Pk'en

Pk'en is één van de populairste onderdelen van RuneScape. Pk'en staat voor player killing, wat dus het doden van spelers betekent. Dat is erg spannend, omdat spelers vaak slimmer en sterker zijn dan normale monsters. Het kan je ook nog een aardig zakcentje opleveren. Als je iemand doodt, krijg je namelijk drops terug. Daar staat natuurlijk wel een groot risico tegenover. Jij kunt namelijk ook worden gedood en je spullen kwijtraken...

De geschiedenis van het pk'en

Pk'en kent een lange geschiedenis. In RuneScape Classic moest je kiezen of je een pk'er of een non-pk'er was. Koos je voor pk'er, dan kon je op de meeste plaatsen van de wereld andere pk'ers doden. Banken en Lumbridge waren uitgesloten. Je kon drie keer wisselen, daarna was je instelling permanent. In sommige steden kon je je laten beschermen door guards, maar als die bezet waren, had je pech. Later werd de Wilderness toegevoegd. Hier kon iedereen elkaar doden. De Wilderness was verdeeld in verschillende niveaus. Hoe verder je in de Wilderness kwam, door hoe meer spelers je kon worden aangevallen. In level één kon je bijvoorbeeld mensen die één combatlevel van jou afzaten doden, in level 20 was dat twintig levels.

In december 2007 werd het doden van spelers in de Wilderness verwijderd, omdat RuneScape kampte met een groot botprobleem. Er waren allemaal robots in het spel die alle winkels leeg kochten, rune essence en hout hakten of monsters doodden om geld te verdienen. Het geld dat ze hiermee verdienden, werd tegen echt geld doorverkocht. Door deze bots was RuneScape bijna niet meer speelbaar. Om te voorkomen dat bots de spullen over konden zetten, moest het pk'en worden verwijderd. Je kreeg namelijk alles wat de andere speler bij zich droeg, als je de andere speler doodde. Dat was dus een goede manier om geld over te zetten. De Wilderness werd vervangen door Bounty Hunter, waarbij je in een klein gebied een doelwit achterna moest jagen, en Clan Wars, waar clans wars konden houden. Veel spelers vonden deze minigames niet zo leuk als pk'en, omdat het veel minder geld oplevert.

Natuurlijk waren de spelers erg boos omdat ze niet meer konden pk'en en geen spannende oorlogen meer konden voeren met andere clans. Jagex verloor veel spelers. Bijna een jaar later, in oktober 2008, werd er een nieuw pk-systeem geïntroduceerd. Dit leek op het systeem van RuneScape Classic: je kon spelers bijna overal in de wereld doden. Dat was echter niet in elke wereld, maar in een paar speciaal geselecteerde werelden.

De PvP-werelden waren een hele verbetering. De spanning van de oude Wilderness was echter niet voldoende teruggekeerd. Op 27 februari 2009 werd besloten om Bounty Hunter tijdelijk uit het spel te verwijderen. Het was niet meer zo populair en wanneer het echt rustig was, konden er weer spullen over gezet worden, wat Jagex met de verwijdering van de oude Wilderness nu juist wilde voorkomen. Bounty Hunter kreeg een nieuw systeem. Dit systeem was op 6 mei 2009 af. In speciale "Bounty worlds", die beperkt waren tot Edgeville, de Wilderness en de Grand Exchange, kon je in de Wilderness pk'en. Deze werelden bestonden naast de PvP-werelden. Wanneer je enige tijd in de Wilderness vertoefde, kreeg je een prooi (bounty) toegewezen. Die moest jij doden. Je kreeg echter niet alle drops van je tegenstander. Net als in de PvP-werelden was een kwestie van geluk om goede drops te krijgen. De kans op een goede drop kon je met een "EP-percentage" vergroten, dat omhoog ging naarmate je lang in gevaarlijke gebieden stond.

De spelersaantallen van RuneScape bleven echter nog steeds omlaag gaan. Door verbeterde botdetectietechnieken en meer juridische expertise heeft Jagex er nu vertrouwen in dat zij het probleem met de bots en handel met het echte leven de baas kunnen. Ze plaatsten op 21 december 2010 een peiling online om spelers te vragen of zij de terugkeer van de oude Wilderness, van voor 2007, en de vrije handel vonden. Onder meer door het ontbreken van een "nee"-optie en het feit dat je onbeperkt kon stemmen, was het "ja" overweldigend. Drie dagen later werd een echt referendum gehouden, waarin je tussen ja en nee kon kiezen en moest inloggen om te stemmen. Dit referendum sloot op 14 januari 2011. 91% had voor de terugkeer van de Wilderness en vrije handel gekozen, waardoor op 1 februari 2011 de Bounty worlds en PvP-werelden zijn verwijderd en je weer als vanouds de wildy in kunt gaan om pk'ers en onschuldige mensen te vermoorden. Activities zijn uit de Wilderness gehaald en quests zijn zo verbouwd dat je tijdens quests niet door pk'ers wordt aangevallen. De revenants, die sinds december 2007 in de Wilderness dwaalden om het een gevaarlijke plek te maken, zijn in een speciale grot gestopt.

Pk'en nu

De Wilderness is het grote gebied ten noorden van Varrock en Edgeville. Het gebied wordt afgeschermd door een verkruimeld muurtje, waar je over kunt springen. Je zult een waarschuwing krijgen dat de Wilderness erg gevaarlijk is. Deze waarschuwing kun je uitzetten, dan zul je hem niet meer krijgen.

In de Wilderness kun je andere spelers aanvallen. Als je iemand doodt, kun je de spullen die hij bij het doodgaan is verloren, oppakken. Wanneer je doodgaat in de Wilderness, zul je géén spullen behouden. Als je de Protect Item prayer of curse aan hebt staan kun je nog één item beschermen, maar de rest zul je gewoon kwijtraken. Deze prayer werkt niet op de 'High-risk Wilderness worlds'. Deze werelden kun je vinden in de wereldenlijst. De vroegere Wilderness skulls zijn verdwenen en je zult dus ook niet veilig zijn als je niemand aanvalt. Je zult geen grafsteen krijgen. Degene die jou gedood heeft krijgt dus alle spullen die jij kwijt bent.

Je kunt alleen spelers aanvallen en door spelers worden aangevallen die bij jouw combatlevel in de buurt zitten. Het bereik staat bij je minimap. Als je in level 1 van de Wilderness zit en je combat 80 bent, kun je mensen van 79 tot en met 81 aanvallen. Het combat level van iemand die je niet kunt aanvallen zal wit zijn.

Rechtsboven

Een keuze die je kunt maken is of je op Single-way of Multi-way Wilderness staat. Hier heb je minstens level 25 Constitution voor nodig. Op Single-way mode zul je alleen mensen kunnen aanvallen die ook op Single-way staan. Ook zul je maar één iemand tegelijk kunnen bevechten. Op Multi-way mode zul je alleen mensen kunnen aanvallen die ook op Multi-way staan. Hierbij zul je wél meerdere mensen tegelijk kunnen bevechten. Je kunt je mode met een Constitution ability uit je Ability book veranderen. Dit duurt 10 seconden en wordt onderbroken als je ook maar iets doet tijdens die 10 seconden of als je wordt aangevallen.

Wanneer je iemand doodt, kun je alle ruilbare voorwerpen oppakken die hij niet heeft behouden toen hij doodging. Wanneer je beest van Summoning verdwijnt of sterft, zullen alle voorwerpen die het beest droeg, worden gedropt. Als het beest door een andere speler is gedood, zal hij of zij de voorwerpen het eerst kunnen oppakken. Later kan iedereen de voorwerpen oppakken. Wanneer het beest niet door een andere speler wordt gedood, zullen alle voorwerpen meteen voor iedereen zichtbaar zijn. Je kunt dus niet stiekem je beest wegsturen om te voorkomen dat pk'ers er met de buit vandoor gaan.

Je tegenstander kan onruilbare voorwerpen die je dropt, niet oppakken. Bij het doodgaan geldt wel het volgende:

Het is niet mogelijk geleende items mee te nemen in de Wilderness. De boosts van extreme potions zullen in tegenstelling tot vroeger niet meer afnemen. Ook worden alle cosmetische overrides van je Customisation interface in PvP gebieden teniet gedaan en zul je je werkelijke armour laten zien.

Pk'en

Veilige gebieden in de Wilderness

De onderstaande gebieden in de Wilderness zijn veilig. Je kunt er niet in als je minder dan 10 seconden geleden door een speler bent aangevallen.

De muur bij level 1 van de Wilderness kun je altijd over, of je nu aangevallen wordt of niet.

Enkele pk-begrippen

Bij het pk'en worden vaak begrippen gebruikt voor speciale tactieken en gebeurtenissen. Veel begrippen worden gebruikt in clans.

Wildstalker helmet

Gratis spelers en members kunnen kosteloos bij Mr Ex in Edgeville een wildstalker helmet halen. Deze hoed is vergelijkbaar met de duellist's cap. De wildstalker helmet houdt bij hoeveel mensen je in de Wilderness in memberswerelden hebt gedood. Kills in gratis werelden tellen niet. Je kunt er mee in een standbeeld veranderen, die de statistieken weergeeft. Ook kun je er een emotie mee doen.

De hoed zal van niveau veranderen naarmate je meer mensen doodt. Het uiterlijk van de hoed zal veranderen en de hoed zal een extra emotie krijgen. Een hoed kan ook alle emoties van lagere hoeden.

PlaatjeNaamAantal kills
Wildstalker helmet (tier 1)Wildstalker helmet (tier 1)0-9
Wildstalker helmet (tier 2)Wildstalker helmet (tier 2)10-99
Wildstalker helmet (tier 3)Wildstalker helmet (tier 3)100-499
Wildstalker helmet (tier 4)Wildstalker helmet (tier 4)500-1999
Wildstalker helmet (tier 5)Wildstalker helmet (tier 5)2000-4999
Wildstalker helmet (tier 6)Wildstalker helmet (tier 6)5000+

Over deze pagina

Geschreven door Nickjuh70 en Feppie64, met dank aan Dutch titanz, Erwin en Omg fog pker voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.