The Eyes of Glouphrie

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Brimstail in zijn grot in het zuidwesten van de Gnome Stronghold. De ingang is een ronde houten deur, aan de westkant van een heuveltje.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet The Grand Tree hebben voltooid. Je hebt ook 5 Construction en 46 Magic nodig. Het is handig om toegang te hebben tot fairy rings, de spreuk Watchtower teleport of de lodestone van Yanille.

Benodigde spullen: Een maple log, een oak log, een bucket of sap en een mud rune. Zorg er ook voor dat je een knife, pestle and mortar, hammer en saw bij je hebt of aan je tool belt hebt hangen. De bucket of sap kun je uit evergreens en andere 'speciale' bomen halen. Zoek een evergreen of een iets grotere normale boom en haal hier met je knife of bucket sap uit. De evergreens en deze speciale bomen zijn onder andere te vinden ten noorden van Falador.

Vraag Brimstail wat het schattige beestje is dat in de kamer rondloopt. Dat is Izzie, zijn huisdier. Hij weet niet precies wat voor beest het is, maar hij is er dol op. Brimstail is ook bezig met een magisch onderzoek. Vraag hem om meer informatie. Hij is blij dat je interesse in zijn werk toont, de gnomes lijken magie tegenwoordig namelijk te schuwen. Daar is een historische reden voor, waarin de naam van de onbetrouwbare, maar fascinerende gnome Glouphrie valt. Je kunt om de reden vragen, maar als je dat niet wilt, kun je ook zeggen dat je meer bent geïnteresseerd in zijn onderzoek. Hij vraagt je om verder te lopen door de grot

De ingang van de grot

Loop verder de grot van Brimstail in en onderzoek de onderdelen van de vreemde machine en van de kristallen kom in het zuiden van de kamer. Ga daarna weer terug naar Brimstail en zeg dat je het allemaal hebt bekeken. Brimstail weet niet precies wat het allemaal is. De kom lijkt van de elven afkomstig te zijn en de machine is door Oaknock gemaakt. Om meer over de machine te weten te komen stelt hij voor dat je gaat praten met de enige nog levende gnome die Oaknock zelf gekend heeft: Hazelmere. Deze heb je tijdens The Grand Tree ontmoet. Ook kun je hem vragen over Glouphrie. Dit keer heb je geen woordenboek nodig om Hazelmere te verstaan.

Ga naar het eilandje van Hazelmere ten oosten van Yanille. Met de fairy ring CLS kom je pal naast zijn huis terecht, anders zul je een stukje moeten lopen. Ga de ladder op en praat met Hazelmere.

Hazelmere

Je verstaat geen woord van wat hij allemaal zegt, maar je vertelt hem toch dat je van Brimstail komt en dat je informatie over vroeger nodig hebt, over Oaknock en Glouphrie. Na een tijdje gebruikt Hazelmere magie om direct in je geest te praten. Dan versta je hem wel en vertelt hij je een verhaal. Dit staat hieronder uitgeschreven.


Het verhaal van Hazelmere

In het vierde tijdperk, toen Healthorg koning werd, besloten de elven naar het westen te trekken en Kandarin, het gebied rond Ardougne, te verlaten. Mensen waren er nog niet en de gnomes en goblins vochten om wie de baas in het vrijgekomen gebied werd. Ze troffen elkaar bij de slag van Atarisundri. De goblins waren met teveel voor de gnomes, maar Glouphrie en koning Healthorg hadden een plan verzonnen! Om de goblins angst aan te jagen riep Glouphrie een leger van nepschildpadden op. Dit werkte! De goblins sloegen massaal op de vlucht!

De slag bij Atarisundri

Hazelmere was bevriend met een speciale, zilveren, wijze spirit tree in de Stronghold, die hij Argento noemde. Op een dag voelde hij dat Argento was heengegaan, maar toen hij zich terughaastte naar de Grand Tree had niemand daar wat gemerkt en zag Argento er nog levend uit. De boom weigerde echter te praten, en zijn geest was niet langer aanwezig. Iemand had blijkbaar zijn dood verborgen. Toen Oaknock dit hoorde beschuldigde hij meteen Glouphrie. Hoewel Oaknock en Glouphrie altijd al ruzie hadden, voelde Halzemere dat Oaknock deze keer gelijk had. Glouphrie verborg de dood van de spirit tree met magie. Oaknock bouwde toen een anti-illusiemachine met hulp van de elven. Hij verzamelde de koning en zijn adviserurs en ging naar Argento.

Argento

Toen Oaknock de machine aanzette was de spirit tree dood, waarna hij Glouphrie ervan beschuldigde dit verborgen te hebben gehouden. Glouphrie verklaart dat sommige zaken beter verhuld kunnen blijven en dat hij daarom geheimen hield, zelfs voor de koning. Koning Healthorg pikte dit echter niet en ontsloeg hem. Voor zijn vertrek voorspelde Glouphrie dat het rijk zonder hem uiteen zou vallen en een lachertje zou worden voor de rest van de wereld. De geruchten gaan dat Glouphrie met wat vrienden reisde naar een plaats die zij Arposandra noemden. Sindsdien hebben ze alleen maar meer geruchten over Glouphrie en Arposandra gehoord. Hazelmere vermoedt dat Glouphrie nog steeds ergens rondhangt.


De machine die je hebt gevonden is dus gebouwd om illusies ongedaan te maken. Hazelmere weet niet hoe hij werkt, maar vermoedt dat dit iets met kristallen te maken heeft. Hij geeft je een kristallen schijf mee en stuurt je terug naar Brimstail.

Terwijl je Brimstail alles vertelt zie je een onzichtbare gnome rondsluipen en de machine slopen. Onderzoek de machine om de schade vast te stellen. Om de machine te repareren heb je maple en oak logs nodig, en een magische lijm die naar dennen ruikt en die stukjes van een 'plakkerige rune' bevat.

Haal je oak en maple logs, je bucket of sap en je mud rune op en zorg dat je gereedschap bij je hebt. Maal de mud rune fijn en voeg hem toe aan de emmer met sap. Repareer daarna de machine.

Machine

Praat weer met Brimstail. Hij geeft je nog meer schijven. Daarmee moet je de machine gaan ontgrendelen. De machine bestaat uit drie delen. Aan de linkerkant is een bordje met de naam machine panel. Hierop staat een plaatje met kleuren en blokjes, in volgorde van waarden die aan alle kleuren worden toegekend. In het midden is de machine zelf. Als je hier op klikt, zul je een venster met je hand, een machine met een glazen deur en een getal zien.

Klik op een schijf in het scherm naast de machine en klik op de muntgleuf. Boven het groene getal zullen twee pijltjes en een disc komen te staan. Als je een disc met een grotere waarde dan het groene getal in de machine stopt, wordt het onderste pijltje groen: je moet omlaag. Wanneer je een blokje met een te lage waarde in de machine stopt, wordt het bovenste pijltje groen. Het vierkantje in het midden wordt groen als de waarde goed is. Het getal dat je moet bereiken is bij iedereen anders.

Het plaatje hieronder komt van later in de quest, waarbij je drie getallen hebt, maar toont wel goed hoe het bedienen van de machine werkt.

Machine bedienen

De waarde van de discs kun je in de onderstaande lijst aflezen.

KleurCircleTriangleSquarePentagon
Red1345
Orange26810
Yellow391215
Green4121620
Blue5152025
Indigo6182430
Violet7212835

Je zult niet meteen de schijf met de juiste waarde hebben, daarom is er naast de machine nog een exchanger waar je de schijven kunt wisselen. Klik op een schijven in het scherm en vervolgens op de gleuf. Je kunt drie schijven tegelijk inwerpen. Druk vervolgens op de pijlvormige knop in het midden. Je kunt nog een paar keer op deze knop drukken, dan krijg je andere mogelijkheden. Klik op het knopje met het vinkje als je er mee eens bent. Je ingeworpen blokjes worden dan gewisseld. Het kan ook zijn dat er geen combinaties mogelijk zijn, dan spuugt de machine je schijven weer uit.

Exchanger

Stop je violet pentagon in de exchanger en druk net zo lang op de pijlvormige knop tot je een schijf ziet die de juiste waarde heeft. Druk op het vinkje en ontgrendel de machine door de juiste schijf erin te stoppen en op het groene vierkantje boven het getal te klikken.

Stop als je een schijf met de juiste waarde hebt gevonden deze in de machine. Maak de machine open door op het groene vierkantje te klikken. Praat dan weer met Brimstail.Hij zal je nog meer schijven geven en het circus begint weer opnieuw: opnieuw rekenen welke waarde de blokjes krijgen als je ze inwisselt en ze in de machine stoppen. Je moet nu echter drie getallen ontgrendelen. Het bovenste moet met één schijf, het middelste met twee schijven en het derde met drie schijven. Gebruik weer de tabel hierboven en de exchanger om de juiste schijven te krijgen, stop ze in de machine en druk op een van de groene vierkantjes om de machine aan te zetten.

Brimstail is heel blij dat je de machine aan de praat hebt weten te krijgen, maar dan verandert zijn lieve huisdier Izzy ineens in een kwaadaardig monstertje! Je moet het gauw aan de koning vertellen!

Evil creature

Praat met King Narnode Shareen, in de Grand Tree, en breng hem op de hoogte van de situatie. Je moet alle monstertjes doden! Er zijn er totaal zes:

Let op: Als de creatures nog "cute" zijn, ben je vergeten nog een keer met Brimstail te praten. Doe dat dan.

Keer, als je alle beesten dood hebt, terug naar de koning. Hij zegt dat hij weer een beroep op je zal doen als dat nodig is en geeft je de beloning.

Beloning: 250 Construction, 12.000 Magic, 2.500 Woodcutting en 6.000 Runecrafting xp. Een kleine crystal seed. Bij de crystal bowl in de grot van Brimstail is nu een brug verschenen, hier kun je de seed laten omzetten in een crystal saw. Ga met Hazelmere praten als je wil weten waar deze voor dient. De saw verhoogt je construction level onzichtbaar met 3. Je kunt er 28 spullen mee maken. Daarna moet je hem opnieuw opladen bij de quest. Je kunt met deze zaag alleen spullen maken waar een zaag voor nodig is, dus geen kamers, monsters en planten. Je krijgt ook nog twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: The Path of Glouphrie

Over deze pagina

Met dank aan AnnyJelly, Mr snizelljr, Snoopy Titan en cjolv voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.