TzHaar Fight Cave
De TzHaar Fight Cave is de plaats waar je de felbegeerde fire cape kunt halen. In de fight cave moet je tegen verschillende "waves" met monsters vechten, zonder tussendoor naar de bank te gaan.
Je kunt ook in de Fight Cave vechten zonder de cape te gaan halen, om bijvoorbeeld je combat te trainen of TokKul, de plaatselijke munteenheid, te halen, hoewel voor beide zaken betere methodes beschikbaar zijn. Je moet ook tot een bepaald niveau kunnen komen als je de taken van Karamja helemaal wil doen.
De fire cape is een van de beste en mooiste capes van het spel. De bonussen zijn als volgt:
Levels | Naam | Slot | Damage | Accuracy | Melee str. | Magic str. | Ranged str. | Armour | Life bonus | Prayer | Stijl | Klasse | Snelheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
- | Fire cape | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 | 25 | 0 | 2 | N.v.t | Melee | N.v.t. |
Voor deze cape zul je echter hard moeten werken. Je raakt niets kwijt als je doodgaat in de Fight Cave.
De eisen
Om de Fight Cave te doen, heb je op zich niets nodig. Als je voor de fire cape wilt gaan, moet je wel wat hebben. De eisen staan niet officieel vast, maar dit is aangeraden:
- Een computer zonder lag (stilstaand beeld, connection lost, etcetera)
- 70 Magic
- 70 Ranged
- 70 Attack
- 70 Strength
- 70 Constitution
- 70 Defence
- 43 Prayer
- Goede concentratie
- Desert Treasure is handig.
Armour en inventory
Veel monsters in de TzHaar Fight Cave kunnen slecht tegen waterspreuken. Vandaar dat je vooral magic armour moet meenemen. Magic armour is ook nog eens goede defence tegen melee-aanvallen, wat veel monsters in de grot doen. Zodra je moet rangen doe je gewoon je ranged armour aan. We hebben geen melee armour meegenomen omdat dat teveel ruimte in beslag neemt. Je kunt eventueel nog een rugzak van Animal Magnetism meenemen zodat je niet al je arrows verliest. Dreadnips van de Dominion Tower kunnen ook erg handig zijn. Je kunt verder geen gebruik maken van Summoning.
Na de quest The Brink of Extinction kun je speciaal obsidian armour dragen, wat handig is bij deze minigame. Lees daarvoor een stukje verder.
Als magicspreuk gebruiken we spreuken uit het spreukenboek van Desert Treasure. Ice barrage is daarbij het beste. We gebruiken deze spreuken omdat je daarmee bij meerdere monsters tegelijk damage doet.
Armour
- Aura: Vampyrism aura, Penance aura, Invigorate aura of Inspiration aura.
- Helm: Virtus mask, Ganodermic visor, Akrisae's hood, Ahrim's hood.
- Cape: Fire cape of een TokHaar-Kal indien je die al hebt. Anders een skillcape of obsidian cape.
- Amulet: Arcane stream necklace, Saradomin's hiss, Amulet of fury, Amulet of glory.
- Munitie: 1000 Dragon arrows, rune arrows, adamant arrows.
- Wapen: Virtus wand, Ahrim's wand samen met Ahrim's book of Magic, Ankh of Virtus book. Een grifolic orb zou ook nog kunnen. Off-hands laten je spreuken veel sneller afvuren. Je kunt ook een schild nemen in plaats van een offhand. Deze geven een betere bescherming en extra life points. Als schild kun je een Arcane spirit shield, Farseer kiteshield of Grifolic shield nemen. Als je met een staff wilt gaan raden wij een Chaotic staff of Ahrim's staff aan.
- Body: Virtus robe top, Ganodermic poncho, Akrisae's robe top, Ahrim's robe top.
- Legs: Virtus robe legs, Ganodermic leggings, Akrisae's robe skirt, Ahrim's robe skirt.
- Gloves: Celestial handwraps, Virtus gloves, Ganodermic gloves, Culinaromancer's gloves 10.
- Boots: Ragefire boots, Virtus boots, Infinity boots.
- Ring: TokKul-Zo van The Elder Kiln, Seers' ring.
Inventory
- Wapen: Zaryte bow, Crystal bow (geen extra life points, meer damage bonus, geen schild), Magic shieldbow (wel extra life points, minder damage bonus, werkt ook als schild).
- Wapen: Chaotic longsword, Saradomin godsword, Abyssal vine whip Abyssal whip
- Body: Pernix body, Armadyl chestplate, Karil's top, Royal d'hide body (kan eventueel vervangen worden door saradomin brews of super restores).
- Legs: Pernix chaps, Armadyl chainskirt, Karil's skirt, Royal d'hide chaps (kan eventueel vervangen worden door saradomin brews of super restores).
- Potions: 1 Prayer renewal flask (6)
- Potions: 3 Overload flask (6) of 1 Super/Extreme strength flask (6), 1 Super/Extreme ranging flask (6), 1 Super/Extreme magic flask (6).
- Potions: 7 Super restore flask (6) of als je overload hebt, Super prayer flask (6).
- Runes: Veel runes voor Ice Burst (70 Magic) of Ice Barrage (94 Magic), tenzij je Desert Treasure niet gedaan hebt. Dan zul je runes voor normale waterspreuken moeten meenemen.
- Potions: 9 Saradomin brew flask (6)
- Overig: Dreadnip, eventueel een rugzak van Animal Magnetism.
Obsidian armour
Na de quest The Brink of Extinction kun je met minimaal 80 Smithing obsidian armour maken via de minigame TokHaar Fight Cauldron. Voor het laatste onderdeel van de set heb je 85 Smithing nodig. Je kunt eventueel je Smithing level boosten.
Dit armour is erg handig bij alle minigames in de TzHaar, dus ook de Fight Cave. Het verlaagt de schade die je krijgt van TzHaar en TokHaar monsters namelijk enorm.
Het handigste aan dit armour is dat het alle stijlen in één keer bevat. Je hoeft dus niet te wisselen van armour! Als je dit armour dus gebruikt kun je alle armour-switchtechnieken in deze guide negeren. Let wel op dat de obsidian helm niet alle stijlen bevat.
Levels | Naam | Slot | Damage | Accuracy | Melee str. | Magic str. | Ranged str. | Armour | Life bonus | Prayer | Stijl | Klasse | Snelheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
60 | Obsidian warrior helm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 226 | 0 | 0 | N.v.t | Melee | N.v.t. | ||
60 | Obsidian ranger helm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 226 | 0 | 0 | N.v.t | Ranged | N.v.t. | ||
60 | Obsidian mage helm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 226 | 0 | 0 | N.v.t | Magic | N.v.t. | ||
60 | Obsidian platebody | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 168 | 0 | 0 | N.v.t | Alle | N.v.t. | ||
60 | Obsidian platelegs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 161 | 0 | 0 | N.v.t | Alle | N.v.t. | ||
60 | Obsidian gloves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 36 | 0 | 0 | N.v.t | Alle | N.v.t. | ||
60 | Obsidian boots | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 36 | 0 | 0 | N.v.t | Alle | N.v.t. | ||
60 | Obsidian kiteshield | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 146 | 0 | 0 | N.v.t | Alle | N.v.t. |
Waar is de fight cave?
De fight cave is van de TzHaar. Zij wonen in de vulkaan van Karamja. Bovenop de vulkaan van Karamja kun je twee ingangen van grotten op de kaart zien. De oostelijke is een gat in de grond en gaat naar de grot met lesser demons, die naar Crandor leidt. De westelijke ingang is groter en gaat naar de stad van de TzHaar. In de stad kun je de fight cave in het westen vinden.
Er is ook een fairy ring naar de TzHaar. De code is BLP. Vanaf de fairy ring kun je zeer gemakkelijk naar de fight cave. Loop gewoon naar het zuiden. Met de TokKul-zo van The Elder Kiln kun je gratis naar de Fight Caves teleporteren. Deze ring helpt je ook meer te hitten op de monsters van de TzHaar, de TzTok-Jad uitgezonderd. Bij het startpunt is een bank. Bereid je voor en ga de grot tegenover de bank binnen om de fight cave te beginnen.
De monsters
In totaal kun je in de fight cave acht verschillende monsters tegen het lijf lopen:
Plaatje | Beschrijving |
Tz-Kih (level 22) Deze kleine vleermuisjes vallen je aan met melee, elke keer dat ze je aanraken verlagen ze je prayer points met 10 punten. Ze zijn combatlevel 122 en hun zwakte is waterspreuken. | |
Deze mollige beesten zijn eigenlijk alleen maar handig. Je kunt je er achter verstoppen om de andere monsters veilig aan te vallen. Als je hem doodt, komen er twee Tz-Keks van level 22 uit. Als je de 45'er met melee hit, zullen er altijd life points van je afgaan. De 45'ers en 22'ers vallen allebei aan met melee. Hun zwakte is waterspreuken. | |
Er komen er twee van tevoorschijn als je één Tz-Kek van level 45 doodt. Dit zijn GEEN vleermuisjes en zij verlagen dus NIET je prayer. Ze vallen aan met melee en hun zwakte is waterspreuken. | |
Tok-Xil (level 90) Deze beesten vallen je altijd aan met ranged, tenzij je in melee-afstand van ze komt. Deze zijn vrij irritant: vanwege je magicarmour hitten ze veel op je. Dood deze monsters daarom als eerste. Ze zijn kunnen slecht tegen slash. | |
Yt-MejKot (level 180) Deze beesten zijn erg groot. Ze zullen gemakkelijk blijven haken achter stenen of andere monsters. Maak daar dan ook gebruik van. Je kunt het beste niet op meleeafstand komen van deze monsters. Als ze je kunnen aanvallen, kunnen ze ook zichzelf of andere monsters in de buurt met 100 life points healen. Ze kunnen slecht tegen waterspreuken. | |
Ket-Zek (level 360) Deze gigantische bulldozers vallen aan met magic en melee. Je kunt het beste niet in de buurt komen, omdat je ze met ranged moet aanvallen. Dan zul je rangedarmour dragen, wat slechte defence is tegen melee. Zet dus altijd protect from magic aan en loop een paar stappen van ze af, zodat je van de melee-aanvallen geen last hebt. Ze kunnen slecht tegen pijl en boog. | |
TzTok-Jad (level 720) Daar is 'ie dan, wie kent hem niet. TzTok-Jad kan met elke aanvalsstijl aanvallen. De Jad kan je met één hit doden, dus gebruik steeds de goede protection prayers! Protection prayers werken bij Jad wel voor 100% in plaats van de gebruikelijke 50%. Je kunt Jad het beste met magic doden. | |
Yt-Hurkot (level 108) Niet echt gevaarlijk, maar toch kun je niet om deze beesten heen. Ja, dit zijn de welbekende healers van TzTok-Jad. Deze zullen, als TzTok-Jad op ongeveer op de helft van zijn life points is, met zijn vieren op hem af komen om hem te healen. Je zult ze moeten lokken door ze aan te vallen met ranged of een magicspreuk. Het maakt niet uit als je ze met ice barrage aanvalt, ze zullen dan na hun bind naar je toe komen. |
Het is aangeraden eerst de Tz-Kih, dan de Ket-Zek en vervolgens de Tok-Xil, Yt-MejKot en Tz-Kek te doden.
De waves en protect Prayers
Een wave is een groepje monsters dat op je af wordt gestuurd. Je begint met de eerste wave. Als je alle monsters in een wave dood hebt, komt de volgende ploeg om je te doden. In totaal zijn er 63 waves, met de TzTok-Jad meegeteld.
Het is handig de waves in te delen als fases en voor elke fase aan het begin een andere prayer te gebruiken. Hieronder is een suggestie gedaan voor als je Magic gebruikt.
Merk op dat waves zich herhalen. Wanneer je kijkt naar wave 1 tot en met 6, zul je zien dat wave vier en vijf hetzelfde zijn als 1 en 2, maar dan met een nieuw monster. Dit gaat zo door.
Fase 1
- 22
- 22, 22
Fase 2
- 45
- 45, 22
- 45, 22, 22
- 45, 45
Fase 3
- 90
- 90, 22
- 90, 22, 22
- 90, 45
- 90, 45, 22
- 90, 45, 22, 22
- 90, 45, 45
- 90, 90
Fase 4
- 180
- 180, 22
- 180, 22, 22
- 180, 45
- 180, 45, 22
- 180, 45, 22, 22
- 180, 45, 45
Fase 5
- 180, 90
- 180, 90, 22
- 180, 90, 22, 22
- 180, 90, 45
- 180, 90, 45, 22
- 180, 90, 45, 22, 22
- 180, 90, 45, 45
- 180, 90, 90
Fase 6
- 180, 180
Fase 7
- 360
- 360, 22
- 360, 22, 22
- 360, 45
- 360, 45, 22
- 360, 45, 22, 22
- 360, 45, 45
Fase 8
- 360, 90
- 360, 90, 22
- 360, 90, 22, 22
- 360, 90, 45
- 360, 90, 45, 22
- 360, 90, 45, 22, 22
- 360, 90, 45, 45
- 360, 90, 90
Fase 9
- 360, 180
- 360, 180, 22
- 360, 180, 22, 22
- 360, 180, 45
- 360, 180, 45, 22
- 360, 180, 45, 22, 22
- 360, 180, 45, 45
Fase 10
- 360, 180, 90
- 360, 180, 90, 22
- 360, 180, 90, 22, 22
- 360, 180, 90, 45
- 360, 180, 90, 45, 22
- 360, 180, 90, 45, 22, 22
- 360, 180, 90, 45, 45
- 360, 180, 90, 90
Fase 11
- 360, 180, 180
- 360, 360
Fase 12: zie onder
- TzTok-Jad en de vier healers
Als je tijdens de wave uitlogt, moet je wanneer je weer inlogt, de wave opnieuw doen. Wanneer je alle monsters van de wave dood hebt, kun je veilig uitloggen. Je zult de volgende keer dan weer bij de volgende wave starten. De wave zal starten als je het gespreksvenster wegklikt dat je krijgt.
Plattegrond
Zo ziet de fight cave er uit:
Eventuele safespots
Er zijn drie safespots in de TzHaar Fight Cave. Ze werken alleen voor de grote monsters. De namen danken de safespots uit de tijd dat de kaart van de Fight Pits er nog uitzag zoals op het kaartje hieronder en er nog wat meer decoraties in de grot waren.
Italy rock
In het oosten is de Italy rock. Dit is de belangrijkste safespot. Op het oude kaartje hierboven zie je dat deze plaats vroeger op Italië leek. Nu weet je ook waar de naam vandaan komt. Je kunt de Italy Rock gebruiken om de monsters van level 180 en de TzTok-Jad te doden.
Ga aan het einde van een wave zo ver mogelijk tegen het noordoosten van de Italy Rock staan. De plek is met een blauwe stip op het plaatje hieronder aangegeven. Als het goed is, zal het monster bij "Spawn" te voorschijn komen. Als jij dan naar de plaats met de witte stip loopt, komt het monster je achterna. De plaats van de witte stip is in het spel te herkennen aan de pijlen in de vloer tegen de muur. De pijlen wijzen naar een gat met lava, kijk maar op het plaatje hieronder. Als het goed is zal het monster met je mee lopen, maar hij zal achter de punt van de Italy Rock blijven steken. Dan kun jij hem aanvallen met Ranged, zonder daarbij schade te krijgen.
Dragon rock
De eerste safespot is ten westen van de ingang. Je moet dan aan de westelijke kant van de rock staan. Je kunt hier de Tz-Kek van level 122 tot Yt-MejKot van 128 safespotten. Alleen de monsters van level 126, 130 en de Jad niet, want die vallen niet met melee aan. De kleinere versies van de Tz-Kek en de Tz-Kih van level 122 kun je alleen safespotten achter andere monsters. Ze zijn kleiner namelijk dan de andere monsters. Bij de Italy en de Dragon rock om het obstakel heen kruipen en vliegen, waar de grotere monsters, die alleen met melee aanvallen, blijven haken.
Orb rock
Deze steen is in het westen. Op het kaartje hierboven zie je daar lava, met twee zwarte plaatsen. In het zuiden heb je naast het lava ook een safe spot. Bij de orb rock heb je 80% kans dat de Jad niet recht naast je komt. Als Jad toch naast je komt, ren dan de hoek om.
De TzTok-Jad
Twee Ket-Zek's
Phoephoe...dat was me wat. Eén voor één hebben we 61 waves afgewerkt, erg veel monsters afgemaakt...en nu komen we in wave 62: twee keer een 360'er (Ket-Zek). Safespotten maakt niks meer uit, je moet ze opzoeken. Je doodt één van de twee Ket-Zek's en laat de ander leven. Leid hem naar het punt waar je de truc met de Italy Rock kunt gebruiken en dood nu ook de andere Ket-Zek.
Als je Ket-Zek gedood hebt, blijf je tegen de italy rock aanstaan. Doe je magic armour aan en zet je spreuk op ice barrage of een andere waterspreuk. Drink Saradomin brews tot je over je maximum aantal life points bent. Drink een super restore en vervolgens een dosis ranging potion. Zorg ook dat je niet op 200 prayer zit, maar er boven. Auto retaliate on.
Jad
Er zijn een aantal dingen die kunnen gebeuren:
- Je ziet een geel stipje aan de andere kant van de Italy Rock. Dit is lekker, je kunt gewoon op TzTok-Jad aflopen en snel van prayers wisselen.
- TzTok-Jad slaat met zijn voorste poten op de grond, waardoor er scheuren in de grond verschijnen. Zet je Prayer tegen Ranged op tijd aan, omdat hij een Ranged-aanval gaat doen. Je zult een geluidje horen als de rangedaanval komt, maar dan is het te laat. Dit is de aanval die hij het vaakste doet.
- De moeilijkste: Je staat tegen de Italy Rock rock en krijgt een hit met magic op je. Dat is niet zo leuk gezien Jads hoge hits.
Uiteindelijk val je bij alle versies TzTok-Jad aan. Gewoon lekker magen, geen probleem. Wissel van steeds tussen Protect from Magic en Protect from Ranged. Als de TzTok-Jad eerst zijn hoofd naar beneden buigt en op zijn achterpoten gaat staan, weet je dat hij een magic attack gaat doen. Hij gaat een Ranged attack doen als hij eerst op de grond gaat slaan. Hieronder twee plaatjes van deze attacks. De groene slinger op het tweede plaatje moet je negeren. Dat is de healspreuk van een minion die je daar overigens op de grond ziet lopen.
Op de helft van Jads life points zullen de vier healers spawnen. Dat is balen, want zij healen de TzTok-Jad. Zet je auto retaliate uit. Lok de minions één voor één naar je toe zodat ze zich op jou concentreren in plaats van Jad. Doe dat met een boog of spreuk. Doe dat wel één voor één, want anders let je misschien niet goed op de aanvallen van Jad. Zorg er wel voor dat het niet te lang duurt, want als de life points bar van Jad weer volledig gevuld is, zullen de minions opnieuw spawnen zodra je de helft van Jad weer gedood hebt. Als je saradomin brews moet drinken voor life points: doe dat maar één keer tussen de aanvallen van Jad door. Anders let je misschien ook niet goed op.
Het is slim een paar YouTube-filmpjes te bekijken waarin de TzTok-Jad wordt gedood. Zo weet je beter wat je moet doen. Verder kun je de Jad-simulator van deze website gebruiken om te oefenen.
Na de TzTok-Jad
Als de TzTok-Jad eindelijk dood is, kom je weer buiten de fight cave. Je krijgt de fire cape en 16.064 TokKul, de munteenheid in TzHaar, als beloning. Wat niet in je inventory past, zal worden gedropt. Het is daarom aan te raden voor je de TzTok-Jad dood hebt, iets te droppen. Je zult ook TokKul krijgen als je doodgaat voordat de TzTok-Jad is gekomen, maar dan krijg je wel minder.
Je kunt de fight cave nog een keer doen als je de cape al hebt. Je krijgt dan nog een cape. Je kunt de cape voor 8.000 TokKul verkopen aan de TzHaar bij de ingang van het spel, maar je kunt hem natuurlijk ook houden. Als je de cape bent kwijtgeraakt, moet je hem wel weer opnieuw halen door de Fight cave opnieuw te doen.
Met de cape kun je bij Soul wars ook een TzRek-Jad krijgen, een kleine TzTok-Jad die je als huisdier kunt houden. Hierbij raak je wel je cape kwijt.
Wanneer je het doden van TzTok-Jad maar een eitje vond, zou je na The Elder Kiln de Fight Kiln kunnen proberen om de TokHaar-Kal te krijgen. Dit is de opvolger van de fire cape en heeft 2.4% melee crit. Om de Fight Kiln te kunnen doen, moet je één keer een fire cape opofferen.
Over deze pagina
Geschreven door Veloxraptor, met dank aan Imad Bro, oko2708, lolpoljos, Zakdoekdoos, j34rr3l, Zanzi007, Eoki, Cloud Eleven, Gerdinand, Ilike piggys, Joachim12111, M3lle 4 life, PanicAllDay, Von Dutch, castrisgu, cedric, davy13682, dj neo9, eloso123, iNederland, issie54, jeroen, mike, pvm-owning, wotz ur name en zultan3j voor bijdragen aan deze pagina.
Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!
RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© Lunagang 2004 - 2024