Third age - de God Wars

Het Derde Tijdperk, of de Third Age, staat bekend als de God Wars. De God Wars duurden vierduizend jaar en de gevechten waren enorm. Vele soorten en beschavingen stierven uit en de meeste soorten die er nu nog zijn, overleefden maar ternauwernood. De invloed van deze oorlog is nog steeds voelbaar in RuneScape.1. Veel kennis is in de God Wars verloren of bijna verloren gegaan, zoals de Ancient magicks en de kennis om bepaald armour te maken, zoals Third age, waarvan het ranged armour van White dragonhide is gemaakt. Ook van de geschiedenis is veel verloren gegaan. Er zijn nog een handvol mythes, legendes en religieuze teksten, die niet altijd even betrouwbaar zijn2.

Na de verbanning van Zamorak nam Saradomin de Stone of Jas in beslag en verborg hij de steen in de grot waar nu de Fist of Guthix is. Saradomin werd met de steen in zijn bezit direct een stuk sterker. Zamorak verzamelde al snel een enorm leger en keerde terug naar Gielinor. Hij wilde de steen terug en begon een oorlog, die de God Wars zouden worden3.

De nalatenschap van Zaros

AzzanadraNaast dat Zamorak de Stone of Jas weer probeerde te bemachtigen, probeerde hij ook alles wat aan Zaros herinnerde uit de wereld te laten verdwijnen4. Saradomin had dat doel ook. Volgelingen van Zaros hebben tijdens de God Wars lang het grote rijk van Zaros in stand proberen te houden, ondanks dat Zaros weg was. In de heilige stad Senntisten, de hoofdstad van het rijk, werd door de Mahjarrat Azzanadra op enig moment een communicatieportaal gebouwd, waarmee er contact met Zaros mogelijk was5. De stad heeft honderd generaties stand gehouden, maar uiteindelijk is de stad gevallen doordat het tegelijk door enorme legers van Saradomin en Zamorak werd aangevallen. De bewoners trokken zich terug naar de vestingen Carrallangar, Dareeyak en Ghorrock. Tegen het einde van de God Wars waren ook deze plaatsen gevallen en waren er nog maar ongeveer honderd volgelingen van Zaros over. Zij moesten hun geloof geheimhouden om zichzelf te beschermen9. Ghorrock is het beste bewaard gebleven.

Sommige plaatsen van Zaros zijn in verval geraakt, andere hebben een andere functie gekregen. Magiërs van Zamorak vestigden een basis in de Slayer tower en riepen er rare monsters op, die er tot op de dag van vandaag nog steeds te vinden zijn6. Volgens munten in het museum van Varrock is Senntisten nog even in de handen geweest van Zamorak en later, toen Saradomin er de scepter ging zwaaien, omgedoopt tot Saranthium. Ergens tegen het Vierde Tijdperk was ook deze stad verdwenen.

In Ritual of the Mahjarrat zie je een filmpje uit het jaar 3100 van het Derde Tijdperk. Annakarl is een grote vesting die nu bestuurd wordt door Saradomin. Ze worden aangevallen door troepen van Zamorak. De slag loopt niet zo goed af voor Commander Zilyana, waardoor Saradomin gedwongen wordt haar leven te redden met de Stone of Jas en haar zijn geheim van de Stone of Jas vertelt.

Annakarl
Slag bij Annakarl

Azzanadra klom na het verraad van Zaros tot zijn belangrijkste generaal7. Nog voor de val van Senntisten is het volgelingen van Zamorak en Saradomin gelukt Azzanadra op te sluiten in een piramide in de woestijn, Jaldraocht. In Desert Treasure kun je hem hieruit bevrijden.

Terwijl Azzanadra in Senntisten de communicatie met Zaros probeerde te herstellen, probeerden andere troepen van Zaros de controle te krijgen rond de plaats waar het verjongingsritueel van de Mahjarrat elke vijfhonderd jaar plaatsvindt. De troepen werden aangevoerd door Nex en bestonden vooral uit mensen4. Volgelingen van Saradomin slaagden erin Nex naar de grot te lokken wat nu de God Wars Dungeon is. Na veel moeite versloegen zij ook de troepen van Zaros en brachten zij Nex in een bevroren, betoverende slaap. Ze bouwden een grote tempel om Nex heen8.

Saradomin en Zamorak zijn er samen aardig goed in geslaagd alles te verwoesten wat met Zaros te maken had. Wellicht heeft Zaros hier zelf ook een rol bij gespeeld: als hij nauwelijks volgelingen meer heeft, kan hij ook niet meer verraden worden9. Tegen het Vijfde Tijdperk was nog maar zeer weinig bekend over Zaros. Naast de Mahjarrat, goden en jij kende bijna niemand Zaros. Zelfs de archeologen uit The Dig Site wisten in het Vijfde Tijdperk, het moment waarop de quest zich afspeelt, bijna niets over Zaros. Zij dachten dat Zaros een heidense god was en kenden het verhaal hoe Zamorak een god is geworden niet. Dit is de reden dat veel zaken waar Zaros bij betrokken was als "Ancient" in het spel wordt bestempeld, zoals de ancient platebody in plaats van Zaros platebody. De kennis over Zaros begint nu, in het Zesde Tijdperk, langzaam weer wat toe te nemen.

Enakhra en Akthanakos

Enakhra, de enig overgebleven vrouwelijke Mahjarrat10, bouwde tijdens de God Wars in het zuidwesten van de woestijn een tempel voor Zamorak, die net een god was geworden. De tempel viel helaas niet bij Zamorak in de smaak. Hij had liever een wapen waarmee hij goden kon verslaan11. Enakhra is vervolgens tot het einde van het Vijfde Tijdperk in haar tempel gebleven12.

De Mahjarrat Akthanakos heeft zich na zijn aankomst op Gielinor altijd veel met kamelen beziggehouden. Zijn hoofd lijkt op dat van een kameel en hij heeft een amulet gemaakt waarmee hij met kamelen kan praten en ze kan trainen om te vechten. Hij is in de God Wars aan de zijde van Zaros gebleven, in tegenstelling tot Enakhra. Al voor ze allebei naar Gielinor kwamen, bestond er rivaliteit tussen deze twee Mahjarrat. Op enig moment in de God Wars lokte Enakhra Akthanakos naar haar tempel. Ze zou hebben ingezien dat Zamorak niets is, zou naar Zaros terugkeren en wilde hun onderlinge geschillen bijleggen. Dit bleek een truc: ze toverde Akthanakos om in een bone guard, die haar tempel moest bewaken12.

Enakhra en Akthanakos
Akthanakos en Enakhra tijdens Enakhra's lament

Ilujanka/Dragon riders

In het begin van de God Wars zijn bijna alle van de vijf overgebleven Dragon riders vermoord. Zij staan ook wel bekend als de Illujanka. Zoals eerder geschreven, had Zamorak de Dragon riders vlak voor het verraad van Zaros beloofd dat hun onvruchtbaarheid zou worden opgeheven. De Dragon riders hebben vervolgens nooit besloten of zij zich bij Zamorak zouden aansluiten of bij Zaros zouden blijven. Ze waren nog steeds in overleg of ze Zamorak zouden geloven toen Zamorak Zaros vermoordde. De volgelingen van Zamorak en Zaros dachten allebei dat de Dragon riders verraders waren. Zij joegen allebei op de Dragon riders, tot de laatste, Hannibus, al zijn soortgenoten had zien vallen13. Hij heeft zich met zijn draak, de King Black Dragon, lang verborgen in een grot, tot Enakhra hem uiteindelijk opspoorde en in een stenen standbeeld veranderde. De held Robert the Strong wist hem uiteindelijk in het Vierde Tijdperk op te sporen en bracht hem naar zijn bibliotheek, waar Hannibus is tot in One of a Kind.

Wyrms

In de God Wars bestonden er nog Wyrms. Zij waren kolossaal en veel sterker dan normale draken. Ze waren in staat de hele lucht in vuur en vlam zetten14. Er is verder niets bekend over de Wyrms.

Elven

Seren zag het rijk van Zaros uit elkaar vallen en zag dat Zaros langzaam werd vergeten. Ze droeg de elven op zich terug te trekken in de bossen, in de hoop dat ook de elven zouden worden vergeten. Sommige elven gehoorzaamden, maar andere wilden de elven in de nederzettingen in het oosten helpen. Seren liet de Cadarn-elven en een kleine groep Iorwerth de Underground Pass bewaken en maakte ze een barrière rond Tirannwn. Zo hoopte ze dat de elven ook vergeten werden en ze tijd kreeg om de elven te verlaten. Veel elven buiten Tirannwn stierven. Uiteindelijk verloren de overgebleven elven het besef van tijd15 en merkten ze niets van de oorlog die buiten woedde.

Seren sloot zich op in de Tower of Voices, waar ze alleen aan de acht leiders van de elvenfamilies aanwijzingen zou geven. De elven moesten leren zonder Seren te kunnen en elke familie moest zijn eigen specialiteit in de samenleving ontwikkelen. Doordat de Iorwerth langer van huis waren op hun jachtpartijen en visreizen, werden zij het snelste minder afhankelijk van Seren. Lady Iorwerth voelde hetzelfde verlangen wraak te nemen op de dood van Zaros als Seren, maar ze kende in tegenstelling tot Seren de bron niet en kon het niet onder controle houden. Veel later zouden zij zich met de Dark Lord inlaten.

Ondertussen werd Guthix wakker en zag hij dat de jonge goden de wereld hadden verwoest in de God Wars. Hij wierp dezelfde barrière rond de gehele planeet als Seren rond Tirannwn had gedaan. Ook eiste hij van Seren dat ze de wereld zou verlaten. Aangezien Seren dat nog niet kon, vertelde ze Guthix van haar problemen en beloofde ze zichzelf van de wereld terug te trekken wanneer de tijd rijp was. Ze riep Haluned, stopte er haar duisterste gedachten in en stuurde het ver weg, waar het de elven geen kwaad kon doen. Vervolgens versplinterde zij zich in kristallen. De vrijgekomen energie verspreidde zich over het land van de elven. Met de kristallen konden elven ver voorbij de muren van de stad reizen en uiteindelijk zouden ook deze kristallen niet meer nodig zijn. De elf Baxtorian Cadarn stuurde zij naar het oosten om weer deel uit te maken van de wereld. Dat kon nu weer veilig, nu de God Wars waren beëindigd. Seren besefte dat haar tijd voorbij was en wist dat de schade die ze de elven had berokkend, uiteindelijk zou verdwijnen.

Hallowland

Hallowland lag op de plaats van het huidige Morytania en was een florerend gebied dat Saradomin volgde en bestuurd werd door koning Ascertes16 en koningin Efaritay, een Icyene17. Wanneer en hoe Hallowland precies gevallen is, is niet bekend en bron van speculatie. Het verhaal Fall of Six en de Crumbling tome spelen zich tijdens de God Wars af en beschrijft hoe de Barrow-broeders in Morytania tegen de demonen, honden, wolven en ondode wezens vochten, wat erop duidt dat Hallowland er toen al niet meer was.

De Barrow-broeders waren zes zeer sterke broers uit Misthalin, die een pact met de Mahjarrat Sliske18 hadden gesloten om de sterkste mannen te zijn. De Barrow-broeders waren al een jaar lang op campagne in Morytania, wonnen daar elke veldslag en waren al diep het land van de vijand binnengedrongen toen Sliske het tijd vond om het pact dat ze gesloten hadden, te volbrengen. Nadat hij dit de broers had verteld, waren de broeders in de volgende slag lang niet zo sterk als anders en liepen ze verwondingen op die hun dodelijk verwondden. Na hun dood groeven de soldaten in zes dagen grote cryptes voor de broeders en realiseerden ze zich dat ze zonder de broeders de oorlog niet konden winnen. De troepen keerden naar huis en Sliske betoverde de graven, zodat de geesten van de broers nog steeds tot zijn beschikking staan19. Hij droeg ze onder andere op het Barrows icon goed te bewaken, een krachtig voorwerp dat gebeden van avonturiers absorbeert55.

Dharok
Dharok, een van de Barrow-broeders

Duidelijk is dat de vampier Drakan nu in Morytania de scepter zwaait, één van de personen die Zamorak geholpen heeft met zijn verraad. Wellicht mocht Drakan Hallowvale veroveren als dank voor zijn hulp. Het is bekend dat hij op een gegeven moment de koning had ontvoerd en koningin Efaritay dwong voor hem te knielen, wat tot de val zou hebben kunnen bijgedragen 16. Na de verovering werd de stad Hallowvale omgebouwd tot getto's, waarin de mensen alleen bestonden om bloed te leveren voor de vampieren.

Woestijn

Saradomin had ten tijde van de God Wars veel invloed in de woestijn, maar zou dat allemaal kwijtraken. Hij werkte samen met woestijngoden als Elidinis, de rivier21.

Eén van de verhalen over de woestijn uit de God Wars gaat over Saint Elspeth, een zangeres die zo mooi kon zingen dat zij demonen kon doden. The Song Before the War gaat hierover. Hierin probeert een icyene samen met Saint Elspeth mensen te recruteren voor het leger van Saradomin, maar ze worden aangevallen door een ripper demon in dienst van Zamorak. Op de plaats waar zij is gestorven, staat tegenwoordig de Citharede Abbey uit [[One Piercing Note]].

Tijdens de God Wars was Uzer een stad met een hoogontwikkelde menselijke bevolking die Saradomin aanhing. De bewoners wisten hoe zij clay golems konden maken. Tegen het einde van de God Wars, zo'n 2500 jaar geleden, werden zij aangevallen door de demon Thammaron, die Zamorak heeft geholpen Zaros omver te werpen. De golems werden ingezet om Thammaron te bevechten. Thammaron wist echter een portaal in het hart van de stad te openen, waarmee hij de verdediging van de stad kon omzeilen. Met hulp van Saradomin wist het leger van Uzer de demon terug te drijven. Toch is de stad hierna nog gevallen.22. In de quest The Golem blijkt Thammaron in deze oorlog aan zijn verwondingen te zijn overleden.

Thammaron
Het skelet van Thammaron

Golems zijn in de Eastern lands nog volop aanwezig, zoals in Player owned ports te zien is. In de westerse wereld hebben zij na jaren afwezigheid hun opwachting gemaakt in The Bird and the Beast. Wat de Eastern lands in de God Wars hebben gedaan is overigens, net als bijna alles over de Eastern lands, niet bekend. De mensen aanbidden er in ieder geval geen goden en vinden het vreemd dat wel te doen23.

Ook de stad Ullek is in de God Wars gevallen. Dit is na de val van Uzer gebeurd. De bossen rond Ullek werden vlak voor de val steeds kleiner, maar de menselijke bewoners waren sterk afhankelijk van hout. Aangezien ook Uzer al belegerd werd, trokken de bewoners als voorzorgsmaatregel de tunnels bij Ullek in. Hier stierven veel mensen aan ziektes. Uiteindelijk zijn de overgebleven bewoners naar Sophanem gevlucht.24. Hoe en wanneer is niet bekend, maar de demon Balfrug Kreeyath, die nog te zien is in de God Wars Dungeon, heeft een rol gespeeld bij de val en plundering van Ullek25.

Ullek
Ruïnes van Ullek

Nardah is tijdens de God Wars gesticht door Nardarine, een volgelinge van Saradomin die vanuit het noorden was gevlucht vanwege een naderend gevecht tussen Saradomin en Zamorak. Ze dwaalde door de woestijn en vroeg Saradomin om hulp, maar die was te druk met vechten. Haar gebeden werden wel verhoord door de woestijngodin Elidinis en bracht haar water. Elidinis liet haar een stad stichten waar ze veilig zouden zijn van de God Wars. Dit zou Nardah worden. Elidinis wordt hier nog steeds aanbeden, hoewel er wel wat problemen komen in Spirits of the Elid.

Dwergen

De dwergen zijn tijdens de God Wars de grond in gevlucht. Zij hebben daar de stad Keldagrim gesticht26. De stad werd geleid door een raad van wijzen, de Elder Magi of Keldagrim.

De Imcando dwarves, waar Thurgo uit The Knight's sword tegenwoordig een van de laatsten van is, hadden tijdens de God Wars de kant van Saradomin gekozen. Saradomin beschermde ze tegen een vloek van Zamorak, die de dwergen in chaos dwarves zou veranderen als zij magie zouden gebruiken. De andere dwergen, die Guthix aanhingen, werden niet beschermd door Saradomin en waren gedwongen om magie op te geven. Dit leidde tot grote problemen, omdat ze geen magische boerderijen en lichten meer konden gebruiken. Om de problemen de baas te bieden, werd Keldagrim een monarchie, met Captain Gozdaron als eerste absolute heerser27.

Ergens in het Derde Tijdperk, toen Keldagrim nog een raad had, kregen de dwergen in Keldagrim last van een Arzinian Being uit de dimensie Bordanzan. Dit wezen terroriseerde de mijnen, waardoor de dwergen er niet meer veilig erts konden delven. De Arzinian Being kon niet goed tegen goud en de dwergen wisten dat. Drie dagen en drie nachten joegen zij het wezen op, tot het monster ingesloten was in een kleine tunnel. Met goud probeerden de dwergen het beest terug te sturen naar Bordanzan, maar helaas stortte de tunnel in, bovenop de dwergen. De gevallen dwergen werden bijgestaan door hun broeders buiten de tunnel. Uiteindelijk werden de inspanningen van de dwergen het beest teveel. Het stortte ineen, zoals de tunnel had gedaan. Het beest zat gevangen in zijn eigen essence. Het steen en gruis werd één rots, gevuld met goud. Hier zit het wezen nog steeds2829.

Gnomes

Net als de dwergen zijn de gnomes tijdens de God Wars waarschijnlijk ondergronds gevlucht. De terugkeer naar de oppervlakte in het Vierde Tijdperk30, die de Grand Migration wordt genoemd31, leidde tot een schisma van de gnomepopulatie die tot vandaag nog voortduurt.

Goblins

De geschiedenis van de goblins wordt vanuit twee kampen verteld, die een verschillende zienswijze en daardoor een andere vertelling van de geschiedenis hebben. Toen Bandos de goblins van Yu'biusk naar Gielinor bracht, waren er twaalf stammen. Zij werden direct geleid door Bandos32 en waren erg gericht op oorlogsvoering33. Eén van de stammen is de Dorgeshuun. Zij zijn in de God Wars geïsoleerd geraakt van de andere goblins, doordat zij onder de grond zijn verdwenen. Hier zitten zij tot op heden nog steeds. Je kunt ze na Death to the Dorgeshuun bezoeken. De andere goblinstammen zijn samengevoegd en leven aan de oppervlakte.

De Dorgeshuun denken tegenwoordig dat de God Wars ter amusement van de goden zijn begonnen. Hun god Bandos, waarvan ze de naam niet eens meer kennen en als "evil god" beschrijven, gebruikte goblins vooral als kanonnenvoer. Volgens de Goblin scribe uit Dorgesh-Kaan zijn miljoenen goblins gestorven. Bandos zette de goblins tegen andere soorten in, maar ook tegen elkaar. Op enig moment stuurde hij de Dorgeshuun naar een gevecht dat ze niet konden winnen. Generaal Bloodfist weigerde te vechten en leidde zijn leger via een kloof de grond in. Hier probeerde Bandos uiteraard een stokje voor te steken. Met een krachtige stoot deed hij de aarde doen schudden. Hierdoor sloot de kloof en waren de Dorgeshuun buiten bereik van de goden. In een grote grot bouwden de Dorgeshuun Dorgesh-Kaan34.

De goblinpopulatie was nu gescheiden en de twee groepen ontwikkelen zich sindsdien verschillend. In eerste instantie werd Dorgesh-Kaan nog geleid door generaals, zoals boven de grond. Elke generaal werd opgevolgd doordat hij in een gevecht werd verslagen. Ook andere gebruiken werden nog overgenomen van de oppervlakte35. De generaals werden geadviseerd door een raad. Toen de Dorgeshuun geen leger meer nodig hadden, vonden de meeste goblins dat deze raad de eigenlijke macht zou moeten hebben. De toenmalige generaal, Bonehelm, liet dat niet over zich heengaan. Er brak een burgeroorlog uit. Er waren meer republikeinen, maar de generaal en zijn troepen waren, hoewel de kunst van het oorlogvoeren en het smeden van wapens al wat verminderd was35, beter getraind en hadden de beschikking over magische voorwerpen van de oppervlakte. Bonehelm werd de stad uitgedreven en vestigde in een grot zijn eigen basis. Hij viel de stad aan met boogschutters op enorme kikkers, maar werd uiteindelijk toch weer teruggedreven naar zijn basis. Al het gehak dat zijn basis had vergroot, had de stabiliteit van de muren niet veel goedgedaan en toen de troepen terugmarcheerden, stortte de boel in. Het leger was verwoest. Sindsdien kennen de Dorgeshuun geen oorlog meer34.

De goblins aan de oppervlakte hebben een andere vertelling van de geschiedenis. Zij geloven dat hun Big High War God, die ook zij niet bij zijn echte naam noemen, pas in de God Wars naar Gielinor kwam en geen leger had. De dwergen, demonen en mensen wilden niet voor hem vechten. Hij bracht daarom de goblins naar Gielinor en beloofde ze sterk te maken en wapens te geven. Hij trainde ze, "maakte hun geesten sterk" en liet ze in twaalf stammen in de oorlog vechten. De Big High War God verkocht twee stammen aan de god van het "shiny light", waarschijnlijk Saradomin, en de god van het duistere vuur, waarschijnlijk Zamorak. Van zijn eigen troepen eiste hij volledige gehoorzaamheid, ten straffe van de dood. De goblins geloven nog steeds dat de Big High War God het beste met hun voor heeft. Oorlog is alles. Alle vijanden, lafaards, twijfelaars en denkers moeten vermoord worden en er moet geen enkel medelijden worden getoond. Gehoorzaamheid is alles36.

De Dorgeshuun zijn nu een intelligent, timide volk. Zij zijn hun god snel na hun vertrek van de oppervlakte afgevallen37 en beschouwen het woord god tegenwoordig als taboe. Qua uiterlijk hebben de goblins grotere ogen gekregen, om beter te kunnen zien in het donker.

Goblins

Ogres en ourgs

Ergens in het Tweede of Derde Tijdperk heeft Bandos samen met de ogres de Feldip hills veroverd39. Hier zijn de ogres nog steeds. Er waren in de God Wars ook goblins38.

Ourgs, waarvan General Graardor er een van is, zijn in de God Wars van Gielinor verdwenen. Er leefden nog wel ourgs op Yu'biusk toen ze op Gielinor uitstierven39.

Centaurs

Tijdens de God Wars bezocht Saradomin de Enchanted Valley om onder de centauren soldaten te recruteren. De meeste centauren besloten de vallei te verlaten en Saradomin te volgen naar Gielinor. Bree en Fern waren de generaals die de andere centauren aanvoerden. De strijd duurde eerst weken, toen maanden en vervolgens jaren en de kudde werd gedecimeerd. Bree wilde op dat moment terugkeren naar de Enchanted Valley en Saradomin opgeven, maar Fern wilde doorvechten. Hierop besloot Bree te blijven, omdat hij van Fern hield.

Fern overtuigde haar zuster Elora, waarbij een bijzondere hoorn op het hoofd groeide die doden weer tot leven kon wekken, mee te gaan naar Gielinor om de gestorven centauren weer tot leven te wekken. Elora kwam mee, maar haar nieuwe taak viel Elora erg zwaar. Ze werd iedere keer dat ze haar hoorn gebruikte, zwakker. Ondertussen bleven er maar weer dode centauren aangevoerd worden. Uiteindelijk stierf Elora uitgeput. Vol wanhoop besloot Fern de hoorn van het hoofd van haar zuster te halen en de doden zelf weer tot leven te wekken. Dit konden echter alleen de echt rechtgeschapen personen. Fern was dat niet. De tot leven gewekte centauren waren zielloze, gestoorde ondoden. Ze verlangden naar verwoesting en vermoordden de levende centauren, inclusief Fern40.

Centaurengraven
Een graftombe van centauren uit het Derde Tijdperk

De Temple Knights

De organisatie van de Temple Knights, de geheime inlichtingendienst van Falador waar je in de questserie van de Sea slugs en Void Knights veel mee te maken hebt, is in de God Wars door Saradomin persoonlijk opgericht. Saradomin vreesde dat "de indringer" het land van zijn mensen zou veroveren en vormde de Temple Knights uit zijn trouwste volgelingen. De naam Temple Knights is gekomen uit het feit dat de Temple Knight zijn eerste tempel bewaakten. Tijdens de God Wars genoten ze hoog aanzien, maar na de oorlog werden ze het doelwit van de vijanden van Saradomin en gingen ze in het geheim verder41.

De Void Knights

De Void Knights hebben tijdens de God Wars ook al bestaan, maar zijn op enig moment opgeheven. In het Vijfde Tijdperk is de groep opnieuw opgericht. Wat ze in de God Wars hebben gedaan, is niet bekend. Nu is het een militaire orde van Guthix, die balans en meditatie in de koninkrijken promoot42.

De God Wars Dungeon

Vele jaren nadat Nex opgesloten was in de tempel die de volgelingen van Saradomin hadden gebouwd, transporteerde een zwerm aviansies het net gemaakte godsword door de bergen rond de tempel. Hier lagen demonen in een hinderlaag. De hinderlaag konden de aviansies niet afweren8. Zij moesten zich terugtrekken in de tempel waar Nex in was opgesloten, de Temple of Lost Ancients. Ze vroegen om versterkingen en Bandos en Saradomin kwamen te hulp om te voorkomen dat het zwaard in handen van Zamorak zou vallen. Na een maand lanceerde Bandos een aanval om het zwaard zelf te krijgen. Zilyana vond het toen een goed plan het zwaard tijdens de strijd tussen Armadyl en Bandos zelf te bemachtigen43. Het zwaard brak in stukken44. De legers vochten nu om de stukken en zo was de strijd compleet.

Een priesteres van Saradomin, Ashuelot Reis, en een paar van haar soort waren de God Wars zat. Een mysterieus figuur trad hun tegemoet en sprak over Guthix. Hij vertelde dat Guthix de enige god was die aan deze oorlog een einde kon maken. Ashuelot Reis verliet Saradomin en werd een volgeling van Guthix. Hun nieuwe leider leerde hun alle handelswijzen van de druïdes, inclusief een oud ritueel dat Guthix kon laten ontwaken. Ze voerden het ritueel in de God Wars Dungeon uit, maar Guthix ontwaakte niet. In plaats daarvan werd Nex bevrijd. Het mysterieuze figuur bleek de Mahjarrat Sliske te zijn, een trouwe volgeling van Zaros. Ze waren verraden.

Haar lange opsluiting had Nex verzwakt, maar ze was nog steeds zeer sterk en bracht grote verliezen aan alle zijdes in de oorlog toe. Ashuelot Reis besloot een nature spirit te worden om de chaos die volgde te overleven en uiteindelijk ongedaan te maken wat ze had veroorzaakt. Ondertussen herwon Nex snel haar krachten en was ze weer bijna op volle sterkte. Voor de eerste en laatste keer in de geschiedenis vochten alle zijdes samen en met hun grote aantallen konden ze Nex weer terugdrijven, achter de bevroren deur in de God Wars Dungeon8. Elk van de vier groepen kreeg een deel van de sleutel45.

Armadyl

In de God Wars zijn de meeste aviansies gestorven door de hand van Zamorak46 toen deze voor andere doeleinden de Stone of Jas gebruikte in Forinthry. De dood van de aviansies was een bijkomstigheid47. Toen Armadyl hoorde dat de aviansies waren uitgestorven, werd hij zo verdrietig van dat hij de wereld nog voor het einde van de God Wars verliet48. Hij heeft lange tijd gebivakkeerd op een chaotische, verlaten planeet die hij met de wildernis van Forinthry vergelijkt49.

Armadyl

Forinthry / de Wilderness

De Wilderness was aan het begin van de God Wars nog een gebied dat Zaros volgde. Het heette nog Forinthry. Zoals gezegd, is in de God Wars alles verwoest wat met Zaros te maken had. In de huidige Wilderness is enorm veel gevochten. De goden hebben veel met oorlog en magie kapot gemaakt. Zamorak heeft het land uiteindelijk met de Stone of Jas verwoest50. Alle goden waren op dat moment tegen hem. Hij was aan de verliezende hand en hij moest iets doen. Misschien vermoedde hij niet hoe groot de verwoesting kan zijn, maar het kan ook zijn dat Zamorak zelf niet wist of hij het zou overleven51.

Forinthry is nu een gebied vol gevaarlijke dieren en er is geen autoriteit die het gebied beheerst. De geesten van sommige gevallen wezens dwalen nog steeds rond. Het zijn de sterke revenants, te vinden in de Forinthry dungeon.

Zamorak en de Stone of Jas
Zamorak met de Stone of Jas

Het einde van de God Wars

De planeet is bijna verwoest door de God Wars. Veel soorten waren uitgestorven of stonden op het punt dat te doen, Forinthry was in de Wilderness veranderd, alle nederzettingen van Zaros waren verwoest en Saradomin was bijvoorbeeld de Hallowlands, Saranthium en de woestijn verloren. Alleen de sterkste soorten waren nog over en zij konden alleen overleven door hun volledige leven op oorlogsvoering in te stellen37.

De wereld schreeuwde het door middel van de anima mundi uit van de pijn, die vooral Zamorak had veroorzaakt met het gebruik van de Stone of Jas in Forinthry50. Hierdoor werd Guthix wakker52. Hij keek naar Gielinor en herkende de kusten en bergen waar hij ooit van had gehouden toen zij nog groen waren. Toen zag hij de blauwe gigant, Saradomin, die ook zijn thuisplaneet verwoest. Saradomin was in gevecht met iemand anders53.

Guthix zag zijn eigen thuis weer: een verwoest land en stervelingen die vele goden blindelings volgden54. Guthix, die door de Stone of Jas nog steeds veel machtiger was dan alle andere goden, opende portalen en gooide goden als Saradomin, Zamorak en Bandos van Gielinor af. Hij voerde de Edicts of Guthix in, een muur rond de planeet52. De goden konden hierdoor niet meer op Gielinor komen. Ook Zaros en Armadyl was het niet toegestaan terug te komen, hoewel zij al lang weg waren van de planeet4955.

De lagere woestijngoden konden wel blijven, omdat zij halfgoden zijn. Tumeken en zijn vrouw Elidinis moesten weg. Tumeken is, net als Guthix, gaan slapen56 en splitste zichzelf waarschijnlijk op dit moment op in Scabaras, Crondis, Het en Apmeken57. Dit verhaal is te lezen in Tumeken's dream. Wellicht is het niet waar; Senliten uit Missing My Mummy kent de lagere goden, maar komt uit een tijd wanneer deze goden er nog niet waren. Tumekens vrouw Elidinis heeft Gielinor verlaten58.

De invloed van de goden was met de Edicts of Guthix niet geheel afgelopen. Zij konden nog via hun volgelingen invloed op de wereld uitoefenen en konden hulp bieden met prayers. De barrière van de River Salve voor de monsters uit Morytania door Saradomin bleef ook in stand.

Aan het einde van de oorlog heeft Saradomin de Icyene teruggebracht naar hun thuiswereld, waar een heftige burgeroorlog woedde59. Zamorak heeft zich onderin Daemonheim schuilgehouden51, zodat hij dicht bij Gielinor was. Hier zou later de Mahjarrat Bilrach naar hem op zoek gaan6061. Bandos keerde terug naar Yu'biusk 39. Marimbo, godin van de apen, ging feesten56.

Guthix was vastbesloten de invloed van de goden van de wereld weg te halen. Hij bezocht Seren en liet haar geen keuze. Met pijn in het hart versplinterde Seren zich in vele kristallen, die de elven tot op de dag van vandaag nog met zich meedragen15.

Ter herinnering aan de God Wars plantte Guthix een enorm zwaard in de vulkaan in het midden van de Wilderness, dat er nog staat54. Toen Guthix weer wilde gaan slapen, rustte hij onderweg uit in een grot en huilde hij over wat de wereld was aangedaan. Het verdriet was zo sterk dat de tranen nog vloeien. Dit zijn de Tears of Guthix. Hij droeg Juna op zijn tranen te bewaken en alleen wezens toe te laten die waardig zijn14.

Zwaard in de Wilderness
Het zwaard in de Wilderness Volcano

Juna was één van de Guardians of Guthix, een groep vertrouwelingen van Guthix die speciale krachten had gekregen. Enkele van deze groepsleden kregen een bepaalde taak, zoals Juna. Andere Guardians of Guthix zijn de Grim Reaper, Fiara van de Fist of Guthix, Cres uit The World Wakes, Valluta van The Void Stares Back en Ocellus van de Monastery of Ascension5462.

De Stone of Jas verborg Guthix in een grot in de buurt van waar hij had gehuild63. Zijn rustplaats werd een grot bij Ardougne64. Nu was de wereld godenvrij; de stervelingen konden aan de wederopbouw beginnen.

Bronvermelding

Over deze pagina

Met dank aan kings abbot voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.