Barrows - Rise of the Six
Sliske is sinds de dood van Guthix lekker met zijn krachten aan het spelen en heeft de door hem betoverde broeders, de Barrow-broeders, verbeterd. In deze tweede versie van het populaire Barrows zul je terecht komen in de Shadow realm, waardoor de broeders een stuk krachtiger zullen zijn dan in de oude versie.
Eisen
Dit gevecht is moeilijker dan die van Nex, maar gemakkelijker dan die van Vorago. Er zijn dus zeker eisen aan dit gevecht verbonden.
Eén tot vier spelers
Oorspronkelijk is de Rise of Six bedoeld voor vier spelers, hoewel je nu met minder kunt. Het is erg lastig met minder dan vier.
Barrows totem
Voor elk gevecht moet de starter van het gevecht een barrows totem "inleveren". Dit voorwerp is een beloning van de oorspronkelijke versie van Barrows. Je krijgt er soms meerdere per trip, zeldzaam zijn ze ook niet. Je kunt ze ook voor een schappelijke prijs op de Grand Exchange kopen.
Magic is aangeraden
Het gebruik van Magic is aan te raden. De broeders die Melee gebruiken doen regelmatig een zeer krachtige aanval in de vorm van tollen, waardoor je binnen een seconde dood kunt zijn. Magic armour biedt vanwege de combattriangel erg goede defence tegen Melee. Daarnaast kun je met Magic ook nog op een afstandje aanvallen, wat vooral tegen Ahrim en Karil erg handig kan zijn. Waarom dat zo is wordt later uitgelegd.
Ranged kan ook, maar bespreek dit wel met je team. Wij raden maximaal één ranger per team aan. Bedenk wel dat Ranged een lage defence heeft tegen Melee, waardoor je sneller dood zult gaan. Om die reden kun je het beste alleen met het beste ranged armour gaan: death lotus of sirenic armour met ascension crossbows. Ranged heeft ook een pluspunt: Ahrim kan er slecht tegen.
Goed armour
Je zult veel life points en defence nodig hebben, aangezien de broeders zeer snel veel kunnen hitten. Goed tank armour is daarom aangeraden. Denk daarbij aan superior sea singers' armour van de Player Owned Ports. Het sea singers' armour dat je kunt kopen op de Grand Exchange voldoet ook.
Als je rijk bent, zou je ook tectonic armour kunnen kopen. Dit power armour laat je meer hitten en komt qua life points erg dichtbij sea singers' armour, maar is wel erg duur. Je kunt het niet repareren nadat het volledig kapot is gegaan.
Goed wapen vanwege damage
Een goed wapen is ook nodig. De seismic wand en seismic singularity zijn zeer effectief, maar wel zeer duur. Als je wat minder te besteden hebt, voldoet een virtus wand of een chaotic staff ook.
Drakan's medallion
Dit zeer handige teleporteermiddel van de quest Branches of Darkmeyer is in principe een must voor snelle trips. Je kunt er namelijk mee naar Barrows teleporteren. Ook kun je er snel mee naar de bank in Burgh de Rott. Als je voordat je naar Barrows gaat even naar Canifis gaat, spawn je steeds nadat je doodgaat in Canifis. Dat is slim, want teleporteren binnen Morytania kost geen charges. Hierdoor hoef je je medaillon nooit hoeft op te laden! Je verliest je medaillon overigens niet als je doodgaat, neem hem dus gewoon mee naar het gevecht.
Armour en inventory
Wij raden je aan de spreuk fire surge te gebruiken. Je kunt ook de (extra) spreuk Vulnerability meenemen voor 10% extra magic damage. Je hebt daar chaos en soul runes voor nodig. Een sign of life (78 Divination) raden wij ook aan. Je krijgt dan namelijk 25% van je life points terug als je doodgaat. Dit werkt echter maar één keer per uur en je moet hem aantrekken.
Met 99 Divination kun je een portent of life maken. Deze hoef (en kun) je niet aantrekken en kost daardoor dus een plek in je inventory. De aura supreme runic accuracy is ook handig, deze zorgt namelijk voor 10% extra magic damage. Je kunt ook zwakkere (goedkopere) versies kopen.
Een phoenix necklace kan ook handig zijn: zodra je onder de 20% life points komt krijg je er automatisch 10% life points bij.
|
De opzet van ranged kent in principe dezelfde opzet, maar dan voor ranged (ascension crossbows, ascension bolts, saradomin's murmur, death lotus of sirenic armour, tracking gloves, glaiven boots, archers' ring et cetera). De inventory is hetzelfde als bij Magic.
Vergeet tot slot je pack yak niet te vullen met voedsel.
Degrade system
Vergeet niet dat alle voorwerpen die kunnen degraden voor 20% kapot zullen gaan zodra je doodgaat. Dit is 10% bij voorwerpen die je niet kunt repareren, zoals tectonic armour. Deze regels gelden alleen als je het voorwerp niet behoudt en dus in je graf ligt. Zorg er dus altijd voor dat je je voorwerpen die kapot kunnen, behoudt bij het doodgaan (denk hierbij aan protect item en/of de portent of item protection (92 Divination).
Locatie en een grot starten
De locatie is eenvoudig te vinden: ten noordwesten van de oorspronkelijke versie van Barrows. Je hoeft alleen maar de waterput in te springen. Elke groep zal een unieke grot toegewezen krijgen: een zogenaamde instance. De eerste van een groep heeft een barrows totem nodig. Bij het aanmaken van de instance kun je kiezen voor 1, 2, 3 of 4 spelers. Wanneer je in de put springt, zal het gevecht overigens nog niet beginnen. Verder kun je als je doodgaat je graf terugvinden door bij de put de graveyard-optie te kiezen.
De overige spelers uit je team kunnen ook de grot betreden. Zij hoeven alleen maar jouw naam in te typen.
Ren nu verder tot je niet verder kunt. Je zult namelijk op een gegeven moment twee barrières tegenkomen. Ook liggen hier pressure pads.
De kamers
Je moet met je overige teamleden op de pressure pads gaan staan. Dan zullen jullie aan de andere kant van de barrières komen. Bespreek wel van tevoren wie op welke tegel gaat staan, je team wordt namelijk in tweeën gesplitst.
Er zijn altijd twee kamers aanwezig. In beide kamers zal het gevecht straks gaan plaatsvinden. Tot twee spelers komen in de ene kamer, de andere spelers komen in de andere kamer. Zodra het gevecht begint, zullen er in beide kamers drie broeders verschijnen. Welke dat precies zijn, is elke dag anders. Er bestaan namelijk 20 combinaties van broeders. Denk bijvoorbeeld aan Dharok, Ahrim en Karil aan de ene kant en Guthan, Torag en Verac aan de andere kant. Zoals eerder gezegd kan de ranger het beste naar de kamer waar Ahrim zich op dat moment bevindt.
Tijdbalk
Lees vooral het stukje over de tijdbalk (verderop in deze guide) voordat je aan het gevecht gaat beginnen. Je moet dat begrijpen, anders kun je het gevecht straks niet afronden.
Starten (en prayers)
Je moet altijd Protect from Melee met Torment aanzetten. Als ranger zet je natuurlijk de prayer Anguish aan. Vergeet ook je overload potion niet te drinken. Je kunt nu starten door de broeders te laten spawnen met behulp van de optie van het portaal.
Speciale aanvallen van de broeders
Elke broeder heeft unieke en niet-unieke aanvallen. Hierbij de beschrijvingen.
Dharok
- Dharok gebruikt altijd Melee als aanvalsstijl.
- Hoe minder life points Dharok zijn nog heeft, hoe meer hij zal hitten. Hits hoger dan 5000 zijn echter niet echt veel voorkomend.
- Soms zal er ook een lichtblauw rondje om Dharok heen verschijnen (zie bovenstaand plaatje): dat betekent dat hij zijn bijl aan het opladen is. Val hem in dat geval nooit aan! Alle damage die tijdens het opladen van zijn bijl bij hem aangericht wordt, krijgt één persoon in één hit terug. Dat is zeer gevaarlijk.
- Dharok tolt vaak met zijn bijl. Ren in dat geval snel weg. Je kunt door die aanval binnen één seconde dood zijn. Kijk ook uit dat je Dharok niet langs de andere speler laat lopen tijdens het tollen, voor hem/haar is dat ook gevaarlijk.
- Dharok rent wel eens tegen de muur, waarna hij een salto maakt. Je kunt daarvoor wegrennen. Als je dat niet doet krijg je een hit van ongeveer 2500.
Verac
- Verac gebruikt altijd Melee als aanvalsstijl.
- Soms zal Verac vier groene pijlen op de grond laten verschijnen. Zolang die groene pijlen zichtbaar zijn, zuigt Verac je prayer points op. Door enkele seconden tussenin de pijlen te gaan staan zal Verac stoppen met het snel omlaaghalen van je prayer points. Je zou dit kunnen negeren.
- Soms zal Verac je vanuit de lucht aanvallen. Je moet dan heel snel wegrennen want hij hit hier zeer snel mee. De aanval lijkt een beetje op de emotie roflcopter.
- Verac kan net als de overige broeders een salto maken (zie punt 5 van Dharok).
Karil
- Karil gebruikt altijd Ranged als aanvalsstijl.
- Karil laat bommen ontploffen in beide kamers. De 'bommen' zijn te herkennen aan de zwarte wolkjes die Karil in de kamer 'legt'. Na ongeveer 8 seconden zullen deze ontploffen, goed voor een hit van ongeveer 6000 als je te dichtbij
staat. Ga altijd zo ver mogelijk van de bom staan, je zult dan namelijk geen of minder damage krijgen. De ability Surge is zeer handig om snel weg te komen.
Na de eerste ontplofte bom zal Karil gelijk weer een bom neerleggen. Nadat de tweede bom is ontploft legt Karil nog een laatste bom neer. Na drie bommen kun je Karil weer aanvallen. Zodra je team alle broeders wilt gaan doden is het dus aangeraden om Karil als eerste te doden. Wacht ook altijd eerst tot de bomfase van Karil afgelopen is voordat je team gaat beginnen met het doden van de broeders, het is namelijk zeer vervelend als Karil bommen gaat neerleggen tijdens dit moeilijke proces én je kunt ondertussen natuurlijk ook geen damage aanrichten wat uiteindelijk tot het mislukken van het gevecht kan leiden.
Je kunt voordat de bommen zijn ontploft overigens met de zwarte wolkjes naar de andere zijde teleporteren. Houdt er wel rekening mee dat alle broeders dan ook naar de andere kant komen. Dit kan overigens wel handig zijn als één teamlid dood is gegaan. Tot slot moet je er rekening mee houden dat de bommen in de andere kamer ook jou kunnen raken. Ontwijk de kant waar het portaal zich bevindt dus zoveel mogelijk. - Net als Ahrim zal Karil soms in het midden gaan staan en twee stralen laten circuleren. Deze zijn echter niet van vuur zoals bij Ahrim, maar van elektriciteit (blauw). Ga hier net als bij Ahrim niet in staan en blijf tijdens het gevecht altijd zoveel mogelijk langs de muren lopen. Je wordt daar niet echt geraakt door de stralen.
- Karil kan net als de overige broeders een salto maken (zie punt 5 van Dharok).
Ahrim
- Ahrim gebruikt altijd Magic als aanvalsstijl.
- Soms zal Ahrim vanaf de tussenmuur aanvallen (bij het portaal). Ahrim kan dan vanaf één zijde aangevallen worden met Magic of Ranged. Welke zijde dat is ligt aan waar Ahrim op de muur staat: oost of west. Als Ahrim in het oosten staat zal de zuidelijke kant kunnen aanvallen en andersom.
- Soms zal Ahrim in het midden van de kamer gaan staan en twee stralen van vuur door de kamer laten circuleren. Ga hier niet in staan en blijf tijdens het gevecht zoveel mogelijk aan de zijkanten. Let wel op de bommen van Karil die in de andere kamer ontploffen als je aan de kant van het portaal staat!
- Ahrim kan net als de overige broeders een salto maken (zie punt 5 van Dharok).
Guthan
- Guthan gebruikt altijd Melee als aanvalsstijl.
- Guthan gooit soms zijn speer in de lucht. Degene die Guthan niet tankt zal deze speer in zijn of haar rug krijgen en het bleed-effect (steeds een hit van 450) krijgen. De speler die dat effect krijgt moet naast Guthan gaan staan (de andere speler moet dan natuurlijk wel stilstaan). Guthan zal de speer dan uit zijn of haar rug trekken wat een hit van 1000 zal opleveren. De speler die de speer in zich heeft kan Guthan ook nog provoken, dan komt Guthan zelf naar de speler toe.
- Guthan kan net als Torag en Dharok tollen (zie punt 4 van Dharok).
- Guthan kan net als de overige broeders een salto maken (zie punt 5 van Dharok).
Torag
- Torag gebruikt altijd Melee als aanvalsstijl.
- Soms zal Torag de speler die hij volgt 'smashen'. Hierdoor krijgt die spelers hits van 250 en kan hij of zij niet lopen of damage doen. Eten kan gelukkig wel. De andere speler moet hem/haar dan bevrijden door ongeveer 5000 damage op Torag te doen (dit wordt niet van zijn life points gehaald!). Dit moet snel gebeuren want in combinatie met de aanvallen van de andere broeders kan dit gevaarlijk zijn. Wij raden aan om één speler alleen Torag te laten tanken. Als die speler namelijk twee broeders tankt is dat gevaarlijk: stel dat de andere broeder begint te tollen terwijl de speler vast zit..
- Torag kan net als Guthan en Dharok tollen (zie punt 4 van Dharok).
- Torag kan net als de overige broeders een salto maken (zie punt 5 van Dharok).
Shadow realm
Wanneer de broeders verschijnen, kan één van hen "You dare disturb the darkness!" roepen. Val deze broeder zo snel mogelijk aan. Als je niet binnen een bepaalde tijd de life points van deze broeder tot een voldoende laag niveau hebt gebracht, zul je met je team in de Shadow Realm terecht komen. Hier hitten de broeders altijd raak en zijn hun hits verdubbeld, op de bommen van Karil na.
Tijdbalk
Het doel van het gevecht is natuurlijk alle broeders doden. Zoals zojuist beschreven gaan daar een hoop tactieken aan vooraf, maar vooral het laatste stuk van het gevecht kan lastig zijn. Zodra een broeder dood is, zal die namelijk gaan zweven met een tijdbalk boven zijn hoofd. Deze is na ongeveer 40 seconden vol. Na die 40 seconden zal de broeder weer voor 50% genezen en verdergaan met vechten.
Nu zul je je vast afvragen waarom dat zo is. Dit is omdat je alle broeders voordat de balk vol is tegelijk moet laten zweven. Op dat moment zullen ze de shadow realm ingezogen worden, waarna het gevecht voorbij zal zijn. Gelukkig resetten alle tijdbalken zodra je een nieuwe broeder doodt waardoor je ze dus niet alle zes binnen 40 seconden hoeft te doden. Wel zullen de broeders die nog in leven zijn, dus die nog niet zweven, extra life points krijgen voor elke broeder die gedood wordt. Dit is per broeder ongeveer 5% van hun maximale life points (+5000 LP). De allerlaatste broeder die gedood wordt, zal dus aardig wat life points hebben. Dit is, als je je goed aan de volgorde houdt van broeders doden, Verac. De volgorde van broeders doden wordt hieronder beschreven.
Wij raden aan alle broeders tijdens het gevecht naar ongeveer 5000 life points te brengen. Als je klaar bent, moet je rondjes rennen tot de andere zijde ook alle broeders naar 5000 life points heeft gebracht. Communiceer dan met elkaar over wanneer jullie beginnen. Wacht wel altijd tot Karil, zoals eerder beschreven, alle drie zijn bommen heeft gedropt. Een programma zoals Skype kan handig zijn om gemakkelijk te communiceren.
Tip: kijk goed naar de tijdbalken. Als je nog 30 seconden over hebt, is het niet verstandig om dan al een broeder te doden, tenzij die erg lastig of gevaarlijk is (bijvoorbeeld Torag met zijn 'smash' special attack waardoor je tijdelijk geen damage op hem kunt doen). Laat de broeder die niet echt in de weg zit gewoon even op 500 à 1000 life points en begin ondertussen met het minderen van de life points van een andere broeder. Die heb je straks dan gemakkelijker en sneller dood. Blijf natuurlijk wel goed op de andere broeder letten. Zodra de tijdbalk bijna verstreken is dood je de broeder waar je net mee bezig was. Zo geef je de helft van het team aan de andere zijde ook meer tijd.
Prioriteiten/volgorde van broeders doden in verband met de tijdbalk
- Karil moet altijd snel dood. Wacht altijd tot hij zijn bommenfase afgerond heeft (nadat drie bommen zijn ontploft mag hij aangevallen worden).
- Ahrim moet ook snel dood. Ahrim kan op het muurtje gaan staan en kan dan maar door één kant aangevallen worden. Mogelijk heeft de andere zijde dat niet door en gaat het mis.
- Torag heeft ook prioriteit. Torag kan namelijk zijn 'smash special attack' doen waardoor de andere speler tijdelijk niet aan kan vallen. Dat is erg vervelend aangezien jullie niet veel tijd hebben.
- Dharok doet hoge hits, na de voorgaande broeders doden dus. Houdt rekening met zijn special attack waarmee hij zijn bijl oplaadt. Even niet aanvallen dan en op een andere broeder overgaan.
- Guthan gooit soms zijn speer wat bij één speler tot irritante hits kan leiden. Dit is wel te overzien maar Verac is minder erg, dus die doen we als laatst.
- Verac wordt tot slot gedoodt. Doordat Verac het langst in leven is gebleven heeft hij een hoop life points erbij gekregen. Gebruik dus veel threshold en ultimate abilities.
Beloningen en uit de grot rennen
Gefeliciteerd! Jullie hebben één van de lastigste gevechten van het spel doorstaan. Tijd voor een beloning. Er zal een kist verschijnen waar je je beloning uit kunt halen. Je maakt hier ook kans op een malevolent kiteshield (melee), merciless kiteshield (magic) of vengeful kiteshield (ranged). Deze zijn heel wat waard. Verder krijg je nog wat anders (bijvoorbeeld drie magic seeds) en ook altijd één of twee unstable malevolent energies.
Uit de grot rennen
Allemaal leuk en aardig, maar je kunt niet wegteleporteren en de energies zijn nog niet voor jou. Overigens heb je er ook niets aan, want ze zijn unstable en dus niet bruikbaar of ruilbaar. Je moet eerst uit de grot rennen. Deze zal echter instorten zodra je de route naar de uitgang neemt. De bruggen zijn dan ook al ingestort, dus je moet via stenen en lianen het touw van de uitgang (ingang) bereiken. Na 30 seconden zal de gehele grot instorten, hoewel je dan gewoon nog in leven kunt blijven door voedsel te 'spammen' met behulp van je ability bar, mits je nog voedsel hebt.
Bespreek altijd met je team wie de snelle en de langzamere route neemt. De snelle route kun je nemen door de shortcuts in het midden te gebruiken. Ze kunnen eenmalig gebruikt worden, vervolgens verdwijnen ze. De rest van je team moet dan dus via de shortcut aan de zijkant, maar helaas kan die niet door iedereen tegelijk gebruikt worden. Zie onderstaand plaatje voor een goed voorbeeld.
Buiten zal alle malevolent energy in een stabiele versie zijn veranderd.
Bobblehead pets en malevolent armour
Van de malevolent energy kan armour gemaakt worden, namelijk malevolent armour. Dit level 90 melee power armour is veel waard, omdat het het beste melee armour in het spel is. Van de energies kunnen ook bobblehead pets gemaakt worden. Dit zijn de Barrow-broeders in het klein. Als alle zes de bobbleheads bij elkaar komen zullen ze een dansje doen.
Levels | Naam | Slot | Damage | Accuracy | Melee str. | Magic str. | Ranged str. | Armour | Life bonus | Prayer | Stijl | Klasse | Snelheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
90 | Malevolent helm | 0 | 0 | 23 | 0 | 0 | 435 | 0 | 2 | N.v.t | Melee | N.v.t. | ||
90 | Malevolent greaves | 0 | 0 | 29 | 0 | 0 | 479 | 0 | 2 | N.v.t | Melee | N.v.t. | ||
90 | Malevolent kiteshield | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 491 | 735 | 0 | N.v.t | Melee | N.v.t. | ||
90 | Malevolent cuirass | 0 | 0 | 34 | 0 | 0 | 500 | 0 | 3 | N.v.t | Melee | N.v.t. |
Over deze pagina
Geschreven door Frankos9, met dank aan Im Adopted voor bijdragen aan deze pagina.
Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!
RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© Lunagang 2004 - 2024