Children of Mah

Moeilijkheidsgraad: Zeer moeilijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Kharshai in de kelder van de helmenwinkel van Rellekka.

Startpunt op wereldkaart: Het startpunt staat niet op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Koschei's troubles, Dishonour among Thieves en The Light Within hebben voltooid. Een combat level van 110 of hoger is aangeraden. Je moet je langere tijd tegen verschillende sterke tegenstanders verweren.

Benodigde spullen: Combatuitrusting, voedsel, potions, digsite pendant, de shard of Zaros en een Sixth-age circuit zijn aangeraden. Met de shard of Zaros zijn Muspah niet agressief.

Probleem van de mahjarrat

Praat met Kharshai in de kelder van de helmenwinkel van Rellekka.

De mahjarrat hebben een probleem: hun krachten nemen snel af en in plaats van over 500 jaar, zoals de verwachting was na Ritual of the Mahjarrat, moet nu al weer een ritueel worden gehouden. Kharshai vreest dat hij dit keer degene zal zijn die tijdens het ritueel wordt geofferd. Hij vraagt je om hulp. Accepteer de quest.

Kharshai

Zeg tegen Kharshai dat je klaar bent om naar de plaats te gaan waar het ritueel zich altijd voltrekt. Kharshai gaat nu voorbereidingen treffen en zegt dat je de ritual marker moet aanraken. Hij zal dat voelen.

Ritual site

De ritual site is ten zuiden van Zemourgal's fortress, dat vlak buiten de noordwestzijde van Wilderness ligt. Je kunt het snelste via de Glacor cave gaan, die je kunt bereiken met de fairy ring DKQ. Het is ook mogelijk via Zemouregal's fortress te gaan, die je via de Wilderness of de kano ten noordwesten van de Sabre-toothed kyatts in het jachtgebied bij Rellekka kunt bereiken.

Zodra je de ritual marker aanraakt, verschijnt Kharshai. Hierna verschijnen de andere mahjarrat ook, op Sliske na. Na wat geruzie verschijnt Zaros. Hij wil het vertrouwen van alle mahjarrat terugwinnen en zijn belofte inlossen die hij voor de God Wars aan ze heeft gedaan om ervoor te zorgen dat de mahjarrat Zaros gingen volgen in plaats van Icthlarin: de noodzaak van het ritueel wegnemen. Hiervoor moeten de mahjarrat terug naar Freneskae, hun geboorteplaats. Zaros vertrekt weer.

Ritual stone

Oude herinneringen ophalen

Aangezien er onenigheid is over hoe hard de belofte van Zaros duizenden jaren geleden is gedaan, wil Kharshai dat je wat herinneringen voor hem ophaalt in de zojuist opgegraven troonzaal van Senntisten, bij de Digsite ten zuidoosten van Varrock. Hiervoor heb je een engrammeter nodig, die je van Kharshai krijgt. Ga dus naar de troonzaal. Een digsite pendant gaat het snelste. De ingang van de troonzaal is in het zuidoosten. Voor de ingang is één van de vijf herinneringen te vinden, die je op dezelfde manier kunt ophalen als memory's van Divination. Binnen zijn de andere vier te vinden.

Ingang troonzaal

Herinnering bekijken

Ga met de vijf herinneringen terug naar de plaats van het ritueel en raak de steen weer aan. Betreed Kharshai's herinnering van het moment dat Zamorak Zaros verraadt. Aangezien Kharshai in die tijd de inlichtingendienst bestuurde en hij niet exact weet waarom Azzanadra hem naar de troonzaal heeft laten komen, moet je er eerst achter zien te komen waarom je moest komen.

Aan weerszijden van de troonzaal zie je twee barrières in Kharshai's geheugen. Deze moeten we opheffen door herinneringen op te halen. Praat met Zebub, Perjour, Jhallan en Duke Secullus tot je bij elk van hen een melding krijgt dat je herinnering weer wat terugkomt. Onderzoek ook de broken mouthpiece bij Zebub en de tekening op de pilaar bij Jhallan. Het wordt steeds duidelijker dat er een aanslag wordt beraamd tegen Zaros.

Nu kun je verder de troonzaal in. Onderzoek aan de noordkant de broken enchantment op de vloer en praat met Akthanakos. Hij wil zeker weten dat jij Kharshai bent en stelt je vragen. De antwoorden zijn 'Mah', 'Icthlarin' en 'a camel'. Praat ook met Pernix en zeg 'An inquisitor was sent for', 'A red pair of horns' en 'There is a plot to overthrow Zaros'. Aan de zuidzijde is een warpriest. Kies in het gesprek daarmee voor de Elixir of Revealment en je zult zien dat het eigenlijk een demon is. Onderzoek ook hier de tekening op de pilaar, de ton met wapens en praat met Sliske.

Ga nu verder naar beneden en praat met Azzanadra. Vertel hem net zoveel als je wilt. Je moet nu de drie personen voor je berechten. Dood ze of laat ze vrij. Nu zal Zamorak komen, met de melding dat Senntisten gevallen is en dat hij de staf en de steen heeft. Praat met Zamorak of Azzanadra en kies een zijde. Zaros zal verschijnen en je ziet hoe Zamorak hem aanvalt.

Zamorak

Terug in het heden

Je keert terug naar het ritueel in het heden. Er is nog steeds onduidelijkheid over wat Zaros nu beloofd heeft en Azzanadra oppert dat er nog iets van de herinnering mist, omdat Zaros zei dat bij de laatste slag niemand anders dan Zamorak en hij aanwezig waren. Nu verschijnt Zamorak om je in zijn herinnering te laten. Ga naar binnen. Hierin zie je een conversatie tussen Zamorak en Zaros in de geest van Zamorak. Zaros blijkt niet zo'n hele hoge dunk te hebben van de mahjarrat. Zamorak begint zich de krachten van de staf te realiseren, weet hoe hij terug moet keren naar de buitenwereld en steelt de energie van Zaros met de staf.

De mahjarrat besluiten nu toch naar Freneskae te gaan, omdat de mahjarrat nog steeds met hun rituelenprobleem zitten.

Richting de ritual stone op Freneskae

Bereid je voor op gevechten met vijf muspahs tegelijk van level 180. Je hoeft ze niet echt te doden, zolang je ze maar een tijdje weet te overleven. Een beast of burden voor extra voedsel is handig. Zorg ervoor dat je beide handen leeg zijn. Ga naar de World Gate ten zuiden van de Eagles' Peak. Je kunt er met een Sixth-age circuit heen teleporteren.

Praat op Freneskae met Kharshai. Je bent bij de Falls of Mah, het gevaarlijkste deel van de reis naar de plaats waar het ritueel hier plaatsvindt. Dit deel van de reis moeten wij ook gaan afleggen. Zemouregal komt ook langs, om Kharshai gevangen te nemen voor het geval Zaros weer zijn beloften niet waarmaakt. Hij teleporteert weg met Kharshai.

Ga richting het lava en stap op de steen. Je moet nu over het lava tussen de obstakels door laveren. Je kunt niet eten. Wanneer je sterft, kom je weer ongedeerd aan het begin van de route.

Begin lava

Hierna kom je bij een pilaar. Er verschijnen muspahs. Overleef tot er een Grand Force Muspah verschijnt. Zodra dat het geval is, moet je bij de grote steen aan de zijkant gaan staan. Dood hem niet, maar wacht tot zijn adrenalinebalk vol is. De special attack van de muspah zal de steen op een gegeven moment breken. Als je toch sterft, kom je zoals gebruikelijk bij Death terecht.

Ga verder en herhaal het trucje met de muspahs. Hierna kom je opnieuw bij een lavastroom waar je over moet. Ditmaal staan er ook muspahs langs de route.

Wanneer het lava een enorme val naar beneden maakt en je meevalt, word je gered door Seren. Ook zij weet dat de mahjarrat hulp nodig hebben. Mah wordt wakker en probeert de energie die ze is verloren, terug te krijgen. Ze is nu bij de oude Ritual of Enervation site en heeft een eigen ritual stone tot leven gedroomd. Eén die zo groot is dat hij niet alleen de wolken doorboort, maar ook de abyss, die ze als energiegeleider gebruikt. Mah onttrekt niet alleen energie uit de mahjarrat, maar ook uit Zaros, Zamorak en Seren. Daarom zijn die ook zo betrokken. Zaros wil de mahjarrat hier hebben om zo'n groot ritueel uit te voeren dat energie naar hem gaat in plaats van Mah, waardoor Mah sterft en Zaros, zo hoopt hij, misschien en Elder god wordt. Seren wil Zaros' plannen voorkomen.

Het ritueel

Ga de grot in het zuidwesten in en loop richting de toren. Praat met een mahjarrat en kies of je Kharshai vrij wilt laten. Zaros verschijnt, laat Kharshai leven en wil hier inderdaad een laatste ritueel opvoeren, met Mah als energiebron. Zamorak komt er ook bij. Vertel de rest dat ook Zamorak energie verliest of kies ervoor om stil te zijn. Zaros en Zamorak gaan nu vechten en Zaros lijkt de bovenliggende partij te worden. Hij wil Zamorak echter niet doden, omdat Zamorak het bewijs is van waar Zaros voor staat: verlangen boven je eigen limieten uit te groeien. Hij wil een oud demonisch ritueel opvoeren om hun beider lot aan elkaar te verbinden. Zaros mag in het spel van Sliske één gunst van Zamorak vragen, Zamorak mag nu meedoen aan het ritueel en zal daarbij sterker worden dan voorheen. Als het pact is gesloten, gaat het ritueel van start.

Mah kalmeren

Zaros wil dat je Mah kalmeert. Ga naar haar toe en praat er met Seren. Seren brengt je nu in de geest van Mah, waar je haar angsten in haar nachtmerries moet afweren. De angsten hier zijn hier de muspahs.

Inspecteer de grote bol die in het midden van de acht pilaren hangt. Je zult nu een light orb krijgen. Deze moet je bij de pilaar doen waar je een witte straal naar ziet toebewegen. Zodra deze straal de bol raakt, verliest deze 1.000 van de 6.000 life points. Verplaats de orb totdat het percentage van Mah's nightmare 0% bereikt. Let ook op de Nightmares zelf. Deze zie je niet in het donker, maar wel in het licht. De wezens zullen steeds 250 life points van je afhalen. Als je sterft of Mahs life points op zijn, kun je het opnieuw proberen. Als het na twee keer niet gelukt is, krijg je de optie voor een gemakkelijkere modus.

Nachtmerrie

Loop in het volgende stuk via de lichtvlekken naar de pilaar aan het einde. Ga daarna terug en sla in het midden af het andere pad in, waar projecties van Zemouregal en Azzanadra staan. Verlaat via deze twee dit stuk.

Je komt nu weer in iets wat op het eerste stuk lijkt. Je hebt nu twee orb. Nu zijn de angsten de mahjarrat.

Zodra de meter weer 0% heeft bereikt, moet je eerst de pilaar die helemaal in het westen is aanraken. Het oostelijke pad opent nu. Raak de pilaar in het oosten aan, gevolgd door die van het midden. Verlaat dit deel via Seren en Zaros in het zuiden.

Nu blijken Seren en Zaros Mahs grootste angsten. Je hebt nu drie orbs tot je beschikking.

Als alles voorbij is, ziet Seren in dat er nog maar één oplossing is: Mah uit haar lijden verlossen.

Het einde

Loop naar de Mahjarrat. Seren is boos op Zaros, maar nu herkent Zamorak de energie van Seren. Het was nooit Mah geweest die de mahjarrat hun offerritueel leerde, het was Seren die deed alsof ze Mah was, om via het ritueel energie terug te brengen naar Mah. Zamorak wordt woest, omdat zij de mahjarrat maar soortgenoten liet opofferen tot ze bijna zijn uitgestorven. Seren vertrekt.

Seren en Zaros

Na een discussie blijven de mahjarrat verdeeld, maar zijn de twee groeperingen wel iets dichter bij elkaar gekomen. Zaros heeft zich aan zijn woord gehouden en nu is Zamorak hem iets schuldig.

Praat eventueel met de Mahjarrat over hun toekomstplannen en gebeurtenissen uit het verleden. Als je klaar bent, wil Zaros je graag spreken bij het lichaam van Mah. Hij vertelt dat hij verdrietig is over wat er met Mah is gebeurd, iets wat hij niet had verwacht. Zaros zegt dat er nog iets van energie in Mah is wat hij wellicht in de toekomst kan gebruiken en bedankt je voor alles wat je gedaan hebt.

Beloning:

100.000 Agility en Divination xp en drie keer 100.000 xp in een skill van level 75 of hoger naar keuze, tenzij je Invention kiest. Dan krijg je maar 50.000 xp.

Je krijgt ook de Shard of Mah, waarmee monsters in de Heart of Gielinor niet agressief zullen zijn en de multipier cap 400% is. Verder kun je voor 50 Slayer-punten toegang tot Nightmares als Slayer-taak kopen, kun je in Guthixian caches ancient memories die 4 punten geven vinden en heb je een Zamorak armour override. Ook krijg je een Tiny Kharshai pet en 2 keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Sliske's Endgame

Over deze pagina

Met dank aan okmijn235, Bonte en bsd boss voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.