Fate of the Gods

Moeilijkheidsgraad: Zeer moeilijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Azzanadra bij de World Gate ten noordwesten van Arandar. Teleporteer naar de lodestone bij de Eagles Peak.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Missing, Presumed Death hebben voltooid. Je hebt ook 67 Summoning, 73 Agility, 75 Divination, 76 Slayer en 79 Magic nodig. Je moet verschillende malen aanvallen van monsters van level 150 en 160 kunnen weerstaan. Een hoog combat met gebalanceerde skills is aangeraden.

Benodigde spullen: Armour, wapens, voedsel, potions. Een face mask of beter en een engrammeter van Mahjarrat Memories die na de miniquest is opgeladen komen van pas, maar zijn niet noodzakelijk. Een beast of burden is ook handig voor tijdens de gevechten.

World Gate

Azzanadra is vandaag goedgehumeurd: zijn meester, Zaros, staat op het punt om terug te keren. Voor dat mogelijk is, zul jij echter een obstakel van de weg moeten halen. Kies een van de opties. Azzanadra zal zeggen dat Zaros achter de World Gate wacht en vraagt of je hem wilt helpen. Accepteer de quest.

Azzanadra

Je krijgt uitgelegd dat de World Gate een poort is waarmee je naar alle bestaande rijken kunt reizen. Hij is gemaakt door Guthix. Op het moment kan hij alleen naar werelden waar Zaros en Guthix met de poort heen zijn gegaan. De poort is nu in de Shadow Realm en daar moet hij uitgehaald worden. Tot je grote blijdschap verschijnt daar nu de snodaard Sliske. Begroet hem op je eigen wijze. Azzanadra legt uit dat hij helaas de enige is die kan helpen. Sliske brengt je in de Shadow Realm, waar je de World Gate kunt zien en Azzanadra jullie niet kan horen. Sliske heeft een voorstel voor je. Vraag door en hij zal vertellen dat Zaros je hulp niet alleen wil, maar echt nodig heeft. Zijn lot ligt in jouw handen. Sliske zegt dat jij zelf de keuze zal moeten maken of je Zaros helpt of niet. Zeg wat je van Sliske's advies vindt.

Eerst zal het slot van de poort gehaald moeten worden. De tekens die wij in moeten gaan voeren, staan op de pilaar naast Sliske. De World Gate bevat Middeleeuwse runen en de pilaar beschrijft de letters M A H, een elder god waar we later in deze quest nog veel over gaan horen. Bedien de pedalen en draai naar rechts tot je bij de M komt. De World Gate zal even flitsen. Draai dan verschillende keren naar links voor de A en tot slot weer naar rechts tot de H. Sliske zal de poort nu naar de materiële wereld overbrengen.

MAH
De letters M A H

Het blijkt dat je uren met Sliske in de Shadow Realm hebt gezeten en Azzanadra wil weten of Sliske je gedachten vergiftigd heeft. Vertel wat je wilt. Azzanadra heeft de World Gate vast voor je ingesteld op de verblijfplaats van Zaros: Freneskae, het thuis van de Mahjarrat.

Freneskae

Stap naar binnen. Na een kort filmpje, waarin je een indruk krijgt van de desolate staat van Freneskae, kun je op verkenningstocht. Een paarse bol zal je de weg wijzen. De volgende gevaren liggen op de loer:

Met een opgeladen engrammeter van de Mahjarrat Memories zul je minder schade oplopen. Soms zijn er paarse bollen onder een poort. Als je hier gaat staan, zul je langzaam genezen worden. Deze plaatsen zijn blauwig op de kaart aangegeven.

Als je ergens op Freneskae sterft, zal je grafsteen bij de World Gate komen. De World Gate zal een optie hebben waarmee je terug kunt keren naar het laatste belangrijke punt dat je hebt bereikt.

We moeten op zoek naar een kamer met de naam 'The Sanctum'. Onderweg kun je memoriam crystals vinden. Deze groeien uit de grond. De eerste is aan de andere kant van het platform waarop je je bevindt nadat je door de poort bent gegaan. De kristallen kun je in The Sanctum loslaten om herinneringen van Zaros te lezen. Die kunnen je helpen bij je keuze om Zaros te gaan helpen of te dwarsbomen. De kristallen zijn ook na de quest nog op te halen en vele zijn zelfs alleen na de quest te vinden. De kristallen geven je veel inzicht in Zaros, maar straks kun je ook uitgebreid zelf met Zaros spreken. Hij zal veel uit zijn herinneringen zelf aan je vertellen.

Grof geschets verloopt de route als volgt: ga zo ver mogelijk naar het oosten. Onderweg zul je een geneespunt passeren. Ga vanaf daar naar het noorden en spring over stenen naar het westen. Ga omhoog, loop naar het noorden, ga over de stenen en klim daar naar beneden. Volg het pad naar het zuiden, ga omlaag en laad even op bij de genezende poort. Volg vervolgens het pad met de lavapoelen in de grond en ga een klein stukje naar het oosten. Het stuk in het zuiden is pas na de quest beschikbaar. Hier zijn extra memoriam crystals. Klim in het noorden omhoog. Volg het pad zo ver mogelijk naar het oosten en je komt bij The Sanctum.

The Sanctum

Op enig moment zul je The Sanctum bereiken. In het midden kun je de memoriam crystals achterlaten en oude gedachtes van Zaros lezen.

The Sanctum

In het noorden is een puzzeldeur. De deur heeft verschillende rondjes met symbolen. Je moet de rondjes zo draaien dat alle symbolen op elkaar aansluiten. Als een paar rondjes goed aansluiten, zal de verbinding tussen de rondjes oplichten. Hieronder is een plaatje van de laatste deur.

Deur

Nihils

Achter de deur huizen vier nihils, wezens die Zaros heeft gemaakt uit de energie van Mah. Ze zijn gebaseerd op de elementen uit de Ancient magicks. Je moet ze allemaal doden. Ze zullen je niet uit zichzelf aanvallen, maar ze rennen van de ene kant naar de andere kant van de kamer en als ze je raken, krijg je een hit van rond de 1800. Uiteraard zullen ze wel terugvechten als jij ze aanvalt. Elke nihil heeft een speciale aanval, die door "Hiss" zal worden aangekondigd.

Als je op enig moment de vier nihils tegelijk aanvalt, krijg je de titel The Annihilator. Na de quest kun je de titel ook nog halen door de nihils te doden.

Zaros

Nadat je de nihils hebt gedood, moet je naar de poort in het noorden lopen. Pak eventueel de memoriam crystal en ga naar buiten. Dit punt heet The Cradle. Je personage zal zeggen dat jullie nog een lange weg voor de boeg hebben.

Ga verderop de trap af en je zult worden tegengehouden door de paarse bol die je eerder al een aantal malen hebt gezien. Het is Zaros. Op de achtergrond is de slapende elder god Mah te vinden. Zaros vindt het niet zo'n goed idee als ze je aanwezigheid zou merken, dus hij brengt je naar een bijzondere plaats in je geest. Door de krachten die Guthix je heeft gegeven, kan Mah Zaros ook niet opmerken. Zaros zegt hij of jij naar het midden van de planeet, onder Mah, zal moeten gaan om een nieuw lichaam voor hem te maken. Je kunt nu verschillende vragen stellen.


Herkomst

Zaros is in het prille begin van het universum op deze vulkaan gemaakt door Mah, de jongste van de vijf elder gods. Hij is altijd al een god geweest en het goddelijke aspect van donkere energie. Mah is bij haar geboorte door de andere elder gods op de vulkaan achtergelaten, omdat zij dachten dat ze dood geboren was. Dat was echter niet het geval. Ze klom de krater van de vulkaan uit en maakte Zaros.

Wanneer je vraagt of hij uniek is, zal hij zeggen dat hij een tegenpool heeft: het goddelijke aspect van de lichte energie. Zeer waarschijnlijk bedoelt hij hier Seren, godin van de elven, mee.

Geschiedenis

Mah is wreed en bezeten en Zaros besloot bij haar weg te gaan. Hij reisde door het hele universum, ontmoette vele soorten en leerde zowel van als aan ze. Toch had hij een doel nodig. Zaros heeft de hele voortgang van de elder gods in hun scheppingen gezien en toen hij op Gielinor aankwam, wist hij dat Gielinor bijzonder was. Hij zag verschillende jonge goden, die elkaar bevochten. Zij misbruikten het feit dat stervelingen zichzelf niet kunnen bedruipen. Zaros was hier in zijn jongere jaren ook schuldig aan; hij wilde aan alle oorlogen een einde aan maken en iedereen onder zijn vlag verenigen. Hier verzetten sommige goden zich tegen. Degenen die zich wel bij Zaros aansluiten, werden beter. Het rijk van Zaros leidde tot vele verbeteringen: industrie, medicijnen, technologie en magie. Zaros geeft toe dat voor zijn rijk veel stervelingen zijn gestorven, maar hij gelooft dat er meer stervelingen baat bij zijn rijk hebben gehad dan dat er gestorven zijn. Dat is bij Zamorak en Saradomin anders, zo zegt hij.

Over zijn gevecht met Zamorak Zaros hij het niet hebben. Wel zegt hij dat Zamorak en hij de enige aanwezigen waren en iedereen die anders beweert, liegt. Het verraad van Zamorak is niet door Zaros bedacht, zoals soms wordt gespeculeerd. Zelfs de elder gods wisten niets van de plannen van Zamorak. Als dat het geval zou zijn geweest, zou Zaros nu niet meer wegmogen van Mah. Wat Zamorak gedaan heeft, is dus geen plan van Zaros geweest. Toch heeft Zaros geen nare gevoelens over Zamorak. Zamorak heeft hem een goede les geleerd: dat er verraad bestaat.

Kijk op anderen

De kijk van Zaros op verschillende individuen en soorten als de demonen, vampieren en Mahjarrat zijn ook zeer interessant, maar volgens RuneScape niet direct nodig voor de keuze om Zaros te helpen of niet. Zijn verwantschap met de Mahjarrat en het verhaal over de Ilujanka zijn beide zeer interessant. Hij vertelt dat hij zijn belofte de onvruchtbaarheid van de Ilujanka op te lossen niet nog heeft kunnen nakomen, omdat hij geen elder god is.

De jongere goden ziet Zaros slechts als zeer krachtige stervelingen. Zaros zag het als het als zijn goddelijk recht ze te verenigen zonder zijn banier, om samen te streven naar het hogere. De val van zijn rijk heeft Zaros echter de ogen geopend. Hij was niet beter dan Mah en controleerde stervelingen. Nu wil Zaros de stervelingen en jongere goden leiden om zichzelf te verheffen en te werken met de paar personen die geen hulp meer nodig hebben, zoals jij. Guthix zag dat ook in jou, maar doordat hij is gaan slapen, is er veel blijven liggen. Als hij had geweten welke waarheid zich op Gielinor verborg, had hij meer gedaan dan slapen. Jij zult hier snel mee te maken krijgen.

De elder gods creëren denkend leven niet opzettelijk. Zij maken alleen planten en simpele organismen, die anima genereren. Denkend leven is ontstaan op imperfecte werelden, waar de anima uit balans was. Zaros gelooft dat stervelingen meer anima kunnen dan de elder gods zich realiseren. Mah is het bewijs dat de elder gods zwak zijn en met slechts vijf staan zij op het punt uit te sterven. Stervelingen zijn echter veel diverser en in overvloed. Zaros vindt dat zij alles van de elder gods moeten erven.

Goed en slecht moet je niet verwarren met duister en licht. Het leven is een geleidelijke schaal en is niet een kwestie van extremen. Elk leven heeft goed en slecht in zich. Zaros vindt dat je hem op zijn acties en woorden moet beoordelen en niet op die van anderen. Hij heeft fouten gemaakt, maar doet wat er gedaan moet worden. Niemand anders kan dat.

Zijn plannen

Alles wat er in het leven gebeurt, goed en slecht, moet gebruikt worden om het individu te vormen en te verbeteren. Als aan zwakte wordt toegegeven, verdient diegene niet het recht om te leven. Guthix zoekt balans in de wereld, Zaros in het individu. Iedereen moet sterker worden, maar ook weten hoe die macht gedragen moet worden. De jongere goden hebben zich allemaal maar op één ding gericht, maar jij, doet dat niet.

Zaros wil eerst een nieuw lichaam om weer een goddelijke status te bereiken. Daarna gaat hij weer verder met zijn ultieme doel: zijn verheffing tot elder god. Alleen dan kan hij als gelijke met de andere elder gods communiceren en voor de rechten van de sterveling opkomen. Als hij terugkeert, zal hij de elder gods laten ontwaken. Ze zijn nu waar ze altijd al geweest zijn na de schepping van Gielinor: op Gielinor.

We moeten naar de kern van de planeet afdalen om goddelijke energie van Mah af te tappen. Hier kunnen wij een lichaam van Zaros voor maken. Na zijn terugkeer belooft Zaros je dat je niets hoeft te doen wat tegen je geloof of status als beschermer van de wereld ingaat. Hij wil dat je alle keuzes zelf maakt. Loyaliteit en aanbidding hoeven niet per se. Hij wil alleen je steun als hij die nodig heeft. Al het andere valt in het niets bij de Great Rivision, waar hij nu nog niets over kwijt wil.


Na het uitgebreide gesprek vat Zaros het nog even samen: hij is een schepping van de elder god Mah, die voor pampus ligt in de krater van deze vulkaan. We moeten energie van haar af gaan tappen en een nieuw lichaam maken. Dit moet van dark simulacrum zijn. Light simulacrum zal zijn essence afstoten. Dit moet je dus kiezen als je Zaros wilt tegenwerken.

De Muspahs

Als jullie verder gaan, zullen de nachtmerries die Mah in haar slaap heeft zich manifesteren en je aanvallen. Haar pijnkreten zullen je verlammen. Je moet overleven tot de verschrikkingen stoppen, daarna kun je pas verder. Nu zul je moeten kiezen of Zaros bij je naar binnen mag om je de kracht te geven de slachtingen van Mah te overleven. Hij belooft niet verder te gaan dan je wilt. Als je toestemming geeft, zullen alle ancient curses geen prayer points kosten. Normale prayers doen dat wel. Ook zullen ancient magicks geen runes kosten.

Loop verder en er zal een Muspah verschijnen, een wezen uit de legendes van de Mahjarrat. Je moet vijf minuten zien te overleven. Ter tijdverdrijf kun je de Muspahs doden. Zij zijn zwak tegen ancient magicks. Met de loop van de tijd zullen er steeds meer Muspahs verschijnen, die met één van de drie aanvalsstijlen aanvallen. Bovenin je scherm zie je hoe lang je het nog uit moet houden. Zet Prayer aan en eet goed. Protect from Magic werkt het beste. Een beast of burden voor extra voedsel is erg handig.

Als Mah haar vuisten balt, weet je dat er een special attack aan zit te komen die je zal verlammen. Gebruik dan de ability Anticipation om een stun te voorkomen.

Elder Halls

Na het gevecht met de Muspahs is Mah weer gekalmeerd en kunnen jullie richting het midden van de planeet. Deze plaats heet de Elder Halls. Je kunt er nu weer kiezen om Zaros binnen te laten, zodat hij met je kan praten. Ga naar beneden in het noordoosten en je bent al in de Elder Halls.

Elder halls

Er zal een stok in de grond voor je staan, The Measure. Pak hem op. Volgens de examine is dit een elder artefact waarmee je het niveau van de anima kunt meten. Hiermee kun je de verschillende wisps in de Elder halls winbaar maken. Er zijn verschillende vage wisps, die in goed zichtbare veranderen als The Measure er naast is gezet.

Aan het einde van de gangen zie je vormen van de Stone of Jas. Elke versie behoort aan een van de elder gods.

We moeten 250 Mah energy verzamelen. Verzamel herinneringen en zet die in het midden om naar energie. Weef er dan een dark simulacrum van als je Zaros terug wilt laten keren en een light simulacrum als je hem wilt saboteren. Als de Mah wisps op zijn moet je de trap op en af gaan, dan staan er weer nieuwe.

De terugkeer van Zaros

Ga terug naar boven en geef de simulacrum aan Zaros. Hij zal goed zien of je een light of dark simulacrum aan hem geeft. Ook als je een light simulacrum aan hem geeft, zal hij accepteren. Jij bent de enige die hem een lichaam kan geven en als dat een slecht lichaam is, dan is dat beter dan niets. Hij zal uiteraard blij zijn als je hem een dark simulacrum geeft. Bij beide keuzes zal hij benadrukken dat je keuze grote gevolgen zal hebben.

Zaros

In een filmpje zie je hoe Zaros zijn nieuwe lichaam aan zal nemen en hoe Mah ontwaakt. Jullie hebben nog even een gesprekje over je keuze, waarna je net op tijd door de World Gate gaat voor Mah haar handen fijnknijpt waar jullie net stonden.

Praat met Azzanadra of Sliske. Zaros zal terugkeren als zijn trouwste volgelingen bij hem zijn. Zeg dat je er klaar voor bent en Nex en Char zullen arriveren. Je bent weer in een soort uithoek van je geest.

Eindgesprek

Uiteraard zal eerst je beslissing worden opgemerkt door de volgelingen van Zaros. Daarna zal Sliske worden geëxcommuniceerd worden wegens alle rare dingen die hij heeft gedaan na het uiteenvallen van het rijk van Zaros. Sliske is erg boos op je en belooft dat je nog niet van hem af bent. Char moet hem in de gaten houden; hij is machtig met de Stone of Jas en de Staff of Armadyl. Nex moet er voor zorgen dat de jongere goden niet te veel verwoesting aanrichten in het spelletje dat Sliske in Missing, Presumed Death heeft uitgeschreven. Azzanadra gaat op zoek naar de Elder Halls op Gielinor, waar de vier andere elder gods liggen te slapen. Als jullie niets doen, zal wat daar ligt volgens Zaros de verwoesting van het hele universum tot gevolg hebben. Wanneer je Zaros een slecht lichaam hebt gegeven, zal Azzanadra echter eerst iets aan het lichaam moeten doen voor alle energie eruit is gelekt. Dan is Zaros voorgoed verloren.

Zaros geeft je met een deel van zijn lichaam als beloning voor het geven van een lichaam. In The Sanctum kun je hiermee met Zaros praten. Ook zul je er het vertrouwen van volgelingen van Zaros mee winnen en zullen zijn vijanden je vrezen. Dan is daar nog het moment voor een voorlopig vaarwel. Het einde van Gielinor nadert, maar het is nog niet te laat. Je zult later nog meer horen.

Beloning: 125.000 Magic, 100.000 Divination, 100.000 Slayer, 75.000 Agility en 50.000 Summoning xp.

Je krijgt een shard of Zaros, waarmee je bescherming hebt tegen alle monsters in de God Wars Dungeon. Je kunt terug naar Freneskae, waar je tegen de Muspahs kunt vechten en Divination kunt trainen met elder energy. Twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: The Light Within, Achievements van Tirannwn - Elitetaken


Extra informatie

Na de quest zijn nog verschillende extra beloningen te halen.

Locaties van de kristallen

Er zijn twaalf herinneringen van Zaros en vier van Seren. Voor alle kristallen van Zaros zul je de cosmetic override 'Helm of Zaros' verdienen en voor die van Seren 'Crest of Seren'.

De vier herinneringen van Seren zul je op een speciale manier moeten halen. Dit kan pas na de quest. We gaan flink door de bliksem geraakt worden, dus neem veel voedsel mee. Een beast of burden is handig. Ga vanaf The Sanctum naar het noorden en klim omhoog. Ga volg het pad naar het zuidwesten en klim naar beneden. Ga hier naar het zuidoosten en klim naar de overkant. Hier zie je vier pilaren. We moeten nu het oude random event 'pinball' nadoen. Je moet tachtig keer de oplichtende pilaar aanklikken. Elke twintig pilaren kun je één herinnering pakken. Wanneer je weggaat, moet je opnieuw beginnen. Het vierde kristal zul je echt pas kunnen pakken nadat je tachtig keer achter elkaar de juiste pilaar hebt aangeklikt. Er zal steeds meer bliksem verschijnen naarmate je meer pilaren hebt aangeklikt.

Gesprek met Zaros in The Sanctum

Met de shard of Zaros kun je na de quest in The Sanctum opnieuw met Zaros praten. Je kunt hier weer alle vragen stellen die je hem tijdens de quest ook kunt stellen. Veel antwoorden zijn nu uitgebreider.

Alle magie komt van de elder gods en vloeit voort uit anima, wat filosofen een ziel noemen. De elder gods dragen hun magie om animageneratoren te maken, wat wij werelden noemen. De jongere goden hebben deze magie gestolen van de elder gods en is gelimiteerd. Zaros put echter direct kracht uit de anima. Hij gelooft dat Guthix deze verbinding heeft ontdekt een veel van heeft geleerd. Hierdoor kon hij zijn edicten instellen en jou maken. Zijn dood heeft de ogen van de andere goden hiervoor geopend. Dit gaat volgens Zaros de ziel van de wereld uiteen rijten.

Zamorak heeft het rijk van Zaros verwoest uit angst dat de overgeblevenen wraak zouden nemen. Saradomin zocht de geheimen van Zaros, maar Zaros weet niet of hij daar wilde van leren of dat hij ze alleen wilde verwoesten. Zaros gaat niet opnieuw een rijk maken: stervelingen kunnen niet door wil of kracht verenigd worden en zeker niet voor de 'Great Revision'.

De Great Rivision van de elder gods betekent het einde van het gehele universum. Dit probeert Zaros te voorkomen. De elder gods hebben het denkende leven niet bewust gecreëerd en zouden het zonder pardon de Abyss gooien. Zaros ziet de schoonheid van het sterfelijke leven in: het is fragiel, maar kan zich zeer snel aan veranderende omstandigheden aanpassen. Elder gods zijn traag en stilstaand, maar ook fragiel. Door een elder god te worden, kan Zaros als gelijke met de elder gods communiceren en ze hun fouten laten inzien.

Mah is nu ontwaakt door de terugkeer van Zaros. Ook heeft jouw tijd in de Elder Halls ervoor gezorgd dat de anima van de planeet sterk genoeg is geworden om haar wakker te maken. Wellicht gaat ze nu op zoek naar Zaros, maar daarvoor moet ze eerst naar nieuwe anima op zoek. Die op Freneskae is op. Misschien vindt ze dat niet op tijd voor ze weer in slaap valt.

De elder halls zijn nesten en alleen op perfecte werelden als Gielinor en Freneskae bestaan.

Over deze pagina

Met dank aan Xp, gebakkenxkip en rynck voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.