Haunted Mine

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Zealot bij de mijnen van Morytania ten zuidwesten van Mort'ton. Als je door de Mort Myre Swamps naar Zealot gaat, moet je oppassen voor de ghasts. Zij maken je voedsel rot. Ren zo snel mogelijk het moeras door!

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Priest in Peril hebben voltooid. Je hebt ook 15 Agility en 35 Crafting nodig. Je moet een monster van level 63 doden. Prayer 40 is aangeraden. Tijdens de quest zul je Nature spirit starten als je die nog niet bent begonnen of hebt gedaan.

Benodigde spullen: Chisel, een wapen en armour (stijl naar keuze) en eten. Energy potions zijn aangeraden. Teleporteermiddelen voor als je in nood komt te zitten, zijn handig.

De zealot (geloofsfanaticus) wil je geloofsovertuiging weten. Zeg welke god je volgt, als het maar niet Zamorak is. Uiteindelijk zal het gesprek uitdraaien op dat hij op een queeste is om de glorie van Saradomin ook in deze duistere landen te laten weerklinken. Vraag wat die queeste precies is. De zealot zal je vertellen dat er onder je voeten een heel complex met tunnels is.

Zealot

Verhaal van zealot over de Haunted Mine

De Haunted Mine is een mijn die de bewoners van Morytania vroeger van inkomsten voorzag. Dat veranderde toen Misthalin de bewoners van Morytania terug wist te dringen en Saradomin de rivier zegende. De mijn is de plaats waar het legendarische salve amulet, ontstaan uit het gezegende water van de rivier, vandaan komt. De zealot weet niet precies wat er met het amulet is gebeurd.

Nu moet de zealot de gevaarlijke mijnen heropenen. Het spookt in de grot. Treus Dayth, een magiër van Zamorak, bewaakt het kristal. Deze magiër had een inval van aantal Saradoministen niet kunnen tegenhouden, waarna die wat van het crystal mee konden nemen. Zamorak werd furieus en veroordeelde de magiër tot bewaker van de mijn. De mijn werd afgesloten.

Vraag of er nog andere manieren zijn om de mijn in te gaan. Die zijn er. De zealot heeft een sleutel bemachtigd waarmee je in ieder geval in het lagere niveau van de mijn kunt komen. Nadat je met Zealot hebt gepraat, moet je zijn sleutel stelen. Hij wil die namelijk niet geven.

Zealot heeft een "pickpocket"-optie, maak daar dus gebruik van. Als je de sleutel hebt, moet je naar het zuidwesten lopen. Klim over het karretje en ga de grot in.

Stelen

De Haunted Mine

Bekijk hier eventueel de kaart van de mijn

  1. Loop helemaal naar het westen en ga aan de andere kant van de grot de grot weer uit.
  2. Loop nu zuid en ga de grot weer in.
  3. Loop nu naar het oosten, je zult een ladder tegenkomen, zie daarvoor plaatje 1. Ga naar beneden.
  4. Loop nu weer naar het oosten en ga met de ladder naar beneden. Zie plaatje 2.
  5. Je zult nu een mining cart van noord naar zuid en andersom zien rijden. Ga achter het karretje aan maar zorg ervoor dat het karretje niet tegen je botst. Dat zal schade toerichten. Je kunt daarvoor zorgen door even te wachten in één van de inhammen die aanwezig zijn. Zie plaatje 3. Ga vervolgens de ladder af.
  6. Je komt nu bij een hoop blauwe paddestoelen. Pluk er één. Zie plaatje 4.
12
34

Loop nu naar het noordwesten. Stop je fungus in het karretje dat je tegenkomt door middel van de "use"-optie.

Karretje

Het bord

Loop nu iets door naar het noorden. Je zult dan een groot bord tegenkomen. Bekijk het bord door erop te klikken. We moeten het schema nu zo zien te veranderen dat het karretje bij de ladder uitkomt. Het bord moet er zo uit gaan zien:

Hendels

Elke letter staat voor een hendel. Hendel A tot en met E zijn ten noordoosten van het karretje waar je de fungus in hebt gedaan. Loop dus terug naar het karretje, loop naar het oosten en ga in de gang in het noorden. Je ziet nu de hendels. Klik op "examine" haal de hendels A, B, C en D over. Loop terug naar het bord en kijk of de de letters A tot en met E overeenkomen met het plaatje hierboven. Zo niet, dan moet je de hendels die fout staan weer omzetten.

Ga naar het noordwesten van het bord. Je zult de hendels F t/m K vinden. Haal daar hendel I over. Loop terug naar het bord en kijk weer of het bord klopt met het plaatje hierboven. Haal de hendels bij de letters die verkeerd staan nog eens over als dat niet zo is. Als het goed is zou hij 't nu moeten doen. Klik op "start". Als je een hendel verkeerd hebt gezet, zal je zien dat je karretje zinkt en moet je voordat je het weer opnieuw probeert een nieuwe fungus in je kar stoppen. Als het goed is zie je een karretje die naar een ladder gaat. Maak je geen zorgen als er staat dat je niet weet wat je aan het doen bent. Dat zal er altijd staan, wat je ook doet.

Verder door het doolhof

Ga nu terug naar buiten via de route die je net liep en ga weer naar binnen via de noordelijke ingang. Zie onderstaand plaatje voor wat we precies met "buiten" bedoelen. Je zou ook kunnen teleporteren naar een locatie in de buurt van de grot. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de fairy ring code BKR. Ga dan weer de grot binnen zoals je aan het begin van de quest deed.

Ingang
  1. Nu je weer in het begin van de grot bent ga je met de ladder in het westen naar beneden. Dit is de enige trap in deze ruimte, dus je kunt niet de verkeerde nemen.
  2. Loop nu naar het noordoosten. Naast de grote houten deur bevindt zich een ladder. Ga hier naar beneden.
  3. Loop nu naar het westen en ga daar de ladder af. Je komt nu bij een cart. Dit is de cart waar je je fungus in had gestopt. Haal deze eruit. Als de fungus er niet in zit, zul je de hendels opnieuw moeten doen. Deze stonden dan niet goed ingesteld. Vergeet niet opnieuw fungus in het karretje te doen!
Karretje

Naar het laatste deel

  1. Ga bij de mijnkar weer naar boven.
  2. Loop nu helemaal naar het oosten. Je ziet weer een rondrijdend mijnkarretje. Ga er langs en klim bij de ladder naar beneden.
  3. Loop naar het zuiden. Probeer daarbij zo veel mogelijk aan de oostkant van de gang te blijven. Je komt bij een water valve. Zorg ervoor dat je meer dan 80% energy hebt en gebruik dan de Zealot's Key met de valve.
  4. Als je dat gedaan hebt, moet je snel naar de lift via de andere gang rennen (aan de andere kant van de lange buis). Ga de lift in.
  5. Je zal nu in een kamer duiken die gevuld is met water. Dit dooft al je lichtbronnen uit en maakt je tinderboxes kapot. We hebben straks wel een lichtbron nodig, maar gelukkig hebben we daar de glowing fungus voor.
Zwemmen

Gevecht met Treus

Ga nu naar het oosten en ga met de trap naar beneden. In het midden van de kamer is een crate met een "innocent looking key". Je zult aangevallen worden zodra je deze probeert te pakken. Het is verstandig om Protect from Missiles aan te zetten, maar helemaal werkt dat niet. Als je vecht, teleporteert het beest rond in de kamer en zal het ervoor zorgen dat de spullen in de kamer je ook aan gaan vallen. Dat is waarom prayers je niet volledig beschermen.

Als Treus dood is, kun je gewoon de sleutel pakken. Ga door de oostelijke deur, klim omhoog en loop in westelijke richting totdat je weer een trap ziet. Ga naar beneden. Er is hier een grote deur in het zuiden. Ga er doorheen en loop verder in zuidoostelijke richting totdat je wat crystal outcrops vind. Slijp er met je chisel één stuk vanaf en je quest is voltooid. Er ligt ook een chisel bij de lift, voor als je die vergeten bent. Als je meer salve amulets wilt hebben, moet je even de shard droppen en een nieuwe slijpen. Daarna kun je de gedropte shards weer oppakken.

Kristal

Het is aan te raden in het oosten meteen mithril te hakken in de vein aan de muur. Dit is voor een gemiddelde taak van de Morytania-set bespaart je later een trip door de mijn.

Beloning: 22.000 Strength xp. De xp krijg je in de vorm van een lamp en kun je gebruiken vanaf 35 Strength. Een crystal om een Salve Amulet te kunnen maken en toegang tot Tarn's Lair. Gebruik een balletje wol met het crystal. Een Salve Amulet zorgt ervoor dat je 15% betere attack en strength krijgt bij het vechten tegen ondode monsters. Je krijg ook 3 extra defencebonus bij het vechten tegen ondode monsters. Ook twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Tarn's Lair, Achievements van Morytania - Gemiddelde taken

Over deze pagina

Geschreven door Het Eendje, Frank en Feppie64, met dank aan Bowi, MrStijn, luxear en made of rust voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.