Death to the Dorgeshuun

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Ga naar de kelder van Lumbridge Castle en neem een tinderbox en een lichtbron mee. Ga door het gat in de muur en vraag aan de goblin Kazgar of hij je naar de mijnen kan brengen. Hij kan dat en zal dat doen. Praat hier met Mistag

Startpunt op wereldkaart: Het startpunt staat niet op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet The Lost Tribe hebben voltooid. Je hebt ook 23 Agility en 23 Thieving nodig. Je moet een man van combat 42 kunnen doden. Hij kan slecht tegen slashwapens. Ook moet je drie guards van combat 36 kunnen doden. Zij kunnen slecht tegen vuurspreuken.

Benodigde spullen: Tinderbox, pickaxe (mag aan je toolbelt), lichtbron (Bullseye lantern aangeraden, de rest kan uitgaan zodat je doodgaat), 2 setjes H.A.M. robes (zie quest). Eten is aangeraden. Als je geen 20 mining hebt, kun je het beste een spiny helmet meenemen. Deze zijn te koop bij de Slayer masters. Je moet ook een rope mee als je geen 20 mining bent en nog nooit in de Lumbridge Swamp Caves bent geweest. Neem ook een slashwapen en vuurspreuken mee.

Praat met Mistag bij de Dogreshuun Mines. Hij vertelt dat de raad van Dorgesh-Kaan je om een gunst vraagt. Vraag wat die gunst is. Verschillende bewoners van de oppervlakte hebben nu de mijnen bezocht, maar nog geen enkele goblin is naar de oppervlakte gegaan. Ze zijn bang voor de H.A.M. Deze kwade organisatie is er op uit om alle niet-mensen te doden. Ze vragen jou als beschermer. Accepteer. Mistag vertelt je dat je twee sets H.A.M. robes nodig hebt.

Begin

Je kunt de H.A.M.-setjes op twee manieren krijgen. Ze zijn te koop bij de Grand Exchange, maar je kunt ze ook zelf bij de H.A.M. "lenen". De grot van de H.A.M ligt onder de verlaten mijn op de oostelijke bank van de rivier de Lum. Maak het luik met je Thieving open en steel twee van elk van volgende kledingstukken: hood, cloak, robe bottom, robe top, gloves, boots en H.A.M. logo van een lid dat daar rond loopt. Het kan even duren voor je alles hebt.

Als je een monster van Summoning achter je aan hebt lopen, doe deze dan weg en breng de kleren naar Zanik. Dat is een cave goblin die vanaf nu in de kelder van Lumbridge Castle rondloopt. Zanik vraagt of je haar Lumbridge wil laten zien. Loop het kasteel uit. Ze zal zich verbazen over de lucht boven haar.

Stel Zanik voor aan een aantal bewoners van Lumbridge. Dat kunnen onder andere de Duke van Lumbridge (eerste verdieping van het kasteel, queststart van Dragon Slayer), Donie of Gee, de man van de General Shop, een gewone Man, de Cook, Explorer Jack, Bob, Xenia en Father Aereck van de kerk zijn. Alle personen reageren anders, Bob vindt Zanik bijvoorbeeld afschuwelijk wezen en stuurt je meteen uit de winkel. De Goblins bij het huisje ten oosten van de rivier zijn zoals gebruikelijk dom en kunnen alleen aan vechten denken. Father Aereck zal een verhaal over Saradomin ophangen. Cave Goblins vereren geen goden, omdat ze in God Wars gedwongen zijn ondergronds te gaan leven. Als ze genoeg personen heeft gezien kun je haar vragen stellen over het teken op haar hoofd.

Father Aereck

Je zult nu een filmpje over de Tears of Guthix zien. Zanik gaat, zoals jij dat ook kunt doen, bij de slang Juna een kamer binnen. Hier verzamelt ze de tears of Guthix in een kommetje en wenst, als haar tijd op is, om Ranged XP. Ze krijgt echter een vreemd teken op haar voorhoofd. Juna zegt dat dat een speciaal teken van Guthix is, waarvan later de betekenis nog moet gaan blijken. Zanik wil eens bij de H.A.M.-grot gaan kijken. Trek je kleren aan, Zanik zal dat ook doen. Ga naar de H.A.M.-grot, die je kan vinden aan de oostkant van de rivier, naast het meest noordelijke bruggetje in Lumbridge. Maak met Thieving het luik open en klim naar binnen.

Vraag Johanhus Ulsbrecht naar de cave goblins. Hij is in het zuiden van de grot. Je komt te weten dat ze een geheim plan hebben om de cave goblins uit te roeien. Dat is niet voor normale members, zoals iemand met de kleren die jij draagt. Zanik zal een geheim luik ontdekken in een inham van de zuidelijke muur van de middelste kamer. Vind het luik en ga naar beneden.

Luik

PuzzelHier zie je een kamer met een aantal Guards. Er is maar één guard vriendelijk, dat is die helemaal aan het begin (1). De rest van de guards zal je opsluiten in een cel als ze je zien. Loop naar de eerste guard en maak een praatje met hem. Hij verzoekt je weg te gaan, Zanik zal fluisteren dat je er voor moet zorgen dat hij haar niet aankijkt.

Loop naar het gat in de muur naast de bewaker. Zanik zal de guard van achteren beschieten en weer achter je aan komen. Dit principe moet je ook bij andere guards toepassen. Ga door het gat de kamer binnen en kruip er aan de andere kant weer uit als guard nummer 3 niet kijkt. Loop dan naar de stilstaande guard in het westen guard en besluip hem van achteren. Zeg hallo tegen hem, zodat hij naar je kijkt. Zanik zal ook deze guard met haar boog neerschieten.

Nu moeten we de ijsberende bewaker uitschakelen. Zeg "Now!" tegen Zanik als de guard met de rug van jullie af staat, dan is deze guard ook weg. Nu de laatste twee nog.

Wandel het pad waar de derde guard was af en zorg dat Zanik vlak achter je is. Ren dan in het zicht van de guard en ga snel naar het zuiden. Hij moet je wel blijven zien. Zanik zal tussen jullie beiden komen en de guard doodschieten.

De Guard bij de deur is ook nog een probleem. Die valt niet van zijn plaats af te krijgen, dus dit vereist een slimmere aanpak. Wandel naar het punt waar de vierde guard in de gang stond en ga op het uiterste puntje van de gang staan, net zodat de guard bij de deur je nog niet ziet. Zeg hier tegen Zanik dat ze op die plek even moet wachten. Loop zelf naar de gang aan de andere kant en laat je zien aan de guard. Nu kan Zanik ook deze guard doodschieten. Ga aan de deur luisteren.

Jij kunt niets horen, maar Zanik wel. Ze zal je soms wat vertellen. Op een gegeven moment word je gesnapt door een paar andere guards en opgesloten in een cel. Zanik is weg, wat nu? Op zoek dan maar... Ga de H.A.M.-grot uit. Je zult Zanik achter een boom net ten zuiden van je zien liggen: de arme ziel is doodgeknuppeld door die ventjes in die roze pakjes. Je zult het teken op het hoofd van Zanik zien gloeien. Je herinnert je het verhaal van Zanik over Juna en besluit haar mee te nemen naar Juna.

Zanik

We moeten nu naar de Tears of Guthix. Hiervoor heb je een lichtbron en tinderbox nodig. Je kunt er op drie manieren heen. Je kunt via de ingang van de Lumbridge Swamp Caves in de Lumbridge Swamps gaan, maar je kunt ook via de kelder van het kasteel van Lumbridge. De laatste is aan te raden. Deze route is korter en je vermijdt de wall beasts (waar je een Spiny helmet voor nodig hebt) en het gas dat je vergiftigt wanneer je lichtbron uitgaat. Als je de quest Tears of Guthix voltooid hebt, kun je ook via je games necklace naar Juna teleporteren.

Lumbridge Swamp Caves

Als je vanuit de ingang van de Lumbridge Swamps gaat en er nog nooit bent geweest, moet je een rope mee. Neem ook een spiny helmet mee. De ingang van de grot is in het westen van de Lumbridge Swamps. Zorg ervoor dat je lichtbron hier niet uit gaat, want dan word je gedood door het gas! Eenmaal in de grot moet je eerst naar het westen, langs het Wall Beast. Volg dan het zuidelijke pad, totdat je de kikkers vindt.

Als je via de kelder van het kasteel van Lumbridge gaat, moet je bij Kazgar naar het zuiden gaan en het gat weghakken wanneer je dat nog niet hebt gedaan. Klik hiervoor gewoon op het gat. Loop vervolgens zo ver mogelijk door naar het zuiden.

Spring bij de kikkers over het stroompje water en ga de grot in. Loop verder totdat je Juna ziet en praat met haar. Juna vertelt je dat Zanik weer levend kan worden door 20 tears. Verzamel ze en geef ze aan Juna. Zanik zal weer levend worden en je de rest van het fimpje vertellen. De H.A.M. heeft een kwade machine onder de watermolen van Lumbridge gezet en een gang naar de cave goblins gegraven. De dwergen hebben de machine geleverd. Met de machine kunnen ze de grotten laten overstromen met water uit de rivier, zodat alle goblins verzuipen. Het is nog niet te laat, dus stop dat slechte plan! Loop met Zanik de grot uit. Lopen, dus niet teleporteren. Als je wel teleporteert, zal Zanik in de kelder van Lumbridge Castle zijn.

De watermill is ten zuiden van de boerderij in het noordoosten van Lumbridge. Je zult hier een aantal kratten en een gat naar beneden zien. Probeer naar beneden te gaan. Je zult tegen worden gehouden door een dwerg. Bekijk de lege kratten in het zuiden wat beter en stop Zanik er in. Je kunt nu wel naar beneden, mits je je H.A.M.-kleren aan hebt.

Boerderij

Loop naar het westen, je zult worden aangevallen door Sigmund en drie bewakers. Sigmund zal zich door middel van protect prayers beschermen tegen jouw aanvalsstijl. Dood daarom eerst de guards met vuurspreuken, daarna zal Sigmund Protect from Missiles doen om zich te beschermen tegen Zanik. Nu kun je Sigmund ook afslachten. Hij kan slecht tegen slash-aanvallen. Zodra je Sigmund verslagen hebt zal hij wegteleporteren met zijn ring of life. Je kunt nu wel de machine onschadelijk maken, dus doe dat. Loop nu de gang naar het zuiden uit. Bekijk het filmpje en de quest is voltooid.

Beloning: 2.000 Ranged en 2.000 Thieving xp. Toegang tot de H.A.M. storeroom, waar je Thieving kunt trainen. Ook mag je voortaan in de stad Dorgesh-Kaan en kun je de special attack van de Dorgeshuun wapens te gebruiken. Twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Another Slice of H.A.M.

Over deze pagina

Met dank aan Ru ben ik, royalknight8, Bjorngomes (Zammy_Mayor) en igorvdp voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.