Cave Goblins

De verhaallijn van de cave goblins gaat over de ontdekking van een verloren goblinstam, genaamd de Dorgeshuun. Vroeger vocht deze stam onvrijwillig voor de Big High War God, die in The Land of the Goblins Bandos blijkt te zijn. In het Derde Tijdperk stuurde Bandos de stam naar een gevecht dat onmogelijk kon worden gewonnen. De Dorgeshuun weigerde dit en verborgen zich in grotten onder Lumbridge. Hier kwamen zij niet meer uit.

De Dorgeshuun staan ook wel bekend als cave goblins.

Plaatje

De goblins bleven jarenlang onder de grond verstopt, totdat zij ontdekt werden nadat een stel goblin miners per ongeluk door de muren van de kelder van het kasteel van Lumbridge waren gedrongen. Helaas heeft de mensheid de stam nu ook door, waardoor ze in gevaar zijn. Vanaf dit punt begint de vijfdelige questserie:

De quests spelen zich nog af in het Vijfde Tijdperk, waarin de goden nog niet naar RuneScape zijn teruggekeerd.

Beloning in XP voor het voltooien van de gehele questserie

SkillXPSkillXP
Ranged2.000 Firemaking23.000
Fishing3.000 Thieving25.000
Herblore3.000  
Prayer5.000  
Mining6.000  
Agility23.000  

Questmuziek

Samenvattingen

Vergeten of gewoon benieuwd hoe de verhaallijn van de questserie per quest verloopt? Lees dit dan eens!

The Lost Tribe

In deze eerste quest van de serie vertelt de Duke van Lumbridge je over een gat in de muur in de kelder van het kasteel. Nadat de speler wat heeft rondgevraagd in en rond Lumbridge hoort hij dat er goblins met grote ogen door de muur kwamen. In de grot achter het gat vindt de speler een broche, waarvan hij later ontdekt dat de tekens op de broche van een goblinstam genaamd de Dorgeshuun zijn. De Duke wil dat je naar Goblin Village gaat om dingen over de Dorgeshuun te vragen, ondanks de hevige protesten van de adviseur van de Duke, Sigmund, die de goblins oorlog wil verklaren.

In Goblin Village kom je meer te weten over de geschiedenis van de Dorgeshuun en leer je twee nieuwe emoties: de goblin bow en de goblin salute, die handig kunnen zijn tijdens het communiceren met Dorgeshuun. De speler gaat op onderzoek uit en werkt zich door de donkere tunnels die op de kelder van Lumbridge Castle aansluiten. Hier wordt Mistag gevonden, een bange goblin met grote ogen, al wordt hij wat rustiger als hij ziet dat de speler de goblin bow en salute kan uitvoeren.

Plaatje

De Duke wil vriendschap sluiten met de goblins, maar Sigmund wil ze nog steeds dood. Hij probeert de Duke te misleiden door zilver te stelen uit de kelder van het kasteel en de goblins de schuld te geven. De speler ontdekt dit, en tegelijkertijd ontdekt hij dat Sigmund lid is van de organisatie H.A.M. (Humans Against Monsters). Sigmund wordt hierdoor ontslagen en de Duke sluit vriendschap met de goblins.

Death to the Dorgeshuun

De tweede quest begint met een gesprek met Mistag. Hij vertelt dat de raad van Dorgesh-Kaan, de stad van de Dorgeshuun, je om een gunst vraagt. De goblins willen namelijk de oppervlakte bezoeken, maar ze zijn bang voor de H.A.M. De speler moet hun beschermen. In de kelder van het kasteel loop je Zanik tegen het lijf. Zij vraagt of je haar wilt rondleiden door Lumbridge. Nadat je Zanik hebt voorgesteld aan de mensen in Lumbridge kom je wat dingen te weten over Zanik en de cave goblins. Zo kom je te weten dat ook Zanik aan Tears of Guthix doet: Zanik vroeg daar om Ranged XP, waarna ze een vreemd teken op haar voorhoofd kreeg. Juna vertelde haar dat dit een teken van Guthix is, waarvan de betekenis later nog moet gaan blijken. De cave goblins vereren geen goden, omdat zij de verwoestende God Wars hebben veroorzaakt.

Na dit verhaal doen jullie kleding van de H.A.M aan en gaan jullie op onderzoek uit bij deze organisatie. Jullie komen tot de ontdekking dat de H.A.M. een geheim plan heeft om de Cave Goblins uit te roeien. Jullie mogen hier echter niets van weten, dit plan is namelijk niet bestemd voor normale H.A.M-leden. Zanik ontdekt een geheim luik in het hoofdkwartier van de H.AM. Natuurlijk gaan jullie op onderzoek uit, al moesten hier wel vijf wachters voor worden uitgeschakeld. Eenmaal bij het einde van de gang vangt Zanik een gesprek op. Al gauw worden jullie gesnapt, waarna Zanik wordt doodgeknuppeld. Zodra je haar vindt bij de ingang van de grot merk je dat het teken op haar voorhoofd gloeit. Je brengt Zanik haar lichaam naar Juna waarna Juna haar weer tot leven brengt.

Zanik zal je vertellen dat de H.A.M. een dwergenmachine heeft in een kelder onder Lumbridge die alle grotten onder water kan zetten. Na een aantal slimmigheden komen jullie in die betreffende kelder. Hier verslaan jullie Sigmund, die maar ternauwernood kan ontkomen. Jullie saboteren de machine en zo redden jullie (voor nu) de Cave Goblins.

Another Slice of H.A.M.

De derde quest begint met een gesprek tussen de speler, Ur-Tag en de dwergenambassadeur. Het gesprek gaat over een spoorlijn tussen Dorgesh-Kaan en Keldagrim. De dwergenambassadeur wil dat de spoorlijn zo snel mogelijk af wordt gemaakt. Ur-Tag vindt echter dat de archeologische vondsten in de tunnel de prioriteit hebben. Het probleem is dat er niemand met archeologische ervaring is. De speler heeft die ervaring wel. Deze ervaring gebruikt de speler om Tegdak te helpen met het schoonmaken en identificeren van de vondsten. Vijf van de zes vondsten zijn niet zo belangrijk - de zesde wel. Dit is een mace met vreemde symbolen er op. Tijd voor onderzoek.

Begin

De scribe van Dorgesh-Kaan vertelt dat hij geen idee heeft wat de symbolen op de mace betekenen, maar dat de generalen uit Goblin Village het vast wel weten. Met de hulp van Oldak teleporteren jullie naar Goblin Village. Hier komen jullie tot de ontdekking dat de mace een wapen is voor de sterkste krijgers van Bandos en dat het er in gevechten voor zorgt dat de tegenstander geen bescherming van zijn of haar god meer krijgt.

Uit het niets komt Grubfoot tevoorschijn. Grubfoot vertelt dat hij een droom heeft gehad waarin hij ziet dat Zanik de Chosen Commander is. Net op het moment dat Zanik een toespraak wil gaan houden, worden de goblins aangevallen door twee leden van de H.A.M. Zij worden meteen uitgeschakeld door de speler, maar hierdoor krijgt Sigmund wel de kans om Zanik aan te vallen. Hij chanteert de speler door Zanik bijna dood te maken en te zeggen dat één stap dichterbij tot de dood van Zanik zal leiden. Wel is hij zo aardig je te vertellen wat zijn plannetje is en waar hij heen gaat, waardoor je Sigmund straks weer kunt dwarsbomen. Sigmund zal Zanik via de Lumbridge Swamps naar de treintunnel van de dwergen brengen en alles zo proberen te sturen dat de trein Zanik dood maakt. Zo zal er oorlog tussen de dwergen en goblins komen, zodat H.A.M. lekker kan toekijken terwijl de dwergen en goblins elkaar afmaken. Sigmund gaat weg, met Zanik.

De goblin generals zullen uit hun schuilplaats tevoorschijn komen als alles voorbij is en jou op pad sturen. Jij moet de Chosen Commander terugbrengen. Je krijgt twee beste strijders van de goblins mee.

Jij en de strijders ontmoeten elkaar in de Lumbridge Swamps. In de grotten ontdekken jullie een luik naar de tunnel van het spoor. Jullie worden ontdekt door een bewaker, hij zal hulp halen. Gelukkig zijn jullie snel en helpen de strijders de bewakers af te leiden. Je zult Zanik en Sigmund nu vinden. Zanik ligt vastgebonden op het spoor. Jij verslaat Sigmund en kan Zanik net op tijd losmaken. Helaas is Sigmund weer ontkomen...

Land of the Goblins

De vierde quest begint bij de ingang van Dorgesh-Kaan met een gesprek tussen de speler en Grubfoot. Grubfoot wil Dorgesh-Kaan betreden, maar Mistag laat geen goblins van boven de grond toe. Met de hulp van de speler mag Grubfoot toch naar binnen. Hij zegt dat hij met Zanik wil praten. Grubfoot vertelt, zodra jullie bij Zanik zijn, dat hij een droom heeft gehad. Hierin zag hij dat Zanik de goblins naar Yu'biusk leidde, zodat de goblins in vrede konden leven.

Grubfoot gelooft dat de priesters in een tempel in het verre westen de sleutel zijn om in Yu'biusk te komen. Zodra je naar de tempel bij Hemenster toe gaat, ontdek je echter dat je als mens de tempel niet in mag. Gelukkig heeft de Makeover Mage een drankje zodat je in een goblin verandert. Met de hulp van dit drankje kun je de tempel toch in, waar je ontdekt dat Zanik gevangen is genomen omdat ze de priesters stoorde. Nadat je Zanik met één van Oldaks teleport spheres uit de gevangenis redt, kun je weer terug naar de tempel.

Om met de priester die de weg naar Yu'biusk weet te mogen praten, word je eerst getest op je kennis over de goblins. Als je de test haalt, vertelt de goblin priest dat de gestorven priester Snothead de weg naar Yu'biusk weet. Ook ben je te weten gekomen dat de goblins oorspronkelijk uit Yu'biusk vandaan komen, maar Bandos ze heeft weggeleid om ze op te leiden tot vechters. Doordat de priester Snothead op een speciale manier begraven is, is hij nog aanspreekbaar. Jammer genoeg is de kamer waar Snothead zit afgesloten en kan alleen een high goblin priest naar binnen. Met behulp van de sleuteldelen die je steelt van elke goblinstam kun je toch naar binnen.

Snothead wil je niet vertellen waar Yu'biusk is, dus jullie gaan vechten. Na het gevecht zegt Snothead dat hij het niet weet, dus moet je weer een andere priester bevechten. Na vijf gevechten vertelt ene Strongbones uiteindelijk hoe je Yu'biusk kunt bereiken.

Je gaat dan ook, samen met Oldak en Zanik, naar Yu'biusk. Het is echter het tegenovergestelde van Grubfoot zijn droom: Yu'biusk is verwoest door Bandos. Jij en Zanik gaan op onderzoek uit. Oldak waarschuwt jullie steeds: het portaal dat jullie terugbrengt naar Dorgesh-Kaan kan elk moment sluiten. Jullie móeten dus terug. Zanik vindt een vreemde doos en bekijkt het. Nu wordt Zanik de doos ingezogen: weg is Zanik.

Doos

Jij en Oldak raken in paniek maar kunnen niets anders dan net op het nippertje vluchten via het portaal.

The Chosen Commander

De laatste quest begint met een gesprek tussen de speler en Undak. De laatste tijd zijn er veel goblinkinderen ziek geworden in Dorgesh-Kaan. Jij moet natuurlijk gaan onderzoeken wat de oorzaak hiervan is. Undak vermoedt dat de H.A.M. erachter zit. Na een kort onderzoek bij het kinderdagverblijf, waar alle goblinkinderen leven en los van hun ouders worden opgevoed, kom je tot de conclusie dat er een soep bedorven was. Deze soep kwam van de markt van Dorgesh-Kaan, van de handelaren Walton en Xenia om precies te zijn. Undak probeert Walton te arresteren, maar dat lukt niet. Je gaat het gevecht met hem aan, maar tijdens het gevecht zet Walton zijn prayer ineens aan. Uit het niets komt Zanik tevoorschijn om je te helpen met het gevecht. Als Walton bijna dood is, arresteert Undak hem alsnog.

Nu vertelt Zanik aan de speler wat er is gebeurd in Yu'biusk tijdens de quest Another Slice of H.A.M. Je verandert tijdelijk in Zanik om te zien wat er gebeurde. Je ziet dat ze in een kamer gewijd aan Bandos was en dat ze moest ontsnappen door over de beelden in de kamer te springen. Voor één van de beelden stond een kom water, waarin ze haar huis ziet. Nadat ze verder liep en met de hulp van een kruisboog en speer naar een ander beeld sprong, vond ze een pendant, die ze meenam. Daarna sprong ze naar beneden, waar ze wederom een kom met water tegenkwam. Hierin zag ze jou en Walton zag. Zodra ze jullie zag, begonnen de standbeelden zich te verplaatsen, waardoor ze naar een portaal kon lopen die naar jullie toe leidde.

De berechting van Walton verloopt niet al te soepel. Walton wordt weliswaar veroordeeld tot een overdracht naar Misthalin, maar Zanik vermoordt hem snel en vlucht weg. Zanik wordt hierdoor verbannen uit de stad totdat de gemeenteraad besluit dat Zanik terug mag. Zanik teleporteert hierop weg.

Undak wil dat je uit gaat zoeken wat de H.A.M-organisatie wil. Je krijgt een setje H.A.M.-kleren en wordt op pad gestuurd. Eenmaal in de H.A.M.-basis aangekomen praat je met Johanhus Ulsbrecht, die je vertelt dat Sigmund een aparte groepering heeft opgericht die de cave goblins met geweld wil uitroeien. Zijn basis is in Ardougne, bij de molenaar Milton.

Plaatje

Met de hulp van het wachtwoord 'Arrav' kom je in het hoofdkwartier van Sigmund. Hier bevrijd je een oude bekende, Grubfoot, uit zijn cel. Jullie ontsnappen door de bewaker af te leiden, zodat je weer terugkomt in de kamer waar je eerder was. Tot jullie verbazing zien jullie hier een grote groep goblins onder leiding van Zanik vechten tegen H.A.M-leden. Sigmund probeert te ontsnappen, maar gelukkig kun je hem doden omdat Zanik voorkomt dat Sigmund wegteleporteert door zijn hand af te hakken.

Nu valt Zanik jou aan, omdat Bandos haar in haar macht heeft door de pendant. Na een tijdje vechten lukt het Zanik om het pendant weg te gooien, waarop Bandos de grot laat instorten. Jij en Zanik teleporteren net op tijd weg. Jullie komen in een grot terecht, waar jullie gescheiden worden door een aardbeving. Zanik kan echter weer terugkomen door met haar kruisboog een touw op de rand van de klif te schieten, waarna jullie verder gaan op weg naar Dorgesh-Kaan.

Onderweg komen jullie Juna tegen. Juna wil dat Zanik weer teruggaat naar haar positie als de Chosen Commander. Zanik weigert en jullie lopen verder. In Dorgesh-Kaan worden jullie snel naar de gemeenteraad gebracht, waar jullie wordt verteld dat een goblin vanuit het portaal namens Bandos een obelisk op het marktplein heeft gezet. De tekens op de obelisk zeggen dat de cave goblins zich weer aan moeten sluiten, omdat ze anders aangevallen zullen worden.

De gemeenteraad heeft besloten om terug te vechten omdat ze een trots volk zijn en omdat het werk van hun voorouders anders voor niets zou zijn geweest. Zanik stuurt je naar de scribe, terwijl ze zelf naar het portaal gaat. De scribe zegt dat je een tijdcapsule moet maken zodat de geschiedenis van de cave goblins niet verloren gaat. Zodra de capsule af is, breng je hem naar Mistag zodat hij de capsule kan begraven bij de mijnen. Nu wil Oldak dat je wat spullen voor hem gaat halen bij de energiecentrale. Ook dit lukt zonder al teveel problemen.

Oldak zet de spullen op de kruisboog van Zanik en vertelt dat de special attack misschien kan voorkomen dat iemand door de pendant van Bandos niet dood kan gaan. Nu is het tijd voor het grote gevecht. Het gevecht verloopt goed, maar dan valt Zanik opeens flauw. Jij bent nu de persoon die de kruisboog moet gebruiken. Dit doe je met succes, waarna de vrede in Dorgesh-Kaan weer hersteld is. Zanik maakt, zodra ze is bijgekomen, de pendant kapot, wat voor het einde van de questserie zorgt. Dorgesh-Kaan is eindelijk vrij! Jullie worden als helden ontvangen waarna er een standbeeld van jullie middenin Dorgesh-Kaan wordt onthuld.

Plaatje

Over deze pagina

Geschreven door Frankos9, met dank aan walter herix en x50x40 voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.