tab 'The Bird and the Beast' onder de -knop of het bord bij je kamp.

Wanneer je PvP aan hebt staan, zul je 33% meer xp en dubbele renown krijgen. Gebouwen zullen sneller worden gebouwd en als een speler doodgaat, krijgt degene die het meeste schade heeft aangebracht een heroic skulls. Heroic skulls kun je begraven bij de toren van je groep voor Prayer-xp. Je verliest heroic skulls wanneer je doodgaat. Vanwege de voordelen van het inschakelen van PvP en de praktische afwezigheid van nadelen is het aan te raden PvP aan te zetten wanneer dat kan.

Energie verzamelen

Als een konvooi eenmaal een punt met energie heeft gevonden, zullen de diviners energie beginnen te verzamelen. Spelers kunnen meedoen en zullen hierbij Divination xp en renown krijgen. Zoals eerder vermeld, zal de konvooi verdwijnen wanneer de blauwe balk bij de caravans vol zit.

Spelers en diviners van vijandige konvooien kun je "stunnen" met een disruptor rod. Hierdoor zullen ze minder snel energie verzamelen. Disruptor rods kun je krijgen van de quartermaster in je kamp.

Je kunt tijdens het verzamelen van energie in het evenement, maar ook bij het trainen van Divination buiten het evenement, zomaar een divine crystal krijgen. Je kunt die in het kamp van je groep vrijlaten om veel renown te krijgen.

Random events

Zo nu en dan gebeurt er iets bijzonders. Er zijn verschillende bijzondere gebeurtenissen. Veel hiervan gebeuren zomaar en worden niet aangekondigd.

Gebeurtenissen op tussenliggende nodes

Gebeurtenissen op een node met energie

Gebeurtenissen op een willekeurige lege node

Het is niet nodig dat er een karavaan langs trekt.

Skirmishes

Zo nu en dan breken er gevechten uit tussen de magiërs van Armadyl en Bandos. Dit staat compleet los van de konvooien. De gevechten duren tot één groep is uitgemoord of er dertig minuten zijn verstreken. Spelers kunnen meevechten. Als ze in de winnende groep blijken te zitten, krijgt iedere speler die mee heeft gevochten 1.250 renown.

KaartLocatie
KaartWilderness Volcano (gevaarlijk)
KaartTen zuiden van Draynor Village
KaartLumbridge Swamps
KaartNoorden van Al-Kharid
KaartMijn van Rimmington, ten westen van Port Sarim
KaartFalador
KaartMonastery ten westen van Edgeville
KaartDaemonheim

Stemmen

Voor elke verzamelde renown krijg je stemrechten. Deze kun je gebruiken om een stem uit te brengen op de golem die gebouwd moet worden en voor het bepalen van strategieën. Je kunt zelf bepalen hoeveel stemrechten je gebruikt voor een stem.

Microchanges en escalations

Iedere vijf dagen gaat het gevecht de volgende fase in. Voor iedere fase kun je afwisselend stemmen over microchanges of escalations, zoals hierboven aangegeven. Beide soorten beïnvloeden de mogelijkheden van je groep in de volgende fase. Je kunt de stem uitbrengen bij het stembord in je kamp of bij de record keeper ernaast. Kijk in het spel voor de opties waar je in de huidige fase over kunt stemmen.

Army management

Bij de record keeper of lectern in je kamp kun je stemmen over strategieën die voor skirmishes in de volgende fase gebruikt moeten worden. Het belangrijkste blijft echter de inzet van spelers tijdens de gevechten. Wanneer je een stem uitbrengt, krijg je daarvoor bonus-xp in een zelfgekozen skill. Kijk in het spel voor de opties waar je in de huidige fase over kunt stemmen.

Strategie

In het kamp staat op de begane grond een bord waar je nog een strategie voor je groep kunt helpen te bepalen. Iedereen mag hierbij één stem uitbrengen. Je kunt je gedachte altijd veranderen. Een stem uitbrengen op de strategie geeft geen voordelen, behalve dan dat je god misschien wint.

Bij distance is het mogelijk te kiezen voor langere expedities en een snellere bouw voor gebouwen of kortere expedities. Onder defence kun je ervoor kiezen caravans met grotere capaciteit of met sterkere bodyguards op weg te sturen. Bij Divination is de keuze tussen langere expedities met snellere diviners en kortere expedities en bij Risk meer konvooien, waarbij de aandacht wordt getrokken van de tegenstander, en de normale hoeveelheid expedities.

Strategie

Golems

Op de eerste verdieping kun je helpen te bepalen welke golem de volgende keer gebouwd zal moeten worden. Golems zijn levende oorlogsmachines. Een golem bestaat uit een hoofd, lichaam, armen en benen. Je kunt over elk deel stemmen. Hierdoor zal het percentage van de golem omhoog gaan. Als alle delen op 100% staan, is de golem klaar. Een golem blijft maar een bepaalde tijd actief. Bovenin je scherm zie je hoe lang.

Er zijn per onderdeel drie opties: offensief, defensief of speciaal. Het onderdeel met de meeste stemmen zal gekozen worden. Het type van de golem zal bepaald worden door het type waar de meeste onderdelen van zijn. Defensieve golems beschermen konvooien en vallen spelers, golems of vijandige monsters aan. Offensieve golems zullen naar konvooien van de tegenstander gaan en daar de eventuele golem aanvallen, gevolgd door de bodyguards en de caravans.

Met een offensief onderdeel zal de golem krachtiger en sneller worden. Bij een defensief onderdeel krijgt de golem betere bescherming en een langere levensduur. Wat de golem bij een speciaal onderdeel krijgt, is verschillend per onderdeel:

Als een speler een golem aanvalt, zal de golem zijn aandacht op de speler richten. Pas wel op, ze zijn behoorlijk sterk en hebben veel life points!

Golems

Beloningen

De beloningen kun je bij de quartermaster in je kamp kopen met renown. Er zijn verschillende soorten beloningen: warpriest armour, emoties, xp-lampen en titels. Warpriest armour zul je na het evenement kunnen krijgen door General Graardor en Kree'arra in de God Wars Dungeon te doden.

Warpriest armour biedt bescherming tegen alle aanvalsstijlen. Het armour krijgt betere stats als je Defence level stijgt. Als je drie delen van Warpriest armour draagt, heb je 5% kans dat de afkoelperiode van een ability met een afkoelperiode van meer dan 30 seconden met 15% wordt verlaagd. Bij vier delen is deze kans 10% en bij vijf delen 20%.

Het kost 721.000 renown om alle beloningen van één groep te kopen.

Wanneer je renown verdient, zal je token ook vanzelf worden verbeterd.

Plaatje ArmadylPlaatje BandosKleurRenown nodigExtra bonus
Bronze Armadylean token Bronze Bandosian tokenBronze0Geen
Silver Armadylean token Silver Bandosian tokenSilver31.000Je verzamelt 10% meer energie
Gold Armadylean token Gold Bandosian tokenGold90.000Bonus van de voorgaande plus 5% snellere bouw en verwoesting van gebouwen
Runite Armadylean token Runite Bandosian tokenRunite200.000Bonus van de voorgaande plus 5% minder schade van vijandige monsters
Dragon Armadylean token Dragon Bandosian tokenDragon450.000Bonus van de voorgaande plus 5% minder schade van vijandige spelers

Tier 1

LevelsNaamSlotDamageAccuracyMelee str.Magic str.Ranged str.ArmourLife bonusPrayerStijlKlasseSnelheid
25 DefenceWarpriest of Armadyl gauntletsGloves000001000N.v.tAlleN.v.t.
25 DefenceWarpriest of Armadyl bootsBoots000001000N.v.tAlleN.v.t.
25 DefenceWarpriest of Bandos gauntletsGloves000001000N.v.tAlleN.v.t.
25 DefenceWarpriest of Bandos bootsBoots000001000N.v.tAlleN.v.t.

De prijzen voor de gauntlets en boots zijn 13.000 en 25.000 renown. Je hebt respectievelijk een silver en bronze token nodig van de groep waarbij je je hebt aangesloten.

Je kunt ook de ability Sacrifice kopen, een basic ability die tot 100% wapenschade toebrengt aan je tegenstander. Hierbij worden beschermingsprayers genegeerd. Jij krijgt 25% van de schade aan lifepoints of 100% als je tegenstander doodgaat. De ability kost 21.000 renown en je hebt een gold token nodig.

Verder zijn er nog de emoties Armadyl's Glory I en Bandos's Might I voor 23.000 tokens te koop. Je moet hiervoor minimaal een bronze token hebben.

Tier 2

LevelsNaamSlotDamageAccuracyMelee str.Magic str.Ranged str.ArmourLife bonusPrayerStijlKlasseSnelheid
25 DefenceWarpriest of Armadyl greavesLegs000004400N.v.tAlleN.v.t.
25 DefenceWarpriest of Armadyl cuirassBody000004600N.v.tAlleN.v.t.
25 DefenceWarpriest of Bandos greavesLegs000004400N.v.tAlleN.v.t.
25 DefenceWarpriest of Bandos cuirassBody000004600N.v.tAlleN.v.t.

Je hebt voor de greaves en cuirass respectievelijk een silver token met 25.000 renown en een gold token met 41.000 renown nodig.

De ability Devotion is een threshold abiliy waardoor je beschermingsprayers twintig seconden lang 100% bescherming bieden. Als je iemand doodt, wordt de tijd verlegd met vijf seconden. De ability kost 32.000 renown en je hebt een runite token nodig.

Met 40.000 renown en een gold token kun je ook de emotie Armadyl's Glory II, de emotie Bandos's Might, de titel Wingman (Armadyl) of de titel Soldier (Bandos) kopen.

Tier 3

LevelsNaamSlotDamageAccuracyMelee str.Magic str.Ranged str.ArmourLife bonusPrayerStijlKlasseSnelheid
25 DefenceWarpriest of Armadyl helmHelm000004000N.v.tAlleN.v.t.
25 DefenceWarpriest of Armadyl capeCape00000600N.v.tAlleN.v.t.
25 DefenceWarpriest of Bandos helmHelm000004000N.v.tAlleN.v.t.
25 DefenceWarpriest of Bandos capeCape00000600N.v.tAlleN.v.t.

De helm en cape vereisen respectievelijk 55.000 renown met een runite token en 41.000 renown met een dragon token.

De ability transfigure is een aultimate ability die je 6 seconden bewusteloos slaat. Hierna genees je voor 250% van de schade die je tijdens deze 6 secondes hebt opgelopen en ben je 15 seconden immuun voor stuns. Hij kost 105.000 renown en je hebt een dragon token nodig.

De emoties Armadyl's Glory III en Bandos's Might III kosten 165.000 tokens en vereisen een dragon token. De titels Wingleader en Veteran kosten 73.000 renown en vereisen ook een dragon token.

Cosmetic overrides

Het is ook mogelijk overrides te krijgen, waarmee je uiterlijk van wapens kunt veranderen. Voor elke override heb je een bijbehorend voorwerp en 1.000 sacred metal fragments nodig. Je kunt ze allebei krijgen door de volgende dingen te doen:

Wanneer je beide delen hebt, kun je de override maken.

PlaatjeNaamPlaatjeNaam
Orkish claw componentOrkish claw component Aviansie claw componentAviansie claw component
Orkish shield componentOrkish shield component Aviansie shield componentAviansie shield component
Orkish throwing axe componentOrkish throwing axe component Aviansie throwing star componentAviansie throwing star component
Orkish wand componentOrkish wand component Aviansie wand componentAviansie wand component

Het einde

De strijd tussen Bandos en Armadyl kwam de eerste update na 20 januari tot een hoogtepunt: Armadyl had meer energie verzameld dan Bandos en dus vuurde zijn toren als eerste af. Bandos stierf, maar bewees daarbij wel zijn gedachtegoed: de sterksten moeten de zwaksten doden. Ook laat hij weer zien dat Armadyl, net als alle andere goden, een hypocriet is: vrede prediken en ondertussen oorlog voeren. De goblins geloven dat er een nieuwe Big High War God opstaat. Wellicht is dat wel de "Big High Chicken God" Armadyl, die nu de smaak te pakken heeft en voor staat in de wedstrijd om de Stone of Jas die Sliske in Missing, Presumed Death heeft uitgeschreven. Armadyl was vroeger altijd van het overleggen om vrede te bereiken, maar sinds zijn terugkeer op Gielinor en transformatie naar feniks is hij veranderd. Het is de vraag hoe. Hij heeft in ieder geval nu de beschikking over de mace van Bandos, zoals te zien in het filmpje van het einde van de strijd dat je bij de goblin Goutbones kunt bekijken. Hij staat bij het hoofd van Bandos ten zuidooste van Goblin Village. Goutbones suggereert ook dat er in de toekomst een gevecht tussen Armadyl en Saradomin zal komen; goden die allebei als goede goden worden gezien...

Over deze pagina

Met dank aan Kings abbot voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.