God Wars Dungeon

De God Wars Dungeon is een gebied waar de God Wars nog, of beter gezegd weer, in alle hevigheid bezig zijn. Als speler kun je er eens een kijkje nemen of meevechten, waarmee je duur armour en sterke zwaarden kunt bemachtigen.

Plaatje

Geschiedenis van de God Wars Dungeon

In het eerste tijdperk schiep Guthix de wereld. Hierna ging hij slapen om uit te rusten van het werk dat hij verzet had, wat millenia zou duren. In het tweede tijdperk had de god Zaros bijna alle macht naar zich toegetrokken. Op een gegeven moment werd tijdens deze periode de krachtige Staff of Armadyl door de volgeling van Saradomin Valdez gestolen uit de Temple of Ikov. Hij wilde deze naar Saradomin brengen, zodat die zeer machtig zou worden. De staf werd echter gestolen door Rennard, die de staf naar de Mahjarrat Zamorak bracht, een generaal van Zaros. Hiermee kon Zamorak Zaros verraden en zijn krachten naar zichzelf brengen. Zamorak werd een god en Zaros werd zwaar verzwakt naar een andere dimensie verbannen, vanwaaruit hij niet meer met deze wereld kon communiceren. Deze gebeurtenis markeerde het einde van het tweede tijdperk.

Veel volgelingen van Zaros liepen over naar Zamorak, maar een aantal bleven Zaros trouw en probeerden hem terug te brengen. In die tijd stonden de goden nog in verbinding met de wezens op aarde en liepen zij ook vrij rond. De God Wars zijn begonnen als strijd om het godsword, waar hieronder meer over staat. De oorlog zou 4000 jaar duren. In de oorlog verdwenen veel stammen van de aardbodem, werden gedwongen te verhuizen of ze verstopten zich voor de andere stammen. Op een gegeven moment, toen de wereld al bijna verwoest was, ontwaakte Guthix. Hij dwong de andere goden direct te stoppen met de oorlog. De belangrijkste goden verlieten RuneScape fysiek, maar ze luisteren nog wel naar gebeden. Het vierde tijdperk brak aan: het tijdperk van de stervelingen. Ook dat tijdperk kwam ten einde, toen de mensen de runes ontdekten. Nu zitten we in het vijfde tijdperk, het tijdperk van de mensen. Hierin zijn de invloeden van de God Wars nog steeds merkbaar.

Ashuelot Reis

Er is één geest in de God Wars Dungeon die je de geschiedenis van de grot kan vertellen: Ashuelot Reis. Zij bewaakt Nex, om er voor te zorgen dat zij nooit meer zo sterk wordt als vroeger. Ze kan je het hele verhaal vertellen, als je haar daarom vraagt.

Plaatje

Na de val van Zaros werd Azzanadra, een Mahjarrat-generaal van Zaros, door troepen van Zamorak en Saradomin verslagen. Hij werd opgesloten in de grote piramide Jaldraocht. In de tijd voor de verwoesting van de stad Senntisten en zijn opsluiting probeerde Azzanadra het contact met zijn meester te herstellen. Ook andere troepen van Zaros zaten niet stil. Zij probeerden ten koste van de troepen van Zamorak controle te krijgen over het gebied rond de plaats waar het ritueel van de Mahjarrat (zie Ritual of the Mahjarrat) elke vijfhonderd jaar plaatsvindt. De leider van deze troepen was Nex, het machtigste wapen van Zaros.

Volgelingen van Saradomin slaagden erin Nex naar de grot te lokken wat nu de God Wars Dungeon is. Na veel moeite versloegen zij ook de troepen van Zaros en brachten zij Nex in een bevroren, betoverende slaap. Ze hergroepeerden en bouwden een grote tempel om Nex in op te sluiten, waar de ruïnes nog steeds van staan.

Helaas zijn we tot op de dag van vandaag niet veilig voor Nex: vele jaren laten bracht een zwerm aviansies het net gemaakte godsword naar de bergen, waar een hinderlaag van demonen lag. Deze hinderlaag konden de aviansies niet afweren. Zij moesten zich terugtrekken in deze tempel. Al snel arriveerden aan beide kanten versterkingen. Het gevecht werd heviger.

Nu komt Ashuelot Reis zelf in het verhaal. Zij en een paar van haar soort waren de God Wars zat. Een mysterieus figuur trad hun tegemoet en sprak over Guthix. Hij vertelde dat Guthix de enige god was die aan deze oorlog een einde kon maken. Ashuelot Reis verliet Saradomin en werd een volgeling van Guthix. Hun nieuwe leider leerde hun alle handelswijzen van de druïdes, inclusief een oud ritueel dat Guthix kon laten ontwaken. Ze voerden het ritueel in de God Wars Dungeon uit, maar Guthix ontwaakte niet. In plaats daarvan werd Nex bevrijd. Het mysterieuze figuur bleek de Mahjarrat Sliske te zijn, een trouwe volgeling van Zaros. Ze waren verraden.

Haar lange opsluiting had Nex verzwakt, maar ze was nog steeds zeer sterk en bracht grote verliezen aan alle zijdes in de oorlog toe. Ashuelot Reis besloot een nature spirit te worden, om de chaos die volgde te overleven en uiteindelijk ongedaan te maken wat ze had veroorzaakt. Ondertussen herwon Nex snel haar krachten en was ze weer bijna op volle sterkte. Voor de eerste en laatste keer in de geschiedenis vochten de vier zijdes samen en met hun grote aantallen konden ze Nex weer terugdrijven, achter de bevroren deur in de God Wars Dungeon.

Ontdooid

Door het broeikasteffect van vuurtjes en vulkanische activiteiten in RuneScape is er een grote grot ontdooid, die tijdens de God Wars is ingevroren. De wezens die ontdooien waren toen met elkaar in gevecht en doen nu alsof er niets veranderd is: ze gaan weer door met vechten. Gelukkig blijven ze in hun grot, de God Wars Dungeon, en storen ze de rest niet. Ze vechten om het Godsword, het krachtigste zwaard in RuneScape. Dit zwaard is op dit moment in verschillende stukken gespleten. Elke groep volgelingen heeft één stuk. Het vechten tussen de groepen maakt de God Wars Dungeon wel de gevaarlijkste plek van RuneScape.

Locatie

De ingang van de God Wars Dungeon ligt tussen wat ruïnes van tempels ten noorden van Trollheim, de berg bij de Troll Stronghold. Je moet Troll Stronghold hebben gedaan tot op het punt dat je Dad hebt verslagen.

Als je Eadgar's Ruse hebt gedaan, kun je naar Trollheim teleporteren. Dan ben je er alleen nog niet: je moet nog het pad naar het noorden volgen. Je komt eerst langs Thrower Trolls, die je gezondheid ernstige schade toebrengen als je geen Protect from Missiles aan hebt staan. Het is multicombat.

Route

Op het pad ten noorden van de berg zul je een steen tegenkomen waar je langs zult moeten. Je kunt hem met een Strength level van 60 of hoger wegduwen of je kunt je erlangs wurmen met een Agility level van 60.

Steen

Je komt nu in een heel koud gebied, waarin je snel zult bevriezen en je renenergie naar 0% zal gaan. Het zal ook vaak gebeuren dat alle levels met 1 omlaag gaan. In de grot zelf is het gelukkig iets warmer, waardoor je dat effect niet hebt. Er lopen bij de ingang wolven van level 95, die hoog kunnen hitten.

Als je er voor de eerste keer komt, zie je een stervende ridder. Hij geeft je een briefje, die je aan Sir Tiffy, de man op het bankje in het park van Falador, moet geven. Hij vraagt je de brief niet te lezen, maar het kan wel.

Je moet de eerste keer dat je er komt, ook een touw in het gat van de grot hangen, zodat je naar binnen kunt.

Plattegrond

In het midden zitten erg veel monsters, van iedere god. Aan de zijkanten van het middelste gedeelte zitten meer monsters van de god van de kamer die het dichtste bij is, dan andere monsters. Hier lopen de levels van de monsters van level 5 tot en met 98.

Plaatje

Voorwerpen

Als je een kamer van een god wilt komen, heb je een voorwerp nodig. Welk voorwerp dat is, hangt af van de kamer.

Er zijn ook kledingstukken waardoor de volgelingen van de god kunnen zien dat je bij ze hoort. Ze zullen je dan niet meer aanvallen. Je kunt voorwerpen van verschillende goden tegelijk dragen, zodat niemand je meer aanvalt. Het is dus erg handig om wat voorwerpen van goden te dragen. Heraldic voorwerpen van Construction en grafstenen van de desbetreffende goden hebben geen invloed op de wezens. Ze zullen je blijven aanvallen als je één van die voorwerpen en verder niets draagt. Je moet alle voorwerpen aanhebben, dus niet in je inventory hebben.

SlotArmadylBandosSaradominZamorak
PocketShard of ZarosShard of ZarosShard of ZarosShard of Zaros
Aura
Amulet
Amulet
Amulet
Amulet  
Amulet
Amulet
Amulet
Amulet
Amulet
AmuletWarpriest of Saradomin boots
Amulet   
Overig

In de Ancient Prison word je altijd aangevallen, tenzij je armour bepaalde bonussen heeft. Zie het stuk over de Ancient Prison voor meer informatie. Verder is het handig om altijd een voorwerp van Zamorak mee te nemen, aangezien in alle kamers, op de Ancient prison na, monsters van Zamorak zijn.

Met een Shard of Zaros van Fate of the Gods, die je in je pocket slot kunt dragen, zullen alle monsters behalve de eindbazen je niet meer aanvallen. Ook de monsters in de Ancient Prison vallen je niet meer aan.

Saradomin, Zamorak, Bandos en Armadyl

De goden Saradomin, Zamorak, Bandos en Armadyl hebben rond het middelste van de grot hun eigen kamer. Deze kamers zitten vol met volgelingen van de god. In elke kamer zijn ook volgelingen van Zamorak, die de kamer zijn binnengedrongen om tegen de volgelingen van de god te vechten. In het noordwesten van de God Wars Dungeon is de vesting van Bandos, het noordoosten is het fort van Zamorak, het zuidoosten het kampement van Saradomin en het zuidwesten het nest van Armadyl.

Elke god heeft zijn eigen generaal. Deze generaal zit in een kamer achter de kamer van de god. Om de deur van deze kamer open te maken, moet je eerst 40 wezens van de god doden. Het aantal wezens dat je doodt van een god, komt in je scherm te staan. Het wordt de killcount genoemd. De teller zal weer op 0 komen als je de God Wars Dungeon verlaat.

Elke generaal heeft een prayer altar in de kamer, maar die kun je maar eens in de 10 minuten gebruiken.

Wanneer je een van de kamers van de generaal binnengaat, heb je de keuze gewoon naar binnen te gaan, een zogenaamde instance te creeëren, een instance in de moeilijke modus aan te maken of je aan te sluiten bij een instance van een vriend. Een instance is een privéontmoeting met de generaals en hun bodyguards, zodat je geen spelers last hebt van spelers die je er niet bij wilt hebben. Je kunt een numeriek wachtwoord op je instance zetten. Iedereen die het wachtwoord kent, kan dan naar je toe. Een instance kost 250.000 gp per uur. Tot vier mensen kunnen het bedrag betalen, voor een totaal van vier uur speelplezier. Bij een instance in de moeilijke modus zullen de monsters lastiger zijn en speciale aanvallen uit The World Wakes hebben.

Kree'arra

Kree'arra is een generaal van Armadyl met level 580. Hij is een Aviansie en wordt beschouwd als de sterkste generaal. Je kunt hem niet aanvallen met melee, maar hij kan jou wel met melee aanvallen. Kree'arra valt aan met melee en ranged en kan een magische spreuk doen, waardoor jij tegen de muur wordt geslingerd. De max hit is 1500. Het is slim om protect from ranged aan te zetten.

Kree'arra's hulpjes zijn Wingman Skree (level 102), Flockleader Geerin (level 102) en Flight Kilisa (level 102).

Bijzondere drops:

Kree'arra

General Graardor

De generaal van Bandos is General Graardor. Veel mensen vinden hem, ondanks zijn combatlevel van 624, de gemakkelijkste generaal om te doden. Generaal Graardoor is een Ourg. Hij is de laatste van zijn soort; de rest is allemaal uitgestorven. Zijn aanvallen bestaan uit melee en ranged. Zijn max hit is 1500. Hij zal één iemand in de kamer met melee aanvallen, de rest met Ranged. Vaak is er één iemand die expres de melee-aanvallen op zich neemt. Dat is de tanker. Vaak heeft hij een hoge defence en life points. Hij zet protect from melee aan, maar krijgt alsnog schade door de rangedaanvallen.

De andere monsters in de kamer zijn Sergeant Strongstack, Sergeant Steelwill en Sergeant Grimspike. Zij zijn allen level 102.

Bijzondere drops:

General Graardor

Commander Zilyana

Commander Zilyana is level 596. Haar max hit is ook net als alle andere eindbazen 1500, maar ze hit bijna altijd met haar melee of magic aanvallen en valt heel snel aan. Dat doen de andere generalen niet. Soms teleporteert ze je weg. Haar melee-aanval richt ze zo nu en dan op andere mensen. De tanker moet de ability Provoke gebruiken om Zilyana zich weer van de rest afwendt.

Starlight, Growler en Bree staan haar bij. Ook zij zijn allen level 102.

Bijzondere drops:

Commander Zilyana

K'ril Tsutsaroth

Je moet K'ril Tsutsaroth, de generaal van Zamorak, niet kwaad maken. Hij valt aan met melee en magic. Ook kan hij je met 160 vergiftigen. Zijn max hit is 1500. Zijn combat is 650. Ook bij het doden van K'ril Tsutsaroth moet er één tanker zijn, die de melee-aanvallen op zich neemt. De tanker heeft een hoog defence en veel life points.

K'ril Tsutsaroth wordt omringd door Balfrug Kreeyath (level 102), Tstanon Karlak (level 102) en Zakl'n Gritch (level 102).

De snelste manier om 40 killcount te halen, is door de vijf imps te doden die in de kamer van Zamorak zijn. Je prayer wordt echter wel naar 0 gebracht. Je kunt alvast voor je de rivier overzwemt op sterkere monsters vechten, met protect from melee aan.

Bijzondere drops:

K'ril Tsutsaroth

Godsword

Je kunt van de monsters heel wat moois krijgen, zoals één van de onderdelen van een Bandos, Armadyl, Zamorak of Saradomin godsword. Godswords behoren tot één van de sterkste zwaarden in RuneScape. Het godsword bestaat zelf uit drie delen, die ook door de eindbazen worden gedropt. Als je die drie delen hebt en in elkaar hebt gezet, kun je er verschillende handvatten opzetten. Elke god heeft er een. Deze hilts worden ook door de generalen gedropt. De hilts kunnen worden verwisseld. Elke godsword heeft een ander effect. Die van Bandos heeft bijvoorbeeld 25% kans dat je de defence van je tegenstander omlaag haalt.

Dragon boots

De dragon boots worden door de Spiritual mages gedropt. Je hebt 83 Slayer nodig om ze te doden.

Ancient prison

De ancient prison is de plaats waar Nex opgesloten zit, een zeer sterke generaal van Zaros. Hierboven staat haar geschiedenis beschreven. Je kunt haar doden, maar omdat ze level 1001 is, is het bijzonder lastig om dat alleen te doen. Het is dus sterk aangeraden om in een groep te gaan.

De ancient prison zit achter de frozen door in het zuiden van de God Wars Dungeon. Je hebt een frozen key nodig om deze deur te openen. De frozen key bestaat uit vier delen, die door de monsters van de goden in hun kamers worden gedropt. Monsters in het midden van de God Wars Dungeon droppen dus geen stukken. Als je de vier stukken hebt, moet je ze in elkaar zetten. Je kunt vijf maal met de sleutel de ancient prison openen. Daarna moet de sleutel gerepareerd worden, vergelijkbaar met Barrows armour. Bij Bob kost het repareren 20.000 gp per lading, maar op de armour stand van je huis zal dat minder zijn. Bij 100 Smithing krijg je 50% korting.

Plaatje

Achter de frozen door is een gat, waar je een touw in moet hangen. Je kunt het skelet naast het gat doorzoeken voor een touw. Eenmaal beneden kun je verder naar de monsters van Zaros, waar je killcount op kunt halen. Je moet er 40 hebben voor je door de deur verder op mag. Wanneer je een volledige set ancient ceremonial robes draagt, hoef je echter geen killcount te hebben. Een hele set kost ongeveer 537.300 gp op de Grand Exchange.

De monsters blijven agressief als je voorwerpen van Zaros draagt. Alleen een Shard of Zaros werkt.

Voordat je bij Nex komt, heb je nog een bank. Deze is bij de nature spirit Ashuelot Reis. Zij kan je ook de geschiedenis van de God Wars Dungeon vertellen. De bank is zeer handig om je voor te bereiden op Nex. Het gebruik ervan kost niets.

Bij Ashuelot Reis is ook de ingang van de kamer met Nex. Door beschermende spreuken, die Nex in haar gevangenis houdt, zorgen ervoor dat je niet terugkunt. De enige manier om bij Nex weg te komen is teleporteren of door dood te gaan. Net als bij de andere generaals kun je bij Nex een instance aanmaken, zodat er geen spelers mee komen vechten die je er niet bij wilt hebben. Er is geen extra moeilijke modus.

Nex gebruikt verschillende tactieken om je te doden. Zo heeft ze vijf verschillende aanvallen, waar je steeds weer iets anders bij moet doen. Ze zal ze hulp inroepen van Fumus, Umbra, Cruor en Glacies. Als je haar echt wilt proberen te doden, kun je het beste eerst een guide lezen die hier speciaal voor geschreven is.

Bijzondere drops:

Nex

Naast de normale versie van Nex is er ook Nex: Angel of Death. De ingang is een verborgen deur ten zuiden van de barrière naar de normale versie. Deze versie van Nex kan een wand of the praesul, imperium core, praesul codex en een van de vier ruilbare intricate chests droppen, waarmee je cosmetische versies van de vier battle robes kunt vrijspelen.

Boekjes

Als je een speciaal voorwerp van één van de eindbazen krijgt zul je ook tegelijkertijd een boekje krijgen. Deze boekjes gaan over de eindbazen zelf. Er zijn er vijf, één voor iedere eindbaas:

Monsters

Armadyl

Bandos

Saradomin

Zamorak

Ancient prison

Over deze pagina

Met dank aan Zanzi007, Pancho1987, pindaXX, Poepy v1, ZarosElite, alex vd burg en wis feest voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.