The Chosen Commander

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met Captain Undak ten noordoosten van het marktplein in Dorgesh-Kaan

Startpunt op wereldkaart: Het startpunt staat niet op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Land of the Goblins hebben voltooid. Je hebt ook 46 Thieving, 46 Agility en 46 Strength nodig. Je moet achterelkaar een paar monsters van level 77 kunnen verslaan. Hoeveel het er precies zijn, is bij iedereen anders. Bij sommige mensen zijn het er twee, bij andere mensen meer.

Benodigde spullen: Lichtbron, teleporteerrunes naar Ardougne (of speel de lodestone van Ardougne vrij), runes voor vuur of waterspreuken voor wat gevechten, magicarmour en voedsel. Voor één van de gevechten kun je zelf je aanvalsstijl kiezen.


Vraag Captain Undak of je kunt helpen. Hij vraagt of je weet hoe de Dorgeshuun hun kinderen opvoedt. Als je ja zegt, krijg je geen uitleg, als je nee zegt wel. Kinderen worden niet door hun ouders opgevoed, maar allemaal in een gebouw bij elkaar. Kinderen weten niet wie hun ouders zijn, waardoor status van de ouders geen invloed heeft op de kinderen. Nu zijn er een paar kinderen ziek geworden. Undak vermoedt dat HAM er achter zit. Hij vraagt of je naar de school wilt gaan om het te onderzoeken. Zeg ja. Hij komt je achterna.

Begin

Ga bij de eerste ladder die je tegenkomt als je naar het noorden gaat, omhoog. Ga het gebouw in en praat met Mernik. Zij zegt dat je met Torzek moet praten.

Torzek staat ten noordoosten van het gebouw. Praat met haar. Captain Undak vertelt dat hij denkt dat de kinderen zijn vergiftigd door de HAM. Zeg dat ze moet kalmeren. Vraag of de kinderen de laatste tijd iets vreemds hebben gegeten. Ze vertelt dat alles van de markt komt. Laatst is er erg veel gekocht vanwege een aanbieding. Vraag ook wat de kinderen hebben gegeten. Je moet de kinderen nu gaan ondervragen.

De gezonde kinderen hebben elk twee van de volgende dingen gegeten: bat shish, wall-beast fingers, frogburger of crispy frogs' legs. Nu weet je dat de green gloop soup bedorven is, omdat de kinderen die gezond zijn dat niet hebben gegeten en de ongezonde wel. Ga op de marktplaats met Turgok praten en vraag waar hij zijn spullen vandaan heeft. Hij heeft ze van Walton en Xenia.

Ga naar het zuiden en praat met Merchant Walton. Zeg tegen de kapitein dat hij de vergiftiger is. Als je het fout hebt, moet je 5000 gp boete betalen. De kapitein probeert Walton te arresteren. Dat lukt niet. Val hem aan en dood hem. Hij kan slecht tegen vuurspreuken. Als hij half dood is, zet Walton zijn Prayer aan. Zanik verschijnt en valt hem met een ander soort stijl aan. Als hij bijna dood is, arresteert Undak hem.

Praat met Zanik en zeg dat je ongerust was. Zeg dat ze maanden weg was en vraag wat er is gebeurd. Ze vertelt dat ze in de doos in Yu'biusk was verdwenen. Dat was aan het einde van de quest Land of the Goblins. Zanik ontwaakte in een andere kamer.

Je verandert in Zanik en moet uit de kamer zien te komen. Spring op het standbeeld van de goblin waar twee grotere standbeelden naast staan. Spring naar het middelgrote standbeeld en vervolgens naar de grote. Spring naar het beeld met de waterbak. Hier ziet Zanik haar huis. Ze roept iets naar Andril, die terug probeert te praten. Torzek trekt Andril weg, zij gelooft niet dat ze met Zanik kan praten.

Springen

Spring naar het beeld aan de andere kant van de waterbak en ga naar de kant. Pak de crossbow en schiet op het beeld met de speer aan de rand van de kamer. Je komt nu op een plateau met een pendant. Pak die. Nu springt Zanik naar beneden. Kijk in de waterbak. Je ziet nu jezelf, in gesprek met Walton.

Het grote leger standbeelden in het westen verplaatst zich nu. Je kunt naar de portal lopen. Doe dat. Je komt nu waar jij net in gesprek was met Walton.

We moeten nu naar het gebouw van de gemeenteraad om het verhaal te vertellen. Zanik volgt je. Het gebouw is op de eerste verdieping, ten noordwesten van het kinderdagverblijf. Je krijgt nu een filmpje over een vergadering, waarin Walton wordt berecht. Na een gesprek gaat de HAM-agent op weg om aan Misthalin te worden overgedragen. Zanik vermoordt de agent en ze vlucht weg. Je moet haar gaan zoeken in de grot ten zuiden van Dorgesh-Kaan. Je hebt je lichtbron nodig. Praat hiervoor nog even met Captain Undak.

Zanik zit helemaal onderin de grot, in het zuidwesten. Ga naast haar zitten en zeg niets. Ze vraagt wat er is gebeurd. Zeg nog eens niets en weer niets. Ze vertelt haar verhaal en vraagt of ze het juiste heeft gedaan. Geef je mening. Uiteindelijk zal ze met je terug gaan naar de stad.

Zitten

Nu staat zij terecht in de gemeenteraad. Ze wordt verbannen uit de stad totdat de gemeenteraad besluit dat ze weer terug mag.

Praat nu met Zanik. Ze zal wegteleporteren. Praat weer met Captain Undak. Hij wil dat je in de HAM-basis uitzoekt wat Sigmund wil. Je krijgt een setje HAM robes. Doe ze aan.

Ga naar Lumbridge of Draynor Village en pak teleporteerrunes voor Ardougne van de bank. Je kunt straks ook via de lodestone van Ardougne, dat is sneller. Neem ook voedsel, magic en een aanvalsstijl naar keuze mee. Je moet straks een aantal monsters doden: één die slecht tegen vuurspreuken kan (andere spreuken werken ook prima) en drie achter elkaar die geen zwakte hebben. Neem daar dus een aanvalsstijl naar keuze voor mee. Als je het gat tussen de Lumbridge Swamp Caves en de Dorgesh-Kaan Caves nog niet hebt opengemaakt, neem dan ook een pickaxe mee.

Ga naar het hoofdkwartier van de HAM bij de oude mijn naast de brug bij de furnace in Lumbridge. Praat er in het zuiden met Johanhus Ulsbrecht en vraag wat ze met de cave goblins van plan zijn. Hij vertelt dat hij niets met ze doet, maar dat Sigmund met ze bezig is. Vraag of ze niet meer samenwerken. Ulsbrecht vertelt dat Sigmund een splintergroepering is begonnen, die de monsters met geweld aan wil pakken. Vraag waar zijn basis is. Je moet naar de molen ten noorden van Ardougne en met Milton the Miller praten. Het wachtwoord is Arrav.

De molen is in Hemenster. Ga er heen en zeg tegen Milton het wachtwoord. Je komt nu in het hoofdkwartier. Praat hier niet met Sigmund, dan word je eruit gegooid.

Milton

Rol de zakken van het HAM-lid Sam. Je krijgt nu een briefje. Ga vervolgens door de deur die je ziet en loop naar het kamertje met de afwas. Er zit een gat in de muur, ga er doorheen en verlaat de kamer via de oostelijke deur. Je opent de deur en haalt hem van het slot. Praat met de HAM Guard die je ziet. Laat de bewaker je brief zien. Je mag naar binnen. Pak hier de sleutel en open de cel.

Praat met de gevangene. Het is een oude bekende: Grubfoot. Hij is gevangen genomen toen hij Dorgesh-Kaan wilde bezoeken. Zeg dat je hem zult redden. Hij vraagt hoe je dat wilt doen. Zeg dat je de guard af zult leiden.

Ga met de guard praten en zorg dat zijn gezicht naar het noorden staat. Nu zal Grubfoot achter hem langs glippen en in het kamertje gaan. Ga naar hem toe en zegt dat hij bij de westelijke deur moet wachten. Verlaat de kamer ook via de westelijke deur, zodat ook deze deur van het slot is.

Grubfoot

Loop terug naar het kamertje met de afwas en pak een bord. Je breekt hem. Nu zal de guard komen kijken. Grubfoot sneakt weer weg en loopt naar het volgende kamertje. Laat hem je volgen en ga via de oostelijke deur weg. Je wordt betrapt, maar gelukkig doet Grubfoot een magische spreuk tegen de bewaker. Je kunt nu wegrennen.

Ga via de deur in het noorden terug naar de grote kamer. Hier zie je goblins vechten onder leiding van Zanik. Sigmund probeert weg te vluchten en valt je aan. Dood hem. Hij kan slecht tegen vuurspreuken, maar andere spreuken werken ook prima. Als hij bijna dood is, probeert hij weg te teleporteren, maar dat lukt niet omdat Zanik zijn hand eraf hakt. Zanik vermoordt Sigmund. Nu gaat ze jou aanvallen. Vermoord haar ook. Ze is level 65 en heeft geen zwakte, kies dus zelf een aanvalsstijl. Ze valt met ranged en melee aan. Dat ligt aan je bescherming. Ze is door de Big High War God beschermd en kan niet dood. Haar life points worden weer vol. Dood haar nog drie keer. Vraag dan of vriendschap niets voor haar betekent. Ze zegt dat ze je niet wil doden, maar dat ze het van de Big High War God moet. Dood haar opnieuw. Zeg dat ze terug moet vechten. Dood haar weer. Zeg dan dat ze haar pendant af moet doen. Dat kan ze niet. Zeg dat het moet. Nu lukt het wel. Ze gooit hem weg. De High Priest, die ook meevocht, doet nu de pendant aan. Bandos laat de grot instorten. Zanik en jij teleporteren weg.

Sigmund

Jullie moesten in Dorgesh-Kaan komen, maar jullie komen in een grot. Loop naar het einde. Er zal een aardbeving komen, waardoor jij en Zanik gescheiden worden. Haal de stenen weg en praat met Zanik, die in het klif zit. Zeg dat ze haar crossbow moet gebruiken en dat je een plaats ziet waar ze heen kan schieten. Geef haar instructies. Ze wil bijna opgeven, maar blijf zeggen dat ze het moet proberen. Het lukt. Jullie gaan op weg naar Dorgesh-Kaan.

Klif

Ga de grot uit en loop langs Juna. Juna vertelt dat Zanik terug moet gaan naar haar positie als The Chosen Commander. Zanik wil dat niet. Jullie gaan weer verder.

Ga naar de Lumbridge Swamp Caves en loop helemaal naar het noorden, tot het gat naar de Dorgeshuun Mines. Ga ook daar doorheen. Kazgar herkent Zanik. Hij vertelt dat de stad in gevaar is en brengt jullie uiteindelijk naar de stad. Ga naar binnen. De Guards vertellen je dat je naar Captain Undak moet. Hij is ten noorden van de markt.

Captain Undak vertelt dat er een goblin door de portal van Zanik kwam en een obelisk in de marktplaats zette. Vraag wat je moet doen. Je moet weer naar de gemeenteraad. De vertaling zegt dat de goblins Bandos weer moeten aanbidden. De uitkomst is dat de goblins terug moeten vechten, omdat anders alles wat de voorouders van de cave goblins hebben opgebouwd, voor niets is geweest. Misschien gaat elke goblin dood door het gevecht, maar dan is het wel een trots volk.

Undak

Jullie verlaten de gemeenteraad. Zanik zegt dat zij naar de portal gaat, jij moet met de scribe praten. Ga terug naar de kamer van de gemeenteraad en praat met de scribe. Hij wil dat je een tijdscapsule maakt, zodat de geschiedenis van de cave goblins niet verloren gaat. Je moet naar Tegdak gaan om spullen op te halen. Ga terug naar de queststart en loop naar het oosten. In het noordelijke huisje is Tegdak. Hij geeft je de kist. Breng die terug naar de Scribe. Hij geeft je een doos terug. Breng die naar Mistag, de goblin bij de mijnen.

Zeg tegen Mistag dat hij de doos moet begraven. Dat zal hij doen. Nu moet je naar Oldak. Hij is ten noorden van de bank, in het noordwesten van Dorgesh-Kaan. Grubfoot is er ook. Hij leert Oldak de magie van de Big High War God, maar Oldak zegt dat het van Grubfoot zelf is. Zeg dat het niet uit maakt. Oldak wil nu dat je helpt. Zeg dat je dat wilt. Hij heeft een aantal dingen van de energiecentrale nodig: energy projectors en een focusing chamber.

De energiecentrale is ook in de grot ten zuiden van Dorgesh-Kaan, deze keer op hetzelfde niveau als waar je de grot in komt. Het is in het noordoosten. Vergeet je lichtbron niet. Turgall van de energiecentrale geeft je de spullen die nodig zijn.

Turgall

Ga naar de plaats waar je Merchant Walton hebt bevochten. Hier is Oldak nu ook. Geef hem de spullen. Hij maakt ze aan de crossbow van Zanik en zegt dat de special attack van de crossbow nu misschien kan voorkomen dat de vijand weer alle life points krijgt als die bijna dood is, zoals bij Zanik gebeurde. Geef de crossbow aan Zanik.

Zanik wil dat je het kinderdagverblijf bezoekt. Praat er met Mernik. Zij wil dat je met Ambassador Alvijar praat, zodat Keldagrim de kinderen van de cave goblins in zich opneemt. Hij is in het huis ten noordwesten van het kinderdagverblijf. Als je met hem praat, zegt hij weer nee. Zeg dat tegen Mernik. Mernik wil dat je terug gaat naar Zanik.

Maak je klaar voor het gevecht met een paar monsters van level 77, die met magic en melee aanvallen. Ze kunnen slecht tegen vuurspreuken. De hulpjes kunnen slecht tegen waterspreuken. Alleen met waterspreuken gaan werkt prima.

Ga naar Zanik bij de portal en zeg dat je klaar bent om te vechten. Je komt nu de Avatar van Bandos, de High Priest, tegen. Hij gaat je doden. Dood hem. Er zullen standbeelden gaan leven. Dood die. Als de avatar bijna dood is, moet je tegen Zanik zeggen dat zij de special attack nu moet gebruiken. Dat doet ze. De crossbow wordt uit haar handen geslagen. Pak alle onderdelen op en zet ze in elkaar. Je kunt ze alleen oppakken als je niet door standbeelden wordt aangevallen. Zanik zal tijdens het gevecht flauwvallen. Dood de avatar steeds en gebruik de special attack van de crossbow. Je kunt de crossbow niet dragen, maar dat hoeft ook niet. Je krijgt een optie in je chatscherm. Wees niet bang om te sterven. Dorgesh-Kaan is een hub. Wanneer je doodgaat, heb je dus genoeg genoeg tijd om terug te komen.

Na het gevecht moet je met Zanik praten. Ga naast haar zitten en zeg niets. Ze zal nu weer opstaan. Ze wil het pendant hebben. Geef die. Ze maakt hem kapot. Tot slot krijg je een samenvatting van alle quests te zien in een filmpje.

Beloning: 20.000 Agility, 20.000 Strength en 20.000 Thieving xp. Toegang tot de troonzaal van Bandos, waar je Zanik was en het monster hebt verslagen. Je kunt hier komen met de spheres die je voor molten glass en 2 law runes bij Oldak kunt kopen. Je kunt er ook via een kist in Yu'biusk heen. De fairyringcode van Yu'biusk is BLQ. In de troonzaal van Bandos kun je opnieuw tegen de standbeelden vechten. Je kunt ze tot leven wekken door op ze te springen. Er is ook een agility-parcours, dezelfde als waar je de crossbow als Zanik hebt gebruikt. Per rondje krijg je 600 xp. De crossbow van Zanik mag je houden. Je krijgt ook nog twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 3

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: The Mighty Fall


Extra informatie

Bij de cave goblin Ur-vass, die rond het standbeeld van jou en Zanik loopt, kun je de pose van standbeeld laten veranderen. Dat kost niets. Je kunt ook nog met de Duke in Lumbridge praten. Hij vertelt dat Hans, de man op de binnenplaats van het kasteel, de afgehakte hand van Sigmund heeft gevonden. De hand is kennelijk wel geteleporteerd, maar de rest van zijn lichaam niet. Nu heeft Zanik hem vermoord.

Over deze pagina

Met dank aan Ru ben ik, PvM_Marlboro, king casse en mala 0212 voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.