Heist

De minigame Heist draait om het stelen en beschermen van de vele schatten die op een onbekende eilandengroep voorkomen. Je kunt je aansluiten bij de dieven en zoveel mogelijk buitmaken zonder betrapt te worden. Je kunt ook juist deelnemen als bewaker en proberen de dieven te ontmaskeren en op te sluiten. Als beloning voor je inspanningen kun je rekenen op een fors aantal bonus-xp in Hunter en Thieving.

Locatie

Om bij Heist te komen moet je de touwladder ten noordwesten van Falador opklimmen. Je komt op een groot, vliegend platform met twee vliegende schepen: een voor de dieven en een voor de bewakers. Ook is er een bank en kun je er praten met Liara, die de dieven leidt, en Sir Vyvin, de aanvoerder van de bewakers. Zij kunnen je kort vertellen wat je moet doen om het spel te spelen en kunnen je een korte tutorial geven.

Wachtruimte

Bij het beklimmen van de touwladder kun je ervoor kiezen om in een openbare sessie te gaan, samen met alle andere spelers. Het is ook mogelijk om een eigen sessie te starten of je bij een bestaande sessie te voegen. Als je je eigen sessie start moet je aangeven hoeveel spelers er maximaal mee mogen doen, met een minimum van 4 en een maximum van 200, en welke cijfercode ze moeten invullen om erin te komen. Als je hier 0 invult hoeven ze niets in te vullen.

Kaart

Beginnen

Om het spel te beginnen moet je je aansluiten bij ofwel de dieven ofwel de bewakers. Je mag geen spullen meenemen in het spel. Stop dus alles dat je bij je hebt in de bankkist die er staat. Stap vervolgens door het rode portaal bij het noordelijke schip om bij de dieven te gaan of door het blauwe portaal bij het zuidelijke schip om een bewaker te worden. Als je door het groene portaal in het midden van het platform stapt zul je willekeurig bij een van de teams worden ingedeeld.

Wanneer er in elk team minimaal twee spelers zitten zal er een schermpje verschijnen waarin je op het thema van het volgende eiland kunt stemmen. Het thema met de meeste stemmen wint. Het spel zal dan met hoogstens vijf spelers in elk team beginnen. Bij een gelijk aantal stemmen wordt er willekeurig een thema gekozen. Je krijgt steeds een keuze aangeboden uit twee van de volgende vijf thema's:

Keuzescherm

Elk thema heeft zijn eigen unieke inwoners en extra's. Hoewel ze deze altijd behouden wordt de kaart elke keer willekeurig gegenereerd en zal elk spel er dus anders uitzien. Er zullen overeenkomsten zijn met andere kaarten, maar om optimaal te spelen zul je je moeten aanpassen aan verschillende situaties.

Het spel

Wanneer het spel eenmaal is begonnen worden de spelers naar hun basis gestuurd. De dieven beginnen op hun vliegende schip, de bewakers in de het wachthuis. De dieven hebben 15 seconden de tijd om zich te mengen onder de plaatselijke bevolking. Tijdens deze 15 seconden zien de bewakers alleen een zwart scherm met een teller. Na de wachttijd wordt hun beeld weer normaal, kunnen ze het wachthuis verlaten en gaat het spel echt van start.

Verspreid over de verschillende gebouwen op het eiland zijn schatkisten te vinden. Dieven moeten deze stelen en terugbrengen naar hun schip. In sommige thema's zijn er ook andere plaatsen om je schatten in te leveren. Wanneer de dieven tweemaal zoveel schatten hebben binnengebracht als het aantal dieven aan het begin van het spel winnen de dieven. De meeste schatkisten bevinden zich in de bank, maar ook in andere gebouwen zijn ze te vinden - meer dan eens op een bovenverdieping. Je kunt maar één schatkist tegelijk dragen, dus laat je niet verblinden door hebzucht en lever ze gauw in!

De bank van binnen

De bewakers moeten op hun beurt de dieven zien te vangen. Zij winnen als alle dieven voorgoed achter slot en grendel zijn verdwenen of als de dieven na 20 minuten nog niet hebben gewonnen.

In je scherm verschijnt een handige interface waarin je kunt bijhouden hoeveel tijd er nog is voor de bewakers winnen en hoeveel spelers er in elk team zitten. Ook staat er hoeveel schatkisten de dieven op dit moment bij zich dragen en hoeveel schatkisten ze nog moeten inleveren om te moeten winnen. Er komt ook een berichtje te staan als er een dief is aangehouden door een bewaker, als een dief succesvol een schatkist heeft ingeleverd en als er een zombie op het eiland is verschenen.

Dieven

Het voornaamste wapen van dieven is dat ze de gedaante kunnen aannemen van één van de de plaatselijke bewoners. Klik simpelweg op een bewoner om zijn of haar gedaante aan te nemen. Het is dan je taak om je zo natuurlijk mogelijk te gedragen om geen argwaan te wekken bij de bewakers. Je kan niet van gedaante veranderen als je door een bewaker bent betrapt, als je in de laatste 6 seconden al van gedaante bent veranderd, als je al dezelfde gedaante hebt als de bewoner of als je een schatkist bij je draagt.

Gedaanteverandering

Door op een schatkist te klikken kun je deze leegroven. Het zal niet zichtbaar zijn dat je een schat bij je draagt, maar zolang je deze hebt kun je niet van gedaante veranderen en geen andere schatkisten leegroven. Ga terug naar je schip en praat met Liara om je schat in te leveren. Bij bepaalde thema's zijn er ook andere plekken waar je je schatten kunt inleveren, hierover later meer.

Om je extra te verschuilen kun je je verstoppen in een van de karren met hooi die verspreid over de stad staan. Je bent hier niet zichtbaar, maar als een bewaker je erin ziet springen is het vrij duidelijk dat je een dief bent. Bewakers kunnen een kar doorzoeken. Als ze dat doen terwijl jij erin zit kun je een paar seconden niets doen en zal de bewaker je makkelijk kunnen vangen.

Een andere manier om je gedrag natuurlijk over te laten komen is om op een bankje te gaan zitten. Zo kun je even bijkomen en hopen dat de nietsvermoedende bewakers je straal voorbijlopen.

Bankzitten

Hoewel het erg riskant is, is het soms handig om de sleutel van de gevangenis te bemachtigen. Deze kun je stelen uit de zakken van de bewakers, maar als deze oplet is de kans groot dat hij je doorheeft. Probeer dit dus vooral te doen op plekken met veel mensen, waar jij niet zo opvalt. De sleutel kun je gebruiken om de celdeur te openen en dieven vrij te laten of om zelf vrij te komen als je bent gearresteerd. Na gebruik worden ze vernietigd en moet je een nieuwe stelen.

Bij een tweetal thema's kunnen zombies of weerwolven verschijnen op het eiland. Als je de gedaante van een zombie of weerwolf overneemt zullen andere bewoners wiens gedaante je daarna overneemt ook veranderen in zombies of weerwolven . Zo maak je het lastiger voor bewakers om je te vinden.

Betrapt worden

Al dat roven heeft ook zijn keerzijde: de gevolgen van betrapt worden zijn namelijk niet mals! Wanneer een bewaker je verdenkt van het zijn van een dief of als je gezicht hem gewoon niet aanstaat kan hij je beschuldigen. Als dit gebeurt raak je in paniek en verlies je 95% van je renenergie. Je hebt dan 30 seconden waarbij je met je handen in de lucht rent om aan de bewakers te ontkomen.

Als een bewaker je binnen deze 30 seconden toch te pakken krijgt kun je 30 seconden niets doen en heb je een setje handboeien boven je hoofd zweven. Als je na de 30 seconden wegloopt word je weggeteleporteerd en kun je 20 seconden lang niet worden aangehouden. Maak hier gebruik van om snel van gedaante te veranderen en je weer onder de bevolking te mengen.

Gesnapt en geboeid

Vanaf de tweede keer dat je wordt gearresteerd zul je in de gevangenis worden gegooid. Je kunt hier alleen weer uit ontsnappen als jij of iemand van buitenaf de celdeur opent met de sleutel, of als je de schep hebt vrijgespeeld bij de beloningen. Als dit niet lukt verander je na een minuut in de gevangenis in een bewaker. Als alle dieven in bewakers zijn veranderd hebben de bewakers het spel ook gewonnen.

Bewakers

Als bewaker kun je bewoners waarvan je denkt dat het dieven zijn - of bewoners die je niet mag - ervan beschuldigen dat ze snode plannen hebben. Als dit waar blijkt te zijn zal de dief zijn handen in de lucht steken en 95% van zijn renenergie verliezen. Je hebt dan 30 seconden om hem te vangen.

Beschuldigen

Als het je lukt om een dief te vangen zal de dief de eerste keer 30 seconden niets kunnen doen. Hierna heeft hij of zij 20 seconden waarin je hem niet opnieuw kunt beschuldigen. De tweede keer zul je de dief naar de gevangenis sturen. Als het hem niet lukt om hier binnen een minuut uit te ontsnappen verandert hij in een bewaker en heb je er een speler in je team bij. Wanneer alle dieven op deze manier zijn veranderd in bewakers, heb je het spel ook gewonnen.

Net als dieven hebben bewakers ook zo hun trucjes om onopvallend te zijn en om dieven te slim af te zijn. Zo kun je in bomen klimmen om minder goed zichtbaar te zijn. Je bent nog steeds te zien op de minimap, maar een onoplettende dief kan je misschien over het hoofd zien.

Bewakers kunnen kisten die buiten de bank staan van een slot voorzien, waardoor dieven deze eerst moeten openmaken voor ze de inhoud ervan kunnen stelen. Dit duurt eventjes, zodat de dieven meer opvallen.

Ook kunnen de bewakers vijf viewing orbs plaatsen, die ze uit de kist in het wachthuis kunnen halen. Door in de viewing pool in het wachthuis te kijken kun je zien wat de orbs ook zien. Zo kun je gemakkelijk tot vijf verschillende plekken in de gaten houden. Uiteraard kun je de orbs oppakken en ergens anders weer neerzetten. Dieven kunnen ze niet verwijderen maar kunnen ze wel zien en rekening met ze houden.

Viewing orb

Een ander voorwerp dat je uit de kist in het wachthuis kunt halen is een setje van vijf vaccines (vaccinaties). Deze kun je gebruiken om zombies en weerwolven te bestrijden, hierover later meer.

Een laatste sterke troef van de bewakers is het noticeboard dat aan de muur van het wachthuis hangt. Hierop kun je de huidige gedaantes van de dieven zien, zodat je weet op wie je moet letten. Het noticeboard zal niet veranderen als een dief van gedaante wisselt, dan zul je het moeten sluiten en opnieuw openen.

Onterecht beschuldigen

Als bewaker heb je het vrij gemakkelijk omdat er niemand achter je aan zit - of toch wel? Als je een plaatselijke bewoner onterecht beschuldigt zal hij een klacht indienen bij het bureau voor Interne Zaken. Wanneer er drie klachten over jou zijn binnengekomen zal er iemand van het bureau opduiken en mag je 30 seconden afkoelen in je eigen gevangenis. Als er dieven in de gevangenis zitten kunnen deze je sleutel jatten en ontsnappen.

Interne Zaken

Wanneer je 30 seconden om zijn krijg je een nieuwe kans en begin je weer zonder klachten. Een andere bewaker kan ook de celdeur openen en je er direct uitlaten, maar dit mag elke bewaker maar één keer per spel doen.

Random events

In het spel kun je af en toe een gunst doen voor een van de plaatselijke bewoners. Deze zal de eerste speler die hem of haar helpt een beloning geven: dieven krijgen een schat, bewakers krijgen een bolletjesspoor naar de laatst bekende locatie van een willekeurige dief. Dit spoor blijft 10 seconden zichtbaar en verdwijnt daarna weer. De volgende random events zijn mogelijk:

Extra's per thema

Elk thema heeft zo zijn eigen eigenaardigheden waar zowel dieven als bewakers gebruik van kunnen maken.

Zwemmen

Bij het thema Burthorpe (zowel overdag als 's nachts) kun je zwemmen in de zee rondom het eiland. Duik hiervoor van een van de pieren aan de rand van het eiland in het water. Zwemmen in het water werkt net als lopen en rennen. Ook zul je sneller gaan als je rennen aan hebt staan, je zult dan namelijk de borstcrawl gebruiken in plaats van de schoolslag. Ook bewakers kunnen zwemmen en kunnen in het water zelfs dieven aanhouden. Ze kunnen alleen niet zwaaien tijdens het zwemmen.

Zwemmen

Klim om weer uit het water te gaan bij een van de touwladders die van de rotsen hangen omhoog. Je kunt als dief niet worden gevangen tijdens het klimmen.

Extra afleverpunt

Op elk thema heb je extra plekken waar je je schatten kunt afleveren buiten je vliegende schip. Bij het thema Burthorpe (zowel overdag als 's nachts) zijn dit de roeiboten die in het water rondom het eiland liggen, bij de thema's Darkmeyer en Canifis staan er handkarren met kisten aan de buitenrand van de stad en bij het thema Al-Kharid zijn dit vliegende tapijten.

Handkar

Zombies en weerwolven

Bij het thema Burthorpe ('s nachts) zal er zo nu en dan een zombie verschijnen. Bij het thema Canifis is dit een weerwolf. Als een dief zijn gedaante overneemt is hij besmet en verandert elke bewoner wiens gedaante hij overneemt ook in een zombie of weerwolf.

Bewakers kunnen met de vaccinaties in de kist in het wachthuis de zombies of weerwolven bestrijden. Door er eentje naast een zombie of weerwolf kapot te gooien verandert deze weer in de oorspronkelijke bewoner (of in het geval van een dief in een willekeurige bewoner) en kan hij of zij een paar seconden niets doen. Bewoners zullen nog iets mompelen, dieven niet altijd. Als een bewaker de oorspronkelijke zombie of weerwolf raakt zal deze gewoon verdwijnen.

Gargoyles

Bij het thema Canifis staan er hier en daar grote stenen gargoyles. Normaal staan ze roerloos stil, maar ze zullen omkijken wanneer een dief langs ze rent. Er wordt niet gezegd wie de dief is, alleen dat er eentje is.

Gargoyles

Dansen met Valerio

Bij het thema Al-Kharid zijn de plaatselijke bewoners dol op dansen. Ze zullen dan ook even met Valerio meedansen als ze langs hem lopen.

Barrows broeders

Bij het thema Canifis kun je, als je geluk hebt, in een van de Barrows broeders veranderen. Gebruik de schep op de grafheuvel om te graven, dan zal er af en toe een verschijnen. Andere keren gebeurt er niets. Je kunt net als bij normale bewoners op ze klikken om hun gedaante over te nemen. Bedenk je wel dat er normaal geen Barrows broeders rondlopen, dus je valt snel op als je deze gedaante aanneemt. Je kan hem echter ook gewoon laten rondlopen om verwarring te zaaien.

Beloningen

Wanneer het spel is afgelopen krijgt elke speler één punt voor elke minuut die het spel heeft geduurd. Ook krijgen alle spelers van het winnende team één overwinningspunt, mits het spel minstens vijf minuten heeft geduurd. Dit kan in de winkel worden ingewisseld voor vijf punten.

Met je punten kun je extra trucs leren om tijdens het spel te gebruiken of bonus xp kopen in de skills Hunter en Thieving.

PlaatjeBeloningTeamBeschrijvingKosten
SupercrookSupercrookDiefHet bemachtigen en inleveren van schatten herstelt een deel van je renenergie. Ook verlies je 10% minder energie als je wordt betrapt.25 punten
Resist arrestResist arrestDiefGooi een rookbom om nabije bewakers tijdelijk te verlammen. Zo heb je meer tijd om te ontsnappen. Je krijgt ook 20% van je renenergie terug.40 punten
Great escapeGreat escapeDiefSmokkel een schep mee de cel in. Deze kun je onder het bed vinden en kun je eenmalig gebruiken om mee te ontsnappen. Klik herhaaldelijk ergens op het scherm om een uitweg te graven. Er zal een balk boven je hoofd verschijnen om je voortgang weer te geven.75 punten
DecoyDecoyDiefMaak een kloon van jezelf die net als jij wegrent om bewakers af te leiden.110 punten
Wanted boardWanted boardBewakerGeeft je toegang tot het noticeboard in het wachthuis. Hierop kun je zien wat de huidige gedaante is van alle dieven.25 punten
Friendly waveFriendly waveBewakerZwaai vriendelijk gedag naar de mensen om je heen. Bewoners zullen naar je terugzwaaien, dieven niet altijd.40 punten
Security sensorsSecurity sensorsBewakerZet deze ergens neer. Als er een dief in de buurt van je sensor loopt zul je een waarschuwing krijgen.75 punten
Undercover copUndercover copBewakerVerandert je als bewaker voor 30 seconden in een plaatselijke bewoner. Je verandert weer terug in een bewaker als je iemand beschuldigt.110 punten
Level omhoogLevel upBeideJe kan je level in een rol verhogen door hier 250 aan uit te geven. Je verliest hierbij alle perks die je voor die rol had gekocht. Een hoger level in een rol heeft geen voordelen in het spel maar werkt als een prestigesysteem voor spelers die het spel vaak spelen. Het hoogste level dat je in een rol kunt halen is 250, wat je 62,500 punten kost.250 punten

Hunter

Thieving

Bonus-xpBeide

In de tab van de bewakers kun je bonus-xp in Hunter kopen, in de tab van de dieven bonus-xp in Thieving. De linkermuisknopoptie is standaard om 10 punten uit te geven. Met de rechtermuisknop kun je kiezen om 25, 50 of al je punten uit te geven.

Het aantal bonus-xp dat je krijgt hangt af van je level en van hoeveel punten je tegelijk inlevert. Hoe hoger je level en hoe meer punten je in één keer inlevert, hoe meer bonus-xp je krijgt.

Verschilt
OverwinningspuntOverwinningspunten inleverenBeideLever overwinningspunten in voor 5 punten per stuk. Je wordt gevraagd hoeveel punten je wilt inleveren.1 overwinningspunt

Over deze pagina

Geschreven door Dirty Fighte, Warbird345 en Mr Emmertj, met dank aan namedplayer0, matthigast, Zeekoe, Holy Fog, Meulendijks4, Pyjamabroek, Schaapie, barlim1, flipke000 en thomas voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.