King's Ransom

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met de gossip bij de poort van Sinclair Mansion ten noorden van Seers' Village

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Holy Grail, Murder Mystery en One Small Favour hebben voltooid. Je hebt ook 45 Magic en 65 Defence nodig.

Benodigde spullen: Telekinetic grab runes of een lockpick, bronze helm, iron chainbody, black full helm, black platebody, black platelegs en een stuk graniet (koop op de Grand Exchange, het gewicht maakt niet uit).

Starten

Praat met Gossip bij de poort van de villa van de familie Sinclair. Hij herkent je en vertelt je dat er weer problemen zijn. De hele familie is hem gesmeerd. Gelukkig is Anna nog wel voor de moord uit Murder Mystery in de gevangenis van Seers' Village gezet. Het is altijd Anna die opgesloten is, hoewel jij best iemand anders in Murder Mystery hebt moeten aanwijzen. Binnenkort moet ze voor de rechter verschijnen.

Plaatje

Jij herinnert je de bedenkingen bij het bewijs uit Murder Mystery en je bent verbaasd dat Anna is gearresteerd. Je vraagt waarom het zo'n probleem is dat de familie vertrokken is. Nu vertelt Gossip dat King Arthur en zijn ridders ook verdwenen zijn. Zeg dat je het zult onderzoeken.

Guard

Spreek nu met de guard ten noorden van de gossip. Hij vertelt je dat Arthur en de familie Sinclair verdwenen is. Je vraagt of ze naar hun oude woonplaats zijn teruggegaan. De guard vertelt dat het de familie nooit lekker heeft gezeten dat de vader van de familie het kasteel aan koning Arthur heeft geschonken. Hij denkt dat de moordenaar van de vader probeert om zijn erfrecht terug te krijgen.

Nu vraag je wat zijn onderzoek tot nu toe heeft opgeleverd. De guard zegt dat hij vanwege privacy geen onderzoek mag doen; het is verboden door de gemeenteraad van Seers' Village. Hij kan zijn verdenkingen dus niet bewijzen zonder zijn baan te verliezen. Jij ziet het plannetje nu al: jij loopt geen gevaar en kunt rustig onderzoek.

Inbreken

Loop nu naar het oosten van de villa en breek het raam. Ga naar binnen. Je ziet ten noorden van je in de kamer een stukje papier, scrap paper. Pak het op. Als je het leest, zie je er plannen op staan.

Plaatje

Ga nu via de trap in het noordwesten naar boven. Je ziet nu een kamer in het midden waar een rood drakenhoofd als decoratie in hangt. Ga daar naar binnen en zoek in de boekenkast ten noordwesten van je. Je vindt nu een helm van de black knights. Je ziet nu ook nog een stukje papier op de tafel liggen. Pak dat ook. Dit is een briefje om een adreswijziging aan te vragen.

Terug naar de guard

Loop nu terug naar de guard en vertel dat je drie bewijsstukken hebt gevonden: dat ze gepland weg zijn gegaan, iets van plan waren met met King Arthur en met slechte black knights omgingen. De guard vertelt je dat de enige black knights aan deze kant van de White Wolf Mountain voor Morgan Le Faye werken, iemand die ook te maken heeft met King Arthur.

Nadat je al je bewijs hebt laten zien, bedankt de guard je. Hij vertelt dat hij het volgende maand aan de gemeenteraad zal laten zien. Jij hebt geen maand geduld. In die maand kunnen ze koning Arthur wel vermoorden! De guard zegt dat een avonturier als jij maar beter veel over de familie te weten kan komen. De Gossip is daar de geschikte voor. Ga weer naar het zuiden en praat met Gossip. Vraag naar Anna. Hij zal je vertellen dat niemand haar advocaat wil zijn, omdat ze een moordenares is.

Terug naar de Gossip

Praat weer met de Gossip. Kies hierbij alle opties. Hij zal je vertellen dat Lord Sinclair een welgerespecteerde man was aan deze kant van de White Wolf Mountain. Hij was goed bevriend met koning Ulthas en deed veel voor de ridders. Zijn kinderen waren echter verwend en egoïstisch.

Na de moord op hun vader zijn ze erg stil gaan leven. De gossip kan je ook vertellen dat het huis nieuw is. De familie heeft altijd in Camelot gewoond. Toen King Arthur en zijn ridders kwamen, vond vader dat zij het kasteel beter konden gebruiken dan de familie. Daarom liet hij Sinclair Mansion bouwen en ging er in wonen met de familieleden, die woedend waren. Nu is vader vermoord. De gossip zal ook vertellen dat Anna in de rechtbank van Seers' Village is.

Naar de rechtbank

Ga de rechtbank ten zuidoosten van de bank in Seers' Village binnen. Praat met de twee guards en vraag of je met je verdachte mag praten.

Plaatje

Praat met Anna. Ze vertelt dat ze onschuldig is en dat haar broer het heeft gedaan. Anna weet niet waar haar familie naar toe is.

Net als je weg wilt gaan, vraagt ze of je haar advocaat wilt zijn. Dat wil je niet, omdat ze schuldig is. Nu vertelt ze het verhaal en het verraad van haar broer. Hij gebruikte haar als zondebok, zodat hij zelf in rijkdom kon leven. Anna vertelt ook dat ze een geheime gang naar Camelot weet. Die kom jij te weten als jij haar advocaat bent. Stem toe. Je krijgt een groene 'criminal's thread'.

Het proces

De thread kun je als bewijs gebruiken dat zij het niet heeft gedaan. Je kunt eventueel teruggaan naar de villa en vragen wat ze weten. Je hoeft dit niet te doen. Je kunt ook gewoon het proces in de rechtszaal starten. Ga dan in de rechtbank naar beneden.

Plaatje

Je krijgt nu een filmpje te zien, waarin de aanklager de bewijsstukken laat zien. Zeg tegen de jury dat je getuigen hebt en roep ze op. Roep de volgende mensen op:

Je kunt iemand anders ondervragen door met de rechter te praten. Vraag ook één van de personen meer informatie over de draad. Als je dat gedaan hebt, zegt de jury dat Anna onschuldig is. Ga door het poortje achter je.

Na het proces

Haal de picklock of de law en air rune van de bank en praat met Anna. Ze zal vertellen dat er ten noordoosten van Camelot een standbeeld staat die je binnen laat in Camelot. Anna gaat zelf niet mee, ze moet nog wat papieren invullen om vrij te komen.

Naar het standbeeld

Ga naar het standbeeld. Nu zul je weer een filmpje zien, waarin je ziet dat Anna je verraden heeft: ze speelt onder één hoedje met haar familie. Ze heeft je hierheen gelokt. Morgan Le Faye komt ook even kijken. Zij is volgens de legende de halfzus van Arthur.

Plaatje

Je vraagt Morgan wat ze met Arthur en de ridders heeft gedaan. Ze vertelt dat je ze snel zult zien, op Arthur na. Hij heeft het druk. Je gaat haar uitschelden, waarna je in de gevangenis wordt gestopt.

Merlin

Als je in de gevangenis zit, moet je praten met Merlin. Je vertelt hem dat je een briljant plan hebt. Je hebt je expres gevangen laten nemen, zodat je achter de verblijfplaats van de ridders en King Arthur zou komen. Nu zit je natuurlijk in de penarie. Merlin is de slimme tovenaar, hij moet dus wat verzinnen. Hij zegt dat wijsheid komt met kennis. Vraag dus maar los. Vraag alles aan hem wat je kunt vragen.

Merlin zal vertellen dat Arthur veranderd is in een granieten standbeeld. Nu is hij meegenomen door de black knights. Morgan Le Faye heeft zich gewoon aangesloten bij de Sinclair familie, nadat ze hoorde dat ze niet de enige was die op wraak uit was tegen Camelot. Ze hebben de dark knights om hulp gevraagd. De Sinclairs hebben nu het kasteel ingepikt, Morgan heeft de heilige graal gepakt. Dat is het lievelingsbezit van King Arthur.

Plaatje

Als je vraagt wat je nu moet doen, kun je uit drie opties kiezen. Kies ze ook weer. Het kasteel kan hij met zijn magie zelf wel terug claimen. Je moet hem wel eerst bevrijden. Als je de heilige graal terug wilt, vertelt Merlin je dat Morgan haar spulletjes altijd bij haar houdt. Hij zal dus wel in Keep Le Faye zijn, haar huis, waar hij wordt bewaakt door vallen.

De guards bij het huis moeten door de ridders van de ronde tafel worden verjaagd. Die moet je dus ook bevrijden. King Arthur wordt gevangen gehouden in het hoofdkwartier van de black knights. Je moet hem bevrijden van de spreuk die hem in een standbeeld gevangen houdt. Merlin weet niet hoe je dat moet doen. Wizard Cromperty weet wel hoe dat moet. Hij is de magiër in Ardougne die je naar de rune essence mine kan teleporteren. Hij heeft dus wel ervaring met mensen die opgesloten zitten in stenen. Ga straks pas naar hem toe.

Knights en haarspeld

Praat nu met alle knights die ook door Morgan Le Faye zijn gepakt. Een paar van hun zeggen dat je door het raam kunt ontsnappen. Je hebt nu een lockpick of telekinetic grab runes nodig. Examine de guards buiten de gevangenis als je nog geen lockpick hebt. Eén van hen heeft een haarspeld. Pak die met teleketic grab. Als je geen lockpick of haarspeld bij je hebt, moet je via het raam ontsnappen en later nog eens terugkomen.

Ontsnappen

Praat nu met Merlin, je moet hem laten ontsnappen via het raam. Klik op het raam en hij zal ontsnappen.

Plaatje

Als je je lockpick bij je hebt, moet je het slot de metalen deur kraken. Dat lijkt een beetje op het spelletje Mastermind.

  1. Je mag tien keer raden.
  2. Je hebt twee factoren: de tumbler en de hoogte.
  3. Je kunt vier tumblers selecteren en zes hoogtes (0 tot en met 5).
  4. Je moet vier keer bij de tumblers de juiste hoogtes raden.

Selecteer een tumbler en een hoogte en klik op 'try lock'. Links zal er in het lijstje een uitkomst komen te staan. Als je een blauw rondje hebt, weet je dat je een goede hoogte te pakken hebt. Je moet er alleen nog even de juiste tumbler bij zoeken. Probeer bij elke tumbler die je nog niet weet de hoogte die je hebt gevonden. Als een bolletje rood wordt bij een bepaalde hoogte, weet je dat geen enkele tumbler die hoogte heeft. Als je goed hebt geraden, wordt het bolletje groen. Zorg voor vier groene bolletjes. Je zult dan in Keep Le Faye komen.

Keep Le Faye

Hier moet je naar de bovenste verdieping gaan. Je ziet hier een tafel met doosjes. In de linkerbovenhoek staat een raadsel. Die hoef je niet te doen. Pak het roze doosje, daar zit de Holy Grail in.

Plaatje

Wizard Cromperty

Verlaat het huis en loop naar Ardougne. Praat met Wizard Cromperty in het noordoosten van de stad. Je vertelt hem het verhaal. Hij vertelt je dat je het bezit dat Arthur het meest begeerd moet hebben. Je hebt ook een stuk graniet nodig. Dat heb je bij je. Nu geeft hij je de spreuk. Hiermee kun je King Arthur bevrijden. Als hij de spreuk niet heeft, moet je even kijken of je nog een animate rock scroll op je bank hebt staan. Neem die dan mee naar Wizard Cromperty.

King Arthur bevrijden

We zijn er bijna! Teleporteer naar Falador of Edgeville en neem je black armour setje, iron chainbody en bronze med helm mee. Ga naar Black Knights' Fortress, die ten noorden van de Ice Mountain te vinden is. Doe je black armour setje aan en ga er naar binnen. Klim nu via het luik naar beneden in het westen. Hier zul je King Arthur vinden, bevrijd hem.

Voltooien

Na een kort filmpje moet je met King Arthur praten en je zult hem je iron chainbody en bronze med helm geven om te kunnen ontsnappen. Teleporteer nu naar Camelot en praat nu weer met King Arthur die zich bevindt op de begane grond van het kasteel. Hij vertelt dat Merlin de familie heeft verjaagd met kikkers en rook. De quest is nu voltooid.

Beloning: 5.000 Magic, 33.000 Defence en een keer 5.000 xp in een skill naar keuze. De keuze krijg je met een lamp. Je moet minimaal level 50 in een skill zijn om de lamp op die skill te gebruiken. Je kunt nu voortaan trainen bij de ridders van de ronde tafel.

Het trainingsgebied is op de bovenste verdieping van het kasteel. Je kunt daar komen door via de begane grond de ladders in de torens te nemen. Neem niet de grote ladder, dan kun je er niet komen!

Praat bovenin met de Squire. Hij zal je de regels uitleggen. Het is een gebied waar je alleen melee kunt gebruiken. Je kunt geen magic, ranged of prayer gebruiken. Je moet tegen alle ridders van de ronde tafel vechten. Er zijn er acht en ze hebben allemaal verschillende zwaktes en sterktes. Ze brengen niet alleen life points omlaag, maar ook je combat stats. Als je dood gaat, teleporteert Merlin je snel weg. Je zult dus geen spullen verliezen. Tijdens het vechten kun je altijd weggaan door de deur, maar dan moet je de volgende keer wel helemaal opnieuw beginnen.

Als jij alle ridders hebt verslagen, kun je vier nieuwe prayers gebruiken: Chivalry, Piety, Rigour en Augury. Je krijgt ook 20.000 XP in al je combat skills en je kunt het punt waar je komt als je dood gaat veranderen naar Camelot. Merlin kan het daarna nog veranderen.

Tot slot krijg je nog twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Nomad's Requiem, One of a Kind, While Guthix Sleeps, Achievements van Seers' Village - Moeilijke taken

Over deze pagina

Met dank aan Slay a Stone, Cimiteria, Gudo, Nammak, Sayes en dongunshot voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.